Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Takakelkan puslien asennus
#91
jonatani Wrote:Jostan syystä monessa s13 joutuu säätämään coileja eri korkeuksille että saa auton suoraan, ettei tässä olisi nyt siitä sitten kysymys? Silloinhan pyörännapa muuttuu alatukivarteen verrattuna ja sisäänjouston camberikin sitä myötä, että ollaanko tukivarsi suorassa, negatiivisella vai positiivisella puolella?

Hyvä pointti, pitää tarkistaa myös alustan korkeus säädöt kun viikonloppu koittaa.

Btw..heikkona hetkenä soitin marmoritiskille ja kysyin oem puslia noiden flexien tilalle. Vastaus oli eioo ja pistäs ostaa koko takakelkka hintaan 779€.
Heehehheheehhe, vähän upeeta.
Reply
#92
Oli mitä oli mut niitten puslien vika ei toi raapiminen ole. Tai vaikka niin että anna niitten puslien nyt olla rauhassa ja koitat keksiä jonkin muun syyn/ratkaisun tähän hommaan.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#93
S13 taka-alatukivarsien puslat(4kpl), kuuluuko niihin ne neljä vähän "isompaa" puslaa ja muihin varsiin ja olka-akseleihin(taakse) sitte ne loput 12 pienempää? Smile puhutaan siis uretaanipuslista.
Reply
#94
Juhni Wrote:S13 taka-alatukivarsien puslat(4kpl), kuuluuko niihin ne neljä vähän "isompaa" puslaa ja muihin varsiin ja olka-akseleihin(taakse) sitte ne loput 12 pienempää? Smile puhutaan siis uretaanipuslista.

joo
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#95
Niin tuolta ratakettu nettikaupasta kyllä kannattaa kysellä ehjiä niveliä vanhojen tilalle. Pystyvät tekemään tukivarsia myös mittatilaustyönä ja on päitä mitä valita. http://www.ratakettu.fi/store/index.php
Reply
#96
Sen verran tuli eilen katsasteltua pyöränkulmia että huomasin vasemman renkaan olevan melkein 0 camberkulmassa, vatupassi vahvisti epäilyt. Epäilys on että vianorilla pakosti peileissä sanomista kun on minulla kuitenkin mustaa valkoisella että camberia pitäisi olla +2 astetta per puoli heidän laitteiden mukaan ,vaikka ei varmasti sitä ole.

Vasemman puoleinen cabervarsi on yli sentin pidempi kuin oikeanpuoleinen, sekin vahvistaa epäilyni todeksi. Ei tuo takakelkka kuitenkaan voi olla yli senttiä lintassa oikealle, eihän Big Grin ???

Alatukivarret ja kaikki puslat ja nivelet näyttää ihan ehjiltä eikä muutenkaan mitään muuta erikoista takakelkasta löytynyt, prkl vianor.
Reply
#97
Tänään kävin jälleen nelipiste suuntauksessa ja jostain syystä vasemmalla puolella oli camber +2 astetta ja oikealla +2.3. Nyt säädettiin molemmille puolille 2.3 arvoksi ja selkeästi parani tuo vasenkin puoli. Edelleen kyllä kun kanttasin jyrkän kurvin niin sain rapinaa kuulumaan, mutta ei enää sentään pelkästään polkaistaessa raavi kaaret. Edellinen säätö oli noin kk sitten ja silloin molemmat puolet oli samassa arvossa eli jotain päässyt liikkumaan. Kaikki pultit olivat kuitenkin tiukalla.

Nyt pitäs etsiä joku pätevä kulmien säätäjä e-karjalan alueeta joka ymmärtäisi takakelkan asennon ja pyöränkulmien välisen yhteyden ja osaisi vielä sitten entrata kulmat ja kelkan kohdilleen.
Reply
#98
kuski Wrote:Tänään kävin jälleen nelipiste suuntauksessa ja jostain syystä vasemmalla puolella oli camber +2 astetta ja oikealla +2.3. Nyt säädettiin molemmille puolille 2.3 arvoksi ja selkeästi parani tuo vasenkin puoli. Edelleen kyllä kun kanttasin jyrkän kurvin niin sain rapinaa kuulumaan, mutta ei enää sentään pelkästään polkaistaessa raavi kaaret. Edellinen säätö oli noin kk sitten ja silloin molemmat puolet oli samassa arvossa eli jotain päässyt liikkumaan. Kaikki pultit olivat kuitenkin tiukalla.

