Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moottorinohjausjärjestelmä?
#31
Puppetmaster Wrote:Sytytyksen ohjaukseen tarvitset anturin haistelemaan kampiakselin asentoa. Hall -anturi vaikka. Siltä kai sen kierrosluvunkin saisi samalla.

No tuo tosiaan unohtui. Mutta mikseipä tuota alkuperäistäkin voisi käyttää?

Samu Wrote:Jep, oikeessa olet siinä, että oot väärässä ;D
Vrt: S13 manual EF&EC 15 ja 16

No nyt löytyi asiaa! Etenkin kun sivu EF&EC-8 pamahti ruutuun.
Ja tuoltahan löytyy melkeinpä pseudokoodiakin Tongue
Reply
#32
TeKu Wrote:Mitkä anturit ovat välttämättömiä jos tekisi oman moottorinohjauksen, entäpä mitkä on hyvä olla niiden lisäksi.

...

Ja sen takia tätä haluaisin selvitellä kun kaupalliset moottorinohjaukset tuntuvat edelleen olevan aika hinnakkaita.

Jaaha, taas palataan tähän aiheeseen.

Mieti asia mieluummin niin päin että jos haluat käsiisi/autoosi purkin ja säätösoftan joilla jotain järkevästi tekee on työaikaa todennäköisesti kulutettu niin paljon että jos olisit mennyt vaikka siivoojan tuntipalkalla töihin niin olisit saanut hankittua viisi kallista erimerkkistä hyvää järjestelmää.

Olen katsellut sivusta Tatechin kehitystyötä vuosien varrella ja niin sekin alkoi että aluksi haluttiin ohjata juttuja joita ei alkuperäisessä moottorinohjauksessa ollut ja se aika, raha ja vaiva siitä eteenpäin on ollut niin mauttoman suuri etten suosittele lähtemään sille reitille.

Mielikuvitusleikkinä tapaus S13:

auto ei ole uusi eli siis johtosarja ei ole oikeasti hyvässä kunnossa, siksi uusi custom-johtosarja noin 600,-

AEM 30-1060 ( alunperin Hondaan tarkoitettu PnP-purkki) 1700,-

anturit, voidaan käyttää alkuperäisiä asentoantureita (mieluimmin ei) 0,- - 500,-

säätötyö penkkiaikoineen jos ei itse onnistu siinä 700,- - 1000,-

rankemmin viritettäessä mahdollisia sytkälaitemuutoksia, esim AEM Twin Fire 400,-

Tuosta laskien summa kohoaa pahimmillaan sinne neljän tonnin kieppeille.



Oman HYVÄN moottorinohjaimen teko:

työtä esim. 2000h

kulut kamoihin 600,- + 500,- + + + +

piirilevyt, komponentit, softatyökalut, säätökokeiluajojen bensat, tuhoutuneet moottorit jne.



Kysymys: mikä kannattaa?
Reply
#33
Miksi yrittää keksiä "pyörää" uudestaa.aika fakiiri saa olla jos meinaa halvalla tehdä kaikin puolin todellakin toimivan moottorinohjauksen.useimpia toimivia systeemejä on tehty/kehitetty alkaen 20 vuotta.
Reply
#34
transam Wrote:Miksi yrittää keksiä "pyörää" uudestaa.aika fakiiri saa olla jos meinaa halvalla tehdä kaikin puolin todellakin toimivan moottorinohjauksen.useimpia toimivia systeemejä on tehty/kehitetty alkaen 20 vuotta.

PQ Wrote:Kysymys: mikä kannattaa?

Hyvä kysymys kun ei tule heti vastausta mieleen. ;D
Mitään rautaahan en olisi itse tekemässä missään nimessä.
Eikä yleensäkään ole pakko muuttaa olemassaolevaa moottorinohjausta.
Eniten kiinnostaisi tuo softan kehittäminen, halu tietää olisiko minusta siihen.
Mutta jos tuo ehdolla oleva rauta ei sovellu tällaiseen käyttötarkoitukseen, koko juttu loppuu tähän.
Jos se taas soveltuisi, asia olisi toinen... Eli sitä rautapuolta yritän ensin hiljalleen selvitellä.

Ihan harrastuksen (ja osin myös ammatillisen kehityksen) kannalta tämän otan.
Jos osoittautuu liian haastavaksi ja aikaavieväksi niin mikään ei pakota jatkamaan. Smile
Reply
#35
TeKu Wrote:Eniten kiinnostaisi tuo softan kehittäminen, halu tietää olisiko minusta siihen.

