Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Subaru Legacy 200 rojektia
#1
Aattelin rustailla tällasta pientä tarinaa Legacyn kunnostuksesta ja muutoksista. sen kummemmin en ole vielä autoa purkanut kun taivasalla joudun tällä hetkellä sitä säilyttämään, kesän mittaan kyllä escortti lähtee tallista ainakin vähäksi aikaa että sitten pääsee koritöihin vähän paremmin.

Jotain pientä tietoo autosta, tää ei varmaan kaikille ihan tuttu malli ole kuitenkaan, eipä näitä hirveästi tuolta nettiautostakaan löydy, tai jos on niin nekin on yleensä farmareita.

Eli lähtökohta on vm. 92 subaru legacy, moottorina alkuperäinen 200 hevosvoimainen turboahdettu EJ20G "closed deck" ja neliveto tietysti välittämässä voiman tiehen. Tämä 200 mallitarkenus on ainakin oman autoni valmistenumeron mukaan sama kuin ulkomailla BC5 Legacy RS (Aus Liberty RS)

Rallimiehille auto varmaan jotenkuten tuttu onkin, onhan näillä kisailtu isojen poikien sarjassa vuonna kivi ja keppi ennenkuin tuli Impreza, kuskeina mm. Markku Alen, Colin Mcrae ja Ari Vatanen

http://www.youtube.com/watch?v=iYQeOaxc_aY

Legacyllä on myös aikanaan ollut nopeusennätyskin (Lainattu Wikipediasta)

Alkuperäinen Legacy-nopeusennätys tehtiin 2.-21.1.1989 japanilaismallisella RS-porrasperällä Arizonan testikeskuksessa Phoenixin lähistöllä. Tällä ennätyksellä rikottiin 100 000 km:n FIA:n World Land Endurance -ennätys pitämällä keskinopeutena 223,345 km/h (138.780 mph) 447 tunnin 44 minuutin 9.886 sekunnin ajan eli 18 ja puoli vuorokautta. Varikkopysähdyksiä tehtiin kahden tunnin välein, jolloin vaihdettiin kuljettajaa ja tankattiin. Renkaanvaihdot tehtiin 96 tunnin väliajoin tai aina 13 400 mailin (n. 21 570 km) ajon jälkeen.



Noniin, sitten itse projektiin..

Bensaahan tällanen vie helposti kympin satasella, eli mm. siihen on yritettävä tehdä parannusta ja tietysti muuttaa E85:lle heti kun tulee tankkauspiste lähemmäs. Voimaa olisi tarkotus hakea jotakuinkin kolmisen sataa hevosta tai hieman yli. Tällä hetkellä autossa on noin 260hv ja vaihdelaatikkona Legacy B4 RSK 5- vaihteinen loota.

Kori on tietysti vähän ruosteessa että hitsaamista olisi luvassa ja ehkä pientä jäykistystä. en oo varma vielä kannattaako tuota alkaa vahvistamaan, siinä on kuitenkin oma hommansa ja sitä vahvistustakaan kun ei voi miten sattuu tehdä jos meinaa että korista hyvä ja kestävä tulee.

Ulkonäköä sen verran suunnittelin että väritys tulee olemaan Prodriven testiauton mukainen, eli valkoinen muutamilla tarroilla höystettynä. lisäksi jonkunlaisia piirteitä tulee varmaan WRC Imprezasta.



Noniin, nyt on alotettu vähän ja tarinaa tulee lisää kun kerkeän taas kirjottamaan, nyt jatkuu aerocatchien asennus konepeltiin Wink
.
Reply
#2
Laitas nyt jotain kuvaa autosta edes. Smile
<@nosliw_> onneks on hurri ni voi repiä vähän maahiskultaa perseestä taas
<@nosliw_> älkää laittako allekirjotukseen
"Mut onneks meillä on Hannu, Hannu tekee ihan mitä sitä huvittaa" - Mikk-
Reply
#3
tästä lähdetään. Auto haettu edeltävänä päivänä Etelä-Suomesta ja matka sujui oikein kivasti.

[Image: IMG_0075_zpsaa64e845.jpg]

[Image: uudet1038_zpsaef97038.jpg]
Joutessani aloin tekemään roiskeläppiä eteen, materiaalina 4mm PUR.

