Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Maalaaminen.
#61
No ei helvetissä mitään paukkupullomaalauksia puskureihin. Rumahan siitä tulee, se on varma.
Reply
#62
moder Wrote:Pistämpä nyt tähän topiciin, kun aiheeseen liittyy...

Eli parkkipaikkakolhua ja kiveniskemää on nissanin muovipuskurissa siinä määrin, että pitäis maalata.
Pystyykö kotioloissa saamaan siedettävää pintaa aerosolimaaleja käyttäen ? Eli ekaks tietty vanhat maalit kaikki pois ja naarmujen pakkelointia ym. sitten muovipohja-aine (?) , pintaväri ja kirkaslakka.

Eli kannattaako hommaan alkaa kotitallissa käläkälä-pulloin, vai kiikutanko suosiolla maalarille ? (500€)

Jos et aio kauaa pitää ja on käyttis, niin voi maalata kotioloissa noilla. Jos pidät itsellä enemmän kuin vuoden ja oot laiska vahaamaan, niin kiikuta maalarille suosiolla tai maalaa ruiskumaaleilla itse. Itsellä on tossa omassa kipossa ollut muutaman vuoden käläkälällä maalatut puskurit ja kiilto lähtee melko nopeasti veke, maali poreilee kahta vuotta myöhemmin pinnasta irti (vahan vaikutuksesta kun sitä pintaa yrittää pitää jotenkin kiiltävänä vahan avulla) ja muutenkaan ei oo pinta mitenkään järin hienoa. Ruiskulla kotioloissa maalattu oli jo sitten paljon hienompaa: klik. Hienoa pintaa saa sprayllakin ei siinä mitään, mutta sen kestävyys Suomen olosuhteissa ei oo juuri mistään kotosin.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#63
Taitaa sitten olla parasta viedä maalarille ihan. Kun maaliruiskukin on mallia "traktorin osien maalaamiseen"...
Kovan hinnan vaan osaavat kiskoa moisesta "pikkujutusta".
Reply
#64
moder Wrote:Taitaa sitten olla parasta viedä maalarille ihan. Kun maaliruiskukin on mallia "traktorin osien maalaamiseen"...
Kovan hinnan vaan osaavat kiskoa moisesta "pikkujutusta".


Meinaat että koko puskuri pitää maalata, on niin huonossa kunnossa? Ja kiveniskemät ja kolhut on sen verran syviä että tarvitsee kittiä? Aika kovalta hinnalta kyllä kuulostaa 500e tuosta.
Passat G60 syncro<br /><br />ex. P11 GT
Reply
#65
Puskuri on maalattu joskus aiemminkin, ja epäilen ettei maalissa ole ollut kunnon muovipohja-aineita, kun maali irtoaa naarmun kohdalta kynnellä raaputtamalla.

Eli tuntuis viisammalta hioa kaikki vanha maali pois ja sitten mahdollisesti kitata syvät naarmut, jos tarpeen. Nämä pohjatyöt tekisin toki itse, maalarille jäisi vaan ruiskun käsittely Smile

Heitin vaan päästä tuon 500 e, kai sen joku voisi tehdä halvemmallakin.
Reply
#66
moder Wrote:Puskuri on maalattu joskus aiemminkin, ja epäilen ettei maalissa ole ollut kunnon muovipohja-aineita, kun maali irtoaa naarmun kohdalta kynnellä raaputtamalla.

Eli tuntuis viisammalta hioa kaikki vanha maali pois ja sitten mahdollisesti kitata syvät naarmut, jos tarpeen. Nämä pohjatyöt tekisin toki itse, maalarille jäisi vaan ruiskun käsittely Smile

Heitin vaan päästä tuon 500 e, kai sen joku voisi tehdä halvemmallakin.


Jos se maali pysyy kiinni muualta ihan hyvin kun naarmun kohdalta niin siihen kyllä riittää mataks hiominen. Ite just tein pari kappaletta puskureita koulussa tohon datsuniin ja ihan hyvät tuli, maali lohkeili just vauriokohtien kohdalta vähän pois mutta en mä koko puskurista kaikkia maaleja hionut pois kuitenkaan. Ne oli vähän enempi halki joten käytin muovikittiä joka joustaa vähän enemmän ettei halkeaisi uudestaan, mutta naarmuihin riittää kyl PE-kitti ihan hyvin.

