Posts: 4,044
Threads: 55
Joined: Mar/2002
Nose, et oo punninnu mitä niistä kaikista takakontin verhoilujen alla olevista metalli lärpyttimistä tulee painoa?
Ja tossa listassahan ei ollu vielä edes bitumimattoja?
Eli kyllä sen 100kg saa aika helposti painosta pois....
Posts: 3,946
Threads: 33
Joined: Jul/2002
laakkius Wrote:Nose, et oo punninnu mitä niistä kaikista takakontin verhoilujen alla olevista metalli lärpyttimistä tulee painoa?
Ja tossa listassahan ei ollu vielä edes bitumimattoja?
Eli kyllä sen 100kg saa aika helposti painosta pois....
Ei ollut vielä tuossa bitumia, ei. Mitä lärpyttimiä tarkoitat? Ne kaiuttimia pitävät kuului tuohon "Kontin verhoukset, sis. kaiutinosat ja muoviset takapaneelit 10 Kg" osioon. Onkos siellä nyt jemmassa jotain mitä en huomannut? *heti täysiä purkamaan*
Posts: 4,044
Threads: 55
Joined: Mar/2002
NoSe Wrote:laakkius Wrote:Nose, et oo punninnu mitä niistä kaikista takakontin verhoilujen alla olevista metalli lärpyttimistä tulee painoa?
Ja tossa listassahan ei ollu vielä edes bitumimattoja?
Eli kyllä sen 100kg saa aika helposti painosta pois....
Ei ollut vielä tuossa bitumia, ei. Mitä lärpyttimiä tarkoitat? Ne kaiuttimia pitävät kuului tuohon "Kontin verhoukset, sis. kaiutinosat ja muoviset takapaneelit 10 Kg" osioon. Onkos siellä nyt jemmassa jotain mitä en huomannut? *heti täysiä purkamaan*
No esim. ne kappaleet mihin takapenkin selkänoja lukittuu, ne oli aika painavat....ei nyt just muista mitä kaikkee siellä oli....
Posts: 1,316
Threads: 7
Joined: May/2004
Lake mainitsi jo kyytiläisten painosta, mutta monesti kuskeillakin on vara parikymppiä pudottaa ja varmasti halvimmat kevennysosat ;D
Posts: 1,133
Threads: 18
Joined: Jan/2004
Bensa määrä kyllä vaikuttaa aikasta paljon jos verrataan noihin muihin asioihin millä sais painoo tiputettua. Esim S13 missä 5-10l meno vettä ja varapyörä pois VS. auto missä tankki täynä (arvaus S13 tankki 40l ??) ja varapyörä paikoillaan. Tällöin erotus on n.40-50kg (tosin en tiedä myöskään paljonko 1l bensa painaa....luulisin että enemmän kun vesi??)
RS13 ---> VQ35DE
Posts: 668
Threads: 48
Joined: Sep/2003
eikös s13:n tankki ole jotain 60litran tuntumissa ja bensan ominaispaino noin 700g/L... muistelisin että näin..
-mikkis- Wrote:Bensa määrä kyllä vaikuttaa aikasta paljon jos verrataan noihin muihin asioihin millä sais painoo tiputettua. Esim S13 missä 5-10l meno vettä ja varapyörä pois VS. auto missä tankki täynä (arvaus S13 tankki 40l ??) ja varapyörä paikoillaan. Tällöin erotus on n.40-50kg (tosin en tiedä myöskään paljonko 1l bensa painaa....luulisin että enemmän kun vesi??)
Tankkiin mahtuu 65L bensaa.
Ylimääräisistä johdoista saa vähän pois. Pienempi akku. Puskurien sisältä kaikki ylimääräinen pois.(Jos vakiot). Onhan niitä..
Posts: 8,291
Threads: 136
Joined: Mar/2002
Tremble Wrote:Ylimääräisistä johdoista saa vähän pois.
Juu, ja ottakaas joskus kojelauta pois ja kattokaa mitä kaikkea sieltä löytyy, herran jumala..
