Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
madallus sarjaa alluun?
#61
Mike86 Wrote:
Mai Wrote:Jos joku on hommaamassa noita D2 niin kannattaa tarkistaa myyjältä, että kuinka jäykät jouset noissa tolpissa on vakiona. Itelle tuli niin kovat, että pakko vaihtaa enskesäksi löysemmät.

Vaikka jo kerran sulle mainitsinki asiasta, niin kovasti vielä ihmettelen, että miksi et saman tien pistä tilaukseen pehmosempia? Mistä tilasit? Jos Futurezilta, niin eikö niilläkin annettu mahdollisuus tarvittaessa vaihtaa jouset eri jäykkyisiin veloituksetta? Ens kesänä joudut jo varmasti maksamaan.

Ja jos se on nyt ainoa hidaste, että oot kulmat säädättäny ja et halua jousien vaihdon jälkeen taas uudestaan kalliissa säädätyksessä käyttää, niin sen takia ei kannata jättää vaihtamatta.
Ne jouset saa sinne nimittäin vaihettua ilman, että pyörän kulmat muuttuu miksikään :o.

-Ensin otat tarkat mitat, että missä säädöissä, ne tolpat on ja joka nurkasta tarkka mitta navasta kaareen ja mielellään vielä tasaisella kovalla alustalla(tallissa). Mitat paperille ylös ja purkamaan.
-Ensin luonnollisesti löysäät säädöillä jousen ja sitten yläpäästä(konepellin alta) löysäät vain ja ainoastaan sen yhden ison mutterin joka pitää tolppaa paikoillaan yläpäässä.
-Sitte vain rupeat ruuvaamaan koko iskari/jousi pakettia ylöspäin, aivan kuin tarkoituksena olisisi säätää alustaa korkeammaksi. Pyörittelet niin pitkään, että tolppasta loppuu kierteet ja se irtoaa alapään kiinnityskorvakosta(joka pitääkin jäädä autoon paikoilleen).
-Tämän jälkeen yksinkertaisesti painat navasta hieman alaspäin koko vapaana roikkuvaa eturipustusta ja houkuttelet irrallaan olevan iskarin ja jousen sieltä ahtaista väleistä pois.
-Uusi pehmosempi jousi tilalle ja sama operaatio toisinpäin.

Tämän saman topicin ensimäisellä sivulla on Pataketun laittama kuva tolpista purettuna, niin esim. etutolpan ylimmäisen osan neljää campersäätöpulttian ja kolmea kiinnitysmutteria, sekä alimmaisen osan kahta läpipulttia kun ei mene availeen, niin en kyllä hoksaa, että missä vaiheessa pyörän kulmat pääsis muuttumaan.
Ite tein saman operaation, tosin en kyllä jousen vaihdon takia, vaan kikkailin jotain muuta. Taakse en kyseistä homma tehny, mutta sinne tämä pitäs olla kaiken järjen mukaan helpompi homma. Tosin voiko Almeran takapäässä mikään kulma pieleen mennäkkään iskarin irroituksen takia?? Kaiken lisäksi hommasin vielä uudet kesänakit 2008 alku kesästä, eikä nekään olleet kuluneet millään lailla, kun syksyllä löin talvikumit alle...

Jokatapauksessa, mää ainakin tekisin tämän homman, ennemmin kuin ajasin kesän omaan makuun liiallisen kovalla alustalla.

P.S. Pistittekö muuten Pataketun kans miten säädöillä jousiin esijännitystä? Mulla on semmosilla säädöillä toi, että kun tunkkaa ylös, niin kestää n. pari senttiä nostaa autoa ylöspäin, ennenku rengas rupeaa irtoamaan maasta. Eli pikkusen oon jättäny ulosjoustovaraakin.

Enköhän minä yhdet jouset osaa vaihtaa ja kuten jo sanoin niin noilla mennään tämä kesä. :Smile Tiedä sitten huvittaako enään ensi kesänä vaihtaa jousia, kun noihin tottuu.. Parantu ajettavuus jo huomattavasti, kun pyörät kävi suuntauttamassa. Enpä usko, että rupeavat enään futurezilla vaihtamaan jousia, kun noilla on jo 500km ajettu.
Esijännitystä on se 2.5mm joka tolpassa.
Ja almeran takapäässä ei ole mitään säätöjä eli voit huolettaa ottaa iskarin irti.
Reply
#62
Quote:Enköhän minä yhdet jouset osaa vaihtaa ja kuten jo sanoin niin noilla mennään tämä kesä. :Smile Tiedä sitten huvittaako enään ensi kesänä vaihtaa jousia, kun noihin tottuu.. Parantu ajettavuus jo huomattavasti, kun pyörät kävi suuntauttamassa. Enpä usko, että rupeavat enään futurezilla vaihtamaan jousia, kun noilla on jo 500km ajettu.
Esijännitystä on se 2.5mm joka tolpassa.
Ja almeran takapäässä ei ole mitään säätöjä eli voit huolettaa ottaa iskarin irti.

