Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
E85 etanolia tankkiin?
#31
GreatDane Wrote:Onkos jollain jo omakohtaista kokemusta kyseisestä aineesta?
Joku kenties maistanutkin tuota jo...? Big Grin

Ruotsissa kuulemma ainakin jonkunasteinen ongelma spurgut jotka tankkaavat suoraan huoltoaseman hanasta omaan pulloon.. Smile Eihän se 15% bensaa seassa ole kuin pieni karvas sivumaku.
Reply
#32
Zuikkis Wrote:
GreatDane Wrote:Onkos jollain jo omakohtaista kokemusta kyseisestä aineesta?
Joku kenties maistanutkin tuota jo...? Big Grin
Eihän se 15% bensaa seassa ole kuin pieni karvas sivumaku.

;D
Reply
#33
markkui Wrote:
Lemppa Wrote:Eipä tuo taida vaatia kuin vähän järeemmän bensapuolen ja uuden säädön

Perustuuko tämä mutuun?


Meillä oli koululla semmone projekti, koitettiin tommoseen Edurance -luokan e30 325 bemariin kuinka helposti/halvalla sen saa toimimaan tuolla polttoaineella.

-mitattiin bensalla tasakaasulla lamdba 1.0 ja kaasupohjassa 0.85 eli normaalit ja pakolämmöt kävi korkeimmillaan 800 asteessa

Sitten lyötiin E85 tankkiin ja koitettiin, toimii tuo ihan kohtalaisesti sellaisenaankin, käy kyllä aika reilusti laihalla. Pakolämmöt ei kuitenkaan noussu kovinkaan paljoa, lämpötulokset ei kyllä ole kovinkaan vertailukelpoisia kun testiä ei ajettu samalla tavalla eri polttoaineilla.
Ilman muutoksia saatiin lambda tasakaasulla 1.2 ja kaasupohjassa 0.95-1.0 pakolämmöt kävi korkeimmillaan 810 asteessa

Sitten nostettiin bensapainetta lähes 6 bariin asti, se ei pelkästään riittänyt vaan seuraavaksi käännettiin ilmamäärämittaria pari pykälää ja laitettiin säätövastus lämpötila-anturin tilalle ja ajettin ja etittiin arvo millä toimi parhaiten, paras tulos saatin kun vastus säädettiin vastaamaan n. 40 asteen moottorinlämpötilaa.
Autoa ei kuitenkaan saatu toimimaan täydellisesti, eli kun lambda säädettiin tasakaasulla lähelle 1.0 meni se täyskaasulla alle 0.7. Toisaalta kun täyskaasu säädettiin n. 0.85 meni tasakaasulla reilusti yli yhden.

Tyhjäkäyntihän tuossa meni lisäksi aika heikoksi humppasi kokoajan ylös alas. Kylmäkäynnistystä ei erikoisemmin testailtu, mutta 20 asteen lämmöstä lähti helposti käyntiin. Ainakin noissa formula fordeissa on ollut kovastikin kylmäkäynnistys ongelmia.
Reply
#34
Olisitte ohjelmoineet ruiskun uusiksi niin se luultavasti olis riittänyt. Kyllä tuosta nyt voisi päätellä että Nissanin saa pelaamaan.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#35
Joo siis esim. formula fordeissa se muutos tehdään siis pelkästään vaihtamalla suuttimet ja moottorinohjaus, ilmeisesti myös pelkällä moottorinohjaimen päivityksellä onnistuu.

Tuossa olikin tarkoituksena ehtiä mahdollisimman halpa ratkaisu, koska tarkoituksena oli että onnistuessaan se olisi tullut käyttöön useassa kymmenessä autossa. Moottorinohjaimen päivitystä kysyttiin, mutta hintaa olisi tullut liikaa. Ohjelmointi ei olisi onnistunut "suoraan" vaan olisi tarvittu vielä emulaattori, että olis saatu säädöt ohjaimelle asti.

Lisäämällä bensansyöttöä onnistuu kyllä helpostikin, jos moottorinohjaimen saa päivitettyä. Bensapuolen kestävyydestä ei ole ollut puhetta sen enempää.