Posts: 1,133
Threads: 18
Joined: Jan/2004
Mut tosiaan vielä lisäisin sen että jos tässä joskus olis rahaa tommonen S13 hankkia. Niin kyllä semmonen Alen kuvaama Race lookki olis nätti tehdä ihan sisältäkin. Esim omaan makuun vois olla heittää takaa kaikki romut penkeineen pois. Sitten sinne taakse lattian rajaan tekis tasaisen muotin sopivasta levystä(vaikka lastulevystä) jonka muotoilis sopimaan sinne takatilaan ja muotoilemaan auton kylkiä. Tämän jälkeen käyttäis tuota hyvin paikoilleen istuvaa levyä muottina, ja kuiduttais sen päälle lasikuidusta tasaisen levyn jonka sitten jotenkin päälystäis ja ruuvailis kiinni (mielellään kohtuu paksu kuitenkin että kestää painoakin tarvittaessa). Sitten vaikka vielä asentais takaiskareiden väliin tangon jäykistämään ja antamaan race lookkia . Niin ja mitäköhän lakimäärää nelipistevöiden kiinnityksistä? Saako ne kiinnittää tuollaiseeseen jäykistetankoon joka kulkee takaiskareiden välissä? Luulis kyllä sen tangon kestävän ainakin.
Hehe....mä täällä kirjottelen kosteita päiväuniani, mutta toivottavasti joku tajus mitä tarkoitin.
RS13 ---> VQ35DE
Posts: 1,045
Threads: 52
Joined: Mar/2002
Kyllähän aika monilla on nelipistevyöt takapoikkituessa kiinni. Forcella oli muistaakseni joku ihan erillinen putki siellä tolppien välissä. Itse en kyllä laittaisi takapoikkitukeen kiinni noita... Suunniteltu kuitenkin kestämään erisuuntaista rasitusta se poikkituki. Takaturvavöiden pultin alle näyttää olevan myös suosittu kiinnityspiste.
Jos tuota race- lookkia hakee, niin mikä estää laittamasta kaaria autoon? Noihin kaariinhan ne vyöt on helppo kiinnittää.
Posts: 1,133
Threads: 18
Joined: Jan/2004
Migu....aivan unohdin kaaret muuten koko tosta mun visiosta :o Mitäköhän muuten maksaa kaaret jos ne vielä asennuttaa jossain....visiin ei kovin halpaa hommaa ole? :-\
RS13 ---> VQ35DE
Posts: 1,045
Threads: 52
Joined: Mar/2002
Cuscon kaaret maksaa muistaakseni tonnin pintaan. Luulisi noiden suomalaisten rallipajojen tekevän aika paljon halvemmalla noita kaaria. Kannattaa kysellä esim. Ralli.netistä.
Posts: 4,044
Threads: 55
Joined: Mar/2002
Migu Wrote:Cuscon kaaret maksaa muistaakseni tonnin pintaan. Luulisi noiden suomalaisten rallipajojen tekevän aika paljon halvemmalla noita kaaria. Kannattaa kysellä esim. Ralli.netistä.
Ja mullakin käynnistyy jossain vaiheessa kaarien teko....
Posts: 3,946
Threads: 33
Joined: Jul/2002
laakkius Wrote:No esim. ne kappaleet mihin takapenkin selkänoja lukittuu, ne oli aika painavat....ei nyt just muista mitä kaikkee siellä oli....
Noissa ei sittenkään paljoakaan painoa ole. Laitoin kirjevaakaan ja tuli 114 grammaa kappale.. Jotkut zipaleet taas on yllättävän raskaita , kuten hattuhylly joka painaa yhtä paljon kuin takapenkin istuinosa.. No täytyy vielä kahtoo ku kerkee että mitä siellä olikaan.
Posts: 4,044
Threads: 55
Joined: Mar/2002
NoSe Wrote:laakkius Wrote:No esim. ne kappaleet mihin takapenkin selkänoja lukittuu, ne oli aika painavat....ei nyt just muista mitä kaikkee siellä oli....
Noissa ei sittenkään paljoakaan painoa ole. Laitoin kirjevaakaan ja tuli 114 grammaa kappale..
WAU! ;D
Posts: 4,663
Threads: 129
Joined: Mar/2004
Yksi F-ryhmän heppu kertoi mulle, että hän on punninnut joka osan ennen kiinni laittamista ja kaikesta mistä on voitu keventää niin on myös kevennetty. Kun kaikesta ottaa vähän pois niin lopputulos on iso kun autossa on yleensä paljon osia. Siinä ollaan oikealla asialla kun lastu lentää ennenkuin joku osa laitetaan kiinni.
Pahin vauhdin surma on kuitenkin se jousittamaton massa, eli jarrut ja renkaat. Ne keveäksi niin kyllä liikahtaa. En muista paljon se oikein oli mutta 1kg vanteessa on yhtäkuin 20kg kyydissä tai jotain.