Nyt pitäs etsiä joku pätevä kulmien säätäjä e-karjalan alueeta joka ymmärtäisi takakelkan asennon ja pyöränkulmien välisen yhteyden ja osaisi vielä sitten entrata kulmat ja kelkan kohdilleen.

Harmikun asut niin kaukana, täällä olis ollu Oulun seudulla pätevä kulmien säätäjä Smile Kelkkaa näistä harvemmin tarvii liikutella.
Jos sulla on säädettävät tangot siellä takana joka suuntaan casteritangot ja cambervarret niin itse tekisin niin että säätäisin ensin sen pituus suuntaisen arvon silmämääräisesti halutuksi kummaltakin puolen eli kaarien keskelle kutakuinkin rengas (jos haluat vakautta enemmän ja suoraan kiihdyttäessä pomppimista vähemmäksi niin renkaat mahdollisimman taakse kaariin, ei liikaa kuitenkaan) ja sitten pystykallistuma halutuksi niin ettei esim rappaa kiinni mutta on stance kohdallaan ja sitten käydä vain auraus säädättämässä nelipyörälaitteilla.

Itsellä ainakin näkee omalla laitteella akselien välisen siirtymän mutta tuo 0 astetta toisella puolen ja 2 astetta toisella kuulostaa siltä kuin mitattaessa olisi tullut jokin virhe tai eturenkaiden camberien välinen ero on liikaa koska mittauslaite ei näe auton koria vaan se suhteuttaa jokaisen renkaan toisiinsa ja jos joku rengas on todella kaukana oikeasta arvosta niin mittavirheitä tulee, eli ensin pitää mitata ja katsoa numerot ja sitten verrata niitä silmämääräisesti todellisuuteen ja sen mukaan lähtä säätämään ja tämän kaiken jälkeen mitata uudelleen niin kappas arvot alkavat näyttämään todellisuutta ja sitten hienosäätö.

Auraus kuitenkin näyttää aina oikein koska siihen ei vaikuta esim. nostimen kierous jne. MUTTA jos auraus on todella pielessä mitattaessa niin sekin antaa mittavirheen esim. 15mm kokonais auraus pielessä jos on mitattaessa niin vaatii säädön ohjearvoon ja uudelleen mittauksen ja hienosäädön. Huom uudelleen mittaus vain jos joku arvo on todella kaukana ohjearvosta eli aina ei tarvitse uudelleen mittailla.

Tuntihan näihin varataan niin ehtii kevyesti mittaan parikin kertaa säätöineen jos hyvä nosturi.


Niin ja kattelin noita sun aikasempia viestejä niin silmä ei valehtele ja näissä ei tuo kelkka pääse liikkumaan varsinkaan uretaanipuslilla niin paljoa että se aiheuttaisi jotain eroa ja varsinkaan jäämään siihen ääriasentoon ja yhtäkkiä liikkumaan toiseen Big Grin

Olis mukava nähdä niitä sun pyöränsuuntausraportteja niin voisin niiden perusteella nähdä missä on vika ja miksi ei ole saatu tasaiseksi niitä arvoja vaikka ne lapulla ovat tasaiset.

Itsellä on omassa S14 kaikki tukivarret säädettäviä edessä ja takana ja myös D2 täysin säädettävä alusta, takana on casterit pituus suuntaiset silmällä säädetty kaarien takaosaan koska ajan driftinkiä radalla ja teen paljon paikoltaan sutilähtöjä niin en tykkää että perä pomppii hullunlailla (nyt ei pompi siis yhtään), camberit ovat takana vajaa -2,5 astetta (stancen takia, eli kaksi ja puoli astetta tarkoittaa 2.30 lukua, esim 2.59 on juurikin 3 astetta), auraus on +1,5mm kokonaisaurausta eli +0,75mm per rengas,
edessä camberit vasemmalla n. -4astetta, oikealla n. -4.25 astetta ja casterit mahdollisimman tasaiset mutta puoltamista on estetty castereilla (ei cambereilla) eli oikean puolen casteria enemmän kuin vasemmalla niin silloin se estää puoltamista oikealle ja toisinpäin vastakkainen.
Edessä taas kokonaisaurausta n. 2mm eli 1mm per rengas.

