Posts: 837
Threads: 14
Joined: Jul/2009
Se on nyt sillä tavalla, että heti kun tyytyväisenä myhäili tekniikan toimivuutta, niin eiköhän se vikavalon sytyttänyt..
Eli ABS valo palaa. Ensin paloi ja sitten sammui muutaman startin jälkeen ja sitten taas syttyi ja on nyt palanut jonkin aikaa..
Jarrut toimii, mutta ABSien toimintaa en ole testannut.
Mistä lähteä paikallistamaan vikakohdetta?
???
Herrasmies ei hehkuta.
Posts: 2,034
Threads: 64
Joined: May/2004
Yleismittari käteen alkaen apparin etupyörästä tsekkaa antureiden johtojen kunto ja tämän jälkeen arvo anturilta. Pitäis olla 2-2.6K ohm (netistä bongattua, en ota vastuuta arvon paikkansapitävyydestä). Jos näyttää nollaa ni anturia vaihtoon. Jos näistä ei löydy ongelmaa, niin puhdista abs-kehät ja varmista ettei oo murtumia. Yleisin vaiva takanapojen ruosteiset abs-kehät tai poikki nirhautuneet johdot. Näillä pääset alkuun. Aikaa ottaa minkä ottaa, mutta samalla voit tsekata jarrutkin lävitte
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Posts: 837
Threads: 14
Joined: Jul/2009
Johdot näyttävät päällisin puolin ehjiltä, mutta voihan ne olla sisältä poikki..
Takaosassa näin liittimet paksun massakerroksen alta... mitenköhän ne saa auki..
Sieltäkö sitten mitataan arvoja nastojen väliltä?
Saako ABS vikakoodeja luettua kotikonstein?
Auttaisi huomattavasti..
Herrasmies ei hehkuta.
Posts: 193
Threads: 7
Joined: Jul/2005
Samanlaista vikaa vähän täälläkin. Edestä on jo kertaalleen mitattu, mutta takaalla vähän sama ongelma että liittimet shaisse/massakerroksen alla. Ei sillon ainakaan helposti lähteny irti vaikka siirtoleukapihtejäkin vähän näytin niille.
Multa löytyy Brake system pdf:nä manuaalia jos tarttee. Siinä selitetty myös tuo vikakoodin luku.... itte en oo viel kerinny tutkii et miten homma toimii.
ABS control unit sijaitsee ilmeisesti LHD sä apukuskin puolella jalkatilassa ja sieltä löytyy vikakoodi kunhan osaa sitä tulkita. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Sen verran huonosti toi lontoon kieli taittuu
Tutkittu asiaa: Control unit löyty, mutta ei siitä taidakaan pystyä lukemaan tota vikakoodia...
Skoda Octavia Combi Style 1.5 -18 ja Almera GTi 2.0 (SR20VE) -98
-ex. Skoda Octavia HB Elegance 1.4 -13, Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, Mazda 3 Elegance 1.6 -08, Nissan Almera Tekna 1.8 -04, Nissan Almera GTi 2.0 -99
Posts: 837
Threads: 14
Joined: Jul/2009
jannu- Wrote:ABS control unit sijaitsee ilmeisesti LHDsä apukuskin puolella jalkatilassa ja sieltä löytyy vikakoodi kunhan osaa sitä tulkita. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Sen verran huonosti toi lontoon kieli taittuu
Jaa, matonko alla sijaitsee? Keräämässä kosteutta jos jostain vähän vuotaa?
Herrasmies ei hehkuta.
Posts: 837
Threads: 14
Joined: Jul/2009
Posts: 193
Threads: 7
Joined: Jul/2005
Edessä antureiden vastusarvo näyttää ainakin mulla 1k ohmia.
Ja takana sain tapeltua irti anturit ja tais näyttää sen 1.12k ohmia.
Mittailin myös volttipuolella kun siitäkin oli jotain juttua jossain ketjussa, että pitäis reakoida myös siihen kun pyörittää pyörää samalla.
Mutta ei löytynyt noista ainakaan vikaa. Täytyy kaiketi seuraavaks alkaa tutkimaan ne abs-kehät....
Skoda Octavia Combi Style 1.5 -18 ja Almera GTi 2.0 (SR20VE) -98
-ex. Skoda Octavia HB Elegance 1.4 -13, Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, Mazda 3 Elegance 1.6 -08, Nissan Almera Tekna 1.8 -04, Nissan Almera GTi 2.0 -99
Posts: 837
Threads: 14
Joined: Jul/2009
Putsailin CRC:llä jarrunestesäiliön liitintä, valo sammui.
Herrasmies ei hehkuta.
Posts: 837
Threads: 14
Joined: Jul/2009
---
Herrasmies ei hehkuta.
Posts: 77
Threads: 0
Joined: Feb/2013
Oiskohan täs ny viisasta käydä lukasees ne vikakoodit Parin minuutin juttu ja tietääs mitä korjata........
