Posts: 51
Threads: 4
Joined: Oct/2006
Jees, pyyhkijät kitisee ja tuli käytettyä se tuulilasin edessä oleva ritilä irti. Noh, kitinät sain suurimmaksi osaksi pois mutta kuskin puolella se akseli johon itse pyyhkijän varsi kiinnittyy on aivan horo ja ruosteessa. Vajaa milli ettei varsi ota kiinni konepeltiin... Vänkärin puoli oli ihan ok ja uuden näköinen, liekö joskus vaihdettu. Haulla löytyi foorumilta jo tiedotkin mitä pitää ostaa (lainattua toisesta topicista):
Jylppy Wrote:Laitetaas tänne vähän infoa noista P11:n surullisenkuuluisista lasinpyyhkijöistä.. Eli vikanahan on yleensä se, että jompikumpi pyyhkijän läpivientiholkki alkaa kitisemään tai itse nivelet alkavat jumittamaan. Kysäisin alkuperäisosien hintaa, ja ne ovat seuraavanlaiset:
288603J100 PIVOT ASSY-WIPER,NO 2 - 60€ (vasemmanpuoleisen pyyhkijän akselihässäkkä)
2885070N00 PIVOT ASSY-WIPER,NO 1 - 69€ (oikeanpuoleisen pyyhkijän akselihässäkkä)
2884250J00 LINK ASSY-CONNECTING,NO 2 - 27€ (yhdistysakseli, pyyhkijän moottori - oikeanpuoleinen pyyhkijä)
288412F900 LINK ASSY-CONNECTING,NO 1 - 26€ (yhdistysakseli, oikeanpuoleinen pyyhkijä - vasemmanpuoleinen pyyhkijä)
Nämä varaosanumerot pätevät ainakin -99 vuoden P11 GTsä.
Eli siis tuo Pivot Assy, Wiper No. 2 menee vaihtoon. Siihen liittyen kysyisinkin jo valmiiksi josko joku on noita vaihtanut että miten se akseli on siihen kiinnitetty, lähteekö irti helposti? Tilahan on aika ahtaalla... akselin päässä näytti olevan muovimötikkä, onko sen alla mutteri tms? ???
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
Posts: 714
Threads: 20
Joined: Mar/2002
Siitä akselin päästä tosiaan se muokuppi irti, siinä on ihn sitä varten kolokin reunassa mistä sen saa kammettua irti.
Kupin alla 14mm kannalla mutteri. Akseli on kiinni pivotissa sokalla ja käyttövarsi kiinni akselissa kuula -> muovipesä -tyylillä.
We Produced With Spartan Air
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Ja se itse "Pivot assy" on kolmella ruuvilla kiinni siellä muoviritilän alla pellissä. Kannattaa ottaa suosiolla irti koko helahoito. Ne yhdistysakselit lähtee ihan kampeamalla irti niistä nivelistä.
Tolla varaosanumerolla tulee koko hässäkkä, eli se muovimötikkä ja se ite akseli - eli niitä ei saa erikseen. Suosittelen, kun kerran paikat on auki, niin irrotat ja purat sen oikeanpuoloisenkin "pivot assy:n", puhdistat ja laitat vaseliinia täyteen. Samoin se uusi, ei se ainakaan haittaa mitään.
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 51
Threads: 4
Joined: Oct/2006
Jylppy Wrote:Ja se itse "Pivot assy" on kolmella ruuvilla kiinni siellä muoviritilän alla pellissä. Kannattaa ottaa suosiolla irti koko helahoito. Ne yhdistysakselit lähtee ihan kampeamalla irti niistä nivelistä.
Tolla varaosanumerolla tulee koko hässäkkä, eli se muovimötikkä ja se ite akseli - eli niitä ei saa erikseen. Suosittelen, kun kerran paikat on auki, niin irrotat ja purat sen oikeanpuoloisenkin "pivot assy:n", puhdistat ja laitat vaseliinia täyteen. Samoin se uusi, ei se ainakaan haittaa mitään.
Kyllä, näin oli tarkoitus tehdä. Viikonloppuna pistin ensihoidoksi mp ketjuöljyä spray purkista niveliin. Hiljeni.