En mää tosiaankaan sitä epäile, ettetkö osais niitä jousia vaihtaa ;D.
Pointtihan oli vaan se, että miten sen jousen ja iskarin sieltä saa pois ja takaisin, ilman että pyörän kulmat menee ihan vituralleen.
Pistin nää ohjeet ihan yleisesti tänne, että saa muutkin tarvittaessa soveltaa näitä.

Asia loppuun käsitelty Wink.
Reply
#63
Mike86 Wrote:
Quote:Enköhän minä yhdet jouset osaa vaihtaa ja kuten jo sanoin niin noilla mennään tämä kesä. :Smile Tiedä sitten huvittaako enään ensi kesänä vaihtaa jousia, kun noihin tottuu.. Parantu ajettavuus jo huomattavasti, kun pyörät kävi suuntauttamassa. Enpä usko, että rupeavat enään futurezilla vaihtamaan jousia, kun noilla on jo 500km ajettu.
Esijännitystä on se 2.5mm joka tolpassa.
Ja almeran takapäässä ei ole mitään säätöjä eli voit huolettaa ottaa iskarin irti.

En mää tosiaankaan sitä epäile, ettetkö osais niitä jousia vaihtaa ;D.
Pointtihan oli vaan se, että miten sen jousen ja iskarin sieltä saa pois ja takaisin, ilman että pyörän kulmat menee ihan vituralleen.
Pistin nää ohjeet ihan yleisesti tänne, että saa muutkin tarvittaessa soveltaa näitä.

Asia loppuun käsitelty Wink.

Ei ne pyöränkulmat muutenkaan paljoa pieleen menee jos tolpat irti ottaa, paitsi camber kulma enintään. Nekin laitettiin pataketun kanssa aivan summassa kohdalleen niin nekin näky olevan ohjearvoissa kun suuntauslappuja kattelin. 8)
Reply
#64
Mikähän keino tai puslat piti vaihtaa takapäähän, että sais vähenemään perän irtoamisen tiestä/radalla tiukoissa mutkissa ajettaessa ???
Reply
#65
patakettu Wrote:Mikähän keino tai puslat piti vaihtaa takapäähän, että sais vähenemään perän irtoamisen tiestä/radalla tiukoissa mutkissa ajettaessa ???

Ei taida puslat auttaa kun on jäykkäperä, Pitäs olla multilinkki niinkuin Primmuis
Mörkö I 99- S. Mörkö II 90- SLX/Super s
Reply
#66
Bomber Wrote:
patakettu Wrote:Mikähän keino tai puslat piti vaihtaa takapäähän, että sais vähenemään perän irtoamisen tiestä/radalla tiukoissa mutkissa ajettaessa ???

Ei taida puslat auttaa kun on jäykkäperä,n Pitäs olla multilinkki niinkuin Primmuis

Auttaa, koska lemppat on sen tehnyt. Oli teetättänyt jonku puslan alumiinista, niin oli auttanu.
Reply
#67
Onkos kellään kokemuksia GTS Performance Kit-alustasarjasta? Että kannatteeko sellaista hommata jne? :Smile
Reply
#68
onko kellää muilla pelkästää jousilla madallettua allua?ite ajattelin että jos laskis omaa autoa 40/30 tai 35/40 ja pohjaanlyönti kumit tietty kans..ja takana on vasta vaihdetut iskarit..autoa pitäis laskia hillitysti että se olis hieman kentässä ja etu kenossa mutta ei mikää todellinen low rider että ei pääse enää pihaa kauemmas..mitä arveletta onko hyvä vaihto ehto?nuita fk:n jousia oon katellu
ex almera n15<br /><br />nyk.mercedes c180 facelift
Reply
#69
Eikai noissa madallusjousissa suuria eroja ole. Itellä oli DeeKakkosta ennen H&R jouset. Kyyti oli tosi hyvä, mutta ei se kyllä mikään low rider niillä ollu. Ois ehkä myynnissä, hyvien iskareiden kanssa. Wink
Reply
#70
patakettu Wrote:Mikähän keino tai puslat piti vaihtaa takapäähän, että sais vähenemään perän irtoamisen tiestä/radalla tiukoissa mutkissa ajettaessa ???

