No tuossa kuvassahan ne lukee että mikä minnekin.. :
EST ground on signaalimaa eli ECUn maa, se imusarjan kylkeen samoihin maapisteisiin mihin moottorinohjaus maadoittuu.
Secondary ground on toisiopuolen maa, se pitäisi olla mahdollisimman lähellä tulppien runkoa, eli kanteen kiinni jonnekin pultin alle. Jos SR-kone kyseessä niin kannattaa huomata että venakoppa ei ole maadoitettu, eli maapiste etsittävä esim koneen takaa mistä normaalistikin lähtee maajohto kannesta tulipeltiin.
Battery ground tietysti akun miinusnapa. Tuo tosin minusta vähän kyseenalainen, ei se akun miinusnapa mikään maapiste oikeasti ole.. Vetäisin runkoon, tai vaikka imusarjaan siihen väliin mihin se akun paksu miinusjohto liittyy.
ExPReS Wrote:Samaan nippuun vaan hyvään maapisteeseen, näin isot pojat kertoilivat silloin kun omia 034ia asentelin.
No "toimii" se varmasti noinkin, mutta siinä on kyllä syynsä miksi puolassa ylipäätään on kolme eri maata.. Jos ne olisi tarkoitus vetää samaan niin kai ne olisi samassa pinnissä.
ExPReS Wrote:Samaan nippuun vaan hyvään maapisteeseen, näin isot pojat kertoilivat silloin kun omia 034ia asentelin.
No "toimii" se varmasti noinkin, mutta siinä on kyllä syynsä miksi puolassa ylipäätään on kolme eri maata.. Jos ne olisi tarkoitus vetää samaan niin kai ne olisi samassa pinnissä.
Mitä käytännön merkitystä tällä on,vetääkö kaikki samaan maapisteeseen vai erikseen jokaisen?Onko jotain erityistä syytä,miksi ei voisi/kannata samaan maapisteeseen kaikkia laittaa?
ExPReS Wrote:Samaan nippuun vaan hyvään maapisteeseen, näin isot pojat kertoilivat silloin kun omia 034ia asentelin.
No "toimii" se varmasti noinkin, mutta siinä on kyllä syynsä miksi puolassa ylipäätään on kolme eri maata.. Jos ne olisi tarkoitus vetää samaan niin kai ne olisi samassa pinnissä.
Mitä käytännön merkitystä tällä on,vetääkö kaikki samaan maapisteeseen vai erikseen jokaisen?Onko jotain erityistä syytä,miksi ei voisi/kannata samaan maapisteeseen kaikkia laittaa?
No esimerkiksi tuo toisiopuolihan suoraan vaikuttaa kipinän voimakkuuteen. Puolalta lähtee jännite tulpan sisäelektrodiin, siitä valokaarena ulkoelektrodiin, ja siitä moottorin kanteen.. Tästä virtapiiri jatkuu maajohtoa myöten puolan secondary ground-napaan. Voihan tuon maajohdon toki kierrättää esim takakontin kautta, mutta varmasti on paras kipinä mitä lähemmäs kantta tuon saa kytkettyä.
Nuo battery + ja - taas ovat ensiöpuolen jännitesyöttöä varten. Siinä olisi parasta olla mahdollisimman suuri jännite tuossa välillä, suoraan laturilta pitäisi löytyä se 14.4V ainakin.. Jälleen kerran jos miinuksen vie jonnekin että tulee jännitehäviötä niin kyllä se suoraan heikentää kipinää. Noihin johtoihin voisi olla hyvä kytkeä jotain isoja elkoja virtapiikkejä tasaamaan..
TTL ground taas saisi sikäli olla noista teho-groundeista erillään, että ECUlta tulevat signaalit ovat kuitenkin jännitetasoltaan jotain 5V luokkaa tai ehkä vähemmänkin.. Ei oikein tee ecullekaan hyvää jos sinne tärähtelee jotain korkeajännitepiikkejä tuolta toisiopuolelta, saisi olla ihan erillään kytkennät..