Posts: 197
Threads: 15
Joined: May/2006
Ite korjasin omastani samaisen ongelman poraamalla muoviholkkeihin isommat reiät ja sitten painoin prässillä sinne justit kupariputken palat. Eivät kulu enää pilalle ja korjaaminen maksoi ehkä n. 1€ ;D
Posts: 51
Threads: 4
Joined: Oct/2006
Niin, tämäkin homma tuli männä viikolla tehtyä. Eli kuskinpuoleinen "pivot assy" tuli vaihdettua uuteen ja samalla käytin sitä toistakin irti. Oli muuten aivan helvetin jumissa verrattuna tuohon uuteen vehkeeseen. Aikani heiluttelin ja rasvailin niin sain liikkumaan edes hiukkasen helpommin. Hiukkasen väljää tuntui jo siinäkin että pitänee viimeistään ensikesänä vaihtaa sekin. Ne akselit tosiaan lähti irti ihan kohtuullista väkivaltaa käyttäen. Reilusti vaseliinia niihin kuppeihin niin josko olisivat kitisemäti.
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Mä kun irrottelin omastani noi "pivot assy":t, niin kumpaakaan ei saanut käsin liikuteltua senttiäkään! -Sokka vaan irti, ja akseli irti siitä muovipalikasta -> santapaperia akselille ja pesu muoville & vaseliinia reilusti, niin johan alkoi luistamaan kuin tyhjää vain.
Ne assyt kun on kätevästi sellasissa kuopissa, johon vesi pääsee kerääntymään - ihme jos ruostuu..
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 51
Threads: 4
Joined: Oct/2006
Jylppy Wrote:Mä kun irrottelin omastani noi "pivot assy":t, niin kumpaakaan ei saanut käsin liikuteltua senttiäkään! -Sokka vaan irti, ja akseli irti siitä muovipalikasta -> santapaperia akselille ja pesu muoville & vaseliinia reilusti, niin johan alkoi luistamaan kuin tyhjää vain.
Ne assyt kun on kätevästi sellasissa kuopissa, johon vesi pääsee kerääntymään - ihme jos ruostuu..
Älä muuta sano. Minä en saanut sitä tappia siitä muovihässäkästä irti kohtuullista voimaa käyttäen niin annoin olla. Pitänee ottaa uusintakierros (= leka) josko se ei tuosta vielä asettunut. Se uusi pivot assy muuten näytti hieman erilaiselta siitä tapin juuresta vanhaan verrattuna, liekö peräti paremmin suojattu? Nähtäväksi jää.
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Vasaran kanssa pelailuksihan se meni joo.. Mutta naputtelemalla lähti kyllä.
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 236
Threads: 20
Joined: Mar/2006
Mulla huutaa kans toi kuskinpuoli aivan pirusti. Mut siis onks sen pyyhkijän varren irrottamiseen joku kikka, vai pitäskö lähtee ihan nostamal?? jotkut spoorit siel näkyy, mut on se varsi aivan hemmetin tiukassa! Ei riittäny kantti vetämään täysiä. Vai enkö osannut lukea noita aikaisempia viestejä. auto on p11-144, mut on varmaa melkeen samanlain hässäkkä ku p11. Ainaki vika täsmää hyvin. ;D
Ex: N13 Sunny GTi 1,6 -87<br />Turha surra, täähän on vain elämää. Onhan päivä vielä huomennakin!
Posts: 51
Threads: 4
Joined: Oct/2006
Rise Wrote:Mulla huutaa kans toi kuskinpuoli aivan pirusti. Mut siis onks sen pyyhkijän varren irrottamiseen joku kikka, vai pitäskö lähtee ihan nostamal?? jotkut spoorit siel näkyy, mut on se varsi aivan hemmetin tiukassa! Ei riittäny kantti vetämään täysiä. Vai enkö osannut lukea noita aikaisempia viestejä. auto on p11-144, mut on varmaa melkeen samanlain hässäkkä ku p11. Ainaki vika täsmää hyvin. ;D
Joo, elikkäs itse pyyhkimen varrethan lähtee kun ensin pyörittelee sen 14mm mutterin irti ja sitten vaan enemmän tai vähemmän väkivaltaa käyttämällä varsi irti. Eikai tuohon sen ihmeempää kikkaa ole, aikansa kun nitkutteli niin lähti. Sen jälkeen se tuulilasin edessä oleva ritilä irti. Ne "pivot assyt" on kiinni kolmella 10mm pultilla pellissä. Moottorilta tulee akseli ensin siihen keskimmäiseen assyyn (lähtee irti painamalla) ja siitä on toinen akseli sitten kuskinpuolen assyyn joka lähtee irti nostamalla. Voi olla tiukassa, voimaa vaan. Molemmille assyille huolellinen rasvaus sekä noihin yhdistysakseleiden "kiinnityskuppeihin" vaseliinia niin eiköhän se siitä hiljene.
