Aattelin tämmösen topicin luoda kun tuntuu taas, että joudutaan alottaa spekuloinnit puhtaalta pöydältä. Huomasin, että on menny sen verran matskua veks, että esimerkiks n13 jarrumutuilu uupuu yms.
Laitan itte alkuun vähän kaikkee mahollista infoa...
Jarrukonversiot: n14 mallin satulat pitäisi käydä heittämällä eteen (kunhan levytkin vaihdat). Parhain suoraan tehtaalta - bolt-on-jarrupäivitys, mikä on tiedossa, on n15 gti-etujarrut. Itsellä N15 gti-etujarrut asennettu ja se tosiaan on täysin bolt-on.Tämähän tarkoittaa myös sitä, että eteen saa vielä isompia monimäntäsatuloita ostettua, koska gti-r sunnyyn on niitä tehty ja siinä on sama jarrusatula myös. Jarruja taitaa löytyä aina 400mm asti, mutta 20" vannehan ei tunnetusti mahdu sunnyn alle ihan helpolla
Mittaristokonversio: SLX-mallin mittaristo menee LX ja L malleihin vaihtamalla itse mittaristo ja mittariston johtosarja. Saatat joutua vetämään puolalta johdon kierroslukumittaria varten. Johto yleensä vedettävä vain L-malleissa ja vm. -88 jälkeen.
Puskurit: Etupuskuri multivalvesta sopii vanhempiin malleihin suoraan paikoilleen, mikäli myös puskurirungon vaihtaa (menee se vanhaankin, mutta kiinnitys jää kehnoksi). Takapuskurit taitavat mennä ihan suoraan kunhan vain muistaa, että hbsä ja sedanissa on erilaiset takapuskurit. Korisarjojen sivuhelmat ovat samat, kunhan ovimäärä täsmää.
Ovet: HB ja Sedan ovet samanlaiset 2/3 ovisissa. Takaovet eroavat HBsä ja Sedanissa karmin muodon suhteen, muutoin nekin sopisivat suoraan. Takaluukku luonnollisesti erilainen.
Alustasetin kyseiseen laitteeseen saa noin 500e esim. weitec. Suurin ongelma on sunnyn yleinen mataluus, eli joustovara tuntuu loppuvan kesken. Ulosjoustoa on sen sijaan vaikka muille jakaa, joka tekee korista kurviajossa loppujen lopuksi melko "kiikkerän". Yleisen mataluuden vuoksi -40mm sarja riittää täysin sunnyyn. Jos tarvitsee vielä "madaltaa", niin helpoiten se onnistuu _oma_tekoisen korisarjan avulla, sillä kyseiseen malliinhan ei ole lähiaikana tullut kuin yksi korisarja vastaan (poislukien alkuperäiset sarjat). Poissuljettua ei ole myöskään teettää iskareita kyseiseen värkkiin vanhoista hylsyistä (esim. rally-systems oy)
Vanteina menee tiettävästi vanteet aina 17" asti, ET-lukuna noin 40-42 ja vanteen leveytenä 7". Loppu sopeutuminen riippuu renkaan leveydestä ja profiilista sekä siitä, onko renkaassa vannesuojaa. Itsellä tällä hetkellä rengastuksena 195/50R15 ET35 ja vanteen leveys 6.5. Välillä aina rapsuttelee johonkin, mutta tämä johtunee juurikin tuosta että. Niin ja jakohan oli se 4*100 ja vanteen keskireikä 59,1mm.
Sekalaista: Bluebirdin säädettävä tihkukytkin on tismalleen sama, eli menee paikoilleen suoraan (vinkkinä, koska löytyy paremmin markkinoilta). Tarvitset tämän lisäksi aivolaatikon konehuoneen oikeaan laitaan (ilman tihkua musta 6 pinniä, tihkulla ruskea&7 pinniä). Luonnollisesti myös penkit käy ristiin n13/b12. b12 coupesta saa aika näppärät jakkarat, jotka on karvalakkimallia huomattavasti matalemmalla (kuten myös n13 gti:n) b12 coupessa on vaan kaikissa nuo jakkarat melkeen, niin niitäkin on paremmin saatavilla.
Remppavihjeet:
takapään puslaremppaan tarvittavat nippelit ulkomuistista, pultteja joutuu lyhentämään niiden sopimiseks paikalleen. Muista mitata alkuperäiset pultit vielä ennen pulttikauppaan menemistä. Nää on laadittu sen takia, että alkuperäset pultit joutuu yleensä ajaa laikalla poikki kahesta kohtaa, että lähtee irti.