Semmosta, pistä mailia tai yv. jos haluat tietää jotain enemmän kulmien säädöstä tai muusta ni voin auttaa niin saadaan mieluisaksi se sun auto vaikkakin näin etänä Big Grin

Tästä kuvasta vielä näät demostraationa että mitä tarkotan sillä takarenkaiden pituus suuntaisella säädöllä takaosaan joka tuo vakautta alustageometriaan, eli renkaan etupuolella on silmämääräisesti enemmän tilaa kuin takana, eihän tuo säätö nyt pakollinen aina ole että tietenkin niin miten asiakas haluaa.

[Image: Ilman%20tarraa%20ndash%20Kopio_zps05qwlmyh.jpg]
Reply
#99
Hienoa että löytyy ajatuksia. Tosiaan nyt säädetty uudestaan ja liitteenä on molempien vianor käyntien laput josta näkyy arvotarvot.

Yksi asia mikä ihmetytti uusintasäädössä oli se, että esim toiselta puolelta oli camberia hävinnyt ja toiselle puolelle tullut lisää. Samoin auraukset olivat eläneet.
Alkuun vielä kokeiltiin että kaikki pultit on kireällä. Lapuista näkee itsekkin. Huomatkaa 2 eri päiväystä, nämä molemmat laput on säädettävän cambervarren kanssa.
Ilman näitä driftworksin varsia, ei camberia saatu kohdalleen ollenkaan. Harmi kun ensimmäisestä säätökerrasta puslien asennuksen jälkeen en nopsaan lappua löytänyt.


Attached Files Thumbnail(s)
       

.pdf   Pyöränkulmat 2x Vianor.pdf (Size: 393.15 KB / Downloads: 3)
Reply
kuski Wrote:Hienoa että löytyy ajatuksia. Tosiaan nyt säädetty uudestaan ja liitteenä on molempien vianor käyntien laput josta näkyy arvotarvot.

Yksi asia mikä ihmetytti uusintasäädössä oli se, että esim toiselta puolelta oli camberia hävinnyt ja toiselle puolelle tullut lisää. Samoin auraukset olivat eläneet.
Alkuun vielä kokeiltiin että kaikki pultit on kireällä. Lapuista näkee itsekkin. Huomatkaa 2 eri päiväystä, nämä molemmat laput on säädettävän cambervarren kanssa.
Ilman näitä driftworksin varsia, ei camberia saatu kohdalleen ollenkaan. Harmi kun ensimmäisestä säätökerrasta puslien asennuksen jälkeen en nopsaan lappua löytänyt.

Tuostahan näkee suoraan että sulla on säädetty takana vasenta takarengasta pystympään ja oikeaa rengasta kallelleen enemmän, eli se olisi pitänyt mittausvaiheen jälkeen tarkastaa silmämääräsesti ne pystykallistukset.

Sitten uudelleen säädössä sulla on jätetty oikeapuoli pystykallistus siihen missä oli ja vasentapuolta hieman kallistettu takaisinpäin mutta juurikin vain puolet siitä mitä eka kerralla säädettiin pystyyn.

Huomaa tuo vasen taka auraus ollut 16minuuttia (milleinä usiampi) aurauksella eli onko se todella ollut noin paljon ja se on säädetty kohdalleen eli haritukseen päin ja sitten seuraavassa säädössä se on ollut harituksella eli kaikki arvot vastaavat mittavirheeseen .

Myöskin osaan tuon lapun perusteella sanoa että sulla puoltaa tuo auto oikealle jos päästät ratista irti suoralla tiellä, jos nuo arvot pitävät paikkansa.
Tuossa nyt pitäisi ensimmäisenä korjata tuo etupään pystykallistus kohotettuna ja sen jälkeen uudelleen mitata tarkasti ja säätää haluttuihin arvoihin.

Kannattaa hommata säädettävät reaktiotangot eteen ellei sulla jo ole, (eli ne pitkittäiset tangot) niin saat säädettyä sen puoltamisen pois sieltä mutta se helpottuu kyllä kun nuo pystykallistukset saa kuriin tuolta ilman niitä tankojakin.

