Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Keventäminen.
#1
Onkos kukaan lähtenyt keventämään 200SX:ää? Paljonko painoa sai tippumaan?
--<br />Juha Söderholm <br /><br />EuroRC.com
Reply
#2
Ite oon tätä miettiny paljonkin. Pitäis kuitenkin saada joku toinen auto ni vois tätä yksilöä alkaa rakenteleen enemmän rata-auto suuntaan. En tiedä tarkemmin, mutta 150-200 kiloa pitäis saada pois. Ja se jo vaikuttaa!

Omasta mielestäni tuntuu kuitenkin jotenkin hullulta keventää vain hieman vaikka eihän siitäkään haittaa ole. Kuitenkin jos vain vähän keventää niin saman vaikutuksen saa helposti konetta hieman piristämällä mukavuuden siitä kuitenkaan kärsimättä.

Forcehan on kaiketi luopunut mm takapenkeistä.
Reply
#3
ja lake kans Wink itellä yleensä on sen verran roinaa paksissa et hyvä jos etukumit tietä tavoittaa Smile no mennään kesällä punnitukseen jos jossakin tapahtumassa sellain sattuu olemaan ni nähdään minkäverran sitä massaa löytyy kelläkin. höh olis pitänyt ottaa se perä lauhduttimen pumppu pois olis tippunut pari kiloo... Wink
R33 -97 superi silver<br /><br /><br />Mamasan.fi<br />ex kulkinet:2xS13,2xZ31 Tbo/na ja yks mopo tiisseli mese,bmw 316 2,5tbo+jotain etuvetosia
Reply
#4
oma autoni painaa papereitten mukaan 1300kg ja siihen kun hyppää joku kyytiin esim 70 kiloinen niin kyllä sen huomaa ettei kulj ihan siihen malliin kuin yksikseen, joten ei sitä painoa ihan hirveästi tarvii saada pois niin ainakin oma persedynamometri huomaa että jotain on tapahtunut. En tiedä kuinka paljon esim 70 kiloo näkyy kellossa mutta vaikuttaa kuitenkin jo jonkunverran. Ja vielä mitä vähemmän on tehoa niin sitä suurempi merkitys painon vähennyksellä on.
No real power, just turbo shit
Reply
#5
omassa ei oikeastaan vänkäriä huomaa mut kun takapenkille hyppää kolme 80+ kollia kassit täynnä ni sit alkaa vaikuttaa Wink
R33 -97 superi silver<br /><br /><br />Mamasan.fi<br />ex kulkinet:2xS13,2xZ31 Tbo/na ja yks mopo tiisseli mese,bmw 316 2,5tbo+jotain etuvetosia
Reply
#6
Keventäminen on kyllä käytännössä melko vaikeaa puuhaa, ei ole paljon ( painaviakaan ) osia joita pois repiä !
Taatusti painavaa S13 mallissa on lasit, varsinkin taka- ja takasivulasit.
Toinen tapa, joskin se yllättäen maksaa, vois olla keskittyä pyörivän massan keventämiseen, eipä tulis autostakaan ihan hylsyä.
Esim.kevyet: vanteet, hihnapyörät, vauhtipyörä. Kevyttä kardaania ei ole tullut maailmalla vastaan.
Tankki lähes tyhjänä ajaminen lienee tavoista helpoin.
E90&nbsp;&nbsp; 2.0 d&nbsp; Sedan -07<br />E46&nbsp; &nbsp;2.2&nbsp; i&nbsp;&nbsp;Touring -03<br />S13&nbsp;&nbsp; CA18DET -90<br /><br />BMW&nbsp; R1200 GS -06<br />Honda VTR SP-1 -00
Reply
#7
mikke Wrote:Keventäminen on kyllä käytännössä melko vaikeaa puuhaa, ei ole paljon ( painaviakaan ) osia joita pois repiä !
Taatusti painavaa S13 mallissa on lasit, varsinkin taka- ja takasivulasit.
Toinen tapa, joskin se yllättäen maksaa, vois olla keskittyä pyörivän massan keventämiseen, eipä tulis autostakaan ihan hylsyä.
Esim.kevyet: vanteet, hihnapyörät, vauhtipyörä. Kevyttä kardaania ei ole tullut maailmalla vastaan.
Tankki lähes tyhjänä ajaminen lienee tavoista helpoin.

