Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Maalaaminen.
#1
Elikkä, ihan vaan oman maalauksen vituilleen menemisen vikaa yritän kartoittaa. Mitä teillä on käytössä kun maalailette auton osia jne? Kompura, vedenerotin, öljynerotin, toinen vedenerotin, maalit ja lakat suodatinpussin läpi, pölyrätillä ja silikooninpoistoaineella kamat. Maalaustilana on entisen automaalaamon "uuni", eli jäljellä on enää poistopuhallin, korvausilmaa ottaa suodattimen läpi kopin ulkopuolelta, joka on myös tallia, eli ei ulkoa.

Ongelmana on maalipintaan tulevat kikkareet ja montut, näitä tulee aivan joka puolelle maalattavaa kohdella, oli sitten pysty taikka vaakapinta, kompura on vaihdettu, kaikki erottimet on vaihdettu, ei vaan helvetti luonaa, pinnat on aivan täynnä tuommoista paskaa, en oikeen saanut kameralla kyseisiä kikkareitakokkareita kuvattua, mutta kädellä tuntuvat ja silmillä näkee aivan helposti.

Ja joojoo, turha selittää että "kunnon uuni on ainoa missä saa vedettyä", kyllä niitä autoja on hyvällä menestyksellä paskemmissakin olosuhteissa maalattu, itellä on sentään kunnon poistoimuri käytössä, ja nämä eivät mielestäni ole roskia, ei ole käytännössä edes oikeen mahollista, talli on putsattu moneen kertaa aivan helvetin hyvin, ja imuri huutaa koko ajan kun pintaa vetää, kikkareitakokkareita ei ilmesty massaväriin, vaan vasta lakkakerrokseen.

Mitä öljy aiheuttaa maalipinnassa? Mahtaiskohan auttaa jos laittais jonkun bensasuodattimen tms paineilmaletkun väliin? Entä kompura johonkin kylmempään paikkaan? (kahta viimeksimainittua ajattelin koittaa huomenna, koekappaaleena toimii tällä hetkellä takaluukku, koska auton pinta meni jo kerran kikkareillekokkareille joten pakko saada ongelma ratkastua ennempää kun ruvetaan enempää pintaa vetelemään)
Reply
#2
Ihan mielenkiinnolla itsekin odottelen kommentteja...
Nimittäin tässä huomiseksi suunnittelin meneväni maalikauppaan. Tarkoituksena kokeilla ekaa kertaa ruiskulla maalausta. Paikkana oma autotalli ja sen siivous olisi ensimmäisenä edessä. Ilmanvaihdon pitäisi pelata ihan hyvin.

Mitäs tuo suodatinpussi tarkoitti? Säiliöön kaadetaan tavara jonkun pussin läpi?

Tarkoituksena on kyllä myös kysyä ihan ammattimaalariltakin mitä se ottaisi hintaa maalaukselle. Pohjat on valmiina. Mutta tekisi mieli kyllä kokeilla itsekin kun kerran kompura ja ruisku löytyy. Eikä tiedä vaikka onnistuisi... Kuinkas muille on käynyt?
Reply
#3
TeKu Wrote:Ihan mielenkiinnolla itsekin odottelen kommentteja...
Nimittäin tässä huomiseksi suunnittelin meneväni maalikauppaan. Tarkoituksena kokeilla ekaa kertaa ruiskulla maalausta. Paikkana oma autotalli ja sen siivous olisi ensimmäisenä edessä. Ilmanvaihdon pitäisi pelata ihan hyvin.
Kannattaa sit kastella tallin lattia useempaan kertaan ennen maalausta niin ei sitten pölise niin paljon. Ite oon aina tehny sillai ennen kun oon ruennu ruiskulla maalaamaan.
Reply
#4
Bluebird maalattiin keväällä pihalla. Maalaus tapahtui varjossa, ruisku oli halpa malli yläpuolisella säiliöllä ja kompurassa oli lisänä vedenerotin. Maalauksen jälkeen aurinko lämmitteli maalipintaa. Aivan tasainen pinnasta ei tullut, ja muutama roskakin nihkeään pintaan tarttui. Pinta kuitenkin tasottui nätisti maalauksesta parin viikon jälkeen myllyttämällä... ;D

