Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kokonaan suljettu subwoofer
#1
Jaksaisiko joku valistaa hifijuttuihin perehtymätöntä tällaisessa asiassa. Haluaisin käyttikseen lisätä alempia ääniä ja tässä miettinyt eri vaihtoehtoja subbarille. Auto on tosiaan käyttisfarkku ja ihan ehdoton vaatimus on että poppivehkeet eivät vie tilaa miltään muulta. Mietin hetken aikaa 8" aktiivisubin asentamista penkin alle tms mutta niitä niin kovasti haukutaan että ehken lähde kokeilemaan ollenkaan.

Nyt kun asiaa on pyöritelty niin paras paikka olisi lattialuukun alla varapyöräkotelossa. Tilaa on todella riittävästi esim. 10" subbarille koteloineen ja vahvarinkin meinasin sinne änkeä. Parasta on että ovat kokonaan pois silmistä ja tieltä lattian alla tilassa millä ei ole mitään käyttöä (tai no okei sieltä pitää ottaa varapyörä pois ja ottaa paikkausvaahto johonkin mukaan). Josta päästään siihen mun mielestä ongelmaan, eli se on kovakantisen luukun alla lattian sisällä. Jos osoitan kaiuttimen ylöspäin luukkua vasten, oletan että seurauksena tulee olemaan enemmän tai vähemmän paljon räminää.

Voiko elementin sulkea kokonaan koteloon? Ei mitään ilmareikää ulos, kaiuttimen ylä ja alapuoli toisistaan eristettynä? Vai onko lähdettävä kikkailemaan paine jotenkin luukulta pois sivuillepäin lattian/korin väliin? Kyseessä ei tosiaan ole mikään hifiauto vaan haluaisin vaan vähän parantaa musiikinkuuntelua, nykyisellään olevat kaksi vahvistamatonta erillissarjaa jättävät vähän diskanttipainotteiseksi äänen ja musiikista puuttuu se potku minkä subi tuo.

Neuvoja tai ideoita kotelon toteutukselle?
"englanninkielinen lainaus" "tää kaulahuivi ei tarkota että oisin gay"

Ruostehommia ym katsastuskorjauksia Sipoossa, yv:llä sopii kysellä
Reply
#2
härde Wrote:Jaksaisiko joku valistaa hifijuttuihin perehtymätöntä tällaisessa asiassa. Haluaisin käyttikseen lisätä alempia ääniä ja tässä miettinyt eri vaihtoehtoja subbarille. Auto on tosiaan käyttisfarkku ja ihan ehdoton vaatimus on että poppivehkeet eivät vie tilaa miltään muulta. Mietin hetken aikaa 8" aktiivisubin asentamista penkin alle tms mutta niitä niin kovasti haukutaan että ehken lähde kokeilemaan ollenkaan.

Nyt kun asiaa on pyöritelty niin paras paikka olisi lattialuukun alla varapyöräkotelossa. Tilaa on todella riittävästi esim. 10" subbarille koteloineen ja vahvarinkin meinasin sinne änkeä. Parasta on että ovat kokonaan pois silmistä ja tieltä lattian alla tilassa millä ei ole mitään käyttöä (tai no okei sieltä pitää ottaa varapyörä pois ja ottaa paikkausvaahto johonkin mukaan). Josta päästään siihen mun mielestä ongelmaan, eli se on kovakantisen luukun alla lattian sisällä. Jos osoitan kaiuttimen ylöspäin luukkua vasten, oletan että seurauksena tulee olemaan enemmän tai vähemmän paljon räminää.

Voiko elementin sulkea kokonaan koteloon? Ei mitään ilmareikää ulos, kaiuttimen ylä ja alapuoli toisistaan eristettynä? Vai onko lähdettävä kikkailemaan paine jotenkin luukulta pois sivuillepäin lattian/korin väliin? Kyseessä ei tosiaan ole mikään hifiauto vaan haluaisin vaan vähän parantaa musiikinkuuntelua, nykyisellään olevat kaksi vahvistamatonta erillissarjaa jättävät vähän diskanttipainotteiseksi äänen ja musiikista puuttuu se potku minkä subi tuo.

