Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moottori hiomoiden vastuusta.
#1
Heräili tällainen kysymys nyt projektina olevasta rb26 koneesta. Tapahtuman kulku menee jota kuinkin näin. No vein koneistamolle lohkon ja kampuran et tarkistaa mitat et onko kuosissaan, kampi oli ok, lohko porauksen tarpeessa, joka oli jo tiedossa koska sylintereissä kunnon naarmut, edellisten mäntien renkaiden välien pettäessä. Jätin lohkon sinne ja sanoin et tuon männät minkä mukaan porataan myöhemmin, parin viikon päästä vein männät ja keskusteltiin välyksistä ja tehotavoitteista et tulee sit kerralla tarkoituksen mukaiset. Lohko kotiin ja pesuun ja alakerta nippuun sit sen jälkeen männän renkaiden katkovälyksiä viilaamaan.
Viimeinen pytty ja rupesin ihmettelemään et onpas helman kohtiilta ahdasta, ei muuta kun koittaa kaikkia mäntiä niin sama juttu. Tönärillä ja rakotulkilla mittailemaan mäntiä ja putkia, männät liian suuret tai putket pienet, no eipä noita ilman kunnon sylinteri mittaa ja micrometriä näe, niin seuraavana päivänä, toiseen koneistamoon jossa mittasivat putket ja männät. Huom (melkein) joka reikä oli kaks satkua liian pieni männän valmistajan antaman minimin mukaan. Lohko takaisin ensimmäiselle koneistamolle, jossa sanoivat tarkistavan asian kunhan lohko lämpenee. Sovin et tulen takaisin parin tunnin päästä niin katsotaan mitä tehdään. Menin takas keskustelemaan asiasta niin katos vaan lohko olikin jo hoonattu nyt oikeaa kokoon, sanoivat et pientä heittoa oli ollut mut ei mitään merkittävää. Tosi asia on et jos 0.04mm välyksellä tosta lohkosta ruvetaan repimään 700-800hp niin oishan se leikannu kiinni. Kukapa siinä vaiheessa ois korvannu sen muuta kun minä ite, koneistamo ois sanonu et katko välykset oot liian pieneks laittanu tai männässä joku valmistus vika, who knows. Kandee tarkistaa eikä luottaa ihan absoluuttisena totuutena noihin koneistamoihin.
Jos NISMO on Nissan Motorsports niin onko Honda Motorsports sit HOMO?
Reply
#2
Ei kyllä yllätä miuta millään lailla. Toiset vaan suhtautuu asioihin välinpitämättömästi.
Melkeinhän nuo ois itse mitattava jos meinaa että hyvä tulee. Mittarit on kyllä kalliita.

En tiedä onko väärin laittaa kyseisen pajan nimeä julki mutta olis se niille ihan oikein ja tietäs sitten muut välttää.

Tää meiän kylä on ja sellanen noitten koneistamoitten osalta että ei ole yhteenkään asiaa. Ainakaan jos muiden juttuja uskoo. Itsellä ei ole kokemusta ja tuskin tuleekaan.
Reply
#3
Kaverilla joka samaisessa koneistamossa oman moottorin laittoi, leikkasi dyno vedossa kiinni, syynä oli liian pieni välys. En viiti koneistamon nimeä laittaa tänne, tekevät paljon ralli porukoiden koneita, ne vissiin laitetaan eri toleranseilla :Smile Ehkä oisin toisissa ajatuksissa jos ois oma kone leikannu.
Jos NISMO on Nissan Motorsports niin onko Honda Motorsports sit HOMO?
Reply
#4
mblues Wrote:Kaverilla joka samaisessa koneistamossa oman moottorin laittoi, leikkasi dyno vedossa kiinni, syynä oli liian pieni välys. En viiti koneistamon nimeä laittaa tänne, tekevät paljon ralli porukoiden koneita, ne vissiin laitetaan eri toleranseilla :Smile Ehkä oisin toisissa ajatuksissa jos ois oma kone leikannu.