Hyvä pinta on niin monesta asiasta kiinni, mutta mitään näyttelypintaa on minusta turha edes yrittää pelkällä maalauksella. Valmiin pinnan hionnalla tulee vasta ne nätit pinnat.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#5
Luulenpa että tuo imuri on sinulla se ongelma. Se vetää kaikki pölyt ja paskat liikkeelle mitä tallista löytyy.
Lattian kastelu auttaa varmasti ja kastelun jälkeen odottelua, että pöly ehtii laskeutua kosteaan lattiaan.
Tosin jos maalaat VOC väreillä niin kuivuminen kestää luvattoman kauan etenkin silloin kun lattia on kasteltu.
s13 sr20vet -91
240Z -73 VQ30DET
Reply
#6
En tässä nyt hae että ongelma olisi appelsiini. Pintahan on siis ihan hyvä muuten, (ennenkin maalaillut ihan normi autotallissa ja ei ole ollut mitään tämmöistä ongelmaa) mutta nämä hiton kikkareetkokkareet, en oikein tiedä enää että mitä niiden kanssa tekisin, eli ovat muodoltaan semmoisia että, keskellä kikkare (ei kaikissa, välillä vaan kuoppa) ja se imasee siitä ympäriltään sitten lakkaa mukaan, eli hionta ja kiilloitus menee todella hankalaksi, todennäköisesti palaa maalipinta puhki jostain...

Ja nää suodattimet, on juurikin semmosia kahvinsuodattimen näkösiä, joiden läpi kaadetaan sekotettu maali/lakka ruiskuun.

Vesi tekee tietääkseni maalipintaan "kuoppia"? Joten ei oikeen täysin täsmää tämäkään näihin ongelmiin...

Imuri on auton alla olevaa tyyppiä, meinaatko että tuo lennättäisi roskia? Miten tää koppi on sitten joskus voinut olla automaalamolla käytössä jos näin on?


Attached Files
.jpg   maalauskoppia.JPG (Size: 16.55 KB / Downloads: 4,195)
Reply
#7
_temppa Wrote:Kannattaa sit kastella tallin lattia useempaan kertaan ennen maalausta niin ei sitten pölise niin paljon. Ite oon aina tehny sillai ennen kun oon ruennu ruiskulla maalaamaan.
Hyvä vinkki kun lattia on tässä tapauksessa maalaamatonta betonia. Smile
Muuten pinnat ovatkin sellaisia, ettei pitäisi pölyä lähteä.
Reply
#8
Samaa mieltä repan kanssa.. Ongelma on lattialta nousevan lian aiheuttama. Itse maalaan pihalla ja pinnassa harvemmin on valittamista suurimmalta osalta. Jotain osviittaa onnistumisesta vaikkapa tosta. Itsellä käytössä vain ja ainoastaan vedenerotin ja ruiskuna oikeastaan halvin mahdollinen järkevä ostos= malli johon saa varaosia. Maalia käsittelen ilman siivilöitä ja suppiloita ja hyvää jälkeä tulee joka kerta kun vain malttaa kompurasta laskea ensin suurimmat vedet säiliöstä Smile

Näyttelypinta tulee kuten doni jo kertoikin osittain. Lakkakerroksia vähintään kolme ja joka kerroksen välissä hionta tonnisella (voi pistää hienommallakin jos haluaa). Maalaamisen jälkeen vielä myllytys ja voila, mustakin on kaunis väri melko pitkään Wink
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#9
Mulla teki nimenomaan tota kuoppaongelmaa kun oli kompuran säiliö tyhjentämättä vedestä. Onneks ei oo kun kerran näin käynyt. Kompuraa liikuteltiin kovasti juuri ennen maalaamista ja vesi tais lähteä liikenteeseen. Ruisku tuntui sillä kertaa kuin räkivän sitä pintaa.. Ei ollu oikee suhinakaan sillä kertaa ja ttu sen lakan hiomiseen meni aikaa ruokottomasti.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#10
Säiliö tyhjä, letkunkin otin uuden, joten varmasti siinäkään ei ole vettä, ja on vielä lyhyt, että ei etes kertyisi. Ja kuten sanoin, 2x vedenerotin löytyy. Ei oo kivvaa Sad
Reply
#11
jonatani Wrote:Säiliö tyhjä, letkunkin otin uuden, joten varmasti siinäkään ei ole vettä, ja on vielä lyhyt, että ei etes kertyisi. Ja kuten sanoin, 2x vedenerotin löytyy. Ei oo kivvaa Sad

Vähän vaikee mennä sanoo 100% mikä on mutta tuliko ne kuopat ihan koko autoon?
joskus ''kuoppa'' voi olla haihdutus rakkula jos esim pohjamaalia vetää monta kerrost peräkkäi eikä anna sen edellisen haihtua..sit ku sen on hionu niin siihe jää aivan olematon rakkula sitä ei näe oikee enne ku on maalannu valmiiks.

