Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
E85 etanolia tankkiin?
#1
Eli jos tuollaista saapi mahdollisesti syksyllä tankkailla, niin tuli vaan mieleen mitä muutoksia tarvitsee 20 vuotta vanhaan ruiskutekniikkaan tehdä, ilman konerikon uhkaa?
Polttoainelinjat kenties uusiksi letkujen osalta, ecu kartalle, suuttimet vaihtoon?, mitä muuta isolla kysymysmerkillä.
Naapurimaassa varmaan olisi paljonkin foorumeilla informaatiota, mutta eipä taivu tuo vasenkätinen.
S13 vakiona vieläkin...
Reply
#2
Tuollainen on tullut vastaan, mutten ole sen enempää lukenut:
http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=279342
Reply
#3
Tinneriä(puhdasta) tankkiin = sama kuin oktaanin korotusaine. 0.5% hyvä seos.
Täysvetoinen Audi V6 Smile
Reply
#4
Puuhis Wrote:Tinneriä(puhdasta) tankkiin = sama kuin oktaanin korotusaine. 0.5% hyvä seos.
Tuo 85 ei tarkoita oktaanilukemaa. Tuskin tuon bensiinin kanssa oktaaniongelmia tulee :Smile
Reply
#5
Kuten tuossa sxoc:n artikkelissa todettiinkin, mitään sen kummempia päivityksiä ei tarvita bensalinjoihin tai tiivisteisiin..

Ainoa "murhe" on tuo uudelleenmappaus. Etanolilla pitää olla noin 30% rikkaampi seos kuin bensalla. Tästä oikeastaan seuraa sekin että suuttimet saattaa joutua vaihtamaan, samoihin tehoihin tarvitaan nyt 30% isommat suuttimet..

Kulutuskin todennäköisesti kasvaa jonkun verran kun ainakin tehoalueet on tuon 30% rikkaammalla. Pintakaasualueet voi kyllä luultavasti antaa mennä bensaseoksilla ilman ongelmia, eli matka-ajossa kulutus voi olla hyvinkin maltillinen..

Reply
#6
Zuikkis Wrote:Kuten tuossa sxoc:n artikkelissa todettiinkin, mitään sen kummempia päivityksiä ei tarvita bensalinjoihin tai tiivisteisiin..

Ainoa "murhe" on tuo uudelleenmappaus. Etanolilla pitää olla noin 30% rikkaampi seos kuin bensalla. Tästä oikeastaan seuraa sekin että suuttimet saattaa joutua vaihtamaan, samoihin tehoihin tarvitaan nyt 30% isommat suuttimet..

Kulutuskin todennäköisesti kasvaa jonkun verran kun ainakin tehoalueet on tuon 30% rikkaammalla. Pintakaasualueet voi kyllä luultavasti antaa mennä bensaseoksilla ilman ongelmia, eli matka-ajossa kulutus voi olla hyvinkin maltillinen..

Stoikiometrinen suhde on E85:lla kuulemani mukaan 16:1 siinä missä bensiinillä 14.7:1.

Lisäksi tehoaikeiden suhteen sytkäennakkoa pystyy kuulemma laittamaan heti jotain 20 asteen luokkia lisää. Miinuspuolena toki on että nakutus on hädin tuskin kuultavissa... Puhtaalla etanolilla käyvä kone ei nakuta lainkaan vaikka tuhojaan laiha seos tekee siinä missä bensiinikin. Aineet palanee kovin eriluonteisesti.
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#7
Etanoli tykkää haperruttaa kumia, joten bensalinjojen kanssa voi tulla jumppaa jossain vaiheessa..