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Joo, se pyyhkijänvarsi voi olla mukavan tiukassa niissä booreissa. Ite vaan raakasti nitkuttelin irti, välillä laitoin mutterin muutaman kierroksen takaisin kiinni ja vasaralla napautin siihen päälle (ei sitten täysiä kannata siihen hutkia kuitenkaan..).
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 193
Threads: 23
Joined: Jun/2006
Se varsi lähtee parhaiten vetämällä ylöspäin kohtisuoraa pooriin katsottuna.
Paina nivelen kohdalta vartta vähän alaspäin ja vedä niin pitäis irrota.
Posts: 197
Threads: 15
Joined: May/2006
Tonnikala85 Wrote:Ite korjasin omastani samaisen ongelman poraamalla muoviholkkeihin isommat reiät ja sitten painoin prässillä sinne justit kupariputken palat. Eivät kulu enää pilalle ja korjaaminen maksoi ehkä n. 1€ ;D
Käyttäkää nyt hieman mielikuvitusta ennenkuin maksatte 120€ noista kahdesta pienestä muovinpalasta, kuten itse hieman järkeilin. toimivat kuin uudet ja rahaa korjaamiseen meni todellakin aivan mitätön summa. kupariputkea vain vajaa 10cm.
Posts: 236
Threads: 20
Joined: Mar/2006
Kiitoksia vastauksista. Pitää ens weekendin ottaa irti. Nyt riittää rohkeus, ku tietää ettei oo muuta keinoo kuin raaka voima!! ;D välil on kantti koetuksel nois korjaus puuhis!
Ex: N13 Sunny GTi 1,6 -87<br />Turha surra, täähän on vain elämää. Onhan päivä vielä huomennakin!
Posts: 236
Threads: 20
Joined: Mar/2006
Nyt on se homma kunnossa. Oli kyl varret tosi tiukassa, mut pienel ulosvetäjäl lähti kivuttomasti.
Jylppy Wrote:Ne assyt kun on kätevästi sellasissa kuopissa, johon vesi pääsee kerääntymään - ihme jos ruostuu..
En tiedä oliko järkevä veto, mut itse porasin pienet reijät sinne kuoppien pohjille, ni ei ainakaa vesi seiso niissä. Enkä kyl keksiny, et mitä haittaa niist reijist ois.
Ex: N13 Sunny GTi 1,6 -87<br />Turha surra, täähän on vain elämää. Onhan päivä vielä huomennakin!
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Rise Wrote:En tiedä oliko järkevä veto, mut itse porasin pienet reijät sinne kuoppien pohjille, ni ei ainakaa vesi seiso niissä. Enkä kyl keksiny, et mitä haittaa niist reijist ois.
Ainoa haitta on se, että lähtee ruostumaan jos poraa reiät ja jättää ne vain sellaisenaan sinne.
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 23
Threads: 5
Joined: Jan/2006
Tonnikala85 Wrote:Ite korjasin omastani samaisen ongelman poraamalla muoviholkkeihin isommat reiät ja sitten painoin prässillä sinne justit kupariputken palat. Eivät kulu enää pilalle ja korjaaminen maksoi ehkä n. 1€ ;D Omasta GT.stä korjasin kuskinpuolen pyyhkijän itse ja tuli parempi kuin uusi. Älkää hyvät ihmiset maksako tuosta varresta 60e, kun se on tosi yksinkertainen homma korjata itsekin. Esimerkiksi..poraat muovimötikkään 13mm poralla reiän läpi ja sahaat sisähalkaisijaltaan 12mm ja ulkohalkaisijataan 13mm putkesta pari noin 15mm pätkää putkea. Laita kierrelukitetta akselin kaulalle ja naputtelet putken palaset akselille. Sitten vasellinia tai jotain paksua rasvaa putkien päälle ja painat muovimötikän paikalleen ja kasaan vaan.
