Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TYYPPIVIAT/VIKALISTA/OSTAJAN OPAS
#1
Kirjoitelkaa nyt kaikki vikoja mitä ootte autossanne havainnut. Niin tiedossa olevia tyyppivikoja kuin omia kokemuksianne ja muitakin.

Lisäksi oudompiin ongelmiin olisi hyvä lisätä myös jotain infoa korjaustoimenpiteistä.

Jos on mahdollisuus väärinkäsitykseen niin eritelkää myös mitä (vuosi)mallia juttu koskee.

Näistä tiedoista kootaan sitten malleittain kattava "ostajan opas" ja tyyppivikalista.
Reply
#2
Ei ne viattomia aivan ole, mutta melkein.

Primerat P10 ja P11 niissä startti hajoo aivan takeesti. Olen nähnyt kavereillani joilla neljällä muulla on vastaavat autot sen hajoavan jopa ennen 100tkm.ää. Itsellänikin hajosi ja laturit on kanssa joskus ongelmia. Muuten hyviä pelejä.
Reply
#3
vastaus edelliseen

Startit hajos p10 -91, -94 ja p11 -97. Laturit meni p10 -91 ja p10 -96. Primeralla on muuten iso kirjo starttien kaa et kannattaa katsoa et tulee oikee jos hajoo. Wink
Reply
#4
Alla on P11 vm 2000 ja tuntuu olevan tuttuja vikoja:
- Etupään multilinkin kumiosat kestää kaksi vuotta. Menin huoltoon valittamaan ja pääsin jonon päähän odottamaan vaihtovuoroani. edellinen auto sama juttu.
- etuikkuna natisee sulkemisen jälkeen. Ilmeisesti sähkömoottori pyörii vielä hetken ja vääntää karmeja vinoon. rajakatkaisin ei toimi kunnolla?
- hansikaslokero resonoi kiihdytettäessä, löysät saranat.
edellinen auto sama juttu.
- etujarrut vinkuu
Onneksi menee takuuseen .....
Reply
#5
Ainakin itse olen havainnut P11 primerassa sellaisen vian, että takasivuovien "alatakakulma" (siinä pyöränkotelon vieressä) on melkoisen herkkä keräämään likaa ja kiveniskeymiä tms. Se tuppaa sitten aikanaan herkästi ruostumaan. Näin siis omassa ja kaverin. Autoilla on ajettu 110tkm ja 70tkm.
Reply
#6
Mulla on 2001 mallinen 2.0 Primera Wagon Elegance, värinä metal silver green tjsp.

Ongelmana on maalipinnan viat, eli kuskin puoleisessa takaovessa ja takaluukun kannessa on maali noussut kuplalle n. 1cm x 1cm kokoiselta alalta. >Sad Sinänsä pikkujuttu koska takuuseenhan toi menee mutta v*tuttaa se silti. Varsinkin kun ei taas ole varmuutta siitä kuinka hyvin maalari hommansa hoitaa eli tuleeko ihan törkeät sävyerot. Myös takaluukun aukon reunoilla peltien saumoissa on pientä rusketusta havaittavissa. Ja vielä takaovien liikkuvien ja kiinteiden ikkunanosien välissä olevat mustat listat ovat ruostuneet.

Sitten toi ulkolämpömittari näyttää mitä sattuu tyyliin oikea ulkolämpö n. 25 astetta, mittarissa 10 astetta.

Kuskinoven lukko pitää toisinaan mielenkiintoista ääntä kun remotella avaa lukot. Se on sellainen sprojoing :Smile kuuloinen ääni, kun muut lukot vain naksahtavat.