Toinen: voi olla kans, jos on väärä kovettaja.
-autonmaalaukset ym..<br /><br />Harraste: s14a -99<br />Harraste: bmw e30 325ix<br />Käyttis: e30 325i touring<br />Varaosa: s14.5 -99
Reply
#12
Edo Wrote:
jonatani Wrote:Säiliö tyhjä, letkunkin otin uuden, joten varmasti siinäkään ei ole vettä, ja on vielä lyhyt, että ei etes kertyisi. Ja kuten sanoin, 2x vedenerotin löytyy. Ei oo kivvaa Sad

Vähän vaikee mennä sanoo 100% mikä on mutta tuliko ne kuopat ihan koko autoon?
joskus ''kuoppa'' voi olla haihdutus rakkula jos esim pohjamaalia vetää monta kerrost peräkkäi eikä anna sen edellisen haihtua..sit ku sen on hionu niin siihe jää aivan olematon rakkula sitä ei näe oikee enne ku on maalannu valmiiks.

Toinen: voi olla kans, jos on väärä kovettaja.

Näitä "juttuja" on aivan koko pinta täynnä, melkolailla samoissa määrinkin vielä, jos olisi roskia, niitä tuskin olisi kaikki paikat täynnä? Vaan muutamia siellä täällä. Ja massan vetäsyn jälkeen pinta oli hyvä, vielä lakkaharsoakin vetäessä näytti ainakin hyvältä, mutta kun alkaa vetämään kunnon pintaa, tulevat nuo saman tien.

Kolmella eri lakalla koitettu, Standoxin VOC premiumia, PPG:n d880, ja PPG:n 800. Juurikin tuossa järjestyksessä. d880:n ja d800 välissä vedin vielä uuden massankin.
Reply
#13
Turhaan mietit noita "kahvisuodattimia", ei se lika niiden läpi ole tullut tai olisi tukkinut jo ruiskunkin.

Vesi & kosteus tekevät tosiaan sellaista "kosteuskraateria", joissa reunat nousee koholle, ja keskellä on sitten pieni kuoppa. Noita on yleensä pienellä alueella kohtalaisen paljon, mutta harvoin noitakaan näkee sentään koko autossa.

Milloin on suodattimet vaihdettu sekä tulo-, että poistoilmaan?
BMW X5 4.8is
Reply
#14
Tulossa aika vanha suodatin, paineilmalla sitä putsailin, poistossahan ei sitten minkäänmoista suodatinta edes ole... imuri itsessäänhän on kämpän katolla ja montun pohjalla n. 1m halkaisijaltaan oleva luukku josta imuttelee.
Reply
#15
Mulla on ollu nyt vähän saman tyylistä ongelmaa,eli pinta on märkänä tosi hyvä,mut seuraavana päivänä näkyy ihan pientä monttua missä ei ole selvää roskaa.
Epäilin ensin haihtuma rakkulaks mut kävin sitten näyttämässä maalimyyjälle sitä ja se sano heti että se on ihan hienoa pölyä mikä uppoaa siihen pintaan ja näkyy sitte kun se on kuiva.
Oli kuulemma just ollu maalamossa samanlainen ongelma,sielä oli vastaavan lainen maalaus tila johon tuli korvausilma hallin puoleta.

Sielä se ilmeni kun vaihtovat uudet suodattimet ni siitä alko ongelmat,ja kun suodatin hiljaa tukkeutu ni ei tullu enää tota kuoppaa.

Mulla on ihan tavallinen talli missä on poistopuhallin ja korvaus tulee ulkonta,nyt oon maalannu ilman tota imuria ja lattia tietyst märäksi ja lakkauksen jälkee ovet auki vähäks aikaa että sumu poistuu ni ei tule enää samalla tavalla tota ongelmaa.



Reply
#16
Tetsa Wrote:Mulla on ollu nyt vähän saman tyylistä ongelmaa,eli pinta on märkänä tosi hyvä,mut seuraavana päivänä näkyy ihan pientä monttua missä ei ole selvää roskaa.
Epäilin ensin haihtuma rakkulaks mut kävin sitten näyttämässä maalimyyjälle sitä ja se sano heti että se on ihan hienoa pölyä mikä uppoaa siihen pintaan ja näkyy sitte kun se on kuiva.
Oli kuulemma just ollu maalamossa samanlainen ongelma,sielä oli vastaavan lainen maalaus tila johon tuli korvausilma hallin puoleta.

