Ite pistin primeraan tollasen kesällä, meni alkuperäisen paikalle heittämällä, vain se alkuperäinen muovisuojus piti heittää menemään.
Paras malli mitä Bosch valmistaa, kaikista parhain virran ulosanto.
Justiin kävin vähä lämmittelemäs autoa ja heti hyrähti käyntiin. Pakkasta tällä hetkellä 25 ja yöllä oli reilut 30.
Ihan tyytyväinen kyllä oon ollut tuohon. Kesällä oli joku tarjous niin tuon sai 145€ muuten tuon reilut 170€.
Minä laitoin kans tänään Primeraan Varta Asian tech akun 95ah. Muihinkin autoihin oon aikasemmin laittanu samaa akkua ja koskaan ei oo pienintäkään ongelmaa ollu. Varsin tyytyväinen olen kyseiseen merkkiin&malliin
Tompero Wrote:Minä laitoin kans tänään Primeraan Varta Asian tech akun 95ah. Muihinkin autoihin oon aikasemmin laittanu samaa akkua ja koskaan ei oo pienintäkään ongelmaa ollu. Varsin tyytyväinen olen kyseiseen merkkiin&malliin
sinulta löytyy sitten saman ampeerimäärän verran lataustehoa. muuten jokainen ylimääräinen ampeeri joka on lisää laturin kyvyn yli on turhaan
itsellä oli kans kovilla pakkasilla käynnistysvaikeuksia: ostin exiden normi akun olikos 60ah ja se starttivirta jotain 440 ja maksoi 58e
älkää sijoittako akkuun turhaa ja kalastelko niitä ampeereja koska ratkaisevaa on vain se hetkellinen virran anto(starttivirta)
^ No joo tottahan tuo on mutta kyllä sitä yleensä suositellaan laitettavaksi diesel autoon vähän jämäkämpi akku. Tuossa sitä kylmäkäynnistyskykyä on 680 verran
Itsellä ilmeisesti nyt alkaa akku vedellä viimeisiä, kun pakkasella ei tahdo lähteä käyntiin. Akkua yritetty ladata täyteen ihan kunnon akkulaturilla, mutta parin päivän seisomisen jälkeen ei enään inahdakkaan. Kun lyö rinnalle optiman kaapeleilla niin iloisesti lähtee käyntiin. Tuosta voi vetää johtopäätöksiä akun väsymiseen, kun noita pakkasiakin ruvennut olemaan.
Mikäs mahtaa olla järkevin "perus" akku? Siis mieluiten 62ah ja suurella virranantokapasiteetilla. Optimaa en tuohon autoon laita vaikka olisi paras vaihtoehto ;D.
-Karppa- Wrote:Itsellä ilmeisesti nyt alkaa akku vedellä viimeisiä, kun pakkasella ei tahdo lähteä käyntiin. Akkua yritetty ladata täyteen ihan kunnon akkulaturilla, mutta parin päivän seisomisen jälkeen ei enään inahdakkaan. Kun lyö rinnalle optiman kaapeleilla niin iloisesti lähtee käyntiin. Tuosta voi vetää johtopäätöksiä akun väsymiseen, kun noita pakkasiakin ruvennut olemaan.
Mikäs mahtaa olla järkevin "perus" akku? Siis mieluiten 62ah ja suurella virranantokapasiteetilla. Optimaa en tuohon autoon laita vaikka olisi paras vaihtoehto ;D.
Varta ja Exide varmoja,hyviä merkkejä.Mutta jos yhtä pitää tarjota,niin Varta Silver Dynamic.
-Karppa- Wrote:Itsellä ilmeisesti nyt alkaa akku vedellä viimeisiä, kun pakkasella ei tahdo lähteä käyntiin. Akkua yritetty ladata täyteen ihan kunnon akkulaturilla, mutta parin päivän seisomisen jälkeen ei enään inahdakkaan. Kun lyö rinnalle optiman kaapeleilla niin iloisesti lähtee käyntiin. Tuosta voi vetää johtopäätöksiä akun väsymiseen, kun noita pakkasiakin ruvennut olemaan.
Mikäs mahtaa olla järkevin "perus" akku? Siis mieluiten 62ah ja suurella virranantokapasiteetilla. Optimaa en tuohon autoon laita vaikka olisi paras vaihtoehto ;D.
Varta ja Exide varmoja,hyviä merkkejä.Mutta jos yhtä pitää tarjota,niin Varta Silver Dynamic.
Exide:n 60Ah akku 50 euroa. Sellainen pitää hakea jos vika on tuossa akussa eikä laturissa. Tosin akkua veikkaisin suoralta kädeltä. Kaveri kertoi, kun on varaosamyyjä, että tänä päivänä optimaa ja parempaa exide Maxximaa lukuunottamatta melkoista kuraa nuo akut. Totesi että hyvä jos kaksi vuotta kestävät ja sen vuoksi eivät myönnä enään, kuin järkeään vuoden takuun. Osa syy on, että käytetään paljon eberiä ja webastoa, jotka tappavat melko nopeaan normaalin akun.