Jos itse meinaat tuon verran tehdä niin eihän tuossa jää maalarille kun pohjamaalin ja pintamaalin ja mahdollisesti lakan veto... En ainakaan usko että kukaan tuosta kehtaa viittäsataa veloittaa Smile
Passat G60 syncro<br /><br />ex. P11 GT
Reply
#67
Habba Wrote:
moder Wrote:Puskuri on maalattu joskus aiemminkin, ja epäilen ettei maalissa ole ollut kunnon muovipohja-aineita, kun maali irtoaa naarmun kohdalta kynnellä raaputtamalla.

Eli tuntuis viisammalta hioa kaikki vanha maali pois ja sitten mahdollisesti kitata syvät naarmut, jos tarpeen. Nämä pohjatyöt tekisin toki itse, maalarille jäisi vaan ruiskun käsittely Smile

Heitin vaan päästä tuon 500 e, kai sen joku voisi tehdä halvemmallakin.


Jos se maali pysyy kiinni muualta ihan hyvin kun naarmun kohdalta niin siihen kyllä riittää mataks hiominen. Ite just tein pari kappaletta puskureita koulussa tohon datsuniin ja ihan hyvät tuli, maali lohkeili just vauriokohtien kohdalta vähän pois mutta en mä koko puskurista kaikkia maaleja hionut pois kuitenkaan. Ne oli vähän enempi halki joten käytin muovikittiä joka joustaa vähän enemmän ettei halkeaisi uudestaan, mutta naarmuihin riittää kyl PE-kitti ihan hyvin.

Jos itse meinaat tuon verran tehdä niin eihän tuossa jää maalarille kun pohjamaalin ja pintamaalin ja mahdollisesti lakan veto... En ainakaan usko että kukaan tuosta kehtaa viittäsataa veloittaa Smile
maalari varmaan ottaa n. 100e... Kun vertaa niin maalari otti mun skyllen maalauksesta 500e tietty jäi vaan pelkät ruisku hommat maalarille eli base, flake lakka ja normi lakka...
Nissan Skyline R33 GTS-T -95 Talliruusu ehkä joskus liikkuu
JDM Subaru Impreza WRX STI spec c ra wr limited MY05 *harraste*
Ex.JDM Subaru Legacy GT spec b 5mt MY05 REFUEL käyttis
Pyöränkaarien Levityksiä/Kaarimankelin vuokrausta kysy yv:llä!!
Reply
#68
Jampsu Wrote:
Habba Wrote:
moder Wrote:Puskuri on maalattu joskus aiemminkin, ja epäilen ettei maalissa ole ollut kunnon muovipohja-aineita, kun maali irtoaa naarmun kohdalta kynnellä raaputtamalla.

Eli tuntuis viisammalta hioa kaikki vanha maali pois ja sitten mahdollisesti kitata syvät naarmut, jos tarpeen. Nämä pohjatyöt tekisin toki itse, maalarille jäisi vaan ruiskun käsittely Smile

Heitin vaan päästä tuon 500 e, kai sen joku voisi tehdä halvemmallakin.


Jos se maali pysyy kiinni muualta ihan hyvin kun naarmun kohdalta niin siihen kyllä riittää mataks hiominen. Ite just tein pari kappaletta puskureita koulussa tohon datsuniin ja ihan hyvät tuli, maali lohkeili just vauriokohtien kohdalta vähän pois mutta en mä koko puskurista kaikkia maaleja hionut pois kuitenkaan. Ne oli vähän enempi halki joten käytin muovikittiä joka joustaa vähän enemmän ettei halkeaisi uudestaan, mutta naarmuihin riittää kyl PE-kitti ihan hyvin.

Jos itse meinaat tuon verran tehdä niin eihän tuossa jää maalarille kun pohjamaalin ja pintamaalin ja mahdollisesti lakan veto... En ainakaan usko että kukaan tuosta kehtaa viittäsataa veloittaa Smile
maalari varmaan ottaa n. 100e... Kun vertaa niin maalari otti mun skyllen maalauksesta 500e tietty jäi vaan pelkät ruisku hommat maalarille eli base, flake lakka ja normi lakka...

