Turbo-Tumppi
Unregistered
Elikkä tuli hommattua tuollainen R32 GT-R ja siinä olivat ahtimet erittäin huonossa kunnossa, toinen jopa hieman jumissa.
Kyselisinkin nyt että mistä saisi Turboille "upgrade kit:tejä"?
Kun turbot nyt kuitenkin pitää korjata/vaihtaa ajattelin samalla hieman piristää kulkupuolta.
Tilasin jo myös Greddyn "Fuel Rail:in" sekä Imusarjan ko. autoon.
Bensapumppu menee vaihtoon sekä mahd. suuttimet.
Tulossa on seuraavaksi myös Tomei:n ECU + pakosarjat.
Tomeilla oli joku turbo juttu ko. autoon mutta niistä ei juurikaan sen enempää juttua ollut. Tähän samaan syssyyn voisiko joku ystävällisesti kertauksen vuoksi myös laittaa mitkä ahtimet ovat alkuperäisenä tässä autossa.
Ahtimet ovat vielä paikallaan mutta irroitan ne vasta kun saan uudet.
Syvä kiitos ja kumarrus vastauksistanne.
Posts: 806
Threads: 3
Joined: Oct/2007
Osta samantien uudet turbot Garretin gt2860r:t vastaa N1 ahtimia. Maksavat vajaa tonnin kpl.
Eivät mene rikkipoikki heti kun ahdot ylittää 1bar.
Vase tohon alapuolelle heittikin tarkempia heppalukemia.
Ja ovat muuten ihan bolt-on mallia.
Nissan Skyline R32 GT-R -92<br />Honda Civic 1.4iS -99 4d sedan<br /><br />Jos ukosti, niin taivaalla näkyi salamoita! Taivaalla ei hyvin todennäköisesti nähty salamia! Oppikaa jo!
Posts: 2,803
Threads: 62
Joined: Apr/2002
2860 -7 ovat N1 vastaavat. Up to 310hp/kpl.
2860 -5 ovat hks gt2530 vastaavat. Up to 360hp/kpl.
Posts: 905
Threads: 28
Joined: Oct/2007
Posts: 985
Threads: 31
Joined: Oct/2007
Oikulla tais olla myynnissä pari hyväkuntoisia 450€ hintaan ? Vakioiden tilalle siis.
edit:
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topi...#msg510038 tästä.
Kysymys: mitä teet Tomein eculla ? Mitäänhän en kyseistä ecusta tiedä, mutta olettaisin sen säätömahdollisuuksien olevan suomessa hieman pienet. Miten se eroaa muista kilpailevista, joita täällä voitaisiin säätää ?
Posts: 2,803
Threads: 62
Joined: Apr/2002
Juu aika roskiskamaa se tomein ecu.
Posts: 175
Threads: 0
Joined: Apr/2004
Omassa Evossa ollut Tomein ecu oli ohjelmoitu vakioecu Tomein leimoilla. Ohjelmakin oli niin hyvä et konetta avatessa kansi näytti aivan vigun pottupellolta, tiedä sitten mille polttoaineelle se oli säädetty.
Turbo-Tumppi
Unregistered
Ahaa.
Onko tuo Tomein ECU siis niin onneton?
Minulle ehdoteltiin myös toista ECU:a (merkkiä en nyt muista tähän hätään) ja luin että olisi ollut Tomei:ta parempi. Tuo Tomei vain oli minulla sen takia kun nuo pakosarjat tulee sieltä myös.
En tosin ole tilannut noita vielä.
Mikä olisi Ecu:na paras? Teillä monella on varmasti paljon kokemusta tästä niin ei muuta kuin kommenttia tulemaan.
Posts: 6,702
Threads: 190
Joined: Jun/2002
Turbo-Tumppi Wrote:Mikä olisi Ecu:na paras?
Alkuperäinen. Lastutettuna
Posts: 5,420
Threads: 56
Joined: Mar/2002
Kennedy Wrote:Turbo-Tumppi Wrote:Mikä olisi Ecu:na paras?
Alkuperäinen. Lastutettuna
+1
Live slow, die old.
