Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hyvät Coiloverit?
#31
Bilstein by Timo Kittelä. Smile Vasta oppinut hiukan säätämään, mutta on ne hyvät. Mutkanopeudet alkaa olla useiden kevyempien tasolla, poislukien ihan kärkiukot. Ei toki driftikäytössä mulla, mutta erilaisilla jousilla varmasti sopisi siihenkin.
Reply
#32
Eli ilmeisesti tuommonen Apex performancen alusta olis hyvä jos haluaa vielä jotain ajomukavuuden rippeitä säilyttää? Entäs löytyykö TEIN:iltä mitään halvempaa/mukavempaa mallia kun toi super drift? Myöskin D2 ajomukavuudesta kaipaisin juttua?
JZS161 E85
Reply
#33
Decoy_ Wrote:Eli ilmeisesti tuommonen Apex performancen alusta olis hyvä jos haluaa vielä jotain ajomukavuuden rippeitä säilyttää? Entäs löytyykö TEIN:iltä mitään halvempaa/mukavempaa mallia kun toi super drift? Myöskin D2 ajomukavuudesta kaipaisin juttua?
Minusta nuo D2 coil-overit on pelitelly hyvin kun kesän oon ajellu.
Nissan 200 Sx rs13 <br />Projekto:<br />http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=63.0<br />KUVIA JA INFOO:<br />http://www.dnsf.org/index.php?group=GALLERIA&amp;id=&amp;d=c&amp;a=b&amp;pid=3386<br />http://www.minunauto.com/?3586<br />http://power.1g.fi
Reply
#34
Decoy_ Wrote:Eli ilmeisesti tuommonen Apex performancen alusta olis hyvä jos haluaa vielä jotain ajomukavuuden rippeitä säilyttää? Entäs löytyykö TEIN:iltä mitään halvempaa/mukavempaa mallia kun toi super drift? Myöskin D2 ajomukavuudesta kaipaisin juttua?

En usko että merkillä on käytännössä mitään merkitystä mukavuuden suhteen, sen määrittää jousen jäykkyys ja iskarin säädöt (jos on).

Esimerkki mukavuudesta: Istuin Zuikkiksen kyydissä taannoin yli sadan kilsan matkan, ja vasta kotipihaan monttujen yli kurvaillessa tajusin että Zuikillahan on Teinin setti 8/6 jousilla. Ei ne tosiaankaan olleet ollenkaan niin pahat kuin kuvittelin.

Mulla on omassa rutkussa Apex Perf. 6/4 jousilla, mutta niistä on kokemusta äärimmäisen vähän, duunin ympäri rallia pari kertaa pala uretaanilevyä penkkinä.. ;D
Mutta oli se ihan asiallisen tuntuinen, tuskinpa vaan on ainakaan liian kovat.
Reply
#35
ois mielenkiintoista tietää noista D2Confusedta vähän kokemusta.. onko kellään pahaa sanottavaa? skylleen sellasia suunnittelin.
Reply
#36
D2 on kyl ihan mukavat kuhan vaan ei pidä jäykimmässä asennossa niinku mul oli jonku aikaa ;D ;D ;D
s14 '95 & n15 '96 / osia myynnissä ---> http://www.dnsf.org/showthread.php?21323...sia-kaupan
Reply
#37
Vielä eilen käytiin markun kanssa testaileen stancea Alastaron moottoriradalla kylläkin hieman kosteissa olosuhteissa, mutta kyllä siinä stancesta sai ihan asiallisen kuvan!

Ennen mulla oli teinit 7/7 jousilla ja nyt kun stanceissa tuli mukana kahdet jouset pysty noita jäykkyyksiä muokkaamaan oman tahdon mukaan ja valitsinkin ekaan testiin eteen 8 ja taakse 7 kiloiset jouset.

Radalla ajeltiin ja tultiin säätämään ja taas ajamaan jne.

