Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuvia MAF mittareista
#61
Xenon Wrote:
Jortunar Wrote:
ExPReS Wrote:Nissaneisshan on ongelmana että jos on liian lyhyt putki filsun ja maf välissä niin ilma pyörteilee ja esiintyy käyntiongelmia.
Tuo viittaisi samaan, eli kun auto liikeessä ilma pääsee pyörteilemään jolloin maf menee sekaisin.

Kuinka pitkä sen väliputken kannattas olla ettei ilma pyörteile? Skylle-maffin asennus ois edessä s13..

Luokkaa 20cm pitäisi kuulemma riittää mainiosti.

Monta toimivaa asennusta on tehty niinkin että skyllemaffista sahattu suodattimen laippa pois, ja siihen suoraan kartiofilsu klemmarilla kiinni maffiin.

Expressin kanssa huomattiin että myös sillä on väliä mitä maffin ja ahtimen välissä on.. Jos on kovasti epäsymmetrinen sovite tuossa, niin ahdin imee maffin "reunalta" ilmat siitä lankojen ohi, ja ongelmia tulee.
Reply
#62
Xenon Wrote:
Jortunar Wrote:
ExPReS Wrote:Nissaneisshan on ongelmana että jos on liian lyhyt putki filsun ja maf välissä niin ilma pyörteilee ja esiintyy käyntiongelmia.
Tuo viittaisi samaan, eli kun auto liikeessä ilma pääsee pyörteilemään jolloin maf menee sekaisin.

Kuinka pitkä sen väliputken kannattas olla ettei ilma pyörteile? Skylle-maffin asennus ois edessä s13..

Luokkaa 20cm pitäisi kuulemma riittää mainiosti.

Mulla on luokkaa 5cm ja toimii mainiosti.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#63
Zuikkis Wrote:Monta toimivaa asennusta on tehty niinkin että skyllemaffista sahattu suodattimen laippa pois, ja siihen suoraan kartiofilsu klemmarilla kiinni maffiin.

Expressin kanssa huomattiin että myös sillä on väliä mitä maffin ja ahtimen välissä on.. Jos on kovasti epäsymmetrinen sovite tuossa, niin ahdin imee maffin "reunalta" ilmat siitä lankojen ohi, ja ongelmia tulee.

Juu, no voisin silti laittaa pienen pätkän putkea maffin ja filsun väliin, varmuuden vuoksi. Minkäsmallinen tuo sovite kannattas olla? Semmonen jyrkkä, vai sit loivemmin pienenevä? Turbon imuaukko on 60mm ja tuo maffi näytti olevan vähän vajaa 80mm.. Ja onko tuollasia saatavis ihan valmiina jostain putkiliikkeistä tms. vai? Ihan noviisi taas tässäkin asiassa.. :-[
R32 GT-R -94
S14a Racing Edition -99

--
ex. S13 -90
ex. S14a -98
Reply
#64
Jortunar Wrote:
Zuikkis Wrote:Monta toimivaa asennusta on tehty niinkin että skyllemaffista sahattu suodattimen laippa pois, ja siihen suoraan kartiofilsu klemmarilla kiinni maffiin.

Expressin kanssa huomattiin että myös sillä on väliä mitä maffin ja ahtimen välissä on.. Jos on kovasti epäsymmetrinen sovite tuossa, niin ahdin imee maffin "reunalta" ilmat siitä lankojen ohi, ja ongelmia tulee.

Juu, no voisin silti laittaa pienen pätkän putkea maffin ja filsun väliin, varmuuden vuoksi. Minkäsmallinen tuo sovite kannattas olla? Semmonen jyrkkä, vai sit loivemmin pienenevä? Turbon imuaukko on 60mm ja tuo maffi näytti olevan vähän vajaa 80mm.. Ja onko tuollasia saatavis ihan valmiina jostain putkiliikkeistä tms. vai? Ihan noviisi taas tässäkin asiassa.. :-[

Mahdollisimman loiva olisi hyvä. 7 astetta väittävät optimaaliseksi ainakin ilmavirtaukselle..