Laturin kiinnikerauta oli heti uutena löysällä sieltä lohkon päästä. Piti kuitenkin hihnan kireällä mutta kivaa kolinaa kuului toisinaan. En itse saanut paikallistettua ääntä ja merkkiliikkessäkin vasta kolmannella kerralla löysivät äänen aiheuttajan. :Smile

Takaiskarit alkavat myös osoittaa väsymisen merkkejä. Kävin tuossa kesällä sellaisessa ilmaisessa iskaritestissa ja eroa takavasemman ja oikean välillä alkoi olemaan enemmän kuin hyvällä tahdolla voi sallia. Täytynee yrittää saada ne vaihdettua takuun piikkiin.

Että onhan noita vikoja ollut. Täytyy tässä syksyn mittaan viedä toi pirssi maalattavaksi niin saavat sitten samalla katsoa nuo muut viat kanssa kuntoon.

Muuten on rassi pelittänyt ihan kivasti ja kilometrejä on vuoden ja neljän kuukauden aikana kertynyt 46000.
Subaru Legacy 2.0R Sedan MY06<br />K12 1.4 Acenta
Reply
#7
Quote:Tuli vaan mieleen tosta 2. pykälän rutisemisesta niin ihan lämpimänäkin rusahtelee välillä kakkonen. Ykkönen menee voimalla toisinaan päälle ja pakki menee päälle kun nostaa pikkusen kytkintä ja sitten runttaa sen päälle.. ööh.. tarttis varmaan säätää jotain tuolta =I

Ja kyllä painan kytkimen pohjaan asti kun vaihdan.


Eli taitaa se sitten tyyppivika (ainakin meillä) olla... Minä myös painan kytkimen ihan pohjaan ja yritän vaihtaa kakkosta silmään rauhallisesti, mutta silti toisinaan se ei tahdo mennä päälle hyvälläkään tahdolla (tai ainakaan helposti). Pitäs varmaan kysellä huollolta, että onko jo tunnistettu vika vai annanko asian olla, kunnes mikään ei osoita hajoamisen merkkejä. Ainakin tuttu autokorjaaja sanoi, ettei tuolla pitäisi olla niin väliä, jos se ei kerran esiinny kuin kylmällä ja täysin satunnaisesti. Ajoa se kai vaan kaipaa (ajan vuodessa ainoastaan 5-6tkm) ???
Reply
#8
...ja vaihdelaatikon öljyt on vaihdettu koska? Wink

Kuulostais ihan siltä, ettei synkrot oikein toimi. Ite heitin suosiolla Redlinen öljyt kun vaihdoin, eikä sen jälkeen enää rutissu.

(tää siis Tojotasta, mut ei kai noissa lootissa suurempia eroja oo)
Reply
#9
Quote:...ja vaihdelaatikon öljyt on vaihdettu koska? Wink

No jos huoltokirjan mukaan mennään niin 60tkm välein.
Suosittelemme ainakin välitarkistuksia!
Reply
#10
Tässänäin tuli mieleen että viimeisin merkintä on 47000km millon on öljyt vaihdettu sinne.. eeh.. 108 000 nyt mittarissa.. Tarttis varmaan harkita öljyymistä, ellei ne sitten huollossa oo semmosta tehny.. tuskinpa on. :o

Uusi pelti ei ruostu...vaihda pellit ajo(i)ssa...
Reply
#11
8) MINULLE AINAKIN HUOLOSSA ON SANOTTU ET GT:N LAATIKKO ON TARKKA ÖLJYSTÄ JONKA TAKIA VOIS RUTISTA... MUT OON TOISTA MIELTÄ ITELLÄ SE JOHTUU KYTKIMESTÄ.....
Reply
#12
Tässä listassa ei vielä ollutkaan mukana tuota pyyhkimien ongelmaa. Eli katsokaapa ettei kuskinpuolen pyyhin ota kiinni konepeltiin!

On yleinen P11 ongelma että pyyhkimen akselin kiinnitys löystyy ja pyyhkimenvarsi pääsee nousemaan niin paljon että se voi ottaa konepeltiin kiinni.

Mulla tuo korjattiin -97 malliin, -99 ei ole vielä tarvinnut.