Oamk on tehnyt yhteistyötä Mäkelä racingin kanssa ja sieltä sivuilta löytyykin jotain tietoa, ei nyt mitään kummempa mitä täällä ei olisi mainittu.

http://www.makelaracing.fi/uutisia.htm
http://www.makelaracing.fi/Suomen_puhtai...luokka.pdf
http://www.makelaracing.fi/Infotaulu.pdf
Reply
#36
http://www.iltalehti.fi/autot/2009113010684048_au.shtml

Tuollainen pomppasi nyt silmille, eli kohta siellä on vallan alkomahoolia tankkasi sitten mitä hyvänsä.
E5 ja E10 laadut tekee tuloaan.
S13 vakiona vieläkin...
Reply
#37
Mitäs muuten tapahtuu jos auto säädetään tuolle E85:lle ja sitten joudutaan ajamaan normaalilla 98:lla? Meneekö kone tosi rikkaalle vai kuinka? Olisiko mitään järkeä vielä säädättää harrasteautoa toimimaan tuolle E85:lle?
Japanilaisia ne olla pitää. <br />http://smg.photobucket.com/albums/v712/blobbari/<br />http://www.youtube.com/watch?v=DMuO-8S_0Wg
Reply
#38
Saahan niitä 2 vaihe lastuja. Katkaisijalla valita kumman lastun ottaa käyttöön. Näin ainakin s13 ja muut yhdellä prommilla olevat datsunit. Heittäisin mutuna että ei ole mahdotonta saada toimimaan vaikka auto olisikin varustettu 16bittisellä ECU:lla. Kaksi säätökerta (eri polttoaineilla) ja hiukan pioneerityötä... Zuikkiin vaan yhteyttä Smile
www.mpautotech.com <br /><br />Nissan moottorinohjausten säätöä - myös Nistune! Nyt saatavilla puolia,suuttimia ja bensapumppuja!
Reply
#39
Blobbari Wrote:Mitäs muuten tapahtuu jos auto säädetään tuolle E85:lle ja sitten joudutaan ajamaan normaalilla 98:lla? Meneekö kone tosi rikkaalle vai kuinka? Olisiko mitään järkeä vielä säädättää harrasteautoa toimimaan tuolle E85:lle?

Itse ainakin ajoin koko viime kesän harrasteautollani tuolla polttoaineella ja näin myös jatkossa. Muulle polttoaineelle ei säätöjä tehty. Mikäli kuitenkin pkseudulta meinaa poistua niin ei liene järkevä polttoainevaihtoehto tuo.
http://www.500whp.net

Those who know GTR's can't explain. Those who don't - cannot understand.
Reply
#40
Vase Wrote:
Blobbari Wrote:Mitäs muuten tapahtuu jos auto säädetään tuolle E85:lle ja sitten joudutaan ajamaan normaalilla 98:lla? Meneekö kone tosi rikkaalle vai kuinka? Olisiko mitään järkeä vielä säädättää harrasteautoa toimimaan tuolle E85:lle?

Itse ainakin ajoin koko viime kesän harrasteautollani tuolla polttoaineella ja näin myös jatkossa. Muulle polttoaineelle ei säätöjä tehty. Mikäli kuitenkin pkseudulta meinaa poistua niin ei liene järkevä polttoainevaihtoehto tuo.

Lähinnä juuri tuon takia ajattelinkin että olisi hyvä jos voisi tarpeen niin vaatiessa käyttää bensiiniä. Mutta tuleeko bensan ja etanolin sekoittumisesta ongelmia?
Japanilaisia ne olla pitää. <br />http://smg.photobucket.com/albums/v712/blobbari/<br />http://www.youtube.com/watch?v=DMuO-8S_0Wg
Reply
#41
Blobbari Wrote:Mutta tuleeko bensan ja etanolin sekoittumisesta ongelmia?

Joo ja ei. Hyvin ne sekottuu, nykysessäkin pumppubensassa tosiaan on etanolia ja esmes se tankkiin kipattava jäänesto on (yleensä) etanolia.

