Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ilmastoinnista
#1
Alkaa olemaan jo niin lämpöösiä päiviä jotta pitääs aivan laittaa ilmastointia päälle, mutta eihän se nyt päälle kytkeydy. Ilmastoinnin kompressori ei lähde pyörimään vaikka painat a/c napista ja tämän olen tiennyt jo viime syksynä kun vika ilmeni. Ja kyseessä siis R32 gts-t

Olen ajatellut, että noo se on vain sulake mennyt, mutta eipäs ollutkaan :o ellei ilmastoinnilla ole omaa sulaketta jossain muualla kuin sulakerasiassa?. Tämän jälkeen kokeilin laittaa kompuran pyörimään hyppylangalla ja sehän toimi aivan niinkuin pitää. Aloin tutkimaan yhä tarkemmin; rele ehjä, kaikki johdot kiinni, johtoihin tulee virta, mutta sitten... johtoihin ei tule maata ollenkaan. Haa! mutta sitten muistin Xenonin sanat jotta kinuskit pätkii yleensä aina maata virtakytköksissään.

Elikkäs. Ilmastoinnin kompuran releelle menevä ohjausvirran maa liitin pimeänä. Vaikka kuinka tokkii ohjauspaneelista ilmastoinnin päälle ja pois niin ei mitään muutosta ohjausvirrassa ??? ??? Hyppylangalla laitoin sitten kompuran pyörimään ja ajelin jokusen kilometrin toivoen että tuo ilmastointi nyt sitten alkaisi sykkimään, mutta ehei. Lämpööstä vaan pukkaa. Omia johtopäätöksiä vetelin; vaikka kompura pyörii, niin jos ohjauspaneeli on "poissa pelistä" eli se ei kytke tuota reletta itse, niin se ei ymmärrä haistella jotta minkälämpööstä ilmaa pitäisi tulla... Onko mahdollista?

Sitten, onko jollain tietoa jotta onko keulalla joku ilmastointiin liittyvä lämpöanturi joka mittaa ulkolämpötilaa? Minulla nimittäin oli sielä joku epämääräisen näköönen anturi, jonka johto oli katkennut(samoihin aikoihin kun ilmastointi pimeni) mutta tämä kyseinen anturi oli kyllä asennettu puskurin alareunaan kiinni tyyliin "kyllä se yhdellä teipin palalla pysyy" Joni P tuota anturia esv:n pihassa jo viimevuonna sanoi tietullin paljastus anturiksi, mutta,mutta...

Kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne.
Reply
#2
Kuivaimen yhteydessä on painekytkin, joka on kytkeytyneenä silloin kun järjestelmässä on oikea toimintapaine. Kokeile oikosulkea tämän kytkimen navat ja katso käynnistyykö kompura.

Hyvin todennäköisesti sulla on kylmäaineet karanneet, hyvällä tuurilla pelkkä aineen lisäys riittää. Kannattaa varautua kuitenkin muutamien tiivisterenkaiden uusimiseen ja uuden kuivaimen vaihtoon.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#3
Doni Wrote:Kuivaimen yhteydessä on painekytkin, joka on kytkeytyneenä silloin kun järjestelmässä on oikea toimintapaine. Kokeile oikosulkea tämän kytkimen navat ja katso käynnistyykö kompura.

Hyvin todennäköisesti sulla on kylmäaineet karanneet, hyvällä tuurilla pelkkä aineen lisäys riittää. Kannattaa varautua kuitenkin muutamien tiivisterenkaiden uusimiseen ja uuden kuivaimen vaihtoon.

Onkohan Skylinen ilmastoinnin kuivaimessa tarkistusikkunaa josta voi katsoa liikkuuko siellä edes mitään kun kompuran saa kytkeytymään päälle? Oma veikkaus on myös että kylmäaineet puuttuvat.
Reply
#4
scanex Wrote:
Doni Wrote:Kuivaimen yhteydessä on painekytkin, joka on kytkeytyneenä silloin kun järjestelmässä on oikea toimintapaine. Kokeile oikosulkea tämän kytkimen navat ja katso käynnistyykö kompura.

Hyvin todennäköisesti sulla on kylmäaineet karanneet, hyvällä tuurilla pelkkä aineen lisäys riittää. Kannattaa varautua kuitenkin muutamien tiivisterenkaiden uusimiseen ja uuden kuivaimen vaihtoon.