Posts: 2,803
Threads: 62
Joined: Apr/2002
Pasi Wrote:Kennedy Wrote:Turbo-Tumppi Wrote:Mikä olisi Ecu:na paras?
Alkuperäinen. Lastutettuna
+1
Vakio autokohtaisella lastulla erittäin hyvä vaihtoehto. Täysin säädettävä ruisku myös mainio, mutta hinta nousee sitten ihan eri luokkaan.
Posts: 375
Threads: 5
Joined: Nov/2008
Christian Alatalo Wrote:vigun pottupellolta.
En kasvata pottuja ja mun superior koneilla tulee aakeeta laakeeta.
Posts: 67
Threads: 14
Joined: Oct/2007
Turbo-Tumppi Wrote:Ahaa.
Onko tuo Tomein ECU siis niin onneton?
Minulle ehdoteltiin myös toista ECU:a (merkkiä en nyt muista tähän hätään) ja luin että olisi ollut Tomei:ta parempi. Tuo Tomei vain oli minulla sen takia kun nuo pakosarjat tulee sieltä myös.
En tosin ole tilannut noita vielä.
Mikä olisi Ecu:na paras? Teillä monella on varmasti paljon kokemusta tästä niin ei muuta kuin kommenttia tulemaan.
Tomein Reytec-ecuista semmonen pieni varoituksen sana, että jotkut versiot hävittää kartat kokonaan kun akku irroitetaan tai kun akku tyhjenee :
http://www.gtr.co.uk/forum/58510-tomei-r...lease.html
Posts: 1,812
Threads: 19
Joined: Mar/2005
Turbo-Tumppi Wrote:Kyselisinkin nyt että mistä saisi Turboille "upgrade kit:tejä"?
Kun turbot nyt kuitenkin pitää korjata/vaihtaa ajattelin samalla hieman piristää kulkupuolta.
Vakioahtimien korjauttaminen tai parantelu on niin ja näin riippuen niiden kunnosta, yleensä noihin ostetaan joko yksi uusi isompi hyrrä, tai sitten pari pienempää ahdinta hajonneiden tilalle.
Turbo-Tumppi Wrote:Tilasin jo myös Greddyn "Fuel Rail:in" sekä Imusarjan ko. autoon.
Kummatkin lisäävät konehuoneen ulkonäköä kummasti, mutta tehojen kannalta vakiot pystyvät hurjiin lukemiin.
Vakioimusarjan mutka 6:lle sylinterille on huono, mutta ei kuitenkaan sinällään estä toimimista radikaalissa mielessä.
On olemassa 800hv GT-R:iä, joissa on ihan vakio imusarja
Turbo-Tumppi Wrote:Bensapumppu menee vaihtoon sekä mahd. suuttimet.
Tavoitelluista tehoista riippuen joudut vaihtamaan mahdollisesti kummatkin, nuo kun alkavat ahdistamaan jos haluaa reilusti yli 400hv ottaa.
Turbo-Tumppi Wrote:Tulossa on seuraavaksi myös Tomei:n ECU + pakosarjat.
Tomeilla oli joku turbo juttu ko. autoon mutta niistä ei juurikaan sen enempää juttua ollut.
Onko tuo Tomein ECU siis niin onneton?
Tomein ecu on varmasti vallan mainio jos paikallinen Tomei on lähempänä kun maapallon toisella puolella, mutta täälläpäin noilla ei hirveästi arvoa ole. Toki Tomei mappaa noita uudelleen esim. erilaiselle bensalle kun lähettää sen sinne (tuon joudut todennäköisesti tekemään kun ecu saapuu, ellet jo tilatessa huomauttanut asiasta) mutta tarkemman kokoonpanon (kun ahtimet, suuttimet, ahtopaineensäädin yms. on vaihdettu) säätäminen noin etänä on yksinkertaisesti mahdotonta.
Tohon pakosarjaan tuskin sopii kaikki ahtimet mitä maailmasta löytyy, niin kannattaa selvitellä millä tavalla toi sun tilaama pakosarja eroaa tavallisesta, ja sitten katsella mitkä ahtimet siihen sopii. Huonoimmalla tuurilla se on joku Tomein oma juttu johon sopii tyyliin vain Tomein joku ahdin, tai sitten jos on "identtinen" kopio alkuperäisestä, niin siihen saa sopimaan kaikki bolt on-ahtimet mitä GT-R:iin yleensäkin saa.
