Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
MAF -anturin vaihto -> auto ei starttaa?
#1
Eli kyseessä on -99 P11 korimallin primera GA16DE -moottorilla. Ajettu noin 150tkm. Pari viikkoa sitten rupesi auto tekemään satunnaisesti nykimistä ja välillä hävisi tehot. Käytin Nissan -liikkeessä niin sanoivat että MAF -anturi antaa vikakoodia ja pätkii tehoja yli 2500 kierroksilla. Kyselin läheiseltä autopurkaamolta kyseistä Hitachi AFH45M-46 MAF:ia, mutta ei löytynyt. Eikä myöskään mistään varaosaliikkeistä, kaikki olivat Boscheja.

Tilasin siis alkuperäisen osan perusteella tällaisen -> http://www.ebay.com/itm/321616832732?_tr...EBIDX%3AIT
[Image: 13ygsgx.jpg]
VASEMMALLA UUSI, OIKEALLA VANHA

Tänään pääsin vaihtamaan anturia, ja ihan samalta tuo uusi näyttää kuin vanhakin, ja asentui paikalleen ilman mitään ongelmia. Liittimet takaisin kiinni ja akunjohto kiinni ja autoa starttaamaan. Mutta eipä vaan auto startannut, startti pyörii mutta ei anna mitään lupausta käynnistymisestä. Starttauksen jälkeen syttyy "check engine" valo mittaristoon.

Kokeilin vielä vaihtaa vanhan alkuperäisen (toimivan) MAF:n takaisin paikoilleen, mutta nyt tekee myös sillä tuon saman, eli ei käynnisty ja check engine syttyy!

Missä mahtaa piillä vika? En irroittanut vaihdoin ajaksi kuin jarrutehostimen alipaineputken moottorin kyljestä, ja laitoin sen toki takaisin kiinni vaihdon jälkeen. Liittimet tarkistin että ovat tiukasti paikoillaan ja MAF:n kaikki kolme ruuvia sopivalla kireydellä. MAFConfusedsa oli myös tiiviste valmiina paikoillaan. Akku oli irti aina kun koskin MAF:iin.


Onko ECU mennyt nyt johonkin vikasietotilaan tms ja vaatii vikakoodien poistoa/lukua? Vai onko se vaan tuo uusi MAF paskana jo heti uutena?
Reply
#2
Ei pitäs maffilla olla mitään tekemistä käynnistyvyyden kanssa. Suriseeko b-pumppu kun kääntää Virrat päälle? Tarkista kaikki sulakkeet ainaki aluksi.
Bmw e39 540i touring m-sport
R32 lama projekti
Reply
#3
No sitä samaa vähän ihmettelin.. Täytyypä kuunnella tuo bensapumppu ja tsekkailla sulakkeet. Kuitenkin ihan ajamalla tuonne parkkiin se on ajettu, eikä aiemmin ole ollut ongelmia.
Reply
#4
Kojelaudan sulakkeet katsottu, kaikki ehjät. Polttoainepumppu rupeaa hurisemaan heti kun virrat kytkee, mutta eikö sen pitäisi jonkun 5s päästä lopettaa hurina? Näin ainakin muistelen aiemmin olleen, mutta nythän tuo hurisee kokoajan. Mitään releen naksumista en kyllä kuullut?

Mittaristossa väläyttää kaksi kertaa check engine -valoa, jonka jälkeen se jää palamaan kokoajan. Startatessa vilkuttaa myös. Tuli jopa mieleen että voisiko olla jollain tavalla ajoneston aiheuttama vika?

Onhan tämä nyt varsin erikoinen vika, kun käytännössä ei ole kun käytetty maffin johdot irti. Luulisi olevan joku yksinkertainen selitys miksi ei starttaa.

Otin akunnavan irti yön ajaksi, jos sillä jotain merkitystä ylipäätään on, pitää huomenna katsoa.
Reply
#5
Mikäs anturi se muuten tämä MAF:n alapuolella oleva on? Otin tuonkin anturin liittimen irti vaihdon ajaksi, oisko se siitä seonnut?