Mutta varmastihan se "toimii" kaikki maat yhdessäkin, silleenhän ne vakiopuolatkin on kytketty ja kipinä tulee! Ja jos tavoite on saada kalliita merkkiosia konehuoneeseen ja tarroina listattua auton kylkeen, niin hyvin ajaa asiansa.
Jos ja kun auton vie katsastuksen jälkitarkastukseen, niin "saako" katsuri kiinnittää huomiota muualle kuin jälkitarkistuksessa mainittuihin kohteisiin? Jos on esim. tekniikkamuutosta tai vääränkokoista rengasta jotka olivat varsinaisen katsastuksen aikana poissa. Eli voiko auton sitten taas hylätä muista syistä?
moder Wrote:Jos ja kun auton vie katsastuksen jälkitarkastukseen, niin "saako" katsuri kiinnittää huomiota muualle kuin jälkitarkistuksessa mainittuihin kohteisiin? Jos on esim. tekniikkamuutosta tai vääränkokoista rengasta jotka olivat varsinaisen katsastuksen aikana poissa. Eli voiko auton sitten taas hylätä muista syistä?
"välitöntä vaaraa liikenneturvallisuudelle tai merkittävää haittaa ympäristölle" koskeviin vikoihin saa kiinnittää huomiota myös jälkitarkastuksessa riippumatta siitä, ovat kyseiset viat jälkitarkastuksen syynä.
Tallanen pikku kyssäri kun oon vielä aloittelija ulkomailta ostamisessa... jos tilaan ebayn kautta englannista AEM UEGO laajakaistan
(alle 200€)niin eihän siihen pitäs enää tulla mitään ylimääräsiä maksuja? kuljetus tietysti mut eiks muuten oo verovapaata kun Eu maista tilaa?
c0ss1e Wrote:Tallanen pikku kyssäri kun oon vielä aloittelija ulkomailta ostamisessa... jos tilaan ebayn kautta englannista AEM UEGO laajakaistan
(alle 200€)niin eihän siihen pitäs enää tulla mitään ylimääräsiä maksuja? kuljetus tietysti mut eiks muuten oo verovapaata kun Eu maista tilaa?
Ei tule. Britit on EU-maa. Toki rahdit pitää maksaa.
app Wrote:Laipat on epäkeskot, ei se mene kuin oikein päin.
Taitaa se mennä.. Laipat on kyllä kallellaan, mutta väittäsin että on just silleen kallellaan että jos käännät kattia 180 astetta niin ihan samalla lailla vinossa ollaan edelleen.
Muuten sillä suunnalla ei kai ole väliä, mutta luulisi että jos katti on 20v ollut putkessa oikeinpäin ja sitten virtaussuunta muuttuu niin saattaa "vähän" lähteä karstat liikenteeseen sinne pakokaasuanalysaattorin suuntaan.. ;D
app Wrote:Laipat on epäkeskot, ei se mene kuin oikein päin.
Taitaa se mennä.. Laipat on kyllä kallellaan, mutta väittäsin että on just silleen kallellaan että jos käännät kattia 180 astetta niin ihan samalla lailla vinossa ollaan edelleen.
Muuten sillä suunnalla ei kai ole väliä, mutta luulisi että jos katti on 20v ollut putkessa oikeinpäin ja sitten virtaussuunta muuttuu niin saattaa "vähän" lähteä karstat liikenteeseen sinne pakokaasuanalysaattorin suuntaan.. ;D
Menee kyllä molemmin päin. Epäkeskoista en osaa sanoa, mutta laipat on kallistettu suurin piirtein saman verran molemmista päistä.
