Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RB20DET S13 koppaan?
#1
Alkaa tuntuun tuhoontuomitulta tän vakiomosan virittely pidemmälle

Oliskos hassu ajatus toi GTS-T:n tekniikka, en oo hirveesti itse koneeseen tutustunut kuin specsien valossa mutta joku asiaan vihkiytyneempi vois valaista aiheesta.

Kilpiin auton vielä tuolla padalla saisi aikas varmasti, kuutiotilavuus ei suurene liikaa ja sopivan tehomäärän saa penkitettyä koneesta ulos tai toisena vaihtoehtona tehonlisäyksen ollessa noinkin pieni poikkeuslupien hakeminen onnistunee, painonjakauma ei tuota suurta ongelmaa, päästöt on ainoo kysymysmerkki mutta ei kai se enään siitä kiinnikään jäisi.

Paljonko tällanen RB omaa viri potentiaalia vakiopalikoilla ja kytkimen/vaihdelaatikon kestävyys. Onko kuinka läheistä sukua RB26DETT:ille lohkonsa puolesta?
Reply
#2
GTS-TConfusedsä on RB25DET jos en väärin muista...
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#3
muistaakseni SXOCn puolella on 3kpl noita s13 + RB25DET konversioita rakennettuna. Ihan hyvät threadit oli niistä kirjoitettuna. Kulkee ilmeisesti melkosen raivolla ;D
The one who dies with most toys wins
Reply
#4
Mikko Wrote:Alkaa tuntuun tuhoontuomitulta tän vakiomosan virittely pidemmälle

Miten pitkälle sitten olit ajatellut tuota vakiopannua viritellä? Mielestäni tossa CA18DET koneessa on yllättävän hyvä viripotentiaali.
Reply
#5
Xenon Wrote:GTS-TConfusedsä on RB25DET jos en väärin muista...

R32 GTS-tConfusedsä on RB20DET kone, R33 GTS-t;ssä on RB25DET.

T:Jore
Reply
#6
Itsekin joskus funtsailin tuollaista...löytyi kaikenlaista juttua maailmalta kuten esim. rb20det on porattavissa ja stroukattavissa 3 litraiseksi. Erään turbo-opuksen mukaan tuo kone käy ca18det: in tilalle lähes heittämällä ilman mitään adaptereita, vain koneen kiinnikkeiden pieni viilaus oli tarpeen. Mjoo no, mut googletapa sanalla rb20det niin löytyy vaikka mitä.
Reply
#7
RB20DET on viritettävyyden perusteella verrattavissa SR20DET:iin ja ilmeisesti vielä hieman vaikeampi (lue kalliimpi) ottaa hevosia se 350-400 kappaletta pihalle.

Itse laittaisin SR20DET:n jo pelkästään sen takia että osia saat suomesta varmasti paljon helpommalla. Tietysti aina lämmittää ajatus "palasta Skylineä" omassa autossa ja erikoisempihan se RB:llä olisi.

T:Jore
Reply
#8
nemo Wrote:
Mikko Wrote:Alkaa tuntuun tuhoontuomitulta tän vakiomosan virittely pidemmälle

Miten pitkälle sitten olit ajatellut tuota vakiopannua viritellä? Mielestäni tossa CA18DET koneessa on yllättävän hyvä viripotentiaali.

Uusimmassa Japanise Performancessa oli se Norris DEsignsin vanha S13 missä nykyään n.650HP. Aika hyvin 1.8 koneesta mun mielestä. Luotettavuudesta en sitten tiedä..
Reply
#9
No kun on ollut vaan siitäkin jonkinveran juttua et toi SR20 olis lohkonsa puolesta jopa heikompi kuin CA18DET ja ainakin S13 vakiolaatikolla saa viskata vesilintua siinä vaiheessa kun vähän enemmän alkaa laittelee

Ja on se kutonen (SUORA!) aina jotain...
Reply
#10
Suoran kuutosen ääniä ei kyllä voita mikään. Oltiin eilen koeajamassa kaverille tulevaa 328i bemaria ja voi taivas miten nätisti se vehje laulaa kun sille antoi hanaa. Oli vielä schrikin imusarjalla oleva kone. Kyllä voin hyvinkin ymmärtää miks se kuutonen olisi hieno juttu keulalla Big Grin
Reply
#11
Mikko Wrote:No kun on ollut vaan siitäkin jonkinveran juttua et toi SR20 olis lohkonsa puolesta jopa heikompi kuin CA18DET ja ainakin S13 vakiolaatikolla saa viskata vesilintua siinä vaiheessa kun vähän enemmän alkaa laittelee

Ja on se kutonen (SUORA!) aina jotain...

