Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vika yritys tehoikkaimmasta ca18et:stä
#31
Piti vielä kysyy, mikäs on tuleva nokka?
Minun pitäis yks nokka teettää tässä talven aikana, näkis miten se oikeesti vaikuttaa...
Reply
#32
Jos aijot tehokkaimman CA18:n titteliä lähteä hakemaan niin joudut asettamaan nuo tavoitteet hieman ylemmäksi kuin 350hp Smile
RS13 '89<br />ex pirssit:<br />TA22 '72<br />SV25 '88<br />TA60 '83<br /><br />Sideways allways.
Reply
#33
CoZa Wrote:Jos aijot kerhon tehokkaimman CA18:n titteliä lähteä hakemaan niin joudut asettamaan nuo tavoitteet hieman ylemmäksi kuin 350hp Smile

ET ei DET. Luetaan se topicki. Smile
Live slow, die old.
Reply
#34
Long time no see, vastaan nyt kysymyksiin joita on esitetty aiemmin, lyhyen muistini mukaan. Tongue Nokasta ei vielä pahemmin tietoa, itsekkin metsästäny pajoja jotka tekis mulle nokan (ei siis hios orkkista). Mutta toistaiseksi keskittyny enemmän noihin osien hankkimisiin ja koneistamolle soitteluun. Kansihan on jo valmis ja nokka siis työn alla, kansitiivisteestä sen verran että ollaan mietitty 1.4-1.6mm. Mutta hankintalistalla seuraavat olis laajakaista lambda, sytkäpuoli kuntoon ja se tärkein eli moottorinohjaus. Kuhan nyt sais eka koneen koneistamolta, uppailen aina kun ehdin. Smile
Nissan Silvia S12 1.8T IC -87 - Far from Stock
Nissan Silvia S12 GP 1.8T -89 - Bone Stock
Nissan 300zx Turbo Z31 Targa -89 - Not So Stock
Reply
#35
Tommonen tuli mieleen tosta nokkaongelmasta, http://personal.inet.fi/kilpailu/racing/index.html
Ei pahemmin tietoa kaverista, mutta kysymällä ei mitään häviä.....
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#36
Palataanpa aiheeseen, nyt on kuukauden verran tutkittu asioita ja muutamia juttuja on jo päätetty, mutta veiläkin on kysymyksiä. Mikä olis hyvä hinta ja laatusuhteeltaan laajakaista lambdaksi? Kannattaako viedä nokka hiottavaksi vaiko maksaa maltaita uuden teettämiseksi? Suuttimetkin pitäs hankkia kun olen onnistunu kadottamaan 440cc suuttimeni >Sad muuten käyttäisin noita. Moottorinohjaus on edelleenkin vielä avoin, joku autronic on käyny muutaman kerran mielessä. Kauheeta ku ei oikein pysty päättämään mitä tehdä, too much cash and no idea how to spend it. ;D
Nissan Silvia S12 1.8T IC -87 - Far from Stock
Nissan Silvia S12 GP 1.8T -89 - Bone Stock
Nissan 300zx Turbo Z31 Targa -89 - Not So Stock
Reply
#37
Tech Edgen WBO2 + orkkis ecu. Niillä on päästy jo 300 hv toiselle puolelle Silvialla... :Smile

Laajakaistan valintaan vaikuttaa tietty se mitä muuta siltä vaaditaan. Kuten myös ruiskulle.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#38
Tällä hetkellä mielessä pyörii eniten Autronic SM2 hankkiminen, varmasti riittävä minulle ja suomestakin löytyy paljon pajoja jotka osaavat tuon säätää. Ja tossahan saa mukaankin lambdan mitä autronicin kotisivuilta lueskelin. Hinta olis kiva tietää, ainakaan sitä en äkkiseltään löytänyt kun ei sporttiauton sivut näytä toimivan. :Smile
Nissan Silvia S12 1.8T IC -87 - Far from Stock
Nissan Silvia S12 GP 1.8T -89 - Bone Stock
Nissan 300zx Turbo Z31 Targa -89 - Not So Stock
Reply
#39
TurboPower Wrote:Tällä hetkellä mielessä pyörii eniten Autronic SM2 hankkiminen, varmasti riittävä minulle ja suomestakin löytyy paljon pajoja jotka osaavat tuon säätää. Ja tossahan saa mukaankin lambdan mitä autronicin kotisivuilta lueskelin. Hinta olis kiva tietää, ainakaan sitä en äkkiseltään löytänyt kun ei sporttiauton sivut näytä toimivan. :Smile