Neuvoja tai ideoita kotelon toteutukselle?

Elementin päälle joku suojus minkä voi poistaa halutessaan jos kontti on tyhjä?

Elementin kohdalle pohjalevyyn reikä, ritilä ja koko pohjalevyn päälle uusi verhoilu?

Volvo V70 2.4 D5 Momentum '06
Volvo V70 2.5 TDI Classic '00
Reply
#3
Voisko siihen rakentaa jonkun bandpass kotelon?
An Investigator

S14 -94
Ford Mondeo 1.8 -05 (talviauto)
Reply
#4
Luukku hukkaan sieltä ja jostain tukevasta metalliverkosta ja latasta rakentaa sen uusiksi mallia hengittävä.

Ei sitä subbaria voi umpikoteloon sulkea molemmin puolin, eihän siitä (teoriassa) kuulu yhtään mitään silloin ;D Sinänsä se varmasti siellä puhkuu iteksiin ihan hyvin.

Itse ehkä kuitenkin kun tavoite on vain vähän parantaa, kokeilisin tommosta koteloitua 8-10" valmis pikkuboksia. Sellainen voi yllättää ihan positiivisesti jos muu settikään ei ole kilowateilla vahvistettua huippua.
Ja käytetyn jos vielä jostain bongaa niin ei testi ihan kauhean kalliiksi tule. Tommosen varapyöräkotelon rakentelussa on kuitenkin jonkunverran vaivaa että siitä oikeasti tulee jotain kelvollista.
MIG- ja TIG hitsausta (musta/RST) harrastushommina.
Reply
#5
Mites tollainen painelevy ratkaisu?
http://www.kalliojarvi.net/bx-02-1-s.htm
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSX1400
Nissan Micra 1.3 LX
Nissan Primera GT
Reply
#6
Minkä merkkinen menopeli on kyseessä? Ainakin Autostudiolta on saanut moneen farkkuun merkkikohtaisin subikoteloita takakylkeen.
Datsun 120A (pikkuviri A14) Coupe 1981, Nissan Sunny (odottaa uutta konetta) 1984, Nissan Bluebird SGX 2.0 automaatti 1987, Nissan Primera P10 SLX 2.0 automaatti 1992
Honda VFR 800 FI 1998, Suzuki GT 125 R 1976, Seat Toledo SE 1.6 1998
Reply
#7
Ei sillä ole mahdolliseen räminään mitään merkitystä mihin suunaan se elementti on suunnattu.
Rakentaisin itsekkin ehkä sivukylkeen kotelon tai sitten jos lasikuitu ym. työt ei luonnistu niin sitten valmis kotelo.
Jos se ei tule kysymykseen, niin sitten vararenkaan tilalle ja siihen joku tukeva verkko päälle.
Reply
#8
Itsellä samassa tilanteessa tälläinen harkinnassa: http://www.autostudio.fi/autohifi/autosu...ti-09.html