Sielä se ilmeni kun vaihtovat uudet suodattimet ni siitä alko ongelmat,ja kun suodatin hiljaa tukkeutu ni ei tullu enää tota kuoppaa.

Mulla on ihan tavallinen talli missä on poistopuhallin ja korvaus tulee ulkonta,nyt oon maalannu ilman tota imuria ja lattia tietyst märäksi ja lakkauksen jälkee ovet auki vähäks aikaa että sumu poistuu ni ei tule enää samalla tavalla tota ongelmaa.

Itellä ongelma tulee samantien, ja ei pahene (eikä ihme ja kumma paranekkaan Big Grin) yön yli oltuaan. Ilman poistoa hiukan heikkoa toi näkeminen Smile Kopissahan siis ei ole mitään ikkunoita eikä muitakaan röörejä ulko-oven ja tallin puolelle menevän oven lisäksi. Noh, kompura huomenna ulos viileään ja imuri pois päältä, näkee mitä sitten tapahtuu.
Reply
#17
Voihan sielä tulla vähän pimeää ;D

Joo mulla ei tosiaan tule siinä ruiskutus vaiheessa mitää et ei toi ole sitte sama homma.
Mul alkaa olla omasta autosta kohta koppa maalausta vaille,ovet ja luukut on jo värissä.
Saa nähä tuleeko siinä mitään yllätyksiä,tosin ainahan jokunen roska tulee näissä olosuhteissa mut vedän reilusti lakka nii voi sitte talvella vaikka kiillottaa koko auton jos jaksaa.

Se on aina mukava kun joku alkaa mätämään noissa maalauksissa,siinä saa ihmetellä välillä tosissaan. >Sad
Reply
#18
No nyt on ensimmäistä siivousta tehty ja kyllä pölisi. Pitäisi vielä rätin kanssa kiertää paikat läpi. Huomenna vielä uusi siivous ja pitäisi olla jo puhdasta. Kattoon pitäisi ruuvata pidikkeet niin saa osat roikkumaan ja on helpompi maalata. Valaistuskin vaikuttaa hyvältä (3x2 loisteputkea). Ei ole vielä maalien perään ehtinyt kysellä kun noissa esivalmisteluissakin on oma hommansa.

Paineensäätö löytyy kompurasta mutta vedenerotin pitää vielä erikseen ostaa. Tiedä sitten olisiko joku 4 baria sopiva työskentelypaine. Ja onhan tuossa ruiskussa itsessäänkin säätämistä. Lisäksi tarvitsisi puolinaamarin (katsottu jo 3M:ltä sopiva malli). Vaatteetkin pitäisi katsoa sellaiset jotka sopisivat tuohon maalaamiseen.

Ainut vaan että lähipäivinä on vähän turhan viileää ja liikaa kosteutta ilmassa.
Reply
#19
n.2bar värimassalle ja 2,5-3bar lakalle.
Reply
#20
jonatani Wrote:n.2bar värimassalle ja 2,5-3bar lakalle.
Itse käytän vähän isompaa painetta, mutta riippuu paljon ruiskusta. Itse käytän Satajetin ruiskuja. Pikkuruiskuna Sataminijet.
Pikkuruiskulla vedän <2bar ja isolla 3-4 bar.
Basea ja lakkaa vedän yleensä samoilla paineilla.
s13 sr20vet -91
240Z -73 VQ30DET
Reply
#21
Muistaakseni 10m letkulla paine tippuu noin 1 bar, joten se kannattaa ottaa huomioon kun paineita säätelee.
http://www.500whp.net

Those who know GTR's can't explain. Those who don't - cannot understand.
Reply
#22
Juups, riippuu ruiskusta, (ja painemittarista että näyttääkö se oikein Big Grin) äänestä kuulee kyllä ellei ihan ensikertalainen ole. Satajetin kopio itellä.

