Weist Wrote:Ootteko nyt ihan tosissanne että kuulis ahtimessa kuuluu olla "jonkin verran" (käsin selvästi tunnettavaa) pitkittäisvälystä?
Niin no, tämä väite perustuu siihen että paketista otetussa garretissa on ihan selkeä välys joka suuntaan. Sellaisesta kysyjäkin puhui joten siihen vastasin. Apeksia en ole hypistellyt ja se taitaakin illa ihi:n ahdin joten en ymmärrä miten se tähän liittyy. Manuaalikin taitaa puhua liukulaakerimalleista....
Sen verran vielä että hanskalla mitaten välys tuntuu helposti isommalta kuin onkaan. Esimerkkinä eräskin liukulaakerigarretti jossa aluksi tuntui hanskalla olevan melko paljon välystä, joka kuitenkin kellolla katottaessa olikin valmistajan rajoissa. Ylärajoilla mutta kuitenkin.
jh Wrote:tuliterässä garretin kuuliksessa on hitusen päittäistä, eihän se edes pyöris muuten. kuuliksella ajetaa niin pitkään kunnes ottaa koteloihin kiinni tai rupee sylkeen öljyä. jos on milli päittäistä tai poikittaista niin kyllä raapii jo koteloihin
Jep muistelen samaa, kun turbot otettiin paketeista niissä oli jonkin verran välystä joka suuntaan. Tuntuu vaan että toisessa ahtimessa olisi enemmän pitkittäistä. Toisesta kuuluu ihan selvä "klak" ääni kun akseli painetaan pohjaan, mutta ei ainakaan vielä siivet ota koteloon kiinni.
Käyn tänään näyttämässä turboja myyjäliikkeeseen. Katsotaan mitä ovat mieltä. Meneekö takuuseen....
GT2860R-5 ahtimet RB:n kyljessä. Minkälaisia paineita noilla voi käyttää / kannattaa käyttää. Ulkomaisilla foorumeilla suurinosa pitää 1.6 bar, joillain löytyy vielä kovempia 1.8 (E85 vehkeet ??).
Ainakanaan, kun omaa kärryä säädettiin saatiin ~500 1.5 bar ja ~550 1.6 (Maffeista) oiskohan noilla turboilla mahiksia ajaa isompaa painetta niin että sieltä sais enemmän tehoa, kun lämpöä.
Tiedän kyllä että kyseinen ahdin tuottaa parina 650 heppaa, mutta omassa kone on vielä vakio (pl alakertaa, öpumppua, kannentiivistettä)
Lähinnä kysyn siksi, kun turbon flowchart on mulle pelkkää hepreaa.
KettuGT-R Wrote:Nyt etsitään ensin oikeasti laadukasta pakosarjaa. Tarkotus ois mennä ton kanssa 650 max tehoilla, jtn ei varmaan vaihteistoa vielä tartte korvata
kettugt-r Wrote:nyt etsitään ensin oikeasti laadukasta pakosarjaa. Tarkotus ois mennä ton kanssa 650 max tehoilla, jtn ei varmaan vaihteistoa vielä tartte korvata
Jos KettuGT-R:ää kiinnostaa, niin teen lähipäivinä jigin pakosarjalle millä saa RB26:n kylkeen HX50:n R33sa samalla kun teen pakosarjan. Sais toisen tehtyä samantien "pikkuvaivalla". Tiedä sit meneekö "oikeasti laadukas pakosarja" osastoon. Mut ainakin Full racen hinnan kanssa pystyn kilpailemaan ;D
HX40super heräilee alhaalta, eikä karkaile ahdotkaan. 650hv työnsi ihan ongelmitta. Parit kuvat alla. Pistä privaa jos kiinnostaa.
Jos KettuGT-R:ää kiinnostaa, niin teen lähipäivinä jigin pakosarjalle millä saa RB26:n kylkeen HX50:n R33sa samalla kun teen pakosarjan. Sais toisen tehtyä samantien "pikkuvaivalla". Tiedä sit meneekö "oikeasti laadukas pakosarja" osastoon. Mut ainakin Full racen hinnan kanssa pystyn kilpailemaan ;D
HX40super heräilee alhaalta, eikä karkaile ahdotkaan. 650hv työnsi ihan ongelmitta. Parit kuvat alla. Pistä privaa jos kiinnostaa.
