Posts: 104
Threads: 10
Joined: Sep/2005
Niin miten se valokuvio käännettiin projektorivaloihin?
Muistelin että jossain oli ohjeet siihen, mutta en löytänyt sitä haulla...
Jos löytyisi oikeen kuvat ja kaikki niin tulisi todella tarpeesen!
Posts: 1,223
Threads: 5
Joined: Aug/2005
Tosta alku: http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=37827.0
Lyhyt versio. projektori käteen, irroitat varjostimen, viilaat toiselta puolelta tavaraa pois ja lisäät toiselle eli teet varjostimesta peilikuvan. Toinen vaihtoehto tehdä uusi varjostin tai vaihtaa koko projektori.
Posts: 104
Threads: 10
Joined: Sep/2005
Kiitos, juuri noita kuvia etsinkin. Mutta mitä silloin tehdään kun irrotetaan umpion lasia. Vai onko se pelkästään r33 ten valokuvion kääntämistä varten?
Posts: 705
Threads: 18
Joined: Mar/2009
Pepsi Wrote:Kiitos, juuri noita kuvia etsinkin. Mutta mitä silloin tehdään kun irrotetaan umpion lasia. Vai onko se pelkästään r33ten valokuvion kääntämistä varten? Sun täytyy irrottaa se lasi, että saat sen projektorin pois sieltä. Mä oon väännelly alumiinipellistä noita varjostimia. Kantsii sit lämmittää se töhnä sieltä lasin ja umpion välistä ni sen saa ehjänä sen lasin irti. Muutama minuutti esim uunissa miedolla lämmöllä pehmentää jo kätevästi
Nissan Skyline R33 GT-R V-spec 1996: Öhlins, Brembo, Haltech, Racepak,Apexi, Precision Turbo, ACL, Trust/Greddy, CP, Nismo, Ati, HKS, Tomei, OS Giken, RAYS, AMW, Holset,ARP, XRP
http://www.amwdynoservice.com http://www.speedimports.fi
Posts: 104
Threads: 10
Joined: Sep/2005
Eli lasin irrottamalla välttyy reikien leikkelemiseltä?
Jos näin on niin täytyy ruveta heti hommiin!
Posts: 806
Threads: 3
Joined: Oct/2007
Pepsi Wrote:Eli lasin irrottamalla välttyy reikien leikkelemiseltä?
Jos näin on niin täytyy ruveta heti hommiin!
Itse tekisin reiän mielummin kuin ottaisin riskiä, että lasi halkeaa.
Nissan Skyline R32 GT-R -92<br />Honda Civic 1.4iS -99 4d sedan<br /><br />Jos ukosti, niin taivaalla näkyi salamoita! Taivaalla ei hyvin todennäköisesti nähty salamia! Oppikaa jo!
Posts: 985
Threads: 31
Joined: Oct/2007
Posts: 104
Threads: 10
Joined: Sep/2005
Eikö noita varjostimia voi vaihtaa puolelta toiselle?
Posts: 806
Threads: 3
Joined: Oct/2007
Pepsi Wrote:Eikö noita varjostimia voi vaihtaa puolelta toiselle?
Voi, mutta ei se kyllä mitään ratkase. Päin persettä se kuvio on edelleen.
Nissan Skyline R32 GT-R -92<br />Honda Civic 1.4iS -99 4d sedan<br /><br />Jos ukosti, niin taivaalla näkyi salamoita! Taivaalla ei hyvin todennäköisesti nähty salamia! Oppikaa jo!
Posts: 104
Threads: 10
Joined: Sep/2005
Okei. Eli siis molemmat varjostimet tarvii muuttaa/tehdä uudet. Tarviiko muuten varjostimen olla peilikiiltävä?
Ajattelin tehdä kokonaan uudet varjostimet, ettei ainakaan alkuperäisiä tuhoa jos jotain mokailee...
Posts: 72
Threads: 2
Joined: Feb/2007
Pepsi Wrote:Okei. Eli siis molemmat varjostimet tarvii muuttaa/tehdä uudet. Tarviiko muuten varjostimen olla peilikiiltävä?
Ajattelin tehdä kokonaan uudet varjostimet, ettei ainakaan alkuperäisiä tuhoa jos jotain mokailee...
Kyllä molemmat täytyy muokata. Mielestäni ei tarvitse mitenkään peilikiiltävät olla, koska valo tulee varjostimen takapuolelta.