Ihan harrastuksen (ja osin myös ammatillisen kehityksen) kannalta tämän otan.

Jos oman tietotaidon kehittäminen ja ammatillinen uteliaisuus on eteenpäin ajava voima tässä tapauksessa niin antaa soittaa, olisi mukava seurata projektia sen eri vaiheissa. Minua eniten kiinnostaa olisiko Datsunin purkkia jotenkin mahdollista muuttaa niin että MAP-anturi olisi kuorma-anturina ja että saisiko kampiakselin asentoanturin siirrettyä kampiakselille pois nokka-akselin päästä. Myös purkin kyky ajaa matalaimpedanssisuuttimia kunnolla ja reaaliaikainen säätö olisivat toivelistalla.

Jos ei halua upottaa rahaa yhtään ja sietää vähän niin ja näin olevan raudan ja softan niin 12x12-kartoilla oleva megaruutta lienee toimiva, myös VEMS on tätä ryhmää. Siitä ylöspäin DTA:n E48 ja Tatech 5 Lite on kohtuuhintaisia ratkaisuja joissa softa ja rauta on kohdallaan. Muita noin tonnin juttuja? Tästä ylöspäin kenttä laajeneekin rajusti: AEM, Autronic, Bosch Motorsport, DTA, EFI Europe, GEMS, Haltech, Magneti Marelli, Motec, Omex jne. Jotkut kalliimpia, jotkut halvempia.

Edelleen nostan esiin autoissa olevat vanhat johtosarjat ja sen liitokset, niiden luotettavuus on heikkoa tasoa. Jos haluaa hyvän systeemin niin se asia on laitettava kondikseen. Kuten tälläkin foorumilla on niin monta kertaa todettu mystisiä vaivoja jotka tulevat ja menevät näistä autoista löytyy ihan tarpeeksi ja väitän että suurin osa niistä on huonoja liitoksia.
Reply
#36
Mites tuo Megasquirtin sytkän ohjaus onnistuu ca18et koneessa.???
Virranjakajas on kyl reikä levy mut siin on hitusen pal niit koloi,, et onko syytä hankkia triggeri levy kampiakselin päähän.
S12 -86 <br />Vw rantakirppu -64<br />Citroën xsara -98
Reply
#37
Meinasit nyt varmaan cassia?

Vilkaiseppa huvikseen http://www.vems.hu -> wiki -> members projects -> käytä vaikka muokkaa-hae ca18det niin tulee vastaan projekti jossa kaveri muuttelee tota orggis cassia vähän parempaan suuntaan. En tiedä vastaako juuri sitä mitä hait, mutta on kuitenkin ihan lukemisen arvoinen juttu asiasta kiinnostuneille.

EDIT: linkki projektiosioon ja linkki tähän ym. juttuun
Race Performance Oy<br />www: www.race.fi<br />E-mail: [email protected]<br />Puh. 045 1392 111
Reply
#38
Toi cas kyl näyttää kieltämättä aikast samalta kuin ca18et virranjakajan sisukalut...

http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=M...sanTrigger

Jahka täs nyt sais aivot jotenkin raksuttamaan niin eiköhän täs taas eteen päin pääse...
kaikel todennäköisyydel täst ei tule helppoa... ei helposta mitään opi...
S12 -86 <br />Vw rantakirppu -64<br />Citroën xsara -98
Reply
#39
Race Performance Wrote:Meinasit nyt varmaan cassia?

Vilkaiseppa huvikseen http://www.vems.hu -> wiki -> members projects -> käytä vaikka muokkaa-hae ca18det niin tulee vastaan projekti jossa kaveri muuttelee tota orggis cassia vähän parempaan suuntaan. En tiedä vastaako juuri sitä mitä hait, mutta on kuitenkin ihan lukemisen arvoinen juttu asiasta kiinnostuneille.

EDIT: linkki projektiosioon ja linkki tähän ym. juttuun
Niin, taisi olla kyse CA18ETConfusedtä kuitenkin :Smile
Chuck Norris puts the laughter in manslaughter