Jos tuota Autronicia meinaat, niin kannattanee melkein mennä sporttiautoon juttusille, niin hintakin selviää Wink Ja jos nyt esimerkiksi siihen SM2 päädyt niin kannatanee kysyä sporttiautosta paketti hintaa sille ja laajakaistalle. vois saada sillai hieman sopivammin.. :Smile
SYLINTERIKANSIEN PORTTAUKSET/VIRITYSTYÖT SUPERFLOW 120 VIRTAUSPENKISSÄ!<br />KYSY YV:LLÄ!!!<br /><br />ACL Race Series ja Supertech moottorin osat! Pyydä tarjous!
Reply
#40
Ihan asiallisen kuuloinen projekti Smile

Mutta eikös nuo Skylinen suuttimet ole noille tehotavoitteille vähän pienehköt? Jostain jäänyt päähän, että ne olisivat olleet 440cc/min niin silloinhan niiden tuotto taitaa olla jo rajoissaan tuon 350hv kohdalla ellei ennenkin?
Soarer 2JZ 6-Spd Pro55
402m @ 10.4sec
900hp/970nm

www.500whp.net
Reply
#41
Mä taas oon kuullu et riittävät vielä päälle 400 hp? Noh mut väliäkö tuolla jos oon ne hukannu ni joutuu kumminki hommaamaan uudet, eli miksei samantien isommat. ;D
Nissan Silvia S12 1.8T IC -87 - Far from Stock
Nissan Silvia S12 GP 1.8T -89 - Bone Stock
Nissan 300zx Turbo Z31 Targa -89 - Not So Stock
Reply
#42
TurboPower Wrote:Mä taas oon kuullu et riittävät vielä päälle 400 hp? Noh mut väliäkö tuolla jos oon ne hukannu ni joutuu kumminki hommaamaan uudet, eli miksei samantien isommat. ;D
RB koneessa ne varmaan riittääkin 400hp, kun niitä on 6kpl, mutta neljämukisessa CA-koneessa välttämättä ei...
Reply
#43
Orkkis-ruisku: vaikea säädettävyys, ei kunnollista havaintoa todellisesta sytytyshetkestä, joutuu elämään juuri siinä ympäristössä mihin tehdas sen tarkoitti, pitää olla MAF-anturi kuorma-anturina, puuttuu ominaisuuksia

MegaSquirt: vain 8 x 8-säätökartta, vain yksi sytkälähtö eli ei edes hukkakipinä-systeemiä, suutindriverin laatu mitä on, puuttuu monet kylmäkäynnistys- ja tyhjäkäyntiominaisuudet, tarkkuus isoilla kierroksilla puutteellinen, jne, jne, jne.

Autronic: ei sisäistä laajakaistalambda-ohjainta missään mallissa, malli SM4 (joka on ainoa joka tarjoaa riittävästi ominaisuuksia kun auto tai moottorityyppi vaihtuu) on Suomessa kallis, muut Autronic-laitteet kalliita, säätöohjelmat aika jälkeenjääneitä.

KMS: kuten jo joku mainitsikin niitä ominaisuuksia niin jos niitä ajattelee hetken aikaa sen MOOTTORIN käynnin kannalta niin yksikään ominaisuus ei ole niin kuin pitää, jos säätäjän kannalta "tosi" helppo niin moottorin kannalta ei koskaan hyvä, vain yksi suutindriveri eli ei todellakaan sekventiaalisuihkutusta eikä matalaimpedanssisuuttimia, puuttuu ominaisuuksia, ei siedä kampiakselin asentoanturina Hall-anturia, säätöohjelma hiukan hankala, ei sisäistä laajakaistalambda-ohjainta.

MoTec: kallis, olennaiset asiat tuppaavat olemaan lisävarusteita.

AEM: kallis, aloittelijalle liian monipuolinen säätöohjelma, vaatii säätökoneelta paljon vääntöä.

Tatech: purkin mekaaninen laatu hiukan niin ja näin, säätöohjelma puutteellinen ja aluksi hankala päästä sisään.



Tuossa edellä oli siis mainittuna vain moottorinohjaimien huonoja puolia, seuraavassa hyviä:


KMS: kohtuuhintainen, helppo saada sinnepäin ja sitten säätäjälle, kevyt ja pieni, laajakaistan mukaan tapahtuva online-säätö asiallinen.

Autronic: SM4 (josta siis minulla kokemuksia): erittäin monipuolinen, vaatii säätökoneelta vain vähän, liittymä säätökoneesta purkkiin vakaa, vakiona neljä sytkälähtöä ja multiplekserillä max. 8, suutindriveri erittäin hyvä, sietää häiriöitä virransyötössä ja signaaleissa ilman hikkaa, tarkkuus erittäin hyvä, pieni ja kevyehkö, sisäinen MAPpi eli ei tarvita ulkopuolista, sietää monenlaisten alkuperäisten antureiden käytön, Suomessa asiallinen maahantuoja ja siellä säätöpenkki.

