Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Millaiset renkaat?
#1
Alkaa takarenkaat olemaan vaihtokunnossa, niin ajattelin kysellä vähän kokemuksista millaiset renkaat kannattaisi tilalle hommata? Renkaat saisi olla rata-ajoon hyvin soveltuvat, mutta mitään ihan slicksejä en ala ostamaan, sillä renkailla tulen luultavasti myös kadullakin ajamaan.

Vähän olen miettinyt Toyo:n R888. Ovat vaan ilmeisesti aika kovat kulumaan ???
Käyttis: Toyota Yaris Verso "JDM" '01
Projekti/kesäauto: Nissan Skyline HCR324 '91
Pyörä: Yamaha YZF-R6 '05

Muovilahkeet, umpikumirenkaat ja ämpärinkokoinen pakoputken pää. Ei sovellu autoiluun.
Reply
#2
Endurance Saloon luokassa käytetään Hankook Ventus R-s2 Z212.
Endurande Racingissa LK2 on kymmeniä renkaita sallittujen listalla mutta suurin osa ajaa noilla samoilla Hankookeilla eli sopinevat hyvin rata-ajoon ja vielä kestävätkin.

Uusilla kumeilla ei kannata ajaa suoraan radalle vaan niitä kannattaa "sisään ajaa" jonkin verran ennen kovaa käyttöä siviiliajossa.
Fairlady 1500 Roadster -64 (vaimon), B310 Sunny Coupe, PMC Skyline 2kpl
Reply
#3
No joo toi R888 olis varmaan yks parhaista valinnoista, mutta samaa olen itekin lukenu netistä että kadulla kuluvat nopeasti alle. Märkäpito on kysymysmerkki.

Yksi loistava valinta olisi varmasti myös Bridgestonen Potenzat....jotka mä varmaan valitsisin jos auto olis rata/katu ajossa. Kuullut pelkästään hyvää monestakin lähteestä.

RS13 ---> VQ35DE
Reply
#4
No tuli tilattua Goodyearin Eagle F1 katotaa mite noilla pärjää.
Oli vähän huonosti saatavilla noille mun 17" vanteille sopivia nakkeja ni testataa näillä.
Pitää kattoo noille 16" vanteille, jos ostas sit ihan vaan ratarenkaat, kun niistä kumit alkaa olemaan loppu. Silloin varmasti Toyo:n R888 olis kova sana, ellei sitten ihan "oikeat slicksit" Wink
Käyttis: Toyota Yaris Verso "JDM" '01
Projekti/kesäauto: Nissan Skyline HCR324 '91
Pyörä: Yamaha YZF-R6 '05

Muovilahkeet, umpikumirenkaat ja ämpärinkokoinen pakoputken pää. Ei sovellu autoiluun.
Reply
#5
dimsky Wrote:No tuli tilattua Goodyearin Eagle F1 katotaa mite noilla pärjää.
Oli vähän huonosti saatavilla noille mun 17" vanteille sopivia nakkeja ni testataa näillä.
Pitää kattoo noille 16" vanteille, jos ostas sit ihan vaan ratarenkaat, kun niistä kumit alkaa olemaan loppu. Silloin varmasti Toyo:n R888 olis kova sana, ellei sitten ihan "oikeat slicksit" Wink
Nuo Eaglet on uskomattoman kovat kulumaan. Pehmoinen rengas. Mondeon alla kesti normaali käytössä yhden kesän (n. 10tkm.)
Z32, MKIV, S80 mkII
Reply
#6
-mikkis- Wrote:No joo toi R888 olis varmaan yks parhaista valinnoista, mutta samaa olen itekin lukenu netistä että kadulla kuluvat nopeasti alle. Märkäpito on kysymysmerkki.

Yksi loistava valinta olisi varmasti myös Bridgestonen Potenzat....jotka mä varmaan valitsisin jos auto olis rata/katu ajossa. Kuullut pelkästään hyvää monestakin lähteestä.

Ja olisihan Toyolla myös R1R (TW140) ja RA1 (TW100), ainakin tuo treadwear lukema antaisi olettaa aavistuksen parempaa kulutuskestoa kuin R888:n TW80. Tosin Koivusaari ei tuo noista mitään maahan joten menee tilailuksi.

