Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Öljyt.
#91
Kuulemma kovasti säätävät sitä. Smile Kansi pitäis kuulemma tulla huomenna, pikkulinnut lauloi. Smile
--<br />Juha Söderholm <br /><br />EuroRC.com
Reply
#92
kerkii sitte tepoilille just sopivasti... Wink
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
#93
laakkius Wrote:kerkii sitte tepoilille just sopivasti... Wink

Heh-heh. Tongue Ei taida vielä ihan täl viikolla valmis. Smile
--<br />Juha Söderholm <br /><br />EuroRC.com
Reply
#94
Jees, sellainen asiapitoinen tiivistelmä suomenkielisenä, käyttökommenteilla höystettynä ois kyllä aika asiallinen! Joku vois tehdä sellaisen meille kaikille, ettei tarvitsisi luottaa sokeasti "MotorUp:iin" Wink

Offtopic: Juha, onkos sun kuvassa jotain ihmeellistä, kun se ei näy ainakaan Explorer 5.5:lla, eikä Opera 6Confusedsa... Näkyy vaan se punainen rasti...
Reply
#95
laakkius Wrote:mitä, onko huussi jo kasassa? :o
Joo enemmän on keskitytty tolle tuuninki puolelle, kyllähän se periaattees tänäänki voi olla nipussa..
Reply
#96
DatsunS14 Wrote:
laakkius Wrote:mitä, onko huussi jo kasassa? :o
Joo enemmän on keskitytty tolle tuuninki puolelle, kyllähän se periaattees tänäänki voi olla nipussa..

Heh-heh, tuuningz rulz. Smile Tuliko ex-jalopuupaneeleista hyvät?

Btw, tiedän kuvasta, mut laiska kun oon niin ei jaksa. Tongue
--<br />Juha Söderholm <br /><br />EuroRC.com
Reply
#97
Tuliko ex-jalopuupaneeleista hyvät?

No noi näyttää taas vähän liian teini mallilta joo ;D Ja wunderbaumiiki löytyy.. Tais mennä vähän ohi tosta öljyaiheesta :Smile
Reply
#98
DatsunS14 Wrote:Tuliko ex-jalopuupaneeleista hyvät?

No noi näyttää taas vähän liian teini mallilta joo ;D Ja wunderbaumiiki löytyy.. Tais mennä vähän ohi tosta öljyaiheesta :Smile

No teinihän sä ootkin. Smile Minkä hajuinen Wunderbaum? Tongue
--<br />Juha Söderholm <br /><br />EuroRC.com
Reply
#99
Big Grin Niin sellanen tyttönenhän siinä on kuvassa (en oo enempii haistellu sitä vielä) ja sitten peilistä roikkuu vielä rintsikat ja tyhjä densonin tulppalaatikko..
Reply
>Sad aihe lipsuu vähä.. tai kait rintaliiveillä ja öljylläkin on jotain yhteistä :-*
[Image: 3_8_146855.gif]
Reply
Joo tais taas vähän lipsahtaa noihin juttuihin Wink
Reply
bodom Wrote:Jees, sellainen asiapitoinen tiivistelmä suomenkielisenä, käyttökommenteilla höystettynä ois kyllä aika asiallinen! Joku vois tehdä sellaisen meille kaikille, ettei tarvitsisi luottaa sokeasti "MotorUp:iin" Wink

No tossa ois Motor-Upista...

Mainostavat, ihan totuudenmukaisesti, että ne muodostavat jonkun "suojaavan kerroksen" liikkuvien osien ympärille. Vähentäen kitkaa jne...

Suurin osa tuossa on hämäystä. Joku kalvo ja kerrostuma kyllä muodostuu, mutta vain sinne mistä sitä ei liikkuvat osat pyyhi pois. Esim. männänrenkaisiin tai sylinterin seinämiin ei taatusti jää mitään kerrostumaa, kyllä se pois peseytyy sieltä. Varsinkin vahoissa väljissä koneissa joissa renkaiden ohin menee myös bensaa reippaammin kuin uudessa koneessa. (pesee sylinterin seinät). Laakereihin ei myöskään jää mitään suojaavaa kitkaa vähentävää kalvoa. Pois kuluu sitämukaa kun sinne ehtii.

Tämä kerros kuitenkin muodostuu jonnekin muualle, missä sitä ei mikään "kitkanaiheuttaja" pyyhi pois. Esimerkiksi öljykanaviin. Aine kerrostuu öljykanavan sisäseinämiin, ja näin PIENENTÄÄ kanavan halkaisijaa. Tällä saadaan kätevästi huijattua öljynpainemittaria, pienempi kanava = suurempi paine. Mutta sama määrä tai jopa vähemmän öljyä. Eli nuo laakerit jopa saavat HEIKOMMIN voitelue kuin ilman noita ihmeaineita.

