Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rakentaminen ja Remontointi
#1
Olen koittanut surffailla ja löytää netistä sellaista sopivaa suomalaista tietopankkia missä olisi ohjeita, vinkkejä tai vaikka vaikka kohtuullinen foorumi mistä löytyis infoa. Kertokaas nyt joku paikka?

Mulla on tässä alkanut sellainen projekti missä tarvitaan vähän lvi-tietoa, kosteiden tilojen rakennusta, lattialämmitystä yms.

Ei viittis millään tehdä ensin väärin ja sitten vasta oikein.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#2
tuolla oot varmaan jo poikennu? --> http://www.rakentaja.fi :Smile
Reply
#3
Tiedoksi, et tule löytämään oikestaan MITÄÄN kunnollista informaatiota suomeksi netistä, koska kaikki kunnollinen tieto on RT-kortistossa tms. ja netissä on vain "tee-itse ja pyydä sen jälkeen apua ammattilaiselta" juttuja Tongue

Muilla kielillä sitten paremminkin, mutta sovellettavuus suomen oloihin on kyseenalaista.
Reply
#4
Tuolta löytyy ainakin rakentamismääräyskokoelma: http://www.ymparisto.fi/default.asp?cont...780&lan=fi
D-osasta löytyy LVI ja energiatalous.
Vesikiertoistalattialämmitystä jos olet tekemässä itse, niin hyvä apu on esimerkiksi Upoterm lattialämmityksen suunnittelu ja asennusohje.

Toinen hyvä linkki on http://www.motiva.fi ja sieltä esimerkiksi http://www.motiva.fi/fi/kuluttajat/pient...jestelmat/

Edit: kolmas kerta toden.... ;D
Reply
#5
http://www.k-rauta.fi

Joskus tuolla oli enemmänkin noita.... kyllä niillä melkeen talon rakensi Wink
EXSR20DE: Madallettu (1,4mm) ja portattu kansi, venttiilit muotoiltu, Z-lastu,  Piper NISPB285R nokat, säädettävät nokkapyörät, Martelius putkisto, pakosarja ja decat. SuperSprintin pönttö, Apex, kevennetty vauhtipyörä. = Ei se silti mihinkään kulje Wink
Reply
#6
Rakentaja.fi on varmaan paras/parhaimpia yleistietolähteitä,jos Rt-kortisto löytyy niin siinä on paljon tietoa,suosittelen Smile
VeeWee<br />Eksä: Gti kupee sunny
Reply
#7
rakentaja.fi vaikutti aika ankeelta mut jos se on kerran paras niin käytetään sitä.

Tai sitten mä meen kirjastoon. Näyttäis vähän siltä et nyt olis tilaus kunnon remppa-saitille mutta taitaa mennä niin et remontoijat ei istu netissä.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#8
app Wrote:rakentaja.fi vaikutti aika ankeelta mut jos se on kerran paras niin käytetään sitä.

Tai sitten mä meen kirjastoon. Näyttäis vähän siltä et nyt olis tilaus kunnon remppa-saitille mutta taitaa mennä niin et remontoijat ei istu netissä.

Mene kirjastoon ;D, rakentaja.fi on sieltä minne ei päivä paista. Remppa-saitin ylläpito vain tulisi aika kalliiksi, koska tuo tiedon hankala saatavuus johtuu siitä, että materiaali on kallista ja hyödyllisen tiedon tuottaminen ammattilaisten avulla tulee maksamaan enemmän kuin maltaita. Sitäpaitsi keskiverto TI-remppaajat ovat ilmeisen tyytyväisiä tähän nykyiseen suomeksi tuotettuun nollatietoon.
Reply
#9
Tekemällä oppii. Ainakin useat omakotirakentajat ovat sanoneet, että ensimmäinen talo on harjoituskappale ja toinen onnistuukin sitten jo paremmin. Sama pätee varmaan erinäköisiin remontteihin.