Posts: 196
Threads: 9
Joined: Aug/2008
Ei tarvii olla peilikiiltoa. alkuperäisetkin on ihan normi valualumiini-väreissä.
Ite tein uudet varjostimet 3mm alumiinista. piirsin tinneripullon palaseen alkup. varjostimen viisteet ja muodot, leikkasin ylimääräiset pois, käänsin lopputuloksen ympäri, ja avot! siinähän se lhd-valo-sabluuna sitten olikin
alumiinilevystä samanmoiset palat irti, vähän mankelia ja taittelua, hiukan viilaa.
kuulostaa ihan vartin hommalta, mutta meni siinä viimeistelyssä aikaa.
konttorilla kehuivat kun oli valot säädetty hyvin... ;D ;D ;D
pitää kattoo jos sais tosta varjostimesta tehtyy cad-kuvan, ni sais leikkautettua niistä hiukan siistimmät. ja kyllähän ne varmaan kelpais muillekkin...
- R33 GT-R Lm-limited -96 -
Posts: 104
Threads: 10
Joined: Sep/2005
Sain nyt tehtyä itsekkin tuon. Huomasin että on aika helppo homma muokata alkuperäisiä joten en viitstinyt tehdä uusia varjostimia. Vähän vaan viilaa ja epoksia, niin hyvä tuli!
Posts: 74
Threads: 5
Joined: May/2008
Minkälainen valoteho on muilla modatuilla valoilla? Omassa puolivalot on ihan pe**eestä.
Seat Altea XL 1.6 TDI 8)<br /><br />ex. R32 GT-R<br />ex. Pulsar GTI-R
Posts: 905
Threads: 28
Joined: Oct/2007
ihan onnettomathan noi on.
Posts: 375
Threads: 5
Joined: Nov/2008
juuupe Wrote:Minkälainen valoteho on muilla modatuilla valoilla? Omassa puolivalot on ihan pe**eestä.
Mihinkäs hittoon se valoteho muuttus kun ainoo asia mitä tapahtuu on varjostimen muokkaus nurinkätiseksi?
Posts: 293
Threads: 8
Joined: Jan/2003
Ollaan käännetty Supran valokuvio viilaamalla kuvio pois ja plastic paddingilla rakennettu kuvio toiselle puolelle. Kolmet tehty ja kaikki menneet leimasta hyvin läpi.
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet; you'll surprise people in the beginning, but in the end, you're still gay.
Posts: 1,917
Threads: 32
Joined: Oct/2003
Krister Wrote:Ollaan käännetty Supran valokuvio viilaamalla kuvio pois ja plastic paddingilla rakennettu kuvio toiselle puolelle. Kolmet tehty ja kaikki menneet leimasta hyvin läpi.
Itse tein myös noin ja meni leimasta läpi. Ei vain kestänyt kauaa. S15 -valoissa polttimo tulee lähelle tuota kuvion tekevää osaa ja polttimon lämpö irroitti plastic paddingit pois.
Valoin sitten seuraavaksi alumiinista kokonaan uudet rungot LHD kuvioilla. Eipähän tee lämpö enää ongelmia ;D
s13 sr20vet -91
240Z -73 VQ30DET
Posts: 349
Threads: 3
Joined: Oct/2006
Itse tein kaverin soareriin valokuvion käännön seuraavalla tavalla: Lamppu uuniin ja lasi irti, valojen purku, pala joustavaa pahvia ja piirtää sen valokuvion pahviin, leikkaa pellistä pahvin muotoiset palat ja viimeistelee muodot vaikka porkkanalla, lopuksi vain hioo vanhan kuvion pois ja ruuvaa pellit käänteisesti valokuvion "runkoon". Kannattanee tehdä sellaiset reiät uuteen valokuviopeltiin (e. suorakaiteenmuotoiset) , jotta pystyy säätämään kuvion asennon ja korkeuden sitten kohdalleen. Valokuvio vastaa alkuperäistä ja kestää käytössä.
964 C4
Posts: 74
Threads: 5
Joined: May/2008
Vigurius Wrote:juuupe Wrote:Minkälainen valoteho on muilla modatuilla valoilla? Omassa puolivalot on ihan pe**eestä.
Mihinkäs hittoon se valoteho muuttus kun ainoo asia mitä tapahtuu on varjostimen muokkaus nurinkätiseksi?