Yleisimmin käytössä ollut aineosa johon nuo ihmeaineet perustuvat, on Teflon. Kyseistä ainetta valmistaa maailmassa vain muutama firma, joka sitten myy noille ihmelitkujen sekoittelijoille. Tämä valmistaja on nimeltään DuPont. He alunperin valmistivat Teflonia johonkin aivan muuhun tarkoitukseen, ja kun he kuulivat että sitä käytettiin autojen moottoriöljyn lisäaineen aineosana, he tekivät omia testejään tätä uutta käyttökohdetta silmälläpitäen. Heille selvisi nopeasti että aine EI ole hyväksi autonmoottorille, ja he julkaisivat tutkimustuloksiensa perusteella tiedotteen, jossa nimenomaisesti sanoivat "emme suosittele aineen käyttämistä auton moottoriöljyn lisäaineena" jne jne. He jopa kieltäytyivät myymästä Tefloniaan näille MotorUp paskalitkujen valmistajille, vedoten siihen että heidän oma maineensa menee jos heidän ainettaan käytetään moottorin voitelun "parantajana", ja sen seurauksena moottori vaurioituu.

Näiden litkujen valmistajat vetivät DuPontin oikeuteen, ja oikeus katsoi että DuPontilla ei ole lain edellyttämiä perusteita kieltäytyä myymästä raaka-ainetta tietyille ostajille, samalla myyden joillekin toisille. Joten oikeuden päätöksen perusteella heidän oli pakko jatkaa Teflonin myyntiä näille litkufirmoille. En ole varma voidaanko DuPontia näinollen pitää vastuussa mahdollisista vahingoista jotka aiheutuvat lopullisen tuotteen käytöstä.

Koko ihmeainebisnes pyörii jotakuinkin tämän saman idean ja/tai aineen ympärillä, ja on pelkkää herkkäuskoisten kuluttajioen huijausta. Mittarit saadaan näyttämään nousseita paineita, mutta voitelu vain HUONONEE. Miettikää itse, saattehan te öljynpainemittarin näyttämään vaikka maksimia jos vedätte kanavat täysin umpeen. Öljyllä on kyllä painetta, mutta se ei pääse perille sinne asti missä sitä tarvitaan.

AINOA oikea tapa saada kulunut kone taas "ehjäksi" ja timmiin kuntoon, on REMONTOIDA se. Uudet laakerit, uudet männänrenkaat ja männätkin tarvittaessa, jne jne.. Ja kunnolla säädöt kohdalleen. Kaikki kulumisrajat ja säätöarvot sun muut saa korjausoppaasta tai maahantuojalta. Tämän jälkeen voi taas ajaa huoletta seuraavat muutaman sata tuhatta kilsaa.

Edit: Tarkennetaan nyt tästäkin, ettei oo omaa tekstiä, vaan napattu talteen "joskus jostain".
Reply
Tem: ;D

Tekniikan Maailmassahan oli joskus testi näistä "ihmeaineista" ja niiden vaikutus ei ollut minkäänlainen (lukuunottamatta muutamaa, joissa moottorin teho jopa laski 1-2hv)...

Heh, kyllä nauratti (ja naurattaa vieläkin) se MotorUp -mainos, jossa oli niitä ihmisten käyttökokemuksia ja ennen- ja jälkeen -kuvia (muutamissa kuvissa oli jopa eri moottorit kuvassa). Se lyhyt, käheä-ääninen mies oli kyllä huippu! Muistaakseni se sano: "Damn! I`ve never heard that old bitch run better than after your wonderful MotorUp -examination" [suunilleen noin se meni] ;D Se äijä oli kyllä just sellainen katuojasta mainokseen kannettu Spugu, ettei varmasti ole autoa nähnytkään, saati sitten omistanut sellaista! Wink No, ne onkin jenkkiläisiä.. Mitä muuta niiltä voi odottaakaan? Smile
Reply
bodom Wrote:Tekniikan Maailmassahan oli joskus testi näistä "ihmeaineista" ja niiden vaikutus ei ollut minkäänlainen (lukuunottamatta muutamaa, joissa moottorin teho jopa laski 1-2hv)...

Ton testinhän voitti kaasupolkimen taakse asennettava vaahtomuovin palanen ;D Se oli ainoa mikä vähensi kulutusta tai jotain Smile
Reply
Tem Wrote:
bodom Wrote:Tekniikan Maailmassahan oli joskus testi näistä "ihmeaineista" ja niiden vaikutus ei ollut minkäänlainen (lukuunottamatta muutamaa, joissa moottorin teho jopa laski 1-2hv)...