Vissiin kylppäriremontti menossa app:lla?
Reply
#10
Peukuttaja Wrote:Tekemällä oppii. Ainakin useat omakotirakentajat ovat sanoneet, että ensimmäinen talo on harjoituskappale ja toinen onnistuukin sitten jo paremmin. Sama pätee varmaan erinäköisiin remontteihin.

Joo oppii tekemään v??uiks. Jonkun on sitten asuttava siinä harjoituskappaleessa tai myytävä äkkiä pois.
Sitten kusisukassa seuraavat 5vuotta odottaa, tuleeko seuraavilta omistajilta rahan pyyntö ilmoitusta,
omakotitaloissa kun tuppaa olemaan 5vuoden takuu vaikka olis 1940 rakennettu.

Oho meniköhän avautumisen puolelle? ;D
DXR 250, S1000RR, 250 SX -06
Reply
#11
Osa noista RT korteista löytyy netistäkin
http://www.rakennustieto.fi/ohjekort.htm
Maksullisiahan noi RT-kortit on joten ei ihme ettei niiden tietoa suuremmin netissä jaella.
Reply
#12
Peukuttaja Wrote:Vissiin kylppäriremontti menossa app:lla?

Tavallaan. Pitäisi tehdä vessa, sauna, kuivattelutilat, takkahuone ja kodinhoitohuone. Sellainen kellarin täysremppa.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#13
app Wrote:Sellainen kellarin täysremppa.

Saattaa olla turha kysymys, mutta:
Onko ulkopuoli jo salaojitettu anturan alapinnan alapuolelta ja patolevyt laitettu sokkelia vasten?
Z32 Vapari
Reply
#14
Mika Wrote:
app Wrote:Sellainen kellarin täysremppa.

Saattaa olla turha kysymys, mutta:
Onko ulkopuoli jo salaojitettu anturan alapinnan alapuolelta ja patolevyt laitettu sokkelia vasten?

En usko, ei varmaan ole eikä varmaan kyllä tule. ;D

En tiedä onko toi joku lakisääteinen juttu mutta jos talo on pärjännyt tällä rinnetontilla vuodesta 1950 ilman, että kellarissa on kosteus päässyt valloilleen tai saumat on seinissä edelleen "normaalin" väriset niin tulee se pärjäämään vielä seuraavat parikymmentä vuotta. Ehkä.

DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#15
Joo, mutta voi tuottaa yllätyksiä sitten kun sinne väsäilee märkätiloja :Smile
Reply
#16
Siellä on toimiva sauna ja wc mutta niitä nyt samalla vähän nykyaikaistetaan viemäröintiä myöten. Aion purkaa vanhan wc:n tiiliseinät ja tehdä uudet puusta ja kipsilevystä kun ei rakentajalla tainnut olla mittaa tai vatupassia mukana. Muuten on homma hanskassa mutta mä en ole ihan selvillä miten se lattianraja pitää tehdä.

Ilmeisesti sinne pitää joku rako jättää ja käyttää jotain "mattoa" yms.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#17
app Wrote:Siellä on toimiva sauna ja wc mutta niitä nyt samalla vähän nykyaikaistetaan viemäröintiä myöten. Aion purkaa vanhan wc:n tiiliseinät ja tehdä uudet puusta ja kipsilevystä kun ei rakentajalla tainnut olla mittaa tai vatupassia mukana. Muuten on homma hanskassa mutta mä en ole ihan selvillä miten se lattianraja pitää tehdä.

Ilmeisesti sinne pitää joku rako jättää ja käyttää jotain "mattoa" yms.

Jätä vaan rako niin tulee just hyvä ;D
290kw / 660nm
Reply
#18
vegelius Wrote:Jätä vaan rako niin tulee just hyvä ;D

Tuli kirjoiteltua vähän ihmeellisesti. Mulla on siis tavoitteena laittaa koolaus betoniseinään ja mitä mä olen rakennuksilla ihmetellyt niin sinne alareunaan on jätetty sellainen pieni pätkä väliä. Siis koolauspuun ja lattian väliin. Sitten sen päälle luonnollisesti vesieristeet.

