Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Leikitäänpäs vähän ajatuksella..
Eli jos ei oteta huomioon näitä surullisenkuuluisia tehorajoja, ja haluaisi P11 GT:hen SR20DET -koneen, niin miten tällainen projekti olisi paras toteuttaa? Sen verran tossa selailin, että FWD-laatikko sopii ainoastaan FWD/AWD -lohkoon, muttei RWD-lohkoon. Eli DET-konetta ei voi (ilman laatikon kiinnityksen muokkausta) ottaa esim. S14a ta. Vaihtoehdoksi jää näin ollen GTI-R Sunny, tai (ilmeisesti) jenkeissä myyty SR20DET-koneellinen bluebird. Toisaalta, DET-moottori pitäisi olla "samalta aikakaudelta", eli päästövaatimukset pitäisi täyttyä - eli tämä voi sulkea GTI-R:n pois laskuista.
Mitenkähän konttorilla suhtaudutaan jarruihin, jos esim. poikkeusluvalla saisi tuon DET-koneen sinne laittaa? EBC:n luettelon mukaan:
P11 GT:
Edessä 280 x 22 mm jäähdytetyt levyt
Takana 278 x 10 mm jäähdyttämättömät levyt
N14 GTI-R:
Edessä 256 x 26 mm jäähdytetyt levyt
Takana 258 x 9 mm jäähdyttämättömät levyt
S14a 200SX:
Edessä 280 x 30 mm jäähdytetyt levyt
Takana 257 x 9 mm jäähdyttämättömät levyt
Puhumattakaan muista alustan osista.. Ilmeisesti poikkeusluvan kanssa pitäisi muuttaa alusta vastaamaan mahdollisimman paljon autoa, josta kone on peräisin (eli esim. jarrujen mitoitukset olisivat ko. tehoille/painoille sopivat).
Olisko kellään tehtaan teknisiä tietoja ko. autoista, josta näkyisi mahdollisimman paljon noita tietoja - esim. akselimassat, jarrujen koot, yms?
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 1,580
Threads: 37
Joined: May/2002
Mä en ymmärrä miten 20DETin saa laillisesti laittaa ku se on niiiiin tehokas. Entäs CA18DET ?
EXSR20DE: Madallettu (1,4mm) ja portattu kansi, venttiilit muotoiltu, Z-lastu, Piper NISPB285R nokat, säädettävät nokkapyörät, Martelius putkisto, pakosarja ja decat. SuperSprintin pönttö, Apex, kevennetty vauhtipyörä. = Ei se silti mihinkään kulje
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Stano Wrote:Mä en ymmärrä miten 20DETin saa laillisesti laittaa ku se on niiiiin tehokas. Entäs CA18DET ?
Poikkeuslupa on ainoa vaihtoehto. Mutta kuten sanoin, jätetään toi tehoraja huomiotta tällä kertaa.
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 2,211
Threads: 114
Joined: Mar/2002
Jylppy Wrote:Stano Wrote:Mä en ymmärrä miten 20DETin saa laillisesti laittaa ku se on niiiiin tehokas. Entäs CA18DET ?
Poikkeuslupa on ainoa vaihtoehto. Mutta kuten sanoin, jätetään toi tehoraja huomiotta tällä kertaa.
Poikkeusluvalla saanee läpi kunhan on hyvin perusteltu, tuo on kuitenkin niin vähän tehokkaampi kuin sallitu. Esim perustella turbokoneen väännöllä jota kaivataan asuntovaunua vetäessä. Päästöhommelit on syytä ottaa huomioon, elikone tarvii olla samalta aikakaudelta. Meneekö P11 vielä Euro 1 normilla?
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Käsittääkseni Euro 2 -normilla. Tai ainakin täällä niin mainitaan esimerkissä vm. 1998 auton kohdalla:
Esimerkki 4.
Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai
- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja
- mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
Mitenkähän nuo vuosimallirajat (tai päivänmäärät) menee noissa säädöksissä, eli kuinka vanhan koneen -99 P11 primeraan voi laittaa?
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 197
Threads: 3
Joined: Jun/2004
Poikittaisia SR20DET koneita.
M12 Prairie liberty
N30 R'Nessa
W11 Avenir
W10 Avenir
U13 Bluebird
U12 Bluebird
Jenkeissä ei ole mun tietääkseni myyty mitään SR20DET koneista autoa uutena? (voin olla tietysti väärässäkin )
W10 Avenir ja Bluebirdit vanhempia, W11 N30 M12 valmistettu noin '98 eteenpäin
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSX1400
Nissan Micra 1.3 LX
Nissan Primera GT
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Petri_P11 Wrote:Poikittaisia SR20DET koneita.