Itse meinasin keväällä hankkia Potenza RE070:llat (TW140), mutta aika haaskausta olisi omalla kohdalla ollut kun ajo on pääasiassa maantieajoa.
Reply
#7
dimsky Wrote:Renkaat saisi olla rata-ajoon hyvin soveltuvat, mutta mitään ihan slicksejä en ala ostamaan, sillä renkailla tulen luultavasti myös kadullakin ajamaan.

Vähän olen miettinyt Toyo:n R888. Ovat vaan ilmeisesti aika kovat kulumaan ???

Tuo rengas nimenomaan on slicksi, vaikkakin katulaillinen sellainen. Kilparenkaat tuppaavat olemaan pehmeitä, eli kulumaan nopeammin...


-mikkis- Wrote:No joo toi R888 olis varmaan yks parhaista valinnoista, mutta samaa olen itekin lukenu netistä että kadulla kuluvat nopeasti alle. Märkäpito on kysymysmerkki.

Hyvä rengas se onkin, siinä mihin se on tarkoitettu, eli kuivalle kelille ja radalle. Tottakai kuluu nopeasti, eikä ole vesikelillä kehumista.

-mikkis- Wrote:Yksi loistava valinta olisi varmasti myös Bridgestonen Potenzat...

Potenza on "yleisnimitys", se ei vielä kerro renkaan mallista juuri mitään.

Red_Devil Wrote:
dimsky Wrote:No tuli tilattua Goodyearin Eagle F1 katotaa mite noilla pärjää.
Oli vähän huonosti saatavilla noille mun 17" vanteille sopivia nakkeja ni testataa näillä.
Pitää kattoo noille 16" vanteille, jos ostas sit ihan vaan ratarenkaat, kun niistä kumit alkaa olemaan loppu. Silloin varmasti Toyo:n R888 olis kova sana, ellei sitten ihan "oikeat slicksit" Wink
Nuo Eaglet on uskomattoman kovat kulumaan. Pehmoinen rengas. Mondeon alla kesti normaali käytössä yhden kesän (n. 10tkm.)
Goodyearin F1 malleja on vaikka kuinka monta, se ei vielä kerro renkaan mallista yhtään mitään. Eagleja vielä enemmän.
Reply
#8
No noi mun tilatut renkaat ois tarkallee EAGLE F1 GS-D3 235/45 R17 94Y BSW.
Kesäautoo tulee alle. Jolla ajan ehkä 5000-6000 km vuodessa joten kulutuskestävyys ei loppujen lopuks tarvii mikää ihan mahoton olla. Kai noilla nyt yhen kesän ajelee ainaki.

Toisille vanteille sitten luultavasti ensivuodeksi slicksejä. Ei välttämättä mitään katulaillisia sitä meinasin noilla "oikeilla slickseillä".

Toivottavasti nyt ei jäänyt enää niin epäselväksi mun höpinät Wink
Käyttis: Toyota Yaris Verso "JDM" '01
Projekti/kesäauto: Nissan Skyline HCR324 '91
Pyörä: Yamaha YZF-R6 '05

Muovilahkeet, umpikumirenkaat ja ämpärinkokoinen pakoputken pää. Ei sovellu autoiluun.
Reply
#9
dimsky Wrote:No noi mun tilatut renkaat ois tarkallee EAGLE F1 GS-D3 235/45 R17 94Y BSW.

Tämä on hyvä rengas - ainakin Saksassa valmistetut. Tehdään nykyään kiinassa, joten paha sanoa varmuudella uusista mimmosia ovat. Kuivalla ei yhtä nopea kuin A048, mutta märällä on parempi.
スカイライン bnr32 -91
Kun mikään muu ei auta, lue ohjeet.
Reply
#10
Tänään tuli testattua renkaat "tosi toimissa" kerhon ratapäivillä ja olin kyllä todella tyytyväinen pito ominaisuuksiin.
Matka-ajossa osottautuivat myös melko hiljaisiksi. Suosittelen Wink Wink
Käyttis: Toyota Yaris Verso "JDM" '01
Projekti/kesäauto: Nissan Skyline HCR324 '91
Pyörä: Yamaha YZF-R6 '05

Muovilahkeet, umpikumirenkaat ja ämpärinkokoinen pakoputken pää. Ei sovellu autoiluun.
Reply
#11
Potenzoista voin kommentoida sen verran, että noissa re040Confusedsä ei ole pitoa missään olosuhteissa. Lisäks ne tuntuu hyvin veltoilta.
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply
#12
Hullu V Wrote:Potenzoista voin kommentoida sen verran, että noissa re40Confusedsä ei ole pitoa missään olosuhteissa. Lisäks ne tuntuu hyvin veltoilta.