SR:n "heikkous" johtuu vaan siitä, että se on alumiinia. Tämähän ei sinänsä ole mikään ongelma vaatii vaan "liner kitin". Eli siis eräänlaiset rautaholkit sylintereihin. Nämäkin vasta n.350hv(norris).

Alumiini on kuitenkin lämmön jakautumisen ja painon puolesta parempi vaihtoehto. Sitäpaitsi SR:n kansi on paaaaaljon parempi kuin vakio CA.

Mitä vikaa s13 laatikossa? Mulla on nyt täysin rakennettu ca18det ja uusittu laatikko ja kyllä odottaisin, että kestää 400hv. Tiedä sitten... Tongue

Jos mun henk. koht. mielipiteen haluat kuulla, niin pysy caConfusedsa kun sellainen kerran jo keulilta löytyy. Loppupeleissä kutosen rakentaminen tulee paljon kalliimmaksi. Koneen rakentamisessa saa lisätä liki 50% nelosen kuluihin. Ei se 2.0 kutonen vakiona mitään kestä kuitenkaan - kaikki kilut saat siihenkin uusia... :Smile

SR20 ei olisi mun mielestä mikään huono vaihtoehto, mutta sen rakentaminen ei loppupeleissä tule paljoa halvemmaksi, jos tehoa haluaa. Sitäpaitsi koneswapissa menee rahaa siihen itse koneeseenkin, saati sitten osiin. Kaikki menee jokatapauksessa uusiksi oli kone mikä tahansa, paitsi rb26det... Wink
Nissan 200sx ´89 1.8t
Reply
#12
eikö muka sr:n lohko oo jo valmiiks putkitettu??? ainakin useat alumiinilohkoiset on sitä jo valmiiks
1991 Pulsar GTI-R
1992 Skyline GT-R
1992 200SX
1982 Honda CB750F
Reply
#13
jh Wrote:eikö muka sr:n lohko oo jo valmiiks putkitettu??? ainakin useat alumiinilohkoiset on sitä jo valmiiks

Hmm..lienee kyse siitä että _miten_ se on vakiona putkitettu.

Onko SR20DET kevyempi kuin CA18DET? jos kerran alupaketti on se kone.

män kyl offtopic
Suikale meni, viina jäi
Member of ~Spirit of the Vihis~ fanclub
Reply
#14
jh Wrote:eikö muka sr:n lohko oo jo valmiiks putkitettu??? ainakin useat alumiinilohkoiset on sitä jo valmiiks

Haloo.  :Smile Tottakai on, mutta liner kitin se vaatinee jokatapauksessa ja tämä siis koostuu neljästä holkista jotka vaihdetaan alkuperäisten tilalle...

Orkkikset ovat ilmeisesti liian heppoista kamaa.

Edit: lihavointi lisätty, kun ei ole omakohtaista kokemusta asiasta. Uskoisin kuitenkin, että japskit ja norris tietäisivät jotain...
Nissan 200sx ´89 1.8t
Reply
#15
Arto_L Wrote:
jh Wrote:eikö muka sr:n lohko oo jo valmiiks putkitettu??? ainakin useat alumiinilohkoiset on sitä jo valmiiks

Haloo.  :Smile Tottakai on, mutta liner kitin se vaatii jokatapauksessa ja tämä siis koostuu neljästä holkista jotka vaihdetaan alkuperäisten tilalle...

Orkkikset ovat ilmeisesti liian heppoista kamaa.