Sitten tietty jos tankin pohjalla on x litraa toista ja päälle tankataan y litraa toista, niin se sekotus on tietty jotain siitä välistä. Ei tosin äkkiseltään ajateltuna aiheuta ongelmia, jos ajetaan bensasäädöillä ja suurin osa on bensaa. Toisinpäin taitaa olla tarkempaa.
Reply
#42
Blobbari Wrote:
Vase Wrote:
Blobbari Wrote:Mitäs muuten tapahtuu jos auto säädetään tuolle E85:lle ja sitten joudutaan ajamaan normaalilla 98:lla? Meneekö kone tosi rikkaalle vai kuinka? Olisiko mitään järkeä vielä säädättää harrasteautoa toimimaan tuolle E85:lle?

Itse ainakin ajoin koko viime kesän harrasteautollani tuolla polttoaineella ja näin myös jatkossa. Muulle polttoaineelle ei säätöjä tehty. Mikäli kuitenkin pkseudulta meinaa poistua niin ei liene järkevä polttoainevaihtoehto tuo.

Lähinnä juuri tuon takia ajattelinkin että olisi hyvä jos voisi tarpeen niin vaatiessa käyttää bensiiniä. Mutta tuleeko bensan ja etanolin sekoittumisesta ongelmia?

Kyllä on välillä seassa ollut ysikasiakin kun on tullut ns "tiukka paikka" ;D Ei ongelmia, mutta en ole kyllä uskaltanut vetoja ottaa näin.
http://www.500whp.net

Those who know GTR's can't explain. Those who don't - cannot understand.
Reply
#43
Miten muuten tällä hetkellä jos haluaisi tehdä flexifuel muunnoksen niin millä aftermarket ecuilla tai piggyback boxeilla onnistuu? Ainakin megasquirtilla tuo vissiin onnistuu lisäämällä etanolianturi, mutta entäs muita?
Reply
#44
Piggybageistä ainakin Mapecuja oon säätäny muutaman E85selle ja entisessä autossakin oli semmonen. http://www.mapecu.co.nz/ Loistolaite ja helppo säätää. Sisältää aikalailla kaiken mitä oikeat hallintajärjestelmät.
Maffiakaan ei enää ton jälkeen tarvii.

Nissaneissa halvin tapa tietysti Nistune eli Z-power tai Mp Autotech hoitelee niitä mutta jos ei oo Nissanista kyse niin annan pojot mapeculle
Reply
#45
Papyrus Wrote:Piggybageistä ainakin Mapecuja oon säätäny muutaman E85selle ja entisessä autossakin oli semmonen. http://www.mapecu.co.nz/ Loistolaite ja helppo säätää. Sisältää aikalailla kaiken mitä oikeat hallintajärjestelmät.
Maffiakaan ei enää ton jälkeen tarvii.

Nissaneissa halvin tapa tietysti Nistune eli Z-power tai Mp Autotech hoitelee niitä mutta jos ei oo Nissanista kyse niin annan pojot mapeculle

Peetu tais tarkottaa "oikeaa" flexifuel sydeemiä, eli anturi tankkiin ja ecu säätää sen mukaan itseään lennossa ko. bensasekotukselle sopivaksi, mitä nyt tankissa millonkin sattuu olemaan. Ei pelkkää E85:lle säädettyä ecua.
Reply
#46
megasquirt 2 v3 löytyi valikosta flexfuel anturille korjauskartat. Tiedä sitten miten se käytännössä toimii mutta ainakin optio on jätetty Smile
www.mpautotech.com <br /><br />Nissan moottorinohjausten säätöä - myös Nistune! Nyt saatavilla puolia,suuttimia ja bensapumppuja!
Reply
#47
Jos e85:lla ei kosketa sytkään ollenkaan, niin eikö se silloin anna about samaa voimaa ulos kuin normibensalla? Kuuluko tuossa e85Confusedsa nakutusraja? Osa sanoo ettei kuule mitään, osa taas sanoo ettei naku kuulu yhtä hyvin, mutta on kuitenkin kuultavissa. Lähinnä nyt ihan säätäjiltä kysyn, joilla oikeaa tietoa.