Tämäkin epäilyttää kun tuossa kokonaisuudessa tuo vasenpuoli on aina säätöjen ulkopuolella, sun kannattaa ekana katsoa itse silmällä että on tuo vasen etucamberi todellakin enemmän kallellaan kuin oikea puoli eli jos tämä on näin, niin se voi antaa mittavirheen koko suuntauslaitteeseen koska se suuntauslaite vertaa näitä takarenkaita eturenkaisiin ja toisinpäin, se ei nää auton koria eli nyt se näkee että eturengas vasemmalla on tosi kallellaan suhteessa muihin renkaisiin niin se haluaa pitää vasemman takarenkaan kallellaan ulospäin (eli positiivista camberia) suhteessa muihin renkaisiin, tää on oikeasti hankala selittää mutta hoksaat kyllä varmaan mitä koitan sanoa.

Vois jatkaa yv:nä, mutta kyllä tuosta vielä hyvä tulee Big Grin
Reply
Itsekin joskus jonkun auton säätäneenä väittäisin että etucamberit oisi hyvä tasata kymmenen minuutin sisään ja takacambereita nostaisin hieman pystympään jos kaarissa varaa..
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
Reply
Thuuning Wrote:Myöskin osaan tuon lapun perusteella sanoa että sulla puoltaa tuo auto oikealle jos päästät ratista irti suoralla tiellä, jos nuo arvot pitävät paikkansa.
Tuossa nyt pitäisi ensimmäisenä korjata tuo etupään pystykallistus kohotettuna ja sen jälkeen uudelleen mitata tarkasti ja säätää haluttuihin arvoihin.

Kannattaa hommata säädettävät reaktiotangot eteen ellei sulla jo ole, (eli ne pitkittäiset tangot) niin saat säädettyä sen puoltamisen pois sieltä mutta se helpottuu kyllä kun nuo pystykallistukset saa kuriin tuolta ilman niitä tankojakin.

Sinulta kyllä tulee hyvää infoa että sinällää voidaan vielä jatkaa ketjuun jos joku muu kohtaa samoja ongelmia. Kunhan pääsee tota omaa hieromaan yksityiskohtaisesti niin sitten varmaan parempi siirtyä yv puolelle.

Minun mielestä etuakselilla ei ole pystykallistuksen säätöä vakiona? Alustana on KW V3 ja muut tukivarret on vakiot paitsi taka-akselilla on Driftworksin camber säätövarret. Camber ilmeisesti sama asia kuin pystykallistus? Laatikossa on vielä taka-akseliin driftworksin aurausvarret jos vakioista meinaa säätö loppua.

Ja tosiaan, auto kyllä taitaa naurettavan vähän puoltaa oikealle Big Grin

Edit1.Eli tartteen ilmeisesti tukivarret eteen missä on cambersäätö mahdollisuus, sekä reaktiotangot. Sen jälkeen silmämääräinen hierominen ja uudestaan säätöön.

Wow, kylläpä homma hieman paisuu 60€ puslien vaihdon seurauksena.
En kyllä edelleenkään tajua et miten tässä näin pääsi käymään prkl Big Grin

Edit2. Onko minulla nyt vasemmassa eturenkaassa pystykallistusta 2 astetta ja 19 minuuttia?
Reply
Eikö sulla ole noissa tolpissa edessä camber-säädettäviä yläpäitä. Noi sun etucasterit on ihan linjassa, sen takia ei tartte alkaa säädettäviä varsia ostellla. Missäs oot todennut että kampeaa oikealle, jos tiellä niin se nyt johtuu ihan tiestä. Ne kun on kallellaan ojaan päin.

Sit toi takapään tohtorointi, takapäässä ei muuten mitata casteria, kuten ei lapussakaan sitä ole. Ja toi pompotus nyt johtuu ihan tukivarsien/kelkkojen geometriasta, tai siis niiden erosta vs. S13 ja S14.

Edessä näyttäis olevan camperissa eroa, sen säätää kuntoon niin good to go. Taino itse ehkä säätäisin takaa tosiaan camperia pienemmälle ja auraukset nolliin mut jos ei kerta kumit mahdu niin ei sitten....
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
Arttu Wrote:Eikö sulla ole noissa tolpissa edessä camber-säädettäviä yläpäitä. Noi sun etucasterit on ihan linjassa, sen takia ei tartte alkaa säädettäviä varsia ostellla. Missäs oot todennut että kampeaa oikealle, jos tiellä niin se nyt johtuu ihan tiestä. Ne kun on kallellaan ojaan päin.