Tuo supran kuva valasi asiaa hiukka enemmän, pitää vissiin vaan säätää tai jotain. Mistäs muuten skyllessä saa sen projektorin säätää?
Seat Altea XL 1.6 TDI 8)<br /><br />ex. R32 GT-R<br />ex. Pulsar GTI-R
Posts: 83
Threads: 1
Joined: Mar/2006
Joku pääkaupunkiseudulta halukas kääntämään mun autosta kuvion? Pientä korvausta vastaan, toki :-[
Silvia... Ei enää :/ -> R32
Posts: 1,236
Threads: 29
Joined: Oct/2007
Tanu Wrote:Joku pääkaupunkiseudulta halukas kääntämään mun autosta kuvion? Pientä korvausta vastaan, toki :-[
Mä voin. Vihikselle tein kanssa. 8.5. näillä näkymin oon paikalla seuraavan kerran.
Posts: 83
Threads: 1
Joined: Mar/2006
Metallisti Wrote:Tanu Wrote:Joku pääkaupunkiseudulta halukas kääntämään mun autosta kuvion? Pientä korvausta vastaan, toki :-[
Mä voin. Vihikselle tein kanssa. 8.5. näillä näkymin oon paikalla seuraavan kerran.
Mahtavaa, pistän vaikka YV:tä asiasta lähipäivinä. :-*
Silvia... Ei enää :/ -> R32
Posts: 343
Threads: 5
Joined: Apr/2006
Repa Wrote:Krister Wrote:Ollaan käännetty Supran valokuvio viilaamalla kuvio pois ja plastic paddingilla rakennettu kuvio toiselle puolelle. Kolmet tehty ja kaikki menneet leimasta hyvin läpi.
Itse tein myös noin ja meni leimasta läpi. Ei vain kestänyt kauaa. S15 -valoissa polttimo tulee lähelle tuota kuvion tekevää osaa ja polttimon lämpö irroitti plastic paddingit pois.
Valoin sitten seuraavaksi alumiinista kokonaan uudet rungot LHD kuvioilla. Eipähän tee lämpö enää ongelmia ;D
Liimailut ja paddingit kävi mielessä, mutta tuo aikaisemminkin mainittu alumiinipelti ja perinteinen paikalleen ruuvaaminen vaikutti helpolta ja kestävältä ratkaisulta. (niin ja nopealta)
Posts: 1,917
Threads: 32
Joined: Oct/2003
Zoui Wrote:Repa Wrote:Krister Wrote:Ollaan käännetty Supran valokuvio viilaamalla kuvio pois ja plastic paddingilla rakennettu kuvio toiselle puolelle. Kolmet tehty ja kaikki menneet leimasta hyvin läpi.
Itse tein myös noin ja meni leimasta läpi. Ei vain kestänyt kauaa. S15 -valoissa polttimo tulee lähelle tuota kuvion tekevää osaa ja polttimon lämpö irroitti plastic paddingit pois.
Valoin sitten seuraavaksi alumiinista kokonaan uudet rungot LHD kuvioilla. Eipähän tee lämpö enää ongelmia ;D
Liimailut ja paddingit kävi mielessä, mutta tuo aikaisemminkin mainittu alumiinipelti ja perinteinen paikalleen ruuvaaminen vaikutti helpolta ja kestävältä ratkaisulta. (niin ja nopealta)
Tuohan on helppo ja varmasti toimiva. Itsekin tuota harkitsin, mutta kun olen tällainen perfektionisti niin tein sitten alumiinista valamalla, koska siihen oli mahdollisuus.
s13 sr20vet -91
240Z -73 VQ30DET
Posts: 12,505
Threads: 239
Joined: May/2002
Ainoa miinus tuossa lisäpalassa on, että projektorivalo on aikas tarkka varjostimen oikealle sijoittelulle pituussuunnassa. Jos varjostin on liian lähellä valonlähdettä, valokuvion rajakohtaan tulee punainen raita. Jos varjostin on liian etäällä, tulee vastaavasti sinertävä raita ja etenkin tässä jälkimmäisessä tapauksessa rajakohta harsoontuu muutenkin jonkin verran.
"Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta" -Weist<br /><br /> Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Posts: 1,917
Threads: 32
Joined: Oct/2003
Xenon Wrote:Ainoa miinus tuossa lisäpalassa on, että projektorivalo on aikas tarkka varjostimen oikealle sijoittelulle pituussuunnassa. Jos varjostin on liian lähellä valonlähdettä, valokuvion rajakohtaan tulee punainen raita. Jos varjostin on liian etäällä, tulee vastaavasti sinertävä raita ja etenkin tässä jälkimmäisessä tapauksessa rajakohta harsoontuu muutenkin jonkin verran.
Huomaa kyllä että xenonkin on projektereita hypistellyt jonkin verran
Itse huomasin samat oireet kun testalin eri vaihtoehtoja.
s13 sr20vet -91
240Z -73 VQ30DET
Posts: 3,231
Threads: 16
Joined: Mar/2002
Xenon Wrote:Ainoa miinus tuossa lisäpalassa on, että projektorivalo on aikas tarkka varjostimen oikealle sijoittelulle pituussuunnassa. Jos varjostin on liian lähellä valonlähdettä, valokuvion rajakohtaan tulee punainen raita. Jos varjostin on liian etäällä, tulee vastaavasti sinertävä raita ja etenkin tässä jälkimmäisessä tapauksessa rajakohta harsoontuu muutenkin jonkin verran.
Tähän ongelmaan pienenä apuna ainakin monissa Nissanin projektoriumpioissa (poislukien ilmeisesti S15?) on varjostimelle säätö juurikin tuossa suunnassa eli jos vaikka varjostinmodauksen jälkeen tulee noita oireita niin säätämällä voi saada hyvinkin kohdalleen.
Eri asia sitten kuinka paljon hallaa asialle tekee se että varjostimeen tulee itse asiassa samansuuntainen pykälä siihen kohtaan missä tuo uusi osa loppuu ja vanha osa vielä jatkuu..herää siis kysymys että kannattaisiko se alumiinipelti (tai mistä materiaalista sen lisäosan siihen tekeekään) tehdä koko varjostimen leveydelle ja näin ollen pykälää ei pääsisi syntymään ja tuolla säädöllä saadaan eliminoitua haitat kokonaan.
Tämä on tietysti taas niitä asioita että ketä häiritsee, ketä ei...inssille voi hyvinkin kelvata mikäli kuvio vaan jotakuinkin selkeä on, itse taas kuulun niihin hipostelijoihin joille kunnollinen valokuvio on tärkeä asia ja omiani hieroin melko kauan että sain niistä mieleiseni. Nyt on hyvä ja kuvion raja on terävä.
Ja tosiaan, noissa "umpirakenteisissa" varjostintyypeissä joissa ei säätöä ole, on vissiin vaan tehtävä niitä kuuluisia kompromisseja..
PS13
2JZ
V161
E85
Postiautot rok \o/
<VASE><VASE> vase Wrote:<VASE> <VASE>pitäs nii hakata toi filk
Posts: 343
Threads: 5
Joined: Apr/2006
Filk Wrote:Ja tosiaan, noissa "umpirakenteisissa" varjostintyypeissä joissa ei säätöä ole, on vissiin vaan tehtävä niitä kuuluisia kompromisseja..
Kompromissi tuo omakin kepostelu on, mutta kelpaa leimalle. (nuo ovatkin vain ns. katsastusumpiot)
Hipo-umpiot ajattelin noutaa toyotan tiskiltä 8)
Posts: 4,729
Threads: 6
Joined: May/2002
eskimo Wrote:Itse tein kaverin soareriin valokuvion käännön seuraavalla tavalla: Lamppu uuniin ja lasi irti, valojen purku, pala joustavaa pahvia ja piirtää sen valokuvion pahviin, leikkaa pellistä pahvin muotoiset palat ja viimeistelee muodot vaikka porkkanalla, lopuksi vain hioo vanhan kuvion pois ja ruuvaa pellit käänteisesti valokuvion "runkoon". Kannattanee tehdä sellaiset reiät uuteen valokuviopeltiin (e. suorakaiteenmuotoiset) , jotta pystyy säätämään kuvion asennon ja korkeuden sitten kohdalleen. Valokuvio vastaa alkuperäistä ja kestää käytössä.
Yhteen Sorkkuun tehtiin pelkästään hiomalla se wanha muoto pois. Umpioissa kun oli DOT, joten inssille kelpaa tasainenkin kuvio. Tosin moni DOTtivalo taitaa tulla jo valmiiksi tasaisella kuviolla.
|