Stanceissahan on alunperin takana myös apujousi eli perästä tunkilla nostettaessa ulosjousto on reilu, kuten vakio alustallakin, mutta kun auto makaa renkaillansa, niin sehän on täysin sen jousen varassa. Miinuksena tässä on se että jousen esijännitystä ei saa säädettyä.
Muutaman säädön ja testikierroksen jälkeen päätettiinkin poistaa apujousi ja ruuvattiin takajousiin hieman esijännitystä.
Omasta mielestä sladin tai oikeastaan sen loppumisen hallitseminen helpottui kun perä tuosta hieman tuli pintakovemmaksi.

Näähän on taas semmosia asioita joita jokaisen pitäis päästä kokeileen että löytää itselleen ne parhaat säädöt.
Kadulla apujouset taas pehmensi menoa jonkunverran eikä rengas pompi irti tiestä missään olosuhteissa. -> mukavuutta normiajoon.

Myös säädeltiin iskarin jäykkyyttä ja camberia, mutta lähinnä etupäästä.
Eturenkaina meillä kiireen vuoksi oli hieman laaduttomammat kumit, josta johtuen pientä puskemista oli märällä radalla havaittavissa. (alastaron rata on aika liukas märällä).
Etu camberia sitten taas lisäämällä saatiin mutkiin hieman paremmin pitoa ja iskarin jäykkyyttä säätelemällä saatiin silti aika hyvin tuo puskeminen eliminoitua.
Hyviä eturenkaita ei tässä touhussa kannata väheksyä. Pito etupäässä on äärimmäisen tärkeää!

Itse oon huomannu isoimman eron pidossa ja auton käyttäytymisessä vaihtelemalla tolpan jousta. En niinkään iskarin säädöllä.
Tosin tähän voi tietenkin vaikuttaa se, että ite tykkään käyttää sitä esijännitystä jousessa, mikä taas tarkottaa sitä että iskari on kokoajan täysin ulosjoustettuna, kun taas jos esijännitystä ei ole niin iskarissa on ulosjoustovaraa reilusti enemmän jolloin sen vaikutus kasvaa.


Teinit olivat asialliset tolpat, Stancet -> Vähintään yhtähyvät ellei vielä paremmat. Huonompaan suuntaan ei ainakaan olla menossa. Suosittelen kaikille!

Ps. Videomateriaalia löytyy myös kunhan sais koneelle Smile
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#38
joo,video ois kiva nähdä.sun ajo on muutenkin komjaa kateltavaa Smile
Reply
#39
juZz Wrote:Itse oon huomannu isoimman eron pidossa ja auton käyttäytymisessä vaihtelemalla tolpan jousta. En niinkään iskarin säädöllä.
Tosin tähän voi tietenkin vaikuttaa se, että ite tykkään käyttää sitä esijännitystä jousessa, mikä taas tarkottaa sitä että iskari on kokoajan täysin ulosjoustettuna, kun taas jos esijännitystä ei ole niin iskarissa on ulosjoustovaraa reilusti enemmän jolloin sen vaikutus kasvaa.

Asiallista luettavaa koko stoori, kiitos!

Jousen esijännityksestä, onko sulla siis edessäkin reilusti esijännitystä, vaiko vain takana? Vois näin äkkiseltään päätellä että keulan pitoa parantaisi miedompi esijännitys edessä, eli isompi ulostulo. Vai muuttuuko kiesi jotenkin turhan keikkuvaksi jos tuota kautta hakisi eteen lisäpitoa takapäähän nähden?

Reply
#40
Markus. Wrote:Asiallista luettavaa koko stoori, kiitos!

Jousen esijännityksestä, onko sulla siis edessäkin reilusti esijännitystä, vaiko vain takana? Vois näin äkkiseltään päätellä että keulan pitoa parantaisi miedompi esijännitys edessä, eli isompi ulostulo. Vai muuttuuko kiesi jotenkin turhan keikkuvaksi jos tuota kautta hakisi eteen lisäpitoa takapäähän nähden?