- 2* 140mm M14 pulttia
- 2* 80mm M14 pulttia
- 4* mutsku yllämainittuihin nailonsuojalla
- 2* nissanin oma epäkeskopultti jos ei lähe ehjänä (nissanilta)
- 12* 1,5mm-2mm prikka
- Pari putkenpätkää, jotka sijaitsevat kallistuksenvakaajan molemmassa päässä. Syöpyvät vuosien saatossa, joten jos havaitset syöpymää, vaihda putkenpätkät uusiin. Jos menee tiheekierremuttereita sököks, niin hakemaan nissanilta nekin, sillä ei löytynyt ainakaan Uudenmaan pultista.
ja lisäksi kulmahiomakone katkaisulaikalla, pitkä vääntövarsi, oikeankokoisia hylsyjä (oiskohan ollu 19mm avaimella suurin osa), sekä tietenkin itse puslat ja prässi jolla asentaa uudet puslat. Muista laittaa vaseliinia asennusvaiheessa pultteihin, niin ei hitsaa jumii samalla tavalla kuin ne yleensä tuppaavat jäämään. Hintaa koko setille tulee reilu satku plus oma vaiva.
Eikait täs nyt muuta tähän hätään. Laittakaa samaan malliin lisää vinkkejä ja ohjeita sekä yleistä tietoa.
EDIT: täsmennetty kaikki oikeaksi varmistettu tieto ja lisätty hieman jotain pientä.
Jarruputket kannattaa vaihtaa ajoissa. Motonetistä löytyy valmiina pätkinä liittimillä sekä metritavarana.
Takapää kannattaa uusia kokonaan kerralla, mukaan lukien sen reilun metrin pätkän vasemman ja oikean takapyörän välillä.
Yhdessä pitkässä päivässä tekee, jos auton saa fiksusti ylös. Itse väsäilin useamman päivän, kun en uskonut fiksumpia, ja ostanut kaikkia putkia kerralla
Sitten ne alipaineletkut. Vaihtakaa ihan suosiolla johonkin paksuseinäiseen ja pistäkää kunnolla kiinni.
wex Wrote:Voisinpa itse jatkaa vähän yleisesti myös:
Jarruputket kannattaa vaihtaa ajoissa. Motonetistä löytyy valmiina pätkinä liittimillä sekä metritavarana.
Takapää kannattaa uusia kokonaan kerralla, mukaan lukien sen reilun metrin pätkän vasemman ja oikean takapyörän välillä.
Yhdessä pitkässä päivässä tekee, jos auton saa fiksusti ylös. Itse väsäilin useamman päivän, kun en uskonut fiksumpia, ja ostanut kaikkia putkia kerralla
Sitten ne alipaineletkut. Vaihtakaa ihan suosiolla johonkin paksuseinäiseen ja pistäkää kunnolla kiinni.
Voisin lisätä että samalla kun vaihtaa noita jarruputkia niin bensaletkut samalla. Ainakin kuskinpuolelta takakaaren luota taitaa
aika herkästi hajota.
Oikein hyvä pointti. Ja myös ne bensaputket voi olla huonossa jamassa siitä mutkasta. Itsellä tuli reikä paluuputkeen kun jarruputket vaihdoin. Helppo korjata parilla letkunkiristimellä ja pätkällä letkua
Vanne asiaan sen verran lisäystä että
ET luvut menevät 35-42 sisään.
17*7 205/40/17 pyörii vallanmainioisti 35 luvulla kuhan rullaa kaarien kantit
tai rälläköi pois.
Ruoste asioihin voisi listata yleisimmät.
- Etujalkotilojen nurkat.
- Takajalkotilojen nurkat.
- Takaiskarinkupit ja saumat. (Täyttöaukon takakohta yleensä pahin)
- Etuiskarinkupit ja saumat.
- Ovienpielet.
- Vas. etulokarin etulaita.
- Takasisälokarien etuosat (helmapelti mihin lokarinkaari laskeutuu) molemmat puolet.
- A-pilarin apukuskin nurkka, peltien sauma. (vuotaa vettä)
- Tuulilasin reunukset. (tiivisteen alla)
Mittariston ongelmat.
- Taustavalaistuksen ongelmat korjattavissa kun taittaa niitä hakasia mitkä on siinä "kupissa" mihin laitetaan poltin.
- Vedenlämpö, kierros ja bensamittari temppuilee, vika siinä n. tulitikkuaskin kokoisessa harmaassa laatikossa mittariston takana.