Onkohan Skylinen ilmastoinnin kuivaimessa tarkistusikkunaa josta voi katsoa liikkuuko siellä edes mitään kun kompuran saa kytkeytymään päälle? Oma veikkaus on myös että kylmäaineet puuttuvat.

Kyllä mä luulen että kaikista kuivaimista semmoinen löytyy. Tosiaan muutamia pienen pieniä kuplia pitäisi näkyä kun ilmastointi on päällä ja kaikki ok.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#5
Jaibara Wrote:Sitten, onko jollain tietoa jotta onko keulalla joku ilmastointiin liittyvä lämpöanturi joka mittaa ulkolämpötilaa? Minulla nimittäin oli sielä joku epämääräisen näköönen anturi, jonka johto oli katkennut(samoihin aikoihin kun ilmastointi pimeni) mutta tämä kyseinen anturi oli kyllä asennettu puskurin alareunaan kiinni tyyliin "kyllä se yhdellä teipin palalla pysyy" Joni P tuota anturia esv:n pihassa jo viimevuonna sanoi tietullin paljastus anturiksi, mutta,mutta...

Kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne.

Todennäköisesti se mötikkä on ulkoilman lämpöanturi. Ilmastoinnin säätöpaneelistahan saa ulkolämpötilan näkyviin, sitä vaan en tiedä onko tolla ilmastoinnin kanssa mitään oleellista tekemistä.
Reply
#6
Aguél Wrote:
Jaibara Wrote:Sitten, onko jollain tietoa jotta onko keulalla joku ilmastointiin liittyvä lämpöanturi joka mittaa ulkolämpötilaa? Minulla nimittäin oli sielä joku epämääräisen näköönen anturi, jonka johto oli katkennut(samoihin aikoihin kun ilmastointi pimeni) mutta tämä kyseinen anturi oli kyllä asennettu puskurin alareunaan kiinni tyyliin "kyllä se yhdellä teipin palalla pysyy" Joni P tuota anturia esv:n pihassa jo viimevuonna sanoi tietullin paljastus anturiksi, mutta,mutta...

Kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne.

Todennäköisesti se mötikkä on ulkoilman lämpöanturi. Ilmastoinnin säätöpaneelistahan saa ulkolämpötilan näkyviin, sitä vaan en tiedä onko tolla ilmastoinnin kanssa mitään oleellista tekemistä.

Automaatti-ilmastoinnilla on useita antureita joilla se arpoo vallitsevaa ilmanalaa ja säätelee lämpöä sen mukaan... En tiedä tuosta anturista mutta itse en pidä ajatusta mahdottomana. Ohjaamossakin on tuulilasilla valosensori, keskikonsolissa imurityyppinen sisäilman haistelija jne. (Silviasta nämä bongaukset mutta uskoisin R-sarjastakin löytyvän)
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#7
Aguél Wrote:
Jaibara Wrote:Sitten, onko jollain tietoa jotta onko keulalla joku ilmastointiin liittyvä lämpöanturi joka mittaa ulkolämpötilaa? Minulla nimittäin oli sielä joku epämääräisen näköönen anturi, jonka johto oli katkennut(samoihin aikoihin kun ilmastointi pimeni) mutta tämä kyseinen anturi oli kyllä asennettu puskurin alareunaan kiinni tyyliin "kyllä se yhdellä teipin palalla pysyy" Joni P tuota anturia esv:n pihassa jo viimevuonna sanoi tietullin paljastus anturiksi, mutta,mutta...

Kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne.

Todennäköisesti se mötikkä on ulkoilman lämpöanturi. Ilmastoinnin säätöpaneelistahan saa ulkolämpötilan näkyviin, sitä vaan en tiedä onko tolla ilmastoinnin kanssa mitään oleellista tekemistä.
Jos tuo millä saa ulkolämpötilan näkyviin on AMB-nappi niin minulla se heittää aina -30c näkyviin... Eli mahtaa sillä perkele olla jotain merkitystä jotta anturi on veks :'(

Kompuran tosiaan saan kyllä pyörähtämään, ja luulisi sielä vielä jokunen tippa kylmäaineitakin olevan kun se täydestä toiminnasta veti killit ilmeisesti nyt sitten tuon anturin takia...

