Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vetoakselit, vetonivelet, suojakumit etc...
#1
Ongelma on se, että N15 Almeran alkuperäinen vetoakselin ulompi suojakumi rikkoontui viime kesänä.
Vaihdoin se uuteen, mutta en saanut pantaa kiristettyä tarpeeksi, joten suojakumi löystyi ja irtosi
talven aikana. Kuraa, vettä yms. joutui niveleen ja panta tippui jonnekin matkan varrelle...

[Image: IMG_0464_zpsd51tjf7j.jpg]

[Image: IMG_0465_zpskc9pwd6d.jpg]

[Image: IMG_0466_zpsclmxjhtk.jpg]

[Image: IMG_0472_zpstboinwz5.jpg]

Tässä kohtaa vetonivelelle on näytetty painepesuria, sekä liuotinta...

[Image: IMG_0482_zpskdx1avtm.jpg]

Löytyisiko Motonetin, Bilteman tms. katalogista puristustyökalua tuolle kiristyspannalle? Miten sen saisi oikeasti kireälle?

[Image: IMG_0488_zpsdnfjxadi.jpg]

Nykyiselään en saa pantaa tarpeeksi kireälle, se luiskahtaa käsivoimin pois päältä.

-----------------------------------------------------------------------

Ennen korjaustoimenpidettä nivel hieman naksui jyrkemmissä käännöksissä
ja edelleen tekee samaa, vaikka ei niin kovasti. Olisiko nivel ehtinyt jo kulua
ennen toimenpiteitä ja siinä olisi nyt väljää? Ei tuo kuitenkaan pahalle kuulosta ja
varmaan pitkälle ajaa jos katastuksessa ei tule sanottavaa.
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#2
Helpoimmalla pääsee kun vaihtaa tuon klemmarin
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
Reply
#3
Vaihtaa mihin?
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#4
http://www.monkijavarikko.fi/webshop/588...1062mm.jpg

tommoisia itse tykännyt käyttää. Nivelhän tossa paskana, ei se rasvanvaihto yleensä auta jos se on alkanut jo naksumaan. Yksi budjettivaihtoehto on vaihtaa nivelet puolelta toiselle, välillä auttaa, välillä ei.
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
Reply
#5
Alppu Wrote:Löytyisiko Motonetin, Bilteman tms. katalogista puristustyökalua tuolle kiristyspannalle? Miten sen saisi oikeasti kireälle?

Mä oon aina kiristäny noi tylsillä hohtimilla ja kiinni ovat pysyneet. Tärkeetähän on ettei tossa nivelenpannan syvennöksessä ole rasvaa, muuten tulee irtoomaan helposti.
Reply
#6
Wildchild Wrote:Mä oon aina kiristäny noi tylsillä hohtimilla ja kiinni ovat pysyneet. Tärkeetähän on ettei tossa nivelenpannan syvennöksessä ole rasvaa, muuten tulee irtoomaan helposti.

Ite tylsillä sivareillla ja hyvin on kans pysynyt Smile
"Live fast, die young"

180sx "Rata lutka"
E36 325 "Talvi pulkka"
Reply
#7
Kremilin Wrote:http://www.monkijavarikko.fi/webshop/588...1062mm.jpg

tommoisia itse tykännyt käyttää. Nivelhän tossa paskana, ei se rasvanvaihto yleensä auta jos se on alkanut jo naksumaan. Yksi budjettivaihtoehto on vaihtaa nivelet puolelta toiselle, välillä auttaa, välillä ei.

Pakkauksen mukana tulee sellaset pannat kun sattuu olemaan.. kai niiden kaikkien tulisi toimia.

Joo, paskanahan se nivel taitaa olla, mutta pitihän tätäkin kokeilla. Jatketaan harjoituksia, toisella puolella on myös haljennut suojakumi. :j
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#8
Alppu Wrote:Pakkauksen mukana tulee sellaset pannat kun sattuu olemaan.. kai niiden kaikkien tulisi toimia.

Joo, paskanahan se nivel taitaa olla, mutta pitihän tätäkin kokeilla. Jatketaan harjoituksia, toisella puolella on myös haljennut suojakumi. :j
Niin tuossa ylempänähän sulle jo kerrottiin, mutta tuo kohouma täytyy siis painaa sivuila lyttyy. Eihän sitä käsin saakkaan painettua tarpeeksi tiukkaan.
Reply
#9
No tuota en tajunutkaan, että se kohouma pitää painaa sivuilta lyttyyn. Pitääkö painaa ihan siitä keskeltä sivusta, jolloin panta kiristyy, vai mitenkä ja mitenkä lyttyyn?
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#10
Alppu Wrote:No tuota en tajunutkaan, että se kohouma pitää painaa sivuilta lyttyyn. Pitääkö painaa ihan siitä keskeltä sivusta, jolloin panta kiristyy, vai mitenkä ja mitenkä lyttyyn?
.


Attached Files
.jpg   Untitled.jpg (Size: 6.81 KB / Downloads: 114)
Reply
#11
Jaa, se pitää tuosta kohden painaa.. Kiitos selventävästä kuvasta. Jospa se sitten pysyisi.
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#12
On tohon ihan työkalukin millä sen saa asennettua, mutta että jaksaako ton yhen jutun takia ostaa on ihan eri juttu.

tässä pari työkalua joilla hoituu: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Ty...000018955/

http://www.motonet.fi/fi/tuote/765201/Ve...istyspihti
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#13
Flame Wrote:On tohon ihan työkalukin millä sen saa asennettua, mutta että jaksaako ton yhen jutun takia ostaa on ihan eri juttu.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/765201/Ve...istyspihti

Tuo Motonetin työkalu vaikuttaa just sopivalta, mutta jospa se hohtimilla pysyisi kun sellaset löytyy.

Tässäpä vielä kiristysvideo: Crimp Type CV Boot Clip Fitting
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#14
Kiristin pannat hohtimilla ja kyllä ne nyt pysyy.. Voi vaan olla, että pitää ottaa lähiaikoina uusiksi kun nivel toisinaan jyrkempään kääntäessä napsuttelee..
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#15
Pitihän sitä kumia lähteä toisellekin puolelle vaihtamaan..

[Image: IMG_0497_zpsq5gojsll.jpg]

[Image: IMG_0500_zpst1ysrsou.jpg]

Melko karun näköistä...

[Image: IMG_0505_zpsvfubaf2s.jpg]

Rasvat on sentään jotenkin pysyneet sisällä.

[Image: IMG_0510_zpsgifnvw3a.jpg]

[Image: IMG_0512_zpsmqy2od9k.jpg]

Tuolleen kevyesti puristelin, kaipa se pysyy.

Eipä tämä vasen puoli naputtele tai pidä muutakaan ääntelyä, että onnistunut toimenpide.

Smile
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#16
Kääntäessä pienen naputtelun vuoksi vaihdoin oikeanpuoleisen vetonivelen.
Jospa se naputtelu nyt katoaa ja tuli oikealta puolelta vaihdettua. Smile
Nivelen mukana tuli uusi suojakumi, joten nyt olisi yksi sellainen ylimääräinen. Saako näihin erikseen kiristyspantoja?

Testiajot vielä suorittamatta, mutta toivotaan parasta.

[Image: vetari_zpsawcd9otc.jpg]
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#17
Alppu Wrote:Saako näihin erikseen kiristyspantoja?
Tottakai
Reply
#18
http://www.motonet.fi/fi/tuote/173803/Ve...n-sidepari
http://www.motonet.fi/fi/tuote/173802/Su...e-79x360mm

Muunmuassa.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)