En tiedä oliko mun entisessä autossa paskat bensaletkut, mutta melkein kerran vuodessa sai olla lyhentämässä letkujen päitä kun alkoivat kusta. Silloin tuli tankattua lähes aina ST1:llä ja siihen maailman aikaan he 'salaa' syöttivät asiakkailleen etanolipitoista pensuunia. Ne letkut oli kuitenkin uusittu kun auto hierottiin ajoon kun mä sain kortin :Smile
Reply
#8
Xenon Wrote:Stoikiometrinen suhde on E85:lla kuulemani mukaan 16:1 siinä missä bensiinillä 14.7:1.

Eikös se mee just toisinpäin, eli E85 haluaa rikkaampaa seosta, ei laihempaa.

Muistaakseni E85Confuseden stokiometrinen oli karvan alta kympin. Ja tehoseos taisi olla jotain 6-7 nurkilla. Jossain +300-heppasessa nelarissa tarvii jo olla 1000cc suuttimet. ;D


...mut ei ehkä vielä kannata kauheast hötkyillä, eikös nuo vasta lähteny hakemaan tolle verovapautta Suomessa? Ei kannattane edes yrittää myydä, jos sille lätkästään normaalit polttoaineverot. Eikä tuon hakeminen välttämättä oo nopea homma. :-\


Googlen kautta tosta kyllä löytyy paljon tietoa, jos viitsii haeskella ja lueskella. Niin econosäätelystä, ku virikäytöstäkin. Mutta sen veroedun se vaatii, että olis millään tavalla järkevää.
Reply
#9
Olen tässä sormet ristissä odottanut että koskakohan E85 rantautuisi suomeen. Oma menopeli muutetaan kyllä sille kunhan jakeluverkko on siinä mallissa että sitä saa muualtakin kuin PK-seudulta kahdesta paikasta.
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet; you'll surprise people in the beginning, but in the end, you're still gay.
Reply
#10
kumimuumi Wrote:Silloin tuli tankattua lähes aina ST1:llä ja siihen maailman aikaan he 'salaa' syöttivät asiakkailleen etanolipitoista pensuunia.

Viimeksi ST1:ltä tankatessa (98E) auto alkoi heti prötäillä isoilla kierroksilla vedättäessä verrattuna nesteen vastaavaan bensaan. Eli kyllä se eri tahnaa taitaa niillä vieläkin jossain määrin olla. Auto on säädetty v-powerille, joten ero tuli näin helpommin selville.
Live slow, die old.
Reply
#11
Krister Wrote:Olen tässä sormet ristissä odottanut että koskakohan E85 rantautuisi suomeen. Oma menopeli muutetaan kyllä sille kunhan jakeluverkko on siinä mallissa että sitä saa muualtakin kuin PK-seudulta kahdesta paikasta.

Vakiobokseissa ainakin se hyvä puoli että helposti saa tehtyä omat kartat E85:lle ja tavan bensalle, eli kytkimestä vaan kääntää kun bensalaatu vaihtuu.
Reply
#12
Zuikkis Wrote:
Krister Wrote:Olen tässä sormet ristissä odottanut että koskakohan E85 rantautuisi suomeen. Oma menopeli muutetaan kyllä sille kunhan jakeluverkko on siinä mallissa että sitä saa muualtakin kuin PK-seudulta kahdesta paikasta.

Vakiobokseissa ainakin se hyvä puoli että helposti saa tehtyä omat kartat E85:lle ja tavan bensalle, eli kytkimestä vaan kääntää kun bensalaatu vaihtuu.

Kehitä nyt hyvä mies siihen sellainen portaaton säädin, koska väki kumminkin tankkailee ristiin ja tankissa on cocktailia. Pääsee sitten liukusäätimellä arvioimaan "ööh 98E:tä on 13 litraa ja E85:tä noin 22 litraa eli säädän lastun asentoon..." :Smile
Turpa kiinni ja näyttele iloista.
Reply
#13
K2 Wrote:
Zuikkis Wrote:
Krister Wrote:Olen tässä sormet ristissä odottanut että koskakohan E85 rantautuisi suomeen. Oma menopeli muutetaan kyllä sille kunhan jakeluverkko on siinä mallissa että sitä saa muualtakin kuin PK-seudulta kahdesta paikasta.

