Migu Wrote:Tossa pähkäilin, että kuinka jäykät jouset laitan RS13:n coil-overeihin. Auto tulee olemaan katukäytössä, mutta mukavuudella ei ole niin hirveästi merkitystä enää... Ajettavuuden kanssa kuitenkin joutuu tekemään kompromissin, eli liian jäykkiä en viitsisi laittaa. Yleensä on näkynyt 6/4, 7/5, 8/6 ja 9/7 yhdistelmiä. Monet näyttää käyttävän radalla 10/8 jousia. Järkeilin tuossa päissäni, että olisiko 7/6 hyvä kompromissi katuajon ja driftauksen välillä?
Millaisia kokemuksia teillä on näistä?
15tkm kokemuksella ite ainakin tykkäsin 8/6 yhdistelmästä sekä radalla että kadulla. Tosin nyt alle tulossa 6/4, pidon lisäämiseksi kiihdytyksissä ja kun driftikäytössä ei toi enää hirveästi ole.
Migu Wrote:Jep. Tuo 6/4 vaikuttaisi liian löysältä driftaamiseen ja 10/8 liian jäykältä kadulle. Eli kyllä se 7/6 voisi olla kohtalainen kompromissi...
8/6 on ainakin kadullakin ihan mukava, ei ole yhtään "kivireki" ainakaan. En tiedä riippuuko se tolpista miten paljon, nää oli Teinit.
Omat d2 8.7/7.2 jouset mielestäni todella ikävät normikäytössä. Radalla toki ihanteelliset.
Suurin ongelma on mielestäni normiajossa/reippaassa katuajossa tuo ulosjouston puute. Noissa ei ole sitä kuin ~15mm.
Perä irtoaa tiestä liian helposti. En päässyt viime kesänä ajamaan nopeita mutkateitä ollenkaan kun oli koko ajan pelko että jossain 160km/h vauhdissa tulee pikku pomppu ja perä irtoaa.
Kaikki autot missä on ollut teinin alusta on kyllä ollut hienoja ajaa/olla kyydissä.
Omat d2 8.7/7.2 jouset mielestäni todella ikävät normikäytössä. Radalla toki ihanteelliset.
Suurin ongelma on mielestäni normiajossa/reippaassa katuajossa tuo ulosjouston puute. Noissa ei ole sitä kuin ~15mm.
Perä irtoaa tiestä liian helposti. En päässyt viime kesänä ajamaan nopeita mutkateitä ollenkaan kun oli koko ajan pelko että jossain 160km/h vauhdissa tulee pikku pomppu ja perä irtoaa.
Kaikki autot missä on ollut teinin alusta on kyllä ollut hienoja ajaa/olla kyydissä.
Mulla on apujouset noissa, tosin esimerkiksi takapää oli niin säädetty että apujousi on jo ihan kasassa vaikka tolppa on irti autosta..
Ei tuollakaan kovaa uskaltanut ajaa, aika levoton oli. Siihen kyllä vaikutti varmaan pyöräkulmatkin, takana auraus tasan +-0 mikä vissiin tekee siitä vähän epästabiilin.
Mitkä ois semmoset coiloverit, jotka toimis kadullakin hyvin? Siis lähinnä ei pompottaisi (eli olisi enemmän ulosjoustoa?). Mites noi apujouset auttaa asiaa?
Vase Wrote:Mitkä ois semmoset coiloverit, jotka toimis kadullakin hyvin? Siis lähinnä ei pompottaisi (eli olisi enemmän ulosjoustoa?). Mites noi apujouset auttaa asiaa?
Se tuo sitä ulosjoustoa kun pääjousesta poistetaan esijännitys. Kun auto on renkaillaan, niin apujousi on puristettuna kasaan ja auto makaa pääjousen varassa.
Kun tulee hyppy tai nostat auton tunkilla, niin iskari työntyy ulos ja apujousi pitää kuitenkin pääjousen paikallaan ja laskeutuessaan on sit iskarilla taas isompi merkitys vaimennuksessa..
Eli ulosjoustoa tulee huomattavasti enemmän kun iskaria ei ole puristettu esijännityksen avulla kasaan.
Ja kun apujousen kanssa et voi säätää esijännitystä, niin on pehmeämpi myös ajaa.
Ilman apujousta kun laitat esijännistystä, niin iskari on jo tämän avulla työnnetty lähes tappiinsa ja kun nostat auton ylös, niin eipä se rengas siitä ihan hirveästi laske.. Ero voi olla näillä jopa sen 20cm ulosjoustossa..