Jos veden sijasta alkaisikin työntämään viinaa koneeseen, auttaa samaan tapaan paljealueen nakutukseen, mutta saa myös voimaa ulos paremmin Smile
500whp.net - Do you have what it takes? 80-luvun perhesedan, 2jz coming soon...
Reply
#48
ExPReS Wrote:Jos e85:lla ei kosketa sytkään ollenkaan, niin eikö se silloin anna about samaa voimaa ulos kuin normibensalla? Kuuluko tuossa e85Confusedsa nakutusraja? Osa sanoo ettei kuule mitään, osa taas sanoo ettei naku kuulu yhtä hyvin, mutta on kuitenkin kuultavissa. Lähinnä nyt ihan säätäjiltä kysyn, joilla oikeaa tietoa.

Jos veden sijasta alkaisikin työntämään viinaa koneeseen, auttaa samaan tapaan paljealueen nakutukseen, mutta saa myös voimaa ulos paremmin Smile
Antaa samaa voimaa ulos jos säätöihin ei kosketa.E85 huonoin ominaisuus on sen olematon nakutusääni.Säätäminen on haastavaa,sillä kone ei nakuta samalla tavalla kuin bensalla ja sitten kun nakuttaa,on jo liian myöhäistä.Kone kannattaakin säätää etanolille että ensin tehdään perusäätö bensalla aina nakurajalle asti ja vasta sitten vaihdetaan polttoaineeksi e85,jonka jälkeen nostellaan sytytystä heti 3-4 astetta.Dynossa säätämällä haetaan kohta jossa teho ei enää nouse.Seosta rikastettaessa moottori tietysti kestää enemmän sytytystä ja näiden seos/sytytyskarttojen säätäminen on sit moottorikohtaista.
-R33 Gts-t Holset,HKS,Vems,NoS,Greddy,Clutchmasters
-
Reply
#49
ExPReS Wrote:Jos e85:lla ei kosketa sytkään ollenkaan, niin eikö se silloin anna about samaa voimaa ulos kuin normibensalla? Kuuluko tuossa e85Confusedsa nakutusraja? Osa sanoo ettei kuule mitään, osa taas sanoo ettei naku kuulu yhtä hyvin, mutta on kuitenkin kuultavissa. Lähinnä nyt ihan säätäjiltä kysyn, joilla oikeaa tietoa.

Jos veden sijasta alkaisikin työntämään viinaa koneeseen, auttaa samaan tapaan paljealueen nakutukseen, mutta saa myös voimaa ulos paremmin Smile

Onko nakutuksesta jo parempaa tietoa? Kuinka paljon ennakkoa E85 sietää enemmän jos moottorin puristussuhteeseen ei kosketa?
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#50
Doni Wrote:
ExPReS Wrote:Jos e85:lla ei kosketa sytkään ollenkaan, niin eikö se silloin anna about samaa voimaa ulos kuin normibensalla? Kuuluko tuossa e85Confusedsa nakutusraja? Osa sanoo ettei kuule mitään, osa taas sanoo ettei naku kuulu yhtä hyvin, mutta on kuitenkin kuultavissa. Lähinnä nyt ihan säätäjiltä kysyn, joilla oikeaa tietoa.

Jos veden sijasta alkaisikin työntämään viinaa koneeseen, auttaa samaan tapaan paljealueen nakutukseen, mutta saa myös voimaa ulos paremmin Smile

Onko nakutuksesta jo parempaa tietoa? Kuinka paljon ennakkoa E85 sietää enemmän jos moottorin puristussuhteeseen ei kosketa?

Eräs opettaja koulustamme (ammattikorkea) teki TM:lle testin turbo saabin koneeseen ja samalla kokeili säätää E85:lle sanoi, että ei saanu nakuttamaan vaikka sääti kuinka ennakkoa lisää jossain vaiheessa vaan vääntö alko tippumaan.
Reply
#51
Karx Wrote:
Doni Wrote:
ExPReS Wrote:Jos e85:lla ei kosketa sytkään ollenkaan, niin eikö se silloin anna about samaa voimaa ulos kuin normibensalla? Kuuluko tuossa e85Confusedsa nakutusraja? Osa sanoo ettei kuule mitään, osa taas sanoo ettei naku kuulu yhtä hyvin, mutta on kuitenkin kuultavissa. Lähinnä nyt ihan säätäjiltä kysyn, joilla oikeaa tietoa.