Kivasti alko hikeä pukata kun näitä lukee ;D
Skyline GTS-R
Reply
#5
Ei se nimen julkaseminen ole laitonta kun ei ole kyseessä yksityinen henkilö.
Voite vielä kirjoittaa"EHKÄ" muotoon kirjoitusasun Smile
"dnsf kaverit on kyllä sellasta porukkaa että huhhuh. Suurin virhe koskaan että ikinä kirjotin sinne yhtään mitään." -Joopajoo111
HCR32 4D
GE KL-ZE
MY07 GD EJ20
Reply
#6
Asiaa sivuuttaen, siis tehdäänkö noilla tehotavoitteilla 0.06mm välyksillä....?
Reply
#7
Ei tehdä, siksi kirjoitinkin et melkein joka putki oli sen kaks satkua pielessä,pienin oli sen 0.04 ja suurin melkein 0.06 Alunperin puhuttiin 0.07 välyksestä. nyt kun ne mitattiin uudelleen niin tulokset on likimain 0.08 joka putkessa. Männät on 4032 seosta joka ei ihan hirveesti laajene.
Jos NISMO on Nissan Motorsports niin onko Honda Motorsports sit HOMO?
Reply
#8
mblues Wrote:keskusteltiin välyksistä

Tosi asia on et jos 0.04mm välyksellä tosta lohkosta ruvetaan repimään 700-800hp niin oishan se leikannu kiinni.

Ihan mielenkiinnosta, mitäs te sitten keskustelitte välyksistä? Ja kerroitko koneistamolle, että tuut ottamaan sen 800hp ja haluut isot välykset?
Reply
#9
Tem Wrote:
mblues Wrote:keskusteltiin välyksistä

Tosi asia on et jos 0.04mm välyksellä tosta lohkosta ruvetaan repimään 700-800hp niin oishan se leikannu kiinni.

Ihan mielenkiinnosta, mitäs te sitten keskustelitte välyksistä? Ja kerroitko koneistamolle, että tuut ottamaan sen 800hp ja haluut isot välykset?

Quote:Jätin lohkon sinne ja sanoin et tuon männät minkä mukaan porataan myöhemmin, parin viikon päästä vein männät ja keskusteltiin välyksistä ja tehotavoitteista et tulee sit kerralla tarkoituksen mukaiset.
Reply
#10
zei,zei Wrote:
Tem Wrote:
mblues Wrote:keskusteltiin välyksistä

Tosi asia on et jos 0.04mm välyksellä tosta lohkosta ruvetaan repimään 700-800hp niin oishan se leikannu kiinni.

Ihan mielenkiinnosta, mitäs te sitten keskustelitte välyksistä? Ja kerroitko koneistamolle, että tuut ottamaan sen 800hp ja haluut isot välykset?

Quote:Jätin lohkon sinne ja sanoin et tuon männät minkä mukaan porataan myöhemmin, parin viikon päästä vein männät ja keskusteltiin välyksistä ja tehotavoitteista et tulee sit kerralla tarkoituksen mukaiset.

Eihän se keskustelun anti nyt tuosta järin aukene.
"Assumption is the mother of all fuckups"
Reply
#11
No siitä just keskusteltiin et meinataan se 700-800hp siitä ottaa. Ja et välykset sais olla sen 0.07-0.08 kun edellisessä ca koneessa samanlaiset männät ja 0.07 toimi hyvin, siitäkin se liki 500hp otettiin.
Jos NISMO on Nissan Motorsports niin onko Honda Motorsports sit HOMO?
Reply
#12
mblues Wrote:No siitä just keskusteltiin et meinataan se 700-800hp siitä ottaa. Ja et välykset sais olla sen 0.07-0.08 kun edellisessä ca koneessa samanlaiset männät ja 0.07 toimi hyvin, siitäkin se liki 500hp otettiin.

Likipitäen mikään kohtuullinen mäntä ei pelaa tuossa kokoluokassa (86-87) ja tuossa rasitus luokassa 7 satkun välyksellä. Kiinni nappaa.

