Haluaisin esitellä ystäväni ja minun projektiani. Autohan on ystäväni omistuksessa ja minä siinä kovasti projektin vetäjänä. (suomeksi, tunsin liikaa myötähäpeää vaparitakavedon omistajan puolesta)
pari kuvaa lähtökohdasta:
Vakio automaatillinen 2.6 12venttiilinen mekaanisella ruiskulla varustettu bensamoottori..
Välissä kerettiin säätämään alustaa, vaihtamaan paljon osia alustaan ja ympäriinsä, mm. uusi alustasarja, puslia,palloniveliä, perämurikka yms. Kävihän se auto ahvenistollakin.
No sitten koitti aika kun piti alkaa miettimään uutta moottoria, leikiteltiin aluksi idealla RB:n moottorista, kaveri oli thaikuissa kun sopiva moottori sattu foorumille tulemaan myyntiin, mutta alkoi empimään työn- sekä rahanmäärästä, ja kaupat jäi tekemättä näin ollen.
Viime keväänä sitten mersu kaikkien muitten kohdattujen ongelmien lisäksi (kaikki mahdolliset kylmäjuotto/anturi/yms viat jotka saatiin korjattua) alkoi ääntämään hieman (kiristäjä vaihdettu jo aikaisemmin). Jakopäästä todettiin että oisi melkein järkevä vaihtaa ketju ja laahaimet, vaikkeivat isommin vielä ääntänytkään, laturi, ohjainrullat yms kaikki alkoi olemaan kuitenkin loppusuoralla ja kaverini tuli päätökseen että mielummin sitten suoraa isompaa moottoria kuin tähän alkaa upottamaan useita satasia että saisi kelvollisen mielenrauhan.
Nettivaraosasta löytyi 3.0 m103 (sama paska kone mutta 4desiä enemmän hajoavaa iskutilavuutta), tähän vielä manuaali perään(ja kaikki askiin liittyvät ihanuudet = kardaani,kytkin poljin+pääsylkkä, kytkinlinjojen vetäminen, johtosarjan muokkaaminen manuaaliin sopivaksi yms). Tämä moottori osoittautui aika soivaksi peliksi kun sinne vaihto ohjainrullien laakerit, laturin huolsi ja laakeroitti uudelleen, vähän jakopään tiivistystä uusi yms. No kivaahan se oli tehonpuutteesta huolimatta, jota korjaamaan tehtiin uusi putkisto, haalittiin liki kaikki megaruutan kamat kasaan (triggeripyörää lukuunottamatta, eli kaikki suutintukit,anturit,suuttimet yms) kunnes tulevaa tehoa silmällä pitäen kaksoismassavauhtipyörä alko tekemään sopimuksenpurkua. Tässä kohtaa minä näppäränä verkoistoituneena kaverina etsin kaikki mahdolliset keinot saada sinne kovan vauhtipyörän voimaa kestävällä kytkimellä, mutta tuo laatikkomalli ja bensakone osoittautui haastavaksi. Ainoo vaihtoehto käytetty vauhtipyörä ylikalliilla kytkimellä, ja toimiiko se viikon vai parikin.
Tässä kohtaa otin ohjat käteen. Totesin kaverille että "vit** pidä tunkkis, en enään aio auttaa näissä välimallin koneissa". kuukauden katselin haukkana tulevaa moottoria, tottakai japanilaista turbomoottoria (7m,1jz,rb yms 6mukiset) No sopivan hintainen ja sopivilla osilla varustettu moottori löytyi. Sovittiin kaupat ja parin päivän päästä oltiinkin jo matkalla hakemaan hattulaan foorumilaiselta rb20dettiä vaihteistoinen päivineen.
Tästä se projekti lähtikin.
Ensisovituksia:
Koneen korvat tehtynä, kone lepää omillaan jo:
Vaihdelaatikon kannattimen mallinnus
Kepin reijälle vähän puukkosahaa ja hienosäätöä
Orkkis kepin peitelevy vitonen tuvassa (hyvin on tilaa)
Liki oikeella kohtaa (vaihteisto kannatettuna jo tässä)
pikkasen joutuu kannakeita madaltaa, ja laatikkoa shimmaamaan ylöspäin että on täydellinen. Konepelti mahtuu kannen+imusarjan kanssa jo nyt kiinni mutta ei haittais jos lopputulos olisi just eikä melkein.
kansi purettuna koneistamoa varten:
kardaanin sovitusta&mittausta
Peräksi tulee cossu mersun LSD (ei siis asd kuten tavallisesti), askina nissanin pikkuloota. Kardaanin etuosa subarusta, takaosa mersun liitoksella, rättinivelellä sekä mersun tukilaakerilla.
Vielä on "pari" iltaa tallilla edessä ennenkuin autolla ajetaan. Oon pyrkinyt nyt sijoittamaan kaiken joutilaan ajan tähän (näin niinkuin vastapalveluksena omista kymmenistä projekteista missä frendi ollut auttamassa meikäläistä) Ja kaikki osat alkaa olemaankin jo haalittu, kardaani lähtee verstaalle viikon sisään, kansi tuleekin jo perjantaina takasin päin. Aika hyvällä mallillaan periaatteessa nyt jo ollaan kun kone on omin voimin paikoillaan laatikkoineen. Kardaani mitattu, jotenka enään ei tarvitse teettää kuin adapterit antureille että saadaan mersun mittaristo toimimaan. Muut voi likimain ostaa tai tehdä itse.
Voi kommentoida ja haukkua, sana on täysin vapaa. Mutta älä kysy miksi tai onko järkeä, kumpaankaan en osaa vastata..
