Mä annan ääneni orkkisruiskulle.
Donin säätämänä toimii varmasti isommillakin tehoilla tarkoituksen mukaisesti ja ei tarvitse ostella mitään monen tonnin Hesteccejä.
Laittaa nekin rahat johonkin hyödylliseen
Ilo alkaa kilosta ja remontti kahdesta.
Moottorikoneistamo "Finsku Palans Fapriikken" - Jarza
-Bluebird SR20DET -87 "Kauhukaukalo"
-Nissan Primera P11 -97
Bonehead Wrote:Mä annan ääneni orkkisruiskulle.
Donin säätämänä toimii varmasti isommillakin tehoilla tarkoituksen mukaisesti ja ei tarvitse ostella mitään monen tonnin Hesteccejä.
Laittaa nekin rahat johonkin hyödylliseen
Eli siis luotat 20 vuotta vanhaan elektroniikkaan, halvalla tehtyyn johtosarjaan ja antureihin jotka ovat olleet Suomen paskakeleissä käytössä siitä lähtien. Hyvin menee. :-]
Oli ruiskupurkkivalinta mikä tahansa niin asioiden tekeminen niin että kaikki osa-alueet todellakin toimivat kunnolla ja luotettavasti rahaa menee AIVAN JOKA TAPAUKSESSA niin paljon että pari tonnia purkkiin ja antureihin ei ole sittenkään paljoa. Etuna myös se että jos joskus kyllästyy Datsuneihin niin purkilla yleensä voi ohjata muitakin moottoreita, esim. BMW:n rivikuutoset ja ameriikan veekasit.
Hestec: prossun sisällä pyörivä softa tehty kymmenen vuotta sitten, sen jälkeen ei päivityksiä, puuttuu ominaisuuksia, ei hyvä.
Avainsanoina siis "kunnolla" ja "luotettavasti", vauhti todellakin on suora funktio rahan määrästä.
Jos rahaa pitää laittaa hyödylliseen niin sitten pitää myydä Datsun pois ja keksiä se "hyödyllinen".
(Huh, olipa kiukkuista tekstiä, koittakaa lukea lempeästi.)
Eipä nuo datsunin anturit ole yksikään kuluvaa osaa. Jos ovat huonossa kunnossa niin on autoa pidetty huonosti. Johtosarjaakaan en menisi huonoksi väittämään.
Mutta kukin tyylillään. Mulla on tapana rakentaa auto mahdollisimman halvalla.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Tosi asia lienee kuitenkin että tollanen oma ecu mitä näissä nissaneissa zuikkis ja muut pystyy säätämään
riittää tai riittäisi 95% kerholaisista. Ei se tietenkään ole täydellinen mutta hinta laatu suhde on aika ylivoimainen.
Sitten kun rakennetaan kilpa-autoa asia on toinen.
Marko. Wrote:Tosi asia lienee kuitenkin että tollanen oma ecu mitä näissä nissaneissa zuikkis ja muut pystyy säätämään
riittää tai riittäisi 95% kerholaisista. Ei se tietenkään ole täydellinen mutta hinta laatu suhde on aika ylivoimainen.
Sitten kun rakennetaan kilpa-autoa asia on toinen.
Nimenomaan. Kilpavehkeissä kun riittää se, että auto pelaa täydellisesti kone kuumana kaasu pohjassa/ylhäällä ja tarvitaan vielä anti-lageja ja launch controlleja, niin siinä kohtaa vakioecun joutuu heittämään nurkkaan.
Sitten on taas eri asia istua -20 pakkasessa autossa pallit huurussa ja läppäri sylissä ja yrittää säädellä taas kerran jälkiasennusruiskun kylmäkäynnistysvakioita kohdilleen että pääsee lähtemään kivuttomasti töihin...
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
ToniM Wrote:Kyseessä on kuitenkin vaan alunperin 135hv moottoriin suunniteltu 20v vanha järjestelmä.
Niinnoh, samaa moottorinohjaustahan käytetään ainakin mm. S13, R32, Z31 jne. + muita japanilaisia automerkkejä sekä 16-bittisenä uudemmat mallit, mutta samalla toimintatavalla. Pienillä eroilla kaikki tietenkin, mutta ohjausjärjestelmä on sama ja komponentit yhteensopivia. Ei tuota ruiskua ET-koneeseen ole tehty, se on vaan räätälöity sille.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
ToniM Wrote:Ja tuo jälkiasennus ruiskujen huonot kylmäkäynnit sun muut, niin eikös tuokin johdu vain puutteellisesta säädöstä?
No mutta oli miten oli, toivottavasti tämä projekti nähdään valmiinakin joskus. Mielenkiinnolla ainakin odotan
Kylmäkäynnistys- ja käyntiasiaan on esim AEMin softassa (omassa mossessa siis AEMin universal-malli) niin paljon säätökohteita että niillä se pitää saada kohdalleen, oma kottero on nyt säädöiltään kohtuullisen lähellä siedettävää. On kuitenkin lämpötiloja ja tilanteita joissa se ei ihan jaksa jäädä käyntiin ekan avaimenväännön jälkeen. Kuitenkin joka tilanteessa max 30 sekuntia käynnistämisen jälkeen voi lähteä ajamaan ja mitään nykimisiä tai poksumisia sun muita ärsyttäviä sammuiluja ei esiinny, aina jos on edes hetken jaksanut pitää johdon perässä niin jää heti käymään kohtuullista tyhjää.