[Image: 2ilcvwl.jpg]
Reply
#6
Näyttää ihan kaasuläpän asento tunnistimelta... Mutta tuo paikka ei oikein täsmää, en toki tiiä missä se nuissa koneissa on mutta saman näkönen anturi on rb koneissa. Onko konehuoneessa sulakkeita? Tarkistitko ne myös? Tuleeko kipinä? Saako bensaa?
Bmw e39 540i touring m-sport
R32 lama projekti
Reply
#7
Noissa ga koneissa on hirveenpaljon jakajavikoja ja oireet täsmäis.
BB T12 SR20VET (GTI 05-06/2011)/BB T12 CA18ET (CDA21ET vielä joskus) /Primera WP11-144 SPORT+ SR20DE/Datsun 510 -70 L20 R6 (pahasti kesken) /VW LT35 kalustonkuljetin /Purettuja etuvetoja useita ->http://jjautoparts.fi/
Reply
#8
Kaikesta päätellen tuo alempi on juurikin kaasuläpän asentotunnistin. Tuskin noita antureita kuitenkaan rikottua saa jos ihan normaalisti on liittimet irroitettu ja laitettu takaisin.. Konehuoneessa on akun vieressä sulakelaatikko, josta tarkastin kaikkien sulakkeiden olevan ehjiä. Pitää tuota kipinän ja bensan saantia tutkailla, vähän hankala ilman apumiestä.

Eniten ihmettelen vain sitä että voiko oikeasti osua toinenkin vika samaan aikaan tuon MAF -anturin hajoamisen kanssa. Kuitenkin auto starttasi ihan normaalisti ennen tuota vaihto-operaatiota. Loogisin vaihtoehto olisi että itse vaihdossa joku liitin tms. olisi jäänyt laittamatta kiinni, mutta ei tuossa paljon vaihtoehtoja oikein ole.

Vaikuttaisko virranjakajan häiriö noin paljon käynnistymiseen? Aiemmassa primerassa kulunut jakaja aiheutti pätkimistä ja 3. sylinterillä käymistä.
Reply
#9
Tatikkan Wrote:Kojelaudan sulakkeet katsottu, kaikki ehjät. Polttoainepumppu rupeaa hurisemaan heti kun virrat kytkee, mutta eikö sen pitäisi jonkun 5s päästä lopettaa hurina?
Näin ainakin muistelen aiemmin olleen, mutta nythän tuo hurisee kokoajan. Mitään releen naksumista en kyllä kuullut?

Ei kai sen pumpun pitäisi pyöriä virrat päällä kun alle 5 sek. kunnes bensanpaine nousee?

Tulpista voisi katsoa että kastuvatko starttauksen jälkeen, tuleeko kipinää.
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#10
Näin just muistelisin aiemmin olleen.. Nyt se pumppu hurruuttelee siellä jatkuvasti. Oisko voinut bensapumpun rele mennä?
Reply
#11
Tatikkan Wrote:Näin just muistelisin aiemmin olleen.. Nyt se pumppu hurruuttelee siellä jatkuvasti. Oisko voinut bensapumpun rele mennä?

Ettei moottorinohjain ois flipannu, käyttää virrat kokonaan pois pidemmän aikaa. Eihän ole virrat ollu päällä ja antureita irroteltu.
CA18DET>sr20det
ei se raaka voima, vaan raaka voima ja aerodynamiikka.
Reply
#12
Ei ollu akku kytkettynä kun antureiden johdot irroitettu. Meinaatko että pitää ottaa akunjohto irti pidemmäks aikaa ja sillä tokenee?

Otin eilen illalla plussajohdon irti ja ajattelin että huomenna käyn vasta kokeilemassa käynnistää. Luulisi että tässä ajassa nollautuu kaikki mahdolliset säädöt moottorinohjauksesta.
Reply
#13
Jos jakasta pimenee asentotunnistin ni bensapumppu ei osaa pysähtyä ku ei tiedä pyöriikö kone vai ei. Tuskin se jakaja tosin ittekseen hajois...

Edit: Ja jakaja voi tosiaan hajoo niin ettei lähde käyntiin. Ei olis ensimmäinen.
BB T12 SR20VET (GTI 05-06/2011)/BB T12 CA18ET (CDA21ET vielä joskus) /Primera WP11-144 SPORT+ SR20DE/Datsun 510 -70 L20 R6 (pahasti kesken) /VW LT35 kalustonkuljetin /Purettuja etuvetoja useita ->http://jjautoparts.fi/
Reply
#14
Pitää huomenna koittaa starttailla. Jos ei tunnu ratkaisua löytyvän niin voishan tuota hakea Motonetistä uuden virranjakajan kannen & pyörijän, kun ei maksa kuin muutaman kympin. Eipä noista ainakaan haittaa ole vaihtaa.
Reply
#15
Noista tarvike kansista & pyörijöistä ei aina ole niin hyviä kokemuksia kuulunut. Liekä originaalit osat mitenkä paljon kalliimpia?
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#16
Laitoin akunnavan takaisin kiinni ja koitin startata. Check engine valoa ei syttynyt, mutta ei autokaan käynnistynyt. Startti jauhaa mutta ei lupaustakaan. Parin starttauksen jälkeen syttyi myös check engine valo ja nyt vilkuttaa samoin kuin aiemmin kun koittaa startata.