Tarkoitus pistää penkkejä vasten, joten ei pahemmin syö tuota kuljetuskapasiteettia. Mitat hyvinkin maltilliset ja hienosti tuntui toimivan mitä tuollaista koekuuntelin. Tietenkin vahvistimelle pitää vielä paikka miettiä, mutta se ei enää paha rasti ole.
Ex: 180sx, R32 GT-R
Reply
#9
Mitään valmiskoteloita en osta ihan nuukailusyistä. Tallilla luonnistuu helposti kaikki mdf/vaneri/lasikuitu-muokkauset ja rakentamiset ja niistä aika paljon kokemustakin. Noi itse laitteet ja kuinka ne toimii lähinnä on oman ymmärryksen ulkopuolella kun yleensä ne on joku osaavampi asentanut. Mutta umpikotelo on siis poissuljettu. Pitänee keksiä jotain fiksua kanneksi sitten. Mielellään pitäisin tuon originaalin pohjalevyn kontissa ja luukku taitaa olla siinä aikas kiinteästi verhoilun puolesta mutta kai se on sitten laitettava vaihtoon. Noita valmiskoteloita en pysty hyödyntämään millään tavalla kun ne pitäisi vähän väliä sit purkaa kokonaan pois autosta kun kuskaan puskureita yms isoa tavaraa jolloin joutuu penkit kaatamaan. Opel Omega B caravan on auto kun sitä joku kysyi. Tuollainen takakylkiasennus olisi se toinen mahdollisuus, menisi siihenkin joku 8" ja pieni monovahvari sen viereen. Varapyöräkotelo vaan houkuttelee kun olisi kokonaan poissa silmistä ja olisi enemmän tilaakin käyttää asennukseen. Noh ehkä mä tästä vielä jotain keksin, kiitoksia vaan kaikille vastauksista Smile
"englanninkielinen lainaus" "tää kaulahuivi ei tarkota että oisin gay"

Ruostehommia ym katsastuskorjauksia Sipoossa, yv:llä sopii kysellä
Reply
#10
Viitiskö joku laskea mulle 80L kotelon levyjen mitat jos vähimmäis korkeus 350mm ja vähimmäis syvyys 400mm. Leveydellä ei väliä. Levyn paksuus 24mm. Vois viedä valmiit mitat kaverille joka sahaa levyt sit levyt.
Skyline GTS-R
Reply
#11
Vanha työkaveri rakensi joskus farmari golfiin sivulle alkuperäisen sivuverhoilun tilalle subin ja teki kotelon etupaneelin reikäpellistä ja verhoili sen sitten kankaalla. Ehkä tuon tyylinen ratkaisu toimisi varapyöräkotelossakin kontin lattialla?
Reply
#12
Henu Wrote:Viitiskö joku laskea mulle 80L kotelon levyjen mitat jos vähimmäis korkeus 350mm ja vähimmäis syvyys 400mm. Leveydellä ei väliä. Levyn paksuus 24mm. Vois viedä valmiit mitat kaverille joka sahaa levyt sit levyt.
Tuolla saat sen ainakin tosi lähelle. http://www.hifitalo.com/kotelolaskuri/
Ei se nyt niin vaikee voi olla laskee sitä itse? A x B x C= X
Reply
#13
Weist Wrote:
Henu Wrote:Viitiskö joku laskea mulle 80L kotelon levyjen mitat jos vähimmäis korkeus 350mm ja vähimmäis syvyys 400mm. Leveydellä ei väliä. Levyn paksuus 24mm. Vois viedä valmiit mitat kaverille joka sahaa levyt sit levyt.
Tuolla saat sen ainakin tosi lähelle. http://www.hifitalo.com/kotelolaskuri/
Ei se nyt niin vaikee voi olla laskee sitä itse? A x B x C= X

No ulkomitat on helppo laskee mut sisämitat.
Skyline GTS-R
Reply
#14
Henu Wrote:
Weist Wrote:
Henu Wrote:Viitiskö joku laskea mulle 80L kotelon levyjen mitat jos vähimmäis korkeus 350mm ja vähimmäis syvyys 400mm. Leveydellä ei väliä. Levyn paksuus 24mm. Vois viedä valmiit mitat kaverille joka sahaa levyt sit levyt.
Tuolla saat sen ainakin tosi lähelle. http://www.hifitalo.com/kotelolaskuri/
Ei se nyt niin vaikee voi olla laskee sitä itse? A x B x C= X