[Image: uudet1037_zps8df136b8.jpg]
OZ Racing / Prodrive PWRC-1

[Image: Kuva028_zps9293de5c.jpg]
Satuloiden tarkistus / huolto ja EBC:n keltaset kiinni

[Image: Kuva032_zps3e6e7f7f.jpg]
Testipätkältä selvitty kotiin, on kyllä uskomaton vetopito paskoillakin nastarenkailla Smile
.
Reply
#4
Laitellaas vähän helmoista ja pyöränkaarista kuvia <3

[Image: uudet1061_zpsbc603cba.jpg]
[Image: uudet1058_zps12cfb591.jpg]
.
Reply
#5
Tämä ei varmaan kovin kallis ollut ostaa, kun kori on noinkin pehmoinen?
Audi S2 quattro harraste + Audi 100 c4 käyttis + Patrol gr projekti + Subaru impreza sti -96 projekti + vw kupla 1300 -67 museokilpi projekti
ex: cherry turbo -86 + rs13 -90 + s14 -96 + z32 tt -92 + trans am gta-88 + mustang ht -71 + kymmeniä &quot;normi autoja&quot;
Reply
#6
Juspe Wrote:Tämä ei varmaan kovin kallis ollut ostaa, kun kori on noinkin pehmoinen?
Perus lapin auto Big Grin
Reply
#7
ei ihan pahan hintanen mut ei kyllä ilmanenkaan, 2500€ katastamattomana mutta ajokuntosena, mukana tuli kyllä sen verran käyttökelpoista osaa että päätin sitten ostaa auton.

ei tuossa ole kuin nuo helmat, pyöränkaaret, jäähyttimen alapalkki ja sitten jotain pienempiä kannakkeita, muuten on ollu ihan tervettä peltiä ainakin siellä mistä nyt oon massoja kerenny poistamaan. aika näyttää


E: jaa niin joo, on tässä yks aika pahakin ruostevika. joku on vaihtanut itse tuulilasin ja takalasin, se on sitten tehty vähän huolimattomasti niin on päässyt sen verran ruostumaan että melkein uusi katto pitäis saada jos hyvän haluaa :Smile niitä ei enää korjata kevyesti hiomalla. kattoo nyt vaihtaako koko katon vai yrittääkö varovasti hitsata uutta. samalla tekis mieli poistaa kattoluukku ja laittaa tilalle samanlainen kuin rallimallin legacyssä. toisaalta sitä luukkua on ihan kiva pitää auki kesäsin ja ihailla taivasta.

[Image: 4dcfd99b.jpg]
.
Reply
#8
Ettei olis vedenpoistoletkut vaan tukossa? Tuo kattoluukkuhan ei kuulukkaan olla täysin tiivis vaan tihkuva vesi valuu luukun ympärillä olevaan altaaseen ja sieltä letkuja pitkin maahan.

Nimim. kattoluukullisen Legacyn ex-omistaja.

Hauska auto kyllä, melko hapan kori vaan sulla. Mulla oli jossain vaiheessa mielessä Group A kopion rakentaminen mutta aihioiden hinnat ja myynnissä olleiden happamuus sai unohtamaan ajatuksen.
S13 + B310 + E38 + E46 = paljon hukkaan heitettyä rahaa
Reply
#9
[Image: aerocatchienasennus004_zps637a08a1.jpg]
[Image: aerocatchienasennus016_zps67a36298.jpg]
.
Reply
#10
Doni Wrote:Ettei olis vedenpoistoletkut vaan tukossa? Tuo kattoluukkuhan ei kuulukkaan olla täysin tiivis vaan tihkuva vesi valuu luukun ympärillä olevaan altaaseen ja sieltä letkuja pitkin maahan.

Nimim. kattoluukullisen Legacyn ex-omistaja.

Hauska auto kyllä, melko hapan kori vaan sulla. Mulla oli jossain vaiheessa mielessä Group A kopion rakentaminen mutta aihioiden hinnat ja myynnissä olleiden happamuus sai unohtamaan ajatuksen.

Purin sen kattoluukun kerran, laitoin butyylimassaa kiskojen ja pellin väliin ja testasin vuodot, letkut puhalsin samalla auki vaikkei ne tukossa ollukkaan. siinä kattoluukun etupäässä on sellanen osa kuin "deflector assy" en tiedä mikä sen suomen kielinen nimi on mutta se on vähän rikki ja ehkä siitä johtuen väärässä asennossa niin on hyvinkin mahdollista että sitä kautta ohjaantuu vesi väärään suuntaan.
.
Reply
#11
tän kanssa ei kummempia ole nyt tapahtunut kun ei saa vielä autoa halliin. joutessani rassailin äänieristeita pois, pari muovipussillista sitä jo on irronnut ja ruostetta löytynyt lisää. yllättävän hyvässä kunnossa kuitenkin, ainakin sisältä... äänieristeen tilalle jotain kevyttä sitten kun on hitsattu ja maalattu. fiksusti ovat subbe insinöörit keksineet viedä jarru- ja polttoaineputket sisäpuolella ja hyvä niin Smile

[Image: aumlaumlnieristeet005_zpsd772d412.jpg]
[Image: aumlaumlnieristeet002_zps0bca9ba0.jpg]
[Image: aumlaumlnieristeet004_zps4b350e2e.jpg]
.
Reply
#12
Ei tuo kyllä mikään ilmainen ollut. Itse ostin n.4-5v sitten samanlaisen pienen pusun saaneen 700e:llä ja siihen meni 100e osiin (takavalo, takaluukku, ja pikkupala takalokaria) kopaltaan oli kyllä ehkä jopa pikkasen parempi kuin tämä, mutta hitsattavaa oli...