Onko nykyään sitten akut niin paskoja ettei kestä kuin pari vuotta? :o
Mulla on ollu sitte akkujen suhteen hyvä tuuri. Primerassa on ainakin 7 vuotta vanha akku ja hyvin starttaa.
Edellisessä mitsussa oli yli 10 vuotias VARTA, ja lähti ilman roikkaa kelissä kuin kelissä liki yhtä hyvin kuin kesälläkin. (kovin koetos oli -38 ilman roikkaa yön yli)
moder Wrote:Onko nykyään sitten akut niin paskoja ettei kestä kuin pari vuotta? :o
Mulla on ollu sitte akkujen suhteen hyvä tuuri. Primerassa on ainakin 7 vuotta vanha akku ja hyvin starttaa.
Edellisessä mitsussa oli yli 10 vuotias VARTA, ja lähti ilman roikkaa kelissä kuin kelissä liki yhtä hyvin kuin kesälläkin. (kovin koetos oli -38 ilman roikkaa yön yli)
Mun primerassa ei kestänyt ensimmäinen exiden akku vuottakaan. Toinen takuuseen oli samanlainen. Bilteemasta seuraava (halvin mikä löytyi ja sopi mitoiltaan) rokkasi sen loput pari vuotta mitä auto ehti olla.. Volkarissa oleva exiden akku näyttää vanhalta, aika laiskasti kyllä käymään tuossa lähtikin kun oli se hurja 15 asteen pakkaskeli tuossa..
Ei ihan kaiken tarvi olla merkkituote/kallis ollakseen hinta/laatu suhteeltaan hyvä..
moder Wrote:Onko nykyään sitten akut niin paskoja ettei kestä kuin pari vuotta? :o
Mulla on ollu sitte akkujen suhteen hyvä tuuri. Primerassa on ainakin 7 vuotta vanha akku ja hyvin starttaa.
Edellisessä mitsussa oli yli 10 vuotias VARTA, ja lähti ilman roikkaa kelissä kuin kelissä liki yhtä hyvin kuin kesälläkin. (kovin koetos oli -38 ilman roikkaa yön yli)
Mun primerassa ei kestänyt ensimmäinen exiden akku vuottakaan. Toinen takuuseen oli samanlainen. Bilteemasta seuraava (halvin mikä löytyi ja sopi mitoiltaan) rokkasi sen loput pari vuotta mitä auto ehti olla.. Volkarissa oleva exiden akku näyttää vanhalta, aika laiskasti kyllä käymään tuossa lähtikin kun oli se hurja 15 asteen pakkaskeli tuossa..
Ei ihan kaiken tarvi olla merkkituote/kallis ollakseen hinta/laatu suhteeltaan hyvä..
Onneksi takuu on suhteellinen käsitys, kun tuttu on töissä tarvikefirmassa . Kumminkin samaa akkua myydään useampi vuosi ja mahdollisesti sama valmistuserä.
exiden akuista olen itse ainakin oppinut IKÄÄN EN osta.
varta,boch siinä akut jotka toimii. Exiden akuissa oli aina käyttäjässä vika, liian paljon virtalaitteita ym.
työpaikkalla huomasin kans, 170amp exide hajos järkiään 2 vuoden ajalla
Vaikka lukeekin "For Audi & Vw" niin laittaa sen motonetin tuotenumerotarran siihen päälle ;D
en nyt muista bensa primeran akkukotelon pohjaa, mutta tuo 275mm leveä siis mahtui hyvin sinne laariin? normaalistihan noissa on 242-245mm leveä akku. dieseleissä sitten vissiin isompi.
tuokki Wrote:onkos akuista mitään uutta tietoa? pitäis emännän p11een käydä huomenna ostamassa.. onko porukalla sznajder akuista kokemuksia?
Yhden talven pelasi Hondassa ihan ok kunnes keväällä oksensi päälleen ja vaihdoin taas tutun ja turvallisen Vartan sinne.
just kävin katsomas mikä akku siellä nyt on paikallaan: snaideri! viime talvena ostettu... tosin emäntä on aika monesti jättäny valot päälle ja akku menny tyhjäks, noi halpa akut ei kestä tuollaista kohtelua hirveesti.
Vaikka lukeekin "For Audi & Vw" niin laittaa sen motonetin tuotenumerotarran siihen päälle ;D
en nyt muista bensa primeran akkukotelon pohjaa, mutta tuo 275mm leveä siis mahtui hyvin sinne laariin? normaalistihan noissa on 242-245mm leveä akku. dieseleissä sitten vissiin isompi.
Kyllä se ihan hilkuilla oli, mutta mahtui kuitenkin kiinnikkeineen paikalleen. Saas nähdä tosiaan, että miten kauan tuo pelittää, ainakin nyt isommatkin pakkaset on hyvin jaksanut startata, vaikkei ole ollut lämppärissä..
tuokki Wrote:onkos akuista mitään uutta tietoa? pitäis emännän p11een käydä huomenna ostamassa.. onko porukalla sznajder akuista kokemuksia?
