Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Astra F elvytystä
#1
Ajattelin vähän lisäillä kuvia F Astran "katsastusremontista"

Yksinkertaisuudessaan homman nimi on: Hitsaa vähäiset ruosteet ja maalaa koko auto, todella pienellä budjetilla. Vaikka tää projekti ei nyt ihan hirveesti nappaa niin silti tarkotus on tehdä sen verran huolellisesti, että auto kestäis vielä ilman muita toimenpiteitä pari- kolme vuotta ja senkin jälkeen voin sen myydä hyvällä omallatunnolla.

Alkuunsa vähän niitä perus lähtökohtakuvia.

"Eihän se ole kun kaarien vaihto ja leimalle" Ruostehommilla on usein tapana levitä käsiin, ja yleensä kannattais osata pistää raja johonkin.

[Image: WP_20150127_001_zps6s2d6red.jpg]
Kuskin puoli

[Image: WP_20150127_006_zpsa7lwbmob.jpg]
Apukuskin puoli

[Image: WP_20150127_003_zpszolgvggj.jpg]

[Image: WP_20150127_005_zpsm20gcbko.jpg]

[Image: WP_20150127_009_zps0lnipaom.jpg]
Joo ja helmatkin
.
Reply
#2
Pienen leikkelyn jälkeen homma vaan laajenee lisää

[Image: WP_20150127_010_zpsiiakcbed.jpg]

[Image: WP_20150128_006_zpsbuqm9hoz.jpg]

[Image: WP_20150128_008_zpsxxdxkwbq.jpg]
.
Reply
#3
Seuraavana asettelin uudet korjauspalat tarkasti oikealle kohdalle ja varmistin useaan otteeseen että joo siihen, sen jälkeen ei muuta kun tarkkaa leikkaamista

[Image: WP_20150204_001_zpsaptj1mui.jpg]

[Image: WP_20150204_002_zpsjqt00lts.jpg]

[Image: WP_20150204_004_zpsn55h4waw.jpg]

[Image: WP_20150204_007_zps3w6afb9s.jpg]
Leikattuna

[Image: WP_20150208_001_zpsyqe1q1fb.jpg]
sitten sama täyttöputken pellin kanssa

[Image: WP_20150210_002_zps1o4mfsek.jpg]
Tässä välissä on hyvä vähän suihkia maalia väliin, tuota sisäpeltiä on turha yrittää maalata enää kun pintapelti istuu päällä

[Image: WP_20150211_005_zpsbdi0qigp.jpg]
.
Reply
#4
[Image: WP_20150208_003_zpsiovjfpso.jpg]
Tässä siis lähes kaikki mitä apukuskin puolelle piti vaihtaa ja osa tehdä itse uusiksi

[Image: WP_20150213_002_zpspfpk6huq.jpg]

[Image: WP_20150213_009_zpse0bqiymn.jpg]

[Image: WP_20150213_006_zpsmvzsykrp.jpg]
Ihan ookoo, parempikin ois voinu tulla

[Image: WP_20150213_008_zpshtdh6iai.jpg]

[Image: WP_20150216_005_zpsd1c4z9dj.jpg]

[Image: WP_20150217_003_zpsy7xtw00f.jpg]

[Image: WP_20150217_002_zpsw9loeh5h.jpg]
Helmaa piti tehdä myös sisäpuolelta uusiksi suunnilleen saman pituiselta alalta
.
Reply
#5
Sitten siirrytään kuskin puolelle

[Image: WP_20150227_003_zpsrqljn9v8.jpg]

[Image: WP_20150227_004_zps5kjsvfo9.jpg]

[Image: WP_20150301_010_zpslurizifh.jpg]
Ruosteet leikattu ja paikat putsattu pellille asti.

[Image: WP_20150301_012_zps7fc0gl5h.jpg]

Sauma- sekä korimassan poistamiseen oon käyttäny ihan vaan kuumailmapuhallinta ja jämäkkää kittilastaa, tarkempi putsaus sähköporakoneella jossa teräsharjalaikka. Ennen peltien asettelua ja hitsausta viilaan törstöt pois jotta saan kaiken istumaan kohilleen helpommin, sitten pinnat astoniin kastetulla rätillä läpi ja kaikki lika/rasva pois.

[Image: WP_20150306_001_zpsuxtcadcx.jpg]

[Image: WP_20150306_004_zps7kdxv5ud.jpg]
Ja sieltäkin löyty ruostetta, saattaa olla ens vuonna helmojen uusinta kun tuossa vähän kurkkasin sisäpuolelle... Big Grin

[Image: WP_20150306_006_zpsltqqmudz.jpg]

[Image: WP_20150306_010_zpsmtp2pcci.jpg]
Helman korjauspala

[Image: WP_20150306_013_zpsbhemqn6f.jpg]
.
Reply
#6
Sitten keksin alkaa tekemään poikkitukia eteen ja taakse Tongue

[Image: WP_20150218_020_zpsmgprtswb.jpg]
Putkien väliin tulee vielä poikkituki joka on pultattava siltä varalta että tarvii kuskata jotain todella isoa kyydissä

