Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Takakelkan puslien asennus
#1
Auto on S13 ja tarkoitus on vaihtaa takakelkan puslat polyuretanisiin. Mutta oma tietotaito ei riitä kyseiseen operaatioon. Onko kukaan vaihdatuttanut niitä jossain liikkeessä, missä ja mihin hintaan?

Tai olisiko vaihtoehtoisesti joku klubilainen valmis tekemään sen, korvausta vastaan tietenkin. 100km säteellä Porvoosta...

Reply
#2
Ite oon kans suunnitellut et ryhtyis lähiaikoina samaan urakkaan . Jos jollain on hyviä vinkkejä/ kuvia lähinnä vanhojen puslien irroitukseen niin oltais todella kiitollisia.
Reply
#3
MakeS13 Wrote:Ite oon kans suunnitellut et ryhtyis lähiaikoina samaan urakkaan . Jos jollain on hyviä vinkkejä/ kuvia lähinnä vanhojen puslien irroitukseen niin oltais todella kiitollisia. 

Voitais ehkä tehä tuohon tarkoitukseen sopiva ulosvetäjä, helpottaa hommaa meinaan 99%...
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
#4
laakkius Wrote:
MakeS13 Wrote:Ite oon kans suunnitellut et ryhtyis lähiaikoina samaan urakkaan . Jos jollain on hyviä vinkkejä/ kuvia lähinnä vanhojen puslien irroitukseen niin oltais todella kiitollisia. 

Voitais ehkä tehä tuohon tarkoitukseen sopiva ulosvetäjä, helpottaa hommaa meinaan 99%...

Tehää vaan.... Smile
Reply
#5
Itse vaihdoin kyseiset puslat hiljattain... 2*Paineilma taltta oli hyvä apuväline (jos vanhat puslat on pahasti ruostunu kiinni)
Reply
#6
mulla on tollanen ulosvedin hyllys 8)
ex ...nissan 200sx s13<br />hyundai coupe v6
Reply
#7
nismo Wrote:mulla on tollanen ulosvedin hyllys 8)

Nappaa kuva niin näkis minkä näköinen aparaatti se on.
Reply
#8
Itse vaihdatin Tampereella eräässä korjaamossa.....oli kuulemma jumalaton homma, saivat 8 tuntia tuhrattua vaikka laitteet ja välineet piti olla niin viimosen päälle.....mutta hinnasta oli sovittu ja hintaa kertyi 200€
Reply
#9
pitäis hyvillä vehkeillä sujua 3-4tuntiiin, (ei onnistu kunnolla tunkki/ öljymonttu virityksillä
Reply
#10
Makes13:han vois tehdä tosta operaatiosta kertomuksen kuvineen tonne klubilaiset puolelle?


Edit: Eipä tuolla klubilaiset puolella enää taida ollakkaan noita asentelu ohjeita.
Mut voihan siitä silti kuvat ottaa ja jonkun selostuksen tehdä. Smile
Reply
#11
Kannattaa tehdä se ulosvetäjä. Tutun kanssa vaihdettiin tasasella tallinlattialla ilman mitään erikoisempia apuvälineitä ja urakka oli aikamoinen. Nostettiin vain perä niin ylös pölkkyjen päälle, kun mitä etuspoleri antaa myöten.

Me tehtiin sillein, että ensin se kumiosa keskeltä nirhittiin pois ja sitten rautasahalla nirhattiin ne metali hilppeet pois. Kyllä siinä yli 12h vierähti. Taka kelkka kannattaa ottaa kokonaan irti, vaikka kyllä se siinä paikallaankin onnistuu. Meillä se oli koko ajan kiinni kardaanissa ja ahdasta meinas olla.
Reply
#12
Kyllähän tosta hommasta voi kuvakertomuksen tehdä. Mut milloin se on hämärän peitossa, suht kova urakka ja aika on rajallista. Inspiraatiota lisäis kun ensin sais/ tehtyy ulosvetäjän. Pienempiä puslia oon vaihtanut tuhoa/ sahaa taktiikalla ;D.
Reply
#13
No ennen talvea jos sen tekisit niin olisi hyvä Smile
Reply
#14
Markus Wrote:Me tehtiin sillein, että ensin se kumiosa keskeltä nirhittiin pois ja sitten rautasahalla nirhattiin ne metali hilppeet pois. Kyllä siinä yli 12h vierähti. Taka kelkka kannattaa ottaa kokonaan irti, vaikka kyllä se siinä paikallaankin onnistuu. Meillä se oli koko ajan kiinni kardaanissa ja ahdasta meinas olla.

Me tehtiin niin, että poltettiin niiden vanhojen puslien kumit taivaan tuuliin kaasupillillä... ;D Sitten vaan rautasahalla ne metlliholkit poikki ja naputtelemalla irti.

