Mikko Wrote:Lähdetään nyt siitä että se on pyöreesti 20 hp mikä tuon 100kg:n kevennyksen kompensoi (varttimaililla ja eiköhän muutenkin) Eli kyllähän sieltä nyt turha paino kannattaa ottaa pois mistä saa mutta ei tuon takia äärimmäisyyksiin kannata lähteä ja siitä itseään kipeäksi maksaa.
Ei taida ihan lineaarisesti mennä että sekä 100hp että 1000hp autossa aina 20hp kompensoi ton 100kg :
Eikös sen vois "periaatteessa" laskea prosentteina. Jos 150kg pudottaa painoa niin se on silloin yksi kahdeksasosa, eli 12,5%. Sit jos kolmesataaheppaseen autoon laskee ton 12,5% tehonlisänä niin päästään 337,5 hevosvoimaan eli lisäystä olis noin 40hv.
Ale Wrote:Eikös sen vois "periaatteessa" laskea prosentteina. Jos 150kg pudottaa painoa niin se on silloin yksi kahdeksasosa, eli 12,5%. Sit jos kolmesataaheppaseen autoon laskee ton 12,5% tehonlisänä niin päästään 337,5 hevosvoimaan eli lisäystä olis noin 40hv.
Mitä kiihtyvyyteen tulee, niin eikös tehon pitäisi kasvaa painon suhteessa neliöön? Eli tavallaan jos puolitat auton painon, niin teho ikäänkuin nelinkertaistuu ja jos auton paino kaksinkertaistetaan, niin vastaava suorituskyky vaatii 4xtehon?
Painon vähennuksen (onko toi yhdyssana vai ei??) tavoitteet on mulla ihan muualla kuin vartin ajassa... Yleinen ajamisen hauskuus, herkkyys, vastaavuus kaikkeen mitä mä käsken siis. Jarrutkin riittävät paremmin kevyemmässä.
Mä haluaisin harrasteautooni mahdollisimman mikroautomaisen fiiliksen. Kakssatkusta sitä ei kunnolla saa, liian iso ja painava yksinkertaisesti, mutta täytyy nyt vähän yrittää pienen budjetin rajoissa sitä saavuttaa ja painon vähennys on ehdottomasti ensimmäinen etappi sillä tiellä.
Ale Wrote:Eikös sen vois "periaatteessa" laskea prosentteina. Jos 150kg pudottaa painoa niin se on silloin yksi kahdeksasosa, eli 12,5%. Sit jos kolmesataaheppaseen autoon laskee ton 12,5% tehonlisänä niin päästään 337,5 hevosvoimaan eli lisäystä olis noin 40hv.
Mitä kiihtyvyyteen tulee, niin eikös tehon pitäisi kasvaa painon suhteessa neliöön? Eli tavallaan jos puolitat auton painon, niin teho ikäänkuin nelinkertaistuu ja jos auton paino kaksinkertaistetaan, niin vastaava suorituskyky vaatii 4xtehon?
Ainakin näin olen olettanut...
Ei, oikeastaan päinvastoin. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä jolloin saman teho/painosuhteen omaava vähempitehoinen jää armotta kun vauhti hiukankaan kasvaa.
VMZ Wrote:Mitä kiihtyvyyteen tulee, niin eikös tehon pitäisi kasvaa painon suhteessa neliöön? Eli tavallaan jos puolitat auton painon, niin teho ikäänkuin nelinkertaistuu ja jos auton paino kaksinkertaistetaan, niin vastaava suorituskyky vaatii 4xtehon?
Ainakin näin olen olettanut...
Ei, oikeastaan päinvastoin. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä jolloin saman teho/painosuhteen omaava vähempitehoinen jää armotta kun vauhti hiukankaan kasvaa.
Oikeassa olet, mutta tarkoitinkin kiihtyvyyttä kun itse olen G-voimaholisti ;D enkä niinkään nopeuksista välitä.
NoSe Wrote:Painon vähennuksen (onko toi yhdyssana vai ei??) tavoitteet on mulla ihan muualla kuin vartin ajassa... Yleinen ajamisen hauskuus, herkkyys, vastaavuus kaikkeen mitä mä käsken siis. Jarrutkin riittävät paremmin kevyemmässä.
Mä haluaisin harrasteautooni mahdollisimman mikroautomaisen fiiliksen. Kakssatkusta sitä ei kunnolla saa, liian iso ja painava yksinkertaisesti, mutta täytyy nyt vähän yrittää pienen budjetin rajoissa sitä saavuttaa ja painon vähennys on ehdottomasti ensimmäinen etappi sillä tiellä.
Kaikki puhuu täällä nyt niin kovin keventämisestä ja sen tuomista "tehoista"/muista eduista, että rupee tekemään mieli ryhtyä keventelemään omaakin lotjaketta.