Ainakin RE01R Potenzoista löytyy pitoa eikä tunnu veltoilta...
-89 Nissan 200SX S13<br />-95 Nissan Skyline R33 GT-R V-Spec / ex<br />-95 Nissan 200SX S14&nbsp; / ex
Reply
#13
Villeee Wrote:
Hullu V Wrote:Potenzoista voin kommentoida sen verran, että noissa re40Confusedsä ei ole pitoa missään olosuhteissa. Lisäks ne tuntuu hyvin veltoilta.

Ainakin RE01R Potenzoista löytyy pitoa eikä tunnu veltoilta...

Noita tosiaan kehutaan paljon. Harmi kun niitä ei taida Euroopasta saada..(?)

RE040 oli ensiasennuskumina misterissä. Ihan ok perussporttikumi, mutta ei mitään ihmeellistä.
Reply
#14
Googlesta löyty tällästä bs potenza re01rConfused
Jenkkilästä näyttäs ainakin saavan tilattua hinnat koosta riippuen n:150-400 dollarii.

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?...54WR7RE01R
200SX RS13 92 (projekti)<br />Skyline ECR33 93 EX<br />www.rakennushalsvaha.fi<br />[email protected]
Reply
#15
PikkuHenri Wrote:kyl noita re01r jossain kaupiteltiin tais olla joku englantilainen pulju hintaa tosin oli aika suolasesti 255/40/17 oli jotain 300 puntaa kipale jollen ihan väärin muista.

Edit: tai sit se oli jenkki sivusto ja ne oli 300 dollarin pintaa ne hinnat, ei voi muistaa ;D

Jenkeistä noita kyllä sais, Tirerackissa esmes tuo koko $220.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?...nza+RE-01R

Tuppaa vaan tulemaan turhan paljon rahteja tuolta. Euroopasta kun löytäis järkihintaan.. :-\
Reply
#16
noi re01r ei kyl sutimista paljoo kestäny, muutaman minuutin burniksen jälkeen pinta irtos. Etu kumeista ei oo juurikaa kulunu pintaa mitä nyt oon 3tkm ajanut.
200SX RS13 92 (projekti)<br />Skyline ECR33 93 EX<br />www.rakennushalsvaha.fi<br />[email protected]
Reply
#17
Mistäs noita Toyo:n R888 renkaita saa/kannattaa ostaa? :-\
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply
#18
-Pexi- Wrote:Mistäs noita Toyo:n R888 renkaita saa/kannattaa ostaa? :-\

Camskill.co.uk lienee edullisimmasta päästä.
Reply
#19
Kiitos! Smile

Edit: Tilattu. Postailen kommentteja, kun saan vähän kilometrejä alle.
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply
#20
PikkuHenri Wrote:noi re01r ei kyl sutimista paljoo kestäny, muutaman minuutin burniksen jälkeen pinta irtos.
Ei taida olla siihen tarkoitukseen valmistettukaan Wink
Reply
#21
Petu Wrote:
PikkuHenri Wrote:noi re01r ei kyl sutimista paljoo kestäny, muutaman minuutin burniksen jälkeen pinta irtos.
Ei taida olla siihen tarkoitukseen valmistettukaan Wink
Joo ei ;D Ihan vaan noin normi budjekti renkaaseen verrattuna tuo kuluu aika paljon nopsammin tosi pehmeää tuo kumiseos.
200SX RS13 92 (projekti)<br />Skyline ECR33 93 EX<br />www.rakennushalsvaha.fi<br />[email protected]
Reply
#22
Sotketaan nyt omiakin kokemuksia tähän;

Aikaisemmin käytin Potenza S-03:ia.
Loistava rengas radalle ja joka päiväiseen ajoon, mutta ei ole enää valmistusohjelmassa.