Vakiobokseissa ainakin se hyvä puoli että helposti saa tehtyä omat kartat E85:lle ja tavan bensalle, eli kytkimestä vaan kääntää kun bensalaatu vaihtuu.

Kehitä nyt hyvä mies siihen sellainen portaaton säädin, koska väki kumminkin tankkailee ristiin ja tankissa on cocktailia. Pääsee sitten liukusäätimellä arvioimaan "ööh 98E:tä on 13 litraa ja E85:tä noin 22 litraa eli säädän lastun asentoon..." :Smile

Vähän vaikeeks voi mennä ;D
Buy it, use it, break it, fix it, Trash it, change it, mail - upgrade it, Charge it, point it, zoom it, press it,Snap it, work it, quick - erase it, Write it, cut it, paste it, save it, Load it, check it, quick - rewrite it, Plug it, play it, burn it, rip it, Drag and drop it, zip - unzip it, Lock it, fill it, call it, find it, View it, code it, jam - unlock it, Surf it, scroll it, pause it, click it, Cross it, crack it, switch - update it, Name it, rate it, tune it, print it, Scan it, send it, fax - rename it, Touch it, bring it, Pay it, watch it, Turn it, leave it, start - format it.
Reply
#14
Zuikkis Wrote:Vakiobokseissa ainakin se hyvä puoli että helposti saa tehtyä omat kartat E85:lle ja tavan bensalle, eli kytkimestä vaan kääntää kun bensalaatu vaihtuu.

Eli jos hifistelemään haluisi ruveta, niin tuplatankit ja linjat joissa magneettiventtiilit eri laaduille, mutta ei taida maksaa itseään takaisin.
S13 vakiona vieläkin...
Reply
#15
Vanha aihe, mutta nythän sitä on tulossa! Voi kristerikin ottaa sormet pois rististä ;D

Ensikuun alussa pkseudulle avautuu muutama E85 pumppu. Smile
http://www.500whp.net

Those who know GTR's can't explain. Those who don't - cannot understand.
Reply
#16
TMConfusedtä muistan lukeneeni noista muutoksista mitä pitää tehdä moottorille jos haluaa sen muuttaa etanolilla käyväksi. Siinä sanottiin että PA linjat, kartat, imuventtiilit ja kannentiiviste pitää vaihtaa etanoloa sietäviin malleihin. Ja optimi ilma/PA suhde oli just jotain 9.8 : 1

Kenellä on ensimmäisenä etanolilla kulkeva datsuni kerhossa? Wink

Tuo vaihtoehtoinen polttoaine saisi kyllä tulla joutuisammin tännekkin. Saahan sillä enemmän tehoakin Big Grin
Reply
#17
markkui Wrote:TMConfusedtä muistan lukeneeni noista muutoksista mitä pitää tehdä moottorille jos haluaa sen muuttaa etanolilla käyväksi. Siinä sanottiin että PA linjat, kartat, imuventtiilit ja kannentiiviste pitää vaihtaa etanoloa sietäviin malleihin. Ja optimi ilma/PA suhde oli just jotain 9.8 : 1

Kenellä on ensimmäisenä etanolilla kulkeva datsuni kerhossa? Wink

Tuo vaihtoehtoinen polttoaine saisi kyllä tulla joutuisammin tännekkin. Saahan sillä enemmän tehoakin Big Grin
Eipä tuo taida vaatia kuin vähän järeemmän bensapuolen ja uuden säädön, eli ei ongelmaa. Voi zuikilla tulla kiireiset ajat ja mäntämyyjillä on kesä pelastettu. Voi niitä ca kone parkoja


Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#18
St1:n uusi Refuel-korkeaseosetanoli vähentää autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 80 %
Uusi kotimainen polttonesteinnovaatio tuo suomalaiselle autoilijalle ennen näkemättömiä valinnan mahdollisuuksia

Energiayhtiö St1:llä on käynnissä VTT:n kanssa kehityshanke, jossa testataan ja viimeistellään uutta korkeaseosetanolia Suomen markkinoille. Uusi Refuel-polttoneste vaatii flexifuel-auton, joita on Suomessa hankkeen ansiosta jo saatavilla. Tuotteessa tulee olemaan 80-85 % bioetanolia, jota St1 valmistaa suomalaisesta elintarviketeollisuuden biojätteestä Etanolix®-konseptillaan. Kotimaisella kehitystyöllä alan huippujen kanssa tuotetta kehitetään pohjoisen haasteellisiin ilmasto-olosuhteisiin ja siten suomalaisille autoilijoille parhaiten sopivaksi.

Refuel on läpimurto ympäristöä säästävien polttonesteiden kehityksessä – bioetanolin osuus polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 %. Samalla suomalaiset autoilijat saavat käyttöönsä suomalaisiin oloihin kehitetyn korkeaseosetanolin, jonka kylmäkäynnistysominaisuuksia on myös parannettu mm. valitsemalla seokseen bensiinin erikoiskomponentteja. Uudelle korkeaseosetanolille kehitetään yhdessä VTT:n kanssa laajan koeohjelman avulla optimikoostumus parhaimman mahdollisen toimivuuden takaamiseksi Suomen olosuhteissa.

Refuel-korkeaseosetanolin jakelu laajenee hankkeen edetessä

Kaksivuotisen kehityshankkeen jakeluvaihe alkaa 1.4.2009, kun Refuel tulee myyntiin pääkaupunkiseudun kolmella St1-jakeluasemalla: Mäkkylässä, Herttoniemessä ja Vallilassa. Jakeluasemien hintatauluissa ja polttonestepistooleissa laadun tunnuksena on RE85.

RE85:n hinta asettuu vähintään 30 senttiä 95E bensiiniä alemmaksi. Näin autoilijalle ei aiheudu lisäkustannuksia uuden korkeaseosetanolipolttoaineen alemmasta energiasisällöstä.

”Jokainen meistä voi vaikuttaa ilmastonmuutokseen pienillä käytännön teoillaan. Autoilijalla on nyt konkreettinen mahdollisuus omalta osaltaan vähentää merkittävästi ilmaston lämpenemistä kiihdyttäviä fossiilisia hiilidioksidipäästöjä” toteaa St1 Biofuels Oy:n toimitusjohtaja Mika Aho.

Jatkossa RE85:n jakeluverkosto laajentuu tarvittaessa kysynnän mukaan. St1 uudistaa jatkuvasti jakeluasema-verkostoaan ja varmistaa asemien tekniset valmiudet polttonesteen laajamittaiseen jakeluun tulevaisuudessa. Yhtiön tavoitteena on vakiinnuttaa tuote pysyvästi Suomen markkinoille.

RE85 mahdollistaa ympäristöä säästävien flexifuel-autojen maahantuonnin

St1:n RE85 täyttää teknisesti E85-polttonesteen laatustandardin eli se soveltuu eri automerkeillä jo olemassa oleviin flexifuel-malleihin. Flexifuel-autot voivat nimensä mukaisesti joustavasti käyttää polttonesteenä sekä korkeaseosetanolia että tavallista bensiiniä, molempia tankataan samaan polttoainesäiliöön. Uuden korkeaseosetanolin markkinoille tulon myötä GM, Volvo ja Ford tuovatkin Suomeen näitä automalleja, joilla muuten jo ajetaan eri puolilla maailmaa. Bioetanolikäyttöön soveltuvien automallien uskotaan kiinnostavan niin ympäristötietoisia suomalaisia kuluttajia kuin yrityksiäkin – etenkin, kun ympäristöä säästävä bioetanoliautoilu ei kaadu lisäkustannuksiin.

