Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
pyörien kääntövara
#1
JuZz oliks sulla pyörien kääntökulmaan tehty mitään? Elin siinä käsityksessä että ei ole tehty, mutta videosta kun katselee ja muistikuvia kaivaa päästään niin aika jyrkästi sulla ne pyörät oli kuitenkin kääntyneenä siinä kohdassa. :Smile




EDIT: Katkasin tän verran pois tuolta drift harjoittelu -ketjusta, kuuluu ennemmin tälle puolelle.. -Filk
RS13 ---> VQ35DE
Reply
#2
-mikkis- Wrote:JuZz oliks sulla pyörien kääntökulmaan tehty mitään? Elin siinä käsityksessä että ei ole tehty, mutta videosta kun katselee ja muistikuvia kaivaa päästään niin aika jyrkästi sulla ne pyörät oli kuitenkin kääntyneenä siinä kohdassa. :Smile

Ei ollu kun toppareita vähän moukaroitu.. Eli ei juuri ollenkaan muutosta.
Tapissa ne oli.. Vähän tarvis lisää vissiin varaa niihin mut mä en oo ainakaan keksiny mitään keinoa niin, että auraus säilyis vielä suorana.
Tai no valuhitsihommiin kun alkais niin.. :-\
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#3
juZz Wrote:
-mikkis- Wrote:JuZz oliks sulla pyörien kääntökulmaan tehty mitään? Elin siinä käsityksessä että ei ole tehty, mutta videosta kun katselee ja muistikuvia kaivaa päästään niin aika jyrkästi sulla ne pyörät oli kuitenkin kääntyneenä siinä kohdassa. :Smile

Ei ollu kun toppareita vähän moukaroitu.. Eli ei juuri ollenkaan muutosta.
Tapissa ne oli.. Vähän tarvis lisää vissiin varaa niihin mut mä en oo ainakaan keksiny mitään keinoa niin, että auraus säilyis vielä suorana.
Tai no valuhitsihommiin kun alkais niin.. :-\

Onhan noita sarjoja...
Reply
#4
CrazyMike Wrote:
juZz Wrote:
-mikkis- Wrote:JuZz oliks sulla pyörien kääntökulmaan tehty mitään? Elin siinä käsityksessä että ei ole tehty, mutta videosta kun katselee ja muistikuvia kaivaa päästään niin aika jyrkästi sulla ne pyörät oli kuitenkin kääntyneenä siinä kohdassa. :Smile

Ei ollu kun toppareita vähän moukaroitu.. Eli ei juuri ollenkaan muutosta.
Tapissa ne oli.. Vähän tarvis lisää vissiin varaa niihin mut mä en oo ainakaan keksiny mitään keinoa niin, että auraus säilyis vielä suorana.
Tai no valuhitsihommiin kun alkais niin.. :-\

Onhan noita sarjoja...

On vaikka kuinka paljon, mutta oletko koskaan miettiny järkevästi mitä ne tekee?

Ainakin miten ite ajatellut, niin jos pidennät niitä tukivarsia niin silloin etupyörät auraa kokoajan.
Toisaalta kun käännät pyörät täydet vasemmalle, vasen eli sisäpyörä kääntyy itseasiassa vähemmän kun alkuperäinen!
Mutta taas vastaavasti ulkopyörä kääntyy enemmän kun vakio.

Ja mitä enemmän pidennät tankoa, niin sitä enemmän etupää alkaa auraamaan ja renkaat tekemään tätä kyseistä ilmiötä.
Ainakin näin minun mielestäni. Jos jollain on toisenlaista Faktaa aiheesta, niin kuuntelen mielelläni.
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#5
Mites kääntövarren lyhennys? Oon ainakin ymmärtänyt että tunnettu jippo laittaa S14:n alatukivarret koko pakettina S13:een perustuis juuri tähän...
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#6
Joo varmaankin. Mutta miten sama homma kikkaillaan s14Confusedeen. Sen takia puhuin juuri näistä valuhitsihommista et jos sitä kiinnityspaikkaa muuttais vähän lähemmäksi..
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#7
juZz Wrote:Joo varmaankin. Mutta miten sama homma kikkaillaan s14Confusedeen. Sen takia puhuin juuri näistä valuhitsihommista et jos sitä kiinnityspaikkaa muuttais vähän lähemmäksi..