Jos veden sijasta alkaisikin työntämään viinaa koneeseen, auttaa samaan tapaan paljealueen nakutukseen, mutta saa myös voimaa ulos paremmin Smile

Onko nakutuksesta jo parempaa tietoa? Kuinka paljon ennakkoa E85 sietää enemmän jos moottorin puristussuhteeseen ei kosketa?

Eräs opettaja koulustamme (ammattikorkea) teki TM:lle testin turbo saabin koneeseen ja samalla kokeili säätää E85:lle sanoi, että ei saanu nakuttamaan vaikka sääti kuinka ennakkoa lisää jossain vaiheessa vaan vääntö alko tippumaan.

Juuri näin.
Reply
#52
Karx Wrote:
Doni Wrote:
ExPReS Wrote:Jos e85:lla ei kosketa sytkään ollenkaan, niin eikö se silloin anna about samaa voimaa ulos kuin normibensalla? Kuuluko tuossa e85Confusedsa nakutusraja? Osa sanoo ettei kuule mitään, osa taas sanoo ettei naku kuulu yhtä hyvin, mutta on kuitenkin kuultavissa. Lähinnä nyt ihan säätäjiltä kysyn, joilla oikeaa tietoa.

Jos veden sijasta alkaisikin työntämään viinaa koneeseen, auttaa samaan tapaan paljealueen nakutukseen, mutta saa myös voimaa ulos paremmin Smile

Onko nakutuksesta jo parempaa tietoa? Kuinka paljon ennakkoa E85 sietää enemmän jos moottorin puristussuhteeseen ei kosketa?

Eräs opettaja koulustamme (ammattikorkea) teki TM:lle testin turbo saabin koneeseen ja samalla kokeili säätää E85:lle sanoi, että ei saanu nakuttamaan vaikka sääti kuinka ennakkoa lisää jossain vaiheessa vaan vääntö alko tippumaan.

Etanoli palaa eri luonteella kuin bensiini. 100% etanoli ei kuulemani mukaan nakuta ollenkaan ja E85:llakin nakutus ei ole herkästi kuultavissa. Silti tuhot ovat samanlaisia, sulattaa se etanoliliekkikin.
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#53
Xenon Wrote:
Karx Wrote:
Doni Wrote:
ExPReS Wrote:Jos e85:lla ei kosketa sytkään ollenkaan, niin eikö se silloin anna about samaa voimaa ulos kuin normibensalla? Kuuluko tuossa e85Confusedsa nakutusraja? Osa sanoo ettei kuule mitään, osa taas sanoo ettei naku kuulu yhtä hyvin, mutta on kuitenkin kuultavissa. Lähinnä nyt ihan säätäjiltä kysyn, joilla oikeaa tietoa.

Jos veden sijasta alkaisikin työntämään viinaa koneeseen, auttaa samaan tapaan paljealueen nakutukseen, mutta saa myös voimaa ulos paremmin Smile

Onko nakutuksesta jo parempaa tietoa? Kuinka paljon ennakkoa E85 sietää enemmän jos moottorin puristussuhteeseen ei kosketa?

Eräs opettaja koulustamme (ammattikorkea) teki TM:lle testin turbo saabin koneeseen ja samalla kokeili säätää E85:lle sanoi, että ei saanu nakuttamaan vaikka sääti kuinka ennakkoa lisää jossain vaiheessa vaan vääntö alko tippumaan.

Etanoli palaa eri luonteella kuin bensiini. 100% etanoli ei kuulemani mukaan nakuta ollenkaan ja E85:llakin nakutus ei ole herkästi kuultavissa. Silti tuhot ovat samanlaisia, sulattaa se etanoliliekkikin.

No sulatushan tulee yleensä laihasta seoksesta. Nakutusta nyt meinasin ja eritoten kiinnostaa vertailu huippuväännön ennakoissa bensa vs E85.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#54
Ihan sen kummemmin säätämättäkin voi kuulemma 4-5 astetta lyödä lisää 98E-ennakoihin.. Penkissä sitten hierottava tarkemmin.

