Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Maalaaminen.
#31
jonatani Wrote:Enpäs tuota tajunnut, luulin että liuotinbasesta puhuttiin. Saako noita ilman lakkaa vetästäviä maalejakin vielä jostain vaih... ei täällä kyllä APT eikä PPG:kään myy enää.

Juu itsekin sain akryylimaalit vaikka sillä asenteella liikkeeseen menin ettei sellaista enää saisi. Olisikohan ollut sellaista maalia kuin Glasurit (saa kyllä vesiohenteisenakin). Minulta ei edes kysytty kumpana maalin ottaa.

Ja itse maalaus sujui muuten ihan hyvin mutta tulipahan valumia kun maalia pääsi valumaan maalattavalle pinnalle ilmanottoreiästä >Sad Tuli vähän kallistettua ruiskua liikaa...

Niin ja näkyi joihinkin kohtiin tulleen niitä kraatereitakin, tai mitä lie. 3M:n puolinaamari toimi kyllä hyvin, ei ollut tietoakaan maalihöyryistä.

No pitää nyt antaa puskureiden kuivua ja katsotaan sitten kuinka paljon joutuu hiomaan. Ei nyt kuitenkaan ole mikään priima pinta haussa, kunhan edes saisi auton väriin nuo. ;D Jos sitten joskus tulevaisuudessa veisi koko auton ihan maalarille maalattavaksi.
Reply
#32
jonatani Wrote:Enpäs tuota tajunnut, luulin että liuotinbasesta puhuttiin. Saako noita ilman lakkaa vetästäviä maalejakin vielä jostain vaih... ei täällä kyllä APT eikä PPG:kään myy enää.

Siis kyl noit ykskerros värej saa tosin nykyään ne kulkee nimellä Voc topcoat.
-autonmaalaukset ym..<br /><br />Harraste: s14a -99<br />Harraste: bmw e30 325ix<br />Käyttis: e30 325i touring<br />Varaosa: s14.5 -99
Reply
#33
Classic Wrote:Ruiskun paineena olen ite käyttäny 1.9-2.0 baarii ja yleensä osat maalataan reunat ensin ja sit ylhäältä alaspäin. Akryyliä ei kande laittaa neljää kiekkaa, kaks riittää ihan hyvin + kiekka lakkaa (+lakkasumu päälle)

Missä noin maalataan? akrylin päälle lakka + sumu?

-autonmaalaukset ym..<br /><br />Harraste: s14a -99<br />Harraste: bmw e30 325ix<br />Käyttis: e30 325i touring<br />Varaosa: s14.5 -99
Reply
#34
Kaveri joka on maalaillut, kun sille näytin autoo, niin sanoi niistä appelsiini pinnoista, että turhan kuivaks vain jäänyt tai liian kauan kuivunut kerrosten välis. Eli ens kerralla kun maalaan, niin 2-3 tarpeeks märkää kerrosta tolla akryylil? Vois jatkos maalata ihan niin pienis osis kuin ton voi rajata niin isompi mahdollisuus onnistua? (esim. erikseen: katto+a-pilarit, konepelti, puskurit, etuloksut, takaloksut, ovet, takaluukku eli kaikki erikseen vaan). Onko toi 3,5 bar liian iso paine? Toinen takakylki kiiltää hyvin ja ihan hyvää pintaa, mut muuta kovin häävii tosta ei löydy kuin paikoittain.
Purettu / purussa 12x s13, 3x s14, 1x s14a mikäli niiden osille tarvetta niin kysy YV:llä, puh 044-2523647 tai maililla [email protected]
Reply
#35
HezeSX Wrote:Kaveri joka on maalaillut, kun sille näytin autoo, niin sanoi niistä appelsiini pinnoista, että turhan kuivaks vain jäänyt tai liian kauan kuivunut kerrosten välis. Eli ens kerralla kun maalaan, niin 2-3 tarpeeks märkää kerrosta tolla akryylil? Vois jatkos maalata ihan niin pienis osis kuin ton voi rajata niin isompi mahdollisuus onnistua? (esim. erikseen: katto+a-pilarit, konepelti, puskurit, etuloksut, takaloksut, ovet, takaluukku eli kaikki erikseen vaan). Onko toi 3,5 bar liian iso paine? Toinen takakylki kiiltää hyvin ja ihan hyvää pintaa, mut muuta kovin häävii tosta ei löydy kuin paikoittain.