Turbo-Tumppi Wrote:Tuo Tomei vain oli minulla sen takia kun nuo pakosarjat tulee sieltä myös.
En tosin ole tilannut noita vielä.
Jos et ole vielä tilannut, niin ecua tuskin kannattaa edes tilata, ja pakosarjojen suhteen kanssa kannattaa odottaa siihen asti, että tiedät mitkä ahtimet/ahdin sulla tulee olemaan. Sitten kun tietää sen, niin helpompi/varmempi huolehtia siitä, että pakosarjat ja ahtimet sopii yhteen.
Turbo-Tumppi Wrote:Tähän samaan syssyyn voisiko joku ystävällisesti kertauksen vuoksi myös laittaa mitkä ahtimet ovat alkuperäisenä tässä autossa.
Garrettin valmistamathan noi Nissanin ahtimet ovat, mutta en tiedä onko niiden tarkempi mallinumero mikä.
Mitoiltaan ja siiviltään vastaavia löytyy Garretin valikoimista, ja bolt on-ahtimia on Garrettilla vissiin 6-7kpl.
Turbo-Tumppi Wrote:Minulle ehdoteltiin myös toista ECU:a (merkkiä en nyt muista tähän hätään) ja luin että olisi ollut Tomei:ta parempi.
Mikä olisi Ecu:na paras? Teillä monella on varmasti paljon kokemusta tästä niin ei muuta kuin kommenttia tulemaan.
Monet suosii Apexin Power FC:tä, joka ennen hinnan nousuaan oli monien mielestä hinta/laatu-suhteeltaan se paras mahdollinen.
Monipuolisempia, tarkempia, hienompia, ja arvokkaampia on mm. AEM:n ja HKS:n boxit, mutta on noiden hintakin jo eri luokissa.
BNR32:een on moni saanut hinta/laatu-suhteeltaan parhaan paketin, kun on vienyt vakio ecun Zuikkiksen Z-Poweriin uudelleen mapattavaksi.
BMW X5 4.8is
Posts: 905
Threads: 28
Joined: Oct/2007
Tuuve Wrote:Turbo-Tumppi Wrote:[quote=Turbo-Tumppi ]
Tilasin jo myös Greddyn "Fuel Rail:in" sekä Imusarjan ko. autoon.
Kummatkin lisäävät konehuoneen ulkonäköä kummasti, mutta tehojen kannalta vakiot pystyvät hurjiin lukemiin.
Vakioimusarjan mutka 6:lle sylinterille on huono, mutta ei kuitenkaan sinällään estä toimimista radikaalissa mielessä.
On olemassa 800hv GT-R:iä, joissa on ihan vakio imusarja
Turbo-Tumppi Wrote:Minulle ehdoteltiin myös toista ECU:a (merkkiä en nyt muista tähän hätään) ja luin että olisi ollut Tomei:ta parempi.
Mikä olisi Ecu:na paras? Teillä monella on varmasti paljon kokemusta tästä niin ei muuta kuin kommenttia tulemaan.
Monet suosii Apexin Power FC:tä, joka ennen hinnan nousuaan oli monien mielestä hinta/laatu-suhteeltaan se paras mahdollinen.
Monipuolisempia, tarkempia, hienompia, ja arvokkaampia on mm. AEM:n ja HKS:n boxit, mutta on noiden hintakin jo eri luokissa.
BNR32:een on moni saanut hinta/laatu-suhteeltaan parhaan paketin, kun on vienyt vakio ecun Zuikkiksen Z-Poweriin uudelleen mapattavaksi. Täältä pisteet zuikkiksen lastulle. Vieläkun sen saisi toimimaan ilman maffeja.
Onkohan kukaan koittanut parannella tuota vakioimusarjaa?