No ulkomitat on helppo laskee mut sisämitat.
A (-48mm) x B (-48mm) x C (-48mm) = X
?
Reply
#15
Weist Wrote:
Henu Wrote:
Weist Wrote:
Henu Wrote:Viitiskö joku laskea mulle 80L kotelon levyjen mitat jos vähimmäis korkeus 350mm ja vähimmäis syvyys 400mm. Leveydellä ei väliä. Levyn paksuus 24mm. Vois viedä valmiit mitat kaverille joka sahaa levyt sit levyt.
Tuolla saat sen ainakin tosi lähelle. http://www.hifitalo.com/kotelolaskuri/
Ei se nyt niin vaikee voi olla laskee sitä itse? A x B x C= X

No ulkomitat on helppo laskee mut sisämitat.
A (-48mm) x B (-48mm) x C (-48mm) = X
?

Ja toi oli jollai viistotetulla takaseinällä toi "laskuri". No eiköhän tää tästä.
Skyline GTS-R
Reply
#16
Henu Wrote:
Weist Wrote:
Henu Wrote:
Weist Wrote:
Henu Wrote:Viitiskö joku laskea mulle 80L kotelon levyjen mitat jos vähimmäis korkeus 350mm ja vähimmäis syvyys 400mm. Leveydellä ei väliä. Levyn paksuus 24mm. Vois viedä valmiit mitat kaverille joka sahaa levyt sit levyt.
Tuolla saat sen ainakin tosi lähelle. http://www.hifitalo.com/kotelolaskuri/
Ei se nyt niin vaikee voi olla laskee sitä itse? A x B x C= X

No ulkomitat on helppo laskee mut sisämitat.
A (-48mm) x B (-48mm) x C (-48mm) = X
?

Ja toi oli jollai viistotetulla takaseinällä toi "laskuri". No eiköhän tää tästä.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Matematiikka/Tilavuus
Reply
#17
Ensin lasketaan halutut mitat, että tilavuus on paikoillaan.
Sitten pitää vähän miettiä että miten ne levyt tulee keskenään toimeen, että saat sen kotelon vielä jotenkin kasaankin ja tiiviiksi.

Sitten kun nämä on selvillä niin voi levyvahvuuden lisätä niihin tilavuuden laskemisesta saatuihin mittoihin paikkoihin joissa tarvitaan ylityksiä saumojen takia.
MIG- ja TIG hitsausta (musta/RST) harrastushommina.
Reply
#18
Weist Wrote:
Henu Wrote:
Weist Wrote:
Henu Wrote:
Weist Wrote:
Henu Wrote:Viitiskö joku laskea mulle 80L kotelon levyjen mitat jos vähimmäis korkeus 350mm ja vähimmäis syvyys 400mm. Leveydellä ei väliä. Levyn paksuus 24mm. Vois viedä valmiit mitat kaverille joka sahaa levyt sit levyt.
Tuolla saat sen ainakin tosi lähelle. http://www.hifitalo.com/kotelolaskuri/
Ei se nyt niin vaikee voi olla laskee sitä itse? A x B x C= X

No ulkomitat on helppo laskee mut sisämitat.
A (-48mm) x B (-48mm) x C (-48mm) = X
?

Ja toi oli jollai viistotetulla takaseinällä toi "laskuri". No eiköhän tää tästä.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Matematiikka/Tilavuus

Meneekö tää nyt vähä niiku suomeks sanottu vittuilun puolelle? ;D
Skyline GTS-R
Reply
#19
Henu Wrote:
Weist Wrote:
Henu Wrote:
Weist Wrote:
Henu Wrote:
Weist Wrote:
Henu Wrote:Viitiskö joku laskea mulle 80L kotelon levyjen mitat jos vähimmäis korkeus 350mm ja vähimmäis syvyys 400mm. Leveydellä ei väliä. Levyn paksuus 24mm. Vois viedä valmiit mitat kaverille joka sahaa levyt sit levyt.
Tuolla saat sen ainakin tosi lähelle. http://www.hifitalo.com/kotelolaskuri/
Ei se nyt niin vaikee voi olla laskee sitä itse? A x B x C= X

No ulkomitat on helppo laskee mut sisämitat.
A (-48mm) x B (-48mm) x C (-48mm) = X
?