Katto ja takakylkipelti on just vittumaisimmat, kun on "samaa" peltiä, ni ei saa lopetettua mihinkään saumaan ruiskutusta, eli noitten kanssa tarvii olla vaan nopee, ettei kerkee kuivumaan, jolloin vetää appelsiiniks eikä tasotu.
Reply
#36
jonatani Wrote:
HezeSX Wrote:Kaveri joka on maalaillut, kun sille näytin autoo, niin sanoi niistä appelsiini pinnoista, että turhan kuivaks vain jäänyt tai liian kauan kuivunut kerrosten välis. Eli ens kerralla kun maalaan, niin 2-3 tarpeeks märkää kerrosta tolla akryylil? Vois jatkos maalata ihan niin pienis osis kuin ton voi rajata niin isompi mahdollisuus onnistua? (esim. erikseen: katto+a-pilarit, konepelti, puskurit, etuloksut, takaloksut, ovet, takaluukku eli kaikki erikseen vaan). Onko toi 3,5 bar liian iso paine? Toinen takakylki kiiltää hyvin ja ihan hyvää pintaa, mut muuta kovin häävii tosta ei löydy kuin paikoittain.

Katto ja takakylkipelti on just vittumaisimmat, kun on "samaa" peltiä, ni ei saa lopetettua mihinkään saumaan ruiskutusta, eli noitten kanssa tarvii olla vaan nopee, ettei kerkee kuivumaan, jolloin vetää appelsiiniks eikä tasotu.
Siis ottais vaan tälläisii projektei, että hiois vain katon ja pilarit ja suojaa muut ympäriltä ja maalaa noi, sitten kun taas aikaa niin vaikka vasentakakylki vain, tolleen ajan kanssa vetelis kokoauton.
Purettu / purussa 12x s13, 3x s14, 1x s14a mikäli niiden osille tarvetta niin kysy YV:llä, puh 044-2523647 tai maililla [email protected]
Reply
#37
Jaah että teet rajan pilariin ja takakylkipeltiin. No hyyyyi. Kyl samaa peltiä oleva osa tarvii maalata kerralla. Eri peltejä sitten pystyykin erikseen.

Paljon btw toi akryylimaali kustantaa litralta?
Reply
#38
jonatani Wrote:
HezeSX Wrote:Kaveri joka on maalaillut, kun sille näytin autoo, niin sanoi niistä appelsiini pinnoista, että turhan kuivaks vain jäänyt tai liian kauan kuivunut kerrosten välis. Eli ens kerralla kun maalaan, niin 2-3 tarpeeks märkää kerrosta tolla akryylil? Vois jatkos maalata ihan niin pienis osis kuin ton voi rajata niin isompi mahdollisuus onnistua? (esim. erikseen: katto+a-pilarit, konepelti, puskurit, etuloksut, takaloksut, ovet, takaluukku eli kaikki erikseen vaan). Onko toi 3,5 bar liian iso paine? Toinen takakylki kiiltää hyvin ja ihan hyvää pintaa, mut muuta kovin häävii tosta ei löydy kuin paikoittain.

Katto ja takakylkipelti on just vittumaisimmat, kun on "samaa" peltiä, ni ei saa lopetettua mihinkään saumaan ruiskutusta, eli noitten kanssa tarvii olla vaan nopee, ettei kerkee kuivumaan, jolloin vetää appelsiiniks eikä tasotu.
Paitsi, että s13Confusedsa kylkeä ja kattoa ei yhdistä pelti vaan sivuikkunat erottaa ne kätevästi toisistaan.
Chuck Norris puts the laughter in manslaughter

Jotain salamia
Reply
#39
jonatani Wrote:Jaah että teet rajan pilariin ja takakylkipeltiin. No hyyyyi. Kyl samaa peltiä oleva osa tarvii maalata kerralla. Eri peltejä sitten pystyykin erikseen.

Paljon btw toi akryylimaali kustantaa litralta?

