30.11.14, 14:38 (This post was last modified: 18.01.15, 20:15 by tuokki.)
jarrupäivitys on pyörinyt mielessä siitä asti kun 2013 kesänä oltiin kerhon ratapäivillä ahvenistolla ja istuin kaverin r32gtr:n kyydissä jossa oli grex:n isojarrukitti, ero oli verrattuna gtr vakiobremboihin todella huomattava ja omista jarruista jäi aika huono maku suuhun tuon kyydin jälkeen. aloin sitten kartuttamaan vaihtoehtoja uusiksi jarruiksi, no jokainen tietää mitä tuollaiset isot jarrut maksaa-> liikaa ainakin omalle lompakolle. sitten löysin keskustelua evo lancerin bremboista(5-9, sama satula kaikissa), ne ovat paljon suuremmat kuin gt-r brembot, fyysisesti, sekä myös mäntäkoko kasvaa 38mm/44mm -> 40mm/46mm, palakokokin kasvaa pituutta 12mm ja korkeutta 3mm, noihin faktoihin kun lisätään tieto siitä että nämä evon brembot ovat todella järkevän hintaisia ja niitä on hyvin saatavilla niin päätyminen käyttämään näitä satuloita oli selvä. Sitten alkoi sopivan levyn etsintä satuloiden kaveriksi ja törmäsin alphaomega:n valmistamaan adapteripakettiin joka käyttää evo 5-9 bremboja ja evo 10 350mm levyä, suolaisen adapterien hinnan lisäksi ongelmaksi syntyi se että tuolla evo 10 levyllä jarrupaketti siirtyy aika reilusti ulospäin ja vanteet eivät enää pyörisi koska satulat ottaisivat vanteen puoliin kiinni, eli tuo idea kuopattiin ja käytiin selaamaan jarrukataloogia, ja sieltä se sitten oikea vaihtoehto löytyi: 370z 355x32 sport jarrulevy, nuo olivat kaikinpuolin oikeilla mitoilla joten sellaiset mamasanilta tilaukseen ja kohta pääsinkin jo hahmottelemaan ja mittailemaan adapteria satulalle.
mutta palataanpas satuloihin: ostin sokkona(ilman valokuvia) evon brembo satulat, myyjä sanoi että täysin toimivat ja ei muuta kun kiinni vaan, olin miettinyt että maalan ne kuitenkin uusiksi koska kaikissa evo satuloissa on tehtaalla käynyt moka satuloiden maalauksen kanssa ja näistä lakka ja maali irtoilee ja haalistuu.. paketin avasin jossa satulat tulivat niin sain huomata että täyden remontin nämä satulat vaatii..
[ATTACH=CONFIG]26498[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]26499[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]26500[/ATTACH]
uudet tiivisteet ja pölysuojat vaihdettuna, soodapuhallettu, ja teipattu maalausta varten. ja vinkkinä muille ketkä meinaa soodapuhaltaa jotain osiaan niin osat pitää pestä hyvin kuumalla vedellä puhalluksen jälkeen jotta maali tarttuu hyvin kiinni.
[ATTACH=CONFIG]26501[/ATTACH]
maalaus vht:n caliper paint:lla ja uudet brembo tarrat, päälle vht:n kirkaslakka.
[ATTACH=CONFIG]26502[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]26503[/ATTACH]
teipit poistettu ja vaihdettu uudet rosteriset ilmausnipat, yellowstuff palat mamasanilta
[ATTACH=CONFIG]26504[/ATTACH]
30.11.14, 14:40 (This post was last modified: 18.01.15, 22:02 by tuokki.)
370z levyt olivat aiemmin saapuneet mamasanilta, kuten myös mittatilaus teräspunosjarruletkut(vähän pituutta lisää, gtr sisäpää, evo ulkopää)+ jotain muuta osaa.
[ATTACH=CONFIG]26514[/ATTACH]
ennen satuloiden maalausta sovittelin osia paikoilleen ja otin tarvittavat mitat tuleville adaptereille, kaikki näyttää sattuvan paikalleen niinkuin pitääkin, eli vanne mahtuu pyörimään näiden jarrujen kanssa. jarrukilpeäkään ei tarvinnut leikellä, riitti kun painoi käsin sitä muutaman millin sisäänpäin.
