Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Niksipirkka Micra K11 Etanolimuutos 50€
#31
J.J. Wrote:Juu älkää särkekö pelejä, kapeekaista e85Confusedelle 0,84v täysvedossa ja 1v osakaasulla, laajakaista 8,2 täysveto ja 9,76 osakaasu.
Näin muistaakseni jos laajakaista säädetty haistelemaan e85Confusedta.
Jos ei niin toi 12,8afr bensasäädöllä on todellisuudessa noin 8,5afr e85Confusedella eli ihan ok.
Varmaan jostain netin syövereistä löytyisi joku näppärä taulukko

http://www.megamanual.com/v22manual/mtune.htm
Yllättävän helpostikin löytyy tuo taulukko, ja tosiaan kannattaa muistaa, mittareissa yleensä tuo afr arvo ilmoitetaan bensalle, ellei erikseen ole mainittu tai mahdollista vaihtaa eri laaduille.
S13 vakiona vieläkin...
Reply
#32
Tem Wrote:
Papyrus Wrote:
Papyrus Wrote:Kulutus n 6L /100
Kulutusero on 0,4L

Käykö se nyt laihemmalla, jos kulutusero on vain 6,7%? ???

Eikä kai edes laihemmalla käyminen tota selitä, vaan reippaasti paremmalla hyötysuhteellahan pitäisi moottorin toimia kokonaisuutena, että noin pieni kulutuksen nousu olisi mahdollista.

...Tai siten kyseessä on psykologinen häiriötekijä, eli kuskin ajotapa vaikuttaa tulokseen.
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#33
Puppetmaster Wrote:...Tai siten kyseessä on psykologinen häiriötekijä, eli kuskin ajotapa vaikuttaa tulokseen.

Noinhan siinä usein helposti käy, kun haluaa saada jonkun lopputuloksen. On ajavinaan "ihan samalla tavalla", tai ainakin sanoo niin ja ehkä uskoo siihen itsekin. Ei oo pitkää aikaa ku naureskeltiin miten yhen työkaverin mamman autossa kulutus ei muuttuni oikein mihinkään, kun se alkoi tankkailla siihen eekymppiä. Mut sitten se oli jossain kahvipöytäjuttelussa ymmärtänyt, että se on jotain ekonopensaa, mitä kuluu kauheasti ja koneetkin hajoaa. Sen jälkeen se kulutus nousi ihan oikeastikin. ;D
Reply
#34
Micra muuten kuluttaa e10 ja 98 just saman verran. Sekin on kokeiltu muutamalla tankillisella.

Ja mitä tuohon ajotyyliin tulee niin tuo auto on ihan työajossa joten 80% on matka-ajoa.

Ajotyyliin en oo kiinnittäny hirveesti huomiota.

Sen oon kyllä huomannu että jos ajaa vaan lyhyttä matkaa ja moottori on kylmä, ainetta palaa.
Eli varmasti kuluis enemmän ainetta jos matkat ois muutamaa kilometriä.
Reply
#35
Päivitystä, kiitos.

Onko pelaillut ja miten kulutus kelien kylmettyä?
Hyvä, että joltain löytyy pioneerihenkeä tällaisessa aiheessa, joka kiinnostaa varmasti monia.
Reply
#36
Päivitystä:

Edelleen menee hienosti ja ei ole ongelmia ollut.
Kylmällä kelillä saa startata pitempään mutta pikkusen ku kaasupolinta näyttää niin hyrähtää käyntiin.
Kulutus on noussu 7L pintaan. En tiedä johtuuko talvirenkaista vai kylmyydestä.

Kilsoja nyt 10000 takana E85sella
Reply
#37
Papyrus Wrote:Päivitystä:

Edelleen menee hienosti ja ei ole ongelmia ollut.
Kylmällä kelillä saa startata pitempään mutta pikkusen ku kaasupolinta näyttää niin hyrähtää käyntiin.
Kulutus on noussu 7L pintaan. En tiedä johtuuko talvirenkaista vai kylmyydestä.

Kilsoja nyt 10000 takana E85sella

Kulutuksen "nousu" johtuu mittaustavan tarkentumisesta? ;D E85 sisältää kolmanneksen vähemmän energiaa kuin 98E (?)

Kannattaa jo alkaa laskemaan, kannattaako lainkaan ajaa E85:llä.