Posts: 491
Threads: 18
Joined: Jan/2004
Kaikista näistä hyvistä kikoista olisi ehta valokuva erittäin selventävä lisä.. Kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa..
en ole köyhä, vain ja ainoastaan rahaton
Itelläni on aikas jännä vika noissa pyyhkijöissä.Ostin ton oman Gt:n reilu kuukausi sitten.Pyyhkijät kitisi aivan pirusti ja sulat oli ihan kivikovat.Kävin ostaa uudet sulat ja kitinä hävisi,mut alkoi parin päivän päästä uudelleen.Mutta nyt,kun ilmat kylmeni ja lämpötila laski tähän nollan tuntumaan,niin kitinä hävisi kokonaan.Ja tuntuis nuo pyyhkijän varret ym.kilkkeet olevan kunnossa,mut järki ei nyt oikein sano,et mix toi kitiseminen loppui noiden kelien kylmetessä?
Posts: 78
Threads: 5
Joined: Jun/2006
hieman ohi aiheesta mutta osaisko joku kertoa mistä lähteä vikaa etsimään kun ei pyyhkiät lainkaa palaudu alkuperäiseen asentoon kun esim laittaa tihkulle.? Sama vika etu ja takapyyhkiässä, kummatkin jää tönöttämään suoraan ylöspäin..
Subaru Legacy B4 RSK '00<br />--<br />Ex: Nissan Skyline ECR33 '94<br />Ex: Nissan Primera 2.0l SLX '97
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Ruttunen Wrote:hieman ohi aiheesta mutta osaisko joku kertoa mistä lähteä vikaa etsimään kun ei pyyhkiät lainkaa palaudu alkuperäiseen asentoon kun esim laittaa tihkulle.? Sama vika etu ja takapyyhkiässä, kummatkin jää tönöttämään suoraan ylöspäin..
Takapyyhkijän pitääkin jäädä ylöspäin silloin, kun se on "lepotilassa". Siis näin:
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 78
Threads: 5
Joined: Jun/2006
Jylppy Wrote:Ruttunen Wrote:hieman ohi aiheesta mutta osaisko joku kertoa mistä lähteä vikaa etsimään kun ei pyyhkiät lainkaa palaudu alkuperäiseen asentoon kun esim laittaa tihkulle.? Sama vika etu ja takapyyhkiässä, kummatkin jää tönöttämään suoraan ylöspäin..
Takapyyhkijän pitääkin jäädä ylöspäin silloin, kun se on "lepotilassa". Siis näin:
Katsos joo, joku muistikatkos varmaankin kun muistin että se olisi lepotilassa alhaalla. Mutta, tuo etupyyhin häiritsee aikalailla kun ei palaudu lainkaan automaattisesti vaan pitää palauttaa ite.
Subaru Legacy B4 RSK '00<br />--<br />Ex: Nissan Skyline ECR33 '94<br />Ex: Nissan Primera 2.0l SLX '97
Posts: 1,580
Threads: 37
Joined: May/2002
Ruttunen Wrote:hieman ohi aiheesta mutta osaisko joku kertoa mistä lähteä vikaa etsimään kun ei pyyhkiät lainkaa palaudu alkuperäiseen asentoon kun esim laittaa tihkulle.? Sama vika etu ja takapyyhkiässä, kummatkin jää tönöttämään suoraan ylöspäin..
Kun pyyhkäset niin ne jatkaa siitä alas ja palaa taas ylös?
EXSR20DE: Madallettu (1,4mm) ja portattu kansi, venttiilit muotoiltu, Z-lastu, Piper NISPB285R nokat, säädettävät nokkapyörät, Martelius putkisto, pakosarja ja decat. SuperSprintin pönttö, Apex, kevennetty vauhtipyörä. = Ei se silti mihinkään kulje
Posts: 714
Threads: 20
Joined: Mar/2002
kotka Wrote:Kaikista näistä hyvistä kikoista olisi ehta valokuva erittäin selventävä lisä.. Kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa..
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topi...#msg255633
Tuolla on muutama otos allekirjoittaneen patentoinnista.
We Produced With Spartan Air
Posts: 78
Threads: 5
Joined: Jun/2006
Stano Wrote:Ruttunen Wrote:hieman ohi aiheesta mutta osaisko joku kertoa mistä lähteä vikaa etsimään kun ei pyyhkiät lainkaa palaudu alkuperäiseen asentoon kun esim laittaa tihkulle.? Sama vika etu ja takapyyhkiässä, kummatkin jää tönöttämään suoraan ylöspäin..
Kun pyyhkäset niin ne jatkaa siitä alas ja palaa taas ylös?