Ton testinhän voitti kaasupolkimen taakse asennettava vaahtomuovin palanen ;D Se oli ainoa mikä vähensi kulutusta tai jotain Smile

Se oli eko säästömussukka... ;D
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
No paremmuuksiista en faktoja tiedä,mutta kyllähän nää nykyajan öljyt on aika hyviä kaikki,hieman poiketen aiheesta niin jos käytät vaikka bilteman öljyjä corollassa ja mobilin ja vaikka kenen muun ja vaihdat niitä riittävän usein niin kyllä se auto joutaa romuttamolle jostain muusta syystä kuin huonosta öljystä.Täytyy myöntää että itsekkin olen vähän uhri koska käytän castrollia,mutta eipähän siinä ole ainakaan vikoja ollut...
Reply
Semmoista tosin olen kuullut (en ole mitään tieteellisiä testejä asiasta nähnyt), että öljyä (merkkiä) ei pitäisi mennä muuuttamaan ainakaan joka vaihtokerralla. Elikkä on parempi pysyä siinä öljyssä mitä koneessa on ollutkin, tai jos vaihtaa merkin niin pysyy sitten siinä. Muttei koko ajan vaihtele merkkejä. Siitä ei kuulemma kone oikein tykkää, kun eri merkeillä on hiukan erilaisia lisäaineistuksia öljyissään, niin sekoittuessaan nämä aineet voivat reagoida jotenkin ihmeellisesti...
Itse en kuitenkaan mitään Biltemankaan öljyjä käyttäisi. Jos ei muun takia niin oma mieli on parempi, kun on "kunnon litkut" koneessa. Smile
(Vaikka tuskin todellisuudessa biltemankaan litku ihan paskaa on...(?))
Reply
Sooth_eXtreme Wrote:Vaikka tuskin todellisuudessa biltemankaan litku ihan paskaa on...

Eiköhän sekin tuu samoista yhtiöistä ku muutkin öljyt, tuskinpa ne niitä ite takapihalla tislaa ja pullottelee Smile Varmaan hintasekseen ihan hyvää. (täys arvaus, ei mitään tietoa mitä se oikeasti on)
Reply
appiukko ajelee piilteman litkuilla ja satoja tuhansia on kilsoja takana, ilman ongelmia! Ite en laittaisi...
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
Musta vähän rupee tuntuu että öljyistä on yhtä paljon eri mielipiteitä ku on kirjoittajia, mutta pääasia että kommenttia tulee 8)
Reply
laakkius Wrote:appiukko ajelee piilteman litkuilla ja satoja tuhansia on kilsoja takana, ilman ongelmia! Ite en laittaisi...

Mulla on kakkosautona joku 330tkm ajettu Carina, entisen omistajan mukaan sinne on aina kaadettu halvinta löytynyttä öljyä...kone on selkeesti paremmassa kunnossa mitä moni alle 200tkm ajettu, pirteä, ei savuta, eikä muutenkaan temppuile. Oiskohan se pidemmän päälle tärkeintä, että _vaihtaa_ ne öljyt, eikä vaan kaada parin vuoden välein motoruppia koneeseen...
Reply
Itse olen ajanut kaikkia autojani castrol RS:llä tai magnatechillä ja hyvin on kasassa pysynyt. Esson ultroneita en ole laittanut mutta ainakin TM:n testin mukaan pitäisi olla asiallista öljyä.
Reply
Lämmitetääs vanhaa topiccia:

