Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Niksipirkka Micra K11 Etanolimuutos 50€
#1
Säädettävä bensanpaineensäädin paikalleen ja paineet 4,2:een

Seokset on just ok ku ajaa e85sella.

On mennyt hienosti jo 3 tankkia.

Kylmänä vähä laiskan tuntoinen mutta lämpimänä kulkee just ku bensallaki.

Vinkkinä Micran omistajille

Moottorina autossa 1.3. Kulutus n 6L /100
Reply
#2
Papyrus Wrote:Kulutus n 6L /100

Paljonko se säästö sitten on euroissa ysivitoseen verrattuna?
Reply
#3
Tem Wrote:
Papyrus Wrote:Kulutus n 6L /100

Paljonko se säästö sitten on euroissa ysivitoseen verrattuna?

Kulutusero on 0,4L joten täällä olevilla hinnoilla
95e10= 1.51
E85=1.195

20000km / vuosi=
95e10 1691,2
E85 1440€

n. 240€ vuosi ;D
Reply
#4
Onko tietoa että miten noi kumiosat (letkut sun muut) kestää tota etanolia?
Reply
#5
Ei tuosta varmaan mitään faktatietoa ole mutta
mä oon lilluttanu letkuja etanolipöntössä puoli vuotta eikä ne ainakaan
ole syöpyny yhtään.

Yhtään letkua en oo vielä joutunu autoihinkaan vaihtamaan.

Eilen oli paikallisella st1sellä re85 kiertue jossa jututin st1sen etanoliheppua. Se meinas
että vaatii pitkäaikaista käyttöä ennenku vaurioittaa mitään jos sittenkään.

Ehkä se suurin ongelma on se että tuo aine liuottaa paskaa niin tehokkaasti että
jos tankissa on jotain ylimäärästä, ne on polttoaineensuodattimessa välittömästi ja se menee tukkoon.
Vaihdoin itse suosiolla yleismallisen pestävän rosterifilsun.
Reply
#6
Papyrus Wrote:
Tem Wrote:
Papyrus Wrote:Kulutus n 6L /100

Paljonko se säästö sitten on euroissa ysivitoseen verrattuna?

Kulutusero on 0,4L joten täällä olevilla hinnoilla
95e10= 1.51
E85=1.195

20000km / vuosi=
95e10 1691,2
E85 1440€

n. 240€ vuosi ;D
ja sit 240€ - 50€ bensapaineensäädin Tongue nus nus :-X
Reply
#7
OJ Wrote:
Papyrus Wrote:
Tem Wrote:
Papyrus Wrote:Kulutus n 6L /100

Paljonko se säästö sitten on euroissa ysivitoseen verrattuna?

Kulutusero on 0,4L joten täällä olevilla hinnoilla
95e10= 1.51
E85=1.195

20000km / vuosi=
95e10 1691,2
E85 1440€

n. 240€ vuosi ;D
ja sit 240€ - 50€ bensapaineensäädin Tongue nus nus :-X

Paineensäätimen hinta kuittaantuu kun ajaa 4166.66 kilometriä ;D
Reply
#8
Papyrus Wrote:
Papyrus Wrote:Kulutus n 6L /100
Kulutusero on 0,4L

Käykö se nyt laihemmalla, jos kulutusero on vain 6,7%? ???
Reply
#9
Tem Wrote:
Papyrus Wrote:
Papyrus Wrote:Kulutus n 6L /100
Kulutusero on 0,4L

Käykö se nyt laihemmalla, jos kulutusero on vain 6,7%? ???

etanolilla tyhjäkäynti 15, kaasu pohjassa 12,8. Matka-ajossa 14,8
Bensalla vakiona ja vakiopaineilla 14,8 /11 / 14,5

vastaus siis käy aika paljonkin laihemmalla mutta vapariin passelit seokset. Ei pitäis hajottaa mitään.
Reply
#10
Onko sulla laajakaista siinä vai mistä sä noita lukemia tiedät?
Reply
#11
Mai Wrote:Onko sulla laajakaista siinä vai mistä sä noita lukemia tiedät?

Oli eilen ku leikin. Lainasin skyllestä.

Paineennostolla ei tuon rikkaammalle pääse. Vähäkään kun tuosta nostaa, loppuu tyhjäkäynti.
Tein aika extreme tempun ku kävin työreissussa etelä-suomessa ja sitte tuli mieleen että pitäisköhän
vilasta seokset. Luin tuon paineensäätöjutun jostain brittifoorumilta ja piti heti testata. Sitte muistin että on kauemmas työreissuun lähtö aamulla.
Vetäsin sitte tuollasen vajaan 2000km:n testilenkin ilman seosmittaria.
Eipä siinä kuinkaan käyny ku ihan ok seokset näytti olevan.