Tosiaan vähän vaikea maantiellä säätääkään kun mitään "nakutusrajaa" ei ole, jossain vaiheessa vaan lähtee vääntö laskuun vaikka ennakkoa lisää.

Reply
#55
Njoo....


Nakutusta ei kuule. Ennakkoa pitää lisätä läpi rekisterin reippaalla kädellä, keskelle vähän vähemmän kuin ylös. Tein viime kesänä T4 volvon moottorin pelaamaan RE85 bioetanolilla. Tehtiin niin että ensin bensalla nakurajalle ja sitte bioetanolit tankkiin ja lisää säätöö. Kaikki säätöhommat tiellä ja raikkaan oloinen kampe siitä tuli. Datalogattiin moottorinohjaimeen kaikki mahdolliset ja mahdottomat suureet joiden perusteella sitten hiottiin. Aikaa meni kyllä todella reippaasti mutta hyvä tuli vaikka itse sanonkin.

Hommaan pääsee sisälle kun samaan logiin pistää kaasun asennon, ahto- ja pakopaineen, pakolämmön, ruiskutuksen pituuden, kierrokset, lambdan ja muutaman muun kohteen. Sitten tutkimaan mitä moottorissa tapahtuu. Esimerkiksi sytytysennakko pakolämmön, ahtopaineen ja lambdan funktiona. Loggerin ja antureiden pitää toki olla riittävällä päivitystaajuudella.

Tälleen liikkuu, vetää vittuilematta ylös asti http://youtu.be/FC0gmN0pfwY

Pakolämpöjä on sitten ihan turha tuijottaa. Mittari on vain muutoksen mittaamista varten, absoluutti arvo oli ainoastaan 100 astetta metsässä...

PS: tuollainen kampe kulkee tuolla rajoittajalla aika rajusti nelosella
www.mpautotech.com <br /><br />Nissan moottorinohjausten säätöä - myös Nistune! Nyt saatavilla puolia,suuttimia ja bensapumppuja!
Reply
#56
Tuosta sytytysennakosta E98-RE85, RE85 kestää paljon enemmän ennakkoa mutta siitä ei ollut juurikaan hyötyä tehojen kannalta tuossa saabin koneessa, kuten edellä todettua tuo vääntö vaan lähtee laskuun jossain vaiheessa. Mutta siihen pisteeseen saa ennakkoa lisätä reippaasti verrattuna E98 nakutusrajaan.

Tuossa saabin koneella ajetussa testissä E98 ja RE85 ajettiin lähes samoilla ennakoilla, ja tehoero oli muistaakseni n.20hp, (230hp vs 250hp) siinä kuitenkin testaattiin lisätä RE85 ennakkoa niin kauan kun vääntö alkoi tippua, mutta tehoissa ei muutosta ylöspäin ollut. RE85 palotapahtuma on huomattavasti nopeampi kuin E98 josta johtuen tehoa saadaan myös paremmin vaikka ennakkoa olisi samanverran. Tästä palorintaman nopeasta etenemisestä johtuen todennäköisesti vauriotkin syntyvät huomattavasti nopeammin/voimakkaampina jos RE85 ehtii nakuttamaan, mutta nakutus taitaa johtua lähes ainoastaa liian laihasta seoksesta. Seokset pitää vedossa olla RE85 kanssa rikkaalla mutta taas pienillä kuormilla voi ajella taas melko laihallakin seoksella. Tämä siis tuon saabin koneella tehdyn testin perusteella keskusteltua testaajan kanssa ja käyriä nähneenä.

(Tuossa saabin koneella ajetussa testissä oli 95E10 ja E98 täydellä kuormalla ennakossa 4-5ast ero nakutusrajalla)
Reply
#57
Mikko__ Wrote:Tuosta sytytysennakosta E98-RE85, RE85 kestää paljon enemmän ennakkoa mutta siitä ei ollut juurikaan hyötyä tehojen kannalta tuossa saabin koneessa, kuten edellä todettua tuo vääntö vaan lähtee laskuun jossain vaiheessa. Mutta siihen pisteeseen saa ennakkoa lisätä reippaasti verrattuna E98 nakutusrajaan.