Lähdin miettimään asiaa ->

varapyörä pois n. 5kg(?)
ilmastoidusta mallista ilmastointi veks (ei hajua paljon painaa)
takapenkki pois (n. 5-10kg?)
Vanteiden vaihto kevyisiin (n. 1kg vanne?)

Tostahan sais jo parikymmentä kiloa veks.
--<br />Juha Söderholm <br /><br />EuroRC.com
Reply
#8
Juha Wrote:
mikke Wrote:Keventäminen on kyllä käytännössä melko vaikeaa puuhaa, ei ole paljon ( painaviakaan ) osia joita pois repiä !
Taatusti painavaa S13 mallissa on lasit, varsinkin taka- ja takasivulasit.
Toinen tapa, joskin se yllättäen maksaa, vois olla keskittyä pyörivän massan keventämiseen, eipä tulis autostakaan ihan hylsyä.
Esim.kevyet: vanteet, hihnapyörät, vauhtipyörä. Kevyttä kardaania ei ole tullut maailmalla vastaan.
Tankki lähes tyhjänä ajaminen lienee tavoista helpoin.

Lähdin miettimään asiaa ->

varapyörä pois n. 5kg(?)
ilmastoidusta mallista ilmastointi veks (ei hajua paljon painaa)
takapenkki pois (n. 5-10kg?)
Vanteiden vaihto kevyisiin (n. 1kg vanne?)

Tostahan sais jo parikymmentä kiloa veks.

Tossa pitää muistaa että rengasrikko seuraa viimeistään samalla viikolla kun otat vararenkaan pois. Smile Ainakaan S14a takapenkin kyydistä jättämisellä ei oo järkevää hyötyä. Painaiskohan se pehmopaketti kokonaisuudessaan pari kiloa? Jos taas ajelet näillä keleillä jatkuvasti tankki tyhjänä saat vettä tankkiin ja siitä omat ongelmansa. Smile Jos heität ilmastoidusta autosta koko ilmastoinnin pois voin luvata että ilmojen jumala loihtii eteesi niin paskakelin ettei tavallinen puhallin pidä laseja puhtaana. :Smile
Noniin, mutta tosissaan ajateltuna jousitetun massan pienentäminen voisi olla fiksuinta (ajettelinkohan mä tän nyt oikein päin)? Ja sitten omasta vyötärönympäryksestäkin voisi tinkiä, siitä sen helpoimman painonalennuksen saisikin. :Smile
Live slow, die old.
Reply
#9
Hifit ulos, kaikki verhoilut, akku prätkän pieneen n. 20 Ah (ei poppeja lämmittimiä) konepelti hiilikuituiseen, ei maksa kuin 900 puntaa. Vanteista lähtee paljonkin kun maksaa magnesiumpyrpylöistä tai ihan vaan O.Z super leggera. Ja jäähdutin alumiiniseen ja kaikki mahdolliset pultit ja ruuvit alu tai titaanimatskuista joissa lujuusvaatimukset vaan myöten antaa. Jarrut painaa karmeasti, AP:n alusatulat ei. Eikä maksa setti levyineen kuin n. 4000 eugenee. Ratteja löytyy alumiisia n. 350 g hinnasta ei mitään tietoa, näppärä vääntää ite..joo vääntää. Lasit on vaikea juttu jos ajellaan kadullakin ja leimataan auto, mikään polykarbonaatti kun ei ole niin naarmunkestävää eikä helppoa väänneltävää etteikö näuttäisi aika rivolta hetken päästä. Esim. Japanissa oli erittäin riisuttu 180 sx saatu hiukan päälle tonniin joten aika työlästä on..
Reply
#10
Kantsii ehkä alotella vanteista...vaikka se maksaakin pirusti enemmän ku osien talliin kantaminen. Ja unohtaa suosiolla ne näyttävät 17"Confusedet tai isommat Wink

Tuolla Spyderfoorumissa on muutama heppu innostunut koittamaan erilaisia kevennyksiä ja kellon mukaan 2kg/vanne kevennys vastaa about 50kg:n laihdutusta muualta autosta. Ratakierroksella siis, ei missään suoraanajossa. Ja toi siis ihan vaan vaihtamalla vakiot ~7kg painavat 15"Confusedet kevyempiin...mitä isommat lyijyvanteet alla on, sitä enemmän iloa tosta saa.