Sit toi takapään tohtorointi, takapäässä ei muuten mitata casteria, kuten ei lapussakaan sitä ole. Ja toi pompotus nyt johtuu ihan tukivarsien/kelkkojen geometriasta, tai siis niiden erosta vs. S13 ja S14.

Edessä näyttäis olevan camperissa eroa, sen säätää kuntoon niin good to go. Taino itse ehkä säätäisin takaa tosiaan camperia pienemmälle ja auraukset nolliin mut jos ei kerta kumit mahdu niin ei sitten....

Ei ole tolpissa camber säädettävää yläpäätä.

Ei tuo auto minusta puolla mihinkään. Aikoinaan puolti oikealle niin että huomasi selkeästi, mutta nythän nuo kulmat on kohdillaan niin en ole ajatellut että puoltaisi. Pitää tänään kun ajelee kotia niin katsoa että huomaako puoltoa vai ei. On nimittäin eilen vedetty uusi asfaltti duunimestan ja kodin väliin eli tie on kunnossa ja kaltevuuksia varmaan laidasta laitaan, eli koko aikaa ei pitäisi puoltaa samaan suuntaan jos johonkin puoltaa.
Reply
kuski Wrote:Ei ole tolpissa camber säädettävää yläpäätä.
.

Suosittelen hommaamaan niin saat noi etucamberit linjaan. Voihan alakiinnikkeestäkin koittaa jos siellä on sen verran välystä mut luulis tota jo kokeillun säädettäessä.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
Arttu Wrote:Suosittelen hommaamaan niin saat noi etucamberit linjaan. Voihan alakiinnikkeestäkin koittaa jos siellä on sen verran välystä mut luulis tota jo kokeillun säädettäessä.

Riittääköhän http://shop.mamasan.fi/product/show/3445...ava-ylapaa Tommoisessa säätövarat? Vai voiko joku suositella jotain varmasti hyvää settiä?
Reply
Kiitos että arvostat näitä tietoja, en harvemmin jakele näin avoimesti omia ammattiin liittyviä asioita mutta haluan auttaa ja selvä virhe alusta pitäen ollu tuossa säädössä ja laitteiden mittavirheet on tullu tietämättömyyden takia.

Siellä on 100% säätö edessä camberille alkuperäisenä (iskaritolpan kaksi pulttia ja tarvittaessa sitä säätöä voidaan pirrata lisää halutessa) ja siinä riittää todella hyvin se säätö joka suuntaan, vain jos haluat yli 2 asteen säätöä niin silloin lautaset mutta missään nimessä elä turhaan osta niitä ja ne pitkittäistukivarret hommaa vaan jos auto puoltaa jompaan kumpaan suuntaan koska niillä saadaan pitkittäistä eli casteria säädettyä. Myöskin casterilla voidaan säätää vakautta ja palautumista ohjauksessa driftingissä esim.
Reply
Arttu Wrote:Eikö sulla ole noissa tolpissa edessä camber-säädettäviä yläpäitä. Noi sun etucasterit on ihan linjassa, sen takia ei tartte alkaa säädettäviä varsia ostellla. Missäs oot todennut että kampeaa oikealle, jos tiellä niin se nyt johtuu ihan tiestä. Ne kun on kallellaan ojaan päin.

Sit toi takapään tohtorointi, takapäässä ei muuten mitata casteria, kuten ei lapussakaan sitä ole. Ja toi pompotus nyt johtuu ihan tukivarsien/kelkkojen geometriasta, tai siis niiden erosta vs. S13 ja S14.

Edessä näyttäis olevan camperissa eroa, sen säätää kuntoon niin good to go. Taino itse ehkä säätäisin takaa tosiaan camperia pienemmälle ja auraukset nolliin mut jos ei kerta kumit mahdu niin ei sitten....


Katoppa vähän noita etucastereita uudelleen, vasen rengas on etempänä 21minuuttia kuin oikea rengas niin eihän nuo nyt oo sinnepäinkään kohdallaan ja cambereissa yli puolen asteen ero väärään suuntaan eli vastaan tulevien kaistalle, tuossa nyt kuluu vasen eturengas enemmän sisälaidasta kuin oikea.

Takapäässä ei mitata casteria muutakuin silmämääräisesti mitalla mutta sen säätö vaikuttaa cambereihin ja aurauksiin, pompotusta jos esintyy niin sen saa 100% varmuudella kuriin siirtämällä renkaita taakseppäin, kokemusta on, nämä siis nissaneissa, s-sarjat, skylinet jne..

