Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moottorinohjausjärjestelmä?
#1
Mites on kokemuksia noista laitoksista? Alkoi taas vittuilemaan toi kammenkulma-anturi ja leikkminen tuon ruutan kanssa tuntuu muutenkin turhauttavalta. Tarviis laittaa uusi anturi, isompi MAF, paremmin ohjelmoitava lastu ja kaikkea muuta. Plääh.
Hesteciin sais mukavasti teknistä tukea lähipiiristä, mutta mites muut järjestelmät? Väittävät Hestecin käyttöjärjestelmää vanhanaikaiseksi, omaa käyttökokemusta ei ole kuin jotain hassuja räpellyksiä joskus.. Mitäs BMW1502 ja muut käyttökokemusta omaavat ovat asiasta mieltä?
Settihän tulisi S13Confusedeen tuossa kevään korvalla kiinni.
Mitäs lambdaa BMW suosittelet? Millä skaalalla se sun laajakaista mittaa, onko kyseessä sama anturi kuin esim Omega B:n jossain vuosimallissa oleva, joka mittaa isommille volttiluvuille?

Pitäis lähtee liukastelemaan tien päälle... olis ees se lukko... Sad
Nou Nissan.
Chevy Van 4x4 highrider...
Reply
#2
jos ymmärsin mitä kirjoitit Tongue
ilmeisesti sytky ei pysy kohdallaan ... epäilen että sulla on sielä nokka akseli boorit selvänä...
ex ...nissan 200sx s13<br />hyundai coupe v6
Reply
#3
Löysään anturia, pyöräytän anturin laidasta laitaan ja kiristän entiseen paikkaan niin jo taas pelaa... Sillä minä tuota anturia taas epäilen. Eilen kovalla pakkasella vittuíli taasen. Tosin Lambdakin on sökö, ei tapahdu mitään ajoi piuhat kiinni tai ei. Kesti 5000km, tosin pakolämmöt hippasen vakiohuussia korkeammalla...(välillä liekittää kunnolla putkesta kun päästää karkaamaan rajoittimeen. (8000rpm)
Sain eilen hukkaporttiongelmatkin kuriin, otin rusetin pöydälle ja porttasin vinkulla portin paremmin virtaavaksi. Vaihdoin samalla uuden kellon hukkaportille. Nyt ahdot nousee lineaarisesti kiloon ja pysähtyy siihen joka vaihteella ( ei ykkönen )

Kyllä se siitä.

Jouluja.

edit.. glögi-typot poies
Nou Nissan.
Chevy Van 4x4 highrider...
Reply
#4
noh mulla oli sitä vikaa ku sulla mutta suosittelen että katot tarkasti sinne nokka akselin päähän meinaan sen kammelkulman anturin boorit ei mee aiva siinne pohjaan asti... :Smile
hyvät joulut kans
ex ...nissan 200sx s13<br />hyundai coupe v6
Reply
#5
Hestekissä on tosiaan se ohjelma vähän vanahanaikasen näkönen jos pitää olla hienot 3D kartat, niin sit kantsii hankkia joku muu, mulla ei itellä oo mitään haukuttavaa hestekistä, tosin muista ei o kokemustakaan.

seosmittaukseen laajakaista lambda, kumpikaan (ntk/bosch) anturi ei toimi yksistään, eli vaatii aina ohjain boksin, hestekkiin saa sitten tuon 0-5v boxista ulos ja seosten säätö on helppoa kun kaljan juonti ;D

opelin antureista en tiedä mitä ne on, laajakaista antureita on siis ainoastaan NTK merkkisiä, hinta suomessa noin 170e, ja boscheja muutamaa eri mallia, esim golfeissa, hinta suomessa 185e. mulla on tossa muutama golffin anturi, hintaa 75e kipale, ohjaimia en oo vielä hommannu, niitä saa tossa joskus ens vuoden puolella.
Yhteydenotot mieluiten mailitse! SPEEDIMPORTS KY, Viriosat japanilaisiin. Silikoniletkut, ACT kytkimet, WHITELINE alusta-osat, HALTECH moottorinohjaukset, Tech edge laajakaistat, Walbro, NGK iridium tulpat, ATS kytkimet ja lukkoperät , XXR ja Ultralite vanteet,Tial, Nismo,BLITZ, Tomei,ja monet muut laadukkaat merkit!

http://www.facebook.com/speedimports.fi
http://www.speedimports.fi
Reply
#6
Joopa joo. Enpä minä niillä hienoilla kuvatuksilla mitään tee, joten tuo Hestekkiin päätyminen on lienee enemmän kuin todennäköistä. Helvettiäkö tuon ruutan kanssa alkaa leikkimään jos ei kerran pakko ole.