Jaa että saa jo sahata käyntiin... raporttia taas kahden viikon kuluttua miten käynnistyy. ;D
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#38
Alppu Wrote:
Papyrus Wrote:Päivitystä:

Edelleen menee hienosti ja ei ole ongelmia ollut.
Kylmällä kelillä saa startata pitempään mutta pikkusen ku kaasupolinta näyttää niin hyrähtää käyntiin.
Kulutus on noussu 7L pintaan. En tiedä johtuuko talvirenkaista vai kylmyydestä.

Kilsoja nyt 10000 takana E85sella

Kulutuksen "nousu" johtuu mittaustavan tarkentumisesta? ;D E85 sisältää kolmanneksen vähemmän energiaa kuin 98E (?)

Kannattaa jo alkaa laskemaan, kannattaako lainkaan ajaa E85:llä.

Jaa että saa jo sahata käyntiin... raporttia taas kahden viikon kuluttua miten käynnistyy. ;D
Tuossahan on aina optiona mennä takaisin käyttämään 95E10:tä tai 98E5Confusedta, mikäli käynnistäminen muuttuu lähes mahdottomaksi.
Ainakin luulisi olevan helppoa laittaa paine vakioksi.

Mietippä Alppu kannattaako muutaman vuoden päästä ajella polttonesteellä johon sekoitetaan jo 20% etanolia.
Tähän suuntaanhan tässä ollaan kokoajan menossa. Kohta ajellaan kaikki jo E85:lla.
Nykyisellään polttonesteen hinnoissa oleva ero vähentää tai poistaa hyödyn E85Confuseden käytöstä.
Tulevaisuudesta ei vielä tiedä, mutta veikkaisin E85Confuseden hinnan alentuvan nykyisestä.

Tässähän on nyt ideana testata suhteellisen edullisella käyttiksellä E85Confuseden soveltuvuutta "tavalliseen" moottoriin ja normaaleihin materiaaleihin.
Itseä ainakin asia kiinnostaa suuresti toiminta eri olosuhteissa, joten toivoisin säännöllistä päivitystä aiheesta, jos ei aiheuta liikaa vaivaa.

Itsekin voisin helposti säästää kulutuksesta pari litraa ajotavan muuttamisella, nykyisellä ajotavalla vaan eteneminen on niin paljon hauskempaa.
Se on ihan sama mitä sinne tankkaa noin kulujen kannalta, kaikki rahat menee kuitenkin. Smile
Reply
#39
JPA76 Wrote:veikkaisin E85Confuseden hinnan alentuvan nykyisestä.

Polttonesteet ja hinnan alentuminen ei yleensä osu yksiin. Ellei jotain verohelpotusta tuolle myönnetä.

Saattaapi kyllä olla niin, että noi perinteisemmät polttoaineet nousee niin että suhteessa tulee halvemmaksi.
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#40
Puppetmaster Wrote:
JPA76 Wrote:veikkaisin E85Confuseden hinnan alentuvan nykyisestä.

Polttonesteet ja hinnan alentuminen ei yleensä osu yksiin. Ellei jotain verohelpotusta tuolle myönnetä.

Saattaapi kyllä olla niin, että noi perinteisemmät polttoaineet nousee niin että suhteessa tulee halvemmaksi.

Hah hah haa, vai että polttoaineiden hinnat laskisi. ;D

E85 hinta seuraa tavan bensan hintaa, vaikka siihen ei mitään järkiperustetta olisikaan.
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#41
Alppu Wrote:
Puppetmaster Wrote:
JPA76 Wrote:veikkaisin E85Confuseden hinnan alentuvan nykyisestä.

Polttonesteet ja hinnan alentuminen ei yleensä osu yksiin. Ellei jotain verohelpotusta tuolle myönnetä.

Saattaapi kyllä olla niin, että noi perinteisemmät polttoaineet nousee niin että suhteessa tulee halvemmaksi.

Hah hah haa, vai että polttoaineiden hinnat laskisi. ;D

E85 hinta seuraa tavan bensan hintaa, vaikka siihen ei mitään järkiperustetta olisikaan.
onhan jos dieselin hinta nousee = kuljetuskustannukset jätteelle + etanolin kuljetus jakeluun kyllähän ne aina perusteita keksii
Nissan Skyline R33 GTS-T -95 Talliruusu ehkä joskus liikkuu
JDM Subaru Impreza WRX STI spec c ra wr limited MY05 *harraste*
Ex.JDM Subaru Legacy GT spec b 5mt MY05 REFUEL käyttis
Pyöränkaarien Levityksiä/Kaarimankelin vuokrausta kysy yv:llä!!
Reply
#42
Jampsu Wrote:
Alppu Wrote:
Puppetmaster Wrote:
JPA76 Wrote:veikkaisin E85Confuseden hinnan alentuvan nykyisestä.