M12 Prairie liberty
N30 R'Nessa
W11 Avenir
W10 Avenir
U13 Bluebird
U12 Bluebird
Jenkeissä ei ole mun tietääkseni myyty mitään SR20DET koneista autoa uutena? (voin olla tietysti väärässäkin )
W10 Avenir ja Bluebirdit vanhempia, W11 N30 M12 valmistettu noin '98 eteenpäin
Vielä kun tietäis, mitä noista on myity EU-alueella. Vai käyköhän nykyään jo jaappanin normitkin täällä?
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 1,580
Threads: 37
Joined: May/2002
Jylppy Wrote:Petri_P11 Wrote:Poikittaisia SR20DET koneita.
M12 Prairie liberty
N30 R'Nessa
W11 Avenir
W10 Avenir
U13 Bluebird
U12 Bluebird
Jenkeissä ei ole mun tietääkseni myyty mitään SR20DET koneista autoa uutena? (voin olla tietysti väärässäkin )
W10 Avenir ja Bluebirdit vanhempia, W11 N30 M12 valmistettu noin '98 eteenpäin
Vielä kun tietäis, mitä noista on myity EU-alueella. Vai käyköhän nykyään jo jaappanin normitkin täällä?
Kannattaa varmaan lukea vielä läpi... --> http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=18084.0
EXSR20DE: Madallettu (1,4mm) ja portattu kansi, venttiilit muotoiltu, Z-lastu, Piper NISPB285R nokat, säädettävät nokkapyörät, Martelius putkisto, pakosarja ja decat. SuperSprintin pönttö, Apex, kevennetty vauhtipyörä. = Ei se silti mihinkään kulje
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Joo, ton luinkin jo aikasemmin - ja nyt vielä uudelleen, ja jotain taas selvisi..
Eli tuo U13 on ollut jenkeissä Nissan Altima (-93-97), ja koneena KA24DE. Ausseissa ja uudessa seelannissa malli oli U13 Bluebird SSS ATTESA (AWD) - ilmeisestikkin SR20DET-koneella. U12-BB (-90-92) oli jenkeissä Nissan Stanza, ja siinäkin KA24E -moottori.
Pitääpä ottaa selville, onko noihin saatavana päästötodistuksia jotka kelpaisivat täällä suomenmaallakin.
Viimeisenä vaihtoehtonahan olisi tietenkin sovittaa etuvetolaatikko takavetolohkoon - kyllähän senkin saa onnistumaan, teettää vaan vähän enemmän töitä.
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 739
Threads: 19
Joined: Jan/2004
Onko kukaan testannut sopiiko s14 pakosarja p11 sr20:een?
moottorin ohjauskin saattaisi olla toteutettavissa omalla eculla? (aikapaljon samaa kuin s14)
Siitä saisi valmiin paketin. Sisuskalut voi vaihtaa erikseen jos tarpeen,
jonkin moisia tehoja kestää vakionakin.
DXR 250, S1000RR, 250 SX -06
Posts: 205
Threads: 5
Joined: Sep/2005
Eikö sitä voi sanoa et on turbottanu sen alkuperäsen koneen? vaikka oiski se oikee detti pellin alla.
"jos tosiasiat eivät tue teoriaa, sen pahempi tosiasioille"
Posts: 197
Threads: 3
Joined: Jun/2004
Quote:Onko kukaan testannut sopiiko s14 pakosarja p11 sr20:een?
Kanteen pitäis sopia, mutta turbon kanssa ei taida mahtua koneen ja syylarin väliin helposti?
Pakosarja kannataa ottaa pokittais detistä näin ollen turbo asettuu "oikeinpäin".
Alkuperäisiä pakosarjoja saa varmaan briteistä halvalla kun GTi-R rakentelijat laittavat peltisarjoja omiin DETteihin
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSX1400
Nissan Micra 1.3 LX
Nissan Primera GT
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Joni.p Wrote:Eikö sitä voi sanoa et on turbottanu sen alkuperäsen koneen? vaikka oiski se oikee detti pellin alla.
Voi toki, mutta se tarkoittaa VTT:n testejä. -Tosin rahallahan senkin saa. Tuossa orkkis-DETin asentamisessa ei tarvis päästöjä miettiä, mutta tosin vaatii sen poikkeusluvan onnistuakseen.
Nyt näyttää "pahasti" siltä, että vain N14 GTI-R:n kone olis se ainoa vaihtoehto, jossei halua vaihdelaatikon kanssa säätää. Mutta kelpaako se päästönormiensa puolesta, kun sitä on tehty -90-94 ja P11 GT primeraa -97-99. Noh, pitää selvittää.