Koriasioista vielä sen verran, että jos n13 sunnyssasi on etukaaret vielä hyvässä hapessa ja lokasuojia ei ole vaihdettu, niin ota lokasuojat irti ja tarkasta tilanne sisäpuolelta. Itsellä ei näkynyt ulkona ruostetta 3v aikana yhtään ja yhtäkkiä mätäni reikälahoksi sisäpuolelta hetkessä (2-3kk). Muu pinta oli aivan virheetön (ruosteen osalta siis) ja yhtäkkiä rupesi lykkäämään kukkaa reilunpuoleisesti.
Peräpään ruosteongelmat liittyvät melko hyvin toisiinsa. Mikäli iskaritornia ei korjata välittömästi sen mädännyttyä, mätänee samassa myös takakaaren alaosa ja helma vähintään alaosastaan ennen kaarta, sillä vesi,suola ja muu sonta pääsee vapaasti suojaamattomille peltiosille.
Itseltä meni koriin liittyen myös noita pohjaproppuja vaihtoon. Ne ovat yksinkertaisesti koriliimalla kiinni olevia peltilappuja ja ne olivat päässeet jostain syystä mätänemään. Tein muovipäällysteisestä rosterista uudet ja löin koriliimalla takaisin kiinni. Alapuolella sitten pitää tietenkin pitää huoli siitä, että massaa on tarpeeksi päällä toimenpiteen jälkeen. Yleensä pohjaproppujen reikien ympärystät ovat siinä samassa rytäkässä kärsineet, joten on hyvä, jos ne puhdistaa kuppiharjalla ja maalaa vähintään ruosteenestopohjamaalille. Jos pohjaproppuja ei laita kuntoon ajoissa, niin ruoste leviää ympärystään ja kosteutta pääsee helposti sisätiloihin.
Quote:Peräpään ruosteongelmat liittyvät melko hyvin toisiinsa. Mikäli iskaritornia ei korjata välittömästi sen mädännyttyä, mätänee samassa myös takakaaren alaosa ja helma vähintään alaosastaan ennen kaarta, sillä vesi,suola ja muu sonta pääsee vapaasti suojaamattomille peltiosille.
Suositeltava toimenpide on asentaa sisälokarit taakse, http://www.lokari.com/?s=t_mallit Nämä suojaa todella hyvin kuralta ja kiviltä. Kunnostettu, tai vielä kuin ihmeen kaupalla ruosteelta säästynyt iskaritorni säästyy ruosteen raiskaukselta entistä paremmin, ja vielä kuin töräyttää kunnon alustasuoja aineet rengaskoteloon ennen loksujen asennusta paikoilleen, niin vielä parempi.
Pikku modaus niihin lokareihin mielestäni on kuitekin kannattavaa tehdä, lokareissa on aika suuret kolot iskareille jotka saa umpeen kätevästi ohulella kumimatolla.
Kumimatoon leikataan keskelle oikeaan kohtaan reikä iskarin suojakumia varten, sekä joustoviillot jousta varten.
Kiinnitys lokariin liimamassalla + ruuveilla, itse käytin lyhyitä ja leveäkantaisia peltiruuveja, pysyy hyvin muovissa.
Vaimennusmattoa kannattaa myös lisätä lokareihin, siitä on hyötyä.
Tohtiskohan tätä topicia lainata sen verran ja kysästä että kuinka monella on/ollut semmoinen N13 yksilö jossa on täysin ehjät nuo takaiskarin yläpäät ettei olisi etes hitsailtu? Itsellä ollut nyt 4kpl N13 sannia ja kaikista on ollut aivan mädät nuo kotelot. :-X
Mai Wrote:Tohtiskohan tätä topicia lainata sen verran ja kysästä että kuinka monella on/ollut semmoinen N13 yksilö jossa on täysin ehjät nuo takaiskarin yläpäät ettei olisi etes hitsailtu? Itsellä ollut nyt 4kpl N13 sannia ja kaikista on ollut aivan mädät nuo kotelot. :-X
En oo uskaltanut vielä katsoa kovinkaan tarkkaan. Ainakin ne on paremmassa hapessa kuin pohja siitä taka-akselin kohdilta, missä pohja nousee. Siitä meni käsi läpi, kotelosta ei
Jos hommais sen leiman nyt ja uhraisi sitten vaikka koko kesän vapaa-ajan siihen, että räjäyttäis sisustan + tekniikan irti autosta, ja hitsaisi kaiken mahdollisen. Jos kestäis toiset 20v vielä
Mai Wrote:Tohtiskohan tätä topicia lainata sen verran ja kysästä että kuinka monella on/ollut semmoinen N13 yksilö jossa on täysin ehjät nuo takaiskarin yläpäät ettei olisi etes hitsailtu? Itsellä ollut nyt 4kpl N13 sannia ja kaikista on ollut aivan mädät nuo kotelot. :-X
Täältä löytyy ainakin yksi n13 jossa ehjät kotelot vielä. oikealta puolelta on pieni pätkä sitä saumaa fiksattu mutta ei muuta.
