12.01.08, 23:16
Avataas keskustelu uudella alueella. Oma 200SX S14 tuli hankittua keväällä 2005 ja sen jälkeen on melko ahkerasti kiihdyttelytapahtumissa käyty. Kun ostaessa täysin vakiota autoa oli jo hieman piristelty putkistolla ja Zuikkiksen lastulla, käytiin ensimmäistä kertaa ajamista kokeilemassa. Alla oli Makin 18" vanteet ja Marangonin halpisrenkaat. Kuuma hellesää vei hieman tehoja, käytössä oli kuitenkin vielä vakio välijäähdytin.
19.6.2005 Alastaro
13.959s @ 168.2 km/h - 60ft 2.474s
13.760s @ 167.8 km/h - 60ft 2.316s
13.458s @ 169.8 km/h - 60ft 2.156s
13.490s @ 169.4 km/h - 60ft 2.145s
Seuraavassa tapahtumassa tuli harrastettua enemmän rata-ajoa, mutta muutama veto ajettiin vartillakin. Viritystaso muistaakseen sama ja renkaita oli hieman kierrätetty. Alla takana nyt kuluneet Nokiat ja 60ft ajoissa selvä muutos huonompaan suuntaan.
31.7.2005 Alastaro
13.948s @ 171.0 km/h, 60ft 2.565s
13.751s @ 171.0 km/h, 60ft 2.381s
Uusi vuosi ja uudet kujeet. 2005-2006 talvella tekniikka koki jonkinverran muutoksia ja suorituskykyä lähdettiin jälleen testaamaan Alastaroon. Vannekoko oli vaihtunut 17-tuumaan ja takarenkaana toimi 255/40 R17 Nankang. Loppunopeutta oli saatu lisää mutta liikkeelle lähteminen olikin nyt entistä vaikeampaa...
15.7.2006 Alastaro
13.508s @ 184.6 km/h - 60ft 2.697s
13.215s @ 185.1 km/h - 60ft 2.398s
13.494s @ 184.1 km/h - 60ft 2.697s
13.151s @ 186.5 km/h - 60ft 2.492s
Lääkettä pito-ongelmaan etsittiin. Lake lupaili lainaan Nitto 555R-renkaat ja takarenkaan kokona oli peräti 275/50R15. Ensin näytti hyvältä ja rengas pyöri vapaasti. Testilenkin aikana kuitenkin huomattiin että kumit otti kiihdyttäessä pahasti kaareen kiinni ja tämä rengastus sitten unohdettiin.
Samasta pajasta löytyi myöhemmin Mickey Thompsonin ET Streetit. Koko 26x10.50-15LT ja pyöräytettynä mersun peltivanteille. Sovittiin että testataan niitä alastarossa. Otin mukaan epäkeskomutterit että saisi vanteet kiinni. Hinaus takaisin tuli sovittua jo alustavasti koska nissanin voimansiirto saisi nyt aivan uudenlaista rääkkiä. ;D
Heti ensimmäisellä vedolla kellottui 12.5sekkainen. Pito tuntui uskomattomalta ja auton kova kiemurtelu sai kuskinkin hölläämään kaasun jo ennen maalia. Hetki ihmeteltiin aikakorttia ja sitten taas ajamaan. Muutamaa eri lähtötekniikkaa tuli kokeiltua ja lopulta kahdella viimeisellä vedolla aikakin parani muutaman heikomman lähdön jälkeen.
13.8.2006 Alastaro
12.369s @ 182.3km/h - 60ft 1.710s
12.392s @ 181.9km/h - 60ft 1.734s
12.580s @ 178.2km/h - 60ft 1.760s
12.609s @ 182.3km/h - 60ft 1.854s
12.862s @ 42.2km/h - 60ft 2.025s (virhe loppunopeudessa)
13.415s @ 180.0km/h - 60ft 2.308s
13.809s @ 181.8km/h - 60ft 3.322s ("varaslähtö" eli ajanotto käynnistyi ennen lähtöä)
2007 oltiin jälleen yrittämässä. Auton tekniikka ei kokenut suuria muutoksia vaan lähinnä pientä viilailua säätöjen kanssa. Rengastuksena edelleen hyväksi todettu M/T. Ekassa vedossa ajanottolaiteisto temppuili ja pitkän odottelun jälkeen lähdettiin liikkeelle kylmillä renkailla. Kiihdytys tuntui lähinnä kiemurtelulta kylmien renkaiden kanssa ja kaasukin tuli höllättyä taas ennen viivaa. Aika 12.4s huonolla lähdöllä ja kesken jätetyllä vedolla oli kuitenkin lupaava. Toiseksi viimeisellä kellottui vihdoin uusi ennätys 12.076s mutta jäi harmittamaan kun loppunopeus ei tallentunut aikakorttiin. Ajamaan mentiin siis vielä kerran ja melko nappisuorituksella kellottui 11.9 sekunnin aika.
