Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
280ZX:n alustasta
#1
Kertokaa mulle miksi 280ZX:n alustaa haukutaan aina kun sitä verrataan S30-mallisarjaan? Itselläni on ollut pari 280ZX:ää, ja onhan ne huomattavasti "pehmeämpiä" kun S30 mutta eikö asiaan voi sitten saada korjausta? Maailmalta löytyy esim. Tokicon iskari-jousipaketteja, kallistuksenvakaajia ja esim. Cuscon (kirjoitetaankohan noin? ) poikittaistukia. Eikö tuollaisilla auto sitten jäykisty? Olen tuossa leikkinyt ajatuksella että mitä jos ottais tavoitteeksi että jonain päivän ajelis 2-paikkaisella targa turbolla. Ostais halvan jenkeistä, siellä kun yleensä noita haukutaan ihan romuiks kun S30 on ainoa "oikea" Z old-school piireissä.
Sen tiedän että 280ZX:n ripustukset aiheuttavat jonkin asteisen ongelman jos haluaa madaltaa autoa, mutta ei kai nyt auto muuten voi olla niin huono. Tottahan se on että S30 alusta suunniteltiin huomattavasti urheilullisemmaksi, mutta minä ajankin takaa sitä että eikö S130 voi sitten saada yhtä "hyväksi" kuin S30:n?
Tulee vaan mieleen se että esim. Japanissa 280ZX ja Z31 ovat paljon arvostettumpia kuin esim. jenkeissä. Ainakin minä olen saanut tällaisen mielikuvan.
Samalla mun mielestä 280ZX on hieno koriltaan, varsinkin keula on onnistunut, ja vähän virtaviivaisempikin kuin S30.
Kyllähän mä aina tulen olemaan S30-fani henkeen ja vereen, mutta olisi kiva vähän oppia ymmärtämään uudempienkin Zetojen ominaisuuksia.
Mielipiteitä / kokemuksia?

EDIT: ja tähän haluaisin lisätä vain tämän http://www.dnsf.org/forum/index.php?topi...#msg178094 joka kertoo paljon siitä miksi 280ZX kiinnostaa.
240Z 3xDellorto
Wangan Midnight
Reply
#2
Niin ja uretaanipuslasarjoja löytyy, eikä tuollaisen keventäminenkään ole ihan mahdoton ajatus. Jo sisustaa muokkaamalla saa varmasti vähän painoa pois, ja löytyyhän noihin hiilarikonepeltiä ja muuta kivaa. Mutta, jos joku on 280ZX:nsä alustaa parannellut niin vois kirjoitella.
240Z 3xDellorto
Wangan Midnight
Reply
#3
Munkin pitäisi tuota alustaa laitella..

Onhan se vakio alusta vähän lulla ja painoakin on aivan liikaa. Painojakauma on 45% edessä ja 55% takana, siis 2+2 paikkasessa N/A vehkeessä. Tossa 2 paikkasessa lienee aika lähelle 50-50, joten ajotuntuma lienee aika jees. Joskus aikaa sitten näin madalletun keltaisen S130, maavaraa oli ehken just se 8 cm, jos sitäkään. jäykkä tuntui olevan, mutta en sitten teidä mitä lie tehty.

Joku nikkari vois laittaa vinkkejä.
http://zeta.1g.fi<br />300ZX Z31 -90<br />-Trying is the first step towards failure-
Reply
#4
Mihinkäs tietoon nämä painojakauma prosentit perustuu?
bRuCe - no pain no gain ...yli 1/4 vuosisataa Zeta-historiaa
Reply
#5
bRuCe Wrote:Mihinkäs tietoon nämä painojakauma prosentit perustuu?

Tarkastettu katsastusaseman vaa-alla.
Bensatankki melkein ja takakontti tyhjänä.

Nii ja tuo 2 paikkasen jakauma oli villi veikkaus.