About 60-70e + siihen kovettaja.
-autonmaalaukset ym..<br /><br />Harraste: s14a -99<br />Harraste: bmw e30 325ix<br />Käyttis: e30 325i touring<br />Varaosa: s14.5 -99
Reply
#40
HezeSX Wrote:Kaveri joka on maalaillut, kun sille näytin autoo, niin sanoi niistä appelsiini pinnoista, että turhan kuivaks vain jäänyt tai liian kauan kuivunut kerrosten välis. Eli ens kerralla kun maalaan, niin 2-3 tarpeeks märkää kerrosta tolla akryylil? Vois jatkos maalata ihan niin pienis osis kuin ton voi rajata niin isompi mahdollisuus onnistua? (esim. erikseen: katto+a-pilarit, konepelti, puskurit, etuloksut, takaloksut, ovet, takaluukku eli kaikki erikseen vaan). Onko toi 3,5 bar liian iso paine? Toinen takakylki kiiltää hyvin ja ihan hyvää pintaa, mut muuta kovin häävii tosta ei löydy kuin paikoittain.

Ruiskussa paine pitää olla 2.0-2.4bar.
jos löytyy sellainen mittari, joka tulee letkun ja ruiskun väliin ni sil saa säädettyä sopivaksi.
-autonmaalaukset ym..<br /><br />Harraste: s14a -99<br />Harraste: bmw e30 325ix<br />Käyttis: e30 325i touring<br />Varaosa: s14.5 -99
Reply
#41
jonatani Wrote:Jaah että teet rajan pilariin ja takakylkipeltiin. No hyyyyi. Kyl samaa peltiä oleva osa tarvii maalata kerralla. Eri peltejä sitten pystyykin erikseen.

Paljon btw toi akryylimaali kustantaa litralta?
Olikohan 53€/litra, s13Confusedes ei mene pilarii takakylkeen, siinä on lasia koko taka osa.
Purettu / purussa 12x s13, 3x s14, 1x s14a mikäli niiden osille tarvetta niin kysy YV:llä, puh 044-2523647 tai maililla [email protected]
Reply
#42
HezeSX Wrote:
jonatani Wrote:Jaah että teet rajan pilariin ja takakylkipeltiin. No hyyyyi. Kyl samaa peltiä oleva osa tarvii maalata kerralla. Eri peltejä sitten pystyykin erikseen.

Paljon btw toi akryylimaali kustantaa litralta?
Olikohan 53€/litra, s13Confusedes ei mene pilarii takakylkeen, siinä on lasia koko taka osa.

Vähän päälle 45€/litra täällä + kovete vielä siihen päälle.
Reply
#43
Kun täällä oli puhetta akryyli väreistä niin onko kellään kokemuksia noista Mipan akryylipintamaaleista mihin ei tarvi lakkaa ollenkaan? Missään kuvia autoista jotka on maalattu mipan akryyliväreillä?
Reply
#44
eepo Wrote:Kun täällä oli puhetta akryyli väreistä niin onko kellään kokemuksia noista Mipan akryylipintamaaleista mihin ei tarvi lakkaa ollenkaan? Missään kuvia autoista jotka on maalattu mipan akryyliväreillä?

akryylimaalilla maalattu mihin ei tarvii lakkaa?? mikä tällänen juttu o?
mitä erikoista niis sit on??
epäilen että jokaiseen noihi metalli/helmiäis/kameleontti härdeleihhin on pakko laittaa lakkaa.
muute ne näyttää samanlaiselt kuin perusvärit??
-autonmaalaukset ym..<br /><br />Harraste: s14a -99<br />Harraste: bmw e30 325ix<br />Käyttis: e30 325i touring<br />Varaosa: s14.5 -99
Reply
#45
Tarkoitin siis noita perus akryyli pintamaaleja, erikoisvärit kameleontti yms. tarvii varmasti lakan päälleen.
http://www.automaalit.net/epages/Gagar.s...cts/830325
Akryylimaali on ns. suorakiiltomaali joka ei tarvitse päälle kirkaslakkaa vaan maali on kuivuttuaan kova ja kiiltävä.
Reply
#46
eepo Wrote:Tarkoitin siis noita perus akryyli pintamaaleja, erikoisvärit kameleontti yms. tarvii varmasti lakan päälleen.
http://www.automaalit.net/epages/Gagar.s...cts/830325
Akryylimaali on ns. suorakiiltomaali joka ei tarvitse päälle kirkaslakkaa vaan maali on kuivuttuaan kova ja kiiltävä.