Helmojakaan takapyörän etupuolta ei tämän vuoksi ole tarvinnut hitsata.
Hyvä huolenpito ja oikeat rusteenestoaineet ovat säästäneet TODELLA ikäviltä peltitöiltä.
Yhtä Sedan n13 takapäätä olen ollut hitsaamassa ja se oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen kerta. Siihen sitten saikin tehdä molemmin puolin lokarin saumat kokonaan ja taakse kulmapalat samoin kun etupuolelle yms.... joka tapauksessa peltiä meni aikalailla.
Joo tuosta munkin N13 kaverin kanssa hitsattiin ne takakotelot aivan kunnolla ja voi jeesus maria mikä savotta. > muutama ärräpääkin siinä taisi tulla. Asiasta kolomanteen kävin viimeviikolla katsomassa yhtä n13 joka oli myynnissä ja se auto oli ollut sillä samalla vanhalla miehellä/papalla uudesta asti ja takakotelot oli aivan ehjät ja kovat ensimmäinen yksilö jossa oon nähnyt ehjät tullu tavaksi että aina kun n13 sunny jossakin liikkeen pihalla seisoo niin käyvä kopeloimassa takaiskareiden yläpäät ;D
- Gti-r n14 takajarrut sopii muokkaamalla taakke (oikea vasemmalle ja vasen oikealle, jotta menevät paikoilleen. Lisäksi napakupit ja käsijarruvaijerit n15-mallista)
- Gti-r etualatukivarret menee heittämällä paikoilleen, camberia tulee lisää ja ajettavuus/vakaus paranee huomattavasti. Samalla pitää vaihtaa myös vakaajatanko täydellisenä.
- b13, n14 alustat pitäis mennä alle myös (erityisesti etuiskarit, takaiskarit vaatii lievää soveltamista, yläpään kiinnitys on jotenkin erilainen ja meinaa jäädä liian matalaks), mutta varmistakaa ennen ostoa
Eritoten tuo b13, n14 iskaripäivitys ehkä kiinnostaa monia kun noihin malleihin on coileja saatavilla.
Flameball Wrote:Lisätääs vielä vähän konversiolistaan palikoita
- Gti-r n14 takajarrut sopii muokkaamalla taakke (oikea vasemmalle ja vasen oikealle, jotta menevät paikoilleen. Lisäksi napakupit ja käsijarruvaijerit n15-mallista)
- Gti-r etualatukivarret menee heittämällä paikoilleen, camberia tulee lisää ja ajettavuus/vakaus paranee huomattavasti. Samalla pitää vaihtaa myös vakaajatanko täydellisenä.
- b13, n14 alustat pitäis mennä alle myös (erityisesti etuiskarit, takaiskarit vaatii lievää soveltamista, yläpään kiinnitys on jotenkin erilainen ja meinaa jäädä liian matalaks), mutta varmistakaa ennen ostoa
Eritoten tuo b13, n14 iskaripäivitys ehkä kiinnostaa monia kun noihin malleihin on coileja saatavilla.
Niin justiin.. oispa eri makiat sunnyssä jotku coilit niin sais menemään aivan maata myöten madallusjousilla/sarjoilla jää aina suhteellisen korkealle ja lisäksi keula jää perää korkeammalle. ???
Kyllä omassa sunnyssa on säilynyt ihmeenhyvin takapää kokonaan. Kuskinpuolella on yksi aivan älyttömän pieni reikä, ja takaovenkohdalla pari. äkkiä vaan korjaukseen tosin auto on ollut yhdellä omistajalla muistaakseni ensimmäiset 12vuotta, ruostesuojattu monena vuotena (kuitit löyty ) sen jälkeen parilla ihmisellä.
Ei mitään havaintoa. Bilsteinin tolpat ja jousista ei mitään havaintoa. Toki renkaiden päällä on enemmän edessä kun takana mut yleisryhti on siten, että keula on alempana. Edessä kun on kaari korkeammalla.
Flameball Wrote:Ei mitään havaintoa. Bilsteinin tolpat ja jousista ei mitään havaintoa. Toki renkaiden päällä on enemmän edessä kun takana mut yleisryhti on siten, että keula on alempana. Edessä kun on kaari korkeammalla.