[Image: WP_20150227_001_zpsfnva0y5g.jpg]
Ja tässä vaiheessa laitetaankin sitten subaru peiton alle hetkeks.. Big Grin

[Image: WP_20150301_005_zpsdphnxt54.jpg]

Iskaritornin vahvikehitsausten suojaus: Würth Rost Stop, korimassa saumoihin ja sitten kotelosuojaa päälle. Seuraan suurella mielenkiinnolla kauanko kestää ennenkun alkaa ruostumaan, raportti tulee parin vuoden päästä Tongue En viitsinyt vetää sellasta paksua makkaraa sauman päälle niinkun tehtaalta tullessaan koska monen auton kanssa oon huomannu että kun sauma aukeaa niin aivan sama kuin paksulti sitä on päällä, sen takia ajattelinkin kokeilla vetää leveämmälle alueelle jos se ei aukeais niin helposti, tuleehan tuohon vielä kotelosuojakin päälle. aika näyttää onko tämä huonompi vai parempi ratkasu.

Piiloon jääviin (runkopalkkien sisäpuolet yms.) oon käyttäny suojaksi samaa Würthin pohjamaalia, saumoihin korimassa sekä vielä sellanen spraypullossa oleva suojavaha joka ruiskutettu kauttaaltaan.
.
Reply
#7
Kaveri tainnu tehä ennenki peltitöitä! Komeaa jälkeä!
Reply
#8
janzpeetter Wrote:Kaveri tainnu tehä ennenki peltitöitä! Komeaa jälkeä!
Kieltämättä siistiä työtä. Aika koomista että nissani foorumilta löytyy maailman tervepeltisin astra Big Grin
Reply
#9
Kyllä tässä on vielä paljon opittavaa ja osittain harjotuksen vuoksi näitä teenkin. Mun märkä uni on että saisin joskus rakentaa työkseni kilpa-autoja tms. ihan alusta loppuun asti, mut siihen taitaa vaan olla niin pitkä matka että haaveeksi jää.
.
Reply
#10
Alempia viestejä päivitelty.

Eilen tuli pestyä öljyt pois moottorista että leimasetä ei merkkaa korjauskehotusta. Vittu mitä vehkeitä nää on Big Grin Öljykorkki vuotaa, venttiilikoppa vuotaa, jakajalta vuotaa, vaihdelaatikko vuotaa, varmaan ei oo paikkaa josta ei vuotais. Omega vuotaa yhtälailla, tulee hyvät käryt aina kun pakosarjojen päälle vähän lirahtaa.

Hyvin tehoo Würth Pineline pesuaine moottoritilaankin, on oikeastaan tullu aina pestyä tuolla litkulla jos on oikein pinttynyttä likaa tai öljyjä tarvinnu pestä moottorista. Kyllähän sillä irtoo pöpöt, riittosaakin on että suosittelen. Tee-Se-Itse miehen painepesurina toimi maaliruisku Big Grin

[Image: WP_20150305_001_zpsi3cko44h.jpg]

[Image: WP_20150305_002_zpsulmnmywv.jpg]

[Image: WP_20150305_003_zpszwrvatei.jpg]

[Image: WP_20150305_004_zpssdhvjzyc.jpg]
.
Reply
#11
Tänään oli kiva päivä. Kuskin puolen lokasuojan korjauspala on joku maanantaikappale eikä sitä ainakaan mun taidoilla ollu mahdollista sovittaa järkevästi paikoilleen ilman leikkelyä ja uudelleen muotoilua. Tästä päivästä ainakin opin sen että mieluummin kannattaa käyttää alkuperäsiä peltejä jos haluat tehdä hyvää jälkeä helpommalla.

[Image: WP_20150310_004_zpsjnwqjbm9.jpg]

[Image: WP_20150310_006_zpskzmdikmr.jpg]

[Image: WP_20150310_009_zpsxt3bon32.jpg]

[Image: WP_20150310_017_zpsfqls4iaf.jpg]

[Image: WP_20150310_015_zpsku5gulxt.jpg]

[Image: WP_20150310_018_zpsiiofavoe.jpg]

[Image: WP_20150310_013_zpsg6z5bqjv.jpg]
Sisälokasuojan tekemiseen käytän apuna pellinpaloja ja teippiä jotka näyttää ulkolokasuojan muodot sitten kun otan ulkopellin vielä irti, helpompi tehdä näin päin.

[Image: WP_20150311_004_zpsfexryddm.jpg]
Antenninreikä umpeen

[Image: WP_20150311_008_zpsntkmapzb.jpg]
Nyt kun palat istuu nätisti kohillaan niin ne voikin sitten irrottaa että saa sisäpuolen tehtyä valmiiksi Smile

[Image: WP_20150404_002_zpswxjx3iun.jpg]

[Image: WP_20150404_007_zpsp8vrb7a2.jpg]

[Image: WP_20150311_016_zpskeitquhc.jpg]
Vararenkaan ajattelin vaihtaa renkaanpaikkauspulloon niin asennettua vahvistimen, työkalut yms. tuonne piiloon eikä tarvii pelätä että koirat telois niitä. samalla hitsailin reiät umpeen ettei pääse vettä tulemaan sisälle, tuohan oli ennen aina vesisateella märkänä.