Tuossa muuten linkki siihen juttuun http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061

Muutoskeinot alkaa keskivaiheelta sivua. Kyseessä siis vaihtoehto 3 (halvin keino)

Tuo ei välttämättä ole huono keino toteuttaa tuota etanolimahdollisuutta. Tais olla Dacian sandero jossa koko homma on toteutettu pelkällä sähköisellä paineensäädön ja happianturin yhteistoiminnolla.
Reply
#12
Aika jännä kulutusero, kun mä ajelen 1.6litrasella Celicalla 5.5-5.7l/100km pitkää ajoa, eikä tartte ajella mitään pelkkää 80km/h, vaan myös satasen ja moottoritien rajoitukset mukaanlukien ja Micra on kuitenkin 1.3 ja vie 6litran pintaan, luulis menevän vähemmällä???
Reply
#13
OJ Wrote:Aika jännä kulutusero, kun mä ajelen 1.6litrasella Celicalla 5.5-5.7l/100km pitkää ajoa, eikä tartte ajella mitään pelkkää 80km/h, vaan myös satasen ja moottoritien rajoitukset mukaanlukien ja Micra on kuitenkin 1.3 ja vie 6litran pintaan, luulis menevän vähemmällä???

Mä oon bensalla päässy tasan viiteen mutta piti kyllä ajaa ku mummot. Tuo kulutus on ihan reilulla kaasulla mitattu ja mukana oli motariaki.
Reply
#14
Papyrus Wrote:
OJ Wrote:Aika jännä kulutusero, kun mä ajelen 1.6litrasella Celicalla 5.5-5.7l/100km pitkää ajoa, eikä tartte ajella mitään pelkkää 80km/h, vaan myös satasen ja moottoritien rajoitukset mukaanlukien ja Micra on kuitenkin 1.3 ja vie 6litran pintaan, luulis menevän vähemmällä???

Mä oon bensalla päässy tasan viiteen mutta piti kyllä ajaa ku mummot. Tuo kulutus on ihan reilulla kaasulla mitattu ja mukana oli motariaki.

Mä ajattelinki, että kyllä sillä micreenillä pitäisikin noihin lukeemin about päästä.
Reply
#15
Tulis nyt jyväskylään myyntiin niin vois kokeilla primerallakin.
Nissan Skyline R33 GT-R V-spec 1996: Öhlins, Brembo, Haltech, Racepak,Apexi, Precision Turbo, ACL, Trust/Greddy, CP, Nismo, Ati, HKS, Tomei, OS Giken, RAYS, AMW, Holset,ARP, XRP

http://www.amwdynoservice.com http://www.speedimports.fi
Reply
#16
JP GT-R Wrote:Tulis nyt jyväskylään myyntiin niin vois kokeilla primerallakin.

Muistaakseni palokan abc:lle on tulossa. Ja Toimii varmasti sama kikka primerallaki.
Reply
#17
OJ Wrote:Aika jännä kulutusero, kun mä ajelen 1.6litrasella Celicalla 5.5-5.7l/100km pitkää ajoa, eikä tartte ajella mitään pelkkää 80km/h, vaan myös satasen ja moottoritien rajoitukset mukaanlukien ja Micra on kuitenkin 1.3 ja vie 6litran pintaan, luulis menevän vähemmällä???
Ruvetaanko elvistelemään? ;D Sunny 1.6LX ja vuosimallia -87: Matka-ajossa paras tulos 4,2 litraa sataselle.

Kaupunkiajossa tosin en saanut erästä vm. -86 1.0GL Micraa syömään talvellakaan millään yli kuutta litraa vaikka kuinka polki.



Tosin ei tuo K11 ole kovin aerodynaaminen, joten ei taida paljoa etua olla isoilla nopeuksilla, pikemminkin taitaa olla päinvastoin.










Ja kehitetäänkö niksipirkkaa eteenpäin? Voihan sitä nykyistäkin vakiota bensanpaineensäädintä säätää tuottamaan suuremman bensanpaineen. Ei muuta kuin ruuvipenkissä hieman säädintä enemmän kokoon, niin jousen esivastus muuttuu tiukemmaksi ja samalla kasvaa myös paine jolloin se alkaa avautua -> bensanpaine nousee. Hinta: 0€ (tupakkamiehillä muutama nortti tosin kuluu)
Datsun-Nissan Micra 1.5i Turbo IC -83
Datsun-Nissan Pulsar NX 1.5 -82 ("kyllä se tämäkin vielä joskus rekisteriin saadaan...")
Datsun-Nissan Sunny Coupé 1.5 -85
Datsun-Nissan Cherry 1.5 -83
Nissan Sunny 1.6LX -87
Subaru Leone 2.0i DOHC Turbo IC AWD -86
Subaru Targa Pickup 1.8 4WD -89
Subaru Legacy 1.8i AWD STW -91
Mazda 626 2.2i STW -96
Reply
#18
Mitenkähän lienee toiminta talvella?
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#19
Kovissa nopeuksissa kyllä nousee huomattavasti toi kulutus... 6-6,5 ltr. on yhdistetty kulutus ollut mulla, mutta ei ole paljon tullut mietittyä miten ajelee plus että asuinpaikkani Helsingin keskusta on vittumainen mesta polttoaineen kulutuksen kannalta Big Grin Vois kokeilla mitä mummotyylillä menee Wink
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#20
Alppu Wrote:Mitenkähän lienee toiminta talvella?
Ei se ainakaan jäädy, kyllä sen verran on jäänestoa tankissa ;D
500whp.net - Do you have what it takes? 80-luvun perhesedan, 2jz coming soon...
Reply
#21
Eikös se juuri mahda jäätyä, kun ei toi viina ja vesi oikein sekoitu kunnolla. Eli etanoli ei kyllä jäädy, mutta siitä erottunut vesi voi hyvinkin jäätyä.
Reply
#22
Juppe Wrote:Eikös se juuri mahda jäätyä, kun ei toi viina ja vesi oikein sekoitu kunnolla. Eli etanoli ei kyllä jäädy, mutta siitä erottunut vesi voi hyvinkin jäätyä.
Eikös Masinolin toimintaperiaate juuri perustu siihen että etanoli ottaa mukaansa veden tankista/putkista, ettei se pääse jäätymään sinne? Bensa ja vesihän ei sekoitu, joten silloin voi vesi jäätyä tulpaksi bensaputkiin yms.

