Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Surullisen kuuluisat pyyhkijät...
#31
Ei itellä ainakaan se moottori juurikaan heilu, ainakin jossain malleissa se perusasento tulee sieltä moottorin sisäisestä kytkimestä, eli kun kun pyyhkiille tulee päälle liipaisu niin moottori pyöriin täyden kierroksen ja pitäisi pysähtyä perus asentoon jos viikseltä ei tule ohjausta uudelleen.

Reply
#32
Tämä voisi olla sopiva topic omaan kysymykseen pyyhkijöistä. Itsellä nuo pyyhkijät jäävät muutaman sentin "perustasosta" ylöspäin kun käyttää kertapyyhkäisyä tai tihkua. Joskus tosin menevät alas asti kiltisti kun on pidempään käyttänyt jatkuvaa pyyhkimistä, mutta tämä on harvoin. Sinänsä ei vielä paha ongelma, mutta ärsyttäväähän tuo on. Asennon voi korjata hipaisemalla kertapyyhkäisyä jolloin pyyhkijät menevät oikeaan asentoonsa (tosin jos liian pitkää vääntää vipua niin lähtevät uudelle kierrokselle ;D) Olisiko kellään jotain apua tälläiseen ongelmaan?
Reply
#33
Tänään tuli sitten purettua nuo osat. Jokainen pulttihan katkesi heti kättelyssä, mutta muuten systeemi purkautui kohtuu helposti. Apparin puoleinen pivotti toimi moitteetta ja pyörii erittäin hyvin, aivan pientä välystä siinä on tosin havaittavissa, mutta olkoon nyt. Kuskin puolen pivotti onkin sitten taasen erittäin välyksetön, se ei liikahtanut yhtään mihinkään ennen crc-käsittelyä. Voisi luulla että vastaus ongelmaani löytyy tuosta kuskin puolen pivotista. Koitetaan saada tota rasvailtua ja jos vaikka lähtisi liikkumaan. Jotain hyviä kikkoja tuon akselin irroittamiseen tai rasvan saantiin tuonne välysiin?
Reply
#34
Sokka päästä irti, ja vasaralla naputtelet sen akselin sieltä pois. Sitten santapaperia ja vaseliinia väliin ja takas nippuun.
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Reply
#35
Ah, sokkahan tossa olikin mikä ton pitää kasassa! Kiitoksia neuvosta, pitää mennä paukuttelemaan.

Edittiä: Ei siitä hyvä laitos tullut oikein ja muovi oli yhdestä kohtaa murtunutkin. Huomenissa ostamaan uusi palikka.
Reply
#36
Nyt olis koko järjestelmä huollettu siellä peltien sisässä. Ongelma tosin ei poistunut, pyyhkimet jäävät edelleen liian ylös tihkulla / pyyhkäisyllä. Seuraavaksi ongelmaa kannattanee lähteä hakemaan itse pyyhkimien moottorista?
Reply
#37
Muutama päivä sitten pysähty kuskinpuoleinen pyyhkijä, purin pois tuulilasin alarunassa olevan muovin ja huomasin, että sieltä oli pudonnut pois paikoiltaan tuo varsi siitä pallosta. Kertokaas meneekö siinä nyt jotain uusiksi vai onko jotain kikkaa korjata asia? :Smile
Reply
#38
JLA Wrote:Muutama päivä sitten pysähty kuskinpuoleinen pyyhkijä, purin pois tuulilasin alarunassa olevan muovin ja huomasin, että sieltä oli pudonnut pois paikoiltaan tuo varsi siitä pallosta. Kertokaas meneekö siinä nyt jotain uusiksi vai onko jotain kikkaa korjata asia? :Smile

Bluebirdin hakureissulla kävi samanlailla. Tienpäällä se saatiin takaisin siihen ja toiminut vuoden.

Oli kivaa kaatosateessa korjata pyyhkiöitä >Sad
Reply
#39
Korjasin ongelman jyräyttämällä reiän pivotiin läpi asti ja pultti ja mutteri, nyt luulis kestävän ;D
Reply
#40
Tonnikala85 Wrote:Ite korjasin omastani samaisen ongelman poraamalla muoviholkkeihin isommat reiät ja sitten painoin prässillä sinne justit kupariputken palat. Eivät kulu enää pilalle ja korjaaminen maksoi ehkä n. 1€ ;D


Kiitos vinkistä, tuli tehtyä tänään sama homma, enää ei kitise ja ei pelkoa että ottaisi konepeltiin kiinni. Kiinnike pultit (ne 3) meni kaikki poikki, mutta panin ruostumattomat tilalle joten nekin pitäs kestää.
P11 97
Reply
#41
Joo... Itselläni hieman erikoisempi ongelma. Jos tähän tietäisitte vastauksen.