AEM: (jonka Universal-malli 30-1900U siis omassa rottelossani on): monessa mallissa sisäinen laajakaista-ohjain, paljon ominaisuuksia, suht moneen autoon saatavilla p'n'p-purkki ja hyvät lähtökartat, kaikissa malleissa ylimääräisiä lähtöjä ja tuloja paljon eli käy myös muille moottoreille kuin sille mille se alunperin hankittiin, esim Honda Civicin purkki 1060U on kohtuuhintainen ja muutamalla jumpperin siirrolla ja johtosarjan tekemällä sopii kaikkien kipinäsytytteisellä polttoaineella käyvien 10 syl ja vähemmän moottoreiden ohjaukseen, sietää monenlaisten alkuperäisten antureiden käytön, suutindriveri erittäin hyvä, laajakaistan mukaan tapahtuva online-säätö asiallinen, sietää häiriöitä virransyötössä ja signaaleissa ilman hikkaa, tarkkuus erittäin hyvä.

MoTec: (mallin M600 meinasin hankkia itselleni) kehitetty oikeaan kilpa-autoiluympäristöön, luotettavuus ja varmuus erittäin hyvä, suutindriveri erittäin hyvä, sietää häiriöitä virransyötössä ja signaaleissa ilman hikkaa, sietää monenlaisten alkuperäisten antureiden käytön, laajakaistan mukaan tapahtuva online-säätö erittäin hyvä, lisävarusteiden määrä ja laatu erittäin hyvä, säätöohjelma aloittelijalle kohtuu helppo ja ammattilaiselle monipuolinen, ei silti vaadi säätökoneelta hirveästi ja yhteys purkkiin vakaa, toimii sekä CAN-väylän että USB-liitynnän kautta, tarkkuus erittäin hyvä.

Tatech: (muutamaan projektiin johtosarjan tehneenä): kohtuuhintainen, suomalainen, suutindriveri hyvä, säätöohjelma suomenkielinen eikä vaadi säätökoneelta liikoja, yhteys purkkiin vakaa, sietää monenlaisia alkup. antureita, lisävarusteet kohtuuhintaisia ja niiden jälkeenpäin hankkiminen helpohkoa, purkki söpön värinen, johtosarja-aihio asiallinen ja kohtuuhintainen, tarkkuus hyvä, tuotekehitys menee eteenpäin (päinvastoin kuin sillä toisella suomalaisella).


Siinä pääpiirteittäin asioita joita minä olen huomannut ja nähnyt ja tutkaillut näistä laitteista. Eri asia on olenko oikeassa ja jotkut asiat nyt vaan on mileipideasioita.



Tärkeimmät asiat eli kampi- ja nokka-akselin asentotunnistimien ja niiden telineiden laatu on kuitenkin sellainen asia joka pitää tehdä oikein ja "ylijäreästi", muuten ei purkkikaan voi tietää missä mennään. Vaikka muutama autotehdas on laittanut kampiakselin tunnistuksen nokka-akselin päähän (Datsun, Honda, Mazda, Mitsu) niin silti sen oikea paikka on kampiakselilla. Eräs erittäin hyvä tapa jota monet purkit syövät on 1GT101DC-hall-anturi ja sille 12-hampainen pyörä kampiakselille ja yksi hammas nokka-akselille jota lukee toinen samanlainen anturi. Tällä saavutetaan tarvittaessa oikea sekventiaalisuihkutus ja oikea suorasytkä, toki monissa laitteissa pärjätään ihan asiallisesti hukkakipinä-systeemilläkin. Jos on rankasti ahdettuja moottoreita niin seoksen kunnollinen sytyttäminen ei oikein siedä hukkakipinäpuolia ja siksi oikea suorasytytyssysteemi on asiaa.

Toinen erittäin tärkeä asia on johtosarjan sähköinen ja mekaaninen laatu, jos purkki saa vääriä signaaleja tai niihin sekoittuu häiriöitä se ei voi tehdä asioitakaan oikein. Oikeasti hyvän johtosarjan tekeminen ei ole ollenkaan tee-se-itse-miehelle sopiva temppu.



