Hei!
Olen yrittänyt lukea ja selvittää vikaa vanhoista ketjuista ja muualta foorumilta, mutta nyt tuntuu, että tarvis kokeneempien apua.
Ostin -94 R33 gts-t:n (RB25DET) talvella ja nyt on ilmennyt semmosta vikaa, että pitävällä pinnalla kaasu pohjassa auto alkaa pätkimään kun ahdot nousee ~4k rpm kohdalla täyteen (noin 0,5 bar tällä hetkellä). Mitä viileämpi ilma, sitä pahemmilta oireet tuntuvat. Muutama aste + ja auto pelaa välillä ihan kunnolla. Aste tai pari pakkasella ja alkaa pätkimään. Jos on liukasta (jää, lumi, märkä asfaltti 1 tai 2 vaihteella), että pääsee lyömään tyhjää, toimii auto myös yläkierroksilla pätkimättä. Liukkaallahan ahdot ei tosin juuri nouse...
Autossa on vv-suodatin, iso cooleri keulalla, catback-putkisto, ahtopaineensäädin ja apexin safcII "huijausboxi" moottorinohjaukselle. Auto ollut ennen automaatti, mutta edellisen omistajan toimesta muutettu viime kesänä Suomeen tuonnin jälkeen manuaaliksi (jos tällä merkitystä).
Itse olen nyt lähtenyt hakemaan vikaa näillä:
öljyt vaihdettu n. 3000 km sitten, kun auton ostin.
vaihtanu tulpat (NGK BCPR7ES). Vanhatki oli vielä hyvän näköset.
asentanu plx laajakaistamittarin (seokset näyttäis olevan ok, täyskaasulla afr 10-11 välillä)
vaihtanu alumiiniset ahtoputket (edelliset oli tehty 25 miljoonasta osasta ja kasattu nippusiteillä)
vaihtanu ahtopainemittarin ja sille menevän letkun. Edellinen mittari tuntu näyttävän mitä sattuu...
vaihtanu ahtopaineen säätimen kuulajousi-malliseksi. Oli ennen bleed-tyyppinen. Nyt tuntuu heräävän paljon aiemmin, mutta muuten ei vaikutusta. Vaihettiin myös letkut sille. Lähtö imusarjasta ja menee kellolle.
Maf-anturin piuhaa käytin irti ja tyhjäkäynti hyppäs heti tosi alas (melkein sammu), minkä jälkeen palas normaaliksi. Ei ilman anturia antanu ottaa kierroksia yhtään joten siinä tuskin vika?
Toissapäivänä, kun vaihdettiin tuo ahtopaineen säädin ja mittari huomattiin, että jos ahtoja yritti nostaa yhtään niin oireet meni heti pahemmiksi. Vaikka säätimen otti kokonaan välistä, auto silti pätki.
Itse epäilen vähän, että voisko ongelma olla puolissa. Niitä näissä tuntuu menevän? Mittarissa n. 60t mailia (~100k) mutta mistäs sen tietää paljonko oikeasti ajettu. Toisaalta jostakin lueskelin, että bensansaannissa vois olla häikkää, mutta eikös sen pitäis näkyä seos-mittarissaki? Vai ehtiikö nuo semmoseen reagoida? Nyt mittari tosiaan näyttää ihan tasasesti samaa lukua vaikka pätkis.
Autoon olis tarkotus asentaa nistune ja säädättää esim mp autotechillä Oulussa (lapista turhan pitkä matka z-powerille....), että sais tuon apexi-härvelin pois tuolta, mutta kai tuo ensin pitäs saaha toimimaan ennen ku sinne lähtee.
Kiitoksia jo etukäteen. Toivottavasti viestistä saa selkoa
Olen yrittänyt lukea ja selvittää vikaa vanhoista ketjuista ja muualta foorumilta, mutta nyt tuntuu, että tarvis kokeneempien apua.
Ostin -94 R33 gts-t:n (RB25DET) talvella ja nyt on ilmennyt semmosta vikaa, että pitävällä pinnalla kaasu pohjassa auto alkaa pätkimään kun ahdot nousee ~4k rpm kohdalla täyteen (noin 0,5 bar tällä hetkellä). Mitä viileämpi ilma, sitä pahemmilta oireet tuntuvat. Muutama aste + ja auto pelaa välillä ihan kunnolla. Aste tai pari pakkasella ja alkaa pätkimään. Jos on liukasta (jää, lumi, märkä asfaltti 1 tai 2 vaihteella), että pääsee lyömään tyhjää, toimii auto myös yläkierroksilla pätkimättä. Liukkaallahan ahdot ei tosin juuri nouse...
Autossa on vv-suodatin, iso cooleri keulalla, catback-putkisto, ahtopaineensäädin ja apexin safcII "huijausboxi" moottorinohjaukselle. Auto ollut ennen automaatti, mutta edellisen omistajan toimesta muutettu viime kesänä Suomeen tuonnin jälkeen manuaaliksi (jos tällä merkitystä).
Itse olen nyt lähtenyt hakemaan vikaa näillä:
öljyt vaihdettu n. 3000 km sitten, kun auton ostin.
vaihtanu tulpat (NGK BCPR7ES). Vanhatki oli vielä hyvän näköset.
asentanu plx laajakaistamittarin (seokset näyttäis olevan ok, täyskaasulla afr 10-11 välillä)
vaihtanu alumiiniset ahtoputket (edelliset oli tehty 25 miljoonasta osasta ja kasattu nippusiteillä)
vaihtanu ahtopainemittarin ja sille menevän letkun. Edellinen mittari tuntu näyttävän mitä sattuu...
vaihtanu ahtopaineen säätimen kuulajousi-malliseksi. Oli ennen bleed-tyyppinen. Nyt tuntuu heräävän paljon aiemmin, mutta muuten ei vaikutusta. Vaihettiin myös letkut sille. Lähtö imusarjasta ja menee kellolle.
Maf-anturin piuhaa käytin irti ja tyhjäkäynti hyppäs heti tosi alas (melkein sammu), minkä jälkeen palas normaaliksi. Ei ilman anturia antanu ottaa kierroksia yhtään joten siinä tuskin vika?
Toissapäivänä, kun vaihdettiin tuo ahtopaineen säädin ja mittari huomattiin, että jos ahtoja yritti nostaa yhtään niin oireet meni heti pahemmiksi. Vaikka säätimen otti kokonaan välistä, auto silti pätki.
Itse epäilen vähän, että voisko ongelma olla puolissa. Niitä näissä tuntuu menevän? Mittarissa n. 60t mailia (~100k) mutta mistäs sen tietää paljonko oikeasti ajettu. Toisaalta jostakin lueskelin, että bensansaannissa vois olla häikkää, mutta eikös sen pitäis näkyä seos-mittarissaki? Vai ehtiikö nuo semmoseen reagoida? Nyt mittari tosiaan näyttää ihan tasasesti samaa lukua vaikka pätkis.
Autoon olis tarkotus asentaa nistune ja säädättää esim mp autotechillä Oulussa (lapista turhan pitkä matka z-powerille....), että sais tuon apexi-härvelin pois tuolta, mutta kai tuo ensin pitäs saaha toimimaan ennen ku sinne lähtee.
Kiitoksia jo etukäteen. Toivottavasti viestistä saa selkoa