Ei herneitä säätäjätoverille sitten Smile
Reply
Kremilin Wrote:Itsekin joskus jonkun auton säätäneenä väittäisin että etucamberit oisi hyvä tasata kymmenen minuutin sisään ja takacambereita nostaisin hieman pystympään jos kaarissa varaa..

Juuri näin koska noita etucambereita ei ole tasattu, niin ihan millä tahansa nelipyöräsuuntauslaitteella kun tuon auton nyt mittaa niin se ei anna oikeaa tietoa taka cambereista, tai se voi kertoa sen oikean kulman kumpaankin renkaaseen mutta se kertoo sen väärin missä suhteessa ne on auton koriin eli juurikin esim. vasen puoli on lähempänä kaarta kuin oikea puoli. Kuten aikasemmin sanoin kuskille että tää on hankala selittää.
Reply
Mitäs iloa sellaisesta suuntauslaitteesta on joka mittaa kulmat väärin. Ettäkö se luulee että edessä on molemmissa camberia yhteiscamber/2. Sit se luulee että auto on vinossa ja lukee takaa väärin. Anteeks nyt kauheasti mutta kuulossa ns. paskapuheelta. Vaikka enhän mä näistä tiedä kun oon mittaillut pyöränkulmia lähinnä vatupassilla.
Sen uskallan väittää että jos toisessa etupyörässä on 0,3 astetta eli toi 21´ enemmän casteria niin melko fakiiri saa olla että sen ajossa huomaa.
kerros nyt vielä kun on vauhtiin päästy että paljonkos sitä takapyörää pystyy taaksepäin siirtämää ja mielellää peruste sille miksi se auttaa pompotukseen. Ihan vaan siksi kiinnostaa kun oon asiaa jonkin verran tutkinut ja tää informaatio on kyllä jotain aivan uutta....
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
Mä olen luullut aina, että nämä mittalaitteet osaavat itse lukea camberin "nollakohdan" asennusarvon, jokaisesta renkaasta erikseen.
Miksi se vertaisi sitä muihin cambereihin. Eihän laite antaisi ikinä oikeaa tietoa... Eli oon kyllä Arttu:n kanssa ihan samoilla linjoilla. Tai sitten en ymmärrä jotain perustavaa laatua olevaa asiaa....
Reply
Arttu Wrote:Mitäs iloa sellaisesta suuntauslaitteesta on joka mittaa kulmat väärin. Ettäkö se luulee että edessä on molemmissa camberia yhteiscamber/2. Sit se luulee että auto on vinossa ja lukee takaa väärin. Anteeks nyt kauheasti mutta kuulossa ns. paskapuheelta. Vaikka enhän mä näistä tiedä kun oon mittaillut pyöränkulmia lähinnä vatupassilla.
Sen uskallan väittää että jos toisessa etupyörässä on 0,3 astetta eli toi 21´ enemmän casteria niin melko fakiiri saa olla että sen ajossa huomaa.
kerros nyt vielä kun on vauhtiin päästy että paljonkos sitä takapyörää pystyy taaksepäin siirtämää ja mielellää peruste sille miksi se auttaa pompotukseen. Ihan vaan siksi kiinnostaa kun oon asiaa jonkin verran tutkinut ja tää informaatio on kyllä jotain aivan uutta....


Kannattaako edes miettiä tuommosia asioita jos et oo oikeilla suuntauslaitteilla koskaan mitannu, esim. jos nostat vasenta takacamberia pystympään niin se toinenkin puoli liikkuu pystympään suhteessa muihin vaikka se ei fyysisesti liiku, tää on nii vaikia selittää että unohda sinä tämä koska et sillä tiedolla mitään tee ja minä taas en ala sen enempää sitä selvittään miten suuntauslaitteet toimii, olenhan semmoisella jo kohta 7 vuotta tehnyt töitä uudesta lähtien.

Takapyörää pystyt liikuttaan niin paljon taakseppäin kun haluat kunhan ostat sinne säädettävät pitkittäistukivarret, se vakauttaa sitä takapäätä mitä taaempana se on eli casteri arvo suurenee, eikait tuota sen enempää tarvi tätäkään selvittää, voit jatkaa rauhassa tutkimuksia, minulla nämä tiedot on tullut kokemuksen kautta.