Posts: 4,805
Threads: 43
Joined: Sep/2003
Greddyn bensakisko muuten on sisämitaltaan reilusti vakiokiskoa pienempi, eli siis virtaa huonommin. Toki siinä on kierrelähdöt että saa järeämmät bensalinjat kiinni, mutta kyllähän tuommoiset askartelee siihen vakiokiskoonkin jos tarvii.
Sama ehkä vähän noiden imu- ja pakosarjojen kanssa, tuskin mitään käytännön eroa huomaa mutta onpahan komean näköiset.
Ja tomein ecuja on muutama tullut vastaan, ne on lastutettuja vakio-ecuja.. Niissä vaan on lastu asennettu semmoisen salauskannan kanssa, ja kanta valettu epoksilla ecuun kiinni.. Aivan törkeä homma saada tuo irrotettua että saa tavallisen kannan tilalle.
Posts: 54
Threads: 2
Joined: Jul/2010
Pistetääs tänne, kun kerta turboista on kyse..
Tuli tossa kuukaus sitten hommattua tommonen mysteeri-BNR32
Japanista tullut alle vuos sitten ja kenelläkään ei oo mitään hajua mistään asennetuista aftermarket osista, paitsi catback, filsut, ahtopaineensäädin ja -mittari.
Penkissä on käynyt, 420 hp/495 Nm @ 1 bar
Otin tossa projektiks repiä putkiviidakon irti ja kurkata mitkä föönit pellin alla majailee, jospa kävis hyvä tuuri niiden suhteen..
Parin peilin, kameran ja led-otsavalon avuin pääsin kurkkaamaan kompurakotelon merkintöjä, ja rupes näyttämään siltä että siellä olis HKS GT-SS:ät, mutta en oo varma?
Elikkä kompurakotelossa lukee GARRETT ja M24, mutta ei mitään A/R merkintää.. Hukkaportin kellossa lukee HKS.. Voiko tästä vetää jotain johtopäätöksiä? Ois kiva olla varma, ennenku rupee ahtoja kiertämään..
Posts: 767
Threads: 18
Joined: Apr/2005
veikkaisin että vaihdettu vain hks kellot..
Posts: 126
Threads: 17
Joined: Aug/2008
Moro
Mulla on samanlainen mysteeri ja samat merkinnät ahtimessa ku sulla, luulin tosin että ne on hks ahtimet mut sitten 1,5 baria painetta ja kylillä takimmaisesta ahtimesta akselipoikki ja keraamiset pakosiivet pakoputkesta pihalle
Seuraukset: twinit pois ja nyt precision sinkku paikoillaan.
1,3baria 433hv ja 497nm eli 1,5 paineilla ei penkitetty mut levis kuitenki
Nyk: Nissan Skyline BNR32 single+e85
Ex: Nissan Skyline r32 Gts-t type-m
Posts: 126
Threads: 17
Joined: Aug/2008
Joo sori mun vastaus vähän ehkä epäselvä.
Eli älä nosta ahtoja sulla vain kellot vaihdettu niinku mulla, voin tarvittaessa laittaa s.postilla kuvan omasta ahtimesta ja niistä teksteistä mitä siinä on.
Nyk: Nissan Skyline BNR32 single+e85
Ex: Nissan Skyline r32 Gts-t type-m
Posts: 563
Threads: 31
Joined: Jul/2004
Jos ei haluu arvailla niin ahtimien keskiössä pitäs olla tunnistelaatat jossa mallinumero. Joutuu purkaa vaan jonkun verran romua pois että näkee / käyttää jotain peiliviritystä.
Ja jos ei jaksa googlaa niin tässä:
http://homepage.ntlworld.com/tbroom/Turbos.htm
http://sites.google.com/site/tyndago/gt-rturbos
Posts: 2,559
Threads: 70
Joined: Feb/2003
hks:n ahtimissa on ihan kikkarin omat kotelot ja ahtopyörä.
imuputki irti niin näppituntumalla voit koittaa onko kuulalaakeroitu vai liukulaakeroitu akseli.