21.7.2007 Alastaro
11.970s @ 189.0km/h 60ft 1.733s
12.076s @ 11.9km/h 60ft 1.772s
12.372s @ 185.6km/h 60ft 1.825s
12.374s @ 187.5km/h 60ft 1.947s
12.467s @ 152.5km/h 60ft 1.779s
12.828s @ 185.6km/h 60ft 2.084s
V8>I-päivä oli toistaiseksi viimeinen tapahtuma missä tuli ajettua kiihdytystä. Mieleen oli jo painunut oikea lähtötekniikka ja heti ensimmäisellä vedolla kellottui 11.7sec. Rata oli selvästi nyt pitävämpi kuin koskaan. Pienen tauon jälkeen kellottui vielä 11.8sec jonka jälkeen lähdettiinkin hyvillä mielin kotimatkalle.
18.8.2007
11.737s @ 189.38km/h 60ft 1.622s
11.872s @ 188.37km/h 60ft 1.663s
Kiihdyttelyistä muutama video:
http://toni.dnsf.org/videot/varttimaili/..._13.4s.wmv
http://toni.dnsf.org/videot/varttimaili/..._13.2s.avi
http://toni.dnsf.org/videot/varttimaili/..._12.3s.mpg
http://toni.dnsf.org/videot/varttimaili/..._11.9s.avi
http://toni.dnsf.org/videot/varttimaili/..._11.7s.wmv
26.7.2008 Alastaro, (DNSF)
Auto Reaktio 60ft Aika Nopeus
208 0,49 1,81 11,97 187,21
208 0,47 1,85 12,02 187,98
208 0,36 1,89 12,13 187,86
208 0,56 1,93 12,16 187,74
208 0,32 1,83 12,20 185,42
208 0,50 1,84 12,49 176,10
208 0,49 2,40 23,06 80,29
Hellesää vei tehoja, ei juuri muuta lisättävää.
21.9.2008 Alastaro (Simplesolutions)
11.716s @ 192.76km/h 60ft 1.709s
11.718s @ 190.00km/h 60ft 1.702s
11.905s @ 193.04km/h 60ft 1.946s
11.979s @ 192.45km/h 60ft 1.846s
12.075s @ 169.76km/h 60ft 1.609s (paras lähtö mutta kolmonen tuuttas varattua, ja jätin vedon kesken)
12.164s @ 191.10km/h 60ft 2.047s
16.263s @ 112.14km/h 60ft 2.057s
Melko loppuun kuluneet sliksit heikensi lähtöpitoja mutta viileän kelin ansiosta kulkupuoli oli kohdallaan. Nappilähdöt jäi ottamatta ja 11.5 -11.6 vedot saavuttamatta.
Uusi ennätys tuli kuitenkin pienellä parannuksella. ET Streetit oli roskiskamaa tämän tapahtuman jälkeen. Tekniikka toimi jälleen hienosti.
19.6.2005 Alastaro
13.959s @ 168.2 km/h - 60ft 2.474s
13.760s @ 167.8 km/h - 60ft 2.316s
13.458s @ 169.8 km/h - 60ft 2.156s
13.490s @ 169.4 km/h - 60ft 2.145s
Seuraavassa tapahtumassa tuli harrastettua enemmän rata-ajoa, mutta muutama veto ajettiin vartillakin. Viritystaso muistaakseen sama ja renkaita oli hieman kierrätetty. Alla takana nyt kuluneet Nokiat ja 60ft ajoissa selvä muutos huonompaan suuntaan.
31.7.2005 Alastaro
13.948s @ 171.0 km/h, 60ft 2.565s
13.751s @ 171.0 km/h, 60ft 2.381s
Uusi vuosi ja uudet kujeet. 2005-2006 talvella tekniikka koki jonkinverran muutoksia ja suorituskykyä lähdettiin jälleen testaamaan Alastaroon. Vannekoko oli vaihtunut 17-tuumaan ja takarenkaana toimi 255/40 R17 Nankang. Loppunopeutta oli saatu lisää mutta liikkeelle lähteminen olikin nyt entistä vaikeampaa...
15.7.2006 Alastaro
13.508s @ 184.6 km/h - 60ft 2.697s
13.215s @ 185.1 km/h - 60ft 2.398s
13.494s @ 184.1 km/h - 60ft 2.697s
13.151s @ 186.5 km/h - 60ft 2.492s
Lääkettä pito-ongelmaan etsittiin. Lake lupaili lainaan Nitto 555R-renkaat ja takarenkaan kokona oli peräti 275/50R15. Ensin näytti hyvältä ja rengas pyöri vapaasti. Testilenkin aikana kuitenkin huomattiin että kumit otti kiihdyttäessä pahasti kaareen kiinni ja tämä rengastus sitten unohdettiin.