Nostetaanpa tätä ylös. Löytyiskö joltain viisaalta jokin vinkki tähän ongelmaan? Joku pusla sinne piti vaihtaa, mutta mikä?
Reply
#71
täytyy lainata tätä threadia, kaveri kauppais tämmösiä jousia: ms design gmbh n15 -30mm
joten onko kokemusta tai edes tornihuhuja kuulunu tämmösistä? epäilyttää jotenki tuo MS DESIGN.
Reply
#72
ms-d on yksi isoista saksalaisista puljuista tuning. erityisesti sen helma ja maskisarjat on kysyttyä tavaraa almerakuskien keskuudessa.
kuhan tuv paperit saat mukaan niin osta pois vaan.
Reply
#73
patakettu Wrote:Mikähän keino tai puslat piti vaihtaa takapäähän, että sais vähenemään perän irtoamisen tiestä/radalla tiukoissa mutkissa ajettaessa ???

Taas eilen sai todeta tuon vian, kun ruuvasin perää 8mm alemmas ja illalla mutkissa pikku jarrutuksia tein, niin aina lähtee perä heittään. Tuo ongelma tulee suuren madalluksen myötä. ??? Vielä, kun joku osaisi neuvoa miten siitä eroon pääsisi.
Reply
#74
Mai Wrote:
patakettu Wrote:Mikähän keino tai puslat piti vaihtaa takapäähän, että sais vähenemään perän irtoamisen tiestä/radalla tiukoissa mutkissa ajettaessa ???

Taas eilen sai todeta tuon vian, kun ruuvasin perää 8mm alemmas ja illalla mutkissa pikku jarrutuksia tein, niin aina lähtee perä heittään. Tuo ongelma tulee suuren madalluksen myötä. ??? Vielä, kun joku osaisi neuvoa miten siitä eroon pääsisi.

Raapiiko sulla renkaat kaariin, mulla raapii ja se on aika ärsyttävää.

Takana olevista kaarista vois vielä raapasta pois osan sieltä sisäpuolen taitosta mutta edessä on jotain kiinnikkeitä eikä siitä taida onnistua rälläköinti...
Reply
#75
Ei puhettakaan, että raapisi. ET noissa vanteissa on muistaakseni 42. Joten ne on melko sisässä.. Taakse mahtuisi helposti 20mm levikepala ilman, että joutuu etes rälläkkää näyttämään mihinkään. :Smile
Reply
#76
itsellä on kanssa aika matalalla takana ja heittelee kanssa tiukoissa mutkissa...
Voiko johtua liian jäykistä jousista? nyt paikallaan on 7,5kg/6,3kg jouset.
minkälaisia asetuksia muut on käyttäny?
-200sx s13 -92
Reply
#77
N14 Wrote:itsellä on kanssa aika matalalla takana ja heittelee kanssa tiukoissa mutkissa...
Voiko johtua liian jäykistä jousista? nyt paikallaan on 7,5kg/6,3kg jouset.
minkälaisia asetuksia muut on käyttäny?

Ei mulla ole mitään tuommosia numeroita omissa jousissa. Missä nuot sulla lukee?
Reply
#78
Onko kenelläkään kokemusta noista BC Racingin coileista almerassa? Hiukan edullisemmat kuin D2.
Reply
#79
Mai Wrote:
N14 Wrote:itsellä on kanssa aika matalalla takana ja heittelee kanssa tiukoissa mutkissa...
Voiko johtua liian jäykistä jousista? nyt paikallaan on 7,5kg/6,3kg jouset.
minkälaisia asetuksia muut on käyttäny?

Ei mulla ole mitään tuommosia numeroita omissa jousissa. Missä nuot sulla lukee?

Race Performance Oy:ltä kun tilaa niin ainakin näyttäis tulevan "Jousijäykkyys edessä: 7,5 kg/mm Jousijäykkyys takana: 6,2 kg/mm"
ellei sit mainitse tilatessa et haluu jotain muuta..
Reply
#80
Vanhimmissa jousissa ei lue yhtikäs mitään, niiden tunnistaminen menee oikeastaan mittaamalla langan paksuus ja pituus vapaana. Siitä uudemmissa jousissa saattaa lukea esmes 10.5/180, joka tarkoittaa yksinkertaisesti langan paksuutta ja jousen pituutta vapaana. Noilla jousessa olevilla merkinnöillä siis ei ole suoraa yhteyttä jousen jäykkyyteen.