Posts: 193
Threads: 7
Joined: Jul/2005
Kai se täytyy nöyrtyä ja mennä Nissanille käymään ellei jollain satu olemaan consulttia (nurmijärvi-riihimäki akselilla tai lähiympäristössä) tai mikä ny lukeekaan noita koodeja??
Skoda Octavia Combi Style 1.5 -18 ja Almera GTi 2.0 (SR20VE) -98
-ex. Skoda Octavia HB Elegance 1.4 -13, Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, Mazda 3 Elegance 1.6 -08, Nissan Almera Tekna 1.8 -04, Nissan Almera GTi 2.0 -99
Posts: 873
Threads: 25
Joined: Nov/2004
omassa alko viikolla abs valo palamaan jatkuvalla syötöllä ni otin eilen takapäästä kaiken auki, putsasin anturit ja abs-kehät molemmilta puolilta 120:llä hioma-paperilla. nyt vaikuttais toimivan taas.
offtopic ps: samalla tuli avattua takajarrut ja putsattua satulat toistamiseen mitkä jo kesäkuussa siis putsasin ku tein täydellisen jarruremontin. on noi almeran takasatulat kyllä semmosta kuraa et aiheuttavat harmaita hiuksia "luotettavuudellaan"
Posts: 82
Threads: 2
Joined: Jan/2013
Tosimieshän lukee koodit itse rautalankametodilla, mutta nyt se tieto näyttäs olevan tietenkin poistettu koko internetistä kun ei löydy kirveelläkään eikä itsekään enää muista mitense meni...
Posts: 873
Threads: 25
Joined: Nov/2004
Posts: 82
Threads: 2
Joined: Jan/2013
08.09.13, 13:41
(This post was last modified: 08.09.13, 13:44 by Nisään.)
Joo mutta nuo on ECU:n vikakoodien lukuun joka vilkuttelee moottorivikavaloa, ABS:lle oli oma juttunsa ja nastansa siinä liittimessä joka piti yhdistää johonkin että ABS-vikavalo alko vilkutteleen koodia. Kuten saattaa huomata niin noissa moottorivikakoodeissa ei ole mitään jarrupuolelle viittaavaa.
Posts: 165
Threads: 13
Joined: Sep/2008
Absin vikakoodit sai luettua, kun maadoittaa 4 pinnin liittimestä ja sitte virrat päälle, ennyt muista oliko ylhäältä vai alhaalta liittimestä. Kokeilemalla se selviää.
http://www.bba-reman.com/content.aspx?co...nd_primera
Posts: 837
Threads: 14
Joined: Jul/2009
Yrppä Wrote:Absin vikakoodit sai luettua, kun maadoittaa 4 pinnin liittimestä ja sitte virrat päälle, ennyt muista oliko ylhäältä vai alhaalta liittimestä. Kokeilemalla se selviää.
http://www.bba-reman.com/content.aspx?co...nd_primera
Kiitos tästä tiedosta, vielä kun tietäisi varmasti oikeat pinnit, ettei tarvitse savun hälvettyä yrittää uudelleen..
Herrasmies ei hehkuta.
Posts: 165
Threads: 13
Joined: Sep/2008
Alppu Wrote:Kiitos tästä tiedosta, vielä kun tietäisi varmasti oikeat pinnit, ettei tarvitse savun hälvettyä yrittää uudelleen..
Ylemmästä rivistä 4. alempaaki koitin , mut ei ollu moksiskaa
Posts: 193
Threads: 7
Joined: Jul/2005
elikkäs siitä liittimestä mikä on kuskinpuolella sulakerasian alla "consult" liittimestä? Jonkun ohjekuvien mukaan näköjään alemmasta liittimestä 4. vasemmalta....? Täytyypä koitella mitä tapahtuu...... :S
Skoda Octavia Combi Style 1.5 -18 ja Almera GTi 2.0 (SR20VE) -98
-ex. Skoda Octavia HB Elegance 1.4 -13, Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, Mazda 3 Elegance 1.6 -08, Nissan Almera Tekna 1.8 -04, Nissan Almera GTi 2.0 -99
Posts: 837
Threads: 14
Joined: Jul/2009
jannu- Wrote:elikkäs siitä liittimestä mikä on kuskinpuolella sulakerasian alla "consult" liittimestä? Jonkun ohjekuvien mukaan näköjään alemmasta liittimestä 4. vasemmalta....? Täytyypä koitella mitä tapahtuu...... :S
Kokeilehan.
Mulla sytty taas se ABS valo.. pitää taas yrittää näperrellä sitä säiliön liitintä, jos se siitä olisi kiinni..
Herrasmies ei hehkuta.
