Pepsi Wrote:eli heti ku se magneettikytkin lähtee pyöriin ni menee sulake.. mut sit taas ei se ihan rikki voi olla ku auto käynnissä ja ac päällä annoin akulta hyppyvirtaa sinne ni ihan hyvin se kytkeytyy ja lähtee pyöriin..
...kunnes johto sulaa tai joku muu, tällä kertaa komponentti palaa sulakkeen sijaan.. :
Itsellä samanmoinen ongelma. Tosin, sulake kestää minutista varttiin. Päivästä riippuen..
Työn alla siis vielä. Magneettikytkimen olen jo itseltäni vaihtanut, eikä se auttanut.
Onko joku tutkinut tämän jo? Itselläni samoja ongelmia, sulake kestää 5-15min ja palaa sitten.
Millanen/kuinka pitkä ilmastointi laitteen hihna on R33 skylinessä? ei ole varmaan väliä mistä hommaa jos vaan sais oikeet specsit selville.
Huomasin tossa vaan että hihna puuttuu kokonaan...
peiaaja Wrote:Millanen/kuinka pitkä ilmastointi laitteen hihna on R33 skylinessä? ei ole varmaan väliä mistä hommaa jos vaan sais oikeet specsit selville.
Huomasin tossa vaan että hihna puuttuu kokonaan...
Pepsi Wrote:eli heti ku se magneettikytkin lähtee pyöriin ni menee sulake.. mut sit taas ei se ihan rikki voi olla ku auto käynnissä ja ac päällä annoin akulta hyppyvirtaa sinne ni ihan hyvin se kytkeytyy ja lähtee pyöriin..
...kunnes johto sulaa tai joku muu, tällä kertaa komponentti palaa sulakkeen sijaan.. :
Itsellä samanmoinen ongelma. Tosin, sulake kestää minutista varttiin. Päivästä riippuen..
Työn alla siis vielä. Magneettikytkimen olen jo itseltäni vaihtanut, eikä se auttanut.
Onko joku tutkinut tämän jo? Itselläni samoja ongelmia, sulake kestää 5-15min ja palaa sitten.
Mäkin luovutin ja oon ajellu ikkunat auki ootko sä keksiny tähän mystiseen vikaan ratkaisua?
Itellä on käynny tässä mielessä että voisko se kuivain olla jotenki tukossa.. >
Pepsi Wrote:eli heti ku se magneettikytkin lähtee pyöriin ni menee sulake.. mut sit taas ei se ihan rikki voi olla ku auto käynnissä ja ac päällä annoin akulta hyppyvirtaa sinne ni ihan hyvin se kytkeytyy ja lähtee pyöriin..
...kunnes johto sulaa tai joku muu, tällä kertaa komponentti palaa sulakkeen sijaan.. :
Itsellä samanmoinen ongelma. Tosin, sulake kestää minutista varttiin. Päivästä riippuen..
Työn alla siis vielä. Magneettikytkimen olen jo itseltäni vaihtanut, eikä se auttanut.
Onko joku tutkinut tämän jo? Itselläni samoja ongelmia, sulake kestää 5-15min ja palaa sitten.
Mäkin luovutin ja oon ajellu ikkunat auki ootko sä keksiny tähän mystiseen vikaan ratkaisua?
Itellä on käynny tässä mielessä että voisko se kuivain olla jotenki tukossa.. >
Ei vaikuta kuivaimen tukkoisuus sulakkeen palamiseen
Pepsi Wrote:ootko sä keksiny tähän mystiseen vikaan ratkaisua?
Kyllä, yksi ilta sähkärin kanssa perehdyttii vähän syvällisemmin tähän. Vika on magneettikytkimessä, se pääsee lyömää välillä maihin. Tuntuisi olevan ihan tyyppivika, kun niin monella samanlaisia ongelmia?
JaneZki, oliko se sun vaihtamas magneettikytkin käytetty? Jos siinä oli sama vika?
En oo purkanu, niin en osaa vielä sanoa mistä johtuu. Enkä lähiviikkoina kerkee sinne sorkkimaan.
Uusin releen ja akun väliset johdot ja vaihdoin releen ja releen-kompressorin välisen johdon, eli kaikki +12v johdot. Sit amperi mittari releen ja kompressorin johdon väliin ja odottelemaan. Aluksi näytti hyvää, magneettikytkin vei 1A luokkaa kytkettynä ja 0A poissa päältä. Sit jossain vaiheessa mittarissa vilahti +20A ja sulake napsahti.
Vika voi siis olla joko kelassa tai sit liittimen ja kelan välinen johto.
DrDj Wrote:Aluksi näytti hyvää, magneettikytkin vei 1A luokkaa kytkettynä ja 0A poissa päältä. Sit jossain vaiheessa mittarissa vilahti +20A ja sulake napsahti.