en näe itte ainakaan mitään järkeä ostaa tollast?
jos joskus tulee joku paikkamaalaus tuskin samanlaist väriä saat??
suosittelen melkee väriliikkeest jollai värikoodilla ostaa valmiiks sekoitettua maalia.
-autonmaalaukset ym..<br /><br />Harraste: s14a -99<br />Harraste: bmw e30 325ix<br />Käyttis: e30 325i touring<br />Varaosa: s14.5 -99
Reply
#47
Mitä konstia suosittelette lasikuituosien maalaamisen? Ois pari osa jossa maali lohkoilut muutamasta kohdasta ja gelcoat pinta näkyy alta. Pitäisikö vaan poistaa vanha maali jollain maalinpoistoaineella, vai syövyttääkö se gealcoatia ja lasikuituakin?

Tackkis, T:Hossi
200sx, rps13 -89<br /><br />http://www.flickr.com/photos/73683472@N00/sets/72157625342675223/
Reply
#48
Hossi Wrote:Mitä konstia suosittelette lasikuituosien maalaamisen? Ois pari osa jossa maali lohkoilut muutamasta kohdasta ja gelcoat pinta näkyy alta. Pitäisikö vaan poistaa vanha maali jollain maalinpoistoaineella, vai syövyttääkö se gealcoatia ja lasikuituakin?

Tackkis, T:Hossi

Voit vaikka hioa ne lohkeilleet kohdat auki ja vähän pyöristää niitä reunoja,sitten pakkelia päälle ja hiot suoraksi.
Pakkelin päälle vois laittaa jotain hionta väriä jos sattuu olemaan ni tulee hyvä pohja varsinaista pintaa varten.

Reply
#49
Tetsa Wrote:
Hossi Wrote:Mitä konstia suosittelette lasikuituosien maalaamisen? Ois pari osa jossa maali lohkoilut muutamasta kohdasta ja gelcoat pinta näkyy alta. Pitäisikö vaan poistaa vanha maali jollain maalinpoistoaineella, vai syövyttääkö se gealcoatia ja lasikuituakin?

Tackkis, T:Hossi

Voit vaikka hioa ne lohkeilleet kohdat auki ja vähän pyöristää niitä reunoja,sitten pakkelia päälle ja hiot suoraksi.
Pakkelin päälle vois laittaa jotain hionta väriä jos sattuu olemaan ni tulee hyvä pohja varsinaista pintaa varten.

Joo, tuokin kävi mielessä, mutta yksi kohta on melkein kämmenen kokoinen. Muutenkin tuntuu et vanha maali on huonosti tartunut osaan, kun lähtee pakkausteipilläkin irti osittain.
200sx, rps13 -89<br /><br />http://www.flickr.com/photos/73683472@N00/sets/72157625342675223/
Reply
#50
Hossi Wrote:
Tetsa Wrote:
Hossi Wrote:Mitä konstia suosittelette lasikuituosien maalaamisen? Ois pari osa jossa maali lohkoilut muutamasta kohdasta ja gelcoat pinta näkyy alta. Pitäisikö vaan poistaa vanha maali jollain maalinpoistoaineella, vai syövyttääkö se gealcoatia ja lasikuituakin?

Tackkis, T:Hossi

Voit vaikka hioa ne lohkeilleet kohdat auki ja vähän pyöristää niitä reunoja,sitten pakkelia päälle ja hiot suoraksi.
Pakkelin päälle vois laittaa jotain hionta väriä jos sattuu olemaan ni tulee hyvä pohja varsinaista pintaa varten.

Joo, tuokin kävi mielessä, mutta yksi kohta on melkein kämmenen kokoinen. Muutenkin tuntuu et vanha maali on huonosti tartunut osaan, kun lähtee pakkausteipilläkin irti osittain.