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 739
Threads: 19
Joined: Jan/2004
Joskus mietin vastaavaa juttua omaan p11-144:n. Silloin väittivät konttorilla että pakokaasut on mitattava
jos jälki turbottaa vaikka vaihtais koko moottorin.
Välitykset kun muuttuu niin sekin kuulemma vaikuttaa päästöihin.
Jos kaikki skyllet tarvii erikseen päästö mitata, niin miten tollasen sais leimaan ilman?
DXR 250, S1000RR, 250 SX -06
Posts: 205
Threads: 5
Joined: Sep/2005
Jylppy Wrote:Joni.p Wrote:Eikö sitä voi sanoa et on turbottanu sen alkuperäsen koneen? vaikka oiski se oikee detti pellin alla.
Voi toki, mutta se tarkoittaa VTT:n testejä. -Tosin rahallahan senkin saa. Tuossa orkkis-DETin asentamisessa ei tarvis päästöjä miettiä, mutta tosin vaatii sen poikkeusluvan onnistuakseen.
Nyt näyttää "pahasti" siltä, että vain N14 GTI-R:n kone olis se ainoa vaihtoehto, jossei halua vaihdelaatikon kanssa säätää. Mutta kelpaako se päästönormiensa puolesta, kun sitä on tehty -90-94 ja P11 GT primeraa -97-99. Noh, pitää selvittää.
Sehän kelpaa helposti päästöjen puolesta, käytät päästöselvitykseen s14a mallin papereita... ;D
kuinkas paljon tehoa tossa gt primerassa saa olla?
edit: siis meinaan jos käyttää GTI-R konetta ja meinaa selvitä ilman mittauksia...
"jos tosiasiat eivät tue teoriaa, sen pahempi tosiasioille"
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
No niin no, niin...käyhän se tietenkin niinkin. :-X
Primerassa saa olla 110 kW * 1,20 = 132 kW. GTI-R sä on siis 164 kW ja S14a sa 147 kW.
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
Marko. Wrote:Joskus mietin vastaavaa juttua omaan p11-144:n. Silloin väittivät konttorilla että pakokaasut on mitattava
jos jälki turbottaa vaikka vaihtais koko moottorin.
Välitykset kun muuttuu niin sekin kuulemma vaikuttaa päästöihin.
Joo, siis jälkiturbotuksen jälkeen päästöt pitää aina mittauttaa VTT:llä - siis tämänikäisissä autoissa.
Marko. Wrote:Jos kaikki skyllet tarvii erikseen päästö mitata, niin miten tollasen sais leimaan ilman?
Skyline on vähän eri juttu, se kun ei ole ollenkaan EU-tyyppihyväksytty malli, vaan japanin sisäisille markkinoille tarkoitettu. P11 Primeran saa leimaan SR20DET turbokoneella - siis ilman VTT:n mittauksia - vain poikkeusluvalla ja vaihtamalla koko koneen sellaisenaan samat päästönormit täyttävästä autosta.
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 313
Threads: 26
Joined: Oct/2009
Nostellaas aihetta, kun nyt rupesi kiinnostamaan oman primmun koneen vaihtaminen DET:iin onko tuosta tullut mitään selkoa miten helposti tuon tonne saisi laitettua lakipykäliä noudattamalla? Eikös s14/a Det:iin voisi laittaa normi De:n öljypohjan et sopis laatikkoonki suoraan?
Nykyiset autot: Bmw 530d e60, Nissan 200sx s14, Nissan Sunny GTI-R, 3x Nissan Almera n16
Mopot: KTM 640 LC4, Yamaha V-max, Honda Cr250r
Kelkka: Arctic Cat F6 sno pro
Ex: 2x Toyota Corolla Coupe, Toyota Starlet kp60, BMW 318i e30, Bmw 318is e36, Volvo 740, Toyota Carina E, 2x Nissan Primera p12, 5x Nissan Primera P11-144, Nissan Primera p11 Gt, Nissan Primera p10 SRI, Nissan Sunny n14, Mitsubishi Pajero
Posts: 860
Threads: 16
Joined: Apr/2005
Löytyyks mitään DET etuvetokonetta mikä jäis ton tehorajan (132kW) alle?
Takavetosen kone ei sovi etuvetolaatikkoon.
BB T12 SR20VET (GTI 05-06/2011)/BB T12 CA18ET (CDA21ET vielä joskus) /Primera WP11-144 SPORT+ SR20DE/Datsun 510 -70 L20 R6 (pahasti kesken) /VW LT35 kalustonkuljetin /Purettuja etuvetoja useita -> http://jjautoparts.fi/
Posts: 36
Threads: 8
Joined: Aug/2009
Rupes kiinnostaa tää asia että mietenkä tämän homman kanssa oikeen meni sitten?