Toisaalta ku autossa kerran on turbo, ni yleensä on vielä helpompaa kaivaa lisätehoa. Ja varsinkin halvempaa, poislukien ylimäärästen osien kanto talliin. Ja niinku joku jo sanokin, ni painavammassa autossa noi muutokset merkkaa vähemmän ku kevyessä. Ite en lähtis käyttöautona olevaa 200Confusedta sen ihmeemmin keventelemään.
Reply
#11

4kpl 17" vannetta 225 renkailla, painoa n.70kg puntarissa...Juuri punnittu! Smile AStech:lle tiedoksi.. Wink
Reply
#12
Joo, on toi nisukan keventäminen aika hankalaa hommaa jos aikoo pitää auton vielä jotenkin nätin näkösenä. Verhoilut yms jos ottaa veke niin ei ole sisusta kovin nätti kyllä ja ei siitä saa kun muutaman kilon... Takapenkkejä en ole punninnu mutta otin ne oikeestaan veke sen takia, koska sinne ei enää pääse kuppipenkkien takia. Ja suunnitelmissa on muutenkin tehdä sinne subbarille joku viritys yms. jolloin ne on tiellä... En mä tota sen kummemmin lähe keventelemään, tietenkin jos nyt jotakin ylimääräistä tossa autoa purkaessa tulee niin sit ne lähtee kävelee mutta ei muuten... Voihan sitä rata kiekalle ottaa vaikka ovet, konepellin ja takaluukun veke niin säästää vähän jo painossa... :-)
Reply
#13
nismosx Wrote:ja lake kans Wink itellä yleensä on sen verran roinaa paksissa et hyvä jos etukumit tietä tavoittaa Smile no mennään kesällä punnitukseen jos jossakin tapahtumassa sellain sattuu olemaan ni nähdään minkäverran sitä massaa löytyy kelläkin. höh olis pitänyt ottaa se perä lauhduttimen pumppu pois olis tippunut pari kiloo... Wink

Kyllä mulla on takapenkki paikoillaan....taas toistaiseksi...Vaikka mulla oli koko sisusta etupenkeistä taaksepäin pois purettuna, ei persedynamometri kertonut saavutetusta tehonlisästä... :Smile
Mutta kun kaveri istuu kyytiin, n.90kg, niin johan huomaa heti kuinka meno vaisuuntuu....Kaverit vois kyl vähän laihduttaa...(T16) Wink
Halpa vaaka löytyy kaatopaikalta...
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
#14
Mulla oli taannoin kaikki sisustukset irti takaa+ n. 25 kg subbarisysteeemi ulkona niin mun arsedyno kyllä huomasi selvästi liikkeelle lähtiessä aika selvän eron herkkyydessä kun kiekat alhaalla eikä ahtoja. Ahtoa ja isompaa vaihdetta niin ei mitään eroa.
Reply
#15
Ite ajelen mm. ilman takaluukun sisustaa, varapyörää, takapenkkiä/hattuhullyä, apukuskin jakkaraa(syntisen painava), lattiamattoja/vaimennuksia, hifejä, takalasinpyyhkijää ja sen moottoria, takasiipeä(painava!), rekisteriotetta/ajokorttia ja vaatetusta. Lisäksi akku, vauhtipyörä ja ic-kompleksi on vaihdettu kevyempiin. Virta-avaimeen olen poraillut pieniä reikiä. Häpeällisesti ovipahvit on vielä paikoillaan, ovat tosin lähdössä. Samalla lähtee ikkunannostimet.

Kuskin jakkaran ajattelin korvata lasikuituisella. Lasi-/hiilikuituinen konepelti olis kans tosi jees. Ja eihän noita tuulilasinpyyhkijöitäkään oikeastaan tarvitse kuin yhden. Onko ohjaustehostimen poistaminen käytännössä mahdollista?
Nissan 200sx ´89 1.8t
Reply
#16
otat kovana jätkänä ovet ja luukutkin irti, niin eiköhän se siitä...
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
#17
laakkius Wrote:otat kovana jätkänä ovet ja luukutkin irti, niin eiköhän se siitä...