Korjaus autokeskuksella ~100eur (kiinnike pyyhin + pivot vaihtotyö), vartin homma.
Reply
#13
200tkm meni rikki omassani viime tiistaina, tähänmennessä vikalistalta löydän omakseni maalipinnan kuluman takaovien kohdalta sekä vaihteisto-ongelmat, eli pakki ei suostu joka kerta menemään kerrasta päälle vaan kytkintä pitää nostaa puoliväliin ja takasin ensin. Sama ongelma löytyy pikkuveljen -91 ja äidin -94 primeroista ja mun edellisestä -85 Sunnysta ;D

Bensapumppu tuli tiensä päähän reilu kuukaus sitten ja matkanteko tyssäs siihen (mutta ei jättänyt mua tien päälle kun pikkuveli lainas autoo =)

Ruostetta ei pahemmin näy, oikean etuoven alapuolella olevassa saumassa näkyy hiukan sekä 5-ovisen takaluukun sarana on aikas ruman näkönen. Aika hyvin 12-vuotiaaksi autoksi.
Reply
#14
Toni: Nuo on aika tuttuja. Just maalit takaovien aukkojen alakulmissa ja vaihteiston toimivuus (mulla 2-vaihde harvoin ja pakki vielä harvemmin). Elikkä voidaan puhua tyyppivioista.

Ruostetta ei mullakaan ole muualla ollut, kuin auton akun kiinnike"palassa". Siinä oli pientä pintaruostetta, joka kyllä lähti teräsharjalla ja maalauksella kuntoon.
Reply
#15
Ai katos prkl! Se pakin vaikeahko päälle meneminen ei sittenkään ole vika vaan "ominaisuus". No, aika outo "ominaisuus" tuo silti on.

Itsekin olen irrottanut ne muoviset kynnyslistat aina pesun yhteydessä, tosin mulla ei oo ruostetta esiintynyt siellä alla. Kaverin Primerassa on kanssa vetonivelten suojakumit aika lopussa, vaikka on vasta 65tkm ajettu...
Reply
#16
Täs ois mun p11 gt -99 vikalista:

Oven kahvat ulkopuolelta hajoavat, kuskin puoli kerkes mennä takuuseen ja nyt on mennyt apparin puolen kahva. (hajoavat kiinnikeistään) Ei siinä mitään vaikka osasin vaihtaa ne itse, mutta kun ne pitäis maalauttaa korin värisiksi.

Alkuperäinen takasiipi oli irti vas. reunasta(ei liimattu) se hakkas maalin takaluukkusta. Onneks meni takuuseen. On muuten ollut parissa muussakin p11 irti.

Tehdas asennetut vetonivelten suojakumit haurastuvat mielestäni liian aikaisin. On nimittäin jouduttu jo vaihtaa kumpikin puoli (200€).

Joo ja mullakin toi kuskin ovi on nitissyt mut paljon vaan siliconia ovitiiviteisiin, loppu ainakin mulla.

Multilinkit kolisee jo (110000 km takana),mut se on otettava tavallisena kulumisena. Tietääkö kukaan saako Autokeskukselta pelkästaan niitä heloja vai pitääkö ostaa koko ylätukivarsi?

Pakki ei tahdo aina mennä päälle ellei käytä kytkintä välillä ylhäällä. Huollossa sanovat "ominaisuudeksi" se ei ole vika. ???

Kuski oven alareuna se kohta joka on heti ovi verhouksen jälkeen ruostuu erittäin helposti monessa Primerassa (p11). Ruostetta esiintyy myös näiden muovisten kynnys listojen alla. Ne on helppo irroittaa ja kuivata pesun jälkeen sieltä alta(kannattaa).