Nissan Primera P11-144 1,6l 2000, pientä laittoa vailla
Posts: 436
Threads: 12
Joined: Feb/2008
Eikös toi ole aika helppo homma kun tätä voi käyttää vertailuna että samanlaisella tekniikalla tehty jo mutta ei ihan samaa vuosimallia mut kuitenkin.
Posts: 4,805
Threads: 43
Joined: Sep/2003
zei,zei Wrote:Eikös toi ole aika helppo homma kun tätä voi käyttää vertailuna että samanlaisella tekniikalla tehty jo mutta ei ihan samaa vuosimallia mut kuitenkin.
Ei sitä voi käyttää vertailuna.
Posts: 436
Threads: 12
Joined: Feb/2008
Zuikkis Wrote:zei,zei Wrote:Eikös toi ole aika helppo homma kun tätä voi käyttää vertailuna että samanlaisella tekniikalla tehty jo mutta ei ihan samaa vuosimallia mut kuitenkin.
Ei sitä voi käyttää vertailuna. Totta puhut^^ Vähän meni mallit sekasin. Eikö tota p11 mallia ole tehty sr20ve moottorilla 140kw niin laittaa vastaamaan sitä niin senhän pitäis riittää sillä +20% mallisarjan suurimpaan?
Posts: 1,684
Threads: 27
Joined: Oct/2003
zei,zei Wrote:Eikö tota p11 mallia ole tehty sr20ve moottorilla 140kw niin laittaa vastaamaan sitä niin senhän pitäis riittää sillä +20% mallisarjan suurimpaan?
On tehty - mutta ei sekään kelpaa vertailumalliksi, kun ei ole myyty euroopassa/p-amerikassa.
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Posts: 2,710
Threads: 39
Joined: Jun/2004
zei,zei Wrote:Zuikkis Wrote:zei,zei Wrote:Eikös toi ole aika helppo homma kun tätä voi käyttää vertailuna että samanlaisella tekniikalla tehty jo mutta ei ihan samaa vuosimallia mut kuitenkin.
Ei sitä voi käyttää vertailuna. Totta puhut^^ Vähän meni mallit sekasin. Eikö tota p11 mallia ole tehty sr20ve moottorilla 140kw niin laittaa vastaamaan sitä niin senhän pitäis riittää sillä +20% mallisarjan suurimpaan? Ja vaikka malli olisi täsmännyt niin ei auta kun ei ole alkuperäinen malli toi..
Posts: 4
Threads: 0
Joined: Jun/2010
Auttaskohan ahtopaineiden laskeminen?
Posts: 2,710
Threads: 39
Joined: Jun/2004
SALOMONI Wrote:Auttaskohan ahtopaineiden laskeminen? No ei.
Posts: 860
Threads: 16
Joined: Apr/2005
Mites se nyt sitte menee et saako turbotettua konetta MITENKÄÄN leimattua P11 een?
BB T12 SR20VET (GTI 05-06/2011)/BB T12 CA18ET (CDA21ET vielä joskus) /Primera WP11-144 SPORT+ SR20DE/Datsun 510 -70 L20 R6 (pahasti kesken) /VW LT35 kalustonkuljetin /Purettuja etuvetoja useita -> http://jjautoparts.fi/
Posts: 8,302
Threads: 100
Joined: Sep/2002
clarkkent Wrote:Mites se nyt sitte menee et saako turbotettua konetta MITENKÄÄN leimattua P11een?
Saa. Eihän se vaadi kuin paksua lompakkoa ja VTT:n tai vastaavan instanssin testejä + tieto/taitoa.
Posts: 860
Threads: 16
Joined: Apr/2005
Mitään noista ei oo, mut kuintarkka se päästömittaus sitte on. Pitääköhän päästöjen alittaa alkuperäisen koneen päästöt vai mikä siinä on rajana? Pystyykö esim. Zuikkis tekeen sellasen lastun et sillä onnistuu?
VTT:n testi makso ainaki joskus 1600€ et sillä pitäis vissiin selvitä.
BB T12 SR20VET (GTI 05-06/2011)/BB T12 CA18ET (CDA21ET vielä joskus) /Primera WP11-144 SPORT+ SR20DE/Datsun 510 -70 L20 R6 (pahasti kesken) /VW LT35 kalustonkuljetin /Purettuja etuvetoja useita -> http://jjautoparts.fi/
|