Kuuntelin bensapumppua, ja se hurrittaa niin kauan kun virta-avain on "on" -asennossa, eli ei siis sammu sen normaalin parin sekunnin päästä. Sammuu vasta sen jälkeen kun starttikin lopettaa pyörimisen. Katsoin tulpat starttauksen jälkeen niin ovat aivan rutikuivat? Bensansyötössä ongelma siis?

Joku varmaan osaa kertoa miten ne vikakoodit luettiin? Oliko niin että tuo liitin vaakatasossa ja yhdistettiin ylhäältä kaksi oikeanpuolimmaista?

[Image: 2jeu00g.jpg]
Reply
#17
Tatikkan Wrote:Joku varmaan osaa kertoa miten ne vikakoodit luettiin? Oliko niin että tuo liitin vaakatasossa ja yhdistettiin ylhäältä kaksi oikeanpuolimmaista?


http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1377023966
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#18
Otin bensaletkun irti bensansuodattimelta koneelle menevästä päästä, ja sieltä tulee kyllä ihan reilusti bensaa heti kun pistää virrat päälle.

Tuota vikakoodien lukua en saanut onnistumaan, vaikka kytkin hyppylangan ohjeen mukaisesti. Mittaristossa palaa vain check engine koko ajan käyttää hyppylankaa paikoillaan 2sec tahi ei. Katsoin yleismittarilla samoista pinneistä, ja virrat päälle käännettäessä näyttää tasan 2,5V (muulloin 0v). Onko tuo sitten oikein vai ei? Jotain elämää kuitenkin on kun jännitettä tulee.

[Image: w166o1.jpg]


Tässä hiipii jo ajatus mieleen siitä että tuo uusi MAF-anturi on ollut jotenkin viallinen ja on käräyttänyt koko moottorinohjausyksikön.. Liekö mahdollista tai ainakaan kovin todennäköistä. Enpä ole tähän ikään mennessä saanut käräytettyä autoista mitään muuta kuin sulakkeita, mutta kerta kai se on ensimmäinenkin? Big Grin
Reply
#19
Nyt on kokeiltu jos jonkinlaisella johdonpätkällä ja klemmarilla tuota vikakoodien lukua, eikä anna mitään reaktiota. Ei sytytä valoa/vilkuta/yhtään mitään. Oliko näissä ECU:n kyljessä lediä josta näkisi samat koodit?
Reply
#20
Nyt sai testailtua sen, että ei tule kipinää tulpille. Nissan -liikkeessä kävin niin epäili ajonestoa koska moottorin vikavalo vilkuttaa eikä annan kipinää. Ei auta kuin hinata liikkeeseen tutkittavaksi.
Reply
#21
Pitikö sen vilkkuledin sammua kun laittaa avaimen virtalukkoon, vai mitenkä?
Herrasmies ei hehkuta.
Reply
#22
kyllä sen pitäisi sammua kun kääntää virrat päälle. kaverilla on primera p11 vm2000 niin siinä sammuu kun virrat laittaa päälle. kokeileppa toisella avaimella jos siinä avaimessa on häikkää ettei se kuittaa sitä ajonestoa pois.
Reply
#23
Maanantaina selviää kohtalo, mutta kuulemma aika varmasti ECU paskana. Miten on mahdollista, sitä en tiedä..

Jos ymmärsin oikein niin kun hankin samalla koodinumerolla olevan Lucas:n ECU:n samanlaisesta Primerasta, ei tarvitse muuta kuin iskeä tämä uusi ECU kiinni ja antaa Nissan -liikkeen koodata asetukset kuntoon? Ettei tarvitse mitään muita osia ostaa purkuautosta kuin euo ECU?
Reply
#24
Joko maadoitus vika tai sulakepohjan hapettumat löytyi?
JPL710 160J -73, RS13 -90, PNN13 4x4 -88, P10 -95, BEAB13 -93, WP11 -98, P12 2.2 dCi -03
-=Nissan moottorinohjauksien säädöt=- Nyt myös lisäkortit! - OBD-II luku/kuittaus, myös ABS/SRS.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)