No sitte kannattaa poistaa kaikki maalit siintä,ne on varmaan maalattu hiomatta celcoatin päälle tai sitte ei ole pesty muottivahoja pois.
Kokeile malinpoistoaineella varovasti,yleensä ne ottaa vaan kerroksen kerrallaan eikä pahemmin tee lasikuidulle mitään,tai hiot sen maalin pois.
Sitte kun maalit on pois ni celcoatin hionta kunnolla ja putsaus tinnerillä tai silikooninpoistoaineella ja tarvittavat pohjatyöt päälle.

Reply
#51
Sellanen pikku juttu vaan, että kun jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa pitäisi aloittaa auton maalaus niin mitä tarvikkeita sitä varten pitää/kannattaa hommailla? Ennen en ole maalannut joten varmasti olen unohtanut jotain ja tietysti jotain en vain ole tullut ajatelleeksi.
Chuck Norris puts the laughter in manslaughter

Jotain salamia
Reply
#52
Pasi_ Wrote:Sellanen pikku juttu vaan, että kun jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa pitäisi aloittaa auton maalaus niin mitä tarvikkeita sitä varten pitää/kannattaa hommailla? Ennen en ole maalannut joten varmasti olen unohtanut jotain ja tietysti jotain en vain ole tullut ajatelleeksi.

Maalaustarvikkeet tietty...sekoitusastioita, tinneriä putsaukseen/ohentamiseen tai sitten ihan ohenninta, rasvanpoistoainetta, nukkaamattomia liinoja pinnan puhdistukseen, puhdistusrättejä jne.

Vai mitä tarkoitit?
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#53
Pasi_ Wrote:Sellanen pikku juttu vaan, että kun jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa pitäisi aloittaa auton maalaus niin mitä tarvikkeita sitä varten pitää/kannattaa hommailla? Ennen en ole maalannut joten varmasti olen unohtanut jotain ja tietysti jotain en vain ole tullut ajatelleeksi.

Tossa tulikin jo listaa, mutta laitetaan nyt tämäkin. Aukaistu hieman paremmin.

Hiontaan: epäkeskokone 320 laikalla,"hiiri"hiontakone (kätevä pienissä hiontakohteissa), vesihiontapaperia 400-800 ja 1200 jos hiot vesissä lakkapinnan ja vedät lisää kerrosta
Pohjiin ennen maalausta: hyvää pakkelia (esim. dinitrol), rasvanpoistoa/tinneriä, pohjamaalia, hiontaväriä, liimarättejä

Kun hiontavärit on hiottu ja ruvetaan vetämään pintamaalia, niin käsittely tolla liimarätillä (pöly pois maalattavalta pinnalta), maali siivilän lävitse ruiskukuppiin( saat näitä mainitsemiani tuotteita esim. Stirwelliltä Tuusulasta) ja sen jälkeen maalailemaan värimassaa/väriä/lakkaa. Kaikki maalit kannattaa laskea siivilän lävitse ja eritoten lakka jos maalaat metallihohtoväriä joka siis koostuu väriaine+lakka-yhdistelmästä. Itsellä on tullut välillä jotain epämääräisiä paakkuja lakkausvaiheessa ja on pistäny ottaa pattiin melko pahasti.

Lisäksi tarvitset pirusti rättejä, maalarinteippiä, pumpulipuikot on kätsyjä ruiskun putsaamiseen, talttapäinen ruuvari/maalipurkin aukaisuun tarkoitettu työväline, sekoitustikkuja, purkkeja joihin voit maalia annostella ja sekoitella, oikeat ohenteet maaleille, riittävästi maalia ettei lopu kesken maalausten (muista myös tarpeeksi kovetetta jos on 2k-väri) ja mitähän vielä... helvetisti tarkkuutta niiden pohjien kanssa! Ei harmita sit katsoa lopputulosta. Näillä tarvikkeilla itse olen tullut toimeen maalaillessa ja tinneriohenteisilla maaleilla olen toistaiseksi vielä suihkinut menemään.