800hv on oikeasti paljon voimaa ja asiat pitää tehdä prikulleen. Ei kuulosta nyt hyvältä

Edit. 4032 saattaa sitäpaitsi olla väärä materiaali nyt sun tavoitteisiin. 2618 kehiin
1991 Pulsar GTI-R
1992 Skyline GT-R
1992 200SX
1982 Honda CB750F
Reply
#13
Muistaisin että esim kireät 4age pannut tehdään huomattavan isoilla välyksillä. 0.15 luokkaa...
Reply
#14
Jos nyt ostaa jotkuin männät niin eikö niissä tule mitään ohjeita mihin reikään ne sattuu? Tai jos tulee niin pitääkö se osata kyseenalaistaa koska "otan paljon voimaa tarviaa löysemmän reiän"?
Reply
#15
mäntien mukana tulee ohjelappu jossa on välyksen laskemiseen tarvittavat arvot tai suositusvälys. Tämähän riittää vakioihin ja vähän viritettyihin. Tilanne muuttuu kun tehonnousun kerroin on tuota luokkaa, jolloin kasvaneen lämpökuorman takia mäntä voi laajentua niin että nappaa kii. Sit joko porataa isommaks tai laitetaan vähemmän laajenevat männät.
CA18DET>sr20det
ei se raaka voima, vaan raaka voima ja aerodynamiikka.
Reply
#16
Hyva kirjoitus kylla.

Itsellani on rakenteilla rb30 niin taytyykin vahan ilmeisesti lueskella asiasta ja keskustella koneistajan kanssa etta tulee sitten kunnollinen. Mitenkas kun on enemman valysta niin ilmeisesti tulee enemman lapivuoatoa ?
R32 GTR -90 wruuuuum pop pop pop oho psshhhh wruuum
Reply
#17
eipä ole montaa koneistajaa kelle lohkoni jatkossa vien... rb 30 ja samoja ongelmia viime vuonna ja heittoa oli... suosittelen olemaan tarkkana myös kannen osalta ja erityisesti ohjureiden väljyys kannattaa tarkistaa vaikka olisi valmiiksi rakennettu kansi... nimiä mainitsematta ja katseita vaihtamatta.. onneksi tänävuonna tehdään asiat toisin ja näissä asioissa ei voi ikinä olla liian tarkka
http://minunauto.com/auto/13045<br />http://www.finn-drift.com<br />http://bike-tuning.fi<br />http://toivanenoy.fi<br />http://www.ccldesign.fi/<br />http://www.rajaytysyksikko.fi/
Reply
#18
Lohko Vielä kerran koneistamolle. Kysyin suoraan tehtaalta millaista välystä ne suosittelisivat kyseiselle kokoonpanolle, niin sanoivat et kaks satkua sen normi arvon yli riittää kun on kyseessä pinnoitetut männät, mut jos haluaa varma päälle pelata nii sitten satanen päälle. No vein lohkon sinne hiomolle jossa aikaisemmin käytin mittauksessa ja sanoin et saavat ottaa niin et on sen kolme satkua yli normi elikkäs menis 0.1 välykseen. Olivat muuten kuitenkin ennen hoonausta 0.07 eikä 0.08 niin kuin ensimmäinen koneistamo jossa JO toisen kerran lohko kävi sanoivat :o Pikkaisen rupeaa edellisenkin ca koneen välykset epäilyttämään et oliko se mitä sanottiin kun noin näyttää olevan heittoa. Toisaalta se ei ainakaan leikannu, oisko johtunu sit tiitä drylube fosfaatti pinnoitteesta Wink
Jos NISMO on Nissan Motorsports niin onko Honda Motorsports sit HOMO?
Reply
#19
Itsehän hypin tasajalkaa saman asian johdosta eilen. Kävin aiemmin lohkon kanssa moottorihiomolla ja sanoin selvästi, kokeilkaa meneekö hoonauksella tai poratkaa seuraavaan kokoon tarpeen mukaan, että tiedän mitkä männät tilata (virhe). Lohko hoonattiin ja kuulemma tuli hyvä. Mistään välyksistä yms ei puhuttu koska ensikertalainen olin ja luotin vankasti ammattilaisiin. Männät tilattiin custom mittatilauksena jenkeistä (korkea CR).