Tuosta löytyy muutamia esimerkkejä miten virtaukset käyttäytyy, sekä laskukaavoja teille jotka ette pelkää matematiikkaa.

http://www2.et.lut.fi/lvt/virtaustekniik...erta_8.pdf
Reply
#65
Hieno dokumentti, NoSelle pisteet tästä.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#66
Melkoisen hienoja nuo valokuvat(?) että miten ilma virtaa minkäkin muotoisissa kappaleissa. Minua yllätti tuossa se, että leveästä putkesta pieneen supistuksen voi laittaa ihan "töks"-liitoksella ja ilma virtaa siitä kiltisti, mutta sitten jos pikkuputkesta laajenee isoon niin muoto pitää olla just oikein ettei tule pyörteitä..

Reply
#67
Tänään sain z32 maffin käteen, päteekös tuo ensimmäisellä sivulla ollut zuikkiksen piirtämä kaavio paikkaansa? Värien perusteella vähän huono kytkeä kun ei tullut mukaan liitinta eikä johtoa Tongue Mutta tuollainen liitin pitäisi siis olla ihan saatavilla vai? Joku paikka tais tässäkin topicissa ilmetä mistä noita voi ostaa, mut jos jollain noita on niin olisin kiinnostunut ostamaan sellaisen! Ja tietysti jos zuikkiksen varastoista löytyy liittimiä niin samalla tulis kun ecu pitää kuitenkin lähettää lastutettavaksi :Smile
300ZX TT<br />200sx s13(3xex)<br />BMW 530d M-sport
Reply
#68
Jortunar Wrote:
ExPReS Wrote:Nissaneisshan on ongelmana että jos on liian lyhyt putki filsun ja maf välissä niin ilma pyörteilee ja esiintyy käyntiongelmia.
Tuo viittaisi samaan, eli kun auto liikeessä ilma pääsee pyörteilemään jolloin maf menee sekaisin.

Kuinka pitkä sen väliputken kannattas olla ettei ilma pyörteile? Skylle-maffin asennus ois edessä s13..

mulla on filtteri suoraan pultattu siihen maffin laippaan ja hyvin toimii :Smile
maffista on sitten jonkun verran imuputkea turbon siiville, ja siinä heti maffin jälkeen supistus 80mm->56mm tjsp.
All work and no play makes Jack a dull boy.
Reply
#69
Joo kyllä tuommoinen suora asennus toimii ihan hyvin, jos filsu ei jää ajoviimaan.

Tuo maffin ja ahtimen väli tuntuu olevan ihan yhtä kriittinen, siinä jos ilma sopivasti pyörteilee niin samalla lailla tulee ongelmia..
Reply
#70
Zuikkis Wrote:Piirtelinpä hienon kuvan minäkin:

[Image: maf.gif]

Tuo pitäisi kattaa about kaikki mallit, varmaan menee näiden kaavioiden mukaan muissakin malleissa kuin mitä tuossa on listattu.. Laskee vaan pinnit. Pinnit pitää tosiaan laskea niin että tyhjät paikat huomioidaan mukaan, eli esim s14 mafissa on "4-pinninen liitin" vaikka ei siinä oikeasti ole kuin kolme pinniä.. Yksi paikka tyhjänä. Smile

Onko nuo kuvat maffin liittimestä vai johtosarjassa olevasta liittimestä?
300ZX TT<br />200sx s13(3xex)<br />BMW 530d M-sport
Reply
#71
Johtosarjaan päin nuo on, tai ainakin mun maffin mukana tulleessa lapussa oli johtosarjaan päin..