Hassu juttu kun huomattiin noissa Stancen tolpissa kun niitä radalla säädeltiin.
Ensin oli takatolpat vakiosäädöissään eli siellä oli ne apujouset paikallaan ja toiminnassa.
Hetken ajeltuani halusin kokeilla ilman apujousia, että saa perää hieman jäykemmäksi.
No en siellä ruvennut poistamaan niitä jousia, vaan kiristin vaan alapään säädöllä ne kasaan kiinni pääjouseen ja laskettiin auto alas.
Kaikkien huvitukseksi huomattiin että mikäs maasturi siitä nyt tuli
Pyörän ja lokarinkaaren väliin mahtui pää, kun ennen tuota säätöä siinä oli noin 1cm tilaa ;D
No laskettiin tolpasta korkeutta ja bueno. Taas kovaa ajoa
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
juZz Wrote:Eli ulosjoustoa tulee huomattavasti enemmän kun iskaria ei ole puristettu esijännityksen avulla kasaan.
Ja kun apujousen kanssa et voi säätää esijännitystä, niin on pehmeämpi myös ajaa.
Ilman apujousta kun laitat esijännistystä, niin iskari on jo tämän avulla työnnetty lähes tappiinsa ja kun nostat auton ylös, niin eipä se rengas siitä ihan hirveästi laske.. Ero voi olla näillä jopa sen 20cm ulosjoustossa..
Ei tuo ihan noin mustavalkoista ole, että ilman apujousta ulosjoustoa ei olisi, tai sitä olisi todella vähän.. Vaikka useimmissa tapauksissa se toki siihenkin vaikuttaakin merkittävästi. Samoin on tuon pehmeyden kanssa.
No ei, mutta puhuinkin esijännityksestä. Mitä enemmän jännistystä ja varsinkin kovalla jousella. Esijännittäminen pistää jousen työntämään iskarin tappiinsa..
Itellä laskee rengas kaaresta hieman alle sentin tällähetkellä kun nostaa perän ilmaan..
Makuasia millasesta alustasta tykkää..
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
ketä muuten tuo teiniä maahan? pitäis halvat saada ja tällä hetkellä auto vaan kadulle suunniteltu mutta rupee hiukan himottamaan josko kumminkin rupeis kesällä polttamaan kummia oikee urakalla...
Quote:Kyllähän tuo basic ilman säädettäviä yläpäitä on varsin halpa coileiksi. Ehkä halvin vaihtoehto jos pitää auto saada vain matalaksi?
Olitte nopampia lisäyksillänne.
basic? what a ....?? sori mulla ei oo tuntemusta niin hirveesti täst drirti jutust, mut se basic olis hyvä niinku kadul sekä mahdollisesti radalle??
Basic malli on coiloverit joissa on pelkkä korkeudensäätö. Vaikea sanoa on se nyt erityisen hyvä juuri mihinkään. Hinnat alkaen malli.
Jousien jäykkyyksistä lähinnä kiinni toi "hyvyys" kadulle ja radalle. Yleensä siis porukka kokee jotkut jouset liian jäykiksi kadulle ja jotkut taas
liian löysiksi radalle. Sitten kun tolpasta löytyy enemmän säätöjä niin näillä saadaan tehtyä kompromisseja molempiin.
BC:n coilit tuli perjantaina matkahuoltoon. Toimitusaika ainakin oli nopea (n. 2 viikkoa). Samaa tavaraa ilmeisesti kun jotku meganit tai apex-performancet.. Kesä näyttää minkälaiset noi nyt on
Eli mulla on Tein superstreet coilit.
olis tarkotus poistaa coileissa oleva pikku jousi, joka sijäitsee siel lautasen ja paksun jousen välissä.
eli mahtaaks se jotenki vaikuttaa katsastuksessa? mahtaako testerissä kelvata?
sillä kuulemma pitäis auto tippua alemmas. ku nyt on vähä liian korkea eikä oo enää säätövaraa.
Eli mulla on Tein superstreet coilit.
olis tarkotus poistaa coileissa oleva pikku jousi, joka sijäitsee siel lautasen ja paksun jousen välissä.
eli mahtaaks se jotenki vaikuttaa katsastuksessa? mahtaako testerissä kelvata?
sillä kuulemma pitäis auto tippua alemmas. ku nyt on vähä liian korkea eikä oo enää säätövaraa.