Mulla oli ex tolppien kanssa edessäkin vähän esijännitystä, mut nyt jäi vielä laittamatta niin ei osaa vielä kertoo.
Mitään hirveetä eroo ei edessä muuten ollut.

Ehkä vois eteen hieman kuitenkin kokeilla jännitystä, koska mulla on auto niin matalalla, että se raapii tosi helposti koriin kiinni töyssyissä. Varsinkin jos on renkaat linkussa..
Toinen on sit taas kokeilla vielä jäykempiä jousia kun ne 9kg tuli kans tolppien mukana, mut pito taas kärsii.. Keväällä vaan sit kokeilemaan niin taas viisastuu Smile

Olis mulla toi video valmiina, mutta kun ei vielä netti toimi kotona. Voin kokeilla huomenna kaverin kautta sen tuupata jonnekkin..
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#41
juZz Wrote:Itse oon huomannu isoimman eron pidossa ja auton käyttäytymisessä vaihtelemalla tolpan jousta. En niinkään iskarin säädöllä.

Tuo on ihan totta, se iskarin säätö on paljon kapeamman alueen hienosäätöä, eikä sillä tehdä autoa hyväksi jos jousi on pielessä. Itellä oli kesällä Ahveniston harkoissa pahaa aliohjautuvuutta, jota ei saanut poistettua vaikka kävin koko tolpan säätöskaalan läpi. Camber oli kuitenkin OK ja renkaan lämmöt tasaiset. Sivuttain mennessä balanssijutut on tietty hiukan erilaiset mitä grip-touhuissa, mutta fysiikan lait ja perustotuudet säilyvät toki.

Ja videota jakoon vain, kiinnostaa kovasti paljon täälläkin suunnassa Smile
Reply
#42
Onkos muilla ollut semmosta apexperformancen coilien kanssa, että ne sillein "pompottaa"? Tuntuu jotenkin että ne ei oo kovin hyvät ajaa isoissa nopeuksissa.
Käyttökokemukset jäi kyllä kovin lyhyeksi ja iskarin säätöjä ei ehditty paljon kokeilemaan. Pitäisi vaan keksiä miten tilannetta lähdetään korjaamaan.
http://www.500whp.net

Those who know GTR's can't explain. Those who don't - cannot understand.
Reply
#43
Vase Wrote:Onkos muilla ollut semmosta apexperformancen coilien kanssa, että ne sillein "pompottaa"? Tuntuu jotenkin että ne ei oo kovin hyvät ajaa isoissa nopeuksissa.
Käyttökokemukset jäi kyllä kovin lyhyeksi ja iskarin säätöjä ei ehditty paljon kokeilemaan. Pitäisi vaan keksiä miten tilannetta lähdetään korjaamaan.
Mä huomasin muutaman kerran viime kesänä kyseistä ominaisuutta, jouset on 8/6 ja vaimennussäädöt aikalailla keskiasennossa. Useimmiten se ilmeni kyllä Lahden moottoritiellä, olikohan se nyt kehä kolmosen jälkeen vai missä kohtaa :Smile
Reply
#44
PetuS Wrote:
Vase Wrote:Onkos muilla ollut semmosta apexperformancen coilien kanssa, että ne sillein "pompottaa"? Tuntuu jotenkin että ne ei oo kovin hyvät ajaa isoissa nopeuksissa.
Käyttökokemukset jäi kyllä kovin lyhyeksi ja iskarin säätöjä ei ehditty paljon kokeilemaan. Pitäisi vaan keksiä miten tilannetta lähdetään korjaamaan.
Mä huomasin muutaman kerran viime kesänä kyseistä ominaisuutta, jouset on 8/6 ja vaimennussäädöt aikalailla keskiasennossa. Useimmiten se ilmeni kyllä Lahden moottoritiellä, olikohan se nyt kehä kolmosen jälkeen vai missä kohtaa :Smile