Suomalainen polttonesteinnovaatio kehityksen kärjessä

EU:n liikenteen biopolttoainedirektiivin mukainen tavoite Suomessakin myytävien liikenteen polttonesteiden osalta on sisältää biokomponentteja 5,75 % energiasisällöstä ensi vuonna. Nykyinen käyttövelvoitelaki edellyttää osuuden olevan jo tänä vuonna 4 %. Biokomponenttien osuudet tulevatkin kasvamaan jatkossa nopeassa tahdissa - EU:n ilmasto- ja energiapaketin tavoitteet vuodelle 2020 linjaavat jo huomattavat tiukennukset mm. kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen, uusiutuvien energialähteiden käyttöön sekä niiden osuuteen liikenteessä.

St1 tuottaa bioetanolia Etanolix®-konseptillaan elintarviketeollisuuden jätteistä ja sivuvirroista hajautetun tuotannon idealla eli tuotantoyksiköt viedään sinne missä jätettä syntyy ja niiden tuottama bioetanoli väkevöidään Haminan absolutointilaitoksessa. St1 on Suomen ainoa etanoliliikennepolttonesteen tuottaja ja pystyy jalostamaan liikennepolttonesteen biokomponentin elintarviketeollisuuden jätteistä ja sivuvirroista puhtaimmalla tavalla maailmassa.

Oma bioetanolituotanto onkin mahdollistanut St1:lle erilaiset kehityshankkeet, kuten käynnissä oleva hanke uudenlaisen jätepohjaisen korkeaseosetanolin kehittämisestä yhteistyössä VTT:n kanssa. VTT:n rooli hankkeessa korostuu erityisesti polttonesteen elinkaaritarkasteluissa ja tuotelaadun optimoinnissa Suomen ilmasto-olosuhteisiin sekä kenttäkokeiden toteutuksessa. Valtiovarainministeriö on myöntänyt hankkeen kohteena olevalle korkeaseosetanolille verohuojennuksen. St1:n ja VTT:n yhteistyön tarkoituksena on tuottaa markkinoille kustannuksiltaan kilpailukykyisiä ympäristöä merkittävästi säästäviä uusiutuvaan energiaan pohjautuvia liikenteen biopolttoaineita.

”EU:n ilmasto- ja energiapaketin tavoitteet merkitsevät erittäin suuria haasteita myös liikenteen energiankäyttöön. Tarvitaan uusia ja innovatiivisia ratkaisuja niin Suomen kuin koko maailman kasvavan liikenteen energianlähteiksi ja - ratkaisuiksi. Toisen sukupolven biopolttoaineiden tuotantoon on kehitetty nyt uusia, Euroopan edistyksellisimpiä tuotteita. St1:n kehittämät uudet polttoaine-etanolin sovellutukset tuovatkin aidosti uusia mahdollisuuksia niin nykyisen 4 %:n käyttövelvoitelain kuin 10 %:n uusiutuvan energian tavoitteen saavuttamiselle liikenteessä vuonna 2020”, linjaa VTT:n tutkimusjohtaja Kai Sipilä (Professor, Vice President, Strategic Research, Energy Technology)

St1:n jätteestä etanolia -konsepti etenee ja kasvaa

St1:llä on tuotannossa kolme Etanolix®-laitosta:Lappeenrannassa, Närpiössä ja Haminassa, jossa sijaitsee myös yhtiön etanolin absolutointilaitos. Seuraavat Etanolix®-yksiköt valmistuvat Vantaalle ja Lahteen. St1 rakentaa tänä vuonna myös bioetanolintuotannon seuraavan laitostyypin Hämeenlinnaan. Uudenlaiset BionolixTM-yksiköt tulevat käyttämään raaka-aineenaan kotitalouksien ja kauppojen erilliskerättyä biojätettä. Uudet raaka-aineet moninkertaistavat hajautetun konseptin mahdollisuudet biopolttoainetuotannossa myös ulkomailla. Suunnitteluvaiheessa olevat seuraavan sukupolven laitostyypit tulevatkin hyödyntämään raaka-aineenaan mm. kotitalouksien, teollisuuden ja kaupan pakkauksia sekä olkea. Etanolix®-konseptin lailla Refuel tulee olemaan suomalainen vientituote.