[ATTACH=CONFIG]26515[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]26516[/ATTACH]
sitten tuohon adapteriin: jarruista kun on kyse niin materiaalin pitää olla todella kestävää, ja kevyttäkin tietysti, joten päädyin 7075 laatuiseen lentokonealumiiniin jota pidetään parhaana materiaalina keveyden ja kestävyyden suhteen. soittelin suomesta kaikki mahdolliset metalliputiikit läpi ja saatavuus on huono tuolle special laadulle suomessa, sitten soitin thyssen grouppiin joka on suomen johtava metallipulju, sanoitat että saavat tanskasta tarvittavan alumiinipalan tilattua ja hintaa on 180€, tipuin tuolilta. tässä kohtaa homma jäi hetkeksi jäihin kun laskeskelin materiaali+koneistushintoja yhteen.. aloin sitten ulkomailta katsomaan tarjontaa ja sainkin sitten englannista lentokonetehtaalta ostettua kyseistä materiaalia vähän järkevämmällä hinnalla joten homma jatkui. alumiinia odotellessani insinöörikaverini oli mittojeni ja pahvimallieni perusteella tehnyt piirustukset adaptereita varten, alumiini saapui, piirustukset ja materiaali koneistukseen.
valmis adapteri, kovat pultit aluslevyt
[ATTACH=CONFIG]26509[/ATTACH]
pakettia sovittamaan, satulan päistä olin aiemmin ottanut jo vingulla tavaraa pois jotta nielevät tämän suuren 355 levyn, toleranssi jäi vähän liian pieneksi niin vingutin vähän vielä lisää pois, ja maalasin nuo kohdat tietysti uusiksi.
[ATTACH=CONFIG]26510[/ATTACH]
uudet jarrut pultattuna kiinni, rbf600 jarrunesteet ja ilmaus
[ATTACH=CONFIG]26511[/ATTACH]
olin myös lukenut että jos jarrupala tulee yhtään levyn ulkopinnan yli niin se saattaa aikaansaada halkeaman levyyn, otin sitten varmanpäälle paloista lentävällä pienen suikaleen pois, palat satulassa paikallaan tussilla viiru palaan ja leikkaus viirua pitkin, kuvassa toinen pala leikattu.
[ATTACH=CONFIG]26512[/ATTACH]
jarrupalat paikalleen, vanne paikalleen, ja eikun koeajolle ja ajamaan jarrut "sisään". JA VOI HEMMETTI MITKÄ JARRUT! alkoi auto oikeesti pysähtymään! ja jäi tästä paljon aikaa vieneestä projektista todella hyvä maku suuhun!
jarrut koeajon jälkeen
[ATTACH=CONFIG]26513[/ATTACH]
nämä kuvan vanteet ovat 19" ja tilaa jää hyvin että pyörivät, jarrujen halkaisijan ja offsetin puolesta paikalleen menee edelleen kaikki 18" vanteet mitkä muutenkin menisivät paikalleen. ja jos budjettia venyttää niin tätä 370z sport levyä saa myös 2-osaisena muutamilta valmistajilta, ehkä tulevaisuudessa sitten sellaiset.
300mm takajarrut alkoivat näyttää lähinnä naurettavilta näiden etujarrujen rinnalla, ja englannista tilaamaani 7075 lentokonealumiinia ostin vähän reilumman levynpalan, ja jo jarrubalanssin kannaltakin aloin tekemään big brake kittiä myös taakse: 370z 350mm takalevyt menee bolt on napaan paikalleen ja käsijarrurumpu on samankokoinen, tämä setti käyttää r32-34 gtr:n omaa brembo takasatulaa. ebc ultimax levyt(samat kuin edessä) jo ostettu ja satulalle adapteri suunniteltu ja käytännössä valmis koneistamoon vietäväksi. tästä voin laittaa kuvia ja kirjoitella jotakin sitten kun takajarrut valmiit, ajokokemuksia saa odottaa kevääseen asti.
355mm etujarrujen hinnaksi jäi kaikkineen ~1000€.