Hyvä linkki asentaja, thanks.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#19
Koolauspuun ja betonin väliin kannattaa laittaa kaistale bitumimattoa, ettei kosteus imeydy puuhun.
Z32 Vapari
Reply
#20
Mika Wrote:Koolauspuun ja betonin väliin kannattaa laittaa kaistale bitumimattoa, ettei kosteus imeydy puuhun.

Täähän vastasi kaikkeen. Kiitos! Smile

Juuri tätä hain takaa.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#21
Sitten yksi juttu kans, mikä vähentää radikaalisti kosteusrasitusta perustuksissa: Ohjaa katolta tulevat sadevedet kauas perustuksista.
Z32 Vapari
Reply
#22
Tarkennetaan vielä, että _aina_ kun puu koskee betoniin, niin siellä pitää olla bitumi välissä..

Reply
#23
Ehkä liittyy asiaan, ehkä ei.

Nyt kun on tullut kämppiä kierrettyä on vastaan tullut kaksi asuntoa upealla
modernilla avokeittiöllä. Jos tässä nyt tulis ostettua kämppä missä sellaista
ei ole niin sellanenhan täytyy kuitenkin saada.

Mitäs tollanen täydellinen keittiö maksaa. Siis rosterikoneet tai sit integroidut.
Jkpakastin, keraaminen liesi, liesituuletin, pesukone. Sit tietysti tasoa ja kaappia
ynnä muuta. Meneekö siihen se väkisin kymppitonni ja riittääkö edes?

Löytyykö kerhosta kenties ammattilaista tai suhteita?
Reply
#24
http://www.keittiomaailma.fi/

Otin tuolta talooni muun muassa keittiön kaapistot ja tasot. Palvelu oli ammattitaitoista ja hyvää, tuotteet hyvin toisiinsa sopivia ja laadukkaita. Runkojen ja kaapistojen tarkka mitoitus on hyvin tärkeää, että vierekkäiset tuotteet sopivat toisiinsa ilman heittoja. Liikkeestä tuli paikalle henkilö, joka mittasi millilleen keittiön koon, kyseli toivomuksia laatikostojen ja kaapistojen sijainnista ja lähti suunnittelemaan keittiötä. Muutaman päivän päästä tuli puhelu, että suunnitelmat ja tarjous ovat valmiita, tulkaahan poikkeamaan. Halpaa se ei missään tapauksessa ole ostaa laadukas ja järkevä keittiö, mutta kannattava investointi silti: Ruokaa on huomattavasti helpompi ja mukavampi tehdä järkevissä tiloissa.

Tämmöistä meille tuli:


Attached Files Thumbnail(s)
           
Z32 Vapari
Reply
#25
Ale Wrote:Mitäs tollanen täydellinen keittiö maksaa. Siis rosterikoneet tai sit integroidut.
Jkpakastin, keraaminen liesi, liesituuletin, pesukone. Sit tietysti tasoa ja kaappia
ynnä muuta. Meneekö siihen se väkisin kymppitonni ja riittääkö edes?

3-3.5ke kodinkoneet.
2k keittiökalusteet. tietysti enemmän jos ottaa täysipuu ovet.

jos et kaikkein kalleinta osta niin 10ke riittää todella pitkälle. 6-7ke voisi olla lähempänä.
mulla on himassa kuitit paljonko mulla tuli koko keittiö maksamaan, mutta noi summat pitäisi aika lähelle totuutta.

tietysti jos sulla on joku 50m2 keittiö niin ehkä asia toisin ;D
Reply
#26
VMZ Wrote:Tarkennetaan vielä, että _aina_ kun puu koskee betoniin, niin siellä pitää olla bitumi välissä..

Varmuuden maksimoimiseksi voi alajuoksun tehdä vielä painekyllästetystä, P. Kailan faniklubilaiset ei tosin näin tee...

Kaakelin alle ei sitten tavallista kipsilevyä normaalilla 60cm jaolla, seinästä tulee liian rempula. Ei vaan tule välttämättä mieleen äkkinäiselle.
Reply
#27
Tosi hieno keittiä Mika!!