http://www.st1.fi/index.php?id=2817

&quot;jos tosiasiat eivät tue teoriaa, sen pahempi tosiasioille&quot;
Reply
#19
Lemppa Wrote:Eipä tuo taida vaatia kuin vähän järeemmän bensapuolen ja uuden säädön

Perustuuko tämä mutuun?
Reply
#20
markkui Wrote:
Lemppa Wrote:Eipä tuo taida vaatia kuin vähän järeemmän bensapuolen ja uuden säädön
Perustuuko tämä mutuun?
Ei
500whp.net - Do you have what it takes? 80-luvun perhesedan, 2jz coming soon...
Reply
#21
kävin hakemassa tuota kanisteriin huvikseni joitain litroja. Hinta oli 0.74eur/l ja tavara haisi ihan raa'alle viinalle. 8)
http://www.500whp.net

Those who know GTR's can't explain. Those who don't - cannot understand.
Reply
#22
Montakohan deekua tuon juomiseen kuolee... "Etanolia suoraan mittarista ja halavalla!!"
Live slow, die old.
Reply
#23
Vase Wrote:kävin hakemassa tuota kanisteriin huvikseni joitain litroja. Hinta oli 0.74eur/l ja tavara haisi ihan raa'alle viinalle. 8)

Ei kyllä hinta päätä huimaa. Smile
'97 Nissan Skyline GTS-T

'96 Subaru Legacy RS
Reply
#24
Eilisessä Start! -ohjelmassa oli juttua aiheesta. Video löytyy nelosen nettisivuilta:

http://www.nelonen.fi/start/videot.asp

Tämmöinen kommentti tuli esiin:

"Volvon FlexiFuel auton polttoaineeksi käy tavallinen bensiini, tai sitten etanoli. -Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että etanolia voisi tankata tavalliseen bensa-autoon. Etanoli nimittäin aiheuttaa sähkökemiallisen reaktion auton polttoainejärjestelmässä, ja se puolestaan aiheuttaa korroosiota. Jos etanolia laitetaan tavalliseen bensiinimoottoriin, mm. polttoaineputket kärsivät. Siksi tämän Flexifuel-Volvon polttoainejärjestelmä on etanolinkestävä. Myös auton polttoaineenohjausjärjestelmä ja muutamat muut komponentit ovat erilaisia."
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Reply
#25
Jylppy Wrote:Eilisessä Start! -ohjelmassa oli juttua aiheesta. Video löytyy nelosen nettisivuilta:

http://www.nelonen.fi/start/videot.asp

Tämmöinen kommentti tuli esiin:

"Volvon FlexiFuel auton polttoaineeksi käy tavallinen bensiini, tai sitten etanoli. -Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että etanolia voisi tankata tavalliseen bensa-autoon. Etanoli nimittäin aiheuttaa sähkökemiallisen reaktion auton polttoainejärjestelmässä, ja se puolestaan aiheuttaa korroosiota. Jos etanolia laitetaan tavalliseen bensiinimoottoriin, mm. polttoaineputket kärsivät. Siksi tämän Flexifuel-Volvon polttoainejärjestelmä on etanolinkestävä. Myös auton polttoaineenohjausjärjestelmä ja muutamat muut komponentit ovat erilaisia."