Ja juu, hyvin mullakin rokkaa ku on suoraan filsu nyt kiinni maffissa, ja aika pian maffin jälkeen parinkymmenen millin supistus.
R32 GT-R -94
S14a Racing Edition -99

--
ex. S13 -90
ex. S14a -98
Reply
#72
Onko s13 maffin ja z32 maffin kirjaimet yhtenevät? eli ne a,b,c mitkä pinnien tarkoitusta? Eli onko esim. s13 maffin a-pinni sama kuin z32 a? Kun mulla ei tuota liitintä ole z32 maffiin mutta tarvikkeet selliasen rakentamiseen löytyy ;D Jos vaikka huomenna kyhäilis sellaisen kasaan.
300ZX TT<br />200sx s13(3xex)<br />BMW 530d M-sport
Reply
#73
Ei ne menny muistaakseni kohikkain, ainakaan kaikki. Mutta et kai sä niitä tarvikkaan ku sulla on noi numerot tossa? ???

Mulle tehtiin silleen että johtosarjasta se vakioliitin irti, ja siinä katto johtojen värit ylös. Sitten vertas ne noihin numeroihin ja siitä sit vaan oikeisiin paikkoihin tohon 5-pinniseen liittimeen Smile
R32 GT-R -94
S14a Racing Edition -99

--
ex. S13 -90
ex. S14a -98
Reply
#74
Tää nyt tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa. Smile Ja nuo kuvat kyllä on maffiin päin eikä johtosarjaan, tosin sehän tietysti riippuu siitäkin että pitääkö maffia ja/tai johtosarjaa ylösalaisin käsissään. ;D

Eihän tuossa oikeasti ole kuin kaksi mahdollisuutta kytkeä ne, joko oikein tahi sitten peilikuvana. Maf ei hajoa väärästä kytkennästä, auto vaan ei kierrä kuin 2000rpm jos käy ollenkaan.. Eli sitten vaan kääntää kytkennän peilikuvaksi niin on ok.

Lisävinkkinä, +12V taitaa jokaisessa autossa olla musta johto missä valkoinen raita.. Siitähän sen sitten näkee että mistä reunasta lähtee pinnejä laskemaan.
Reply
#75
Ää no niinpäs olikin! Muistin ihan siitä lapusta lukeneeni että johtosarjaan. Ei pitäisi kai kirjottaa mitään ennenkä on tarkistanu paikkansa pitävyyden.. :-X
R32 GT-R -94
S14a Racing Edition -99

--
ex. S13 -90
ex. S14a -98
Reply
#76
Zuikkis Wrote:Tää nyt tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa. Smile Ja nuo kuvat kyllä on maffiin päin eikä johtosarjaan, tosin sehän tietysti riippuu siitäkin että pitääkö maffia ja/tai johtosarjaa ylösalaisin käsissään. ;D

Eihän tuossa oikeasti ole kuin kaksi mahdollisuutta kytkeä ne, joko oikein tahi sitten peilikuvana. Maf ei hajoa väärästä kytkennästä, auto vaan ei kierrä kuin 2000rpm jos käy ollenkaan.. Eli sitten vaan kääntää kytkennän peilikuvaksi niin on ok.

Lisävinkkinä, +12V taitaa jokaisessa autossa olla musta johto missä valkoinen raita.. Siitähän sen sitten näkee että mistä reunasta lähtee pinnejä laskemaan.

Itsekkin tuli tämä kytkentähomma suoritettua S14a + Z32 MAF. Meni tietysti juuri peilikuvaksi aluksi. Ohjekuviin olisi oikeasti helppo merkitä katsotaanko liitintä johtojen vai liitospinnien suunnasta. Ei olisi edes tuota peilikuvamahdollisuutta.
Mittaamalla oli helppo kyllä todeta että liittimeen tuli 12V, maa ja MAF signaali. Varmaan jostain tieto löytyisikin mutta miksi Z32MAFissa on lisämaapiuha? Senhän voisi kytkeä yhteen tuon johtosarjan maan kanssa jos ei ole suurempaa tiedettä taustalla.