Mutta kiitoksia kaikille jo näistä vastauksista, yritän vielä tuota kuivainta katsella kun kerkeää. Pitää toivoa jotta tuo anturi olisi primera-hinnastossa :Smile
Reply
#8
Sama laitteisto kuin gt-r:ässä? Toimisiko sama itse-toiminnan-testaus -proseduuri?
スカイライン bnr32 -91
Kun mikään muu ei auta, lue ohjeet.
Reply
#9
Elikkäs kuivaimessa oli tarkistus silmä ja ainetta näytti olevan. Ulkolämpötilaksi näyttää tosiaan sen -30c...

Ulkolämpötila anturille näytti menevän kolme piuhaa. Kaksi? maata ja yhteen tuli jatkuva 5v vaikka ei ollut edes avaimet suulla. Näihin kahteen muuhun piuhaan ei virtaa tullut vaikka ilmastointia yritti päälle tökkiä, eikä tuossa 5v tapahtunut mitään muutosta.. Ei edes vaikka niitä yhteenkin tökki ;D
Reply
#10
R32 korjaamomanuaalista löytyy tosiaan tuo itsediagnoosiohje + antureiden mittausohjeetkin.

Jos se tosiaan näyttää päin häränpyllyjä eli kovasti pakkasta niin ei ihme jos ei kompura lähde päälle, ne kun on tehty niin että jos menee edes jokusen asteen alle nollan niin kompura ei lähde käyntiin.
PS13
2JZ
V161
E85

Postiautot rok \o/ Wink
<VASE><VASE>
vase Wrote:<VASE> <VASE>pitäs nii hakata toi filk
Reply
#11
Filk Wrote:Jos se tosiaan näyttää päin häränpyllyjä eli kovasti pakkasta niin ei ihme jos ei kompura lähde päälle, ne kun on tehty niin että jos menee edes jokusen asteen alle nollan niin kompura ei lähde käyntiin.

Jep ja AMB lienee lyhenne ambientista, joka meinaa justiin ulkolämpötilaa.

Onko se anturi pelkkä muuttuva vastus, vai jotain hienompaa? Jos vastus, niin potikalla vois kokeilla säätää sinne sopivan arvon..
Reply
#12
Tem Wrote:
Filk Wrote:Jos se tosiaan näyttää päin häränpyllyjä eli kovasti pakkasta niin ei ihme jos ei kompura lähde päälle, ne kun on tehty niin että jos menee edes jokusen asteen alle nollan niin kompura ei lähde käyntiin.

Jep ja AMB lienee lyhenne ambientista, joka meinaa justiin ulkolämpötilaa.

Onko se anturi pelkkä muuttuva vastus, vai jotain hienompaa? Jos vastus, niin potikalla vois kokeilla säätää sinne sopivan arvon..

Muistaakseni vastus, tämäkin selvisi kyllä manuaalista mutta enpäs eilen pannut merkille kun sitä kuikuilin.
PS13
2JZ
V161
E85

Postiautot rok \o/ Wink
<VASE><VASE>
vase Wrote:<VASE> <VASE>pitäs nii hakata toi filk
Reply
#13
Pikku onkelma, en ole muista kyllikeistä nähnyt mutta mulla ainakaan niitä säätöpaneelin "grafiikoita" ei näe kun on oikein kirkas päivä.

Aina saa kättä lykätä eteen jotta näkee himmeesti mitä asteita laite pukkaa. Kun hämärtyy niin silloin ei ole mitään ongelmia ja näkee tosi hyvin.

Muutenkin (thank god) ilmastointi toimii kuten pitää.
-89 Nissan 200SX S13<br />-95 Nissan Skyline R33 GT-R V-Spec / ex<br />-95 Nissan 200SX S14&nbsp; / ex
Reply
#14
Villeee Wrote:Pikku onkelma, en ole muista kyllikeistä nähnyt mutta mulla ainakaan niitä säätöpaneelin "grafiikoita" ei näe kun on oikein kirkas päivä.

Aina saa kättä lykätä eteen jotta näkee himmeesti mitä asteita laite pukkaa. Kun hämärtyy niin silloin ei ole mitään ongelmia ja näkee tosi hyvin.

Muutenkin (thank god) ilmastointi toimii kuten pitää.