Kinotais kyllä kovasti!. Sääli vaan että auton kehitysbudjetti on turbon/hukkiksen oston jälkeen niin paljon pakkasella ettei yksinkertaisesti ole massia just nyt. Muutenkin mulla menee aika moni perusjuttu uusiks ennen, kun tota mörköä kandee edes miettiä pellin alle (Bpumppu, Suuttimet, Blinjat, nokat yms). Tänä vuonna huolletaan, ens vuonna E85 ja ehkä sitten T88 (saa nähä rahasta se on pitkälti kiinni)
Fullracen dumasin jo ulos hintansa puolesta 6Boost merkkinen setti on ollut kovasti mielessä (ainakin on kovasti kehuttu), ja tietysti sitten on Lakesteel / KKD yms. KKDtä muistan täältä lukeneeni ei niin mairittelevan arvion RB26+HX50 combon kanssa.
Onnistuuko Tero toi srj mahollisesti myöhemmin ?
Jottei mennä liian kauas alkuperäisesti ketjun aiheesta voin kertoa että muutaman kerran on tullu mentyä talliin ihan vaan ihailemaan Greddyn klassikkoa samalla luurista soimaan Frank Sinatran "My Way" . En tiedä miten heikosti tommonen oikeasti toimii sitten, kun on kiinni. Onpahan samanlainen kun oli RH9 / Wangan / kaikissa rajuissa skylleissä 90 luvun japanissa. Niiden vanhojen YT videoiden takia varmaan tämmönen tuli alunperin hommattua.
KettuGT-R Wrote:Kinotais kyllä kovasti!. Sääli vaan että auton kehitysbudjetti on turbon/hukkiksen oston jälkeen niin paljon pakkasella ettei yksinkertaisesti ole massia just nyt. Muutenkin mulla menee aika moni perusjuttu uusiks ennen, kun tota mörköä kandee edes miettiä pellin alle (Bpumppu, Suuttimet, Blinjat, nokat yms). Tänä vuonna huolletaan, ens vuonna E85 ja ehkä sitten T88 (saa nähä rahasta se on pitkälti kiinni)
Fullracen dumasin jo ulos hintansa puolesta 6Boost merkkinen setti on ollut kovasti mielessä (ainakin on kovasti kehuttu), ja tietysti sitten on Lakesteel / KKD yms. KKDtä muistan täältä lukeneeni ei niin mairittelevan arvion RB26+HX50 combon kanssa.
Onnistuuko Tero toi srj mahollisesti myöhemmin ?
Jottei mennä liian kauas alkuperäisesti ketjun aiheesta voin kertoa että muutaman kerran on tullu mentyä talliin ihan vaan ihailemaan Greddyn klassikkoa samalla luurista soimaan Frank Sinatran "My Way" . En tiedä miten heikosti tommonen oikeasti toimii sitten, kun on kiinni. Onpahan samanlainen kun oli RH9 / Wangan / kaikissa rajuissa skylleissä 90 luvun japanissa. Niiden vanhojen YT videoiden takia varmaan tämmönen tuli alunperin hommattua.
Mihin kokoluokan ahtimeen tota T88 voi verrata? HX52PRO? Onks toi T88 33D vai 34D?
Henry Kyseessä on T88-34D 18cm pesällä. En osaa tarkkaan kertoa mihin holsettiin tota vois verrata, mutta japaninpoijaat on vastaavalla ahtimella ottanut 800+ tehoja. (ainakin nopea googletus toi vaan sick oossom tarinoita ja narinaa siitä ettei tuota positiivista painetta RB26sessa ennen 5500 rpm)
s0jranta Milläs painella sulle tuli toi karvan alle 600 ?. Itsellä on ~550 1.6 bar, ja toistaiseksi laatikko on pelannut ihan hyvin vaikka rajuja lähtöjä on otettu muutama kymmenen. Kandee muuten kysäistä Hermanssonin Jarilta JTS racingilta suorakytky modia jos laatikko murheet jatkuu.
RB26 on aivan hirvee ajettava jos ahdin heräilee tuolla 5500rpm. Mulla on luultavimmin N1 ahtimet, en vielä tiedä minkä sarjan getarin, mutta pukkas rengastehoa sen 503hepokattia ja täydet ahdot 1,24bar siellä 5500rpm kohdalla. Jokaisessa vaihteenvaihdossa tippuu alueelta ja tätä myöten ei tosiaankaan mikään mukava ajettava...
Henry Kyseessä on T88-34D 18cm pesällä. En osaa tarkkaan kertoa mihin holsettiin tota vois verrata, mutta japaninpoijaat on vastaavalla ahtimella ottanut 800+ tehoja. (ainakin nopea googletus toi vaan sick oossom tarinoita ja narinaa siitä ettei tuota positiivista painetta RB26sessa ennen 5500 rpm)
s0jranta Milläs painella sulle tuli toi karvan alle 600 ?. Itsellä on ~550 1.6 bar, ja toistaiseksi laatikko on pelannut ihan hyvin vaikka rajuja lähtöjä on otettu muutama kymmenen. Kandee muuten kysäistä Hermanssonin Jarilta JTS racingilta suorakytky modia jos laatikko murheet jatkuu.