Samasta pajasta löytyi myöhemmin Mickey Thompsonin ET Streetit. Koko 26x10.50-15LT ja pyöräytettynä mersun peltivanteille. Sovittiin että testataan niitä alastarossa. Otin mukaan epäkeskomutterit että saisi vanteet kiinni. Hinaus takaisin tuli sovittua jo alustavasti koska nissanin voimansiirto saisi nyt aivan uudenlaista rääkkiä. ;D
Heti ensimmäisellä vedolla kellottui 12.5sekkainen. Pito tuntui uskomattomalta ja auton kova kiemurtelu sai kuskinkin hölläämään kaasun jo ennen maalia. Hetki ihmeteltiin aikakorttia ja sitten taas ajamaan. Muutamaa eri lähtötekniikkaa tuli kokeiltua ja lopulta kahdella viimeisellä vedolla aikakin parani muutaman heikomman lähdön jälkeen.
13.8.2006 Alastaro
12.369s @ 182.3km/h - 60ft 1.710s
12.392s @ 181.9km/h - 60ft 1.734s
12.580s @ 178.2km/h - 60ft 1.760s
12.609s @ 182.3km/h - 60ft 1.854s
12.862s @ 42.2km/h - 60ft 2.025s (virhe loppunopeudessa)
13.415s @ 180.0km/h - 60ft 2.308s
13.809s @ 181.8km/h - 60ft 3.322s ("varaslähtö" eli ajanotto käynnistyi ennen lähtöä)
2007 oltiin jälleen yrittämässä. Auton tekniikka ei kokenut suuria muutoksia vaan lähinnä pientä viilailua säätöjen kanssa. Rengastuksena edelleen hyväksi todettu M/T. Ekassa vedossa ajanottolaiteisto temppuili ja pitkän odottelun jälkeen lähdettiin liikkeelle kylmillä renkailla. Kiihdytys tuntui lähinnä kiemurtelulta kylmien renkaiden kanssa ja kaasukin tuli höllättyä taas ennen viivaa. Aika 12.4s huonolla lähdöllä ja kesken jätetyllä vedolla oli kuitenkin lupaava. Toiseksi viimeisellä kellottui vihdoin uusi ennätys 12.076s mutta jäi harmittamaan kun loppunopeus ei tallentunut aikakorttiin. Ajamaan mentiin siis vielä kerran ja melko nappisuorituksella kellottui 11.9 sekunnin aika.
21.7.2007 Alastaro
11.970s @ 189.0km/h 60ft 1.733s
12.076s @ 11.9km/h 60ft 1.772s
12.372s @ 185.6km/h 60ft 1.825s
12.374s @ 187.5km/h 60ft 1.947s
12.467s @ 152.5km/h 60ft 1.779s
12.828s @ 185.6km/h 60ft 2.084s
V8>I-päivä oli toistaiseksi viimeinen tapahtuma missä tuli ajettua kiihdytystä. Mieleen oli jo painunut oikea lähtötekniikka ja heti ensimmäisellä vedolla kellottui 11.7sec. Rata oli selvästi nyt pitävämpi kuin koskaan. Pienen tauon jälkeen kellottui vielä 11.8sec jonka jälkeen lähdettiinkin hyvillä mielin kotimatkalle.
18.8.2007
11.737s @ 189.38km/h 60ft 1.622s
11.872s @ 188.37km/h 60ft 1.663s
Kiihdyttelyistä muutama video:
http://toni.dnsf.org/videot/varttimaili/..._13.4s.wmv
http://toni.dnsf.org/videot/varttimaili/..._13.2s.avi
http://toni.dnsf.org/videot/varttimaili/..._12.3s.mpg
http://toni.dnsf.org/videot/varttimaili/..._11.9s.avi
http://toni.dnsf.org/videot/varttimaili/..._11.7s.wmv
26.7.2008 Alastaro, (DNSF)
Auto Reaktio 60ft Aika Nopeus
208 0,49 1,81 11,97 187,21
208 0,47 1,85 12,02 187,98
208 0,36 1,89 12,13 187,86
208 0,56 1,93 12,16 187,74
208 0,32 1,83 12,20 185,42
208 0,50 1,84 12,49 176,10
208 0,49 2,40 23,06 80,29
Hellesää vei tehoja, ei juuri muuta lisättävää.
21.9.2008 Alastaro (Simplesolutions)
11.716s @ 192.76km/h 60ft 1.709s
11.718s @ 190.00km/h 60ft 1.702s
11.905s @ 193.04km/h 60ft 1.946s
11.979s @ 192.45km/h 60ft 1.846s
12.075s @ 169.76km/h 60ft 1.609s (paras lähtö mutta kolmonen tuuttas varattua, ja jätin vedon kesken)
12.164s @ 191.10km/h 60ft 2.047s
16.263s @ 112.14km/h 60ft 2.057s
Melko loppuun kuluneet sliksit heikensi lähtöpitoja mutta viileän kelin ansiosta kulkupuoli oli kohdallaan. Nappilähdöt jäi ottamatta ja 11.5 -11.6 vedot saavuttamatta.
Uusi ennätys tuli kuitenkin pienellä parannuksella. ET Streetit oli roskiskamaa tämän tapahtuman jälkeen. Tekniikka toimi jälleen hienosti.
260Z -74, 350Z -04