PQ
Reply
#44
PQ Wrote:Orkkis-ruisku: vaikea säädettävyys, ei kunnollista havaintoa todellisesta sytytyshetkestä, joutuu elämään juuri siinä ympäristössä mihin tehdas sen tarkoitti, pitää olla MAF-anturi kuorma-anturina, puuttuu ominaisuuksia

Tuohon muutamat puuttumiset. Sytkäkartta on myös säädettävissä ja asteet tiedossa. "joutuu elämään juuri siinä ympäristössä mihin tehdas sen tarkoitti" tarkoittaa mitä? MAF:in ja suuttimet pystyy kyllä vaihtamaan ja niiden vaihdon jälkeen auto pelaa edelleen yhtä hyvin kuin tehtaalta lähtiessäänkin.
Hankalasäätöinen se tosin on muihin verrattuna, mutta koska se käyttää MAF-anturia MAPin sijaan niin säätöä ei tarvitse tehdä kuin kerran, MAF ei välitä moottorin hengityksen muuttumisesta.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#45
PQ Wrote:Tärkeimmät asiat eli kampi- ja nokka-akselin asentotunnistimien ja niiden telineiden laatu on kuitenkin sellainen asia joka pitää tehdä oikein ja "ylijäreästi", muuten ei purkkikaan voi tietää missä mennään. Vaikka muutama autotehdas on laittanut kampiakselin tunnistuksen nokka-akselin päähän (Datsun, Honda, Mazda, Mitsu) niin silti sen oikea paikka on kampiakselilla.

Toinen erittäin tärkeä asia on johtosarjan sähköinen ja mekaaninen laatu, jos purkki saa vääriä signaaleja tai niihin sekoittuu häiriöitä se ei voi tehdä asioitakaan oikein. Oikeasti hyvän johtosarjan tekeminen ei ole ollenkaan tee-se-itse-miehelle sopiva temppu.



PQ

Mikäs siinä on vikana, että asentotunnistin on nokka-akselin perässä? Ei tarvitse kuin yhden anturin että saa esim. sekventaali suihkutuksen. Ja mitä niiiiiin ihmeellistä on johtosarjan tekemisessä? Olettaen että on ns. flying leads.

AutronicConfusedsa taitaa muuten olla nykyään autotune mahdollisuus, eli säätää ajamalla kartat kohilleen. Se voisi olla aika kätevä.

Toi motecin lisävaruste systeemi on mun mielestä kyllä aika naurettava, nousee boksin hinta huomaamatta aika suureksi :Smile
http://www.500whp.net

Those who know GTR's can't explain. Those who don't - cannot understand.
Reply
#46
Doni66 Wrote:
PQ Wrote:Orkkis-ruisku: vaikea säädettävyys, ei kunnollista havaintoa todellisesta sytytyshetkestä, joutuu elämään juuri siinä ympäristössä mihin tehdas sen tarkoitti, pitää olla MAF-anturi kuorma-anturina, puuttuu ominaisuuksia

Tuohon muutamat puuttumiset. Sytkäkartta on myös säädettävissä ja asteet tiedossa. "joutuu elämään juuri siinä ympäristössä mihin tehdas sen tarkoitti" tarkoittaa mitä? MAF:in ja suuttimet pystyy kyllä vaihtamaan ja niiden vaihdon jälkeen auto pelaa edelleen yhtä hyvin kuin tehtaalta lähtiessäänkin.
Hankalasäätöinen se tosin on muihin verrattuna, mutta koska se käyttää MAF-anturia MAPin sijaan niin säätöä ei tarvitse tehdä kuin kerran, MAF ei välitä moottorin hengityksen muuttumisesta.



Ympäristöllä minä ymmärrän anturien ja kuorman mittaustavan, niiden vaihtaminen on mahdotonta, vai siis onko? Ei voi käyttää just sitä lämpö- tai MAP- tai asentoanturia kun sattuu haluamaan. Ei voi käyttää vaikka 12-hampaista anturipyörää kampuralla jne.

Ja jos vaihdat suuttimet niin mites se laitos mittaa esim. juuri kylmäkäynnistyksen hetkellä miten paljon pitää työntää bensaa missäkin lämpötilassa, saatikka kaasupolkimen asennosta riippuvat kiihdytysrikastukset, jne. asiat, ei ihan onnistu oikein jos suuttimet on jotain muuta kuin tehdas laittoi.

Eihän nämä asiat tietty niin paljoa haittaa jos se moottorinohjaus pysyy juuri tuon moottorin parina mutta jos muuttuu niin vaikeaksi menee.


PQ
Reply
#47
Vase Wrote:
PQ Wrote:Tärkeimmät asiat eli kampi- ja nokka-akselin asentotunnistimien ja niiden telineiden laatu on kuitenkin sellainen asia joka pitää tehdä oikein ja "ylijäreästi", muuten ei purkkikaan voi tietää missä mennään. Vaikka muutama autotehdas on laittanut kampiakselin tunnistuksen nokka-akselin päähän (Datsun, Honda, Mazda, Mitsu) niin silti sen oikea paikka on kampiakselilla.