Aerodynamiikka menee noissa painon edelle. Muuten kyllä... ;D

...ajattelin tosin keväällä koeajaa ilman konepeltiä ja etupuskuria. Ne kun ovat jo valmiiksi irti.
Nissan 200sx ´89 1.8t
Reply
#18
onkos kellään muuten ollu penkit irti, ja että olisi vielä punninnut ne??
Mulla on Escortissa -89 Celican jakkarat ja ne painaa ku synti, 21kg kpl!!!
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
#19
Eihän noi s13 orggis penkit paina mitään...itelle tuli varmaan 20kg lisää ku vaihdoin penkit mutta nyt ei tarvii ohjata apparin paikalta mutkissa.
Reply
#20
Ruostesuojamassat kun poistaa lähtee paljon "ylimääräisiä" kiloja pois. :Smile
Rälläkällä katto ...... Turvakaari on paljon kevyempi ;D

"Tsoppaa" tulilasin puoleen korkeudestaan...... samallahan voi heittää hittoon sivu- ja takalsit... tekee avolavan vielä..... puskurit kokonaan pois.. sisälokarit ... sliksit renkaat (painaa vähemmän kuin uudet)...


No joo...... 8) Oikeeti toi alustamassa painaa aika paljon...

Ainiiin... ei sillä apparin penkillä mitään tee... istukoot akka lattialla.. Wink
*Kädettömät tekee mitä haluaa, muut mitä osaa*
Reply
#21
joo, massat ja kaikki äänieristeet pois...sit on ajosta mukavuus kaukana! :Smile
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
#22
Eihän spurtti oo ajomukavuutta varten...
Sillä menään kovaa...

Juu totta, jotta kun massat / muut repii veke ei jaksa kyllä autossa istuskella montaa kilsaa. Pienimmätkin kiven kolahdukset kuuluu...
(hmmm..... mitähän eroo siinä on tänhetkiseen tilanteeseen ??? )
*Kädettömät tekee mitä haluaa, muut mitä osaa*
Reply
#23
Mulla ei oo Escortissa äänieristyksistä eikä massoista tietookaan, ja kyllä motarilla ajo on tuskaa! Peltorit on tarpeeseen....Mut ei oo painoo kuin 830kg....MK2 2.1OHC....
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
#24
Eikö kukaan ole tehnyt / vaihtanut keulan osia kuituisiin? Luulis useamman kilon säästävän...? Siistiä jälkeä on varmasti vaikea saada, mutta jos omaansa tekee niin ei luulis vaivaa säästelevän... Wink
Reply
#25
jos joku viittis tehtailla kuitusia kone"peltejä", niin ostajiakin luulis löytyvän...Mulle heti yks!
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
#26
Tekeminen onkin toinen juttu... Pelkän "nahan" tekeminenkään ei tietääkseni oo kovin edullista ja niitä pitää kuitenkin tehdä aika monta että pääsee edes omilleen... :-\
Reply
#27
-Force- Wrote:Joo, on toi nisukan keventäminen aika hankalaa hommaa jos aikoo pitää auton vielä jotenkin nätin näkösenä. Verhoilut yms jos ottaa veke niin ei ole sisusta kovin nätti kyllä ja ei siitä saa kun muutaman kilon... Takapenkkejä en ole punninnu mutta otin ne oikeestaan veke sen takia, koska sinne ei enää pääse kuppipenkkien takia. Ja suunnitelmissa on muutenkin tehdä sinne subbarille joku viritys yms. jolloin ne on tiellä... En mä tota sen kummemmin lähe keventelemään, tietenkin jos nyt jotakin ylimääräistä tossa autoa purkaessa tulee niin sit ne lähtee kävelee mutta ei muuten... Voihan sitä rata kiekalle ottaa vaikka ovet, konepellin ja takaluukun veke niin säästää vähän jo painossa... :-)

Näin se mieli muuttuu kun aika menee eteenpäin... Olen tässä pari päivää nakutellut irti tyttöystävän kanssa nisukan lattiasta bitumieristeitä ja yksi muovikassillinen on jo täynnä... Takakonttiin en laita enää mitään ylimääristä paikoilleen vaan takakontti jää peltiseksi kauttaaltaan, tosin se maalataan korinväriin jotta on edes jonkin näköinen. Huomenna on vuorossa ohjaamon puolen puhdistus eristeistä ja sitten kaikki onkin irroitettu ja punnitsen piruuttani miten paljon tuota eristettä lattiassa oikein onkaan. Noin tuntumalta voi sanoa että pelkästään takakontin lattiasta ja lokarien päältä on lähtenyt noin 5-7kg veke, edestä varmaan saman verran vielä lisää. NoSe on punninnut enemmänkin noita osien painoja mitä tuolta voi heitellä mäkeen joten jos kyseinen Herra haluaa niin voi kirjoitella niitä tänne muiden ihmeteltäväksi.