EDITTIÄ vielä: suunnitelmista, ulkokuori pysyy tossakunnossa, täysin vakiona pl vanteita mitkä toivonmukaan tulee olemaan 16/17" tämänhetkisten 15" oem alujen sijaan.
pari kuvaa lähtökohdasta:
Vakio automaatillinen 2.6 12venttiilinen mekaanisella ruiskulla varustettu bensamoottori..
Välissä kerettiin säätämään alustaa, vaihtamaan paljon osia alustaan ja ympäriinsä, mm. uusi alustasarja, puslia,palloniveliä, perämurikka yms. Kävihän se auto ahvenistollakin.
No sitten koitti aika kun piti alkaa miettimään uutta moottoria, leikiteltiin aluksi idealla RB:n moottorista, kaveri oli thaikuissa kun sopiva moottori sattu foorumille tulemaan myyntiin, mutta alkoi empimään työn- sekä rahanmäärästä, ja kaupat jäi tekemättä näin ollen.
Viime keväänä sitten mersu kaikkien muitten kohdattujen ongelmien lisäksi (kaikki mahdolliset kylmäjuotto/anturi/yms viat jotka saatiin korjattua) alkoi ääntämään hieman (kiristäjä vaihdettu jo aikaisemmin). Jakopäästä todettiin että oisi melkein järkevä vaihtaa ketju ja laahaimet, vaikkeivat isommin vielä ääntänytkään, laturi, ohjainrullat yms kaikki alkoi olemaan kuitenkin loppusuoralla ja kaverini tuli päätökseen että mielummin sitten suoraa isompaa moottoria kuin tähän alkaa upottamaan useita satasia että saisi kelvollisen mielenrauhan.
Nettivaraosasta löytyi 3.0 m103 (sama paska kone mutta 4desiä enemmän hajoavaa iskutilavuutta), tähän vielä manuaali perään(ja kaikki askiin liittyvät ihanuudet = kardaani,kytkin poljin+pääsylkkä, kytkinlinjojen vetäminen, johtosarjan muokkaaminen manuaaliin sopivaksi yms). Tämä moottori osoittautui aika soivaksi peliksi kun sinne vaihto ohjainrullien laakerit, laturin huolsi ja laakeroitti uudelleen, vähän jakopään tiivistystä uusi yms. No kivaahan se oli tehonpuutteesta huolimatta, jota korjaamaan tehtiin uusi putkisto, haalittiin liki kaikki megaruutan kamat kasaan (triggeripyörää lukuunottamatta, eli kaikki suutintukit,anturit,suuttimet yms) kunnes tulevaa tehoa silmällä pitäen kaksoismassavauhtipyörä alko tekemään sopimuksenpurkua. Tässä kohtaa minä näppäränä verkoistoituneena kaverina etsin kaikki mahdolliset keinot saada sinne kovan vauhtipyörän voimaa kestävällä kytkimellä, mutta tuo laatikkomalli ja bensakone osoittautui haastavaksi. Ainoo vaihtoehto käytetty vauhtipyörä ylikalliilla kytkimellä, ja toimiiko se viikon vai parikin.
Tässä kohtaa otin ohjat käteen. Totesin kaverille että "vit** pidä tunkkis, en enään aio auttaa näissä välimallin koneissa". kuukauden katselin haukkana tulevaa moottoria, tottakai japanilaista turbomoottoria (7m,1jz,rb yms 6mukiset) No sopivan hintainen ja sopivilla osilla varustettu moottori löytyi. Sovittiin kaupat ja parin päivän päästä oltiinkin jo matkalla hakemaan hattulaan foorumilaiselta rb20dettiä vaihteistoinen päivineen.
Tästä se projekti lähtikin.
Ensisovituksia:
Koneen korvat tehtynä, kone lepää omillaan jo:
Vaihdelaatikon kannattimen mallinnus
Kepin reijälle vähän puukkosahaa ja hienosäätöä
Orkkis kepin peitelevy vitonen tuvassa (hyvin on tilaa)
Liki oikeella kohtaa (vaihteisto kannatettuna jo tässä)
pikkasen joutuu kannakeita madaltaa, ja laatikkoa shimmaamaan ylöspäin että on täydellinen. Konepelti mahtuu kannen+imusarjan kanssa jo nyt kiinni mutta ei haittais jos lopputulos olisi just eikä melkein.
kansi purettuna koneistamoa varten:
kardaanin sovitusta&mittausta
Peräksi tulee cossu mersun LSD (ei siis asd kuten tavallisesti), askina nissanin pikkuloota. Kardaanin etuosa subarusta, takaosa mersun liitoksella, rättinivelellä sekä mersun tukilaakerilla.
Vielä on "pari" iltaa tallilla edessä ennenkuin autolla ajetaan. Oon pyrkinyt nyt sijoittamaan kaiken joutilaan ajan tähän (näin niinkuin vastapalveluksena omista kymmenistä projekteista missä frendi ollut auttamassa meikäläistä) Ja kaikki osat alkaa olemaankin jo haalittu, kardaani lähtee verstaalle viikon sisään, kansi tuleekin jo perjantaina takasin päin. Aika hyvällä mallillaan periaatteessa nyt jo ollaan kun kone on omin voimin paikoillaan laatikkoineen. Kardaani mitattu, jotenka enään ei tarvitse teettää kuin adapterit antureille että saadaan mersun mittaristo toimimaan. Muut voi likimain ostaa tai tehdä itse.
Voi kommentoida ja haukkua, sana on täysin vapaa. Mutta älä kysy miksi tai onko järkeä, kumpaankaan en osaa vastata..
EDITTIÄ vielä: suunnitelmista, ulkokuori pysyy tossakunnossa, täysin vakiona pl vanteita mitkä toivonmukaan tulee olemaan 16/17" tämänhetkisten 15" oem alujen sijaan.
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010