No niin siis tuota hainkin että mulla ainakin eturenkaan ja kaaren väliin jää enemmän vakoa kuin taakse. voihan se siltikin suorassa olla mutta ei oo oikeen hyvän näkönen. coilit ois mahtavat
Kävinpä tänään repimässä vähän takapenkin verhoiluja pois, että sai katsastuksessa löydetyn reiän esiin.
Tämä löytyi siis takapenkiltä jalkatilasta. Kyseessä on ilmeisesti kahden pellin saumakohta, joka on "ihanasti" bitumin ja jonkun liimamassan alla.
Ilmeisesti ihan tyyppillinen paikka, mihin ruostetta tulee.
mulla oli kanssa ekassa sunnyssä samassa kohtaa tuo reikä...ite vaihdoin koko helmapellin,ku oli yhessä kohtaa reikä...tai katsastusmieshän sen siihen teki :... ;D
Wildchild Wrote:Tänään meni helmasta sormi läpi kun korjasin kässäriä.. huoh
Normisettii tuokin Mätänee _aina_ sisäpuolelta ja menee ihan pitsiks. Itse en aikoinaan nähnyt tarpeelliseks vaihtaa koko helmapeltiä kun muutoin oli hyvässä hapessa koko matkalta.
Oli muuten jännä, luulin eka että vaijeri olisi mennyt poikki. Mutta se oli sitten lähtenyt vaan pois paikoiltaan ??? Luulis että toi on aika varma "lukitus" mekanismi
Oli muuten jännä, luulin eka että vaijeri olisi mennyt poikki. Mutta se oli sitten lähtenyt vaan pois paikoiltaan ??? Luulis että toi on aika varma "lukitus" mekanismi
Irti? :o Eihän sitä meinannut saada irti vaikka purki rummun auki ja ronkki sitä.. ;D
Joo mut johtuu kyllä noista levyjarruista. ihan kauheeta shaissea tuo käsivaijerihärpäke tossa satulassa. tuntuu ettei se vieläkään oikeen toimi kunnolla. >
Flameball Wrote:Normisettii. Omastani korjasin viime vuonna toisen ja tänä vuonna toisen
Omasta sunnystä meni katsastusnaisen mensseli läpi samasta kohasta. ;D
Missä näin? Minusta tuolla meisselillä sorkkiminen on asiatonta puuhaa. Onkohan se edes sallittua? Kyllä se meisseli menee läpi pintaruosteisesta pellistäkin jos kunnolla tökkäistään. Yleensä katsastuksessa koputellaan varovasti sorkkaraudalla (ei terävimmällä kohdalla). Jos mun autoa ronkittais jollain ruuvarilla, niin kyllä mä siitä metelin nostaisin. Olipa se sitten mies tai nainen. Valituksen jälkeen tokaisisin jotenkin näin "Oli kyllä viimeinen kerta, kun täällä asioin. Muuallakin parempaa palvelua kuin täällä.".
Nyk - Nissan Almera 1.6 SLX -98<br />Ex - BMW E36 316i -98<br />Ex - BMW E30 316 -86<br />Ex - Peugeot 405 SRi -88<br />Ex - Toyota Starlet 1.2 -82<br />Ex - Mazda 323 1.3 -84
Itellä kans tuollainen vanha sotaratsu olis tuolla tallissa, kunhan joku ehtis fixata sen kuntoon. Ostin 180tkm ajettuna toiselta omistajalta, täydellinen huoltohistoria kuitteeneen löytyy ja oli pelleiltään hyvä. Toki pientä kukkaa jostain alkoi puskea kun se parivuotta oli käytössä. Sit alettiin sitä hiukan fixaileen ja vähä niinkuin unohtui tonne tallinperälle. Kun jaksais muutaman paikan fixata ja paikkamaalata niin olis autoa vuosiksi vielä. Parhaimpia ton ikäisiä autoja käytössä. Ei voi puhua edes samana päivänä esim. saksalaisten kanssa, niitä kun saa olla jokapäivä roplaamassa. Tossa yksilössä oli kuskinpuolen iskarin yläpää korjattu ja toinenpuoli oli ehjä ja hitsaamaton. Kaikenkaikkiaan tosi hyvä ensiauto kunhan vaan hommaa slx varustelutasolla ja mieluusti vielä multivalve. Toki taitaa se 8 tappinen mennä vähemmällä kun toi 12 venttiilinen, mutta muuten kyllä tykkään tuosta multivalve koneesta enempi.