Toinen erittäin tärkeä asia on johtosarjan sähköinen ja mekaaninen laatu, jos purkki saa vääriä signaaleja tai niihin sekoittuu häiriöitä se ei voi tehdä asioitakaan oikein. Oikeasti hyvän johtosarjan tekeminen ei ole ollenkaan tee-se-itse-miehelle sopiva temppu.



PQ

Mikäs siinä on vikana, että asentotunnistin on nokka-akselin perässä? Ei tarvitse kuin yhden anturin että saa esim. sekventaali suihkutuksen. Ja mitä niiiiiin ihmeellistä on johtosarjan tekemisessä? Olettaen että on ns. flying leads.

AutronicConfusedsa taitaa muuten olla nykyään autotune mahdollisuus, eli säätää ajamalla kartat kohilleen. Se voisi olla aika kätevä.

Toi motecin lisävaruste systeemi on mun mielestä kyllä aika naurettava, nousee boksin hinta huomaamatta aika suureksi :Smile



Hmm.

Filosofinen kysymys: jos haluat tietää huoneen pituuden ja leveyden sisämittoina niin otat mitan käteen ja mittaat huoneen pituuden ja leveyden sisältä, eikö niin? Etkä mene ja mittaa ulkomittoja ja sitten vähennä seinien paksuuksia, virhemahdollisuus kasvaa rajusti, eikö niin?

Filosofinen kysymys 2: jos haluat tietää monta hammasta kamelilla on niin otat kamelin suun auki ja lasket ne, eikö niin? Etkä mene tutkimaan vanhoja pergamentteja josko sieltä löytyisi "oikea" vastaus kysymykseen, eikö niin?

Filosofinen kysymys 3: jos halutaan tietää kampiakselin pyörintänopeus JA asento jollain tietyllä hetkellä niin laitat anturin kampiakselille ja mittaat ne tiedot sieltä, eikö niin? Etkä laita siihen väliin hammashihnaa tai -ketjua ja hammapyörävälitystä ja vasta sitten mittaile niitä, eikö niin?

Hämmästelen vaan sitä miksi jotkut autotehtaat Jaappanin maalla on niin tehneet. Osa eurooppalaisista tehtaista ei ole tehnyt niin ikinä ja osa on metodin hylännyt jo aikaa sitten kuten osa japseistakin nykyään. Jo aivan ensimmäisen polven Bosch Motronic luki kampikulmaa kampiakselilta, sieltä tulee 60-2-pyörä mikä silloin tällöin pompsahtaa esiin.


Nissanin ja Hondan antureissa on samaan pakettiin laitettu sekä kampiakselin että nokka-akselin asentoanturit, siis sieltä tulee kaksi signaalijohtoa purkille. Siellä siis on kaksi anturia.

Hyvän johtosarjan tekeminen on työlästä ja hankalahkoa jos se tehdään kunnolla loppuun asti niin että se kestää ajan saatossa ja sietää sähköisiä, mekaanisia ja termisiä häiriöitä. Ja jos vielä halutaan että se näyttäisikin joltain niin sitten ainakin. Lentävät johdot-tyyppinen aihio on aina nimensä mukaisesti aihio eli aika pitkä matka lopulliseksi kiinnilaitettavaksi johtosarjaksi.


Autronicin SM2Confusedsa ja SM4Confusedsa nykyään oleva Autotune on varmaankin ihan toimiva systeemi mutta kun lambda-anturisysteeminä ei voi käyttää muuta kuin Autronicin omaa systeemiä ja sen hinta lienee samaa luokkaa kuin SM4 eli karvan auki 3 ke. Toki sen hyvälaatuinen tarkkuusinstrumentti mutta silti. SM4:n käyttöohjeista pääteltynä siihen kävisi esim. AEMin ei-näytölliset mittarit joissa on siis differentiaalinen 0 - 5 Volt lähtö mutta omien työläitten kokeilujen myötä päädyin siihen että näyttämien epäluotettavuus rajaa muut kuin Autronicin oman anturisysteemin pois kuvioista.

Kai ne MoTecilla ajattelee että jos haluaa erittäin hyvän moottorinohjaimen niin ostaa sopivan mallin ja niillä jotka niitä ostaa niin tod.näk. jo on omat mittarit niin he eivät välttämättä tarvitse niitä ja saa siten asian tehtyä hiukan halvemmalla.