Polttonesteet ja hinnan alentuminen ei yleensä osu yksiin. Ellei jotain verohelpotusta tuolle myönnetä.

Saattaapi kyllä olla niin, että noi perinteisemmät polttoaineet nousee niin että suhteessa tulee halvemmaksi.

Hah hah haa, vai että polttoaineiden hinnat laskisi. ;D

E85 hinta seuraa tavan bensan hintaa, vaikka siihen ei mitään järkiperustetta olisikaan.
onhan jos dieselin hinta nousee = kuljetuskustannukset jätteelle + etanolin kuljetus jakeluun kyllähän ne aina perusteita keksii

Ei siihen mitään perusteita tarvitse. Maakaasunkin hinta on sidottu bensan hintaan, vaikka kaasu virtaa putkea myöten itsestään. Maakaasumarkkinalaki määrää hinnan suhteessa muihin polttoaineisiin..
Reply
#43
Se maksaa just sen verran mitä siitä maksetaan. ;D

Jos teillä olis E85-tehdas ja voisitte myydä sitä 1e/l (emt mikä on halvin mahollinen teoriahinta veroineen), mut kaikki menis myös hintaan 1.2e/l, niin kummalla myisitte?
Reply
#44
Tem Wrote:Se maksaa just sen verran mitä siitä maksetaan. ;D

Jos teillä olis E85-tehdas ja voisitte myydä sitä 1e/l (emt mikä on halvin mahollinen teoriahinta veroineen), mut kaikki menis myös hintaan 1.2e/l, niin kummalla myisitte?

Eurolla, ettei kukaan valittais foorumeilla polttoaineen hintaa. Big Grin
<@nosliw_> onneks on hurri ni voi repiä vähän maahiskultaa perseestä taas
<@nosliw_> älkää laittako allekirjotukseen
"Mut onneks meillä on Hannu, Hannu tekee ihan mitä sitä huvittaa" - Mikk-
Reply
#45
Hanska Wrote:
Tem Wrote:Se maksaa just sen verran mitä siitä maksetaan. ;D

Jos teillä olis E85-tehdas ja voisitte myydä sitä 1e/l (emt mikä on halvin mahollinen teoriahinta veroineen), mut kaikki menis myös hintaan 1.2e/l, niin kummalla myisitte?

Eurolla, ettei kukaan valittais foorumeilla polttoaineen hintaa. Big Grin

Ei muuta ku mukaan pisnekseen sitten, ostajia löytyy varmasti. Smile
Reply
#46
JP GT-R Wrote:Tulis nyt jyväskylään myyntiin niin vois kokeilla primerallakin.

Laukaan ABC:n kylmäasemalle tullut RE85.
Skyline GTS-R
Reply
#47
Henu Wrote:
JP GT-R Wrote:Tulis nyt jyväskylään myyntiin niin vois kokeilla primerallakin.

Laukaan ABC:n kylmäasemalle tullut RE85.

Ollu jo pitkään, palokan abc:ltäkin saa..
Nissan Skyline R33 GT-R V-spec 1996: Öhlins, Brembo, Haltech, Racepak,Apexi, Precision Turbo, ACL, Trust/Greddy, CP, Nismo, Ati, HKS, Tomei, OS Giken, RAYS, AMW, Holset,ARP, XRP

http://www.amwdynoservice.com http://www.speedimports.fi
Reply
#48
http://www.abcasemat.fi/tankkaa/e-85
Reply
#49
Juu palokan abc:ltä tankkasin viimeksi kun ajoin ohi.

Keli on pysyny lauhana. Micra kulkee edelleen ok. Käyntiinlähdölle ku kylmänä tekis jotain niin pelais täydellisesti.
Ei se tosin haittaa jos kaasua polkasee, hyrähtää käyntiin.
Reply
#50
Vuorossa niksipirkkaa lisää:

ei muutakun viritteleen letku imusarjalle niin saa ruikata kajuutasta hieman starttipilottia Tongue
Lähtee käyntiin vähän kylmemmälläkin kelillä ;D
Reply
#51
markkui Wrote:Vuorossa niksipirkkaa lisää:

ei muutakun viritteleen letku imusarjalle niin saa ruikata kajuutasta hieman starttipilottia Tongue
Lähtee käyntiin vähän kylmemmälläkin kelillä ;D

Tuohan on aivan loistava idea! Kaiken lisäksi kun tuossa on kaasuläppä taivasta kohti ;D
Mulla oli jo suunnitelmissa semmonen elektroninen lisäryyppy nappi hässäkkä joka aukasis suuttimia hetken aikaa kauemmin.
Semmosenhan pystyis kyhäämään muutamalla eurolla johtojen väliin.
Reply
#52

Ladakerhon sivuilla on nimimerkki Sdelano v SSSR kehitellyt lisäryypyn.