Kesällä taisin hommailla Omegaan lambdaa yhdelle pokalle ja varaosaliikkeen hemmot oli sitä mieltä että 5:n volttiin asti pitää mitata. Varmistelin asiaa sitten Länsiautosta ja näinhän se on. Siispä kyseinen Bosch lienee. Pitänee tuossa uuden vuoden puolella ihmetellä asiaa. Onkos mitään sopivia kanavia asim käytetylle hestekille? Vai kannattaako moisen hankkiminen käytettynä lainkaan? Tietysti uusi on aina uusi, mutta mitäs tuossa kannattaa ottaa huomioon jos käytettyjä tyrkytetään sopivaan hintaan?
Nou Nissan.
Chevy Van 4x4 highrider...
Reply
#7
Haltechilta on ainakin uuden version myötä tullut graafinen WIN-käyttöympäritössä toimiva säätösofta vanhan DOS-pohjaisen tilalle.

Omaan autooni olen taas ostamassa Tatechia, ja pitäisikin auto kohtapuolin ajaa tuonne ouluun jossa se asennetaan paikalleen ja säädetään penkissä.

Tatechin ohjelmasta on ladattavissa demoversio netistä:

http://www.tatech.net
Reply
#8
paljos tatechilla on hintaa?
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
#9
The Great S Wrote:Joopa joo. Enpä minä niillä hienoilla kuvatuksilla mitään tee, joten tuo Hestekkiin päätyminen on lienee enemmän kuin todennäköistä. Helvettiäkö tuon ruutan kanssa alkaa leikkimään jos ei kerran pakko ole.

Kesällä taisin hommailla Omegaan lambdaa yhdelle pokalle ja varaosaliikkeen hemmot oli sitä mieltä että 5:n volttiin asti pitää mitata. Varmistelin asiaa sitten Länsiautosta ja näinhän se on. Siispä kyseinen Bosch lienee. Pitänee tuossa uuden vuoden puolella ihmetellä asiaa. Onkos mitään sopivia kanavia asim käytetylle hestekille? Vai kannattaako moisen hankkiminen käytettynä lainkaan? Tietysti uusi on aina uusi, mutta mitäs tuossa kannattaa ottaa huomioon jos käytettyjä tyrkytetään sopivaan hintaan?
Ei noista laajakaista antureista mistään tule suoraan sitä 5 volttia ulos, se välttämätön ohjain boksi muuttaa sen signaalin 0-5 voltin lineaariseksi ulostuloksi jonka esim hestekin tiedonkeruuseen sa kiinni.

johonkin kalliimpiin motecin malleihin saa tosin tollasen anturin kiinni suoraan, niissä ohjain sisään rakennettuna.

käytännössähän tollanen ruiskuboxi ei kulu mihinkään..aika vähän niitä kaupan käytettyinä on näkyny.
Yhteydenotot mieluiten mailitse! SPEEDIMPORTS KY, Viriosat japanilaisiin. Silikoniletkut, ACT kytkimet, WHITELINE alusta-osat, HALTECH moottorinohjaukset, Tech edge laajakaistat, Walbro, NGK iridium tulpat, ATS kytkimet ja lukkoperät , XXR ja Ultralite vanteet,Tial, Nismo,BLITZ, Tomei,ja monet muut laadukkaat merkit!

http://www.facebook.com/speedimports.fi
http://www.speedimports.fi
Reply
#10
laakkius Wrote:paljos tatechilla on hintaa?

Muistaakseni oli puhe että 1000€ ilman antureita.

Eli samoihin hintoihin menee antureiden kera Haltechin ja Hestechin kanssa.
Reply
#11
Joni Peippo Wrote:
laakkius Wrote:paljos tatechilla on hintaa?

Muistaakseni oli puhe että 1000€ ilman antureita.

Eli samoihin hintoihin menee antureiden kera Haltechin ja Hestechin kanssa.

Jepjep, kerro sit lisää kokemuksista kun niitä kertyy.... Smile
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
#12
Linkin boksi ~1000 jöröö ja link+ (enemmän optioita kuin edellisessä) ~1500 jöröö. Molemmat ns. bolt on malleja, eli käyttävät orkkispiuhasarjaa ja liitintä hyväkseen, sisäinen mappi joten ilmm. voi heittää pois. Windows pohjaisia molemmat ja hyvin säädettäviä. Lisätietoa: http://www.jynssi.hohto.net tai http://www.link-electro.co.nz
Reply
#13
Omaako kukaan kokemuksia DTA:n ohjelmoitavasta ruutasta? Ainakin Streetturbo näyttää kauppaavan sitä.
JZS147<br />www.500whp.net
Reply
#14
to4 Wrote:Omaako kukaan kokemuksia DTA:n ohjelmoitavasta ruutasta? Ainakin Streetturbo näyttää kauppaavan sitä.