MAFfien ja chippien yhteiselosta senverran että peilikuvana kytkettynä auto ei käynyt ollenkaan kun Zuikkiksen Z32 chippi oli kiinni, MAF johto irroitettuna kävi. Vakiochipillä ja Z32 MAFilla auto kävi myös.

Zuikkis: niissä kuvissa mitä meillä oli apuna ei mielestäni missään ollut merkittynä yksiselitteisesti noita piuhoja sekä sisältöä. Maapiuha oli yhdessä kuvassa "none" Smile

Edit: tuollahan se kaavio olikin edellisillä sivuilla, hyvä kaavio mutta sen perusteella kytkin tietty just peilikuvana eka 8)
MIG- ja TIG hitsausta (musta/RST) harrastushommina.
Reply
#77
Olen nykyään jättänyt tuon ylimääräisen maapiuhan irti. Sitä jos mittaa niin se on maffin sisällä oikosulussa siihen toiseen maahan, eli aivan samahan se on kytkeekö sitä ollenkaan. Tai sitten molemmat kytkee tuohon signaalimaahan tms.

Reply
#78
Kysyn tässä,kun tässä jo kerran sivuttaan aihetta.


Onko haittaa jos tuohon maffin ja filtterin väliin tulee esim.60cm putkea?
Putki olisi 76mm ja siihen tulee muutamia mutkia.

noin 5cm ennen maffia tulisi n.75 asteen mutka.


Nissan z32tt<br />Mitsubishi Lancer evo V <br />Honda CR 125<br /><br />500whp.net
Reply
#79
andyman Wrote:Kysyn tässä,kun tässä jo kerran sivuttaan aihetta.


Onko haittaa jos tuohon maffin ja filtterin väliin tulee esim.60cm putkea?
Putki olisi 76mm ja siihen tulee muutamia mutkia.

noin 5cm ennen maffia tulisi n.75 asteen mutka.

Se on ihan hyväksi vaan mitä enemmän rööriä tuossa välissä on, samoin maffin ja ahtimen välissä..
Reply
#80
Zuikkis Wrote:
andyman Wrote:Kysyn tässä,kun tässä jo kerran sivuttaan aihetta.


Onko haittaa jos tuohon maffin ja filtterin väliin tulee esim.60cm putkea?
Putki olisi 76mm ja siihen tulee muutamia mutkia.

noin 5cm ennen maffia tulisi n.75 asteen mutka.

Se on ihan hyväksi vaan mitä enemmän rööriä tuossa välissä on, samoin maffin ja ahtimen välissä..

No hyvä.
Mitenkähän se kurvi tuossa ennen maffia?

Vakioon z32:n on tulossa,että muuten on vakio ahtoputkisto.
Nissan z32tt<br />Mitsubishi Lancer evo V <br />Honda CR 125<br /><br />500whp.net
Reply
#81
ei kyllä liity mitenkään aiheeseen..sorry :-\ mut olisiko jollain piirustuksia s14 maffin vapaavirtaussuodattimen sovitteesta lähinnä tarviaisin laipan piirustukset.

kokeilin kyllä haulla mutta en löytänyt..
Reply
#82
jakke86 Wrote:ei kyllä liity mitenkään aiheeseen..sorry :-\ mut olisiko jollain piirustuksia s14 maffin vapaavirtaussuodattimen sovitteesta lähinnä tarviaisin laipan piirustukset.

kokeilin kyllä haulla mutta en löytänyt..
Eiks se oo ihan helppo mitata siitä maffista suoraan? Mulla olis tommoinen laippa ylimääräisenä ja siihen sopiva K&N suodatin
Reply
#83
PetuS Wrote:
jakke86 Wrote:ei kyllä liity mitenkään aiheeseen..sorry :-\ mut olisiko jollain piirustuksia s14 maffin vapaavirtaussuodattimen sovitteesta lähinnä tarviaisin laipan piirustukset.