En ole ihan perillä tuosta ilmastoinnin kytkeytymisen periaatteesta, mutta eikö se magneettikytkin ole se mikä katkoo jatkuvasti ilmastointia pois päältä ja päälle. Kuulee siis ihan kierrosten heittelystä kun menee "päälle".
Vai onko magneettikytkin jatkuvasti päällä ja sitä katkotaan jotenkin muuten?
Meinaan vaan sitä, että kyllähän hetkellinen kytkeytymisvirta on aina todella paljon isompi kuin se "pitovirta".
DrDj Wrote:Aluksi näytti hyvää, magneettikytkin vei 1A luokkaa kytkettynä ja 0A poissa päältä. Sit jossain vaiheessa mittarissa vilahti +20A ja sulake napsahti.
En ole ihan perillä tuosta ilmastoinnin kytkeytymisen periaatteesta, mutta eikö se magneettikytkin ole se mikä katkoo jatkuvasti ilmastointia pois päältä ja päälle. Kuulee siis ihan kierrosten heittelystä kun menee "päälle".
Vai onko magneettikytkin jatkuvasti päällä ja sitä katkotaan jotenkin muuten?
Meinaan vaan sitä, että kyllähän hetkellinen kytkeytymisvirta on aina todella paljon isompi kuin se "pitovirta".
Kyllä, oot ihan oikeessa, että kytkeytyessä vie hieman enemmän virtaa, mutta se on luokkaa korkeintaan muutama ampeeri. Kytkeytymisvirta on niin nopea, että yleismittari ei kerkee reagoida siihen näyttääkseen tarkkaa lukemaa, eli tarvitsisi mitata oskilloskoopilla, joka tässä kohtaa menee turhaksi hifistelyksi. Magneettikytkin kytkee ilmastoinnin päälle ja ecu ohjaa ilmastoinnin releen maadoitusta.
Ja tosiaan kulutusmittarin ollessa kiinni välillä rele-kompressori, niin kaikki näytti hyvältä useamman minuutin ja magneettikytkin kytkeytyi monta kertaa päälle ja pois, mutta sitten yhdellä kertaa se pääsi jostain sieltä vetämään suoraan maihin ja kulutus nousi YLI 20A ja sulake räpsähti samantien voimakkaasti.
Tässähän on hyvin yksinkertainen sähkökaavio, ei jää muita mahdollisuuksia kuin magneettikytkimen alue viaksi.
Kyllähän tuo magneettikytkinvialta haiskahtaa.
Itseäni tosiaan hämää se, että voiko juuri sellainen säkä käydä, että rikkinäisen tilalle vaihdoin toisen, samallalailla rikkinäisen.
Jompaa kumpaa magneettikytkintä mittasin pihtivirtamittarillakin, mutta tosiaan ei siinäkään ilmennyt mitään ihmeellistä.
Hetkellinen, ns kelan/kytkimen kytkeytmisvirta kävi siellä muutaman amppeerin luokilla. Laski sitten sinne amppeerin tienoille, tai alle.
Weist Wrote:En ole ihan perillä tuosta ilmastoinnin kytkeytymisen periaatteesta, mutta eikö se magneettikytkin ole se mikä katkoo jatkuvasti ilmastointia pois päältä ja päälle. Kuulee siis ihan kierrosten heittelystä kun menee "päälle".
Vai onko magneettikytkin jatkuvasti päällä ja sitä katkotaan jotenkin muuten?
Meinaan vaan sitä, että kyllähän hetkellinen kytkeytymisvirta on aina todella paljon isompi kuin se "pitovirta".
Olisko jollain tarkempaa tietoa tästä ilmastoinnin toimintaperiaatteesta? Itselläni samanlaista vikaa ilmestyi, polttaa sulakkeen ja magneettikytkimen käämi näyttää 1 ohmin luokkaa ja välillä lyö maihin suoraan. Nyt olen vaihtanut magneettikytkimen ehjään (käämi 3,6 ohmia) mutta kävin miettimään että kun tuo vanha magneettikytkin alkoi temppuilemaan, niin se ei enää katkonut ilmastointia päälle ja pois ollenkaan.
Onko tuossa järjestelmässä jokin muu hajalla, joka tuota kompuraa ohjaa ja sen seurauksena magneettikytkimen käämi palaa ja lyö maihin? Mikä tuota kompuran katkomista ohjaa, ecuko pelkästään? Taas toisaalta kun mulla on syylärin sähköflektin ohjaus otettu vielä kompuran ohjausjohdosta, niin se on ennenkin pyörinyt jatkuvasti, vaikka kompura on katkonut päälle/pois.
Mulla oli S13 ilmastoinnin kanssa viime kesänä samat oireet, jonka kanssa pähkäilin pitkään. Magneettikytkimen vaihdolla ongelma selvisi ainakin mulla.
Vaet Wrote:Onkos kukaan vaihdellut Skylineen ilmastoinnin raitisilma suodattimia? Minkälainen se suodatin on ja mistä vois lähteä metsästämään?
Auto on R34