Jaa.. No DatsunS14:än kone on sitten ilmeisesti tuhoon tuomittu.. No katsotaan jos se nyt kuitenkin jotain kestäis niin päästäis näistäkin puheista. :Smile
Reply
#16
Onhan tonkin sivuston autoissa aika monessa tuo "kovin heikosti tehoja kestävä vaio alakerta" Yllättävän paljon silti ottavat tehoo irti.


http://www.xspeed.com.au/ssport/nissan.htm
Reply
#17
Ale Wrote:Jaa.. No DatsunS14:än kone on sitten ilmeisesti tuhoon tuomittu.. No katsotaan jos se nyt kuitenkin jotain kestäis niin päästäis näistäkin puheista.  :Smile

Onhan se mukavaa, että jollakin on rahaa ja uskallusta tälläiseen pioneerityöhön. Toivotaan, että kestää. Onhan se niinkin, että norriksen kaltaiset firmat rakentavat koneensa "varman päälle", kun on oma maine pelissä. Voi olla että linerien tarpeellisuutta on liioiteltu kaupallisistakin intresseistä johtuen... ...voi olla... ...ja vilpittömästi toivon, että näin on.

Nissan 200sx ´89 1.8t
Reply
#18
Juppe Wrote:Onhan tonkin sivuston autoissa aika monessa tuo "kovin heikosti tehoja kestävä vaio alakerta"  Yllättävän paljon silti ottavat tehoo irti.


http://www.xspeed.com.au/ssport/nissan.htm

Varmasti on joku jossakin penkittänyt isoja numeroita vakio alakerralla. Itse en tosin lähtisi rakentamaan moottoria näin heppoisilla perusteilla. Eikä lineri kitti ole kovinkaan suuri kustannuserä, mitä muihin virityksen kuluihin tulee. Alumiinilohko ei missään nimessä ole huonompi kuin valurauta, päinvastoin, mutta rautaa siinäkin pitää sylintereissä olla.

Sitten kun konetta aletaan oikeasti rakentamaan, eikä vain haaveilla - oppia kannattaa ottaa viritykseen oikeasti perehtyneiltä ihmisiltä, eikä epämääräisiltä nettisivuilta. Norris ei tietenkään ole ainoa tälläinen - ainoastaan yksi ja löytyy osaamista suomestakin ja jopa paljon halvemmalla. Jos joku viripaja suosittelee jonkin komponentin päivitystä jossain pisteessä - se ei tarkoita sitä, että kone leviää ilman sitä. Rakenteet pyritään usein mitoittamaan hieman yläkanttiin, niin talonrakentamisessa, kuin moottoreissakin. Mä en aio rakentaa bambumajaa afrikkalaiseen tapaan, mutta se on vaan mun ratkaisu.
Nissan 200sx ´89 1.8t
Reply
#19
tervehdys

onko kukaan suomessa toteuttanut rb20det swappia? mitä viranomaiset asiasta mieltä?
itseä kovasti kiinnostaisi moiseen ryhtyä
Reply
#20
ilmeisesti ainoaksi esteeksi katsastusta ajatellen muodostuu juurikin koneen paino ja sen tuoma lisämassa etuakselille.
koneentilavuushan ei muutu mallisarjan isoinpaan moottoriin nähden ja eikös s13Confuseden sr20det koneessakin se 200hp???
ole eli rb20det tuottamat hevoset eivät mene yli sallittujen maksimien.

Reply
#21
Mä kävin tuota kyselemässä konttorilta, eikä kyseinen inssi ainakaan pitänyt tuota paino juttua ongelmana.

-> Laihdutus kuuria, akkua takaronttiin, yms ja punnitus päälle, että on vielä akselimassoissa.

Kannattaa mennä konttorille valmiin suunnitelman kanssa ja etsiä joku hyvä asiakaspalveluhenkinen inssi.
"Assumption is the mother of all fuckups"
Reply
#22
TeroLuu Wrote:Mä kävin tuota kyselemässä konttorilta, eikä kyseinen inssi ainakaan pitänyt tuota paino juttua ongelmana.

-> Laihdutus kuuria, akkua takaronttiin, yms ja punnitus päälle, että on vielä akselimassoissa.