Paria sataa kiloa on nisukasta kyllä todella hankala ottaa pois ellei tee jotakin todella radikaalia kuten kuitukontin luukkua, peltiä, ovia yms.
Reply
#28
-Force- Wrote:
-Force- Wrote:Joo, on toi nisukan keventäminen aika hankalaa hommaa jos aikoo pitää auton vielä jotenkin nätin näkösenä. Verhoilut yms jos ottaa veke niin ei ole sisusta kovin nätti kyllä ja ei siitä saa kun muutaman kilon... Takapenkkejä en ole punninnu mutta otin ne oikeestaan veke sen takia, koska sinne ei enää pääse kuppipenkkien takia. Ja suunnitelmissa on muutenkin tehdä sinne subbarille joku viritys yms. jolloin ne on tiellä... En mä tota sen kummemmin lähe keventelemään, tietenkin jos nyt jotakin ylimääräistä tossa autoa purkaessa tulee niin sit ne lähtee kävelee mutta ei muuten... Voihan sitä rata kiekalle ottaa vaikka ovet, konepellin ja takaluukun veke niin säästää vähän jo painossa... :-)

Näin se mieli muuttuu kun aika menee eteenpäin... Olen tässä pari päivää nakutellut irti tyttöystävän kanssa nisukan lattiasta bitumieristeitä ja yksi muovikassillinen on jo täynnä... Takakonttiin en laita enää mitään ylimääristä paikoilleen vaan takakontti jää peltiseksi kauttaaltaan, tosin se maalataan korinväriin jotta on edes jonkin näköinen.  Huomenna on vuorossa ohjaamon puolen puhdistus eristeistä ja sitten kaikki onkin irroitettu ja punnitsen piruuttani miten paljon tuota eristettä lattiassa oikein onkaan. Noin tuntumalta voi sanoa että pelkästään takakontin lattiasta ja lokarien päältä on lähtenyt noin 5-7kg veke, edestä varmaan saman verran vielä lisää. NoSe on punninnut enemmänkin noita osien painoja mitä tuolta voi heitellä mäkeen joten jos kyseinen Herra haluaa niin voi kirjoitella niitä tänne muiden ihmeteltäväksi.

Paria sataa kiloa on nisukasta kyllä todella hankala ottaa pois ellei tee jotakin todella radikaalia kuten kuitukontin luukkua, peltiä, ovia yms.

Mä puntaroin noi samat jutut, mut en enää muista mitä niistä tuli, sen vaan muistan että enkku datsunistella tuntuu olevan paljon painavampi sisusta.... ;D
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
#29
Jeps, laitanpa tähän listaa rojuista joita olen puntarin kautta käyttänyt.

Etupenkit 14,5 Kg kpl

Takapenkki yht. 10 Kg

Takavyöt 3 Kg

Hattuhylly 3,4 Kg

Takaluukun verhous 0,4 Kg

Konepellin verhous (tai mikä se lärpäke nyt onkaan) 0,8 Kg

Kontin takimmainen verhouspala 0,5 Kg

Puolien päällä oleva suojalämiskä 0,4 Kg

Takaspoikka (org.) 4,5 Kg

Takaluukku 23 Kg

Kontin verhoukset, sis. kaiutinosat ja muoviset takapaneelit 10 Kg

Kontin lattiamatto 2 Kg (muistaakseni, en ollut merkannut muistiin)

Varapyörä 11 Kg

Kampiakselin hihnapyörä 3,4 Kg

Viskoflekti 1,6 Kg

Jotain on varmaan unohtunut listalta enkä takaa puntarin tarkkuutta (kalavaaka eli näyttää tietysti pirusti liikaa Smile ) mutta antaahan tuo jotain suuntaa.
No itse asiassa toi vaaka näyttää melko hyvin kohdalleen noi pikkupainot mitä kirjevaakaan kerran vertasin mutta yläpäässä (22 kg max) voi heittoa varmaan vähän ollakin.


Reply
#30
NoSe Wrote:Jeps, laitanpa tähän listaa rojuista joita olen puntarin kautta käyttänyt.

Päästään 60,5 kiloon. Siis jos vain kuskin penkki jätetään, eikä luonnollisesti poisteta takaluukkua, kampiakselin hihnapyörää eikä viskoflektiä.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)