Tuossa saabin koneella ajetussa testissä E98 ja RE85 ajettiin lähes samoilla ennakoilla, ja tehoero oli muistaakseni n.20hp, (230hp vs 250hp) siinä kuitenkin testaattiin lisätä RE85 ennakkoa niin kauan kun vääntö alkoi tippua, mutta tehoissa ei muutosta ylöspäin ollut. RE85 palotapahtuma on huomattavasti nopeampi kuin E98 josta johtuen tehoa saadaan myös paremmin vaikka ennakkoa olisi samanverran. Tästä palorintaman nopeasta etenemisestä johtuen todennäköisesti vauriotkin syntyvät huomattavasti nopeammin/voimakkaampina jos RE85 ehtii nakuttamaan, mutta nakutus taitaa johtua lähes ainoastaa liian laihasta seoksesta. Seokset pitää vedossa olla RE85 kanssa rikkaalla mutta taas pienillä kuormilla voi ajella taas melko laihallakin seoksella. Tämä siis tuon saabin koneella tehdyn testin perusteella keskusteltua testaajan kanssa ja käyriä nähneenä.

(Tuossa saabin koneella ajetussa testissä oli 95E10 ja E98 täydellä kuormalla ennakossa 4-5ast ero nakutusrajalla)

Nopeampi palorintaman nopeushan tarkoittaa juuri sitä, että vaikeempi saada nakuttamaan koska palorintama etenee niin nopeasti sylinterissä, että sylinterin reunoilla ei kerkeä seos itsestään syttymään. Tästähän syystä kierroksilla voidaan nostaa sytytysennakkoa kun pyörteily sylinterissä on tehokkaampaa ja palorintaman nopeus kasvaa. Laihalla taas palorintaman nopeus alkaa tippumaan ja rikkaalla se nousee. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Reply
#58
Karx Wrote:Nopeampi palorintaman nopeushan tarkoittaa juuri sitä, että vaikeempi saada nakuttamaan koska palorintama etenee niin nopeasti sylinterissä, että sylinterin reunoilla ei kerkeä seos itsestään syttymään. Tästähän syystä kierroksilla voidaan nostaa sytytysennakkoa kun pyörteily sylinterissä on tehokkaampaa ja palorintaman nopeus kasvaa. Laihalla taas palorintaman nopeus alkaa tippumaan ja rikkaalla se nousee. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Kannattais ehkä lukasta joku moottoritekniikan kirja.... Wink
Reply
#59
razz3 Wrote:
speed Wrote:
Karx Wrote:Nopeampi palorintaman nopeushan tarkoittaa juuri sitä, että vaikeempi saada nakuttamaan koska palorintama etenee niin nopeasti sylinterissä, että sylinterin reunoilla ei kerkeä seos itsestään syttymään. Tästähän syystä kierroksilla voidaan nostaa sytytysennakkoa kun pyörteily sylinterissä on tehokkaampaa ja palorintaman nopeus kasvaa. Laihalla taas palorintaman nopeus alkaa tippumaan ja rikkaalla se nousee. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Kannattais ehkä lukasta joku moottoritekniikan kirja.... Wink


;D

Ei tekis pahaa sullekaan. Wink
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#60
speed Wrote:
Karx Wrote:Nopeampi palorintaman nopeushan tarkoittaa juuri sitä, että vaikeempi saada nakuttamaan koska palorintama etenee niin nopeasti sylinterissä, että sylinterin reunoilla ei kerkeä seos itsestään syttymään. Tästähän syystä kierroksilla voidaan nostaa sytytysennakkoa kun pyörteily sylinterissä on tehokkaampaa ja palorintaman nopeus kasvaa. Laihalla taas palorintaman nopeus alkaa tippumaan ja rikkaalla se nousee. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Kannattais ehkä lukasta joku moottoritekniikan kirja.... Wink

Näin mulle on moottoritekniikan kurssilla opetettu, jonka materiaalina oli boschin kirja moottoritekniikasta.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)