Millos Jampsu sun kylli on maalattu? Viime kesänä useemman kerran kuolasin sitä ku heitit pimppistä kylällä ;D Aika hyvin liikkuu mikkelin perusamisten keskuudessa legendaa siitä Smile
Passat G60 syncro<br /><br />ex. P11 GT
Reply
#69
Habba Wrote:
Jampsu Wrote:
Habba Wrote:
moder Wrote:Puskuri on maalattu joskus aiemminkin, ja epäilen ettei maalissa ole ollut kunnon muovipohja-aineita, kun maali irtoaa naarmun kohdalta kynnellä raaputtamalla.

Eli tuntuis viisammalta hioa kaikki vanha maali pois ja sitten mahdollisesti kitata syvät naarmut, jos tarpeen. Nämä pohjatyöt tekisin toki itse, maalarille jäisi vaan ruiskun käsittely Smile

Heitin vaan päästä tuon 500 e, kai sen joku voisi tehdä halvemmallakin.


Jos se maali pysyy kiinni muualta ihan hyvin kun naarmun kohdalta niin siihen kyllä riittää mataks hiominen. Ite just tein pari kappaletta puskureita koulussa tohon datsuniin ja ihan hyvät tuli, maali lohkeili just vauriokohtien kohdalta vähän pois mutta en mä koko puskurista kaikkia maaleja hionut pois kuitenkaan. Ne oli vähän enempi halki joten käytin muovikittiä joka joustaa vähän enemmän ettei halkeaisi uudestaan, mutta naarmuihin riittää kyl PE-kitti ihan hyvin.

Jos itse meinaat tuon verran tehdä niin eihän tuossa jää maalarille kun pohjamaalin ja pintamaalin ja mahdollisesti lakan veto... En ainakaan usko että kukaan tuosta kehtaa viittäsataa veloittaa Smile
maalari varmaan ottaa n. 100e... Kun vertaa niin maalari otti mun skyllen maalauksesta 500e tietty jäi vaan pelkät ruisku hommat maalarille eli base, flake lakka ja normi lakka...

Millos Jampsu sun kylli on maalattu? Viime kesänä useemman kerran kuolasin sitä ku heitit pimppistä kylällä ;D Aika hyvin liikkuu mikkelin perusamisten keskuudessa legendaa siitä Smile
lokakuun alussa saatiin maalarilta ja (tostaina maalarilta ja sit perjantai iltana piti olla x-treme car showssa) kyllähän sitä 2kk väännettiin kasaan... No ens kesänä sit lisää voimaa...
Nissan Skyline R33 GTS-T -95 Talliruusu ehkä joskus liikkuu
JDM Subaru Impreza WRX STI spec c ra wr limited MY05 *harraste*
Ex.JDM Subaru Legacy GT spec b 5mt MY05 REFUEL käyttis
Pyöränkaarien Levityksiä/Kaarimankelin vuokrausta kysy yv:llä!!
Reply
#70
Itse en ainakaan maalaisi toisen tekemiin pohjiin jos maalaisin nii mitää takuuta en antaisi maalin pysymisestä. Ja joskus maalarilla on enemmän hommaa korjailla kokemattoma pohjia kuin tehdä työ alusta loppuun itse. Ja jos pelkän puskurin maalaat kannataisi häivytys tehdä etulokareihin ja konepeltiin.
Silakka kaasarissa pudottaa suora nopeuksia yllätävän paljon.
Reply
#71
HerQ Wrote:Itse en ainakaan maalaisi toisen tekemiin pohjiin jos maalaisin nii mitää takuuta en antaisi maalin pysymisestä. Ja joskus maalarilla on enemmän hommaa korjailla kokemattoma pohjia kuin tehdä työ alusta loppuun itse. Ja jos pelkän puskurin maalaat kannataisi häivytys tehdä etulokareihin ja konepeltiin.