Ei siinä tajuttoman kauaa mennyt, vaan meilläpä oli nosturit ja pelit ja vehkeet. Wink
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#15
Sanokaas mikä mahtaa olla vialla kun takakelkan puslien vaihdon jälkeen takapää (tod.näk perä) alkoi pitää melko ilkeen kuuloista jyrinää ja "rohinaa".....varsinkin jos auto liikkuu taaksepäin kytkin pohjassa mutta kuuluu se myös eteenkinpäin ajettaessa.....

Myös vaihteita vaihdettaessa takapää "klonksahtaa"....näitä oireita ei vielä ennen puslien vaihtoa esiintynyt, vasta heti puslien vaihdon jälkeen??
Reply
#16
morbus Wrote:Sanokaas mikä mahtaa olla vialla kun takakelkan puslien vaihdon jälkeen takapää (tod.näk perä) alkoi pitää melko ilkeen kuuloista jyrinää ja "rohinaa".....varsinkin jos auto liikkuu taaksepäin kytkin pohjassa mutta kuuluu se myös eteenkinpäin ajettaessa.....

Myös vaihteita vaihdettaessa takapää "klonksahtaa"....näitä oireita ei vielä ennen puslien vaihtoa esiintynyt, vasta heti puslien vaihdon jälkeen??

Uretaanipuslat on jäykemmät, eivätkä eristä perämurikan ääniä niin hyvin, kuin alkuperäiset, vaan lähes kaikki kolina, vonkuna ja rallatus johtuu suoraan koriin. Kyllä alkoi mullakin perän laulu kuulua kabiiniin... ;D
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#17
morbus Wrote:Sanokaas mikä mahtaa olla vialla kun takakelkan puslien vaihdon jälkeen takapää (tod.näk perä) alkoi pitää melko ilkeen kuuloista jyrinää ja "rohinaa".....varsinkin jos auto liikkuu taaksepäin kytkin pohjassa mutta kuuluu se myös eteenkinpäin ajettaessa.....

Myös vaihteita vaihdettaessa takapää "klonksahtaa"....näitä oireita ei vielä ennen puslien vaihtoa esiintynyt, vasta heti puslien vaihdon jälkeen??


Mulla kävi aivan samoin! poppi kovemmalle Smile
Reply
#18
morbus Wrote:Sanokaas mikä mahtaa olla vialla kun takakelkan puslien vaihdon jälkeen takapää (tod.näk perä) alkoi pitää melko ilkeen kuuloista jyrinää ja "rohinaa".....varsinkin jos auto liikkuu taaksepäin kytkin pohjassa mutta kuuluu se myös eteenkinpäin ajettaessa.....

Myös vaihteita vaihdettaessa takapää "klonksahtaa"....näitä oireita ei vielä ennen puslien vaihtoa esiintynyt, vasta heti puslien vaihdon jälkeen??
Voisko olla että tulis äänet niitä isoja prikkoja pitkin. Itellä ainakin takimmaiset prikat olis ottanu suoraan siihen kelkkaan kiinni reunasta niin vetäsin rälläkällä siivun reunasta pois. Eikä kuulu ylimääräsiä ääniä.
Reply
#19
JTU Wrote:
morbus Wrote:Sanokaas mikä mahtaa olla vialla kun takakelkan puslien vaihdon jälkeen takapää (tod.näk perä) alkoi pitää melko ilkeen kuuloista jyrinää ja "rohinaa".....varsinkin jos auto liikkuu taaksepäin kytkin pohjassa mutta kuuluu se myös eteenkinpäin ajettaessa.....

Myös vaihteita vaihdettaessa takapää "klonksahtaa"....näitä oireita ei vielä ennen puslien vaihtoa esiintynyt, vasta heti puslien vaihdon jälkeen??
Voisko olla että tulis äänet niitä isoja prikkoja pitkin. Itellä ainakin takimmaiset prikat olis ottanu suoraan siihen kelkkaan kiinni reunasta niin vetäsin rälläkällä siivun reunasta pois. Eikä kuulu ylimääräsiä ääniä.

Kyllä täälläkin prikkoja smirkelöitiin, mutta perän äänet tosiaan kovenivat. Ovathan ne puslatkin kovemmat. Sulla ei sitten ehkä vaan ole niin väljä perä kuin minulla... Wink

Tuliko sulla muuten prikat puslien mukana?
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#20
Joo uudet prikat tuli mukana. Vanhat puslat lähti suht helposti kun lämmitin pillillä punahehkuun sen kyljen ja iskua niin perkuleesti.
Reply
#21
JTU Wrote:Joo uudet prikat tuli mukana. Vanhat puslat lähti suht helposti kun lämmitin pillillä punahehkuun sen kyljen ja iskua niin perkuleesti.