En muista oliko s13 katissa nuoli, mutta s14 katissa ainakin oli virtaussuunta merkattu.
c0ss1e Wrote:Tallanen pikku kyssäri kun oon vielä aloittelija ulkomailta ostamisessa... jos tilaan ebayn kautta englannista AEM UEGO laajakaistan
(alle 200€)niin eihän siihen pitäs enää tulla mitään ylimääräsiä maksuja? kuljetus tietysti mut eiks muuten oo verovapaata kun Eu maista tilaa?
Ei tule. Britit on EU-maa. Toki rahdit pitää maksaa.
Kuhan on varma etta tulee tulli-alueelta, ettei tule esim. kanaalisaarilta jolloin hintaan tulee tulli ja alvi.
(Kuhan vaan tasmensin, joka toinen ulkomailta ostamisesta innostunut kuitenkin yllattyy tuosta kun ekan kerran iskee kohdalle..)
Katalysaattori tulee sellaiseen asentoon että sen laidassa olevat kaksi "kyhmyä" on katin takalaidassa ja osoittaa ylöspäin.
"Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta" -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
c0ss1e Wrote:Tallanen pikku kyssäri kun oon vielä aloittelija ulkomailta ostamisessa... jos tilaan ebayn kautta englannista AEM UEGO laajakaistan
(alle 200€)niin eihän siihen pitäs enää tulla mitään ylimääräsiä maksuja? kuljetus tietysti mut eiks muuten oo verovapaata kun Eu maista tilaa?
Ei tule. Britit on EU-maa. Toki rahdit pitää maksaa.
Kuhan on varma etta tulee tulli-alueelta, ettei tule esim. kanaalisaarilta jolloin hintaan tulee tulli ja alvi.
(Kuhan vaan tasmensin, joka toinen ulkomailta ostamisesta innostunut kuitenkin yllattyy tuosta kun ekan kerran iskee kohdalle..)
Kannattaa vilasta myyjän palautetta, jotkut kun mainostavat kaman olevan EU:n sisällä, mutta sitten se lähtee kuitenkin "kiinasta".
-MJ- Wrote:Voiko katalysaattorin laittaa väärin päin?
Vaihdoin sen leimaa varten juuri ja päästöt seilas aika reippaasti, eli toimiiko se vaan tiettyyn suuntaan?
Virtaus oli hyvä, välillä päästöt oli oikein mallikkaasti, sitten taas nousi.
Ootko varma että oli katti lämmin, ite oon aina ennen leimalle menoo työntäny motarilla pari kolme kilsaa 3 vaihteel 130 lasis, että katti lämpeis
Oli se lämmin. Aattelin vaan varmistaa, voiko katti tosiaan olla väärinpäin, ennen ku lähtee ettii vikaa muualta.
Sen saa neljään eri asentoon. Vähän kyllä veikkaan että jos sieltä tulee hyviäkin lukemia niin ei johdu tuosta.
"Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta" -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Eli mulla on tullu maajohto irti siitä tinnistä joka on liitimen sisällä. Johto on kytketty pinniin D
En saa sitä perhanaan tinni irti sieltä että saisin laitettua paremmin kiinni... eli voinko unohtaa ton
pinni D maadoitukseen ja siirtä suoraan C paikkaan. Toimiiko yhtä hyvin.
Ja toiseks, käykö kuvan liitin tohon z32 liitimeen??
Snusmumriken Wrote:Kysymys johtuen z32 liitimestä.
Eli mulla on tullu maajohto irti siitä tinnistä joka on liitimen sisällä. Johto on kytketty pinniin D
En saa sitä perhanaan tinni irti sieltä että saisin laitettua paremmin kiinni... eli voinko unohtaa ton
pinni D maadoitukseen ja siirtä suoraan C paikkaan. Toimiiko yhtä hyvin.
Ja toiseks, käykö kuvan liitin tohon z32 liitimeen??
Pitäisi toimia vaikka maadoitus pelkästään paikassa C. Ja liitin näyttäisi äkkiseltään sopivalta..