Mielummin ottaa kiillotustahnaa ja koneen käteen ja myllyttää keulan tai vaikka koko auton niin pitäs palauttaa kiiltoa tarpeeks Smile
Passat G60 syncro<br /><br />ex. P11 GT
Reply
#72
Tarkotus olis tietty maalauttaa se puskuri irrallaan, jollon siihen ei voi mitään häivytyksiä tehdä.
Keväällä olis tarkotus sit myllyttää koko auto 8)
Reply
#73
Häivytyksellä varmaan meinataan sitä kun maali ei kummiskaan ole just samanväristä. Mutta pöh, tutun bemmin puskuri on maalattu jopa väärällä mustalla (niitä kun oli 3 erilaista vuosimallista riippuen) eikä sitäkään herkästi huomaa.
Reply
#74
Tosiaan joo jos haluaa tosi hienosti tehdä noita maalaushommia niin sitten niitä häivytyksiä jonnekin matkalle, mutta tosi hyvä silmä saa olla, että huomaa oikeasti ne aivan olemattomat sävyerot (sillä oletuksella, että sävy on tosiaan oikea). Itsellä omassa autossa on kolmea eri maalierää ja sävyeroa ei ihan heti todellakaan huomaa. No itse huomaan kyllä kun oon tehny työn ja tiedän missä on uutta maalia ja missä ei. Uusissa autoissa saattaa olla sävyeroa jo tehtaalta tullessa esim. puskureissa, joten ei se niin kauheeta ole jos se puskuri irrallaan maalataan Smile
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#75
niksei mil kantis sisusta putsaa maalista, olisi tarkotus maalaa uusiks. S13 kyseessä
Nissan 200sx -89 1JZ-GTE
Reply
#76
spanx Wrote:niksei mil kantis sisusta putsaa maalista, olisi tarkotus maalaa uusiks. S13 kyseessä

Yks keino on dipata osat jarrunesteeseen ja antaa olla siellä kunnes maalit lähtee. Jarruneste ei tee mitään muoville ja sen vuoksi soveltuu hyvin tohon touhuun. Maalinpoistoaineella kun saattaa lähteä muovitkin siinä samalla Big Grin
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#77
Hyvältä kuulostava konsti, mutta onko sulla kokemusta että toimii myös käytännössä ;D
Reply
#78
spanx Wrote:niksei mil kantis sisusta putsaa maalista, olisi tarkotus maalaa uusiks. S13 kyseessä
Ei kai sitä kannata sentään pellille hioa, karhennat vaan sopivasti ja uutta maalia päälle. Jos tosiaan olet vain sisältä maalaamassa.

Edit. Vai tarkoitatko sä muoveja?
Chuck Norris puts the laughter in manslaughter

Jotain salamia
Reply
#79
Flameball Wrote:
spanx Wrote:niksei mil kantis sisusta putsaa maalista, olisi tarkotus maalaa uusiks. S13 kyseessä

Yks keino on dipata osat jarrunesteeseen ja antaa olla siellä kunnes maalit lähtee. Jarruneste ei tee mitään muoville ja sen vuoksi soveltuu hyvin tohon touhuun. Maalinpoistoaineella kun saattaa lähteä muovitkin siinä samalla Big Grin

Ja tota jarrunestettä on mukava putsata pienistä rei'istä, semmosta litkua se on ettei sen kans huvikseen kyllä läträä. Hiomalla vaan vanhat maalit mitä lähtee ja lopuksi tasoitus hienommalla paperilla. Ei kannata poistaa vanhoja maaleja jos ovat hyvin kiinni muovissa.
Reply
#80
moder Wrote:Hyvältä kuulostava konsti, mutta onko sulla kokemusta että toimii myös käytännössä ;D

Pienoismallien nikkaroijien peisik-kikka. Oon kokeillut ihan käytännössä myös itse Smile niin ja jarrunesteen putsausta voi toteuttaa vaikkapa bräkleenillä sitten. Olettaisin, että käy nopeesti ja näppärästi. Sen jälkeen paineilmalla kaik puhtaaks.

Tosta aikasemmasta ei kyl tosiaan käyny ilmi, että puhutaanko sisäpelleistä vai verhoilun muoveista, mutta tuo mainitsemani kikka toimii kyllä molempiin. En kyllä rupeis läträä sen kanssa sisäpeltejä Big Grin
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#81
Flameball Wrote:Tosiaan joo jos haluaa tosi hienosti tehdä noita maalaushommia niin sitten niitä häivytyksiä jonnekin matkalle, mutta tosi hyvä silmä saa olla, että huomaa oikeasti ne aivan olemattomat sävyerot (sillä oletuksella, että sävy on tosiaan oikea). Itsellä omassa autossa on kolmea eri maalierää ja sävyeroa ei ihan heti todellakaan huomaa. No itse huomaan kyllä kun oon tehny työn ja tiedän missä on uutta maalia ja missä ei. Uusissa autoissa saattaa olla sävyeroa jo tehtaalta tullessa esim. puskureissa, joten ei se niin kauheeta ole jos se puskuri irrallaan maalataan Smile