Alettiin kasausvaiheessa vasta tarkemmin syynäämään sylinteriputkia ja havaittiin pykälät männän ykk kohdissa, joissan pytyissä suuremmat, joissain pienemmät. Huolestuttiin lukiessamme netistä näistä koloista ja arvattiinkin jo kohtalomme. Eilen kiikutin lohkon varmuuden vuoksi ERI hiomopalveluun, joka on tuntunut asiantuntevammalta moottorin muissa koneistuksissa. Sieltähän se tuomio tuli, poraukseen ja uudet männät tilaukseen. Välystä oli kaiken lisäksi 0,13. Liikaa ainakin CP männille jotka koneeseen olisi tullut.

Jää siinä vaan yhdet custom mittatilausmännät ylimääräisiksi... Ahh ihanan kallista, vain siksi että hemmetin kusipäätä ei kiinnostanut ensimmäisessä koneistamossa tsekata tarkkaan työn jälkeä ja alkaa poraamaan ensimmäiseen ylikokoon.
S14RB30DET
Reply
#20
Pitäisi varmaan purkaa sydäntä kun oma rb25 kansi ja serkun kansi vietiin koneistamoon samoihin aikoihin ja piti käydä perus pesussa ja tasohionnassa + omaan pientä muutakin. No serkun kannesta koneistamo katkaisi toisen nokan ja taisivat syyttää valuvirhettä ensin. Koko työ myös kummallakkin viivästyi viikkoja oletetusta erinäisten syiden takia ja loppujen lopuksi kun itse menin hakemaan omaa kantta niin mulle lykättiin pelkkä kansi käteen ilman nokkapyöriä. Olin siis antanut heille myös säädettävät pyörät vakioden lisäksi ja eipä ollut vakioita eikä säädettäviä missään. Hetken etsittyä koneistamon henkilökunta sanoi, että en ole tuonut nokkapyöriä heille. Tämän jälkeen tietenkin väitin tiukasti vastaan ja 20min etsiskelyn ja muutaman puhelun jälkeen yhtäkkiä löytyikin iso kasa osia kannestani eräästä laatikosta hyllyn päältä nokkapyörien lisäksi.

Tämä tietenkin antoi huonon maun koneistamosta ja kumpikin päätettiin, että siellä ei enään asioida. Tuossa viikonloppuna sitten alettiin lykkäämään serkun autoon kantta kiinni ja siinä kun nokkia tutkailtiin niin tulipa huomattua, että nokkien stefat puuttuvat vallan kokonaan. Serkku oli ne vienyt ilmeisesti koneistamoon mutta eivät olleet nitä paikalleen pistäneet eikä myöskään saanut niitä takaisinkaan kun kannen haki.

Alkoi tuossa viikonloppua mietityttää, että voiko vahingossa näin paljon tapahtua virheitä vai mikä ihme oli... jokatapauksessa siellä ei enään asioida.
Toyota Supra MKIV TT 6speed
Nissan Skyline R33 GTS-T -94
Nissan 200SX -90
Lada 1200S -88
Reply
#21
Mun mielestä vois laittaa erikseen sellaisen topicin, mihin vois kerätä sellaisia koneistamoita/hiomoita mistä on saanut hyvää palvelua ja että mistä löytyy nimenomaan moottorin virityksen kannalta oikeaa tietotaitoa. Saattaisi pian säästyä monenlaisilta yllätyksiltä.
Jos NISMO on Nissan Motorsports niin onko Honda Motorsports sit HOMO?
Reply
#22
Onks kukaan käyttänyt tuolla Vantaan Moottorikoneistamo KYConfusedsä mitään? Ite oon vaan käynyt lainaamassa jenkatappia, mut pulju itessään vaikutti just sellaselta paikalta et kukaan ei käy mut jälki ja hinnoittelu on erinomaista. ;D
<@nosliw_> onneks on hurri ni voi repiä vähän maahiskultaa perseestä taas
<@nosliw_> älkää laittako allekirjotukseen
"Mut onneks meillä on Hannu, Hannu tekee ihan mitä sitä huvittaa" - Mikk-
Reply
#23
Tuokin on vähän kakspiippunen juttu että pitääkö peruskoneistamojen tietää kaikkien virimoottoreiden metkut ja niksit, vai pitäskö sen virittäjänkin itse olla jostain asioista perillä?