Edit. Sori nyt jos tuntuu tää mun teksti liian hyökkäävältä ei oo tarkotus olla töykeä mutta yritän tuossa auttaa kaveria selvittään mikä sillä on omassa autossa ja tiesin heti missä on vika, kuten tässä ollaan nähty että nuo suuntausraportit ja todelliset auton arvot eivät täsmää kuten kuski on sanonut ja on aivan oikeassa eli siinä mittauksessa on se virhe ja siksi yhtien puslien vaihto aiheuttaa kauhean sopan koska sitä autoa ei ole säädetty kertaakaan oikein vaikka suuntauslaite on toimiva ja näyttää arvot oikein jos sitä käytetään oikein.
Reply
Weist Wrote:Mä olen luullut aina, että nämä mittalaitteet osaavat itse lukea camberin "nollakohdan" asennusarvon, jokaisesta renkaasta erikseen.
Miksi se vertaisi sitä muihin cambereihin. Eihän laite antaisi ikinä oikeaa tietoa... Eli oon kyllä Arttu:n kanssa ihan samoilla linjoilla. Tai sitten en ymmärrä jotain perustavaa laatua olevaa asiaa....

Osaavat lukea ja kertovat kaikki oikein jos käytät laitetta oikein ELI otetaan esimerkki tähän, auto tulee säätöön ja siinä on vaihdettu raidetangonpäät, aurausta on 50mm kokonaista eli 2,5 centtiä per puoli, mittaat sen sillä 50mm aurauksella ja säädät ohjearvoon vaikka 1mm per rengas niin se ei todellisuudessa ole se 1mm vaan se on silti liikaa aurauksella tai harituksella esim. 5mm eli se pitää mitata uudelleen että se antaa oikeaa tietoa koska siinä mittausvaiheessa on tullut se virhe, hoksaatko nyt mitä ajan takaa...

Eli tuon kuskin autossa on mitattaessa ja säädössä tehty virhe koska se on mitattu arvojen ollessa liikaa ohjearvon ulkona ja auraus myös (16mm) niin vaikka säädät ne lapulla oikein ne ei todellisuudessa ole oikein vaan sieltä pitää ne mittavirheet säädellä pois ja sen jälkeen mitata ja laite antaa 100% oikeat ja todelliset arvot.

Ja siis kyllä se laite mitattaessa vertaa niitä jokaisen renkaan arvoja toisiinsa eli nelipyörälaitteella et pysty mittaan esim etupäätä pelkästään tai takapäätä pelkästään vaan se tarvii jokaisen renkaan tiedon luodakseen sen kokonaisuuden että näkee sen auton ns. ilmassa ja jos yksi niistä arvoista on todella pielessä niin siinä mittavaiheessa tulee se virhe. Voit kokeilla nelipyörämittauslaitteella laittaa peilit vain eturenkaisiin ja alkaa mittaamaan, 100% ei onnistu.
Reply
Kysyin camberin säädöstä. Eihän siihen tarvita kuin tieto, että kuinka paljon rengas on kallistunut. Miksi sitä verrataan muihin arvoihin, eihän siinä ole mitään järkeä?? Auto suoralla alustalla, niin camberin näkee sellaisella käsimittarillakin, eikä siinä tarvitse toisten renkaiden tietoa saadakseen camber arvon selville.
Miten tiedetään millon arvot ovat sopivan lähellä ohjearvoa, jotta säätö pystytään tekemään? Eli miten säädät alkupisteen mistä lähdetään liikkeelle?
Periaatteessa en kyllä ymmärrä mitä tarkoitat. Jos arvo on pielessä 30mm, muutat sitä 30mm, niin se ei ole muka muuttunut 30mm. Ei ymmärrä.
Reply
Weist Wrote:Miten tiedetään millon arvot ovat sopivan lähellä ohjearvoa, jotta säätö pystytään tekemään? Eli miten säädät alkupisteen mistä lähdetään liikkeelle?
Periaatteessa en kyllä ymmärrä mitä tarkoitat. Jos arvo on pielessä 30mm, muutat sitä 30mm, niin se ei ole muka muuttunut 30mm. Ei ymmärrä.

Tämä tiedetään siten että auto mitataan ensin ja jos arvot ovat todella pielessä se säädetään ohjearvoihin ja mitataan uudelleen ja tämä toistetaan niin kauan kun ohjearvot ovat mittauksen jälkeen samat kuin mitä ne oli ennen mittausta, siinä yksinkertaisuudessaan tuo.