1991 Pulsar GTI-R
1992 Skyline GT-R
1992 200SX
1982 Honda CB750F
Posts: 54
Threads: 2
Joined: Jul/2010
SKY32 Wrote:Moro
Mulla on samanlainen mysteeri ja samat merkinnät ahtimessa ku sulla, luulin tosin että ne on hks ahtimet mut sitten 1,5 baria painetta ja kylillä takimmaisesta ahtimesta akselipoikki ja keraamiset pakosiivet pakoputkesta pihalle
Seuraukset: twinit pois ja nyt precision sinkku paikoillaan.
1,3baria 433hv ja 497nm eli 1,5 paineilla ei penkitetty mut levis kuitenki
Okei.. Jännitystä kerrakseen
Noniin, tänään tuli sit purettua tarpeeks, jotta näin laatan siellä laakeripesän päällä..
Elikkä siellä luki 3 riviä tekstiä/numeroita
Eka rivi on vähän kysymysmerkki mutta toinen ja kolmas rivi selvillä
1 rivi: 2B0182J (?)
2: G1 7200 N48020
3: 707160-9 mikä viittais GT-SS:ään..?
Mitäs sulla luki siellä?
Jos viittit laittaa kuvaa niin ois kiva
Sitten seuraava mysteeri, mulla on pinkit suuttimet. Eikös alkuperäset oo keltaset? Vois värin perusteella olla nismon 555cc:t, mut milläs tarkistat? Laitoin siitä kyljestä niitä numeroita, mitä nyt suoraan näki googleen mut ei tärpänny
Posts: 418
Threads: 25
Joined: Oct/2002
Kyllä se tuon 707160-9 koodin perusteella näyttäis olevan HKS-SS vastaavat Garretin ahtimet.
Tuskin HKS:iin olisi jätetty garretin koodeja kylkee.
Pinkkien suuttimien pitäisi olla 550cc Nismot ja seuraavaksi kannattaa tsekat mitä ecun kyljessä lukee.
Eli kenen lastuttama on / löytyisikö vaikka Power FC.
Posts: 54
Threads: 2
Joined: Jul/2010
s0jranta Wrote:Kyllä se tuon 707160-9 koodin perusteella näyttäis olevan HKS-SS vastaavat Garretin ahtimet.
Tuskin HKS:iin olisi jätetty garretin koodeja kylkee.
Pinkkien suuttimien pitäisi olla 550cc Nismot ja seuraavaksi kannattaa tsekat mitä ecun kyljessä lukee.
Eli kenen lastuttama on / löytyisikö vaikka Power FC.
Orkkis-ecu siellä taitaa olla, tosin sinetit on poikki ja ruuveja puuttuu sieltä täältä, eli on varmaan lastutettu.. Tuskinpa siitä mitään lisää saa tietää?
Posts: 207
Threads: 8
Joined: Jan/2009
Millä Twinturbo setupilla saa mahdollisimman kaasuunvastaavan ja alakierroksilta heräävän koneen rakennettua.? itselläni on tarkoitus alkaa suunnittelemaan turbojenvaihtoa ja tehotavoitteena olisi se 500whp rajapyykin rikkominen, mielellään vielä sen verran enempi että ei jää epäselväksi että onko tehoa yli vai ali 500whp. Pitääkö minun nyt suoraan mennä jonnekin torbo erikoisliikkeeseen jossa osaavat kertoa vai löytyykö foorumilta valmista tietoa tästä asiasta.?
Posts: 1,296
Threads: 29
Joined: May/2009
Uikku Wrote:Millä Twinturbo setupilla saa mahdollisimman kaasuunvastaavan ja alakierroksilta heräävän koneen rakennettua.? itselläni on tarkoitus alkaa suunnittelemaan turbojenvaihtoa ja tehotavoitteena olisi se 500whp rajapyykin rikkominen, mielellään vielä sen verran enempi että ei jää epäselväksi että onko tehoa yli vai ali 500whp. Pitääkö minun nyt suoraan mennä jonnekin torbo erikoisliikkeeseen jossa osaavat kertoa vai löytyykö foorumilta valmista tietoa tästä asiasta.?
kannattaa varmaan marssia johonkin liikkeeseen kyselemään. vaihtoehtoja on varmasti monia ja pelkillä ahtimilla toi ei tule. saa kyllä pistää aika lailla tuohta palamaan ja budjetti tässä onkin se avainsana ahtimia yms palikoita valitessa.