PQ
Reply
#48
mites hestecci.ainakin suomessa paljon käytetty katuautoissa kuin ralli- ja rata-autoissa.
civic type-r -05
Reply
#49
PQ Wrote:
Doni66 Wrote:
PQ Wrote:Orkkis-ruisku: vaikea säädettävyys, ei kunnollista havaintoa todellisesta sytytyshetkestä, joutuu elämään juuri siinä ympäristössä mihin tehdas sen tarkoitti, pitää olla MAF-anturi kuorma-anturina, puuttuu ominaisuuksia

Tuohon muutamat puuttumiset. Sytkäkartta on myös säädettävissä ja asteet tiedossa. "joutuu elämään juuri siinä ympäristössä mihin tehdas sen tarkoitti" tarkoittaa mitä? MAF:in ja suuttimet pystyy kyllä vaihtamaan ja niiden vaihdon jälkeen auto pelaa edelleen yhtä hyvin kuin tehtaalta lähtiessäänkin.
Hankalasäätöinen se tosin on muihin verrattuna, mutta koska se käyttää MAF-anturia MAPin sijaan niin säätöä ei tarvitse tehdä kuin kerran, MAF ei välitä moottorin hengityksen muuttumisesta.



Ympäristöllä minä ymmärrän anturien ja kuorman mittaustavan, niiden vaihtaminen on mahdotonta, vai siis onko? Ei voi käyttää just sitä lämpö- tai MAP- tai asentoanturia kun sattuu haluamaan. Ei voi käyttää vaikka 12-hampaista anturipyörää kampuralla jne.

Ja jos vaihdat suuttimet niin mites se laitos mittaa esim. juuri kylmäkäynnistyksen hetkellä miten paljon pitää työntää bensaa missäkin lämpötilassa, saatikka kaasupolkimen asennosta riippuvat kiihdytysrikastukset, jne. asiat, ei ihan onnistu oikein jos suuttimet on jotain muuta kuin tehdas laittoi.

Eihän nämä asiat tietty niin paljoa haittaa jos se moottorinohjaus pysyy juuri tuon moottorin parina mutta jos muuttuu niin vaikeaksi menee.


PQ

Anturin voi vaihtaa haluamaksi, mutta mittaustapa pitää olla sama eli Mass Air Flow. Kammenkulma-anturia ei voi vaihtaa. Suuttimet voi vaihtaa eikä yksikään näistä vaikuta kiihdytysrikastuksiin tms, koska suuttimen ja massamittarin arvot määritellään lastussa uusiksi. Näin ollen siis ecu myös tietää uuden kokoonpanon. Esimerkiksi kaverilla on S13 CA18DET ruisku turbotetussa B Asconassa..
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#50
PQ Wrote:
Vase Wrote:
PQ Wrote:Tärkeimmät asiat eli kampi- ja nokka-akselin asentotunnistimien ja niiden telineiden laatu on kuitenkin sellainen asia joka pitää tehdä oikein ja "ylijäreästi", muuten ei purkkikaan voi tietää missä mennään. Vaikka muutama autotehdas on laittanut kampiakselin tunnistuksen nokka-akselin päähän (Datsun, Honda, Mazda, Mitsu) niin silti sen oikea paikka on kampiakselilla.

PQ

Mikäs siinä on vikana, että asentotunnistin on nokka-akselin perässä?



Hmm.

Filosofinen kysymys: jos haluat tietää huoneen pituuden ja leveyden sisämittoina niin otat mitan käteen ja mittaat huoneen pituuden ja leveyden sisältä, eikö niin? Etkä mene ja mittaa ulkomittoja ja sitten vähennä seinien paksuuksia, virhemahdollisuus kasvaa rajusti, eikö niin?

Filosofinen kysymys 2: jos haluat tietää monta hammasta kamelilla on niin otat kamelin suun auki ja lasket ne, eikö niin? Etkä mene tutkimaan vanhoja pergamentteja josko sieltä löytyisi "oikea" vastaus kysymykseen, eikö niin?

Filosofinen kysymys 3: jos halutaan tietää kampiakselin pyörintänopeus JA asento jollain tietyllä hetkellä niin laitat anturin kampiakselille ja mittaat ne tiedot sieltä, eikö niin? Etkä laita siihen väliin hammashihnaa tai -ketjua ja hammapyörävälitystä ja vasta sitten mittaile niitä, eikö niin?

Hämmästelen vaan sitä miksi jotkut autotehtaat Jaappanin maalla on niin tehneet. Osa eurooppalaisista tehtaista ei ole tehnyt niin ikinä ja osa on metodin hylännyt jo aikaa sitten kuten osa japseistakin nykyään. Jo aivan ensimmäisen polven Bosch Motronic luki kampikulmaa kampiakselilta, sieltä tulee 60-2-pyörä mikä silloin tällöin pompsahtaa esiin.