Seuraava hyväksi havaittu rengas S14aConfusedsa oli Eagle F1 A.
Kova kulumaan, mutta pito oli melkein S-03:n luokkaa.

Nyt on Zetaan tulossa Michelinin Pilot Sport PS2:t.
Maailmalla noita on ainakin kovasti kehuttu, käyttökokemuksia myöhemmin.

Pilot Sport Cup:t olisin ottanut muuten, mutta oikeaa kokoa ei vaan löytynyt.
Näistä puhuvat että on yksi parhaista ratarenkaista jolla pärjää myös normiajossa.
Eat right. Stay fit. Die anyway.
Reply
#23
Itelleni hommailin täksi kesäksi nuo Hankook rs2 z212.
Saa nähdä miten tuolla radalla sitten käyttäytyvät, ainakin "normi ajossa" tuntuvat todella hyviltä ja vakailta.
Hiljaisetkin ovat, mutta taitavat kulua myös mukavasti tuossa normi ajossa.

CamskillConfusedta tuli nuo tuli hommattua ja hienosti pelasi palvelu.

Vielä kun saisi hommattua alustaan muutakin säätöä kun tuon Korkeus/jäykkyys säädön.
Takana ainakin on kunnon rata camber, liikaakin luulisin.

Tarvii kirjoitella lisää kokemuksia kun niitä tuolla radalla testattua.
BNR32 - Tractor pulling (kuntoon kesäksi 201x)
HCR32 - Drift Missile/lama rotta
A32 - V.I.P Machine
Datsun 910 - Hitsattavana
Datsun 910 - Varaosana!
Reply
#24
Funky Man Wrote:Tarvii kirjoitella lisää kokemuksia kun niitä tuolla radalla testattua.

No antaa tulla vaan, kun olit rata-aikojakin postannu... ;D


Et tainnu kyllä kauheasti ehtiä lämmitellä noita? :-\ Onkos muilla näistä jo enempi kokemuksia?

Itelläkin nyt alla, mutta ei oo käyty radalla ku kruisaamassa, eikä noissa nyt kylmänä ainakaan mitään ihmeempää pitoa oo..
Reply
#25
Meinannut ihan unohtua.

Hankook Rs2 z212

Eli edelliset renkaat olivat aivan luokattomat joten vertailu pohjaa ei oikein ole siihen suuntaan.
Taidot eivät myöskään oikein oikein oikeuta antamaan mitään täsmällistä tietoa renkaiden toimivuudesta.

Mielestäni nuo käyttäytyvät "luonnollisesti" tai sanotaanko ettei pito "karkaa" äkisti vaan pidon rajan tuntee hyvin ja sen ylitys ei ainakaan nelikolla aiheuta sisällä "tuulimylly" efektiä. Edellisillä renkailla pidon loppuessa meinasi välillä olla ihmeissään.

Kulutusta nuo ainakin tuntuvat kestävän ihan hyvin, vaikka eivät ole muuten kovassa käytössä olleetkaan, kun noilla rata reissuilla.
Erittäin hiljaiset renkaat, johtunee varmaankin tuosta että ovat jokseenkin pehmeämmät kun aikaisemmat renkaani.

Sade kelillä eivät ole huonot ja onhan noissa reilut urat.
Radalla en ainakaan huomannut että useamman kierroksenkaan jälkeen olisi ruvennut luistamaan tai pehmiämään erityisemmin.
Yleensä kyllä tulee muutenkin ajettua lyhyitä max.5 nopean kierroksen pyrähdyksiä ettei auto ja kuski kuumia liikaa... Itellä ainakin tuntuu että intensiivisen ajon jälkeen on käsissä vähän "spaketti olo". ;D

Luisuttelu käyttöön en tiedä ovatko millaiset, mutta ainakin tuolla Alastarolla sade kelillä olivat kyllä hyvät vetää vaikka alla onkin nelikko joka tuohon ei passa oikein millään lailla. Kuivalla saisi olla tehoa reippaammin tai eri auto ja ainakin kuski jos luisutella mienaa, eli pitoa on riittävästi.