NoSe Wrote:Painon vähennuksen (onko toi yhdyssana vai ei??) tavoitteet on mulla ihan muualla kuin vartin ajassa... Yleinen ajamisen hauskuus, herkkyys, vastaavuus kaikkeen mitä mä käsken siis. Jarrutkin riittävät paremmin kevyemmässä.
Mä haluaisin harrasteautooni mahdollisimman mikroautomaisen fiiliksen. Kakssatkusta sitä ei kunnolla saa, liian iso ja painava yksinkertaisesti, mutta täytyy nyt vähän yrittää pienen budjetin rajoissa sitä saavuttaa ja painon vähennys on ehdottomasti ensimmäinen etappi sillä tiellä.
En saa näkymään tuota sitten millään... No tuollainen kotimainen laitos edustamaan äärimmäistä teho/painosuhdetta. Tuossa on 500cc kelkan kone turbolla. Saitlla mistä tuon löysin sanotaan että se joko keulii tai sitten se sutii. Kaikki jotka ovat ajaneet tehokasta mikroa osannevat kuvitella miten tuollainen kulkee..
Pitää muistaa myös se että sitä painoa tulee helposti otettua pois nimenomaa takaa, jolloin painojakauma heittää kuperkeikkaa. Kuidusta lokasuojat, puskurit, konepelti jne. Akku konttiin mahdollisimman matalalle jne. Siis siirtää kaiken siirrettävissä olevan taakse, suhteessa siihen mitä sieltä ottaa pois. Jo se että saa molemmat päät painamaan saman verran on iso asia ajettavuudessa. Jos tähän vielä yhdistää reilun laihdutuskuurin niin aina paranee. Mutta niin hassua kuin se onkin, painon vähentäminen maksaa
Suikale meni, viina jäi
Member of ~Spirit of the Vihis~ fanclub
Kyoishi Wrote:Pitää muistaa myös se että sitä painoa tulee helposti otettua pois nimenomaa takaa, jolloin painojakauma heittää kuperkeikkaa. ... Jo se että saa molemmat päät painamaan saman verran on iso asia ajettavuudessa. Jos tähän vielä yhdistää reilun laihdutuskuurin niin aina paranee.
Riippuu tietysti miten haluaa ajaa
Eli rata-ajossa tuo 50/50 painojakauma on kiva, mutta driftissä kevyt perse rulaa ;D
NoSe Wrote:Kaikki jotka ovat ajaneet tehokasta mikroa osannevat kuvitella miten tuollainen kulkee..
250cc 5vaihteisella tullut ajeltua nuorempana..
vähän isommat katteet ja takaspoileri oli mitä tossa sun kuvassa (mini formulalta näytti).
aivan uskomattoman siisti ajaa.. ;D
Kyllähän keventäminen tuntuu, erityisesti rata-ajossa huomasi kuinka auto pysähtyy huomattavasti paremmin ja jarrut kestää pitempään, kun 80kg säkki hyppäsi apparin paikalta kellottamaan kierrosaikoja. Ero näkyi samantien kellossakin. Ahvenistolla kierrosajat parantuivat sekunnilla. Sekunnin pois otto kierrosajasta alustaa ja/tai tehoa parantamalla ei ihan ole mikään niksnaks-homma, kun oikeat ajolinjat on opittu ja muut perusasiat on kondiksessa..
-Subaru Impreza WRX STi MY01 <br />-Nissan 200SX S14a
Hauska homma kun osa keventää autojaan. Itellä on tarkoitus laittaa masiinaan lisää painoa...ääneneristyksen muodossa. Bitumia ja äänenvaimennusmassaa ;D
Täytyy varmaan kompensoida lisäämällä tehoa...
200SX S14a-99 Racing - kesäpirssinä<br />200SX S14a-99 - varaosina<br />Maxima QX3.0 V6-A33-04 - käyttis<br />+ 6 Almeraa + monta muuta
makevu Wrote:Hauska homma kun osa keventää autojaan. Itellä on tarkoitus laittaa masiinaan lisää painoa...ääneneristyksen muodossa. Bitumia ja äänenvaimennusmassaa ;D
Sama homma.. Mä haluun vielä kerran rakentaa kunnon hifit ja se tarkottaa kyllä aika paljon lisää painoa.
Vitsi kun ei oo toista autoa mitä kevennellä, himottais niin paljon purkaa kun on tota varaosa-autoa purkaessa tullu kateltua mitä kaikkea vois heittää järveen jos tekis oikein kevyttä autoa.
Mikko Wrote:Lähdetään nyt siitä että se on pyöreesti 20 hp mikä tuon 100kg:n kevennyksen kompensoi (varttimaililla ja eiköhän muutenkin) Eli kyllähän sieltä nyt turha paino kannattaa ottaa pois mistä saa mutta ei tuon takia äärimmäisyyksiin kannata lähteä ja siitä itseään kipeäksi maksaa.