Muuttuuko tilanne sen mukaan, onko ajovalot päällä? Mulla Silviassa ainakin näyttö on hyvinkin kirkas kun valot ei ole päällä, ja himmenee kun valot laittaa päälle. Monissa maissa kun ei ajeta valot päällä päiväsaikaan...
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#15
Pimeellä kyllä on selvä ero, mutta päivällä ei juurikaan, varsinkaan jos aurinko paistaa kunnolla kuten tänään.
-89 Nissan 200SX S13<br />-95 Nissan Skyline R33 GT-R V-Spec / ex<br />-95 Nissan 200SX S14&nbsp; / ex
Reply
#16
Xenon Wrote:
Villeee Wrote:Pikku onkelma, en ole muista kyllikeistä nähnyt mutta mulla ainakaan niitä säätöpaneelin "grafiikoita" ei näe kun on oikein kirkas päivä.

Aina saa kättä lykätä eteen jotta näkee himmeesti mitä asteita laite pukkaa. Kun hämärtyy niin silloin ei ole mitään ongelmia ja näkee tosi hyvin.

Muutenkin (thank god) ilmastointi toimii kuten pitää.

Muuttuuko tilanne sen mukaan, onko ajovalot päällä? Mulla Silviassa ainakin näyttö on hyvinkin kirkas kun valot ei ole päällä, ja himmenee kun valot laittaa päälle. Monissa maissa kun ei ajeta valot päällä päiväsaikaan...

kyllä muuttuu, en sitten tiedä jos japanissa ei tartte päiväsaikaan käyttää ajovaloja ja sen takia tommonen himmennin juttu tossa :Smile mistä näistä tiätää..eikä kyllä pahemmin kiinnostakkaan
1991 Pulsar GTI-R
1992 Skyline GT-R
1992 200SX
1982 Honda CB750F
Reply
#17
jh Wrote:en sitten tiedä jos japanissa ei tartte päiväsaikaan käyttää ajovaloja ja sen takia tommonen himmennin juttu tossa

Juuri näin.
PS13
2JZ
V161
E85

Postiautot rok \o/ Wink
<VASE><VASE>
vase Wrote:<VASE> <VASE>pitäs nii hakata toi filk
Reply
#18
Tietääkö joku muuten millä tuon saa ohitettua näppärästi? Talvella ei hämännyt juuri lainkaan, mutta nyt kevät auringon myötä alkaa häiritsemään. Ajattelin just tässä yhtenä päivänä ko. "vian" takia että pitää laittaa ajovaloautomatiikka, mikä kyllä olisi kanssa ihan näppärä...

Ainiin, oma ilmastointi näyttää toimivan. Talvella sitä ei uskaltanut pyöritellä kun ajatteli että jos ei ole nestettä niin leikkaa kiinni ja testatakkaan ei voi.
Reply
#19
Peetu Wrote:Tietääkö joku muuten millä tuon saa ohitettua näppärästi? Talvella ei hämännyt juuri lainkaan, mutta nyt kevät auringon myötä alkaa häiritsemään. Ajattelin just tässä yhtenä päivänä ko. "vian" takia että pitää laittaa ajovaloautomatiikka, mikä kyllä olisi kanssa ihan näppärä...

Mä en tiedä tarkalleen mikä sitä ohjaa mutta onhan mm. mankankin piuhoissa usein ns. "Dimmer" -piuha joka tekee mankalle ihan saman efektin eli valot pois asennossa näyttö on kirkas ja valot päällä näyttö on himmeä. Samoin jotkut ahtopainemittaritkin ym ym ym tukee sitä. Näinollen äkkiseltään kuvittelis että se on siinä ilmastoinninkin paneelissa vain yksi piuha joka pitää esim. katkaista jos sen haluaa pois käytöstä.
PS13
2JZ
V161
E85

Postiautot rok \o/ Wink
<VASE><VASE>
vase Wrote:<VASE> <VASE>pitäs nii hakata toi filk
Reply
#20
Moro, ajattelin kirjottaa tämmösen vanhan otsikon alle uutta kysymystä.

En oo sen koommoin tutkinut tota skylinen ilmastointia, mutta se on ilmeisesti tätä vanhempaa mallia (eli jtn muuta kylmäainetta, ku r134a?). Löytyykö jostain vielä paikkoija, jossa täytetään / huolletaan kyseistä laitetta?
Reply
#21
Saattaapi olla että täällä etelä-savossa ois yks kaveri jolla ois tota vanhaa litkua..
Skyline GTS-R
Reply
#22
DrDj Wrote:Moro, ajattelin kirjottaa tämmösen vanhan otsikon alle uutta kysymystä.