Noni, lakkasin tänään taas takaluukun, tällä kertaa ilman imuria, sama homma, (laitoin kyllä imurin ekan kerroksen jälkeen päälle koska ei meinannu eteensä nähdä) roskiaroskia, vai mitä sitten ikinä ovatkaan. Semmoinen huomio tuli kanssa tehtyä että imee aika paljon ovienraoista, siis ulko-oven ja talliin menevän oven, nämä teippaamalla sais imun tulemaan paremmin tuon suodattimen takaa. Mukana oli jopa kaveri joka maalamossa töissä ja ihmetteli kyllä myös, koska kikkareita on niin paljon... Toinen lakkakerros tosin hiukan vähensi noita näkyvien kikkareiden määrää joten nyt tuli ihan ehkä siedettävä, lakkaa ainakin on sen verran että pitäisi myllytys luonata ilman puhkipalamispelkoa Smile

Täytyy varmaan ruveta ihan todenteolla askaroimaan tuota uunia kokonaan entiseen kuosiinsa. Prkl entinen omistaja kun vei vermeet mennessään Wink
Reply
#23
Kuinkas paljon tuota ohenninta pitäisi laittaa? Kyseessä akryylimaali ja kovetinta tulisi suhteessa 2:1.
Ohenninta sitten seokseen maksimissaan 10%? Vai onko vain kokeilemalla selvitettävä milloin maali tulee ruiskusta hyvin ulos?
Taisi myyjä mainita että tuo kovetinkin toimisi jo vähäisellä maalimäärällä ohentimena, jos oikein kuulin/ymmärsin ???

Nyt kun tarkemmin katselee niin kovetin tuli tuollaisessa mittakipossa jossa on merkit eri sekoitussuhteille (maali/kovetin) ja lisäksi 10 ja 20 prosentin merkit, ilmeisesti merkkaamaan ohenteen määrää. Mitä nyt olen ymmärtänyt niin liika ohenteen määrähän ei haittaa, paitsi että maali valuu herkemmin.

(Kannattaa miettiä ääneen niin tietää meneekö jokin asia aivan metsään.) Wink

Edit: Näkyi jossain olevan suositus 5-20% ohenninta akryylimaalin laadusta riippuen.
Reply
#24
Semmoinen sopiva loraus tunteen mukaan mulla on aina ohenninta menny ;D
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#25
Sitku se on tarpeeks mielen mukaan ohkasta, valuu herkästi jos liikaa pistää, muuten ei kait mitään väliä Big Grin

Ja prkl, oma takaloota maalattiin, tuli roskia vähän, olkoot, nyt koko auto, olkoot sekin. 4 märkää kerrosta lakkaa nyt yhteensä että eiköhän tossa oo myllytysvaraa, joten vehje kasaan ja myllyttämään sileeks, kai siitä ihan riittävä tulee Big Grin
Reply
#26
Mistähän johtuu, kun jälki vaihtelee niin pirun paljon joka kerta, 2½x maalannut ton oman s13, joka kerta kyllä vähän paranee, tällä kertaa toinen takakylki aika hyvä, kiiltää hyvin ja tasainen, sitte toinen takakylki puoliks aika sumupintaa ja appelsiinia. Maalattu heti peräkkäin ja kummassakin on 4 ohutta kerrosta acryylimaalia (nissan kh3 eli musta). 3,5bar oli paineet ja ruiskuna Gernin (vihree) halpisruisku. Mutta mistä toi vaihtelu johtuu noin perkeleesti? Ja huomasin, et välil tulee maalia paremmin ja välil huonommin ruiskusta, varsinkin vaakatasos, välillä kun viistosti vetelin alhaalta ylös, niin tuli hyvin tavaraa, ja tuli hyvää pintaakin...
Purettu / purussa 12x s13, 3x s14, 1x s14a mikäli niiden osille tarvetta niin kysy YV:llä, puh 044-2523647 tai maililla [email protected]
Reply
#27
Ruiskun paineena olen ite käyttäny 1.9-2.0 baarii ja yleensä osat maalataan reunat ensin ja sit ylhäältä alaspäin. Akryyliä ei kande laittaa neljää kiekkaa, kaks riittää ihan hyvin + kiekka lakkaa (+lakkasumu päälle) Appelsiinii voi johtua liian kovasta paineestakin, jonka kylkiäisenä voi tulla liikaa kamaakin joka aiheuttaa samaa. pintavärin/lakan ruiskutukseen parhain suutin 1.3. ja kuten aiemminkin sanottiin lattia märäks ja puhalla itteski ennen ku alat ruiskuttaa.
Reply
#28
HezeSX Wrote:Mistähän johtuu, kun jälki vaihtelee niin pirun paljon joka kerta, 2½x maalannut ton oman s13, joka kerta kyllä vähän paranee, tällä kertaa toinen takakylki aika hyvä, kiiltää hyvin ja tasainen, sitte toinen takakylki puoliks aika sumupintaa ja appelsiinia. Maalattu heti peräkkäin ja kummassakin on 4 ohutta kerrosta acryylimaalia (nissan kh3 eli musta). 3,5bar oli paineet ja ruiskuna Gernin (vihree) halpisruisku. Mutta mistä toi vaihtelu johtuu noin perkeleesti? Ja huomasin, et välil tulee maalia paremmin ja välil huonommin ruiskusta, varsinkin vaakatasos, välillä kun viistosti vetelin alhaalta ylös, niin tuli hyvin tavaraa, ja tuli hyvää pintaakin...