Nissanin ja Hondan antureissa on samaan pakettiin laitettu sekä kampiakselin että nokka-akselin asentoanturit, siis sieltä tulee kaksi signaalijohtoa purkille. Siellä siis on kaksi anturia.

PQ

Niin mitä vikaa? Ihan hyvä perustelu miksi on järkevää laittaa kampiakselille. Wink Kuitenkin aika yksinkertaista laskea se asento välityksenkin kautta. Eri asia jos/kun japanin pojat ovat säästäneet liikaa (säästöä on jo sen siirtäminen) ja ovat tehneet mekaanisesti huonon tunnistimen. Vai jäikö multa nyt pointti täysin tajuumatta? Virhemahdollisuus on olematon niin kauan kun välitys on sama kuin tehtaalta lähtiessä.

Reply
#51
Quote:MegaSquirt: vain 8 x 8-säätökartta, vain yksi sytkälähtö eli ei edes hukkakipinä-systeemiä, suutindriverin laatu mitä on, puuttuu monet kylmäkäynnistys- ja tyhjäkäyntiominaisuudet, tarkkuus isoilla kierroksilla puutteellinen, jne, jne, jne.

-kartat saa 12x12
-hukkakipinä onnistuu
-kylmäkäyti yms. rikastukset nykyään todella monipuoliset

kannattaa kätdä vähän lukemassa jos megaa meinaa rakentaa/asentaa: http://www.finsquirt.net/forum/
Nissan silvia turbo '88
Nissan primera 2.0 SLX 4d sedan '95
Nissan bluebird 2.0LX(3kerta toden sanoo)
Chevrolet malibu '78
Volvo V70 2.5TDI '97
Ford sierra 2.0L '85
Reply
#52
Silti mulla toimii Silvian ecu Donin säätämänä paremmin mitä Audissa Harisen säätämä Hestec...
ELi tälläinen paketti--> Tech Edgen WBO2 + orkkis ecu + pakolämpömittari ja pakopaine mittari.
30 Tkm ajoa takana, eikä mitään vikaa koneessa. viriaste +200hv vakiosta.
Reply
#53
TatXa Wrote:[
Niin mitä vikaa? Ihan hyvä perustelu miksi on järkevää laittaa kampiakselille. Wink Kuitenkin aika yksinkertaista laskea se asento välityksenkin kautta. Eri asia jos/kun japanin pojat ovat säästäneet liikaa (säästöä on jo sen siirtäminen) ja ovat tehneet mekaanisesti huonon tunnistimen. Vai jäikö multa nyt pointti täysin tajuumatta? Virhemahdollisuus on olematon niin kauan kun välitys on sama kuin tehtaalta lähtiessä.


Pointti on se että jos haluaa tietää asiat tarkasti eli mitä ja milloin niin ei voi kunnolla mitata mitään muuta kuin sitä asiaa joka on mitattava suure. Mittaustekniikan perusteita siis.

Kun kampiakseli pyörittää nokka-akselia hihnan tai ketjun välityksellä niin siihen nyt vaan syntyy joillain kujormitustasoilla ja joillain kierrosluvuilla asentoeroja. Jos kampikulmaa tutkaillaan nokka-akselilta niin pieni virhe nokka-akselilla on kampikulmassa noin kaksinkertainen, tässä esim. 5 astetta on jo liikaa, varsinkin jos puhutaan rankasti ahdetusta kireälle vedetystä moottorista. Datsunin moottorithan eivät tehtaan jäljiltä tällaisia ole.



PQ
Reply
#54
rallikuski Wrote:
Quote:MegaSquirt: vain 8 x 8-säätökartta, vain yksi sytkälähtö eli ei edes hukkakipinä-systeemiä, suutindriverin laatu mitä on, puuttuu monet kylmäkäynnistys- ja tyhjäkäyntiominaisuudet, tarkkuus isoilla kierroksilla puutteellinen, jne, jne, jne.

-kartat saa 12x12
-hukkakipinä onnistuu
-kylmäkäyti yms. rikastukset nykyään todella monipuoliset

kannattaa kätdä vähän lukemassa jos megaa meinaa rakentaa/asentaa: http://www.finsquirt.net/forum/

Sana "todella" on varmaankin meillä hiukan eri tasolla :-) Myös mietin sitä että onko kukaan mitannut kunnon mittalaitteilla että onko ennakot ja suutinajat ja -hetket juuri sitä mitä ruudulla kulloinkin näkyy tai oikeastaan sitä mitä säätökartasta pyydetään?

