Welcome to DNSF.org

HUOM HUOM HUOM 17.12.2016 uudistuksen jälkeen vaikuttaisi siltä, että kaikkien pitää tilata uusi salasana itselleen.

Tilaa uusi sähköpostiisi kirjautumisikkunan nappeja käyttämällä ja toimi viestissä olevien ohjeiden mukaan. Salasanan toimittamisessa saattaa mennä jopa 15min. Tarkista myös roskapostikansio sähköposteistasi siltä varuin, että viesti on siellä. 

Sign in to follow this  
Followers 0
kovakallo2

Sunny N14 GA14DS korkea tyhjäkäynti

14 posts in this topic

v.92 Sunnyyn on ilmestynyt sellainen vika, että esim. liikennevaloissa seisoessa ei pudota tyhjäkäyntikierroksille. Polkaistessa nopeasti kaasupoljinta, voi laskea kierrokset, mutta pian alkaa lisätä taas kierroksia varmaan yli 2000 rpm:ään. Jos se olis ryyppyvika, luulisi kierroksien jäävän alas, jos polkaisu auttoi. Mutta kun jokin nostaa niitä pikkuhiljaa. Olisiko joku anturi rikki ja ohjausjärjestelmä nostaisi kierrokset viallisen perusteella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En usko olevan alipainevuoto-vika. Päästöt olivat katsastuksessa niin hyvät kuin uutena. Eikä tuo, että tyhjäkäynti lähtee nousemaan, viittais alipainevuotoon. Tuskin se vuoto lähtee nousemaan vaan on koko ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En usko olevan alipainevuoto-vika. Päästöt olivat katsastuksessa niin hyvät kuin uutena. Eikä tuo, että tyhjäkäynti lähtee nousemaan, viittais alipainevuotoon. Tuskin se vuoto lähtee nousemaan vaan on koko ajan.

Uskoon on aina hyvä turvautua autoa korjattaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mittasin alipaineet letkusta, joka menee alipainerasialle. Alipaineet olivat yli normaalin. Jos olis alipainevuotoa imusarjassa tai letkuissa, olis käsittääkseni alle normaalin. Tämä alipainerasia antaa moottorin ohjausyksikölle (ECU ) tietoa sytytysajan säätämiseksi.

Voisko jäädä ryyppy hieman päälle? Eikös ryyppy päällä ollessaan käännä hieman myös kaasuläppää eli pidä kierroksia päällä? Rikastimelle tulee kyllä sähkövirta, mutta en ole avannut kelloa ja putsannut. Paljonko piti olla rikastimen lämmitysvastuksen vastus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lambdat mitattu ajossa

Eipä taida olla ryyppykään päällä. Eikä vikaa Lambdassa eikä seossolenoidissa. Laitoin aamulla työmatkalle Lambda-monitorin.

Yleismittarin musta johto akun miinusnapaan, punaisesta johto lambda-liittimen väliin. 2000 milliVoltin alueella näytti hienosti jännitteitä 0-1000mV = 0-1 Voltin välillä:

80-100 km/h ajossa Lambda-jännite pyöri 300-350 mV seuduilla, pikkuisen hiljentämisvaiheessa 260 mV

kovassa kiihdytyksessä kävi 800-900 mV jpos ylikin

hitaammassa nopeudessa moottorijarrutus kävi suunnilleen nollassa, siis polttoaineenkatkaisukin toimii

tyhjäkäynnillä yleensä noin 200 mV

joskus laski tyhjäkäynnillä jopa 70 mV:iin.

Mitähän lambda-arvoja noi jännitearvot vastaavat? Onko liikaa happea eli lambda yli yhden? Onko ilmavuotoa imusarjassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko ilmavuotoa imusarjassa?

Suihkuttelemalla jarrukliinerillä tms. selvinnee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä tuo auto onkin aika hyvin kunnossa. Lambda-arvot ovatkin hyvät. Ehkä tyhjäkäynnillä pikkuisen liika happea, johtuu niistä ainaisista ongelmista letkujen kanssa. Ehkä auto toimiikin oikein, mutta akku jo huono. Nimittäin näytti laskeneen akun jännite (12,4V), kun oli seisonut. Silloin Nissanin automatiikka lisää kierroksia, jotta latais.