Ainakin omasta mielestä nuo Rs2 ovat hinta laatu suhteeltaan ihan hyvä hankinta. <-(nämä siis camskillConfusedta)
Omalle ajotaidolle ja autolle riittävät ainakin tällä hetkellä... näyttää kyllä siltä että ensi kesäksi ainakin takarenkaat saattaa joutua jo uusimaan... kuluu ne kuitenkin sen verran. Wink

Tämä on sitten yhden kädettömän amatöörin mielipide joten sen mukaan vetäkää ne omat osto/johtopäätöksenne.

Kuski pidättää oikeudet muutoksiin niin mielipiteissä kuin muissakin asioissa.
BNR32 - Tractor pulling (kuntoon kesäksi 201x)
HCR32 - Drift Missile/lama rotta
A32 - V.I.P Machine
Datsun 910 - Hitsattavana
Datsun 910 - Varaosana!
Reply
#26
meroka Wrote:Saako Kumhon ecsta V70A kumeilla ajaa Time Attack clubiluokkaa? Käsittääkseni nuo on katulailliset vaikka slicksit onkin ???
Mitä muita suosittelisitte rataajoon? Merkkivaihtoehtoina on Michelin, Continental, Kumho, Goodyear, Nokian, Nexen, InsaTurbo, Rodatec ja Marschall
Eteen olen tuumaillut 225/45R17 taakse 235/40R17
Autona s14 200sx ~400hp 500nm

Jos niissä on kuviota, E- tai DOT-merkintä ja treadwead min. 60 niin kelpaa, ellen ihan väärin muista.

EDIT: TW nousi clubissa, viime kauden sääntöjen mukaan kaudelle 2012 mennään TW:llä 140.
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#27
Ei ne silloin kelpaa. Tirerack sanoo että TW on 50.

Toyo 888r lienee se rengas jolla tuolla pitäis ajaa. Jos valikoima rajataan noihin merkkeihin, niin eipä siellä sitten ole muita vaihtoehtoja kuin Michelin Pilot Sport Cup jos vaan kokoja löytyy.

Miksi noin kapealla renkaalla meinaat ajaa, autoonhan sopis kuitenkin esimerkiksi 255/40-17 ympäriinsä?
Ja miksi juuri nuo koot, mitä haet tuolla hieman leveämmällä ja matalemmalla takarenkaalla? 235/40 on huomattavasti pienempi kuin 225/45.
Reply
#28
Mika_T Wrote:Ei ne silloin kelpaa. Tirerack sanoo että TW on 50.

Noissa oli aika montaa eri kovuutta, oliko 4 vai peräti 5. Muistaakseni kovimmat oli päälle sataa.
Reply
#29
meroka Wrote:Nuo mun laittamat koot on mitä löytyy tällähetkellä alta, leveemmätkin kelpaa, ainakin 255 mahtuu taakse, etupäästä en ole niin varma. (pyöränkotelot on muokkaamattomat)

V70A on jenkeissä "R luokan" eli ainakin sielläpäin katulaillinen, en tiedä onko täällä?

Kumhon Ecsta xs KU36 olen kuullut että on katurenkaissa hyvin lähelle slicksin suorituskykyä. voisko kyseinen rengas toimia?

On se katulaillinen kyllä, mutta jos Timeattakin säännöissä vaaditaan joku treadwear-luku niin sitten vaaditaan. 50 on aika kaukana normaalista katurenkaan numerosta jo 8)
KU36 vois olla toimiva kanssa, mutta lienee selkeämmin katurengas kuin tuo V70A. Lisäksi on MX15 ja KU39 jotka vois soveltua.

Tuohon rengastukseen leveyksien, profiilien ja vanteitten speksien suhteen kannattanee vakoilla mitä jenkit tai britit käyttää ratahommissa. Ja suosittelisin samankokoista pyörää eteen ja taakse, ainakin kunnes paremmasta tiedän.
Reply
#30
meroka Wrote:dunlop myös löytyis, en kyllä tiedä hyödyttääkö mitään :/

Dunlop DZ03G ja Dunlop Direzza Z1 Star Spec.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)