Ei taida ihan lineaarisesti mennä että sekä 100hp että 1000hp autossa aina 20hp kompensoi ton 100kg :
Eikös sen vois "periaatteessa" laskea prosentteina. Jos 150kg pudottaa painoa niin se on silloin yksi kahdeksasosa, eli 12,5%. Sit jos kolmesataaheppaseen autoon laskee ton 12,5% tehonlisänä niin päästään 337,5 hevosvoimaan eli lisäystä olis noin 40hv.
VMZ Wrote:Mitä kiihtyvyyteen tulee, niin eikös tehon pitäisi kasvaa painon suhteessa neliöön? Eli tavallaan jos puolitat auton painon, niin teho ikäänkuin nelinkertaistuu ja jos auton paino kaksinkertaistetaan, niin vastaava suorituskyky vaatii 4xtehon?
Ainakin näin olen olettanut...
Ei, oikeastaan päinvastoin. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä jolloin saman teho/painosuhteen omaava vähempitehoinen jää armotta kun vauhti hiukankaan kasvaa.
Tuolla laskuri ainakin vahvisti oikeaksi teoriani teho/painosuhteen vaikutuksesta kiihtyvyyteen.
Testailin tuon tulevan pakuprojektin oletettua tehoa ja aika uskottavia tuloksia (optimistille !
"Horsepower Results - Your purkki weighs 1500 kilos and can complete a 1/4 mile in 22.00 seconds. That means that you've got about 61 HP at the wheels, and about 86 HP at the flywheel."
Sitten kevennettynä puoleen ja 11sek varttimaili:
"Horsepower Results - Your purkki weighs 750 kilos and can complete a 1/4 mile in 11.00 seconds. That means that you've got about 245 HP at the wheels, and about 343 HP at the flywheel."
VMZ Wrote:Mitä kiihtyvyyteen tulee, niin eikös tehon pitäisi kasvaa painon suhteessa neliöön? Eli tavallaan jos puolitat auton painon, niin teho ikäänkuin nelinkertaistuu ja jos auton paino kaksinkertaistetaan, niin vastaava suorituskyky vaatii 4xtehon?
Ainakin näin olen olettanut...
Mitä kummaa, eikös tuo nyt tarkoita että esimerkiksi mun 550 kiloinen sataheppainen putkivessa pitäis olla yhtä nopea kuin 1100 kiloinen neljäsataahepoinen auto? Se ei voi olla koska putkis on ihan mopo, mutta 400hv 1100 kiloinen ei voi olla..
Tässä on pakko olla jokin mikä ei nyt mene jakeluun.. Mikä?
VMZ Wrote:Mitä kiihtyvyyteen tulee, niin eikös tehon pitäisi kasvaa painon suhteessa neliöön? Eli tavallaan jos puolitat auton painon, niin teho ikäänkuin nelinkertaistuu ja jos auton paino kaksinkertaistetaan, niin vastaava suorituskyky vaatii 4xtehon?
Ainakin näin olen olettanut...
Mitä kummaa, eikös tuo nyt tarkoita että esimerkiksi mun 550 kiloinen sataheppainen putkivessa pitäis olla yhtä nopea kuin 1100 kiloinen neljäsataahepoinen auto? Se ei voi olla koska putkis on ihan mopo, mutta 400hv 1100 kiloinen ei voi olla..
Tässä on pakko olla jokin mikä ei nyt mene jakeluun.. Mikä?
Jos oikeasti on 100hp siinä putkiautossa ja välitykset kohdallaan, niin minun järjen mukaan se kiihtyy yhtä nopeasti (siis g-voimilla mitaten tai vaikkapa 1/8maili). Toki se jää sitten kovissa nopeuksissa (niinkuin jo aiemmin oli puhe).
Eihän tarvi kuin verrata esim. yamahan xj-köntykseen. Raskas ja moottoripyöräksi laiska, mutta kyllä se useimmat "tehoautot" jättää taakseen!
Ale Wrote:Johtosarjat painaa aika paljon. Moottorin johtosarjaa en oo punninnu mutta noi kaksi muuta painaa yhteensä varmaan 20kg.
Mitäs muuten tuolla nisukassa on sellasta mistä voi painoa otaa veke? Siis mitä olet huomannut kun olet purkannut sitä sun toista vessaa? Tossa ollaan NoSe:n kanssa mietitty monen monta tuntia kaikkea mistä painoa voi ottaa veke mutta ei noita kovin tunnu olevan ellei tahdo alkaa tekee reikiä jokakohtaan tai jotakin... Ja johtosettiä on paha alkaa repii useimmiten veke koska sitä tarttee Hessun tekniikkakin... :-(
Kohta oon rapsutellu kaikki bitumit veke lattiasta ja alkaa olemaan muovikassi täys kamaa... JEE!