Näemmä MegaSquirt kehittyy, hyvä näin. Silti 12 x 12 on turhan vähän jos halutaan tarkkaa ohjausta isopaineisessa ja isokierroksisessa pannussa. Onkohan suutindriverille tehty mitään? Esim. http://www.vems.hu tuntuisi olevan jollain tavalla samaa sukua kuin megasquirt ja sen suutindriveri on ilmeisesti kohtuullinen.


Silti suosittelen kaikille downloadaamaan AEMin ja MoTecin säätösoftan ja tutkimaan tarkasti että mitä kaikkea sillä voi tehdä. Ominaisuuksia on ja laatua, toki myös hintaa.

http://forum.aempower.com/forum/index.php ja sinne joutuu rekisteröitymään jotta sen pystyy lataamaan. Ei maksa rahaa, vain oman vaivan.

http://software.motec.com.au/release/fil...0_332E.exe


PQ
Reply
#55
MegaSquirtissa pääsee muistaakseni vähän lähemmäksi, kun laittaa erilliset kartat ali ja ylipaineelle.
z32tt, s13
Reply
#56
mä aattelin tehdä halvan virityksen ja ottaa ahtoputkesta tiedon painekytkimelle ja laittaa sen ohjaa lisäsuutinta... Onko kellää kokemuksia kyseisestä virityksestä, voiko ees toimii? ;D
Reply
#57
Kyllä mega on ihan mainio ratkaisu tuollaiseen peliin! Omassa gralessa ainakin toimi oikein mainiosti hyvin pienellä vaivalla ja ohjasin tuplasuuttimia siinä sekä EDIS hukkakipinä puolaa.. Ja toi edis sytkä systeemi onkin mainio ratkaisu tuohon.. valtavan yksinkertainen systeemi ja ohjeistukset kytkentään löytyy täydellisesti -> ei tarvii ite nähdä juurikaan vaivaa.

Myöskään ei tule mitään häiriöitä noista sytkä vermeistä, mikä välillä tuntuu olevan murheena noissa 0e budjetin mega projekteissa.. "Launch control" ei myöskään toimi täydellisesti tuolla edis systeemillä( ei saa sytkää kyllin myöhäiselle) joten se on hyvä huomioida jos on olevinansa tärkeä ominaisuus..

Mut tosiaan.. Edis hilut maksaa kaikkine osineen ja triggerpyörällä maksimissaan 150e ja megasquirt boksi 120e-220e riippuen kokoaako itse. Halpaa ja toimivaa... helppo kytkentä tapa lienee tuossakin laittaa megan piirilevy tuonne alkup. ecu boksin sisään ja näin säilyttää alkup johdot täydellisenä. Lisäksi tarvitsee vetää kaksi johtoa EDIS boksilta Megalle.. Tähänkin löytyy yleensä jotain tarpeettomia vetoja konetilasta eculle valmiina jolloin kaikki pysyy suht alkup. näköisenä ja helppoa palauttaa entiselleen jos mieli muuttuu. Kampuralle tarvii toki laittaa se 36-1 triggeri pyörä.

Myös megasta löytyy nämä "autotune" ominaisuudet joilla saa laajakaista lambdan avulla melko vaivattomasti perus kartat kuntoon. Käytännössä logien avulla säätöä on helpoin tehdä.
Silvia s13 614hv/708nm@1,6bar , M50, HX40S, E85
BMW Z4 3.0
Reply
#58
Miten vaan, mulle saa lahjottaa orkkisecun (sisuskalut) sitte ;D
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#59
wisio Wrote:mä aattelin tehdä halvan virityksen ja ottaa ahtoputkesta tiedon painekytkimelle ja laittaa sen ohjaa lisäsuutinta... Onko kellää kokemuksia kyseisestä virityksestä, voiko ees toimii? ;D

Itse kyllä ehdottaisin sen painekytkimen paikaksi imusarjaa enkä ahtoputkea, idean toimivuutta sinänsä kommentoimatta.
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#60
wisio Wrote:mä aattelin tehdä halvan virityksen ja ottaa ahtoputkesta tiedon painekytkimelle ja laittaa sen ohjaa lisäsuutinta... Onko kellää kokemuksia kyseisestä virityksestä, voiko ees toimii? ;D

kyllä se jollain lailla toimii.itellä yhessä virityksessä oli alkuunsa kaksi suutinta 390cc ja niihin eri paineilla päälle menevät painekytkimet.
muistaakseni 0,8bar ja 1,2bar.ei sitten kaikille juuri tuo setuppi käy.

myöhemmin siihen tuli megaruutta ja se on hinta/laatusuhteeltaan kyllä mainio laite.ainoo et noita säätäjiä joilla on jarrupenkki ei paljoo löydy,eli melkeen ite ajossa säädeltävä.

civic type-r -05
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)