Samalla tietysti voisi ackermanin ohjauksen ottaa pois. Joskus katseltiin että kyllä siihen saisi "aika" tukevan systeemin rakennettua joka nojaisi niihin vanhoihin kiinnitysreikiin, ja siirtäisi sitten uuden reiän haluttuun paikkaan.. Mutta eihän tuo ainakaan katsastuslaillinen olisi.

Saisiko sitten koko olka-akselin teetettyä jossain..

Reply
#8
Xenon Wrote:Mites kääntövarren lyhennys? Oon ainakin ymmärtänyt että tunnettu jippo laittaa S14:n alatukivarret koko pakettina S13:een perustuis juuri tähän...
No omani kävi tänään kulmien säädössä ja aivan hirveetä hyötyä ei tuo s14 alatukivarsi tuo. Eli jos kulmia olisi vähän kikkaillut niin kääntymiskulma olisi muuttunut todella paljon, mutta nyt kaikki säädettiin vakioarvoihin. Pyörät kääntyy silmämääräisesti paljon enemmän kun vakiossa mutta silti säätökone antoi lukemaksi 36 astetta mikä on käytännössä vähemmän kun vakiossa pitäisi olla. Luulenpa vain että mittaustavassa on eroa. Ja tuolla Xenonin autolla ajaneena voin kyllä sanoa että ne pyörät todella kääntyy, mutta en sitten tiedä mistä johtuu tuo mittausarvo.


Attached Files Thumbnail(s)
                   
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#9
Mutta onko lisätystä kääntövarasta hyötyä kun jokatapauksessa kulmat alkavat heittää aika rajusti. Hyvä esimerkki on vanhemmat fullsize-jenkit, jotka ovat tosi ketteriä koostaan huolimatta, mutta renkaat tappiin käännettynä saa puskemaan asvaltillakin (koska ääriasennossa ei noudata ackerman ohjausta).
Reply
#10
VMZ Wrote:Mutta onko lisätystä kääntövarasta hyötyä kun jokatapauksessa kulmat alkavat heittää aika rajusti. Hyvä esimerkki on vanhemmat fullsize-jenkit, jotka ovat tosi ketteriä koostaan huolimatta, mutta renkaat tappiin käännettynä saa puskemaan asvaltillakin (koska ääriasennossa ei noudata ackerman ohjausta).

On todellakin driftaamisessa, autoa on mahdollista viedä isommassa kulmassa ja liialliset luistot saa vielä pelastettuakin. Tässä alkuu pari perustelua.
Reply
#11
CrazyMike Wrote:
VMZ Wrote:Mutta onko lisätystä kääntövarasta hyötyä kun jokatapauksessa kulmat alkavat heittää aika rajusti. Hyvä esimerkki on vanhemmat fullsize-jenkit, jotka ovat tosi ketteriä koostaan huolimatta, mutta renkaat tappiin käännettynä saa puskemaan asvaltillakin (koska ääriasennossa ei noudata ackerman ohjausta).

On todellakin driftaamisessa, autoa on mahdollista viedä isommassa kulmassa ja liialliset luistot saa vielä pelastettuakin. Tässä alkuu pari perustelua.
Juu todellakin on hyötyä ja sen takia sen eteen aika paljon työtä teinkin. No kun saa vehkeet tulille niin sittenhän se selviää miten toi toimii
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#12
VMZ Wrote:Mutta onko lisätystä kääntövarasta hyötyä kun jokatapauksessa kulmat alkavat heittää aika rajusti. Hyvä esimerkki on vanhemmat fullsize-jenkit, jotka ovat tosi ketteriä koostaan huolimatta, mutta renkaat tappiin käännettynä saa puskemaan asvaltillakin (koska ääriasennossa ei noudata ackerman ohjausta).