http://www.motorspot.com/motulin.html
;D
--<br />Juha Söderholm <br /><br />EuroRC.com
Reply
Lueskelin vanhoja juttuja tossa ja törmäsin tähän. Oli kovaa vertailua öljyistä ja alkoi vähän ihmetyttämään. Ensinnäkin jos nuo punanen viiva öljyt on niin erin omaisia niin miksi kaverit ketkä rakentaa esim 200te maksavan kilpurin ei käytä noita? Tuo castrolli taitaa olla suositui ja aika paljon käyttävät valvolinen 20w-50, mikä on vielä todella edullista. Ja kilpa käytössä tosta paljon puhutusta motor upista on kyllä hyötyä, laskee moottorin lämpöjä. Todistettu tositilanteessa ja jokainen autojen kanssa puuhaillut tietää että teho nousee kun lämmöt saadaan alemmaksi. Tämä on helppo todeta melkein joka kilpurista löytyvästä tiedonkeruu järjestelmästä. Multa löytyy toi omastakin autosta ja voin sanoa että öljyt vaikuttaa lämpöihin todella paljon. Motor uppia en ole itse kokeillut mutta olen jutellut kilpaa ajavien kanssa näin käyvän. Miinus puoli tässä aineessa on sen öljyä heikentävä vaikutus minkä takia se ei kyllä oikein sovellu katukäyttöön.
Noista öljyjen eroista voin sanoa vielä sellaista, koska mulla on omassa autossa aika hurjat nokat niin huomaan kyllä koska öljy alkaa menemään huonoksi. Rallattelee iloisesti heti kun öljy heikkenee.
Itsellä parhaat kokemukset(siviiliauto kuitenkin) on ehdottomasti tuosta castrollin 10w-60. Pysyy pisimpään hyvänä(n.1500km vaihtoväli) ja pitää moottorin hiljaisena. Hyvä esimerkki, kerhon nopein 200sx ja käyttää halvinta laatikko öljyä ja on vielä auto alan ammattilainen. Joten ajakaa ihmiset millä huvittaa, minä ajan castrollilla...
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
Ei taas tuo haku suostu vaihteeksi toimimaan, niin avataan nyt sitten yleispätevä otsikko samantien..

Eli mitä öljyjä on porukka käyttänyt:
A) Koneessa
B) Laatikossa
C) Perässä? (Auton, ei emännän.)

Tuossa katselin lähimarketin hyllyä ja Neste City Pro täyssynteettinen 5W-40 maksaisi 17.90 / 5 litraa, en tiedä 200SX:n koneesta mutta uskoisin että tuolla viidellä litralla hoitaa öljynvaihdot. Onko kelpo tavaraa?

Ajatuksissa on että vaihtaa myös laatikkoon öljyt niin tietää että ei ole sisällä mitään iänkaikkisia litkuja. Tuo on kuulopuheiden mukaan noin yleisesti autoissa vähän hankalampi homma, vai..?

Eli onko siinä jotain omia niksejä, uskoisin että normaalisti jostain pohjatulpasta tulee öljyt pihalle, mutta uudet laitetaan sisään jollain pumpulla tms. jostain pienestä reiästä, olenko oikeassa?

Jos tuosta massiivisesta +800 sivun service manualista löytyy tuo niin viitsiikö joku heittää sivunumeron.. Tongue

Entäs perä, sielläkin öljyt on, mutta mites eikös nekin olisi hyvä vaihtaa, vai eikö? Minkäslainen homma se sitten on?


************<br />FUTUREZ.FI<br />Viritysosat ja varusteet Nissan harrastajille, jo vuosien kokemuksella.<br /><br />www.futurez.fi
Reply
5W-40 on aika litkua, ennemmin laittaisin 5W-50:a. Kesällä hyvin toimii myös 10W-60 mutta se taitaa olla turhan jäykkää talviajoon... Koneen öljystä puhun siis.
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
No vaihtuuhan nuo öljyt kuitenkin vielä ennen talvea uudestaan.. (?)

Mutta oliskos nyt vielä liian viileät ilmat laittaa 10W-60..? Mitä eroa / hyötyä sitten olla jäykempää kamaa kesällä, pysyy paremmin koneessa...?
************<br />FUTUREZ.FI<br />Viritysosat ja varusteet Nissan harrastajille, jo vuosien kokemuksella.<br /><br />www.futurez.fi
Reply
TÄYSSYNTEETTISTÄ -50 NII LUOTTAA.
PERÄ JA LAATIKKO ROPUSTA ULOS JA SIVUSSA TARKASTUS ROPPU NII SIELTÄ PUMPULLA SISÄÄ.  MOBILILTA LÖYTYY ÖLJYT JA HUOMIOI VIELÄ ETTÄ LUKKOPERÄ VAATI OMAN ÖLJYN.


EDIT: ENPÄ EHTINYT
Reply
turre101 Wrote:No vaihtuuhan nuo öljyt kuitenkin vielä ennen talvea uudestaan.. (?)

Mutta oliskos nyt vielä liian viileät ilmat laittaa 10W-60..? Mitä eroa / hyötyä sitten olla jäykempää kamaa kesällä, pysyy paremmin koneessa...?

-60 EI MEE NII LITKUKSI LÄMPIMÄNÄ, NII PYSYY PAREMMI JOS ON "HARVA" KONE. KYLLÄ NUO "OHUETKI ON HYVI PYSYNY.
Reply
Selväpä tuo.

Vaan että lukkoperä...? Eihän tässä nyt sellasta ole? *ihmeissään*
************<br />FUTUREZ.FI<br />Viritysosat ja varusteet Nissan harrastajille, jo vuosien kokemuksella.<br /><br />www.futurez.fi
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)