350mm takajarruille tulee hintaa: 180€ levyt/pari, yellowstuff palat 72€, +alumiini ja koneistukset. ja vht maalit ja brembo tarrat tietysti.
alle 1500€:lla isot jarrut päivitetty eteen ja taakse, mun mielestä ihan hyvä saavutus.
30.11.14, 19:39 (This post was last modified: 30.11.14, 20:23 by tuokki.)
Toni L Wrote:Oikein hyvältä näyttää. Ainoo mainittava että noi palat toimii kadulla hienosti, muttei kestä radalla jatkuvaa lämpöä. Mikäli radalle meinasit mennä
tulee sitä radallakin käytyä, mutta 90 prosenttisesti katuajoon nuo tulee, ja hienosti tosiaan tuolla mutkatiellä pelasivat ensikokeilussa, ihan kunnon rata-ajon pääsee testaamaan sitten ensikesänä, ds2500 varmaan sitten seuraavaksi kun nämä on ajettu loppuun.
niin tosiaan, mulla on vielä tuota 7075ta ja voin tilauksesta teettää adapterit halukkaalle, ja tämä paketti käy mun mielestä myös z33 :confused: mut laitan myyntiosioon jossain välissä ilmotuksen.
john_k Wrote:Hyvä kertomus Onko toivoakaan että menee 17" r33 gt-r vakio vanteella?
tänks en oikein jaksa uskoa, mutta voin käydä mittaamassa paljonko on nyt väliä satulasta vanteeseen niin sitten sen ehkä voi laskea, luultavasti tarvisi sovittaa kuitenkin että varman tiedon saa.
30.11.14, 20:44 (This post was last modified: 30.11.14, 20:56 by tuokki.)
john_k Wrote:Melkei pitäs tulla sovittamaan kun ei tässä kauempana olla..
kävin mittaamassa ja ei valitettavasti mahdu 17" vanne mitenkään, olisi pitänyt jäädä ihan minimissään n.25mm satulan ulkopinnasta vanteen sisäkehään ja loppu olisi ollut kiinni vanteen muodosta, mittasin raon satulasta tuohon 19" vanteeseen ja rako oli noin 19-20mm.. eli 18" vanne on minimi näillä jarruilla, joilla jää pelivaraa 7-8mm.
Mielenkiintoinen juttu. Enpä tiennyt, että noi pikkusatulat saa työstettyä 370z:n levyille. Palakokohan on aika lähelle sama 370z:n ja 350z:n satuloissa. Ovat kyllä aivan eri kaliiberia muuten. Toisaalta pienemmillä satuloilla säästää painossa aika hyvin.
30.11.14, 23:18 (This post was last modified: 30.11.14, 23:24 by tuokki.)
-Pexi- Wrote:Mielenkiintoinen juttu. Enpä tiennyt, että noi pikkusatulat saa työstettyä 370z:n levyille. Palakokohan on aika lähelle sama 370z:n ja 350z:n satuloissa. Ovat kyllä aivan eri kaliiberia muuten. Toisaalta pienemmillä satuloilla säästää painossa aika hyvin.
en itse käyttäisi nimitystä pikkusatulat vaikka näitä käytetäänkin vain 320mm levyn kanssa normaalisti, nämä ovat käytännössä kuin f40 brembot erilaisella satulan kiinnityksellä ja isommilla männillä, f40: 38 ja 44mm, evo brembo: 40 ja 46. f50 onkin sitten jo isompi satula jolle maistuu ilman viilauksia 355++ levy ja mäntäkoko 40 ja 44. kun näitä evon satuloita vertasi vierekkäin skyline gt-r:n bremboihin niin kokoero on aika huomattava.
Kremilin Wrote:taidettiin puhua takajarruista jo..
ahaa, joo saa ne 350mm takalevyt laitettua gt-r vakion brembon satulan kanssa, ja niitä on jo laitettukin. japanista löysin 200€ hintaan sellaiset adapterit ja yritin niitä ostaa tuloksetta, sitten annoin speedimportsin janille toimeksiannon niistä, ja mahdoton tehtävä se oli janillekin saada adapterit suomeen, niin päädyin sitten omavalmisteisiin.
tuokki Wrote:en itse käyttäisi nimitystä pikkusatulat vaikka näitä käytetäänkin vain 320mm levyn kanssa normaalisti, nämä ovat käytännössä kuin f40 brembot erilaisella satulan kiinnityksellä ja isommilla männillä, f40: 38 ja 44mm, evo brembo: 40 ja 46. f50 onkin sitten jo isompi satula jolle maistuu ilman viilauksia 355++ levy ja mäntäkoko 40 ja 44. kun näitä evon satuloita vertasi vierekkäin skyline gt-r:n bremboihin niin kokoero on aika huomattava.