Kannattaa mennä konttorille valmiin suunnitelman kanssa ja etsiä joku hyvä asiakaspalveluhenkinen inssi.


Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.

näin sanoo aken sivut. vertailukoneena ilmeisesti käytetään sr20det joka on noin 150kg ja rb20det jonkun 320kg, et kyl toi raja-arvo aika reilusti ylittyy. ja saako keulilta pudotettua painoa sen 150kg???? aikas paljon noin äkkiseltään
Reply
#23
s-13 mika Wrote:
TeroLuu Wrote:Mä kävin tuota kyselemässä konttorilta, eikä kyseinen inssi ainakaan pitänyt tuota paino juttua ongelmana.

-> Laihdutus kuuria, akkua takaronttiin, yms ja punnitus päälle, että on vielä akselimassoissa.

Kannattaa mennä konttorille valmiin suunnitelman kanssa ja etsiä joku hyvä asiakaspalveluhenkinen inssi.


Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.

näin sanoo aken sivut. vertailukoneena ilmeisesti käytetään sr20det joka on noin 150kg ja rb20det jonkun 320kg, et kyl toi raja-arvo aika reilusti ylittyy. ja saako keulilta pudotettua painoa sen 150kg???? aikas paljon noin äkkiseltään

Noi painot on nyt kyllä pielessä, tossa rb:n painossa täytyy olla jo laatikko mukana jos riittää sittenkään..
Reply
#24
Zuikkis Wrote:
s-13 mika Wrote:sr20det joka on noin 150kg ja rb20det jonkun 320kg
Noi painot on nyt kyllä pielessä, tossa rb:n painossa täytyy olla jo laatikko mukana jos riittää sittenkään..

Juu, RB26 R34 GT-R:n getragilla on yhtenä pakettina jotain 350kg, niin tuskin on RB20 yksinään lähes yhtä paljoa.
BMW X5 4.8is
Reply
#25
pitääpä etsiä tarkempaa tietoa motin painosta. foorumilta löyty tuollasta tietoa mikä itsenikin yllätti...
Reply
#26
Onko tietoa mikä on ca18detin "virallinen" paino? 126/128kg on löytynyt jostain lähteistä. Tietoa millaisen painon maahantuoja sille ilmoittaa jos paino pitää sieltä varmistaa muutoskatsastuksessa? Vai onko painotiedoksi riittänyt yleensä katsastuksessa joku netti fakta?

Itse olen sovittavamassa s13 koriin tuollaista BMW M50 konetta ahdettuna johon taas löytyy ilmoitettu paino 136kg -> näillä paino tiedoilla hanke onnistuu hyvin ilman painonsiirtely ym. tarvetta.. pitäneeköhän vaan kumpikaan paikkaansa.. ;D
Silvia s13 614hv/708nm@1,6bar , M50, HX40S, E85
BMW Z4 3.0
Reply
#27
http://www.240sxforums.com/forums/rb-eng...20det.html

tuolla olis tieto jos tulkitsin oikein painais 600lbs vaihdelaatikon kanssa eli 270kg
Reply
#28
Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

taas lainaus aken sivuilta, tämä nyt ilmeisesti muodostuu kohtaloks. tuskin mistään saa virallista todistusta rb20det tuottamista päästöistä (muualta kun vttConfusedtä) tosin onhan noita jo tuotu maahan vaikka kuinka et kai niillä jotain tuloksia pitäs olla muuallakin...
Reply
#29
minkälaisia päästöjä katsastaneilla on ollu noissa rb20det koneissa???

sallittujen rajathan on katsastuslapussa ainakin s13 osalta.


joutokäynnillä kierroksilla

co 0.50 0.30 %
hc 100 100 ppm
lambda 0.97-1.03
co2 15,20 menny läpi 15.00 menny läpi %
o2 5.00 5.00 %

mitä nämä arvot ovat rb20det osalta?
Reply
#30
Noi käytönaikaiset (=konttorilla katsastuksen ohessa tehtävät) mittaukset eivät kelpaa. Käytännössä moottorin pitää olla autosta, jota on myyty EU-alueella - eli siis tyyppihyväksytty malli.
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)