Omaa kokemusta ei ole, mutta monien suusta kuullut, jotta DTA on parempi kuin Hestec. Voi säätää ajon aikana ja pystyy käyttämään paljon laajemman repertuaarin eri merkkisiä antureita, kuin Hestec. Suuri osa auton omista antureista käy sellaisenaan.

Reply
#15
Tuohan kuulostaa lupaavalta Smile. Pitääkin ottaa yhteyttä Streetturboon asian tiimoilta.
JZS147<br />www.500whp.net
Reply
#16
Tossakin on yksi hyvä vaihtoehto. http://www.gems.co.uk/ Toimii jopa ilmastointi, abs, airbag...ymymym pikku lisälaitteet. Toi rakennetaan omiin ohjainlaatikoihin
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#17
Täytyy taas heittää tämmönen tyhmä kysymys: Noita järjestelmiä näyttää olevan useita erilaisia niin osaako porukka sitten säätää noita vähemmän käytettyjä? Hestec on varmaa jo monelle tuttu ja ainakin harinen tietää sen säätämisestä. Mites esim motec sun muut? Vai onko se niin, että kun osaa säätää yhtä niin osaa säätää kaikkia? :Smile
http://www.500whp.net

Those who know GTR's can't explain. Those who don't - cannot understand.
Reply
#18
Hestec ollut käytössä noin vuoden ja siihen oon ollut ihan tyytyväinen, jos huonoja puolia haluaa hakea niin imuilman lämpöanturi mittaa imusarjanlämpötilaa mikäli se on imusarjassa kiinni. Eli siis se anturi on vähän huono.
Toi ajon aikana säätö on hieman yliarvostettu optio. Se helpottaa ainoastaan silloin säätöä kun käynnistelet auton ekaa kertaa, sen jälkeen kun auto on säädöissään ja pikku muutoksia hierotaan niin niitäpä ei paljoa ajaessa kannata hakata, koska tiedonkeruusta ne laihat kohdat yms muut "virheet" kartoissa on katsottava. Ajaessa ei siis karttojen hieronta kuitenkaan onnistu kovin hyvin, joten on yks lysti vaikka ei voikaan säätää ajon aikana.

Jos en ihan väärin ole asiaa käsittänyt niin harinen ei säädä haltekkia,dta yms ruiskuja joita ei edusta itse???... Jos jollain parempaa tietoa niin korjatkoon.
Lisäksi hestecissä oleva purkin sisäinen KALIBROITAVA mappi on hyvä sen puolesta että joka kerta kun paineita nostaa niin ei tarvitse hankkia uutta mappia. 3bar (absoluuttista) mapit on ilmeisesti bossin valikoimista ainakin poistunut. GM:ltä kai saa. jos yli 2 barin paineella ajaa niin voi olla jo vaikeaa löytää 3,5bar mappi. Kai niitäkin jostain saa, en ole itse jaksanut tonkia kun ei ole tarvetta ollut.
No real power, just turbo shit
Reply
#19
The Great S Wrote:Joopa joo. Enpä minä niillä hienoilla kuvatuksilla mitään tee, joten tuo Hestekkiin päätyminen on lienee enemmän kuin todennäköistä. Helvettiäkö tuon ruutan kanssa alkaa leikkimään jos ei kerran pakko ole.

Kesällä taisin hommailla Omegaan lambdaa yhdelle pokalle ja varaosaliikkeen hemmot oli sitä mieltä että 5:n volttiin asti pitää mitata. Varmistelin asiaa sitten Länsiautosta ja näinhän se on. Siispä kyseinen Bosch lienee. Pitänee tuossa uuden vuoden puolella ihmetellä asiaa. Onkos mitään sopivia kanavia asim käytetylle hestekille? Vai kannattaako moisen hankkiminen käytettynä lainkaan? Tietysti uusi on aina uusi, mutta mitäs tuossa kannattaa ottaa huomioon jos käytettyjä tyrkytetään sopivaan hintaan?