Sulla oli sitten jo uudempaa sarjaa, jos olivat Powerflexit. Itselleni sain aikanaan US-Partsin varaston viimeiset, joissa ei vielä prikkoja ollut. Eipä siinä mitään säädettiin omat prikka systeemit niihin. Niihinhän tuli ne prikat sen jälkeen, kun yhdeltä britiltä putosi takakelkka paikaltaan Powerflexien asennuksen jälkeen. No, sillä ukolla ei ollut muistaakseni edes niitä alkuperäisiä kuppeja siellä... Tongue

Niin joo, ja oliko sinulla ne holkit sopivan mittaiset? Mulla oli liian pitkät, nekin ovat muistaakseni nykyisin jo valmiiksi sopivat.


EDIT: Sanoja järjestyksessä väärässä oli? ???
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#22
Powerflexithän ne ja holkit oli sopivat.
Reply
#23
MakeS13 Wrote:
laakkius Wrote:
MakeS13 Wrote:Ite oon kans suunnitellut et ryhtyis lähiaikoina samaan urakkaan . Jos jollain on hyviä vinkkejä/ kuvia lähinnä vanhojen puslien irroitukseen niin oltais todella kiitollisia. 

Voitais ehkä tehä tuohon tarkoitukseen sopiva ulosvetäjä, helpottaa hommaa meinaan 99%...

Tehää vaan.... Smile

Onks tää jo valmis? Vois vaihtaa omatkin samalla kun vaihtaa perän...
Reply
#24
Ale Wrote:
MakeS13 Wrote:
laakkius Wrote:
MakeS13 Wrote:Ite oon kans suunnitellut et ryhtyis lähiaikoina samaan urakkaan . Jos jollain on hyviä vinkkejä/ kuvia lähinnä vanhojen puslien irroitukseen niin oltais todella kiitollisia. 

Voitais ehkä tehä tuohon tarkoitukseen sopiva ulosvetäjä, helpottaa hommaa meinaan 99%...

Tehää vaan.... Smile

Onks tää jo valmis? Vois vaihtaa omatkin samalla kun vaihtaa perän...


Asia ei ole edennyt kuin mietintä asteella Smile
Reply
#25
Vaihtelin tossa viikonloppuna noi takakelkan puslat, ei loppu peleissä mikään kauhean paha homma niiden vanhojen irroitus oli suurin työ!!..Mut sit asiaan eli alko kuulumaan tosi selvästi noi perä/rengas äänet, ni olisko jotain vinkkiä millä sais hiljaisemmaksi.
Ei ole enään kiva ajella ku pitää niin pahaa meteliä. :-\
Reply
#26
laitoitko kovat puslat ?
DXR 250, S1000RR, 250 SX -06
Reply
#27
JaZzu Wrote:Vaihtelin tossa viikonloppuna noi takakelkan puslat, ei loppu peleissä mikään kauhean paha homma niiden vanhojen irroitus oli suurin työ!!..Mut sit asiaan eli alko kuulumaan tosi selvästi noi perä/rengas äänet, ni olisko jotain vinkkiä millä sais hiljaisemmaksi.
Ei ole enään kiva ajella ku pitää niin pahaa meteliä. :-\

Vissiin PU -puslat? Eipä siihen taida mitään helppoa keinoa olla. Meluntorjuntahan on juurikin yksi niistä syistä, miksi alkuperäiset puslat ovat pehmeät, tai ne yleensäkään ovat siellä...
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#28
Onko puslia montaakin kovuus sorttia, mitä ootte laitellut?
Vaihdan omaani vasta sitten kun on ihan pakko, ei haluu yhtään enempää meteliä ;D.
Reply
#29

Vissiin PU -puslat? Eipä siihen taida mitään helppoa keinoa olla. Meluntorjuntahan on juurikin yksi niistä syistä, miksi alkuperäiset puslat ovat pehmeät, tai ne yleensäkään ovat siellä...
Quote:

Joo PU -puslat laitoin.
Pitää vissiin yrittää laittaa jotai ääni eristettä tonne konttiin ja takapenkin alle jos vähän hiljenisi.
Reply
#30
JaZzu Wrote:Vissiin PU -puslat? Eipä siihen taida mitään helppoa keinoa olla. Meluntorjuntahan on juurikin yksi niistä syistä, miksi alkuperäiset puslat ovat pehmeät, tai ne yleensäkään ovat siellä...
Quote:

Joo PU -puslat laitoin.
Pitää vissiin yrittää laittaa jotai ääni eristettä tonne konttiin ja takapenkin alle jos vähän hiljenisi.

ei sitten jeesais jos laittas ohuen kumi lätkän rungon ja puslan väliin
R33 -97 superi silver<br /><br /><br />Mamasan.fi<br />ex kulkinet:2xS13,2xZ31 Tbo/na ja yks mopo tiisseli mese,bmw 316 2,5tbo+jotain etuvetosia
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)