Posts: 8,291
Threads: 136
Joined: Mar/2002
appracing Wrote:Pahin vauhdin surma on kuitenkin se jousittamaton massa, eli jarrut ja renkaat. Ne keveäksi niin kyllä liikahtaa. En muista paljon se oikein oli mutta 1kg vanteessa on yhtäkuin 20kg kyydissä tai jotain.
No tuotanoin sehän ei itseasiassa vaikuta ihan niin paljon kuin yleisesti luullaan, tuskin lainkaan.
Silläkin on merkitystä mistä sitä painoa pudottaa sillä kehällä.
Posts: 368
Threads: 6
Joined: Sep/2002
-mikkis- Wrote:Migu....aivan unohdin kaaret muuten koko tosta mun visiosta :o Mitäköhän muuten maksaa kaaret jos ne vielä asennuttaa jossain....visiin ei kovin halpaa hommaa ole? :-\
Kannataa näiden valmiskaarien hankinnassa pitää mielessä, että niillä ei välttämättä ole juuri muuta kuin kosmeettista merkitystä.
Jos itse joskus laitatan autooni kaaret, niin sitten kans hitsataan koriin kiinni ja vedetään kojetaulusta läpi, eikä haittaa jos autoon nouseminen hieman vaikeutuu. Sääntöjen mukaisetkin niiden tulee olla, tottakai.
Mitä hintoihin tulee, niin 1000-1500e on aika realistinen, suomessa kunnolla tehdyille ja asennetuille kaarille.
Nissan 200sx ´89 1.8t
Posts: 1,133
Threads: 18
Joined: Jan/2004
Jeps ohan se vähän tyhmää laittaa vaan näön takia. Ennemmin tekee asian kunnolla ja asentaa/asennuttaa kaaret niin että ne myös on turvalliset kunnon mällin seurauksena. Kyllä siinä varmaan vois kiitää kaaria jos oikeesti pamauttais mettään ja olis hengenlähtö ollu lähellä.
Mutta onhan se 1500e isoraha laittaa kaariin, mutta harrastushan on harrastus, ja mun mielestä sopii kyllä helvetin komeesti autoon missä oikeesti on potkua ja rata-auto lookkia. Tosin tässä kun puhuttiin auton keventämisestä niin paljonkos tollaiset kaaret painaa? Eikös ne yleensä alumiinia ole?
RS13 ---> VQ35DE
Posts: 1,452
Threads: 9
Joined: Dec/2003
Höpö höpö ne mitään alumiinia oo. Eikös ne oo kromimolybdeeni-putkea..? noh ei ne ainakaan alumiinia ole.
Posts: 1,045
Threads: 52
Joined: Mar/2002
Ei kai niitä alumiinista.... Jotain ihan luokiteltua teräslaatua sen kai piti olla, että ovat sääntöjen mukaiset.
Kuinkas paljon kaaret vaikuttaa korin kiertojäykkyyteen? Eli onko suurta merkitystä ajo-ominaisuuksiin?
Posts: 4,044
Threads: 55
Joined: Mar/2002
-mikkis- Wrote:Jeps ohan se vähän tyhmää laittaa vaan näön takia. Ennemmin tekee asian kunnolla ja asentaa/asennuttaa kaaret niin että ne myös on turvalliset kunnon mällin seurauksena. Kyllä siinä varmaan vois kiitää kaaria jos oikeesti pamauttais mettään ja olis hengenlähtö ollu lähellä.
Mutta onhan se 1500e isoraha laittaa kaariin, mutta harrastushan on harrastus, ja mun mielestä sopii kyllä helvetin komeesti autoon missä oikeesti on potkua ja rata-auto lookkia. Tosin tässä kun puhuttiin auton keventämisestä niin paljonkos tollaiset kaaret painaa? Eikös ne yleensä alumiinia ole?
juuei, ihan rautaputkea, ja jos kevyempää haluaa niin CrMo-terästä....Kevyempi siksi että voidaan käyttää ohuempi seinämäistä putkea vs. tavallinen saumaton kaariputki....En nyt ihan tarkkaan muista noita vaatimuksia...
Posts: 574
Threads: 20
Joined: Jan/2003
Migu Wrote:Ei kai niitä alumiinista.... Jotain ihan luokiteltua teräslaatua sen kai piti olla, että ovat sääntöjen mukaiset.