Aika pitkälle sellasta ideaa mitä haen omaanikin. Tosin värimaailmasta
tulee pikkasen erilainen.
Reply
#28
Kennedy Wrote:
Ale Wrote:Mitäs tollanen täydellinen keittiö maksaa. Siis rosterikoneet tai sit integroidut.
Jkpakastin, keraaminen liesi, liesituuletin, pesukone. Sit tietysti tasoa ja kaappia
ynnä muuta. Meneekö siihen se väkisin kymppitonni ja riittääkö edes?

3-3.5ke kodinkoneet.
2k keittiökalusteet. tietysti enemmän jos ottaa täysipuu ovet.

jos et kaikkein kalleinta osta niin 10ke riittää todella pitkälle. 6-7ke voisi olla lähempänä.
mulla on himassa kuitit paljonko mulla tuli koko keittiö maksamaan, mutta noi summat pitäisi aika lähelle totuutta.

tietysti jos sulla on joku 50m2 keittiö niin ehkä asia toisin  ;D

Mistäs Kennedy on hankkinut koneet ja kaapit, kun noin edullisesti saa?

Meillä meni viimeisimmän keittiön pelkkiin kaappeihin 2400€, ja ne oli halvinta lastulevypaskaa mitä vaan kaupoista löytyi.
Tuohon hintaan piti vielä itse kasata.
Kyseessä ihan perus kokoinen ~12-15neliön keittiö. Kilpailutettiin monta paikkaa, ja useimmat oli 3-4t€. Tuo 2,4t€ oli ylivoimaisesti edullisin mikä löytyi.
Uusilla koneilla ton meidän keittiön hinta olisi ollut 3,5-4t€.

Koneidenkin hinnat riippuu vähän siitä mitä ostaa. Koneita on moneen kokooon, ja lähtöön. Laatumerkit maksavat yleensä sen verran, että halvimpia saa kaksi yhden kalliin hinnalla.
Kaveri remontoi keittiönsä, niin pelkkiin keittiön koneisiin meni 5t€... koko remontin hinta oli vaja 15t€.
Tosin keittiö on jotain 30-35neliötä.

Omien kokemusten (en väitä olevani mikään remonttireiska, tai kaikkea kokenut) tuo Alen ehdottama kymppitonni voisi riittää nippanappa, riippuen materiaaleista ja koneista. Voisi kyllä mennä ylikin... varsinkin jos jotain kivitasoa vielä haluaa.

Just ostetussa kämpässä oli mm. keittiön remonttiin mennyt pyöreä kymppitonni, ja kokoa vain vaivaiset 10neliötä...
siinä tulee jo kunnon neliöhintaa remontoidulle keittiölle.
BMW X5 4.8is
Reply
#29
Mika:

Aivan *itun hieno keittiö, hyvä maku Smile
Tollaisen kun joskus sais omaan kämppään, niin ei raaskisi enää muuttaa pois siitä.

Keittiömaailmasta hankittua ei ole varmasti tullut halvaksi (kallein paikka mihin itse törmännyt) mutta laatu maksaa.
BMW X5 4.8is
Reply
#30
Tuuve Wrote:Mistäs Kennedy on hankkinut koneet ja kaapit, kun noin edullisesti saa?

kilpailutusta täälläkin. sekä olin liikkeen ensimmäinen maksava asiakas ;D (toinen liike avattiin Pe. ja La. menin ostoksille)
tietysti kaapit itse kasattiin. siinähän säästyy rahaa. http://www.nettokeittiot.fi
eihän tuollakaan mitään kunnon puuta kamat ole, mutta hei mä en meinaakkaan 50v asua tuossa kämpässä joten kelpaa jos ne sen 10v kestää.

mm. pöytätaso tuli kaverin kautta leikattuna ja lukituksilla ihan pilkkahintaan.

kodinkoneet sama homma. kilpailutettiin parin viikon ajan muutamaa firmaa. en muista nyt mistä ne loppujen lopuksi otettiin.

kyllä tossa useampi satanen säästy noiden takia ihan.


voin yrittää illalla ottaa fotoo keittiöstä
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)