Puhuin pikkusatuloista, koska ne ovat huomattavasti pienemmät kuin 370z/G37s Akebonon satulat. Käsittääkseni EVO:n ja 350z:n satulat ovat suht samaa kokoluokkaa.
Jos kaksiosaisia levyjä himoitsee, niin ConceptZperformancelta saa maantantaina 5 % alennusta ja niiden kaksiosaiset levyt ovat tarjouksessa mielestäni hyvinkin kohtuulliseen hintaan.
-Pexi- Wrote:Puhuin pikkusatuloista, koska ne ovat huomattavasti pienemmät kuin 370z/G37s Akebonon satulat. Käsittääkseni EVO:n ja 350z:n satulat ovat suht samaa kokoluokkaa.
Jos kaksiosaisia levyjä himoitsee, niin ConceptZperformancelta saa maantantaina 5 % alennusta ja niiden kaksiosaiset levyt ovat tarjouksessa mielestäni hyvinkin kohtuulliseen hintaan.
Olin siinä uskossa että uudemmat STI imput, evot ja 350Z brembot edessä olis ollu kaikki samankokosia, ja siis isompia kun R33 brembot? Takasatuloissa on evojen ja imppujen välillä ainakin jotain kiinnityksessä eroa. Molemmissa kaiketi kuitenkin rumpukäsijarru? (imprezas on ainakin)
01.12.14, 12:47 (This post was last modified: 01.12.14, 15:16 by tuokki.)
Koljonen Wrote:Olin siinä uskossa että uudemmat STI imput, evot ja 350Z brembot edessä olis ollu kaikki samankokosia, ja siis isompia kun R33 brembot? Takasatuloissa on evojen ja imppujen välillä ainakin jotain kiinnityksessä eroa. Molemmissa kaiketi kuitenkin rumpukäsijarru? (imprezas on ainakin)
evo ja imppu brembot on lähes identtiset, ainoa ero taisi olla kiinnityspisteissä, muuten samat. mutta tuo 350z satula näyttääkin ihan skylinen brembo satululalta, ja mun silmillä jo kuvien perusteella paljon evon bremboa pienempi, mittaus kertoisi tarkat faktat. lisäksi 350z ja gtr brembo ottaa vaan 30mm paksun levyn vs evo ja imppu 32mm
Edit: vaikka gtr ja 350z etubremboissa on sama palakoko niin eri palaa niihin kuitenkin tarjotaan, eli jotain eroa on. Takapalat on samat kummassakin autossa.
05.12.14, 11:30 (This post was last modified: 05.12.14, 11:50 by s0jranta.)
Itse tein budjetti "big brake" konversion seuraavalla kaavalla:
- Tutulta jääneet C5 RS6 etulevyt, alunperin kokoa 365 x 34 (levyt ilmaiset ja käytetyt, joista ajoin sorvissa lentävällä pykälät pois ja paksuus nyt noin 32mm)
- Orkkis satulat, joita joutui hieman työstämään, samasta paikasta kuin Tuokkikin.
- Itse mustasta raudasta tehdyt adapterit kovilla pulteilla, jonkun mielestä näyttävät varmasti vaarallisilta
- 15mm spacerit levyn ja navan välissä, jotka keskittävät levyt ja tuovat satulaakin hieman ulospäin jolloin adapterin teko oli ainakin omasta mielestäni helpompaa. Osa syynä spacereille oli myös se, että alla olevia Enkei vanteita ei saanut 10,5" leveenä kuin ET30:llä ja spaceri olisi vaadittu kuitenkin johonkin väliin. Jälleen jonkun mielestä varmaan vaarallinen viritys
Palat tulee aikalailla levyn reunaan ja satulat istuu ihan hyvin, mutta katselen koko ajan suurempia satuloita. Q7 / Cayanne / touareg 18z satulat ovat ainakin kohtuu hinnoissa. Jos sopivat sattuu silmään täytyy samalla teettää kunnon adapterit. RS6 takalevytkin löytyy, josta tuli mieleen, että mitenkähän nuo etusatulat istuisi taakse, vaatisi kyllä varmaan melko suurilla männillä olevat satulat eteen, ettei balanssista tule vaarallinen? Täytyypä tutkailla hieman eri satuloiden mäntäkokoja yms. RS6 levyissä ei kyllä ole käsijarrurumpua, eli ehkä se 370z takalevy olisi huomattavasti helpompi vaihtoehto.