Levyjarrullisissa Primeroissa (ne joilla on takana levyjarrut) kannattaa muistaa ettei koskaan aja paloja ihan loppuun Sillä jos palat on loppu ja erehdyt vetää kässärin päälle, niin takasatuloiden männät saattavat jumiutua päälle asentoon ja tähän ainoa korjaus on ostamalla uudet satulat taakse(Maksaa monta rahaa).Siis minimi palan kulutus pinta on 2mm valmistajan suositus.

Kun AC on päällä ja ajetaan maantiellä tasaita nopeutta auto nytkähtelee noin minuutin välein ja tämä johtuu Autokeskuksen mukaa siitä että vaikka onkin puoliautomaattinen AC niin silti se kytkee välillä sen pois päältä eli siinä ilmastointi laitteen hihna pyörässä on mangneettikytkin. Kai se on jotenkin niiku taloudellisempi.

Oikein huollettuna moottorin (sr20DE) pitäis olla patarautaa. Jos jotain vikoja on, ne ollut lähinnä jakoketjussa ja peräisin jo tehtaan virheellisestä asennuksesta (kuulo puhetta asentajalta).Mun ei oo tarvinnut lisätä konepellin alle muuta ku lasinpesu nestettä muuta ei syö onneks. Ai niin bensaa syö, ja aika kohtuudella.

Tässähän näitä oli. Ehkä jotku asiat oli teille päivän selviä, mut toivottavasti jotai uutta. p10 olis ehkä jotain vielä... tai sit ei(on ollut selainenkin joskus alla). Smile

Reply
#17
Pistetään tuohon vetonivelten suojakumien hajoamiseen ratkaisu, eli kun sivelee jarrunesteellä aina renkaanvaihdon yhteydessä kumit kauttaaltaan, niin ovat käytännössä ikuiset...
Miksi meidän pitää tottua hauskaan?
Reply
#18
Keskellä yötä ne parhaat ideat tulee, eli läppäri yöpöydän laatikosta ja kirjottamaan... ;D

Eli ne kivenhakkaamat takaoven vieressä, jos niitä ei vielä ole tai on maalauttanut sen kohdan uudelleen voisi ehkä kokeilla läpinäkyvää kontaktimuovia siihen kulmaan suojaksi.

Mä luen tän aamulla uudelleen ja mietin sitten onko tässä mitään järkee...
Reply
#19
Eiköhän ne kivet ja muu sörsseli mitä tuola lentää niin riko sen muovin pinnan ja sitten se lähtee muhimaan sinne...kait :Smile ???

Mutta ainakin näin ajattelisin.. itsellänihän on ruosteessa kuskinpuoleisen takaoven alareuna.. :'(
Uusi pelti ei ruostu...vaihda pellit ajo(i)ssa...
Reply
#20
;D tohon kiven iskuihin on olemassa siihen tarkotettuja teippejä kysy jostain automaalarilta tiedän kun itellä on teipit..... on vähän niinkun kontakti muovia mut vahvempaa
Reply
#21
Ihan tarvikeliikkeistä voisi löytyä, ehkä jopa autokeskuksestakin...

Mulla oli edellisessä primerassa kanssa nuo teipit siellä kulmissa.
Reply
#22
Kertositteko aloittelijalle mitä ne multilinkit oikein tarkottaa?
Reply
#23
No ne on semmoset palikat siellä jotka pitää renkaan samassa kulmassa tilanteessa kuin tilanteessa. Tyyppi vikana saa olla vaihtamassa vähän väliä ja kuuleman mukaan syö eturenkaiden ulkoreunaa, kuulin tämän nizmo-huoltomieheltä ™ :Smile