Share this post


Link to post
Share on other sites

viestiketjun aloittaja

Nyt taas tyhjäkäyntikierrokset ovat lämpimänä (myös kylmänä) liian matalat. Kylmänä ryyppy menee päälle ja lämpimänä pois ja käynnistyy OK heti. Alipaineletkut tarkistin ja ja mittasin alipainemittarilla sähköisen alipainerasian luota (ilmoittaa ECUlle alipaineen ja ECU säätää sytytysajan). Alipaineet lämpimänä aivan normaalin keskellä.

Joskus pitemmän ajon jälkeen pysähdyttäessä punaisiin, meinaa sammua, kun kytkin pohjassa. Samoin on pientä nykimistä ajon aikana tasaisilla kierroksilla ja voimattomampi kiihtymään. Polttoaineenkulutus normaali 7-8 litraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omankin saniaisen käynti oli jumppaavaa, mutta korjaantui sillä kun vaihtoi jokaikisen alipaineletkun. Myös ne bensapumpun alla kulkevat. Tuo pieni hakeminen tyhjäkäynnissä (alta 100RPM suuntaansa) korjaantui taas tehdasuuden kaasuttimen vaihdolla. En tosiaan jaksanut selvittää mikä tuon aiheutti, koska vaihtokaasari löytyi niin edullisesti, mutta vahva veikkaus seossolenoidille. Vaihtotyöhön ryhdyin, kun kulutus oli koholla (8-10l/100km) ja tulpat mustat.

Tuo kannattaa ehkä myös lukea, ihan hyvää asiaa aiheesta:

http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1234175006/1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Omankin saniaisen käynti oli jumppaavaa, mutta korjaantui sillä kun vaihtoi jokaikisen alipaineletkun. Myös ne bensapumpun alla kulkevat. Tuo pieni hakeminen tyhjäkäynnissä (alta 100RPM suuntaansa) korjaantui taas tehdasuuden kaasuttimen vaihdolla. En tosiaan jaksanut selvittää mikä tuon aiheutti, koska vaihtokaasari löytyi niin edullisesti, mutta vahva veikkaus seossolenoidille. Vaihtotyöhön ryhdyin, kun kulutus oli koholla (8-10l/100km) ja tulpat mustat.

Tuo kannattaa ehkä myös lukea, ihan hyvää asiaa aiheesta:

http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1234175006/1

- Zuunah, mitä maksoit tehdasuudesta kaasuttimesta ja milloin?

- Täytyypä vähän purkaa ja etsiä niitä huonoja letkuja taas, siellä alhaallla voi olla vielä vaihtamatta.

- Puretaanpa myös kaasutinta ja ainakin puhdistellaan sitä seossolenoidia.

- Olis varmaan hyvä katsoa imusarjakin, ettei ole EGR tehnyt karstaa putkia umpeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Zuunah, mitä maksoit tehdasuudesta kaasuttimesta ja milloin?

- Täytyypä vähän purkaa ja etsiä niitä huonoja letkuja taas, siellä alhaallla voi olla vielä vaihtamatta.

- Puretaanpa myös kaasutinta ja ainakin puhdistellaan sitä seossolenoidia.

- Olis varmaan hyvä katsoa imusarjakin, ettei ole EGR tehnyt karstaa putkia umpeen.

Tämä kaasutinhan ei sillä tavalla ollut uusi, vaan ajamaton ja asentamaton ja jäänyt lojumaan jollekkin harrastelijalle, josta kävin sen viime keväänä 50€ hintaan noukkimassa. Oli muuten P10 Primeraan tarkoitettu, mutta hyvin tuntuu Sunnyssakin toimivan. Tuo seossolenoidi taitaa näissä olla tyyppivika, muistelen jostain lukeneeni, että oli hajonut vuonna 1992 Tekniikan maailman 50tkm kestotestissäkin tuo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuota seossolenoideja (sähkösuutin) vaidettiin aikoinaan sunnyihin ja primeroihin tosi paljo. Jos oli hyvät seokset mutta ei oikeen kulje ja nykii tasakaasulla solenoidi on jumissa laihassa päässä. ja jos auto kulki tosi hyvin mut hieman korkea kulutus eikä mene päästöistä läpi niin toisessa laidassa jumissa. Siis olettaen että ne edellä mainitut alipaineputket on ehjiä ja tulpat/ johdot ok. Taitaa viäki olla hyllys uus solenoidi :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään, kun oli räntäsadetta ja suolausta, 30km loppumatkasta veto huononi. Siis epäilisin jotain sähköpuolen ongelmaa. Läpilyöntiinhän kosteus ja suola juuri vaikuttavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0