Turbokäyttöön kannattaa ostaa Hestec, joka on v2.5 piirikortilla ja paineanturi jo asennettu. Vaikka ohjelmassa lukee v2.5, voi piirikortti olla vanhempi (jos on päivitetty käyttöjärjestlemä).
Jos Hestecin haluaa auton alkuperäisille pyörintänopeustunnistimille täytyy boxiin asentaa lisäkortti.
Jos paineanturia ei ole, täytyy paineanturi asentaa.

Jos on ostamassa käytettyä Hesteciä, kannattaa soittaa http://www.hestec.fi ja varmistaa, ettei maksa käytetystä uuden hintaa.

t.AnssiH


Reply
#20
Moottoria muutettaessa tai tehoa nostettaessa alkuperäinen ECU on usein korvattava ohjelmoitavalla moottorinohjausjärjestelmällä. Autronicin katu- ja kilpakäyttöön sopivilla ECU:illa ohjataan lukuisia toimintoja, muun muassa sytytystä, polttoaineen suihkutusta, hukkaporttia, vesiruiskua, nokka-akseleita, ilokaasua jne.

Autronicin kattavista ominaisuuksista yksi mielenkiintoisimpia lienee Autotune -itsesäätöominaisuus, jolla laite säätää polttoainekartan pelkästään käyttämällä moottoria eri kuormitus- ja kierroslukualueilla. Autotune - ominaisuuden avulla säätäminen on 2-5 kertaa nopeampaa, kuin millään manuaalisella tavalla.

Autronicin ECU:t ovat tunnettuja kyvystään ohjata suurituottoisia suuttimia pienillä aukioloajoilla tyhjäkäynnin kärsimättä. Esimerkkinä kaksi litraisessa Autronicilla ohjatussa moottorissa 4 kpl 1700 ml/min tuottavilla suuttimilla saadaan hyvä tyhjäkäynti 1000 kierroksella lambda arvon ollessa 0,96.

Muita ominaisuuksia mm. Flat Shift (täyskaasuvaihto), Anti Lag (pitää turbon ahdolla vaihdettaessa), Launch Control (luistonesto)...

(Laitteessa sisäinen 4,3 bar MAP-anturi, joten alkuperäisen ilmamäärämittarin voit poistaa.)

Säätöohjelmistot ladattavissa valmistajan sivuilta: http://www.autronic.com

Autronicin maahantuoja Sporttiauto asentaa laitteet ja säätää tarvittaessa omalla tehodynamometrillään. Kysy myös jälleenmyyjiltä kautta maan.

Lisätiedot: Sporttiauto, Naantali (02) 533 2686, http://sporttiauto.com
Janne Niemi
Sporttiauto, Kyrö
02-5332686
-Säädöt ja mittaukset 4-veto tehodynolla. Autronic, Ecumaster, EMtron ja ViPEC/Link ECU:t. Moottorien dynaamiset tasapainotukset...
Katso esittelyvideo: http://www.youtube.com/watch_popup?v=6jH...;vq=medium
Reply
#21
Mitkä anturit ovat välttämättömiä jos tekisi oman moottorinohjauksen, entäpä mitkä on hyvä olla niiden lisäksi.
MAP-anturi?
Laajakaistalambda?
Kierroslukuanturi?
Imuilman lämpötila-anturi?
Kaasuläpän asentoanturi?
Moottorin lämpötila-anturi?

Ja mitä pitää ohjata.
Sytytys?
Suuttimet?

Mitä yleensä hyvältä moottorinohjaukselta vaaditaan?

Vaatimuksista riippuen hw saattaisi olla valmiina, vain softa puuttuisi ja sitä voisi itse kehitellä ilman edestä.
Aina parempi jos pystyy auton nykyisiä antureita käyttämään mahdollisimman paljon hyödyksi -> vähemmän kuluja.
Otetaan nyt esimerkkiautoksi vaikka S13.

Ja sen takia tätä haluaisin selvitellä kun kaupalliset moottorinohjaukset tuntuvat edelleen olevan aika hinnakkaita.
Reply
#22
Jos halpaa haluat niin sitten täytyy tehdä megasquirt.tosin harvoin hyvä ja halpa on samassa paketissa.
Reply
#23
Unohtui varmaan listasta nakutuksentunnistin.

Kuinkas suuttimia ohjataan, PWM:llä?
Onko kukaan mittaillut oskilloskoopilla millaista signaalia suuttimille menee ECU:lta?
Reply
#24
Yksi juttu mikä hieman mietitytti oli prosessorin ja muistin vaatimukset.
No pitäisi riittää helposti:
- 40 MHz
- muistia 256 kB
- säädettäviä parametreja (16 bittisiä) 247
- Kotelon IP-luokitus on IP67 eli pölytiivis ja vesi ei pääse sisään.
- Käyttölämpötila -40 ... +70 astetta.
- CAN-liityntä.
- Unohtuiko jotain oleellista?