Posts: 193
Threads: 7
Joined: Jul/2005
Eihän tos alemman rivin neljännessä paikassa ole mitään pinniäkään niin eihän siitä voi mitenkään maadottaakaan...
Se on toi ylempirivi ja neljäs vasemmalta, sit alko vilkkuu niin mahottomasti
Vikakoodit 22 ja 26 taisin saada selville.
22 Short circuit in front right hand wheel speed sensor.
26 Short circuit in front left hand wheel speed sensor.
Elikkä onko toi niinku et piuha poikki tai vastaavaa?
Skoda Octavia Combi Style 1.5 -18 ja Almera GTi 2.0 (SR20VE) -98
-ex. Skoda Octavia HB Elegance 1.4 -13, Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, Mazda 3 Elegance 1.6 -08, Nissan Almera Tekna 1.8 -04, Nissan Almera GTi 2.0 -99
Posts: 2,663
Threads: 27
Joined: Oct/2002
jannu- Wrote:Eihän tos alemaan rivin neljännessä paikassa ole mitään pinniäkään niin eihän siitä voi mitenkään maadottaakaan...
Se on toi ylempirivi ja neljäs vasemmalta, sit alko vilkkuu niin mahottomasti
Vikakoodit 22 ja 26 taisin saada selville.
22 Short circuit in front right hand wheel speed sensor.
26 Short circuit in front left hand wheel speed sensor.
Elikkä onko toi niinku et piuha poikki tai vastaavaa?
Toi on niinku oikosulku. Kuittaas noi ja otat liittimistä irti ja katot vaihtuuko koodi.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Posts: 837
Threads: 14
Joined: Jul/2009
Mulla taas vaihteeksi sammu ABSi valo.. jääkö vika muistiin jos ei ole päällä?
Herrasmies ei hehkuta.
Posts: 193
Threads: 7
Joined: Jul/2005
Yritin kuittailla vikakoodeja/nollata ne, vaan eipä näyttäny toimivan.
Lainaus service manualista:
"HOW TO ERASE SELF-DIAGNOSTIC RESULTS (Malfunction codes)
• Disconnect ABS control unit connectors or battery negative terminal for at least one minute.
• When using CONSULT, touch "ERASE" on the CONSULT screen with self-diagnostic results mode. "
Kokeilin siis ottaa akun miinuspuolen irti ainakin 3 minuutiksi ja irrotin myös ABS control unitin liittimestään irti. Ei vaikutusta.
Skoda Octavia Combi Style 1.5 -18 ja Almera GTi 2.0 (SR20VE) -98
-ex. Skoda Octavia HB Elegance 1.4 -13, Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, Mazda 3 Elegance 1.6 -08, Nissan Almera Tekna 1.8 -04, Nissan Almera GTi 2.0 -99
Posts: 837
Threads: 14
Joined: Jul/2009
Jos koittais ottaa - kaapelin yön yli irti?
Toivottavasti ongelma selviää, mulla kun palaa taas se valo..
Herrasmies ei hehkuta.
Posts: 1
Threads: 0
Joined: Sep/2013
oletko putsannut abs-anturin liittimen crc:llä ettei ole hapettumia? toivottavasti vika selviää ettei sinun tarvi ostaa uutta anturia on aika suolanen hinta. motonetissä p10 primeraa maksaa jotain 189e
Posts: 193
Threads: 7
Joined: Jul/2005
eipä oo tullu kokeiltua tuota, edestä koitin toiselta puolelta irrotella anturia jarrujen päästä, mutta en saanut irti, ruuvi kyl irtos mut anturi pysy tiukasti paikallaan vaik vähä koputtelin ruuvimeisselin ja vasarankin kanssa.
Skoda Octavia Combi Style 1.5 -18 ja Almera GTi 2.0 (SR20VE) -98
-ex. Skoda Octavia HB Elegance 1.4 -13, Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, Mazda 3 Elegance 1.6 -08, Nissan Almera Tekna 1.8 -04, Nissan Almera GTi 2.0 -99
Posts: 2,663
Threads: 27
Joined: Oct/2002
Silleen lähti suht kivuttomasti että ekaksi tietysti uitti jonkin aikaa penetranttia juureen.
Sen jälkeen ekaks naputellen puukko olan ja anturin laipan väliin kiilaksi molemmin puolin. Siitä sitten erikokoisilla meisseleilä jatkamaan kampeamista.
Se anturi voi olla myös kulmikas eli ei kannata pyöritellä ennekuin näkee että se on pyöreä.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Posts: 82
Threads: 2
Joined: Jan/2013
Ettäkö etu absianturi ihan ehjänä irti, onko moinen mahdollista :o Tuntunu kaikki tähän mennessä väittävän ettei lähte ku poraamalla ja palasina...
Posts: 2,663
Threads: 27
Joined: Oct/2002
2 kpl oon ehjänä ottanut, toinen on käytössäkin rimeran takapäässä.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
|