Sulla siis 15mm spacerit navan ja levyn välissä, miten ihmeessä saat pyöränmutterit kestämään? Vai vaihdoitko pidemmät pinnapultit? Ja takalevyinä 370z 350mm on kyllä helpoin vaihtoehto.
tuokki Wrote:Sulla siis 15mm spacerit navan ja levyn välissä, miten ihmeessä saat pyöränmutterit kestämään? Vai vaihdoitko pidemmät pinnapultit? Ja takalevyinä 370z 350mm on kyllä helpoin vaihtoehto.
Juu tottakai pidemmät pultit, jäi vain kirjoittamatta tarinaan.
Noita satuloita je levyjä kun vaihdellaan niin melko varmasti brake bias eli tasapaino akseleiden välillä on jotain muuta kuin alunperin. Jos tätä haluaa säätää niin käykö se näillä linkin osilla: http://www.wilwood.com/MasterCylinders/M...alves.aspx
Luulisi oletuksena että jarrupaineen säädin kytketään takajarrujen linjaan. Takajarrujen tehoa sitten säädetään noilla Proportioning Valve: lla?
Quote:Palat tulee aikalailla levyn reunaan ja satulat istuu ihan hyvin, mutta katselen koko ajan suurempia satuloita. Q7 / Cayanne / touareg 18z satulat ovat ainakin kohtuu hinnoissa.
Isoveli askarteli noista Q7 satuloista jarrut Audiin. Ne on kyllä ihan jäätävän kokoset ja myös painoset satulat (6kg satula paloineen).
Jos jarrut toimii hyvin ja miettii jousittamatonta massaa, niin kannattaa ehkä vielä miettiä. Palat noihin jarruihin ei oo myöskään ihan ilmasia.
Ebaystä saataa löytää noita G37s/370z satuloita kohtuu hintaan. Mun big brake kit lähti siitä, kun ostin 370z taka ja etusatulan 50£:lla. No seuraavat kaks maksoi yli viisinkertaisesti, mutta saattaahan noita löytyä.
Jos jarrut toimii hyvin ja miettii jousittamatonta massaa, niin kannattaa ehkä vielä miettiä. Palat noihin jarruihin ei oo myöskään ihan ilmasia.
Ebaystä saataa löytää noita G37s/370z satuloita kohtuu hintaan. Mun big brake kit lähti siitä, kun ostin 370z taka ja etusatulan 50£:lla. No seuraavat kaks maksoi yli viisinkertaisesti, mutta saattaahan noita löytyä.
Minkä kokoiset männät näissä G37s/370z satuloissa on?
Q7, Cayenne, Touareg satuloissa tuon linkin mukaan 30mm, 34mm, 38mm.
Saakohan GTR bremboille suurempia levyjä + adaptereja valmiina keneltä nykyään ? Ennen oli Biottia ja DB powerin kittejä (jota ei enää ole) ? Luulisi ! Kiinnostaisi laittaa hieman suurempi kuin 324mm levy eteen. 350~ eteen, samanmoinen taakse.
vihis Wrote:Saakohan GTR bremboille suurempia levyjä + adaptereja valmiina keneltä nykyään ? Ennen oli Biottia ja DB powerin kittejä (jota ei enää ole) ? Luulisi ! Kiinnostaisi laittaa hieman suurempi kuin 324mm levy eteen. 350~ eteen, samanmoinen taakse.
multa saa ainakin jossain välissä alkuvuotta taakse adapterit joilla saa r33/r34 brembo takasatulat toimimaan 370z 350mm takalevyjen kanssa.