Elikkäs ruiskautin pesuainetta tuulilasiin ja sittenhän pyyhkijät norm. pyyhkäsevät itsekseen 3-4kertaa... Mutta mistä mahtaa johtua kun ne JÄI PÄÄLLE!?
Eikä mikään auta. Parasta tässä on vielä se että myös takalasinpyyhkijä jäi päälle vaikka sen ei edes pitäisi pyyhkästä jos ruiskauttaa nestettä tuulilasiin.
Primera P11-144.

Koitettu on:
sulakkeen irroittaminen
akkujohdon irroittaminen
pyyhkijävivun räpläys
Reply
#42
Inz Wrote:Joo... Itselläni hieman erikoisempi ongelma. Jos tähän tietäisitte vastauksen.

Elikkäs ruiskautin pesuainetta tuulilasiin ja sittenhän pyyhkijät norm. pyyhkäsevät itsekseen 3-4kertaa... Mutta mistä mahtaa johtua kun ne JÄI PÄÄLLE!?
Eikä mikään auta. Parasta tässä on vielä se että myös takalasinpyyhkijä jäi päälle vaikka sen ei edes pitäisi pyyhkästä jos ruiskauttaa nestettä tuulilasiin.
Primera P11-144.

Koitettu on:
sulakkeen irroittaminen
akkujohdon irroittaminen
pyyhkijävivun räpläys
Tuosta Primerasta ei niin paljon tietoa ole,mutta veikataan näin yleistietona,että rele tai se viiksi paskana.Veikkaisin relettä.
Reply
#43
Eipä o kokemust mullakaan mut,
Quote:Parasta tässä on vielä se että myös takalasinpyyhkijä jäi päälle vaikka sen ei edes pitäisi pyyhkästä jos ruiskauttaa nestettä tuulilasiin.
tuon takia epäilisin "viikseä"/siihen tuleevaa johdotusta(maata). Tuntuuko se viiksi, normaalilta(kuten ennen)?
Reply
#44
Inz Wrote:Elikkäs ruiskautin pesuainetta tuulilasiin ja sittenhän pyyhkijät norm. pyyhkäsevät itsekseen 3-4kertaa... Mutta mistä mahtaa johtua kun ne JÄI PÄÄLLE!?
Eikä mikään auta. Parasta tässä on vielä se että myös takalasinpyyhkijä jäi päälle vaikka sen ei edes pitäisi pyyhkästä jos ruiskauttaa nestettä tuulilasiin.

Tyyppivika tämäkin, useammassa primerassa (120 ja 144) törmännyt samaan ongelmaan. Edellisen kerran omassani viime viikolla. Ei vaan koskaan ole tullut perehdyttyä noiden sielunelämään, vika kun on hävinnyt aina yhtä salakavalasti kun on tullutkin.
Pesureita käytettäessä yli sekunnin ajan pitäisi viiksen yhteydessä olevan "wiper amplifierin" ohjata pyyhinten moottoreita noin kolmen sekunnin ajan tämän jälkeen. Tämän tiedon ja johtokaavion perusteella olettaisinkin että vika löytyy tuon ohjaimen sisuskaluista. Minulla vika on hävinnyt käyttämällä pesuria niin että tuo sekunnin marginaali täyttyy, irroittamalla ja toistamalla. On saattanut vaatia useamman toiston, mutta aina on alkanut toimia.
Vian perusteellinen tutkiminen vaan on sangen hankalaa, koska yllättäen tila ilmenee kun vettä tulee kuin aisaa eikä liitinten mittaaminen perse pystyssä moottoritien rampissa kaatosateessa ei oikein kuulosta houkuttelevalta Tongue
We Produced With Spartan Air
Reply
#45
Itselläni jumitti pyyhkimet ihan helvetisti. Tihkuasetuksella jäi jumiin. Asia korjaantui hommaamalla pyyhkimen moottori. Uusi murheenkryyni on toi pyyhkimen mekanismi. Ihan laho. 250€ taas köyhempi kun käväsen Nissanilta uuden hakemassa.
Reply
#46
Osaako joku sanoa, onko ne "pivotit" eli muovipalaset kummallakin puolella samoilla mitoilla? Eli esim. pyyhkijän akselin pituus sama?
Kuskin puoleisen otin auki ja se pitää elvyttää, pelkääjän puoleista en kerennyt ottaa kun piti saada auto ajoon.
Reply
#47
Ainakin myydään eri osina marmoritiskillä ja hintakin on eri, tuskin siis ovat täysin identtisiä ainakaan.
Reply
#48
Siis ne valkoiset muoviosat on muistaakseni samanlaiset, mutta pyyhkijänvarren akseleissa on eroa - tai ei itse akseleissakaan, mutta siinä kääntövarsiosassa. Kuskin puoleisessa varressa on yksi pallonivel, ja apukuskin puoleisessa kaksi. Tosta kuvasta vois selvitä jotain:

[Image: 14251015145205.png]

http://nissan4u.com/parts/primera/el_p11...tration_2/
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Reply
#49
Joo kiitos, tässä tapauksessa tuo akselin pituus on ratkaisevaa Smile
Reply
#50

Minä vaihdoin vain keskenään ne valkoiset muoviosat joiden läpi ne akselit menee kun olivat justiinsa samanlaiset.
P11 GT -99
Reply
#51
Jep, viimein löytyi aikaa että kerkesi rassailemaan.
Sorvasin laakerimuovista kokonaan uuden pivotin, tuli paljon parempi kuin uusi Wink

[Image: pivot.jpg]
Reply
#52
Nyt täytyy kyllä kysyä, millälailla toi on parempi kun orkkis?
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Reply
#53
Tukevampaa tekoa, ainevahvuutta enempi. Lisäks se orkkis on jotain höttöä herkästi murtuvaa muovia, tämä ei. Ei pitäis tän auton elinaikana enää hajota.
Reply
#54
Joo, hyvin herkästi kiinnityksessä kyllä murtuu se vanha muovi, tosin 10 vuottakin on saattanu tehdä tehtävänsä. Mites toi pyöreä nyt sitten kiinnitetään anteeksi tyhmyyteni? ???
Reply
#55
Ihan ruostumattomilla M6- pulteilla, tuossa kuvassa ei vaan ollut reikiä vielä porattu.
Reply
#56
Kyllä tommonen omatekele kestää varmasti jos materiaali vaan on oikeaa. Ja kannattaa vähän 60€ osan takia vaiva nähdä Smile
Reply
#57
Itselläni pyyhkijä kitisi. Kävin rasvauttassa sen autokeskuksessa kun itse en saanut pyyhkijän vartta irti. 100€ maksoi 1-2h työ.
Eli jos työkalut löytyy, kannattaa kyllä itse hoitaa.
Reply
#58
Joo pieni vaiva todellakin kannattaa nähdä. Vuoden verran nyt ollu veljen sorvaamat metalliholkit molemmissa pivoteissa ja kertaakaan ei oo vinkunaa kuulunu. Lisäks laitoin rasvaa tarpeeks ;D
Reply
#59
Aihetta sivuten, omassa P11-144: ssä pyyhkijöiden akselit ja vivustot menivät uusiksi.

Onko kellään kokemusta kuuluuko pyyhkijöiden moottorin palloniveleen kiinnittyvä tanko tulla miten tiukasti kiinni ?

kyseisessä yksilössä se ei tartu siihen tiukasti millään, ihme kyllä pysyy paikallaan ajossa monttuteilläkin (pyhällä hengellä tms(?) Tongue).

Sama uudella ja vanhalla tangolla, ihmeen löysälle tuntuu. Muissa nivelissä napsahti mallikkaasti paikalleen paitsi tuo moottorin kohta.
P11-144 '00, Saab 9³ '99
Reply
#60
DeadEyes Wrote:Aihetta sivuten, omassa P11-144: ssä pyyhkijöiden akselit ja vivustot menivät uusiksi.

Onko kellään kokemusta kuuluuko pyyhkijöiden moottorin palloniveleen kiinnittyvä tanko tulla miten tiukasti kiinni ?

kyseisessä yksilössä se ei tartu siihen tiukasti millään, ihme kyllä pysyy paikallaan ajossa monttuteilläkin (pyhällä hengellä tms(?) Tongue).

Sama uudella ja vanhalla tangolla, ihmeen löysälle tuntuu. Muissa nivelissä napsahti mallikkaasti paikalleen paitsi tuo moottorin kohta.


Kyllä sen pitäis samalla tavalla tiukasti tulla kuin muutkin tangot, onko sulla se moottorin pallo sitten kulunut niin paljon tms?
Ajossa: Carina E -92, Jdm Terrano wd21 V6 -93 , Jdm Altezza sxe10 -01.

Työn alla: B11 Wagon -86 Low , P10 Wagon -95 SR20DE, K10 -90 1.2 Pink, Jdm GF8 Wrx Sti Ver3 -97.

Seisokissa: N12 -82 Luumu, K11 viri -97 , K11 -98.

Muut:N14 farkku -95 ,B11 Sgl -85 ,N15 SR -99,Pathfinder V6 -92.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)