Ainoaksi selvitettäväksi asiaksi pitäisi siis jäädä tuo I/O:n soveltuvuus.
Reply
#25
TeKu Wrote:Unohtui varmaan listasta nakutuksentunnistin.

Kuinkas suuttimia ohjataan, PWM:llä?
Onko kukaan mittaillut oskilloskoopilla millaista signaalia suuttimille menee ECU:lta?

suuttimia ohjataan ihan kiinni/auki. PWM:ksi sitä ei voi kutsua koska aukioloaika on suhteellinen kierroslukuun. Kolme tapaa: kaikki suuttimet aukeaa yhtäaikaa, sytytysjärjestyksen mukaan tai sitten pareittain jossa kaksi suutinta aukeaa aina samanaikaisesti.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#26
Doni66 Wrote:Kolme tapaa: kaikki suuttimet aukeaa yhtäaikaa, sytytysjärjestyksen mukaan tai sitten pareittain jossa kaksi suutinta aukeaa aina samanaikaisesti.

Mikä noista vaihtoehdoista on se paras tai järkevin? Vai onko tavalla mitään käytännön merkitystä?
Lonkalta valitsisin noista vaihtoehdoista tuon sytytysjärjestyksen mukaisen tavan.
Reply
#27
TeKu Wrote:Mitkä anturit ovat välttämättömiä jos tekisi oman moottorinohjauksen, entäpä mitkä on hyvä olla niiden lisäksi.
MAP-anturi?
Laajakaistalambda?
Kierroslukuanturi?
Imuilman lämpötila-anturi?
Kaasuläpän asentoanturi?
Moottorin lämpötila-anturi?

Ja mitä pitää ohjata.
Sytytys?
Suuttimet?

Mitä yleensä hyvältä moottorinohjaukselta vaaditaan?

Vaatimuksista riippuen hw saattaisi olla valmiina, vain softa puuttuisi ja sitä voisi itse kehitellä ilman edestä.
Aina parempi jos pystyy auton nykyisiä antureita käyttämään mahdollisimman paljon hyödyksi -> vähemmän kuluja.
Otetaan nyt esimerkkiautoksi vaikka S13.

Ja sen takia tätä haluaisin selvitellä kun kaupalliset moottorinohjaukset tuntuvat edelleen olevan aika hinnakkaita.

Sytytyksen ohjaukseen tarvitset anturin haistelemaan kampiakselin asentoa. Hall -anturi vaikka. Siltä kai sen kierrosluvunkin saisi samalla.


TeKu Wrote:
Doni66 Wrote:Kolme tapaa: kaikki suuttimet aukeaa yhtäaikaa, sytytysjärjestyksen mukaan tai sitten pareittain jossa kaksi suutinta aukeaa aina samanaikaisesti.
Mikä noista vaihtoehdoista on se paras tai järkevin? Vai onko tavalla mitään käytännön merkitystä?
Lonkalta valitsisin noista vaihtoehdoista tuon sytytysjärjestyksen mukaisen tavan.

Tuota sekventiaaliruiskutusta alkuperäinenkin käyttää. Sellaiseksi varmaankin tekisin itse.
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#28
Alkuperäinen on pienillä kuormilla sytytysjärjestyksen mukaan sekventaalinen ja siirtyy reippaammin kuormitettuna tai kylmänä käydessään suihkimaan yhtä aikaa joka sylinterille ja joka kampparin kierroksella.
Reply
#29
Samu Wrote:Alkuperäinen on pienillä kuormilla sytytysjärjestyksen mukaan sekventaalinen ja siirtyy reippaammin kuormitettuna tai kylmänä käydessään suihkimaan yhtä aikaa joka sylinterille ja joka kampparin kierroksella.

Mä oon pähkäilly tuota ja oon sitä mieltä että ne ruittii silti sekventaalisesti, aukiolot on vaan niin suuria että suuttimet ovat yhtäaikaa auki. Ohjelman toteutuksessa tuo olisikin järkevää koska CAS-anturilta tulee 90 asteen välein liipaisu ikäänkuin suuttimien aukeamista varten, softalla periaatteessa määrätään sitten vaan se aukioloaika, eikä sitä milloin suihkutus aloitetaan. Todennäköisesti olen väärässä mutta tulipahan sanottua.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#30
Jep, oikeessa olet siinä, että oot väärässä ;D


Vrt: S13 manual EF&EC 15 ja 16
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)