Joskus autojen kohdalla mittauksen jälkeen kaikki arvot pamahtavat kohdalleen ja säätöä ei silloin tarvi, tai sitten löytyy joku pieni aurauksen hienosäädön tarve.

aurauksessa esim. se rengas jos on 50mm tai vaikka 30mm pielessä niin se niinsanotusti luistaa hieman kun autoa pukataan taakse ja eteen eli mitataan niin siinä "luistossa" tulee se mittausvirhe niin sen virheellisen mittauksen säädön jälkeen rengas ei "luistakkaan" enään kuin 5mm eli käytännössä ei yhtään niin mitään mittavirhettä ei tule.


Edit. unohtu vastata eli camberit yleensä arvona näyttää oikein varsinkin se kokonaisarvo mutta jos sattuu mittavirhe niin se laite ei välttämättä tiedä missä suhteessa se kokonais-camberarvo on koriin nähden

eli esimerkkinä vielä että mittaat auton ja se näyttää että camberit ovat -2 vasen ja -2 oikea niin ne voivat olla todellisuudessa -1 vasen ja -3 oikea eli kokonais camber pysyy samana mutta suhde koriin ei. Se pitää vaan tarkastaa silmämääräisesti että näyttääkö laite oikeaa lukemaa vai ei ja silloin jos ei niin yleensä tämmöinen virhe kun tulee (joka on harvassa) niin se johtuu siitä että etucamberit ovat pielessä.

Katso vielä noita kuskin lappuja niin ymmärrät paremmin eli:

tuossa on etu vasen -2.21 ja etu oikea -1.27 eli vasen on ihan liikaa kallellaan ja oikea pystymmässä ja näin kun auto mitataan niin se taka cambereiden kokonaisarvo on oikea mutta niiden välinen ero tulee olemaan väärä eli juurikin niin että vasen taka on pystymmässä kun mitä kone ilmoittaa ja taasen oikea taka on enemmän kallellaan kun mitä kone ilmoittaa, tässäkin tapauksessa kun tuon etucamberin korjaa ohjearvoon ja mittaa uudelleen niin takacamberit näyttävät oikeat arvot ja oikeassa suhteessa koriin.

Toivottavasti hoksaat ees jotenkin.. Smile
Reply
Thuuning Wrote:tuossa on etu vasen -2.21 ja etu oikea -1.27 eli vasen on ihan liikaa kallellaan ja oikea pystymmässä ja näin kun auto mitataan niin se taka cambereiden kokonaisarvo on oikea mutta niiden välinen ero tulee olemaan väärä eli juurikin niin että vasen taka on pystymmässä kun mitä kone ilmoittaa ja taasen oikea taka on enemmän kallellaan kun mitä kone ilmoittaa, tässäkin tapauksessa kun tuon etucamberin korjaa ohjearvoon ja mittaa uudelleen niin takacamberit näyttävät oikeat arvot ja oikeassa suhteessa koriin.

Eli vatupassi on parempi, se mittaa aina oikein renkaan kerrallaan....;D
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
Arttu Wrote:Eli vatupassi on parempi, se mittaa aina oikein renkaan kerrallaan....;D

KYLLÄ, vatupassi kuuluu myös minun työkaluihin mutta kun tuota suuntauslaitetta on oppinut käyttämään oikein niin ei tuota vatupassia ole enään tarvinnut koska sillä vain todetaan että näyttääkö laite oikean arvon mittauksen jälkeen.
Reply
Kyllä minä ainakin olen Thuuningin kanssa samoilla linjoilla tässä asiassa, eli mittalaite voi mitata "väärin". Minulle on nyt 2 kertaa annettu laput kouraan ja sanottu että camberit on kohdallaan, mutta silti minä ja monet kaverinikin näemme jo omalla silmällä, että vasemmalla on reilusti vähemmän camberia kuin oikealla ja vatupassi vahvisti molemmilla kerroilla silmällä havaitut asiat.

Olen myös ollut aina vieressä katsomassa kun kulmia säädetään ja ihmetellyt samalla, miten toisen renkaan arvot voivat muuttua kun toista rengasta säädetään.
Selitys ollut aina että, kyllähän ne aina vähän liikkuu Big Grin
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)