Jos joku moottori ei käy tai käynnisty kunnolla kylmänä niin yleensä se on säätöasia, joskus myös alhainen lämpötila voi vaikuttaa bensapumpun jne. toimintaan niin etteivät ne toimi joka kerralla samalla laila joten säätöjen kohdalleen saaminen on mahdotonta. Esim. halvan ja huonon bensanpaineensäätimen antama epätasainen bensanpaine vaikuttaa ratkaisevasti kylmäkäynnin seokseen, tänään paine on tätä ja huomenna sitä.
Myös minä odotan josko tästä projektista saadaan reipas laite ajoon. Jos apua tarvitaan esimerkiksi johtosarjan teossa niin sellaisen voin tehdä ja dokumentoida niin että asiaa tuntemattomampikin tajuaa miten ja miksi.
auxi Wrote:Saako joka päivä tulla vilkaisemaan projektia?
Voi olla että herralla itsellään palaa käämi pidemmän päälle jos jokA päivä meinaat mennä vilkaisemaan... ;D
"Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta" -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Helou kaikille projektia seuranneille, edistystä on tapahtunut vaikka hiukka onkin kestänyt. Kone on vihdoin saatu koneistamolta ja yli 3kk odotetut osat ovat vihdoin saapuneet suomeen. Eli nyt konetta aletaan kasaamaan ja yritetään saada se valmiiks kesään mennessä. Ainakin toistaiseksi projekti on edennyt niin kuin oli tullut suunniteltua.
Auxi: eipä tuossa vielä mitään ihmettelemistä ole.
Nissan Silvia S12 1.8T IC -87 - Far from Stock
Nissan Silvia S12 GP 1.8T -89 - Bone Stock
Nissan 300zx Turbo Z31 Targa -89 - Not So Stock
Muistaisin että ET:n männissä olis ollut 4 lovea kussakin, vaikkei se ihan loogiselta kuulostakaan... Voi kyllä olla että muistan taas väärin.
"Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta" -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Ja millähän tavoin kaksi sytytystulppaa liittyy venttiilinloviin?
"Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta" -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
ToniM Wrote:Juu 4-venttiilille lovet on et:n männissä vakionakin
Totta, neljä lovea on ET männissä, mutta kolot ovat lähempänä toisiaan. Imukolot ovat osin päällekkäin, vai oliko se pakopuoli? 16V männissä kolot tuollain kaukana toisistaan.
Noniin, tarttis apua joltakin jolla kone kiinni autossa. Paljonko on tilaa imusarjan kaasuläppä kotelosta tulipeltiin? siis ihan tyhjää ilman että mikään kriittinen tulee eteen? Ja noista venttiilien koloista männissä, ne tosiaan on kauempana nois wisecois ku mitä orkkis männissä, mutta en usko ton tuottavan ongelmia, koska esim micromanhan ajaa myös detin männil ilman sen suurempia ongelmia. :
Nissan Silvia S12 1.8T IC -87 - Far from Stock
Nissan Silvia S12 GP 1.8T -89 - Bone Stock
Nissan 300zx Turbo Z31 Targa -89 - Not So Stock
Noniin, eli tuli pikku pulma. Lohkosta kun lähtee vesiputki joka menee syylärille on hieman edessä ja sitä pitäisi taivuttaa alaspäin. Mutta kun tuo perkele ei taivu oikein hyvin vaikka sitä takoo vasaralla ja lämmittämällä. Siinä paukutellessa huomasin että se liikkuu kyllä mutta irti lohkosta. Eli voiko tuon huoletta lyödä irti varovasti lohkosta ja muokata sopivaksi ja laittaa takasin. Piruuttani löin yhestä luupään lohkosta tuon samaisen putken irti ja eihän tuossa mitään tiivistettä ole ni saanko sitten ton putken enään pitämään kun laitan takaisin? vai pitääkö mun keksiä joku muu tapa?
Nissan Silvia S12 1.8T IC -87 - Far from Stock
Nissan Silvia S12 GP 1.8T -89 - Bone Stock
Nissan 300zx Turbo Z31 Targa -89 - Not So Stock
"Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta" -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Microman Wrote:Jos tuntuu et putki jää löysälle, laita väliin jotain lukkoliimaa tai vastaavaa...muuten se putki on irroitettavaksi tehty, eli eiku muokkaamaan.
Hyvä juttu, näin mä itsekkin olin hieman miettiny. Onneksi tähänkin saatiin nyt varmuus. Mites sen kaasuläpän kanssa edistyy?
Nissan Silvia S12 1.8T IC -87 - Far from Stock
Nissan Silvia S12 GP 1.8T -89 - Bone Stock
Nissan 300zx Turbo Z31 Targa -89 - Not So Stock