Ja toi oli jollai viistotetulla takaseinällä toi "laskuri". No eiköhän tää tästä.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Matematiikka/Tilavuus

Meneekö tää nyt vähä niiku suomeks sanottu vittuilun puolelle? ;D
Ehkä ;D ;D Tongue Tongue ;D ;D
Reply
#20
Weist Wrote:
Henu Wrote:
Weist Wrote:
Henu Wrote:
Weist Wrote:
Henu Wrote:
Weist Wrote:
Henu Wrote:Viitiskö joku laskea mulle 80L kotelon levyjen mitat jos vähimmäis korkeus 350mm ja vähimmäis syvyys 400mm. Leveydellä ei väliä. Levyn paksuus 24mm. Vois viedä valmiit mitat kaverille joka sahaa levyt sit levyt.
Tuolla saat sen ainakin tosi lähelle. http://www.hifitalo.com/kotelolaskuri/
Ei se nyt niin vaikee voi olla laskee sitä itse? A x B x C= X

No ulkomitat on helppo laskee mut sisämitat.
A (-48mm) x B (-48mm) x C (-48mm) = X
?

Ja toi oli jollai viistotetulla takaseinällä toi "laskuri". No eiköhän tää tästä.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Matematiikka/Tilavuus

Meneekö tää nyt vähä niiku suomeks sanottu vittuilun puolelle? ;D
Ehkä ;D ;D Tongue Tongue ;D ;D


Sietää kyl jo mennäkki ja melko pitkälle Big Grin
Reply
#21
Jos teet ulkomitat 400x350x580mm ulkomitoilla niin ei pitäis tulla kovin suurta heittoa 80l litran koteloon. tulee noista levy vahvuuksista jotain 0.0011 että ei kovin monta litraa noin niiQ kuutiotilavuudella laskettuna : )
Reply
#22
Artsii Wrote:Jos teet ulkomitat 400x350x580mm ulkomitoilla niin ei pitäis tulla kovin suurta heittoa 80l litran koteloon. tulee noista levy vahvuuksista jotain 0.0011 että ei kovin monta litraa noin niiQ kuutiotilavuudella laskettuna : )

No miten sää nyt ton laskit? ;D

Ulkomitta: 4*3.5*5.8=81l
Sisämitta 24mm levyillä: 3.52*3.02*5.32=56l

Makuasia, onko toi oleellinen ero, mut ei se nyt ihan nollapistenollanollajotain kuitenkaan oo. ;D
Reply
#23
Tem Wrote:
Artsii Wrote:Jos teet ulkomitat 400x350x580mm ulkomitoilla niin ei pitäis tulla kovin suurta heittoa 80l litran koteloon. tulee noista levy vahvuuksista jotain 0.0011 että ei kovin monta litraa noin niiQ kuutiotilavuudella laskettuna : )

No miten sää nyt ton laskit? ;D

Ulkomitta: 4*3.5*5.8=81l
Sisämitta 24mm levyillä: 3.52*3.02*5.32=56l

Makuasia, onko toi oleellinen ero, mut ei se nyt ihan nollapistenollanollajotain kuitenkaan oo. ;D

Haha, tota just meinasin, et ulkomitoilla helppolaskea mut sit kun pitää alkaa vähentelee levyseinämien paksuuksia niin voi olla hyvinkin kaukana 80L.