Jotain salamia
Reply
#40
joo ca18et oli kyseessä... siin et virranjakajasta lähtee mun mielest vain kolme johtoa, toi det taas näyttää kuvien perusteel et siin on viisi tappia liittimessä.. se vähän askaruuttaa, miten sais megasqruutan kans tuon et.n jakajan pelaamaan,
S12 -86 <br />Vw rantakirppu -64<br />Citroën xsara -98
Reply
#41
Muuan tutulla on tuo DTA, vaikutti hieman "kryptiseltä" käyttää... Megasquirt on jotenkin selkeämmän oloinen...
Mutta toki siinä on oma projekti kasailla se levy ym hommat. Voi vaikuttaa äkkiseltään yksinkertaiselta, mutta kyllä siinäkin on omat kommervenkkinsä. Aikaa palaa ihmetellessä miksi vitussa asiat x ja y ei toimi. Itellä on toinenkin megapruutan levy minkä olin ajatellut kasata ihan vain harrastemielessä ja sitten myöhemmin vois alkaa katella saisko sitä tuohon nissaniin ruuvattua. Noista levyistäkin on jos jonkinlaista versiota olemassa, alkuperäisessä levyssä ei muistaakseni ole sytytyksen ohjaukselle noita teho transistoreita. Ominaisuudet vaikuttaa suht hyviltä hintaansa nähden. Mutta se riippuu hyvinpaljon siitä minkälaista piirilevyä käyttää. Noistahan saa kuvat netistä että voi itse valottaa levynkin jos on "tosiharrastaja".

Mutta en suosittele tuota megasquirttia jos se pitää saada heti paikolleen ja toimimaan. Kuten sielä sivullakin sanotaan, se on projekti mikä kuuluu ottaa projektina. Ei mikään bolt-on homma.

Itellä esimerkiksi ollut suht paljon ongelmia tuon sytytyksen ohjauksen kanssa, mutta se johtuu hieman erikoisemmasta ratkaisusta (CDI)... Tuo systeemi ei siis ole tulossa autoon.
Reply
#42
niin onko kukaan saanut toimimaan MegaSquirttiä ca18det motissa??ja onko ees kokeiltu? tarkotus olis laittaa sellanen kun tallikaveri laittaa turbo bimmeriinsä sellasen ja on perehtynyt jo sen säätämiseen,karttoihin ym... muuten kyl pitäisin vakion ja käyttäsin zuikkiksen taitoja mut ei aina jaksa ajella hollolaa kohden jos jotain muutoksia tekee...
&quot;nopeat syövät hitaat&quot;
Reply
#43
no nyt on mulla megaruutta kiinni, 4bar mapilla ja hukkakipinä ohjauksella. Karttoja ei oo säädetty kuin pintakaasu ajolle, mutta eipä sammu enään valoihin ja mieletön rykiminen loppui ;D Suuttimet vaihdan ja aletaan säätämään kohilleen. Tällä hetkellä olen ratkaisuun tyytyväinen ja on vielä asennettu niin että uhrattiin yksi s13ecun konnektori ja tehtiin vaan megan ja oman johtosarjan väliin adapteri. Kaasuläpän jännitteet heittelee kokoajan ja samoin vedenlämpö, eli nämä menevät uusiksi. Mahtaako olla toinen suomalainen megasquirt s13, vai purettiinko siitä peipon autostakin se pois ?

Niin ja kovasti on perehtymistä tohon megan sielunelämään, mutta eiköhän se tästä Smile
JK-Customs<br />280Z -76 <br />510 -71
Reply
#44
Onko kellään tota KMS:ää tai tatechia ohjaamassa ca18det:iä?
Nissan vaihtui omakotitaloon
Reply
#45
C-mon Wrote:Onko kellään tota KMS:ää tai tatechia ohjaamassa ca18det:iä?
En ihan tarkkaan tiedä sr20det ja ca18det eroja mutta ainakin pari ruotsalaista s13 drifteriä koneilla tiedän missä on Tatech, kytkettynä hirvittävään orkkisjohtosarjaan käyttäen nissanin omaa triggeröintiä (360+4 vai 180+2 miten sen ilmaisisi). Imuilman lämpöanturi ja map-anturi on lisätty että pääsee eroon maffista.
Toinen on tönköllä nokalla ja toinen vtc? nokalla, eli kaks-asentoinen nokkako se sitten on.. en tiedä sitten että onko ne kummatkin sr20det koneita?
Itseä kiinnostaisi tietää nuo erot eri nissanin koneiden välillä, pitää alkaa surffailemaan tätä foorumia josko löytys dataa.
Reply
#46
Onko kukaan perehtynyt tarkemmin tähän: http://www.nismotronic.com/ Vaikuttaa äkkiä katottuna jalostetummalta nistunelta. Näyttäis tukevan MAP:ia ja laajakaistaa suoraan sekä etanolianturin mukaan korjausta.

Näyttää tosin olevan vaan SR-ecuihin sopiva, hintakin hiukan kovempi.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 4 Guest(s)