Niin tuo on driftiautossa jopa eduksi jos Ackerman on kokonaan poistettu. Ackermanin ideahan on että sisäkurvin pyörä kun kulkee lyhyemmän matkan niin sen pitää kääntyä enemmän.. Mutta entäs sitten kun mennäänkin kylki edellä, siinähän pyörät ovat kääntyneenä juuri väärään suuntaan, ja Ackerman toimii ihan väärinpäin.. Siinä tulee ikäänkuin tolkuton haritus.
Reply
#13
Hmm. Makes sense..

Olisikohan sitten fullsize-jenkkien ohjaus syynä niiden hienoon käsiteltävyteen sladissa, isoa farkkuakin voi pyöritellä kylkimyyryä erittäin vaivattomasti Wink ..ainakin talvella jos ei tehot muuten riitä ;D
Reply
#14
juZz Wrote:On vaikka kuinka paljon, mutta oletko koskaan miettiny järkevästi mitä ne tekee?

Ainakin miten ite ajatellut, niin jos pidennät niitä tukivarsia niin silloin etupyörät auraa kokoajan.
Toisaalta kun käännät pyörät täydet vasemmalle, vasen eli sisäpyörä kääntyy itseasiassa vähemmän kun alkuperäinen!
Mutta taas vastaavasti ulkopyörä kääntyy enemmän kun vakio.

Ja mitä enemmän pidennät tankoa, niin sitä enemmän etupää alkaa auraamaan ja renkaat tekemään tätä kyseistä ilmiötä.
Ainakin näin minun mielestäni. Jos jollain on toisenlaista Faktaa aiheesta, niin kuuntelen mielelläni.

siis jos nyt puhut noista raidetanko sarjoista niin ne ei ole sen pidempiä kun vakiot vaan lisäävät vain kääntökulmaa.
eli kulmat pysyvät kohillaan
Reply
#15
Upitusta tähän.

Väsäilin nyt vihdoin funtsaamani Ackermanin tappajat. Kääntövarteen tulee siis ihan pulttaamalla osa joka siirtää raidepään lähemmäs renkulaa, joten Ackerman on nyt kokolailla nolla. Samalla ohjaus nopeutuu noin 15% kun raidepään nivel on myös lähempänä alapalloa. Seuraavaan kehitysversioon voi koittaa suurempaakin nopeutusta, jos kokemus osoittaa sen olevan tarpeen eikä mitään kummallista käytöstä esiinny. Nyt koitetaan ensin tolla.

Kolmas mukava feature tolla on tosiaan se että rinkuloita voisi periaatteessa kääntää älyttömästi, ilman että ohjausvarteen syntyy nollakulma josta ei paluuta olekaan.. Kattoo nyt mitä kivaa sille tekisi.


Tuosta ei tainnut hirveästi tolkkua saada, mutta kuvia seuraa joskus myöhemmin, eiköhän siitä sitten. Smile
Reply
#16
todellisuudessa ei käänny noin paljon, koska rengas ottaa raidetankoon kiinni.. Testattu -5 et olevalla vanteella.. tarvii vissiin joku -20 ainakin laittaa itelle eteen :-X


Attached Files Thumbnail(s)
   
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#17
Markus. Wrote:Upitusta tähän.

Väsäilin nyt vihdoin funtsaamani Ackermanin tappajat. Kääntövarteen tulee siis ihan pulttaamalla osa joka siirtää raidepään lähemmäs renkulaa, joten Ackerman on nyt kokolailla nolla. Samalla ohjaus nopeutuu noin 15% kun raidepään nivel on myös lähempänä alapalloa. Seuraavaan kehitysversioon voi koittaa suurempaakin nopeutusta, jos kokemus osoittaa sen olevan tarpeen eikä mitään kummallista käytöstä esiinny. Nyt koitetaan ensin tolla.

Kolmas mukava feature tolla on tosiaan se että rinkuloita voisi periaatteessa kääntää älyttömästi, ilman että ohjausvarteen syntyy nollakulma josta ei paluuta olekaan.. Kattoo nyt mitä kivaa sille tekisi.