Lahden motarilla on muutamakin kohta jossa pompottaa silleen jännästi, ihan kuin olisi korkeussuunnassa soikea rengas, tjsp.
Reply
#45
Pompotus on merkki siitä että iskareiden säätö on pielessä, ainakin tiettyyn rajaan asti... Itse alan kohtapuoliin luovuttaa säätöjen kanssa talvipyörillä, renkaat on sen verran joustavat että pompottaa koko ajan vaikka mitä tekis. Kai se kuuluu harrastukseen... Tongue
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#46
Xenon Wrote:Itse alan kohtapuoliin luovuttaa säätöjen kanssa talvipyörillä, renkaat on sen verran joustavat että pompottaa koko ajan vaikka mitä tekis. Kai se kuuluu harrastukseen... Tongue

Tuohan varmaankin saattas johtuu siitä että joustava renkaan kylki antaa myöten ennen jousitusta. Eliks, jousta pitäs löysentää (ts. vaihtaa löysempi jousi talveksi) niin paljon että varsinainen jousitus ja iskunvaimennus olisi ylipäätään mukana pienissä liikkeissä.
Reply
#47
Markus: Tähän tulokseen alan pikkuhiljaa itsekin taipua, iskarien säädöt on lähes tapissa löysän päässä eikä pompotus lopu. En ala jousia vaihtamaan, kyllä pompotuksen kestää... Kai. Tongue
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#48
Xenon Wrote:Markus: Tähän tulokseen alan pikkuhiljaa itsekin taipua, iskarien säädöt on lähes tapissa löysän päässä eikä pompotus lopu. En ala jousia vaihtamaan, kyllä pompotuksen kestää... Kai. Tongue

Onko tuossa *pintakovuudessa* riskinä se että iskarin mäntään *palaa* jälki.Ja voiko tästä pidemmällä ajalla seurata iskarin rikkoutuminen?

Tarkoitan että se kiiltävään osaa kuluu sellainen erisävyinen osa koska iskari tekee kokoajan vain sellaista pientä liikettä.

Näin kävi edellisessä autossa ja yksi rallimies antoi tuollaisenn diagnoosin että johtuisi juuri tuosta pintakovuudesta...

Voi olla että oon aika ulkona koko hommasta..
Nissan z32tt<br />Mitsubishi Lancer evo V <br />Honda CR 125<br /><br />500whp.net
Reply
#49
Xenon Wrote:Markus: Tähän tulokseen alan pikkuhiljaa itsekin taipua, iskarien säädöt on lähes tapissa löysän päässä eikä pompotus lopu. En ala jousia vaihtamaan, kyllä pompotuksen kestää... Kai. Tongue

Sama juttu mullakin oli talvirenkailla. Totesin niiden vain olevan eri paria alustan kanssa, ts. turhan löysät. Tai paremminkin alustan liian jäykkä talveksi, vaikkei coileja olekaan.

Jouset eivät reagoineet renkaan joustoihin juuri mitenkään, niin esim pysähtyessä terävämmin jäi hassusti nytkymään.

Kesärenkailla ei esiinny lainkaan samantyyppistä taipumusta.


Eipä iskarien löysääminen ainakaan määräänsä enempää varmaan auta, niiden kun on lähinnä tarkoitus vaimentaa ylimääräisiä liikkeitä...
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#50
Vihdoinkin video jaossa osoitteessa http://www.teammadmax.com/gallery/v/Vide...6.avi.html
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#51
Näytti aika liukkaalta, ihan kuin lumella olisit mennyt Smile
Chuck Norris puts the laughter in manslaughter