Tuohonhan ei saa oikein mistään korjauspaloja mutta uusi omistaja oli pienellä sovittamisella jotkut volvon kaaret laittanut ja ne menivät melkein suoraan kuulemma. Itse poistin apukuskin puolen sumarin ja vedin sieltä putken suodattimelle niin sai kylmää ilmaa ihan kivasti.
silvia -95, s14 -96, s14a -98, ps13 convertible -91, s13 -89, r33 gts-t
ex: s13 -90, s13 -91, s13 -92, s13 -93, s14, silvia 14.5, gt-r -90
Reply
#13
Halvalla olet saanut kyllä turbo legacyn jos totta puhut


ja tässä omassa tapauksessa pitää muistaa kuitenkin ne mukana tulleet osat, ei ole esimerkiksi nuo oz/prodriven vanteetkaan ihan ilmasia.

jos ihan rehellisiä ollaan niin en olis ostanut tätä autoo jos olis ollu vaihtoehtoja. petyin aika pahasti kun näin paikan päällä maalipinnan, kittaukset, vilkkujen ja kattolasin halkeamat jne. puheesta sain käsityksen että ihan suhkot siisti olisi. oli sitten vähän puolipakko ostaa kun tällasen halusin, tämä oli ainut myynnissä oleva ja kun matkaa tuli jotain 300km suuntaansa niin ei viitsinyt sitten tyhjin käsin tulla kotiin.


kivasti se repii kyllä 1,5 baarin ahtopaineilla ja ei tuolla hiekkatiellä ainakaan kovin kauaa voi pitää kaasua pohjassa kun on jo reippaasti yli satanen vauhtia. päivän päätteeks vein auton talliin purettavaks, tästä se lähtee Smile
.
Reply
#14
Nissani sai seuraa

[Image: heinaumlkuu2013002_zpscded45d1.jpg]
[Image: purkua029_zps86e7eb96.jpg]
[Image: hitsausta013_zpsc9026944.jpg]
[Image: IMG_0353_zpsb8372836.jpg]
[Image: hitsausta025_zps5a3b4d67.jpg]
[Image: uusia006_zps57079f94.jpg]
[Image: hitsausta062_zps8daf465b.jpg]
[Image: uusia036_zps3caa4770.jpg]


[Image: hitsausta035_zps1308d45f.jpg]
[Image: hitsausta031_zpsbb90839f.jpg]
[Image: legacy002_zpsb14426db.jpg]
Vähän Imprezaakin sekaan... on subarullakin pellin paloissa kilohinta kohillaan, satasen kappale

[Image: uusia034_zpse67f797d.jpg]
.
Reply
#15
Kaikenlaista muuta askartelua:

[Image: hitsausta043_zpsa190378d.jpg]
[Image: uusia054_zps7bfe1c9d.jpg]
[Image: uusia055_zpsc7f8171d.jpg]

[Image: uusia038_zps91f4c489.jpg]
[Image: uusia043_zpsb05d3ea3.jpg]
[Image: uusia006_zpscc2140f0.jpg]

[Image: uusia024_zps66c4f3f3.jpg]

[Image: uusia007_zps4364c316.jpg]

[Image: uusia018_zps7cfb4a27.jpg]
.
Reply
#16
Ruostejuttuja:

[Image: e2832fa0-a522-4415-820b-b3d22e5344b8_zps0dac508d.jpg]

[Image: uusia026_zps1ab58576.jpg]
[Image: uusia025_zpsb0f71503.jpg]
[Image: uusia028_zpse98bc0b4.jpg]
[Image: uusia031_zps6550c622.jpg]
[Image: uusia021_zpsd1576fdc.jpg]
.
Reply
#17
pari hienoa legacy aiheista videoo kiinnostuneille tähän väliin Smile

100 000km FIA nopeusennätys Part I - http://www.youtube.com/watch?v=2YyLvOwdg_8
100 000km FIA nopeusennätys Part II - http://www.youtube.com/watch?v=_v4lj16sCr0
100 000km FIA nopeusennätys Part III - http://www.youtube.com/watch?v=Ct1uDTTDdo4
timelapse: Prodrive group a Legacy - http://www.youtube.com/watch?v=qUaOVgAv4VA
.
Reply
#18
Muita kuvia.

tulossa
.
Reply
#19
Olenko ainut, jonka mielestä tää projekti on lähtenyt käsistä Big Grin
Iso peukku!
Reply
#20
-
.
Reply
#21
Iha pikkusen jos on talviauto projekti nyt lähteny lapasesta Big Grin Big Grin Mutta tuleepahan ainaki hyvä!
&quot;Pykällämpä pienempää- nonii ja sit mentii.&quot;
Reply
#22
-
.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)