Tuosta ei tainnut hirveästi tolkkua saada, mutta kuvia seuraa joskus myöhemmin, eiköhän siitä sitten. Smile
Ois kiva nähdä kuva näistä palikoista
I'm here for good time, not for long time.
Reply
#18
Ja jos nyt joku tarvii niin mulla on tossa niitä holkkeja millä saa pyöriä enemmän kääntymään. Käy ainakin s13, s14 ja z32. Teinin holkki on 6mm paksu niin mulla on tossa 7mm ja 8mm paksuja, eli pikkasen lisää kääntyvyyttä.
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#19
Lemppa Wrote:Ja jos nyt joku tarvii niin mulla on tossa niitä holkkeja millä saa pyöriä enemmän kääntymään. Käy ainakin s13, s14 ja z32. Teinin holkki on 6mm paksu niin mulla on tossa 7mm ja 8mm paksuja, eli pikkasen lisää kääntyvyyttä.

Tässä pitää sitten ottaa huomioon, että jos se orkkiksena menee noin sentin kierteelleen hammastangon sisään ja laitat siihen 7mm holkin. Jää enään noin 3mm jenkaosaa jolla raidetanko pysyy hammastangossa kiinni.
Tämäntakia kannattaa sorvauttaa hieman raidetankoa jotta siihen saa lisää jenkavaraa.
Tämä on Teinin varsissa jo huomioitu, eli siinä se ero.
Jujun ymmärtää kun pitää osia käsissään ja miettii Smile
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#20
juZz Wrote:
Lemppa Wrote:Ja jos nyt joku tarvii niin mulla on tossa niitä holkkeja millä saa pyöriä enemmän kääntymään. Käy ainakin s13, s14 ja z32. Teinin holkki on 6mm paksu niin mulla on tossa 7mm ja 8mm paksuja, eli pikkasen lisää kääntyvyyttä.

Tässä pitää sitten ottaa huomioon, että jos se orkkiksena menee noin sentin kierteelleen hammastangon sisään ja laitat siihen 7mm holkin. Jää enään noin 3mm jenkaosaa jolla raidetanko pysyy hammastangossa kiinni.
Tämäntakia kannattaa sorvauttaa hieman raidetankoa jotta siihen saa lisää jenkavaraa.
Tämä on Teinin varsissa jo huomioitu, eli siinä se ero.
Jujun ymmärtää kun pitää osia käsissään ja miettii Smile
sama kierre oli ainakin mulla, eli ei ollut eroa. Itseasiassa se teinin varsi on sama kuin z32 ja ainoastaan paksumpi. Ja toi mitta on toimivaksi todettu, pojat ajoi koko viime kesän tollasilla


edit:Löysin jopa kuvan. Kuvassa vierekkäin tein ja vakio s13
[Image: 913d1b5b.jpg]
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#21
Lemppa Wrote:Ja jos nyt joku tarvii niin mulla on tossa niitä holkkeja millä saa pyöriä enemmän kääntymään. Käy ainakin s13, s14 ja z32. Teinin holkki on 6mm paksu niin mulla on tossa 7mm ja 8mm paksuja, eli pikkasen lisää kääntyvyyttä.
Mitä kustantaa?
Nissan 200 Sx rs13 <br />Projekto:<br />http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=63.0<br />KUVIA JA INFOO:<br />http://www.dnsf.org/index.php?group=GALLERIA&amp;id=&amp;d=c&amp;a=b&amp;pid=3386<br />http://www.minunauto.com/?3586<br />http://power.1g.fi
Reply
#22
powered by... Wrote:
Lemppa Wrote:Ja jos nyt joku tarvii niin mulla on tossa niitä holkkeja millä saa pyöriä enemmän kääntymään. Käy ainakin s13, s14 ja z32. Teinin holkki on 6mm paksu niin mulla on tossa 7mm ja 8mm paksuja, eli pikkasen lisää kääntyvyyttä.
Mitä kustantaa?

jep, mua kiinnostaa kans mitä kustantaa! minkälainen tarkalleen se holkki on?
KS DRIFT TEAM<br />www.kimmosaike.com
Reply
#23
k.saike Wrote:
powered by... Wrote:
Lemppa Wrote:Ja jos nyt joku tarvii niin mulla on tossa niitä holkkeja millä saa pyöriä enemmän kääntymään. Käy ainakin s13, s14 ja z32. Teinin holkki on 6mm paksu niin mulla on tossa 7mm ja 8mm paksuja, eli pikkasen lisää kääntyvyyttä.
Mitä kustantaa?