240SX Convertible Air Ride
BNR32 Syylä

The war between Zenki and Kouki front ends will most likely last longer than any civil or religious war.
Reply
#24
mblues Wrote:Mun mielestä vois laittaa erikseen sellaisen topicin, mihin vois kerätä sellaisia koneistamoita/hiomoita mistä on saanut hyvää palvelua ja että mistä löytyy nimenomaan moottorin virityksen kannalta oikeaa tietotaitoa. Saattaisi pian säästyä monenlaisilta yllätyksiltä.

Periaatteessa kyllä. Sitten se on vielä siitä kiinni, kuka sen (koneistuksen) siellä firmassa tekee (ja sattuuko olemaan hyvä päivä jne). Toiset vaan osaa/tietää paremmin asiat kuin viereinen hemmo.
スカイライン bnr32 -91
Kun mikään muu ei auta, lue ohjeet.
Reply
#25
http://www.moottorikoneistamo.com/

tuota firmaa voin suositella kaikille ! on porailtu hoonailtu plaanailtu yms. eikä mitään valittamista ole ollut Smile todella ammattitaitoista porukkaa ja hyvä palvelu

mistä tuntee hyvän koneistamon ? no siitä että sinne on AINA jonoa - jossei sano että on tulenpalava kiire niin kyllä melkein pari vko joutuu odottelemaan että saavat osat työn alle..
R(P)S13<br />YZF-R6<br />E30<br /><br />http://www.ledexperts.fi
Reply
#26
http://www.tammerdiesel.fi/, muuta ei tarvita. Smile
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#27
oulun moottorikoneistamo myös pätevä paikka, löytyy myös rb moottorien tietämystä.
Bmw e39 540i touring m-sport
R32 lama projekti
Reply
#28
Xenon Wrote:http://www.tammerdiesel.fi/, muuta ei tarvita. Smile

Joo itelläni on paljon hyvää sanottavaa Helsingin tammerdieselistä... Pätevä pulju!
http://www.formulacenter.com/
Formula Center Helsinki
Reply
#29
Hanska Wrote:Onks kukaan käyttänyt tuolla Vantaan Moottorikoneistamo KYConfusedsä mitään? Ite oon vaan käynyt lainaamassa jenkatappia, mut pulju itessään vaikutti just sellaselta paikalta et kukaan ei käy mut jälki ja hinnoittelu on erinomaista. ;D
Oon käyttänyt kansia, vauhtipyöriä ja pari lohkoa tuolla, eikä ole mitään pahaa sanottavaa toisin kuin parista muusta pääkaupunkiseudun koneistamosta. Hommia noilla on jonossa yleensä melkoisesti eli vähän aikaa kannattaa varautua odottelemaan.
lol wut
Reply
#30
Itsellä hyviä kokemuksia ikh:n koneistamosta kauhajoella.
Siellä koneistamon "päällikkö" sanoi tekevänsä nissanin moottorin koneistukset itse, kun kuuli tehotavoitteen ja tuo harrastaa kiihdytystä itse niin sillä on myös tietotaitoa virikoneista.
Audi S2 quattro harraste + Audi 100 c4 käyttis + Patrol gr projekti + Subaru impreza sti -96 projekti + vw kupla 1300 -67 museokilpi projekti
ex: cherry turbo -86 + rs13 -90 + s14 -96 + z32 tt -92 + trans am gta-88 + mustang ht -71 + kymmeniä &quot;normi autoja&quot;
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)