[Image: WP_20150311_014_zpsjlhsgijl.jpg]
.
Reply
#12
Kyllä se vielä henkiin herää joku päivä.. 8)
Nissan Silvia s14A
Reply
#13
Hienoa jälkeä kyllä on.
Reply
#14
Siistiä jälkeä kyllä! Noista pohjan kumitulpan rei-istä, niin useimmiten se vesi tulee jostain muualta paksin pohjalle kuin itse pohjasta, paksin tiivisteet, johtojen läpivienti, peltien päällekkäissaumat, takavalojen tiivistys jne. Aika hyvin löytää vuodon kun menee lampun kanssa paksiin ja kaveri laskee letkulla vettä auton päälle.
R33 GT-R v-spec *yllättäen paskana*
subaru legacy GT spec B -03 *pakonomaisesti kesäkäytössä*
ski-doo X600RS -07 pattihakkuri

MYYDÄÄN:
Big brake adapterit *EVO 355+ GTR 350* http://www.dnsf.org/showthread.php?30199...-*EVO-355*
RB26 lohkoja, kampura, 19" renkaat, kannentiivisteitä, oem tiivisteitä, männät jne. : http://www.dnsf.org/showthread.php?24863...smo+kytkin
Reply
#15
turboSGX Wrote:harjotuksen vuoksi näitä teenkin.

Tämä selittääkin. Ihmettelinkin, miksi joku hieroo Astraa tuollaisella pieteetillä...


Varapyöräkotelon vedestä veikkaisin kanssa, että jostain muualta se sinne tulee kuin kuin niistä kumitulpista.
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#16
Ihan mielelläni hieroisin jotain vähän parempaa autoo (paitsi ooppelihan ei oo auto..) kuin astra mut ei just nyt sattunu olemaan muita ehdokkaita. Voi olla että vesi on tullu esim sisäkaarista kun ne oli mädät, tai sitten niistä kontin tulpista kun yksi oli vähän rikki, ajattelin sit kaikki reiät hitsata umpeen kun siinä ei kauaa mene.
.
Reply
#17
Pakoputkihan tästä oli myös korjauskunnossa, eräänä kauniina päivänä se vaan katkes ja sitten piti pysähtyä linkkipysäkille taivuttelee pois se roikkuva putki ennen kun tippuu tielle. Tämän päivää sitten mietiskelin että kuinka "nollabudjetilla" korjais sen loppupätkän niin sitten muistin että Subarusta jäi ylimääräseks sellanen hieno kiiltävä ovaali rosterivaimennin.

Pari tuntia meni oikein kivasti pultteja poratessa, joku oli ihanasti mikillä liimannu pultit keskiosan laippoihin... Big Grin Yksi hetki meni myös 2,5" -> 2" supistetta tehdessä.

Alkuperäsen vaimentimen kiinnityshärpäkkeen rassasin irti kokonaan runkopalkista kun se oli koriin tulevan kappaleen tiellä ja että saa tarpeeks ylös tuon vaimentimen, samalla piti vähän muutenkin raivata latua auki vaimentimelle. Ja tehdä uusia kiinnityspaikkoja.

Vaihoin myös alkuperäset jo lörpähtäneet kannakekumit driftworksilta aikanaan tilattuihin sinisiin jäykempiin kumeihin ja kyllähän niillä loppu ylimääränen vemputus ja varsinkin kun takavaimentimen kiinnitin ihan kiinteästi autoon, muuten se kolisis ympärillä oleviin pelteihin koko ajan koska tilaa ei juurikaan ole. Onhan tuossa keskivaiheella putkee todella joustava liitos että eihän siinä mitään.

Pannat on vielä vähän keskeneräsiä, pitää vielä hiukan muotoilla ja vahvistaa kiinnityskohdat ettei se niistä taivu.

[Image: WP_20150407_0011_zpski1f9cot.jpg]

[Image: WP_20150407_0031_zpsl7g9eo7t.jpg]

[Image: IMG_0882_zpsfyunoot8.jpg]

[Image: IMG_0884_zpsw841vym9.jpg]

[Image: IMG_0886_zpswhnqa2cg.jpg]
.
Reply
#18
Pikkusen tulee resonaatio ääntä autoon ton kiinteän takapöntön kautta. =)
Nissan 200 sx Turbo vm:1990 <br />Nissan Patrol gr 3.0 di vm:2000<br
MB 500 se vm85
Reply
#19
Jaa enpäs tullu ajatelleeks Big Grin Tarvii siis tehdä jotain ettei resonoi.

E: Ikävä kyllä ei resonoi ainakaan hallissa huudattamalla, äänetkin jäi sopivan miedoiksi.
.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)