Niin joo ja tosiaan ne palikat kolisee mitä lämpimämpi on..talvella harvemmin ;D
Uusi pelti ei ruostu...vaihda pellit ajo(i)ssa...
Reply
#24
Paljonko tulee hintaa noiden multilinkkien vaihdolle? Työt ja osat erikseen mielellään, jos joku muistaa hinnat? ??? Itellä on -98 GTConfusedsä mittarissa 100 tkm eikä noita ole kertaakaan vaihdettu ja eturenkaissa näkyy vähän tota ulkoreunan ylimäärästä kulumista.... :'( Pitäis ostaa uudet talvirenkaat ja keväällä taas uudet kesärenkaatkin, niin kannattaa varman korjauttaa noit multilinkit ennen, kun pistää uudet pyörät alle, ettei uudet kumit kulu heti huonoks.... :Smile
Reply
#25
Vaihdatin tossa pari kuukautta sitten eteen molemmat multilinkit ja oikealle puolelle pystytuen.Yhteensä ne makso töineen 480 eskoo.
Osien erillisiä hintoja en nyt muista,mutta eiköhän toi vähän anna suuntaa mitä maksaa tosin mullahan vaihdettiin se pystytuki joten se nosti tota hintaa.
Reply
#26
miksu Wrote:;D tohon kiven iskuihin on olemassa siihen tarkotettuja teippejä kysy jostain automaalarilta  tiedän kun itellä on teipit..... on vähän niinkun kontakti muovia mut vahvempaa

Mulla on jokaisen oven takaosassa sellanen pieni läpinäkyvä teippi vakiona. Enhkä ne ymmärsi sen siihen laittaa Wink
Reply
#27
Timo Wrote:Paljonko tulee hintaa noiden multilinkkien vaihdolle? Työt ja osat erikseen mielellään, jos joku muistaa hinnat? ??? Itellä on -98 GTConfusedsä mittarissa 100 tkm eikä noita ole kertaakaan vaihdettu ja eturenkaissa näkyy vähän tota ulkoreunan ylimäärästä kulumista.... :'( Pitäis ostaa uudet talvirenkaat ja keväällä taas uudet kesärenkaatkin, niin kannattaa varman korjauttaa noit multilinkit ennen, kun pistää uudet pyörät alle, ettei uudet kumit kulu heti huonoks.... :Smile

Ylätukivarsi P11 noin 120 euroa kpl

Pystu tuki (koiran luu) p11 kumeineen per puoli noin 50 euroa

Niin ja työt päälle (Helpot vaihtaa itse). Smile
Reply
#28
Kimmo_J. Wrote:Ylätukivarsi P11 noin 120 euroa kpl

Pystu tuki (koiran luu) p11 kumeineen per puoli noin 50 euroa

Niin ja työt päälle (Helpot vaihtaa itse). Smile

Sama Motonetin osilla, jotka ilmeisesti ovat aivan samat.

Ylätukivarsi p11 68 euroa kpl

Koiranluu 19 euroa kpl

Ja nuo on tosiaan todella helppo vaihtaa itse.
Miksi meidän pitää tottua hauskaan?
Reply
#29
Joo, kannattaa muuten ehdottomasti ottaa aina pesun yhteydessä irti ne kynnyslistat, sillä mulla oli niiden alla varmaan reilu ruokalusikallinen kaikkea pientä mujua tms. Sinne voi alkaa helposti kertymään ruostetta, jos ei niitä koskaan puhdista.

Toinen, minkä huomasin, oli että kun avaa etuovet, niin aivan oviaukon etuosassa, alhaalla on konetilaanpäin pieni aukko/reikä whatever, ja siellä oli ainakin mulla hiekkaa ja männynneulasia! En tiedä, mistä olivat sinne menneet, mutta sieltäpä niitä sitten viime viikonloppuna poistelin.. Voivat olla aikamoinen edellytys ruosteen syntymiselle, ja hemmetin vaikeassa paikassakin vielä. Suosittelen ehdottomasti puhdistamaan kyseisen paikan, jos sinne on kerääntynyt roskaa. Itselläni ei onneksi siis ruostetta vielä ollut yhtään Big Grin
Reply
#30
Bodom: Milläs kaivelit ne paskat sieltä?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)