älä nyt jumankekka sitä mee poistaa....hiukan järkeä peliin
Voihan sen poistaa kunhan ei pääjousi pääse putoamaan lautasten välistä täydessä ulosjoustossa. Mikä kyllä luultavasti tapahtuu kun se apujousi siellä on ja säätö pohjissa.
Muuta merkitystähän tolla apujousella ei pitäisi olla.
MIG- ja TIG hitsausta (musta/RST) harrastushommina.
Juu ei ole apujousella muuta virkaa ole kuin se, että itse jousessa pysyisi esijännitys. Leimasta ei mene läpi nuo poistettuna kun ei varmastikaan sitä esijännitystä ole, mutta tuskin menisi maavarankaan puolesta sitten. Matalaksi sen ainakin saa noin, itsellä oli penarista kesällä apujouset poistettu ja ruuvattu säädöt suht tappiin ja uskallan väittää sen olleen ihan riittävän matala ja tämän voi varmaan todistaa muutama muukin auton nähnyt. Ajo-ominaisuudet kyllä muuttuvat tuon myötä hieman kyseenalaisiksi, mutta sillä tuskin hirveästi merkitystä kun ei taida mistään kilpurista kuitenkaan olla kyse...
ToniM Wrote:Juu ei ole apujousella muuta virkaa ole kuin se, että itse jousessa pysyisi esijännitys. Leimasta ei mene läpi nuo poistettuna kun ei varmastikaan sitä esijännitystä ole, mutta tuskin menisi maavarankaan puolesta sitten. Matalaksi sen ainakin saa noin, itsellä oli penarista kesällä apujouset poistettu ja ruuvattu säädöt suht tappiin ja uskallan väittää sen olleen ihan riittävän matala ja tämän voi varmaan todistaa muutama muukin auton nähnyt. Ajo-ominaisuudet kyllä muuttuvat tuon myötä hieman kyseenalaisiksi, mutta sillä tuskin hirveästi merkitystä kun ei taida mistään kilpurista kuitenkaan olla kyse...
Siis täh.
Ei se apujousi mitään esijännitystä tee. Silloin kun siellä on apujousi niin sä et saa sinne yhtään esijännitystä!
Jos pistät esijännitystä apujousen kanssa, niin silloin se apujousi on kokoajan niin lytyssä kun voi olla, eli ihan sama onko sitä vai ei.
Eli esijännityksellä tarkotetaan että paljon se pääjousi on puristettu kasaan lepotilassa.
Apujousta käytetään jotta saadaan ulosjoustoa enemmän ja silloinkin jouset pysyy kasassa eikä kolise.
Ja eihän se apujousi vie kasaanpainettuna tilaa kun ehkä sentin että jos siitä on auton madallus kiinni niin.....
Ainakaan stancesta ei oo ikinä tullu tolpan rajat vielä vastaan..
Eikä tuo mihinkään leimaan vaikuta tippaakaan. Tottakai jos sä otat sen pois niin pitää sinne sen verran esijännitystä kiertää että se jousi ei heilu siellä?!
Ja mitä enemmän esijännitystä, sen pintakovemmalta alusta tuntuu..
Ja Drifting alueella kun ollaan, niin kerronpa että omista coileista oon takaa ottanu kyllä sen apujousen pois ja pistänyt hiukan esijännitystä.
Mielestäni tulee hiukan rauhallisempi palautus luistosta. Mutta ketä tykkää mistäkin..
Että semmosta..
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
tuli hankittua 9.5'' leveet et30 vanteet eteen ja mulla on nyt säädetty niin matalaks kuin noil coileilla saa.
Vannen reuna ja jousen alin kierre on ihan kohdallaan ni ei oikee ny mahdu vanteet pyörii alla.
eli jos nyt saisin apujousen poistamalla muutaman sentin matallemmaks auton. sitten kiertäisin coilej ylemmäs
ettei jousi ja vanne olis vastakkai. mutta jos nyt meen nostamaan autoo ylemmäs ni sit se on niin pirun korkee et ei sil kehtaa ajaa.
Ei tällä alustalla oikee saa muuten alemmas.
Edo Wrote:tuli hankittua 9.5'' leveet et30 vanteet eteen ja mulla on nyt säädetty niin matalaks kuin noil coileilla saa.
Vannen reuna ja jousen alin kierre on ihan kohdallaan ni ei oikee ny mahdu vanteet pyörii alla.
Spaceriä väliin vaan. Mulla on vähän samaa ongelmaa 9,5" et20 vanteella. Mut on kyl milleistä kiinni, todennäköisesti mahtuu ihan vaan säätämällä.