Onkohan tää ollu jonku etanolilla päästelevän entinen auto.. ;D http://www.dnsf.org/forum/index.php?topi...#msg539485
Nissan 200 sx Turbo vm:1990 <br />Nissan Patrol gr 3.0 di vm:2000<br
MB 500 se vm85
Reply
#26
Jylppy Wrote:Eilisessä Start! -ohjelmassa oli juttua aiheesta. Video löytyy nelosen nettisivuilta:

http://www.nelonen.fi/start/videot.asp

Tämmöinen kommentti tuli esiin:

"Volvon FlexiFuel auton polttoaineeksi käy tavallinen bensiini, tai sitten etanoli. -Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että etanolia voisi tankata tavalliseen bensa-autoon. Etanoli nimittäin aiheuttaa sähkökemiallisen reaktion auton polttoainejärjestelmässä, ja se puolestaan aiheuttaa korroosiota. Jos etanolia laitetaan tavalliseen bensiinimoottoriin, mm. polttoaineputket kärsivät. Siksi tämän Flexifuel-Volvon polttoainejärjestelmä on etanolinkestävä. Myös auton polttoaineenohjausjärjestelmä ja muutamat muut komponentit ovat erilaisia."

Riippuu toki myös tuon "tavallisen" bensa-auton määritelmästä. Vanhoissa autoissa saattaa jotain ongelmia tulla. Mitä nyt olen e85forumia lukenut niin ei kyllä avatuissa koneissa ole mitään suurempia ihmeellisyyksiä näkynyt. Tiedä sitten kun tolla ajaa 20 vuotta niin mitkä on kulumiserot verrattuna bensiinikäyttöön. Youtubessahan on ainakin yksi testi kun ajokilla on 100 tuhatta mailia vedetty e85:lla ja avattu kone sen jälkeen. Mitään ihmeellisyyksiä ei löytynyt.

Quote:It is not corrosive to the fuel system or the engine. This is a myth and ethanol is often confused with methanol, which actually have corrosive properties. I’ve run my car for well over two years on E85 without a problem. Some models before 1988 on the other hand may have some parts that are not ethanol resistant. If we are talking Volvo’s, then this mainly applies to the non-electronically injection systems such as K-jet etc. Most cars with electronically fuel injection (EFI) should be resistant to ethanol. Some people say it would kill your engine right away and that you should buy there race fuel instead (of course they say :Smile)
http://www.500whp.net

Those who know GTR's can't explain. Those who don't - cannot understand.
Reply
#27
http://e85forum.com/viewtopic.php?t=85 tuossa aika hyvä lanka aiheesta.
http://www.500whp.net

Those who know GTR's can't explain. Those who don't - cannot understand.
Reply
#28
Kyllähän tuota tosiaan sen vertaa moni käyttää ihan sellasenaan, että taitaa olla ylivarovaisuutta vaan nuo varoitukset. Rohkeimmat tosiaan ihan sellaisenaan. Koskematta edes ohjaukseen. Nykyekut näköjään osaa hanskata jopa tollasen 30% seosmuutoksen.

Suuttimet tapissa olevassa tuota ei tietty kannata kokeilla. ;D
Reply
#29
tuommoista tuolla amerikan foorumilla keskustelivat aiheesta (jenkki)bensa vs. e85

E85 stoich is ~9.7:1, depending on the blend of your favorite gas station. Typical gasoline stoich is 14.7:1.

14.7:1 = lambda 1 for gasoline
9.7:1 = lambda 1 for e85

If your PLX reads 14.7:1, the lambda is (14.7/14.7) = 1.0
If your PLX reads 12:1, the lambda is (12/14.7) = .82
If your PLX reads 11:1, the lambda is (11/14.7) = .75

lisää:
http://honda-tech.com/showthread.php?t=1812349
Moottoriajoneuvojen osat ja tarvikkeet: Smokehouse.fi
Reply
#30
Onkos jollain jo omakohtaista kokemusta kyseisestä aineesta?
Joku kenties maistanutkin tuota jo...? Big Grin
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)