Muita huomioita: Kompurasta mahdollisimman paljon vettä/kosteutta pois järjestelmästä, huolehdi oikeasta maalauslämpötilasta, poista kaikki mahdollinen kosteus maalattavilta pinnoilta esim. kuumailmapuhaltimella sekä laita auton alle vaikkapa pahvia/siivoa alusta kunnolla, ettei ruiskun antama paine nostata kaikkea shittiä lattiasta ylös ja sitä myötä tuoreen maalin päälle. Poista maalarinteipeillä tehdyt rajaukset mahdollisimman tuoreesta maalipinnasta, jotta teippi lähtee vielä kätevästi irti. Lakkakyllästetty maalarinteippi on kuivuessaan yllättävän tiukassa.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#54
Just tollasia tilpehöörejä ja paperien karkeudetkin, kiitoksia.
Chuck Norris puts the laughter in manslaughter

Jotain salamia
Reply
#55
Kannattaa mielummin kastella lattian lähialue missä maalaa niin lattialle laskeutuva pöly ei lähde takaisin kiertoon. Ja ovien ja ikkunoiden reikien tukkimiseen kannattaa hommata semmonen leveä rulla paperia, 100m rulla maksoi muistaakseni 20e joka riittää moneen maalaukseen. Huomattavasti helpompi laittaa yksi iso paperi oveen kun alkaa viritellä jotain sanomalehtiä siihen.
Reply
#56
Ala ajoissa pesemään maitotölkkejä,niistä saa hyviä sekotus kippoja.
Ei tartte pestä vaan nakkaa käytön jälkeen mäkeen ne. Smile
Sitte hommaat semmosen sekoitus suhde viivottimen pinta ja pohjamaaleille ni saa maalit sekasin.
Isompaa maalimäärää varten sitte maalikaupasta purkkeja,niissä on eri maaleille omat asteikot.
Reply
#57
Mistä johtuu, että maalipintaan tulee halkeemia maalaamisen jälkeen??
Reply
#58
Pistämpä nyt tähän topiciin, kun aiheeseen liittyy...

Eli parkkipaikkakolhua ja kiveniskemää on nissanin muovipuskurissa siinä määrin, että pitäis maalata.
Pystyykö kotioloissa saamaan siedettävää pintaa aerosolimaaleja käyttäen ? Eli ekaks tietty vanhat maalit kaikki pois ja naarmujen pakkelointia ym. sitten muovipohja-aine (?) , pintaväri ja kirkaslakka.

Eli kannattaako hommaan alkaa kotitallissa käläkälä-pulloin, vai kiikutanko suosiolla maalarille ? (500€)
Reply
#59
TURISMO Wrote:Mistä johtuu, että maalipintaan tulee halkeemia maalaamisen jälkeen??
Onko halkeamat tullu spraymaaleilla maalattuun osaan vai ruiskulla maalattuun?

Joskus saattaa spray hommissa käydä niin että pinta kuivuu umpeen ja joskus jopa kuukausien päästä kuivuu sitten sieltä pohjalta ja pinta repeää auki...
Eli spraymaalissa pitää välttää paksuja maalikerroksia,siinä kun ei ole kovetinta samalla tapaa kun ruiskulla maalattaessa.

Tai sitte sulla ei oikeen nyt satu noi maalit keskenään ja maali korkkaa sen takia.
Mitä maaleja olet maalannu kun toi kävi?
Reply
#60
moder Wrote:Pistämpä nyt tähän topiciin, kun aiheeseen liittyy...

Eli parkkipaikkakolhua ja kiveniskemää on nissanin muovipuskurissa siinä määrin, että pitäis maalata.
Pystyykö kotioloissa saamaan siedettävää pintaa aerosolimaaleja käyttäen ? Eli ekaks tietty vanhat maalit kaikki pois ja naarmujen pakkelointia ym. sitten muovipohja-aine (?) , pintaväri ja kirkaslakka.

Eli kannattaako hommaan alkaa kotitallissa käläkälä-pulloin, vai kiikutanko suosiolla maalarille ? (500€)
Noiden lisäksi ostaisin hiontavahaa ja hinkkaisin sillä vielä uuden ja vanhan maalin (lakan) rajat huomaamattomiksi (eli myllytys)
"englanninkielinen lainaus" "tää kaulahuivi ei tarkota että oisin gay"

Ruostehommia ym katsastuskorjauksia Sipoossa, yv:llä sopii kysellä
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)