:-*
http://zeta.1g.fi<br />300ZX Z31 -90<br />-Trying is the first step towards failure-
Reply
#6
Herätelläänpä vanhaa aihetta ja hiljaista S130 aluetta uudelleen henkiin. Smile

Mulla on ollut tuo nykyinen 1982 S130 nyt pari vuotta ja koko tuon ajan on kytenyt ajatus pienestä 20-30mm madalluksesta.
Johtuen pitkälti siitä, että tuo edellinen 1980 ZX oli hieman matalampi kuin tämä nykyinen. Mitkä jouset tuohon oli joku joskus vaihtanut, siitä minulla ei ole tietoa.
Tämä nykyinen kulkee kulkee leppoisaa sunnuntaiajelua alkuperäisessä vakiokorkeudessa 1300mm (on mitattu Wink )

Onkos kukaan vaihtanut S130:n alle madallusjousia ja jos kyllä, niin olisin kiinnostunut tietämään merkkiä, yms. käyttökokemusta.

Tarvikeliikkeiden listoilta ei S130 madallusjousia ole löytynyt.
Black Dragon autosta löysin yhden sarjan Suspension technicues. http://www.blackdragonauto.com/icatalog/...spx?Page=4

Ja samoilla jousilla varustetusta S130Confusedta kuvakin löytyi.
http://www.cardomain.com/ride/116455

Reply
#7
Tokicoahan vissiin käyttetään paljon myös rapakon takana?
Reply
#8
Tokicon ja Eibachin listoilta löytyy 280ZX:n 1" madaltavia jousisarjoja, eli juuri sellaisia, mitä olen suunnitellut. On vaan kaikissa tuo masentava teksti "Not avible 2+2" tai "Exc. 2+2". ???

No, täytyy jatkaa etsintöjä tai ottaa yhteyttä Vallilan Takomoon. Smile
Reply
#9
EJ Pedge Wrote:Tokicon ja Eibachin listoilta löytyy 280ZX:n 1" madaltavia jousisarjoja, eli juuri sellaisia, mitä olen suunnitellut. On vaan kaikissa tuo masentava teksti "Not avible 2+2" tai "Exc. 2+2". ???

Noin mun Z31 jouset oli 2+0 suunniteltu. Ihan hyvin toimii 2+2.
Perä tippuu vaan vähän enemmän mitä luvattuna. En uskoisi, että niissä oikeasti jotain fyysistä eroa olisi miksei voisi käyttää.

Tietysti sitä voisi kysyä rapakon takaa missä kumpaakin mallia löytyy.
Reply
#10
Kennedy Wrote:En uskoisi, että niissä oikeasti jotain fyysistä eroa olisi miksei voisi käyttää.

Näin varmaankin on.
Blackdragon Auto ei erittele ollenkaan 1+1 ja 2+2 malleja, on vaan Spring set 1" drop 280ZX 79-83.
Onhan tässä pitkä talvi tulossa aikaa kaivella netin ihmemaasta tietoa ja kuvatuksia noista madalletuista 2+2 malleista eli on paljon hyvää aikaa suunnitella. ;D
Reply
#11
Kennedy Wrote:
EJ Pedge Wrote:Tokicon ja Eibachin listoilta löytyy 280ZX:n 1" madaltavia jousisarjoja, eli juuri sellaisia, mitä olen suunnitellut. On vaan kaikissa tuo masentava teksti "Not avible 2+2" tai "Exc. 2+2". ???

Noin mun Z31 jouset oli 2+0 suunniteltu. Ihan hyvin toimii 2+2.
Perä tippuu vaan vähän enemmän mitä luvattuna. En uskoisi, että niissä oikeasti jotain fyysistä eroa olisi miksei voisi käyttää.

Tietysti sitä voisi kysyä rapakon takaa missä kumpaakin mallia löytyy.

Kaivelin tuosta 1+1 jousien sopivuudesta 2+2 malliin tietoa netin ihmemaailmasta. Jenkkifoorumien mukaan asia on juuri, niinkuin Kennedy mainitsi, eli takajousitus putoaa hieman enemmän. Muuten ovat sopivat ja käyttökelpoiset.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)