Vakiona noissa on 7,5 ja 6,2kg/mm, mutta noita voidaan melko vapaasti tilata toisellakin jäykkyydellä -tarjouksen yhteyteen kovat jätkät kinuaa parin 5kg jousia niin saa periaatteessa kaksi sarjaa jousia autoonsa.
Varastostakin löytyy ihan hyvä kasa erilaisia jousia ja niitä saa myös vaihtaa postimaksujen hinnalla kohtuullisen ajan kuluessa jotta alustasta saa tarpeita vastaavan, ainoa edellytys on ettei orggis jousia heitellä pitkin tallin seiniä jolloin ne voidaan tarvittaessa vaihtaa toiselle asiakkaalle joka sellaisia kaipaa.
Race Performance Oy<br />www: www.race.fi<br />E-mail: [email protected]<br />Puh. 045 1392 111
Reply
#81
Selvä peli. Mulla tosiaan on jousissa numerot 11.5-205 ja 10.5-180. Jäykäthän ne on, mutta tottumus kysymys se on. :Smile
Reply
#82
Perän irtoamiseen varmaan auttaisi tosiaan taakse jäykempi jousi. Huomasin sattumalta, että rs*r ja espelir tarjoaa alluun juurikin kovempaa jousta taakse kuin eteen. :o Tutkin vaan mahdollisen tulevan talviauton madallus vaihtoehtoja.. Mennyt vaan arvalla väärin d2 tehtaalla eli kokeile mai vaihtaa jousien paikkaa, jos et uusia halua tilata.

Reply
#83
olisko jollaki hyviä neuvoja mistä sais kunnun alsutasarjan millä saa auton matalaks?
hankin tollasen 60/60 ja madalussarjan ero ei ollu iso vakioista
Reply
#84
-Nicke- Wrote:olisko jollaki hyviä neuvoja mistä sais kunnun alsutasarjan millä saa auton matalaks?
hankin tollasen 60/60 ja madalussarjan ero ei ollu iso vakioista
Onko kuvia autosta tuon sarjan ollessa paikallaan? Ei sitä pelkillä jousilla kunnolla tonttiin saa, eli säädettävää settiä alle vain.
Reply
#85
Vieteriä katki jos ei muuten madallu.. Eipä tommoseen almeraankaan nyt järki budjetilla saa tarpeeksi tehoa niin samapa se on pilata sen vähäisetkin ajo-ominaisuudet.
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
Reply
#86
-Nicke- Wrote:olisko jollaki hyviä neuvoja mistä sais kunnun alsutasarjan millä saa auton matalaks?

Coilit alle. Voi olla, että riittää.
Kaupalliset puolella muutamakin myyjä.
Reply
#87
Minkälaisia kokemuksia löytyy seuraavista jousista:

Almera N15

- FK - 30-45 ~119€
- MAD - 45/45 ~200€
- GTS Performance - 40/30 ~299€
- Eibach Pro-Kit - 30/30 ~313€

Seuraako hinta ja laatu toisiaan?

Nämä löytyisivät suomalaisilta toimittajilta.

Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#88
Alppu Wrote:Minkälaisia kokemuksia löytyy seuraavista jousista:

Almera N15

- FK - 30-45 ~119€
- MAD - 45/45 ~200€
- GTS Performance - 40/30 ~299€
- Eibach Pro-Kit - 30/30 ~313€

Seuraako hinta ja laatu toisiaan?

Nämä löytyisivät suomalaisilta toimittajilta.

Noista ei kokemusta, mutta sen verran kuullu, että aika monella sarjalla jää keulimaan. Itellä oli H&R:t omassa allussa, ei jääny kauheesti keulimaan ja oli ihan ok setti. Niitäkin pitäis saada ihan kotimaisilta toimittajilta alta 250€.
WP11-144
Reply
#89
terska^ Wrote:
Alppu Wrote:Minkälaisia kokemuksia löytyy seuraavista jousista:

Almera N15

- FK - 30-45 ~119€
- MAD - 45/45 ~200€
- GTS Performance - 40/30 ~299€
- Eibach Pro-Kit - 30/30 ~313€

Seuraako hinta ja laatu toisiaan?

Nämä löytyisivät suomalaisilta toimittajilta.

Noista ei kokemusta, mutta sen verran kuullu, että aika monella sarjalla jää keulimaan. Itellä oli H&R:t omassa allussa, ei jääny kauheesti keulimaan ja oli ihan ok setti. Niitäkin pitäis saada ihan kotimaisilta toimittajilta alta 250€.

Tää keulii jo vakiona. ;D

Pitää vielä googlettaa tota H&R:ää.

Tuo GTS Performancen pitäisi näköjään laskea enemmän keulaa.. Tuning Studiolla olisi myynnissä.

Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#90
http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0&_...tpos&gbr=1
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)