jep, mua kiinnostaa kans mitä kustantaa! minkälainen tarkalleen se holkki on?
Tossahan se on kuvassa..
Reply
#24
Lemppa Wrote:sama kierre oli ainakin mulla, eli ei ollut eroa. Itseasiassa se teinin varsi on sama kuin z32 ja ainoastaan paksumpi. Ja toi mitta on toimivaksi todettu, pojat ajoi koko viime kesän tollasilla

En tarkottanu itse kierrettä vaan sen pituutta. Onhan se nyt järjelläkin ajateltu että jos 10mm kierreosaan laitetaan 7mm holkki niin kierrettä jää enään 3mm millä se kiristetään. Riittääkö kovassa käytössä? Eihän siinä kun raidetanko irtoaa vaan hammastangosta ja toinen pyörä kääntyy minne huvittaa Big Grin

Itelle laitettiin muutama sopivankokonen prikka joka ajo saman holkin asian.

Siis ehdottomasti kannattava modi tämä, mutta alkaa sit renkaat kääntymään helposti yli 'kuolleen kulman' eli voi jäädä jumiin.
Tämän takia uudet stopparit täytyy hitsata oikeisiin paikkoihin juuri ennenkuin näin tapahtuu!
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#25
Saman verran tossa teinissä näyttää kierrettä olevan kuin vakiossa. Teinin holkki vie siitä sen 6-7mm.
s13 sr20vet -91
240Z -73 VQ30DET
Reply
#26
Repa Wrote:Saman verran tossa teinissä näyttää kierrettä olevan kuin vakiossa. Teinin holkki vie siitä sen 6-7mm.

Otappa oma varsi irti ja kokeile laittaa prikkaa väliin..
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#27
No en ole livenä edes vielä katsonut, mutta jos tuossa kuvassa kerran on Tein ja vakio s13 niin ei mielestäni pitäisi olla mitään ongelmia.

http://i37.photobucket.com/albums/e89/Ha...3d1b5b.jpg
s13 sr20vet -91
240Z -73 VQ30DET
Reply
#28
Tyhmä kysymys: onko se paljon puhuttu holkki tuo messinkinen tuossa paksumman morkulan päässä?? jäähän siihen kierrettä vielä ihan kivasti, jos se se on.
2 x Toyota Supra targa 3.0i -88 n/a ja -89 Turbo<br />Sebring 2.7i-V6 -03<br />Sunny (ex), myyty turkkilaisille..<br />p*-kasa Opel astra 1,6i -95
Reply
#29
coren Wrote:Tyhmä kysymys: onko se paljon puhuttu holkki tuo messinkinen tuossa paksumman morkulan päässä?? jäähän siihen kierrettä vielä ihan kivasti, jos se se on.

Sepä se. Kyllähän tuossa näyttää viela olevan varaa, mutta eikös tuossa TEIN:in mallissa ollut pidempi tuo tanko, kuin vakiossa, juurikin tuon holkin takia ??? Siis jos yhtään ymmärsin edellisistä viesteistä mitään :Smile
Ahdin takaa tahdin
Reply
#30
Edelleen noi tukivarret on aivan identtiset mitoiltaan. Toi tein on varreltaan paksumpi eli kestävämpi. Noita mittailtiin aikanaan ja ihmeteltiin juuri tuota. Ja niitä stoppareita ei tarvitse muokata kun ei laita liian paksuja prikkoja. Kun ei sekään ole hyvä jos pyörät muutenkaan liikaa kääntyy.

Saisivat turkulaiset kerrankin olla paikalla kun niillä olis jotain fiksua kerrottavaa. Sieltä löytyy kokemuksia.


Mulla tosiaan on muutama pari noita prikkoja vielä tossa. Ne maksaa postikuluineen 4e, eli riistohinta. Ja jos joku kokee ylivoimaiseksi niin hintaa voidaan tarkistaa
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)