Jotain salamia
Reply
#52
nätisti meni kyl.. jos kyydis istus ni varmaa ekan kierroksen pitelis kauhukahvoista kiinni ja toisella kierroksella jo kääntelis penkkiä takakenoon 8)
ex:&nbsp; N15 -99
Reply
#53
Jep.. Hyvä video taas ja näytti coiloveritkii tomivan? ;D Ainut miinus on et kansa tahtoo lisää tota mut in-car:ina? 8)
Reply
#54
TJK Wrote:Jep.. Hyvä video taas ja näytti coiloveritkii tomivan? ;D Ainut miinus on et kansa tahtoo lisää tota mut in-car:ina? 8)

Mun vika unohdin ottaa kameran mukaan ja oli tästä syystä vain yksi kamera käytössä :-\. Keväällä sitten uudestaan ja varmaan vähän isommalla porukalla dorittelee.
AEM Tomei DC Sports Weds Work Rays Origin VersionConfusedelect OS Giken ORC Sard Cusco KOYO APEXì ARC NISMO Lowenhart Bride Takata<br /><br />JDM Factory: Tikkurila, Aamuruskontie 6 00750 Helsinki
Reply
#55
juZz Wrote:Vihdoinkin video jaossa osoitteessa http://www.teammadmax.com/gallery/v/Vide...6.avi.html

Kuola valuu, touhutipat roiskuu, kansa vaatii lisäää... Asiallista ja komeeta menoa. Tahtoo lisää ja etenkin lisää savua sen ihanan hajun saattelemana. ;D Noh jospa ens kesänä sit päästään taas naatiskelemaan. Wink
Reply
#56
PetuS Wrote:Useimmiten se ilmeni kyllä Lahden moottoritiellä, olikohan se nyt kehä kolmosen jälkeen vai missä kohtaa :Smile

Tää todellakin on tiessä oleva ominaisuus. Lahden väylä lahteen päin, vähän kehä3 jälkeen ja varsinkin vasemmanpuoleinen kaista. Vähänkään jäykempialustaisella autolla pompottaa aivan saakelin paljon.
Reply
#57
Jorma. Wrote:
PetuS Wrote:Useimmiten se ilmeni kyllä Lahden moottoritiellä, olikohan se nyt kehä kolmosen jälkeen vai missä kohtaa :Smile

Tää todellakin on tiessä oleva ominaisuus. Lahden väylä lahteen päin, vähän kehä3 jälkeen ja varsinkin vasemmanpuoleinen kaista. Vähänkään jäykempialustaisella autolla pompottaa aivan saakelin paljon.
Hyvä että muutkin havainneet niin ei ole omissa coileissa sit mitään vikaa. On muuten aika hassunhauskan tuntuista se pompotus ;D
Reply
#58
Tossa pähkäilin, että kuinka jäykät jouset laitan RS13:n coil-overeihin. Auto tulee olemaan katukäytössä, mutta mukavuudella ei ole niin hirveästi merkitystä enää... Ajettavuuden kanssa kuitenkin joutuu tekemään kompromissin, eli liian jäykkiä en viitsisi laittaa. Yleensä on näkynyt 6/4, 7/5, 8/6 ja 9/7 yhdistelmiä. Monet näyttää käyttävän radalla 10/8 jousia. Järkeilin tuossa päissäni, että olisiko 7/6 hyvä kompromissi katuajon ja driftauksen välillä?

Millaisia kokemuksia teillä on näistä?
Reply
#59
Tavan pehmoperseelle tuommoinen 6/4 voisi olla sopiva. Tosin radalle monen mielestä kelvoton. Smile Meillä kaikilla on mielipiteemme, itte tykkään vähän pehmeämmistä. Joku 10/8 on jo aika järkky katuajoon.

Nämä on ihan mutuiluja sen perusteella mitä muiden kyydissä olen ollu.


Live slow, die old.
Reply
#60
Jep. Tuo 6/4 vaikuttaisi liian löysältä driftaamiseen ja 10/8 liian jäykältä kadulle. Eli kyllä se 7/6 voisi olla kohtalainen kompromissi...
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)