En oo sen koommoin tutkinut tota skylinen ilmastointia, mutta se on ilmeisesti tätä vanhempaa mallia (eli jtn muuta kylmäainetta, ku r134a?). Löytyykö jostain vielä paikkoija, jossa täytetään / huolletaan kyseistä laitetta?
r33 ilmastointi käyttää uudempaa ainetta ainakin omassa... Mut oon jostain kuullut et ois myös olemassa uutta ainetta joka käy uusiin ja vanhoihin ilmastointeihin mut ei ole yhtä tehokasta mitä toi vanha aine...
Nissan Skyline R33 GTS-T -95 Talliruusu ehkä joskus liikkuu
JDM Subaru Impreza WRX STI spec c ra wr limited MY05 *harraste*
Ex.JDM Subaru Legacy GT spec b 5mt MY05 REFUEL käyttis
Pyöränkaarien Levityksiä/Kaarimankelin vuokrausta kysy yv:llä!!
Reply
#23
Itsellä ainakin r134a. Ja kyllä noi isommat puljut mitkä ilmastointeja huoltaa, tekee myös vanhanliiton laitteisiin. Kalliimpaa vaan muistaakseni.
Reply
#24
Mulla on siis -93 r32 gts-t. Siinä on ihan erilainen se ilmastointi huoltoliitin, ku nykyajan laitteissa.
Reply
#25
DrDj Wrote:Moro, ajattelin kirjottaa tämmösen vanhan otsikon alle uutta kysymystä.

En oo sen koommoin tutkinut tota skylinen ilmastointia, mutta se on ilmeisesti tätä vanhempaa mallia (eli jtn muuta kylmäainetta, ku r134a?). Löytyykö jostain vielä paikkoija, jossa täytetään / huolletaan kyseistä laitetta?

Kyselin zetaan freonin vaihtoa RS24 korvausaineeseen. Saman hintaista olisi kuin R134a ja suoraanyhteensopivaa..
Liike oli VM-cartingin lähellä. Yritän etsiä tiedot..

AC-CarSystems
Käyntiosoite Rajamyllyntie 1 B 5
01760 VANTAA

edit: no vittu.. ilmeisesti firma ajettu alas.
Reply
#26
Löytyykö tästä pk-seudulta sit jotaina muuta edullista paikkaa? Ja paljonko on kylmäaineen täyttömäärä (ainakin r134a on yleensä 500-800g) R32 gts-t?
Reply
#27
r33 oli
T. öljy 30g
L. Aine 620g
T. Aine 590g
En muista oliks toi L tai T lisätty vai ulos tullut muistaakseni tehtiin s14 ilmastointi ohjelmalla ku koneessa ei ollu r33 tietoja mut konehuoneesta löyty kilpi missä oli määrät ja ne täsmäs s14 kanssa
Nissan Skyline R33 GTS-T -95 Talliruusu ehkä joskus liikkuu
JDM Subaru Impreza WRX STI spec c ra wr limited MY05 *harraste*
Ex.JDM Subaru Legacy GT spec b 5mt MY05 REFUEL käyttis
Pyöränkaarien Levityksiä/Kaarimankelin vuokrausta kysy yv:llä!!
Reply
#28
Mikä tuon ilmastoinnin hihnan pituus on? Itellä jossain hukassa... ja olis kiva saada nyt näppärästi samalla paikoilleen kun purettuna toistaiseksi vielä tosta edestä.
Reply
#29
Jampsu Wrote:r33 oli
T. öljy 30g
L. Aine 620g
T. Aine 590g
En muista oliks toi L tai T lisätty vai ulos tullut muistaakseni tehtiin s14 ilmastointi ohjelmalla ku koneessa ei ollu r33 tietoja mut konehuoneesta löyty kilpi missä oli määrät ja ne täsmäs s14 kanssa
Ite laitoin kans s14 mukaan kun ei kone tosiaan tietänyt Skylineä (Euro tietokanta). Ainut et öljyn laadun joutu jostai kaivaa, en muista mistä sen sit löysin. Senkin siis s14 mukaan, harmi kun en nyt muista mikä se oli niistä...
Reply
#30
onko todellakin näin että -90 r32 gts-t:n ei mene tota r134a kylmäainetta vaan jotain vanhempaa?? kun ei paikallisessa nissan huollossa täytä tuon vanhemmilla aineilla ollenkaan. mistäs sit löytäis puljun joka täyttää vanhemmillakin aineilla. jos siis tuohon menee jotain muuta kuin tota r134a ainetta. ???
Nissan Skyline R32 GT-R
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)