Kuinkas paljon kaaret vaikuttaa korin kiertojäykkyyteen? Eli onko suurta merkitystä ajo-ominaisuuksiin?
Aivan mutua, mutta luulis että vaikuttaa todella paljon kiertojäykkyyteen.
Posts: 1,965
Threads: 11
Joined: Jan/2003
Toi keventäminen on tosiaan tehtävä joka puolelta ja sata kiloa lähtee suht helpolla jos pikkasen uskaltaa soveltaa. Ja esimerkiksi vakio puskurit ja niiden tukiraudat on todella painavat ja turvavarusteista ja saastelaitteista lähtee uskomattoman paljon.
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Posts: 5,568
Threads: 27
Joined: Apr/2002
nemo Wrote:Migu Wrote:Ei kai niitä alumiinista.... Jotain ihan luokiteltua teräslaatua sen kai piti olla, että ovat sääntöjen mukaiset.
Kuinkas paljon kaaret vaikuttaa korin kiertojäykkyyteen? Eli onko suurta merkitystä ajo-ominaisuuksiin? Aivan mutua, mutta luulis että vaikuttaa todella paljon kiertojäykkyyteen.
Kyllä varmaan vaikuttavat, jos on hyvin suunnitellut. Jotain risti/vinotukia ja/tai sensellasta. Jos kaarissa on vaan putkea pitkittäis- ja poikittaissuunnassa, eivät vääntöjäykkyyttä välttämättä lisää aivan tuhottomasti. Näin mutupohjalta myöskin pohdittuna.
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
"Kevyttä kardaania ei ole tullut maailmalla vastaan."
http://driftstyle.fi/shop/products.php?p=03ff95
halpa kun mikäkin
Posts: 12,505
Threads: 239
Joined: May/2002
clasu Wrote:halpa kun mikäkin
Aika edullinen mielestäni. Kuullut huomattavasti suuremmistakin hinnoista...
Kalliilla tavaralla on tapana maksaa paljon.
"Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta" -Weist<br /><br /> Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Posts: 2,803
Threads: 62
Joined: Apr/2002
Xenon Wrote:clasu Wrote:halpa kun mikäkin
Aika edullinen mielestäni. Kuullut huomattavasti suuremmistakin hinnoista...
Kalliilla tavaralla on tapana maksaa paljon.
[01:34] * Hibidi changes topic to 'Köyhää se kirpasee mutta rikkaita naurattaa =) '
Kelpais kyllä tommonen kardaani. Tietysti vois tehdä "tein itse ja säästin" kisakardaanin lasikuidusta. Tulis varmaan hyvä ;D
Posts: 2,211
Threads: 114
Joined: Mar/2002
Lähdetään nyt siitä että se on pyöreesti 20 hp mikä tuon 100kg:n kevennyksen kompensoi (varttimaililla ja eiköhän muutenkin) Eli kyllähän sieltä nyt turha paino kannattaa ottaa pois mistä saa mutta ei tuon takia äärimmäisyyksiin kannata lähteä ja siitä itseään kipeäksi maksaa.
Nimittäin sanon ihan kokemuksella että kun tuon kesäauton rakentaa tarpeeksi pitkälle (ja tarpeeksi epämukavaksi) niin tahtoo ajelut jäädä aika vähiin vaikka radalla yms kikkailu hauskaa onkin.
Mikko Wrote:Lähdetään nyt siitä että se on pyöreesti 20 hp mikä tuon 100kg:n kevennyksen kompensoi (varttimaililla ja eiköhän muutenkin) Eli kyllähän sieltä nyt turha paino kannattaa ottaa pois mistä saa mutta ei tuon takia äärimmäisyyksiin kannata lähteä ja siitä itseään kipeäksi maksaa.
Ei taida ihan lineaarisesti mennä että sekä 100hp että 1000hp autossa aina 20hp kompensoi ton 100kg :
Kyllä se paino vaan oikeasti aikasta paljon vaikuttaa. Jo pelkästään suoraan mennessä tommonen 200kg kevennys tuntuu _varmasti_ enemmän kuin vaikkapa S13 vakioon 40hp tehonlisä. Ja sitten kun päästään mutkaan niin varsinkin säädettävällä alustalla päästään tuon kevennyksen kanssa semmoseen lopputulokseen että saadaan jo huomattavasti kovemmasta tehonlisästä puhua ennenkuin ratakierrokset taittuu samaan aikaan.
T:Jore
|