Posts: 2,559
Threads: 70
Joined: Feb/2003
melkosia veijareita on kyllä tämä foorumi täynnä, no mikäs siinä jos haluaa harrastaa.
Itellä on gtr ihan vakio ahtimilla vielä vaikka hyllyssä olis hks:n 253kympit, musta toi vessa on vaan niin makee ajaa noilla ahtimilla. Kyllä ne vähä rupee ylärekisterissä puutuun mut kyllä on eloo muuten sit. Kyllä varmaa jossain vaiheessa tulee noi vaihettua mut nautitaan nyt sen aikaa kun vakiot puhaltaa vakiona paras!
1991 Pulsar GTI-R
1992 Skyline GT-R
1992 200SX
1982 Honda CB750F
Posts: 238
Threads: 7
Joined: May/2003
Uikku Wrote:Millä Twinturbo setupilla saa mahdollisimman kaasuunvastaavan ja alakierroksilta heräävän koneen rakennettua.? itselläni on tarkoitus alkaa suunnittelemaan turbojenvaihtoa ja tehotavoitteena olisi se 500whp rajapyykin rikkominen
2.6l alakerralla 2 x HKS GT2530 (tai vastaavat) on hyväksi havaittu ratkaisu, mieluusti hieman päivitetyillä nokilla ja mukit/kanget vaihtaen, alakerran henkivakuutukseksi. Polttoainepuolen päivitys, mappaus, öljypumppu, kytkin ym. tuovat lisäkuluja. Jos vastetta ja vääntökäyrän alapäätä haluaa ihan tosissaan korostaa, iskutilavuuden kasvattaminen on paras lähtökohta, mutta sen tempun jälkeen säästöpossu ei enää kolise.
"You got to think, if a Skyline is the only thing in your life that is exciting or makes you really happy, its not the car is great, its the rest of the life thats crap."
-SteveN, gtr.co.uk board
Posts: 207
Threads: 8
Joined: Jan/2009
hq Wrote:Uikku Wrote:Millä Twinturbo setupilla saa mahdollisimman kaasuunvastaavan ja alakierroksilta heräävän koneen rakennettua.? itselläni on tarkoitus alkaa suunnittelemaan turbojenvaihtoa ja tehotavoitteena olisi se 500whp rajapyykin rikkominen
2.6l alakerralla 2 x HKS GT2530 (tai vastaavat) on hyväksi havaittu ratkaisu, mieluusti hieman päivitetyillä nokilla ja mukit/kanget vaihtaen, alakerran henkivakuutukseksi. Polttoainepuolen päivitys, mappaus, öljypumppu, kytkin ym. tuovat lisäkuluja. Jos vastetta ja vääntökäyrän alapäätä haluaa ihan tosissaan korostaa, iskutilavuuden kasvattaminen on paras lähtökohta, mutta sen tempun jälkeen säästöpossu ei enää kolise.
joo nyt onkin ensimmäisenä tuo alakerran rakennus käynnissä.moottorina on N1 vakio johon vaihdetaan. laakerit, takomännät, kiertokanget, carbonetics 3-levy hiilikuitu, uusi vesipumppu N1, öljypumppi N1 vakio tiivisteet, tasapainoitukset alakertaan, tasopintojen suoristukset, kannen tarkistus ja mahdolliset korjaukset mikäli tarvetta. Tällä kokoonpanolla ajetaan kone sisään ja sen jälkeen aletaan vasta päivittämään turboja ja suuttimia suuttimet nyt 543cc ja turbot n1. Se on vaan hyvä alkaa hyvissä ajoin suunnittelemaan tämmösiä muutoksia. alakerta nyt kuitenkin on jo päivittymässä suuremmille tehoille.
onko se nyt vaan niin että kun aletaan tehoa lisäämään niin tehoalue supistuu ja nousee ylemmille kierroksille väkisten? onko mahdollista saada paremmin alhaalta ahtava kone hyvin mietityllä turbo setupilla? twinturbona olen itse kuvitellut saatavan paremman kaasuunvastaavuuden.?
|