Juu, eli kun pyyhkäisee niin sulat jää heti paikalleen kun päästää viiksestä irti eikä palaa lainkaa "lepoasentoon" ellei osaa sitten päästää oikeessa kohdassa irti. Ja sitten jos pissapojalla pesasee lasia niin sulat palaa "lepoasentoon" alas joskus silloin tällöin mutta useammin jää pystyyn taikka keskelle lasia..
Subaru Legacy B4 RSK '00<br />--<br />Ex: Nissan Skyline ECR33 '94<br />Ex: Nissan Primera 2.0l SLX '97
Posts: 122
Threads: 15
Joined: Jul/2005
Morjens
Itellä on ruvennu apukuskin puoleinen pivotti muovi hässäkkä kitisemään ja ajattelin otta sen auki huomenissa, voin ottaa siitä operaatiosta vähän kuvia niin tulee kaikille selväksi mitä siellä muoviritilän alla oikeen on
Posts: 122
Threads: 15
Joined: Jul/2005
Posts: 126
Threads: 1
Joined: Oct/2003
Sompse Wrote:Terve
Tässä pari lisäkuvaa, oli kuskinpuoleinen pyyhkiä nii pirun lujas, että tuli siinä temmellyksessä hajotettua korva siitä pivot muovi hässäkästä, mutta kuten kuvasta näkyy aika heikolla hapella on ollut tuo kuskinpuoleinen aksila. Apukuskin puoleinen aksila ei ollut vielä ruosteessa ollenkaan, mutta jumitti ja vinkuin kääntäessä ihan kiitettävästi. Ei varmaan olisi kauaa mennyt niin lasinpyyhkiän moottori olisi ruvennut polttamaan sulaketta oli tuo vivusto niin kankeassa kunnossa.
Niin yleistä niin yleistä.
Itte jouduin parikin kertaa korjaan noi pivot, sit meni hermot ja hommasin uuden
Posts: 38
Threads: 4
Joined: Apr/2005
Luin haun kanssa muutaman aiheen Primeran pyyhkjöistä, tulin siihen tulokseen että nuo akselit on se mikä kitisee ja aiheuttaa mielipahaa vesisateella ajettaessa. Purin ja kasailin nuo akselit, kun parit hyvät kuvat oli apuna täältä. Pyyhkijtä paikalleen ja testaus ja vanha ominaisuus ei ole kadonnut minnekään. Pyyhkimet siis toimivat näin (lainaus aiemmin tästä ketjusta)
Ruttunen Wrote:Stano Wrote:Ruttunen Wrote:hieman ohi aiheesta mutta osaisko joku kertoa mistä lähteä vikaa etsimään kun ei pyyhkiät lainkaa palaudu alkuperäiseen asentoon kun esim laittaa tihkulle.? Sama vika etu ja takapyyhkiässä, kummatkin jää tönöttämään suoraan ylöspäin..
Kun pyyhkäset niin ne jatkaa siitä alas ja palaa taas ylös?
Juu, eli kun pyyhkäisee niin sulat jää heti paikalleen kun päästää viiksestä irti eikä palaa lainkaa "lepoasentoon" ellei osaa sitten päästää oikeessa kohdassa irti. Ja sitten jos pissapojalla pesasee lasia niin sulat palaa "lepoasentoon" alas joskus silloin tällöin mutta useammin jää pystyyn taikka keskelle lasia..
Mistä seuraavaksi kannattaisi lähteä vikaa etsimään? Toisista aiheista luin että myös tihkurele tai pyyhkijän moottori voisi olla viallsia tässä tapauksessa? Kuinka vaikeita tapauksia nuo ovat purkaa/testata/korjata vai pitääkö ostaa uutta osaa?
EDIT: Muutamaa tuntia myöhemmin yllä olevan kirjoituksen.
Käytin tihkurelettä irti, navat olivat aika puhtaat, pinetä turkoosia hapettumaa, mutta ei pahoin. Puhdistus ei auttanut yllä olevaan vikaan. Ylläolevien kysymys/pohdinnan lisäksi esitän nyt ehkä tyhmän kysymyksen.
Kun pyyhkijät ovat päällä, niin kuuluuko pyyhkijän moottorin heilua ihan reilusti ja samalla kuulua kop kop ääni?
Eli heilahdus ja kop ääni kuuluu kun pyyhkijät vaihtaa liikesuuntaa. Jos joku Primeran omistaja voisi kokeilla konepelti auki käyttää pyyhkijöitä päällä ja katsoa kuinka moottori heiluu.
Almera 1,4 -97 & Octavia 1,4 DSG Combi Elegance -10
|