Noniin, eli nyt sit ratkoin tämänkin L x K x S = 620 x 400 x 450 jolloin sisämitoiksi jää 572 x 352 x 402 ja tilavuudeksi tulee 80,94L Smile
Tuosta vielä lähtee litroja kun elementti syrjäyttää 6,79litraa, ja sit jos vielä muutama tuki rima / jotain niin alkaa olemaan aika netto 70L. Pitäs toistaa ~21hz asti sekä äänenlaadun pitäis olla huippua ;D.
(RE AUDIO XXX12D2)
Skyline GTS-R
Reply
#24
Minkälaisia ruuveja porukka on käyttänyt? Ja miten tiheellä välillä noita kannattaa ruuvata? Kävin biltemasta 6 x 60mm puuruuveja 'torx' kannalla. Nyt mietityttää, onko noi liian lyhyitä? Levy on ~21mm koivuvaneri. 7cm välein ajattelin noita skruuvailla.
Skyline GTS-R
Reply
#25
Henu Wrote:Minkälaisia ruuveja porukka on käyttänyt? Ja miten tiheellä välillä noita kannattaa ruuvata? Kävin biltemasta 6 x 60mm puuruuveja 'torx' kannalla. Nyt mietityttää, onko noi liian lyhyitä? Levy on ~21mm koivuvaneri. 7cm välein ajattelin noita skruuvailla.

ite olisin laittanu 5 x 60 ruuveilla, omasta mielestä 3 x materiaalin paksuun on riittävä pituus ruuville ja jos viel 7 cm välein laitat nii varmasti kestää voithan tietysti liimata viel nii varmasti kestääBig Grin
nissan 300zx tt manuaali ja käyttis volkswagen passat 2.0tdi sportline -07 ja nissan primera 2.0i sport -01&nbsp; <br />ex. nissan almera 1.6sr -99<br />ex. audi a4 1.9tdi <br />ex. honda crx 1.6 doch<br />ex. nissan micra 1.2 super s<br />ex. bmw 730 ia<br />ex. suzuki gsx-r 750<br />ex. volvo 850R<br />ex. nissan sunny GTI n13 sedan<br />+ paljon muitaBig Grin
Reply
#26
Mun mielestä liima tekee kotelon ja pitää sen kasassa, ei ruuvit.
Reply
#27
Vigurius Wrote:Mun mielestä liima tekee kotelon ja pitää sen kasassa, ei ruuvit.

Näin itekki ajatellu. Ruuvei sen verran et ne puristaa hyvin sen liimauksii.
Ite viel lisäks silikoonil tiivistäny sisä- ja ulkopuolelta kotelon saumat ni pitää varmasti. :Smile
Käyttis: Toyota Yaris Verso "JDM" '01
Projekti/kesäauto: Nissan Skyline HCR324 '91
Pyörä: Yamaha YZF-R6 '05

Muovilahkeet, umpikumirenkaat ja ämpärinkokoinen pakoputken pää. Ei sovellu autoiluun.
Reply
#28
Reilusti liimaa kotelon saumoihin että kotelosta tulee tiivis. Kotelon tiiveys ja tukevuus on todella tärkeää!
Myydään s13 osia!<br />Suzuki sj413 MYYDÄÄN!
Reply
#29
25 mm MDF kotelo.
ruuvit 4 x 40mm
Näille olen aina porannut reiän koska mdf halkeaa kun ei ole alkureikää.
saumoihin vetänyt ulkoreunaan sika sauman joka pursuaa ulos katkeamattomana nauhana kun ruuvit kiristää, siitä näkee että kotelosta tulee tiivis.
Liittimenä olen suosinut SPEAKON liitintä, helppo kytkeä irti tarvittaessa ja saa tiiviistettyä helposti koteloon.
Mminä jaksa teidänkaa alkaa inttää kun ette tiiä mistään sen enempää mittään kun itekkään en varsin tiiä..
Reply
#30
jmm Wrote:Reilusti liimaa kotelon saumoihin että kotelosta tulee tiivis. Kotelon tiiveys ja tukevuus on todella tärkeää!

Tottakai liimaa saumoihin, ei kai täällä kukaan ilman liimoja koteloja kasaile?
Skyline GTS-R
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)