Yhden talven pelasi Hondassa ihan ok kunnes keväällä oksensi päälleen ja vaihdoin taas tutun ja turvallisen Vartan sinne.
just kävin katsomas mikä akku siellä nyt on paikallaan: snaideri! viime talvena ostettu... tosin emäntä on aika monesti jättäny valot päälle ja akku menny tyhjäks, noi halpa akut ei kestä tuollaista kohtelua hirveesti.
tuokki Wrote:onkos akuista mitään uutta tietoa? pitäis emännän p11een käydä huomenna ostamassa.. onko porukalla sznajder akuista kokemuksia?
Yhden talven pelasi Hondassa ihan ok kunnes keväällä oksensi päälleen ja vaihdoin taas tutun ja turvallisen Vartan sinne.
just kävin katsomas mikä akku siellä nyt on paikallaan: snaideri! viime talvena ostettu... tosin emäntä on aika monesti jättäny valot päälle ja akku menny tyhjäks, noi halpa akut ei kestä tuollaista kohtelua hirveesti.
tuokki Wrote:onkos akuista mitään uutta tietoa? pitäis emännän p11een käydä huomenna ostamassa.. onko porukalla sznajder akuista kokemuksia?
Yhden talven pelasi Hondassa ihan ok kunnes keväällä oksensi päälleen ja vaihdoin taas tutun ja turvallisen Vartan sinne.
just kävin katsomas mikä akku siellä nyt on paikallaan: snaideri! viime talvena ostettu... tosin emäntä on aika monesti jättäny valot päälle ja akku menny tyhjäks, noi halpa akut ei kestä tuollaista kohtelua hirveesti.
Vie takuuseen?
ei perkule löydy kuittia mistään..
User error. Laita se emäntä sinne akkukaupoille.
Ex B11 Sunny 1.5 SGL '86<br />Ex P10 Primera 2.0 XE '93<br />Ex P11 Primera GT '99<br />Impreza 2.0R SW '06<br />Ducati Hypermotard '10
antarans Wrote:ei mene takuuseen jos syynä on akun tyhjenemisestä syntynyt akun jäätyminen, joka on rikkonut sen. Siihen ei auta laatuakkukaan jos jäätymään pääsee.
näkeekö varaosaliike jostakin että akku on jäätynyt ja sen kautta hajonnut? Ihan näin mielenkiinnosta kysyn, nuo tyhjenemiset on tapahtuneet kesän aikana, nyt se vaan pakkasella zippas eikä 24h latauksella saa starttia pyöritettyä kun max 15s, keljuili tuo kyllä jo kesälläkin, hurjalla viiveellä lähtee pyörittämään kun avaimesta kääntää..
Mulla ollut reilu 3 vuotta Exiden akku ja eipä oo ollut vielä moitittavaa. En muista paljonko Ah, mutta muistaakseni pykälää suurempi kuin vaihtoon menneessä. Muistaakseni on joku Premium-malli, maksoi parikymppiä enemmän ja oli vuosi pidempään takuuta. Auto on tosin yleensä vähintään lämmityksessä ja tän talven ollut aamuisin lämpimässä tallissa. Yhtenä iltana joulukuussa oli ovet jäänyt raolleen ja sisävalo paloi jonkun 12h ;D
antarans Wrote:ei mene takuuseen jos syynä on akun tyhjenemisestä syntynyt akun jäätyminen, joka on rikkonut sen. Siihen ei auta laatuakkukaan jos jäätymään pääsee.
näkeekö varaosaliike jostakin että akku on jäätynyt ja sen kautta hajonnut? Ihan näin mielenkiinnosta kysyn, nuo tyhjenemiset on tapahtuneet kesän aikana, nyt se vaan pakkasella zippas eikä 24h latauksella saa starttia pyöritettyä kun max 15s, keljuili tuo kyllä jo kesälläkin, hurjalla viiveellä lähtee pyörittämään kun avaimesta kääntää..
Mulla alkoi Primeran akkuun tulla 15v täyteen, kun se nopean pysähdyksen jälkeen starttasi todella nihkeästi.
Kuvittelin tuolloin olevan lopun alkua, mutta huomasinkin maakaapelin olevan löysällä. Uusin sen ja tuon jälkeen starttaus sujui pari kuukautta hyvin.
Kunnes taas hyytynyt startti. No sillä kertaa päätin hakea uuden akun. Sijoitin 5e Sznajderia enemmän Boschilaiseen.
Tuosta pari viikkoa, niin akku hyytyi taas. Eikä meinannut lisävirrallakaan lähteä käymään.
Akku takas kauppaan ja tivaamaan uutta. No ei auttanut, kun 2 eri testeriä lupasi akun olevan hyvä.
Pattitilanne siis. No päätin sitten startin käyttää pöydällä, vaikkei merkit mielestäni osuneet ollenkaan startin syyksi.
No osuipa sitten kuitenkin.
Eli uus startti kylkeen ja toimii.. Ajattelin vain, kun ennenkin keljuillut ja viiveellä pyörii.