E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa


Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#53
Wanhoissa diisseleissähän tollasia on ihan tehtaan puolesta. Jossain 70-luvun Mesen pakussa ainakin. Starttipilotti tankataan ratin alta ja samasta sitä ruutataan jonnekin (emt, varmaan imusarjaan).

Jonkun sellasen vois varmaan apinoida aika suoraankin?
Reply
#54
Jos oikein viihtis hifistellä niin joku ilman lämpötilatunnistin ois jo melko pro viritys tuohon kaveriksi. Esim. toimii kun lämpötila laskee alle +5

Reply
#55
Tem Wrote:Wanhoissa diisseleissähän tollasia on ihan tehtaan puolesta. Jossain 70-luvun Mesen pakussa ainakin. Starttipilotti tankataan ratin alta ja samasta sitä ruutataan jonnekin (emt, varmaan imusarjaan).

Jonkun sellasen vois varmaan apinoida aika suoraankin?

Vanhoissa Sisuissa on kans. Big Grin
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#56
Tem Wrote:Se maksaa just sen verran mitä siitä maksetaan. ;D

Jos teillä olis E85-tehdas ja voisitte myydä sitä 1e/l (emt mikä on halvin mahollinen teoriahinta veroineen), mut kaikki menis myös hintaan 1.2e/l, niin kummalla myisitte?

Tänään oli RE85 Kokkolassa 0.99e/l Wink
Nyt: R33 GTS-T -95 & Primera P11 -00 cvt M6 wagon
Suzuki pv -99 ;D

joskus vielä skyline... Tongue (vanhentunutta tietoa)

Jeremy Clarkson: Your not a true petrol head until you have owned an Alfa Romeo
Reply
#57
Ape Wrote:
Tem Wrote:Se maksaa just sen verran mitä siitä maksetaan. ;D

Jos teillä olis E85-tehdas ja voisitte myydä sitä 1e/l (emt mikä on halvin mahollinen teoriahinta veroineen), mut kaikki menis myös hintaan 1.2e/l, niin kummalla myisitte?

Tänään oli RE85 Kokkolassa 0.99e/l Wink

Olihan noista tarjouksista jo toisaalla juttua. Wink
Reply
#58
kulutusmittaus pakkasilla 7.8 0.99 hintasta ainetta.
Reply
#59
Papyrus Wrote:kulutusmittaus pakkasilla 7.8 0.99 hintasta ainetta.

vaatiikos tämä etanolilla ajo muita muutoksia, jos meinaa saada kaiken potentiaalin irti? esm puristuksien nostoa vai selviääkö pelkällä ennakon ropaamisella?
Nyt: R33 GTS-T -95 & Primera P11 -00 cvt M6 wagon
Suzuki pv -99 ;D

joskus vielä skyline... Tongue (vanhentunutta tietoa)

Jeremy Clarkson: Your not a true petrol head until you have owned an Alfa Romeo
Reply
#60
Ape Wrote:vaatiikos tämä etanolilla ajo muita muutoksia, jos meinaa saada kaiken potentiaalin irti? esm puristuksien nostoa vai selviääkö pelkällä ennakon ropaamisella?

Netistä luettuna, kyllä siinä pitäis aikalailla tehdä kone uusiksi. Parhaat puristukset taisi olla dieselmäisesti ~20, ei ehkä ihan helposti bensakoneesta tehtävissä. Toki tuollainen kone on sitten pelkästään etanolikone, eikä sillä enää bensalla ajeta. Ei ehkä edes Suomen E70-talvilaadulla, emt.

14-15 puristuksilla taitaa noi ite bensakoneista tehdyt olla. Mut tosiaan, maailmalla noista on paljon juttua, jos kiinnostaa lueskella. Suomessa ei taida noita vielä olla, tai ei ainakaan vuosien kokemuksilla.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)