http://www.st1.fi/index.php?id=5581
500whp.net - Do you have what it takes? 80-luvun perhesedan, 2jz coming soon...
Reply
#23
ExPReS Wrote:
Juppe Wrote:Eikös se juuri mahda jäätyä, kun ei toi viina ja vesi oikein sekoitu kunnolla. Eli etanoli ei kyllä jäädy, mutta siitä erottunut vesi voi hyvinkin jäätyä.
Eikös Masinolin toimintaperiaate juuri perustu siihen että etanoli ottaa mukaansa veden tankista/putkista, ettei se pääse jäätymään sinne? Bensa ja vesihän ei sekoitu, joten silloin voi vesi jäätyä tulpaksi bensaputkiin yms.

http://www.st1.fi/index.php?id=5581

Eiköhän se just noin ole. Ei kossupullokaan jäädy pakastimessa, se muuttuu kaikki litku vaan hieman "paksummaks" Tongue Lauantai päivä niin juppelle passeli päivä testailla seoksia Big Grin
vw Transporter 2,5tdi vm99<br />Ex&nbsp; Nissan Primera 1,6 vm99<br /><br />http://www.sunkatsastus.fi/
Reply
#24
Rankka edit: ;D

Täältä se syy talviongelmin löytyi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Etanoli

KVG ;D

Lisäksi on kyllä ollut juttua, että veden ja etanolin sekoittuessa toisiinsa muodostuu myös jotain ikäviä sivuaineita, jotka ovat aika hanakoita aiheuttamaan korroosiota.
Reply
#25
Eikös seokset pitäis olla jossain 9-10 paikkeilla etanolilla?

Jatko kehitystä, laita 1.6 primeran suuttimet siihen...
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSX1400
Nissan Micra 1.3 LX
Nissan Primera GT
Reply
#26
Juu älkää särkekö pelejä, kapeekaista e85Confusedelle 0,84v täysvedossa ja 1v osakaasulla, laajakaista 8,2 täysveto ja 9,76 osakaasu.
Näin muistaakseni jos laajakaista säädetty haistelemaan e85Confusedta.
Jos ei niin toi 12,8afr bensasäädöllä on todellisuudessa noin 8,5afr e85Confusedella eli ihan ok.
Varmaan jostain netin syövereistä löytyisi joku näppärä taulukko
Reply
#27
Kyllä se LAMBDA arvo on ihan sama vaikka siellä koneessa polttelis käpyjä, AFR taulukot sitten erikseen polttoaineen mukaan.
Yhteydenotot mieluiten mailitse! SPEEDIMPORTS KY, Viriosat japanilaisiin. Silikoniletkut, ACT kytkimet, WHITELINE alusta-osat, HALTECH moottorinohjaukset, Tech edge laajakaistat, Walbro, NGK iridium tulpat, ATS kytkimet ja lukkoperät , XXR ja Ultralite vanteet,Tial, Nismo,BLITZ, Tomei,ja monet muut laadukkaat merkit!

http://www.facebook.com/speedimports.fi
http://www.speedimports.fi
Reply
#28
Vaikuttas ainaki että tuo auto on jotenki sopeutunu tolle etanolille ku oon nyt ajanu n.3000km .
Se pelaa nyt kylmänäki ok eli ei oo enää hengetön ja tyhjäkäyntikään ei seilaa yhtään.

Ongelmia ei oo ollu. Paineet edelleen 4.2
Reply
#29
Juu tosissaan tarkoitin lambda arvoa tolla kapeekaistalla ja laajakaistalla afr arvoa.
Reply
#30

Quote:"It is more a rule than an exception that you will have over-advanced the ignition (and thereby loosing power again) before knock occurs on ethanol."

Mutta paljonko enneakkoa voi lisätä verrattuna 95E:lle ??? Varmaan riippuu monesta, mutta kellään mitään kokemuksia ?

Herrasmies ei hehkuta.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)