Elä ny hyvä mies alhaalta ylös vetele, ylhäältä alas. Ja appelsiinia varmaan tuo tohon että et saa aikaseks tarpeeks märkää kerrosta. Kaks märkää lakkakerrosta on ihan passeli. Vedät vaan niin kauan siihen että se kiiltää, kyljissä tosin vaarana että valahtaa, suorilla pinnoilla eri helepompi.

Vaikea yleensäkkin selittää tai lukea mistään että miten "kuuluis" tehdä. Mee kattomaan johonkin pikkumaalaamoon tms, siinä oppii 100x paremmin kuin kuuntelemalla/tekemällä Smile (täälä paikallinen paja anto ainakin tulla kattomaan)
Reply
#29
jonatani Wrote:
HezeSX Wrote:Mistähän johtuu, kun jälki vaihtelee niin pirun paljon joka kerta, 2½x maalannut ton oman s13, joka kerta kyllä vähän paranee, tällä kertaa toinen takakylki aika hyvä, kiiltää hyvin ja tasainen, sitte toinen takakylki puoliks aika sumupintaa ja appelsiinia. Maalattu heti peräkkäin ja kummassakin on 4 ohutta kerrosta acryylimaalia (nissan kh3 eli musta). 3,5bar oli paineet ja ruiskuna Gernin (vihree) halpisruisku. Mutta mistä toi vaihtelu johtuu noin perkeleesti? Ja huomasin, et välil tulee maalia paremmin ja välil huonommin ruiskusta, varsinkin vaakatasos, välillä kun viistosti vetelin alhaalta ylös, niin tuli hyvin tavaraa, ja tuli hyvää pintaakin...

Elä ny hyvä mies alhaalta ylös vetele, ylhäältä alas. Ja appelsiinia varmaan tuo tohon että et saa aikaseks tarpeeks märkää kerrosta. Kaks märkää lakkakerrosta on ihan passeli. Vedät vaan niin kauan siihen että se kiiltää, kyljissä tosin vaarana että valahtaa, suorilla pinnoilla eri helepompi.

Akryyliin ei taida tulla lakkaa ollenkaan...
http://www.500whp.net

Those who know GTR's can't explain. Those who don't - cannot understand.
Reply
#30
Vase Wrote:
jonatani Wrote:
HezeSX Wrote:Mistähän johtuu, kun jälki vaihtelee niin pirun paljon joka kerta, 2½x maalannut ton oman s13, joka kerta kyllä vähän paranee, tällä kertaa toinen takakylki aika hyvä, kiiltää hyvin ja tasainen, sitte toinen takakylki puoliks aika sumupintaa ja appelsiinia. Maalattu heti peräkkäin ja kummassakin on 4 ohutta kerrosta acryylimaalia (nissan kh3 eli musta). 3,5bar oli paineet ja ruiskuna Gernin (vihree) halpisruisku. Mutta mistä toi vaihtelu johtuu noin perkeleesti? Ja huomasin, et välil tulee maalia paremmin ja välil huonommin ruiskusta, varsinkin vaakatasos, välillä kun viistosti vetelin alhaalta ylös, niin tuli hyvin tavaraa, ja tuli hyvää pintaakin...

Elä ny hyvä mies alhaalta ylös vetele, ylhäältä alas. Ja appelsiinia varmaan tuo tohon että et saa aikaseks tarpeeks märkää kerrosta. Kaks märkää lakkakerrosta on ihan passeli. Vedät vaan niin kauan siihen että se kiiltää, kyljissä tosin vaarana että valahtaa, suorilla pinnoilla eri helepompi.

Akryyliin ei taida tulla lakkaa ollenkaan...

Enpäs tuota tajunnut, luulin että liuotinbasesta puhuttiin. Saako noita ilman lakkaa vetästäviä maalejakin vielä jostain vaih... ei täällä kyllä APT eikä PPG:kään myy enää.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)