Kyllä tuo t88 olis kannattanu jättää hankkimatta jollet ilman saanut. Se on nykyään melkolailla antiikkia ja nykypäivän ahtimet on ihan eri kastissa suorituskyky tasolla.
09.10.14, 00:00 (This post was last modified: 09.10.14, 12:19 by TeroLuu.)
Tossa aiemmin kun vaadittiin määrittelemään mitä tarkoitin alhaalta heräämiseltä, niin innostuin tekemään pienen vertailun oman auton eri turbosetupeista. Heräämistä tietysti verrataan vakioon tai twiniviriturboihin ottaen huomioon sen, että sinkku on aina sinkku. Sama auto, sama moottori, sama penkki, sama jätkä.
1. Stokkina on ihan räpeltämätön vakio BNR32 josta ahtopainesäätimen kuristinhelmi vain poistettuna.
2. Sit seuraava evoversio oli sorvatut vakioturbot metallisiivillä. Spekseiltään aika sama kuin 2680-7 mutta pienemmällä pakopesällä. Edelleen muuten vakio. Zuikkiksen lastu. Maffit ja suuttimet loppui noihin tehoihin.
3. Kolmantena sinkkuturboholsetin jälkeen. Zuikkiksen lastu edelleen. Muut jutut päivitetty vastaamaan ahdinta. 660cc suuttimet aika lailla tapissaan.
Mun mielestä aika hyvin sinnitellään heräämisen suhteen sinkulla twiniturbojen liigassa.
Eka lappu oli muuten päivätty melko tarkalleen tasan 8v sitten. Ei saatana. Vuoden olin auton omistanutkin jo silloin. Oli GT-R:t aika harvassa silloin.
Edit, vaiheessa 2 lisättiin Tomein nokat. En muista mitkä, mut ne mitkä menee bolt on paikalleen ilman kansitöitä.
Hyvin näyttää heräävän. On pakosarjan putkikoko oikeeta luokkaa. Tuolla kun arvosteltiin KKD-pakosarjaa jonkun yhden kokemuksen perusteella niin epäilen kovasti että ahtimen herääminen on pelkästä sarjasta ollut kiinni.
Tai jos on, niin ostaja varmaan saa sillä putkikoolla millä haluaa ja mitä on saatavilla. Jos ei luota tekijän ammattitaitoon.
09.10.14, 08:25 (This post was last modified: 09.10.14, 08:29 by KettuGT-R.)
jh Wrote:Kyllä tuo t88 olis kannattanu jättää hankkimatta jollet ilman saanut. Se on nykyään melkolailla antiikkia ja nykypäivän ahtimet on ihan eri kastissa suorituskyky tasolla.
Joo tiedossa on että varsinkin omaan tehotavoitteeseen toi turbo on aika overkill, mutta hinta oli kohdallaan siks ostin . Tohon settiin tuli ahdin dp ja greddyn type c hukkis. Voisin veikata että saisin tosta pelkästä hukkiksesta omat takasin.
Aattelinkin tohon ahtimeen billet siipeä jos sillä heräis alempaa. Eipähän ainakaan tuotto tosta ihan heti lopu jos oikein innostuu.
KettuGT-R Wrote:Joo tiedossa on että varsinkin omaan tehotavoitteeseen toi turbo on aika overkill, mutta hinta oli kohdallaan siks ostin . Tohon settiin tuli ahdin dp ja greddyn type c hukkis. Voisin veikata että saisin tosta pelkästä hukkiksesta omat takasin.
Aattelinkin tohon ahtimeen billet siipeä jos sillä heräis alempaa. Eipähän ainakaan tuotto tosta ihan heti lopu jos oikein innostuu.
Sullahan on jo kokolailla täydelliset ahtimet mitä tuohon voi iskeä. Vaihdat nokat tai ajoitat vakiot ja vaihdat etanoliin niin lagi ei muodostu ongelmaksi. Kaiken kukkuraks säilyy factory look
TeroLuu Wrote:Tossa aiemmin kun vaadittiin määrittelemään mitä tarkoitin alhaalta heräämiseltä, niin innostuin tekemään pienen vertailun oman auton eri turbosetupeista.
TeroLuu Wrote:Tarkoitatko että Hv olis oikeasti Nm ja toisinpäin?