kokeilin kyllä haulla mutta en löytänyt..
Eiks se oo ihan helppo mitata siitä maffista suoraan? Mulla olis tommoinen laippa ylimääräisenä ja siihen sopiva K&N suodatin

joo toki olisi helppo mitata mutta kun ei ole vielä tuota maffia(tulossa) ;D sait yv:tä
Reply
#84
Mistäs saisin sellaisen sovite laipan z32 maffille jossa olis 76mm lähtö?
Ostin futurezilta viimeisen ja tarviis toisen vielä..?
Nissan z32tt<br />Mitsubishi Lancer evo V <br />Honda CR 125<br /><br />500whp.net
Reply
#85
andyman Wrote:Mistäs saisin sellaisen sovite laipan z32 maffille jossa olis 76mm lähtö?
Ostin futurezilta viimeisen ja tarviis toisen vielä..?

Noita on kaikki tuning-putiikit pullollaan ainakin täällä päin.. http://www.mpm-performance.com/ myy ja kaikki noiden jälleenmyyjät varmaankin.


Itse kyllä yleensä asennan z32 ja skyllen maffit niin että rautasahalla vaan se laippa irti kokonaan ja 76mm filsu suoraan siihen maffiin kiinni.. Ei tarvi laippoja ja koko paketista tulee pari senttiä lyhyempi niin mahtuu helpommin.

Reply
#86
Apexin filtterissähän on suoraan jako ja pultit + tiivisteet mukana Z32 maffin laipalle. Eli sen filsun kanssa sitä ei ainakaan sahailemaan välttämättä kannata lähteä?

Sopii myös primmuun yhtälailla jossa sama jako.
************<br />FUTUREZ.FI<br />Viritysosat ja varusteet Nissan harrastajille, jo vuosien kokemuksella.<br /><br />www.futurez.fi
Reply
#87
Pitäneekö huhut paikkansa, että jossain zetassa olis samannäköstä MAFfia?
http://mr-s.org/tem/MAF/

Automatiikka ei näköjään pelannu pimeässä tallissa, mut josko noista sen vertaa sais selvää. Työntömitassa on olevinaan 31mm lukema.
Reply
#88
En kyllä itse ole tuollaista nähnyt..

Mitenköhän Zuikkis kun se enemmänkin noiden kanssa leikkinyt.
Reply
#89
Tem Wrote:Pitäneekö huhut paikkansa, että jossain zetassa olis samannäköstä MAFfia?
http://mr-s.org/tem/MAF/

Automatiikka ei näköjään pelannu pimeässä tallissa, mut josko noista sen vertaa sais selvää. Työntömitassa on olevinaan 31mm lukema.

No mitä "samannäköisenä" pitää, tuommoisia muovipötkylöitähän nuo on monet nissaninkin maffit. Mutta Denson maffia ei ole missään nissanissa kyllä.
Reply
#90
Zuikkis Wrote:
Tem Wrote:Pitäneekö huhut paikkansa, että jossain zetassa olis samannäköstä MAFfia?
http://mr-s.org/tem/MAF/

Automatiikka ei näköjään pelannu pimeässä tallissa, mut josko noista sen vertaa sais selvää. Työntömitassa on olevinaan 31mm lukema.

No mitä "samannäköisenä" pitää, tuommoisia muovipötkylöitähän nuo on monet nissaninkin maffit. Mutta Denson maffia ei ole missään nissanissa kyllä.

Meinasin siis, että löytyiskö jostain Nissanista ton tilalle fyysisesti sopivaa MAFfia? Eli sopis tuohon 31mm reikään ja sojottelis samaan tyyliin kun tämäkin. Tän aiheen aiemmista kuvista kun ei oikein selvää saanut. :-\

Kiinnityksiä voi aina soveltaa ja valmistajalla ei oo väliä, kuhan sieltä tulee jännitettä jostain karvasta ulos. 8) Koko hässäkän vaihto putkineen ei oo tähän toimiva ratkasu..
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)