Niin mutta jos etupuskurin maalauksesta on kyse niin eihän sitä ruveta mihinkään häivyttämään. Ja tottakai pitää kattoo variaatiosävyt että mikä osuu parhaiten, aina vanha maalipinta on kulahtanut. Tosin ilmeisesti moderilla hopean värinen tuo GT, sen pigmentti kestää paljon paremmin UV-säteilyä eikä kulahda niin helposti.
Passat G60 syncro<br /><br />ex. P11 GT
Reply
#82
Kyllä, hopeanharmaa = ei minkään värinen ;D Eipä muuten sävyerojakaan silmä erota tämmösestä väristä niin hyvin kuin tummemmasta.
Reply
#83
moder Wrote:Kyllä, hopeanharmaa = ei minkään värinen ;D Eipä muuten sävyerojakaan silmä erota tämmösestä väristä niin hyvin kuin tummemmasta.

Ja toi on muuten niin mutu kun olla ja voi. Aivan helposti erottaa sävyeron hopeanharmaasta väristä... Taino, pintahommien kanssa mitääntekemättömät nyt ei erota mitään sävyeroja ikinä mutta hiukankin tarkempikatseinen erottaa kyllä.
Reply
#84
jos on lätränny maalien kanssa paljon, niin kyllä ne sävyerot aina näkee.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#85
On muuten ihan yhtä vaikeaa on maalata ilman häivytyksiä tummaa ja vaaleaa sävyä. Kun sulle lyödään nissan hopeita värilätkiä vierekkäin käteen niin huomaat paljon niillä on eroa, vaikka olisivatkin samalla värikoodilla. Joku taittuu keltaiseen joku siniseen ja joku mustaan. Toyotalla ainakin eri autotehtailta tulleet autot, samalla värikoodilla ovat eri värisiä, koska eri tehtaa käyttävät eri valmistajan maaleja. Mutta kannataa kysyä hinta ilman häivytystä ja häivytyksen kanssa ja miettiä. Siiistimpi se aina häivytyksen kanssa on.
Silakka kaasarissa pudottaa suora nopeuksia yllätävän paljon.
Reply
#86
Katos perhana sori, mitä mä sisustasta puhun kun ei mulla ole ku ovipahvit ja koelauta. ;D Mutta kuitenkin pointtina oli lattia/kaaret kuten Pasi_ oivalsi..
Eli hommaan iskuporan päähän jonku pehmeen laikan millä sutii vähän maalia pois ja uutta kehiin, vai pitääks ostaa joku ihan siihen tarkotettu vehje? Big Grin
Nissan 200sx -89 1JZ-GTE
Reply
#87
Tarvisko sitä vanhaa maalia ees poistaa ? Uutta vaan reilusti päälle ?
Reply
#88
Jampsu Wrote:maalari otti mun skyllen maalauksesta 500e tietty jäi vaan pelkät ruisku hommat maalarille eli base, flake lakka ja normi lakka...

kukas mikkelissä tuohon hintaan maalaa?
Toyota ja vieläpä TURBOILLA
Reply
#89
spanx Wrote:Katos perhana sori, mitä mä sisustasta puhun kun ei mulla ole ku ovipahvit ja koelauta. ;D Mutta kuitenkin pointtina oli lattia/kaaret kuten Pasi_ oivalsi..
Eli hommaan iskuporan päähän jonku pehmeen laikan millä sutii vähän maalia pois ja uutta kehiin, vai pitääks ostaa joku ihan siihen tarkotettu vehje? Big Grin

Rälläkkään kuppiharja. Lähtee melko mallikkaasti maalit irti yleensä. Kannattaa satsaa vähän laadukkaampaan harjaan ettei tartte kaivaa niitä piikkejä kulkusista tai muualta yhtä ikävistä paikoista ku niitä irtoilee kehnommissa malleissa melko ankarasti. Suosittelen myös käyttämään hyviä suojalaseja ko. operaatiossa.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#90
Jos tosiaan haluaa pellille hioa niin harjalaikka ja nimenomaan rälläkkään. Aika nysväämistä jollain porakoneella. Ja kuppiharjan lisäksi sellainen missä harjat on kehällä. Pieni vinkki, hae biltemasta sellainen harjasarja. Siinä on yhteensä 4 harjalaikkaa ja yksi normaali harja. Pelkästään yksi harjalaikka maksaa siellä ~7 euroa ja tämä sarja kympin :Smile
Chuck Norris puts the laughter in manslaughter

Jotain salamia
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)