Siis tarkoitan juuri sitä, että eikö teho nouse yleensä suht lineaarisesti ja vääntö tipu kun kierrokset nousevat, (siis mielestäni näin ainakin yleensä on, ja niin on omankin koneen tehokäppyrässä) vai mitä en oikein ymmärrä?
09.10.14, 12:20 (This post was last modified: 09.10.14, 12:24 by TeroLuu.)
Weist Wrote:Siis tarkoitan juuri sitä, että eikö teho nouse yleensä suht lineaarisesti ja vääntö tipu kun kierrokset nousevat, (siis mielestäni näin ainakin yleensä on, ja niin on omankin koneen tehokäppyrässä) vai mitä en oikein ymmärrä?
No olihan ne väärinpäin, nyt kun selvinpäin katsoin uudelleen. Thänks.
Nokat ja/tai vähintään ajotuksen noi 2860:t kyl vaatii, suoraan kiinni pultattuna heräilee vasta jossain 4500rpm paikkeilla. Tosin mulla ei oo ahtojakaan kun joku 0.9, ja suorat letkut kelloille tällä hetkellä. Katellaan joskus kun pääsee takas suomeen että mitä sille pitää tehdä.
Mulla on noi tomeit kellotettu, luonnollisesti. Penkkifaktaa ei ole vaikutuksesta, mutta lokkailin kierroksia ja ahtoja kolmosella vedätellen nokat eri asennoissa.
Jos en ihan väärin muista, niin nokkapyörät vakio kohdassa vs nokat kellotettuna top secret asentoon sai melkein 1000rpm aikaisemmin ahdot kiloon. Imunokalla varsinkin sai hurjan eron aikaiseksi heräämiseen (ahtojen suhteen), pakonokalla ei ollut pahemmin vaikutusta.
Katsastuksessa tuuttaas HC:ta kyllä sen 700 ulos noilla asetuksilla ;D
KettuGT-R Wrote:s0jranta Milläs painella sulle tuli toi karvan alle 600 ?. Itsellä on ~550 1.6 bar, ja toistaiseksi laatikko on pelannut ihan hyvin vaikka rajuja lähtöjä on otettu muutama kymmenen. Kandee muuten kysäistä Hermanssonin Jarilta JTS racingilta suorakytky modia jos laatikko murheet jatkuu.
Paineita on noin 1,7 baaria ja käytössä E85, ihan hirveästi ei viitsi enään nostaa, nokat on HKS 264° / 9,1mm vakio pyörillä, säädettävät pyörät kyllä odottaa asennusta ja niiden tarve näkyi kyllä penkissäkin. Nokkien lisäksi ainoastaan kannentiiviste vaihdettu metalliseen, alakerta täysin vakio. Putkisto on vain 73 millinen sisähalkaisijaltaan, talven aikana vaihtuu 90 milliseen, myös frontpipe 2 x 76mm -> 90mm. Saa nähdä mitä vaikuttaa.
Mieli tekisi myös tehdä joku 10:1 puristeinen kone ja kunnon kansi talven aikana, mutta vaihdelaatikon hajoaminen hidastaa tuota koneprojektia jonkin verran. Ensin meinasin liioitella ja tilata OS-88:n, mutta kyllä nuo suorakytkyt taitaa katuautossa olla vähän hankalia, ainakin huollon tarpeensa takia.
Toni L Wrote:Hyvin näyttää heräävän. On pakosarjan putkikoko oikeeta luokkaa. Tuolla kun arvosteltiin KKD-pakosarjaa jonkun yhden kokemuksen perusteella niin epäilen kovasti että ahtimen herääminen on pelkästä sarjasta ollut kiinni.
Tai jos on, niin ostaja varmaan saa sillä putkikoolla millä haluaa ja mitä on saatavilla. Jos ei luota tekijän ammattitaitoon.
Hukkiksen lähdöt oli huonot kkd:n sarjassa tässä 'yhden kokemuksen perusteella' heti lähtöjen muokkaamisen jälkeen heräävyys parani paljon.
KettuGT-R Wrote:Joo tiedossa on että varsinkin omaan tehotavoitteeseen toi turbo on aika overkill, mutta hinta oli kohdallaan siks ostin . Tohon settiin tuli ahdin dp ja greddyn type c hukkis. Voisin veikata että saisin tosta pelkästä hukkiksesta omat takasin.
Aattelinkin tohon ahtimeen billet siipeä jos sillä heräis alempaa. Eipähän ainakaan tuotto tosta ihan heti lopu jos oikein innostuu.
Saitko hukkiksen laipat hukkiksen mukana? Täällä ois tarvetta moisille nimim. ei laippoja greddy type ch 56mm